فهرست مطالب

نشریه تحقیقات مدیریت آموزشی
سال سوم شماره 1 (پیاپی 9، پاییز 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/08/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بهارک ناطقی پور صفحات 17-30

    از آنجایی که مساله مدیریت یکی از مسایل پر اهمیت عصر حاضر می باشد، دانستن این نکته که مدیر شایسته چه کسی است و باید چه ویژگی هایی داشته باشد، اهمیتی دو چندان پیدا کرده است. رعایت اهلیت در انتخاب افراد و واگذاری کارها، از مهم ترین مسایل مدیریت است، یعنی فردی که قرار است مدیریت گروهی را بر عهده بگیرد، باید شایستگی های لازم را جهت احراز آن مسئولیت دارا بوده و به اصطلاح اهلیت داشته باشد. مطالعه آیات قرآن کریم و تامل در سیره و شیوه رهبری و هدایت انبیای الهی از آدم (ع) تا خاتم پیامبران حضرت محمد (ص) ما را به این نتیجه می رساند که سنت الهی چنین است که خداوند هیچ کس را جز بر اساس شایستگی ها و اهلیت های لازم، مسئولیتی نمی دهد. ما با الگوگیری از اصول و ویژگی هایی که قرآن کریم برای رهبر، و مدیر برشمرده است، می توانیم مدیرانی شایسته برای جامعه ای شایسته انتخاب کنیم و به این ترتیب مسیر رشد و پیشرفت آن را هموار نماییم.

    کلیدواژگان: قرآن، مدیریت، رهبری، الگو
  • غلامحسین حیدری تفرشی، آرزو دریابگیان صفحات 31-44

    هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان یک شرکت نیمه خصوصی می باشد. در این پژوهش فرضیه های مورد بررسی عبارتند از: 1) بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی، رابطه مثبت وجود دارد 2) بین رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی، رابطه مثبت وجود دارد 3) بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی، رابطه مثبت وجود دارد 4) رضایت شغلی و تعهد سازمانی می تواند رفتار شهروندی سازمانی را پیش بینی کند. نمونه تحقیق شامل 150 نفر از کارکنان است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی ساده، رگرسیون چند گانه) استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی، رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی معنادار می باشد. همچنین بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی نیز رابطه چندگانه وجود دارد که رضایت شغلی و تعهد سازمانی 21 درصد از واریانس رفتار شهروندی سازمانی را پیش بینی می کنند؛ البته نقش تعهد سازمانی در این پیش بینی بالاتر می باشد.

    کلیدواژگان: رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی
  • مهدی شریعت مداری* صفحات 45-65

    هدف پژوهش حاضر آسیب شناسی موانع اجرای پژوهش در میان اعضای هیات علمی و ارایه راهکارهای کاربردی است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیات علمی منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم تحصیلی 90-89 بوده است که تعداد آنان 4500 نفر گزارش شده است. با مراجعه به جدول مورگان تعداد 354 نمونه برای جامعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از جامعه آماری انتخاب شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس پنج درجه ای لیکرت استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی آن ها با اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونه ای با حجم 30 نفر از طریق آلفای کرونباخ 0.878 برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آزمون های آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی، نمودار خطی میانگین ها، شاخص های مرکزی نظیر میانگین و انحراف استاندارد و برای تحلیل آماری فرضیه های پژوهش در آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t برای گروه های مستقل و آزمون t تک نمونه ای و آزمون لوان با استفاده از نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داده است که عوامل فردی، اطلاع رسانی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی در تقویت انگیزه پژوهشی استادان موثر است. در رابطه با سوال«آیا عوامل موثر در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر استادان زن و مرد متفاوت است؟» نتایج آزمون بیانگر این بود که تاثیر عامل فردی و عامل اجتماعی در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر استادان زن و مرد تفاوت معنادار داشت و تاثیر بقیه عامل ها در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر دو گروه زن و مرد تفاوت معنادار نداشت. همچنین در رابطه با سوال «آیا عوامل موثر در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر استادان با سابقه خدمت مختلف متفاوت است؟» نتایج آزمون بیانگر این بود که تاثیر عامل فردی در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر استادان با سابقه خدمت مختلف تفاوت معنادار داشت. تاثیر عوامل دیگر در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر استادان با سابقه خدمت مختلف تفاوت معنادار نداشت.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات، پیشرفت تحصیلی، فعالیت پژوهشی و آموزشی
  • جعفر بیک زاد*، سهراب یزدانی، مریم حمدالهی صفحات 61-90

