فهرست مطالب

پژوهش های گردشگری و توسعه پایدار - سال سوم شماره 2 (پیاپی 10، تابستان 1399)

نشریه پژوهش های گردشگری و توسعه پایدار
سال سوم شماره 2 (پیاپی 10، تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حسین مرادپور، اسدالله خورانی، محمد اکبریان صفحات 1-14

    ژیوتوریسم به عنوان شاخهای از اکوتوریسم تاثیرات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی زیادی دارد. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی مکانهای ژیومورفیک بخش غربی جلگه ساحلی مکران (شرق تنگه هرمز) و دسته بندی و اولویت سنجی آنها از منظر ژیوتوریسمی است. توزیع فضایی ویژگی های ژیومورفولوژیک و زمین شناسی سواحل غربی مکران داده های این تحقیق هستند. نقشه های توپوگرافی، نقشه های زمین شناسی، تصاویر ماهوارهای، نرم افزارهای ابزار 9 و دستگاه موقعیت یاب ماهوارهای 1، اکسپرت چویس7، فری هند 6، آرک جی آی اس 0 ، گوگل مپ 0 گوگل ارث تحقیق بوده اند. داده های موردنیاز از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی، مصاحبه با افراد سرشناس محلی، پرسشنامه و با استفاده از نرم افزار اکسپرت چویس و AHP کارشناسان جمع آوری شد. سپس از طریق روش تحلیل سلسله مراتبی روش پرالونگ به بررسی و تحلیل داده ها پرداخته شد. این مکانها بر اساس موقعیتشان در سطح جلگه، به سه گروه مکان های ژیومورفیک کوهپایه ای (عمدتا بالادست جلگه)، مکانهای ژیومورفیک سطح جلگه و مکانهای ژیومورفیک کرانه ساحلی و تالابها، تقسیم شدند. نتایج نشان داد که مکانهای ژیومورفولوژیک ساحلی مانند تالاب خورآذینی و گلفشان ها - پادگانه ها بیشترین امتیاز را ازنظر پتانسیل گردشگری دارند. مکان های ژیومورفولوژیک کوهپایه ای دربرگیرنده تخت دیوها، تافونی ها (لانه زنبوری)، ریپلمارک های فسیلی و تپه های ماسه ای و همچنین طاقدیس های فرسایش یافته به ترتیب در اولویت های بعدی قرار گرفتند.

    کلیدواژگان: جلگه غربی مکران، AHP، پرالونگ، ژئوتوریسم، گلفشان، پادگانه دریایی
  • حسن احمد زاده، مجید داداش پور مقدم، محمدحسین حضرتی صفحات 15-25

    شهرها در شبکه شهرهای جهانی بازیگرانی جدیدی هستند که عین همفکری برای انتقال تجارب توسعه شهری رقیبان یکدیگر نیز هستند و همواره سعی میکنند با تکیه بر ابزار دیپلماسی شهری در تقویت نقش آفرینی خود در شبکه شهرهای جهانی از سایر مکانهای شهری همتای خود پیشی بگیرند. در این میان حرکت به سوی اقتصاد خلاق و در نهایت کسب جایگاه شهر خلاق می تواند فرصت های بسیار مهمی را در زمینه گردشگری شهری در عرصه های فراملی برای هر مکان شهری مهیا سازد. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش به ارزیابی توسعه گردشگری شهری براساس شاخص های خلاقیت شهری در شهر قزوین پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد شاخص های شاخص هنر، سرزندگی فرهنگی ، مطبوعیت های ویژه، و شاخص منظری شهری بیشترین تاثیر را بر توسعه گردشگری شهری شهر قزوین دارند. مسئولین شهری قزوین باید با بهره گیری از این شاخص ها در قالب خلاقیت شهری به توسعه گردشگری شهری قزوین بپردازند. و با تقویت شاخص های شهر خلاق در همه زمینه ها، بسترها و شرایط لازم و مناسب را برای اساتید ، ایجاد، پرورش و گسترش ایده های خلاق را در شهر فراهم کنند. در این زمینه بهره گیری از نخبگان شهری متخصص، مدیران متفکر میتواند راه گشا باشد.