    در دنیای امروز که دنیای سازمان هاست، نیروی انسانی به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین سرمایه و دارایی سازمان می تواند مهم ترین مزیت رقابتی را برای سازمان بوجود آورد. مدیران و رهبران سازمان ها می توانند با بوجود آوردن معنویت [1] در محیط های کاری و بهره گیری از ابزارهای غیر مادی، بصیرت و تدبیر معصومانه در این نیروی انسانی این احساس را ایجاد کنند که کارشان با معنا و هدف دار و چالش برانگیز است. این ها زمینه رشد و پیشرفت را برای سازمان به ارمغان خواهد آورد. همچنین با بوجود آوردن معنویت در محیط های کاری این احساس را در آنان ایجاد می شود که خود را عضوی از سازمان و واحد کاری احساس کنند و این که کارکنان باید در سازمان از همدیگر حمایت کنند و خود را با اهداف سازمان و ماموریت های آن عجین کنند، و کارکنان با این شرایط و در این محیط های کاری دست به خلاقیت و ابتکار عمل زده و در برابر کنش ها، واکنش نشان داده و سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری خواهند کرد. هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر معنویت محیط کاری بر مولفه های رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش نواحی پنج گانه شهر تبریز است. برای این منظور رفتار شهروندی سازمانی براساس نظریه اورگان و باتمن [2] در پنج بعد؛ نوع دوستی، وجدان، جوانمردی، ادب و نزاکت و رفتار مدنی و معنویت محیط کاری بر اساس نظریه میلیمن و همکارانش [3] تعریف و در این راستا پنج فرضیه تنظیم شده است،  برای آزمون این فرضیه ها، دو پرسشنامه شامل پرسشنامه معنویت محیط کاری با 21 سوال و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی با 30 سوال استفاده شد. پس از سنجش روایی و پایایی، پرسشنامه ها در اختیار نمونه آماری که از کارکنان آموزش و پرورش نواحی پنج گانه شهر تبریز می باشد و تعداد آن ها 182 نفر است، قرار داده شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، اطلاعات حاصله تلخیص و طبقه بندی شد، سپس برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون رگرسیون دو متغیره) استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها، نشان دهنده تایید فرضیه های اول چهارم و پنجم و رد فرضیه های دوم و سوم تحقیق است؛ به عبارتی معنویت محیط کاری بر مولفه های نوع دوستی، ادب و ملاحظه، و رفتار مدنی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش نواحی پنج گانه شهر تبریز موثر است و بر مولفه های وجدان و جوانمردی رفتار شهروندی سازمانی کارکنان آموزش و پرورش نواحی پنج گانه شهر تبریز موثر نمی باشد.

    کلیدواژگان: معنویت محیط کاری، رفتار شهروندی سازمانی، اطاعت سازمانی، وفاداری سازمانی، مشارکت سازمانی
  • اسماعیل ابونوری، پرویز سعیدی، عیسی نیازی*، میثم زنگانه صفحات 91-116

    هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت زیرساخت های مدیریت دانش در دانشگاه های مازندران، گیلان، تهران، تربیت مدرس و فردوسی می باشد. محورهای مورد بحث در این مقاله در سه محور؛ عامل مدیریتی، فرهنگ سازمانی و عوامل فنی خلاصه می شود. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شدکه پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده سهمیه ای بین 346 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های مورد مطالعه توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS16 و LISREL8.5 صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از نظر زیرساخت های فنی برای مدیریت دانش در دانشگاه های منتخب به جز دانشگاه های مازندران و گیلان، هم اکنون مشکلی وجود ندارد، ولی از نظر عامل مدیریتی و نیز از نظر فرهنگ سازمانی در کلیه دانشگاه های منتخب، شرایط موجود پایین تر از میانگین است.

    کلیدواژگان: زیرساخت های مدیریت دانش، عامل مدیریتی، فرهنگ سازمانی، عامل فنی
  • حمزه گنجی، کامران امیریان صفحات 117-134

    هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مهارت حل مسئله بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. جامعه مورد مطالعه شامل همه دانش آموزان پسر سال اول مقطع متوسطه است. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای 30 نفر تعیین شده است. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از آزمون پیشرفت تحصیلی و آموزش مهارت حل مساله طی هشت جلسه (2ساعته) به مدت یک ماه استفاده شد. پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری خواهد شد. برای تحلیل داده ها و بررسی سوال های پژوهش از آزمون تی و تحلیل کوواریانس استفاده شده است: نتایج پژوهش نشان داد که میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که آموزش مهارت حل مساله دریافت کردند، بیشتر از میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی است که مهارت حل مساله را دریافت نکرده اند. همچنین میزان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است.