    کلیدواژگان: گردشگری، گردشگری شهری، شهر خلاق، خلاقیت شهری، شهر قزوین
  • محمدرضا یوسفی روشن * صفحات 27-38

    در این مقاله به معرفی جاذبه های زمین گردشگری لندفرم های ژیومورفیک دشت سیستان به روش مطالعات کتابخانه ای، مقالات مرتبط با جاذبه های زمین گردشگری لندفرم های ژیومورفیک استان و منطقه مورد استفاده قرار گرفت. در بازدید میدانی از دشت سیستان لندفرم های ژیومورفیک مشاهده و به صورت تصویری ثبت شده است. برای تعیین رتبه فضایی پدیده های زمین گردشگری لندفرمهای ژیومورفیک دشت سیستان از دو روش دسته بندی نبوی و امری کاظمی استفاده شد. لندفرم های ژیومورفولوژیک مورد بررسی در دشت سیستان دریاچه هامون، چاه نیمه های زهک، رودخانه هیرمند، کوه ، خواجه و موفولوژی شهر سوخته میباشد. دریاچه هامون و شهر سوخته از نظر رتبهبندی پدیده به عنوان تک پدیده استانی ، رودخانه هیرمند، کوه خواجه و چاه نیمه های زهک به عنوان الگو و شناساگر محسوب میشوند. از نظر ارزش فضایی درصد لندفرم های40 درصد قرار دارند. ، رودخانه هیرمند در سایت ملی ، دریاچه هامون و شهر سوخته به عنوان سایت بین المللی ژیومورفیک دشت سیستان ارزش فضایی بین المللی دارد. جاذبه های زمین گردشگری عامل مناسبی جهت شناخت لندفرم های ژیومورفیک و توسعه منطقه سیستان را خواهد داشت.

    کلیدواژگان: دریاچه هامون، چاه نیمه های زهک، شهر سوخته دشت سیستان، زمین گردشگری
  • زهرا صفایی پور*، علی توکلان صفحات 39-50

    صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع برتر در حال توسعه، امروزه جایگاه خاصی در اقتصاد کشورها داشته و با اثرات خود نقش فعال و موثری بر بهبود ساختار اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و محیطی جوامع ایفا میکند. یکی از عوامل موثر اجتماعی در جهت پیشبرد و رشد توسعه گردشگری، سرمایه اجتماعی است. در همین راستا پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش و اثرات سرمایه اجتماعی در توسعه گردشگری شهر ایلام می باشد. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحلیلی- توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش ساکنان شهر ایلام می باشند که 384 نفر به روش کوکران به و شاخص / عنوان حجم نمونه انتخاب و پایایی پرسشنامه تایید شده با آلفای محاسبه شده شاخص سرمایه اجتماعی به صورت نمونه گیری تصادفی طبقهای بین آن ها توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده ها در  گردشگری شهری با مقدار 0/933 به منظور بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شده است. SPSS نرم افزار متغیرها در 2 شاخص سرمایه اجتماعی اعتماد، انسجام، مشارکت و شبکه ها و نهادهای محلی (و شاخص گردشگری شهری) اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد بین متغیر سرمایه اجتماعی و گردشگری شهری ایلام رابطه معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، توسعه گردشگری، گردشگری شهری، گردشگری، شهر ایلام
  • آزیتا اسد زاده*، سلمان سفیدچیان، مسعود اعلم صمیمی صفحات 51-60

    با توجه به این که قیمتگذاری یکی از مهم ترین تصمیمات موجود است که بر روی سوددهی یک شرکت اثر میگذارد،
    فرایند قیمت گذاری در هر کسب و کاری متضمن توجه به مجموعه اصول و قواعدی علمی و مبتنی بر ایده ها و اهدافی است که سازمان کسب و کار خود پی جویی میکند. به همین منظور تحقیق حاضر که از نوع تحقیقات کاربردی است و از دسته پژوهشهای توصیفی از نوع علی به شمار میرود، با هدف بررسی محیط سازمانی و استراتژی بازاریابی بر انتخاب استراتژی قیمت گذاری در صنعت گردشگری است. پرسشنامه ای شامل 27 گویه به روش تصادفی ساده در آژانسهای مسافرتی شهر مشهد توزیع و 169 نمونه جمع آوری شد. طبق نتایج به دست آمده از بین متغیرهای بازاریابی و محیط سازمانی، متغیر محیط سازمانی بر قیمتگذاری اثر گذارتر میباشد و در متغیرهای پیش بین با توجه به نتایج به دست آمده متغیر پویایی و تنوع محصول متغیرهای اثرگذاری بر استراتژی قیمت گذاری میباشند و در نهایت مشخص شد که هر کدام از ابعاد پژوهش بهتر است از چه نوع استراتژی قیمت گذاری استفاده کنند