    کلیدواژگان: پیشرفت تحصیلی، مهارت حل مسأله، دانش آموزان
  • تقی گرگانی، ابوطالب مطلبی ورکانی، حسین کلاته میمری صفحات 135-158

    این تحقیق با عنوان «مقایسه مهارت های بینش پژوهشی، حل مساله و فرآیند تدریس در بین معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی» در استان مازندران در سال تحصیلی88-87 انجام شده است. هدف از انجام این تحقیق مقایسه مهارت های معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی در سه زمینه بینش پژوهشی، حل مساله و فرایند تدریس بوده و به تبع آن 9 فرضیه تنظیم شده است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع میدانی است. جامعه آماری این پژوهش را تعداد 33368 نفر معلمان آموزش دیده و  تعداد 12000نفر معلمان آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی که در سال تحصیلی 88-87 در یکی از مدارس تابعه مدیریت و مناطق  آموزش و پرورش استان مازندران  مشغول به کار می باشند، تشکیل می دهند. اطلاعات لازم جهت سنجش متغیرها از طریق ابزار پرسشنامه و چک لیست رفتار سنجی به دست آمده است. به طوری که جهت سنجش بینش علمی (پژوهشی) نمونه مورد مطالعه از پرسشنامه نگرش سنج 63 سوالی که در مقیاس لیکرت (کاملا موافقم، موافقم، مخالفم و کاملا مخالفم) تهیه شده، سود جسته ایم. همچنین جهت سنجش مهارت های حل مساله و فرایند تدریس نمونه مورد مطالعه از چک لیست رفتار سنجی که هر کدام حاوی 20 سوال در دامنه یک الی 5 نمره ای استفاده شده است. پایایی ابزار نگرش سنجی بینش علمی (پژوهشی)81 صدم، چک لیست رفتار سنجی مهارت حل مساله 86 صدم و  چک لیست رفتار سنجی مهارت فرایند تدریس76 صدم به دست آمده است. تجزیه و تحلیل آماری در این پژوهش با استفاده از نرم افزار spss در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است. در سطح استنباطی از آزمون های کولموگروف- اسمیر نوف به منظور تعیین نرمال بودن داده ها و آزمون t دو گروه مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است. نتایج آمار توصیفی و استنباطی حاصله بدین شرح می باشد: 1-نتایج توصیفی نشان می دهد که از مجموع 232 نفر نمونه آموزش دیده مورد مطالعه 35.8 درصد و از مجموع 196 نفر نمونه آموزش ندیده تنها 12.8 درصد در برنامه  معلم پژوهنده شرکت داشته اند. 2- از مجموع232 نفر نمونه آموزش دیده مورد مطالعه 62.9 درصد و از مجموع 196 نفر نمونه آموزش ندیده 39.3 درصد در دوره های دیگر پژوهشی بجز اقدام پژوهشی شرکت کرده اند. 3- همچنین 43.1 درصد از گروه آموزش دیده و21.4 درصد از گروه آموزش ندیده اظهار داشته اند که در همایش های علمی و پژوهشی شرکت داشته اند. 4- نتایج حاصل از آزمون های آماری نشان می دهد که بین مهارت های بینش پژوهشی و فرآیند تدریس دو گروه از معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده ی دوره ی اقدام پژوهی تفاوت معنادار وجود ندارد؛ اما در سطح خطای 5 درصد بین دو گروه معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده دوره اقدام پژوهی نسبت به مهارت حل مسئله تفاوت معنادار وجود دارد.. 5- از نتایج دیگر این تحقیق می توان گفت مهارت بینش پژوهی معلمان آموزش دیده دوره های مختلف تحصیلی تفاوت معنادار وجود داشته؛ اما مهارت بینش پژوهشی معلمان اموزش دیده با سوابق خدمت مختلف، تفاوت معنادار وجود ندارد. همچنین مهارت حل مساله و فرآیند تدریس معلمان آموزش دیده با دوره های مختلف تحصیلی و سوابق خدمت مختلف آن ها تفاوت معناداری مشاهده نشده است.

    کلیدواژگان: معلمان، فرآیند تدریس
  • علی نصیری اقدم، علیرضا دهقان طرزجانی، علی رضایی، حسن بیک محمدلو صفحات 159-182

    در این مقاله ارتباط بین نوآوری و رشد اقتصادی 20  کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی [1] در دوره 2009-1995 با استفاده از روش داده های تابلویی بررسی شده است. مبانی نظری این مدل بر اساس مطالعات رومر (1990) بنا نهاده شده است. برای بررسی اثر نوآوری بر رشد اقتصادی از شاخص پتنت استفاده شده است. همچنین در این مقاله رابطه علی رشد اقتصادی و درجه باز بودن اقتصاد و سرمایه گذاری مستقیم خارجی و درآمد سرانه شاغلین و میزان توسعه انسانی و نیروی کار به صورت مجزا بررسی شده است. نتایج حاصل از بررسی حاکی از این است که نوآوری اثر مثبت بر رشد اقتصادی دارد. همچنین رابطه علی بین نیروی کار و رشد اقتصادی وجود ندارد و درجه باز بودن اقتصاد و سرمایه گذاری مستقیم خارجی و درآمد سرانه شاغلین بر رشد اقتصادی اثر مثبت دارند و توسعه انسانی اثر منفی بر رشد اقتصادی دارد. 1-این کشورها عبارتند از: الجزایر، عربستان، عراق، ایران، کویت، تونس، مالزی، سوریه، پاکستان، سودان، قطر، بحرین، اندونزی، مصر، بنگلادش، ترکیه، لبنان، لیبی، امارات، آذربایجان.