    کلیدواژگان: آژانس های مسافرتی شهر مشهد، استراتژی قیمت گذاری، استراتژی بازاریابی، محیط سازمانی
  • علیرضا فارسی، علیرضا بیدخوری، فاطمه استاد صفحات 61-70

    گردشگری انواع مختلفی دارد که یکی از قدیمیترین اشکال آن،گردشگری مذهبی است،گردشگری مذهبی گونهای از گردشگری است که با هدف زیارت اماکن مذهبی صورت میگیرد، شهر مقدس مشهد به دلیل وجود حرم رضوی از دیرباز مقصد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری بوده است، تحقیق حاضر با هدف »بررسی اثرات حضور گردشگران مذهبی بر توسعه سکونتگاه های حاشیه شهر از دیدگاه ساکنین  موردمطالعه: محله اکبرآباد در بلوار شاهنامه « انجام شده است، روش انجام آن توصیفی-تحلیلی و جمع آوری اطالعات به دروش میدانی  استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی آن با نظر اساتید راهنما و مشاور و پایایی آن از طریق آلفای کرون باخ به میزان 0/760 به دست آمده است، جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه ساکنان باالی 18 سال محله اکبرآباد و حجم نمونه با صال حدید اساتید راهنما و مشاور 100 نفر بوده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داد که گردشگری مذهبی بر سه شاخص توسعه پایدار یعنی »شاخص اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و نیز زیست محیطی« در محله اکبرآباد تاثیر مثبت دارد. اگرچه فرضیات این تحقیق تاییدشده اند اما ازآنجاکه میانگین نمره به دست آمده در آزمون تیتست کمتر از 0 میباشد بنابراین میتوان نتیجه گرفت هر سه شاخص توسعه سنجیده شده در این تحقیق، کمتر از حد متوسط در این محله محقق شده اند

    کلیدواژگان: توسعه، سکونتگاه های حاشیه شهر، محله اکبرآباد، اثرات حضور، گردشگر مذهبی
  • محمد دبدبه*، امید شاطری وایقان، وحید کهیازاده صفحات 71-80

    خانه های دوره قاجار را میتوان یکی از مباحث مهم در معماری ایران دانست چراکه این نوع از عملکرد الگویی برای زندگی انسان آمیخته با هنر و فرهنگ جوامع مختلف با ویژگیهای متنوع در تاثیرگذاری نقش خانه های قاجاری در جذب معماری داخلی – زیبایی شناختی با محوریت سلسله مراتب الگوهای معماری – گردشگری نوعی شناخت در زیبایی شناسی توامان با توسعه پایدار نقش بورژوازی به سزایی با بهره گیری پروتکال در ابلاغ این خانه ها میتوان بهره مند گردید. دوران حکومت قاجاری را میتوان یکی از اولین و زیربنایی ترین الگوها در خلق مسکن در ایران بهشمار آورد و میتوان آن را جزیی از اصل های پایه و مهم و موثر در فرهنگ و جامعه ایرانی بیان نمود. همچنین از طرفی خانه نیازی برای انسان بوده که آن با وجود آدمی تحقق آور میباشد و به عنوان سرپناه به بشریت جهان عالم هستی هویت میدهد .خانه های تاریخی تبریز در سیر زمانی بسیار موردتوجه قرار داشته اند چه از نظر میراث ملی چه از لحاظ معماری این نوع حجم از معماری در ساختار کالبدی دانش های متخصصین با خلاقیت آفرینش بوطیقای فضایی معنی پیدا میکند. به تعبیری میتوان گفت خانه های قاجاری در تبریز نگین خانه های قاجاری در سرتاسر جامعه ایرانی بوده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر با تجزیه و تحلیل اطلاعات واکاوی شده نقش عملکردی و تاثیرگذاری و ، تحلیلی – بااستفاده از روش تبیین توصیفی تاثرپذیری آن در معماری ایران بوده که با معماری تغییر امروزی مورد بحث و با مطالعه کتابخانه ای و اسنادی داده ها درنتیجه میتوان بیان نمود که نقش خانه های قاجاری در زندگی انسان ایرانی نقشی پدیداری داشته که ، استخراج گردیده توانسته با صنعت گردشگردی و اکوتوریسم محوریتی در جهت توسعه پایدار ایجاد نماید و نوعی سامانه سیستماتیک در معماری را به خود اختصاص دهد.

    کلیدواژگان: توسعه پایدار، گردشگری، معماری، خانه، دوره قاجار