    کلیدواژگان: نوآوری، پتنت، رشد درونزا، کشورهای اسلامی، پانل دیتا
|
  • Pages 17-30

    Since management is one of the most important issues in the present time, knowing who a competent manager is and pinpointing his characteristics makes the significance of the given subject double.  The reason is that assigning responsibility to competent people is one of the important steps, that is the person who is supposed to manage a group of people should enjoy special characteristics.  Reviewing the Quran results in the idea that God chose prophets based on their qualifications, and all prophets from Adam to Mohammad had the characteristics necessary for a qualified leader and manager.  Therefore, the present paper intends to find the principles and features mentioned in the Quran concerning the selection of leaders and managers who provide the society with the possibility of development.

    Keywords: The Quran, management, Leadership, Pattern
  • Pages 31-44

    The purpose of the present paper was to study the relationship between job satisfaction, organizational commitment and organizational citizenship behavior among employees of a half-private company in Hormozgan Province. Among all of the employees, (798 individuals) 150 people were selected by random stratified sampling method as research sample. The research data were collected by using the Job Descriptive Index, Organizational Commitment Questionnaire, and Organizational Citizenship Behavior Questionnaire.  From 150 distributed questionnaires, 147(%98) questionnaires have been used for statistical analysis.  This study, according to its nature , is a descriptive-correlational research. Descriptive statistics methods (mean and standard deviation), and inferential statistics methods (Pearson correlation coefficient, multiple regression and t-test) have been used for data analysis, and 0.05 % was considered as significance level.  The results showed that the relationships between job satisfaction, and organizational commitment, as well as job satisfaction and organizational citizenship behavior, and also organizational commitment and organizational citizenship behavior were significant. Also there was relationship among several aspects of the three main variables of this study.  Furthermore, the findings showed that job satisfaction, and organizational commitment could foresee 21 percent of organizational citizenship behavior variance, but the role of organizational commitment was higher.

    Keywords: Job Satisfaction, Organizational Commitment, organizational citizenship behavior
  • Pages 45-65

    The purpose of the present study is the pathology of the obstacles in the way of implementing research among faculty members and presenting applied strategies.  The research method was applied and it was descriptive-correlational type.  The population of the research consisted of all the faculty members of the Islamic Azad University, Zone 8 in the second semester of the academic year of 89-90.  The number of the faculty members is 4500 reportedly.  Using Morgan table, 354 faculty members were selected randomly as research sample.  In order to gather data, a researcher-made questionnaire which was Likert type was used.  The indexes of validity and reliability were computed following the process of piloting and the obtaine index of Chronbach’s Alpha appeared to be 0.878.  In order to analyze the obtained data, descriptive and inferential statistics were applied including Pearson coefficient of correlation, T-test, Lovan test.  The obtained data showed that individuals, communication, society and economics are the effective factors in promoting faculty members’ research motivation.

    Keywords: Communication, information technology, Achievement, Educational, research activities
  • Pages 61-90

    In today's world which is the world of organizations, human resources as the largest and most important belonging, and investment of organizations can be considered as an important competitive advantage for them. Organizations’ leaders and managers can let their human resources know that their jobs are meaningful, purposeful, and challenging through creating spirituality in workplace and using insight, wisdom and immaterial tools with innocent handling of human resources. This will cause growth and development for the organization And also with the creation of workplace spirituality, they staff will feel that they are members of their organization, and the fact that they need to help each other. They will get accustomed to the organization’s goals and missions. In this atmosphere and workplace conditions, employees will become innovator and creator and will be indifferent, and will help their organization to achieve its goals.The purpose of the present article is to evaluate the impact of workplace spirituality on components of staffs' organizational citizenship behavior of Tabriz five educational zones. Therefore, the concept of organizational citizenship behaviors based on Organ and Bateman theory in five dimensions has been defined which are as follows: altruism, consciousness, sportsmanship, courtesy and civil virtue, and workplace spirituality concept based on the theory proposed by Milliman et al. In this regard, five hypotheses have been suggested.  In addition, two workplace spirituality questionnaires including standardized questionnaire with 21items,  and organizational citizenship behavior standard questionnaire consisting of 30 items were used to test these hypotheses.

    Keywords: Workplace spirituality, organizational citizenship behavior, Organizational obedience, Organizational loyalty, Organizational participation
  • Pages 91-116

    This study aimed to survey the status of the basis of knowledge management in Mazandaran, Gilan, Tehran, Tarbiyat Modarres and Ferdowsi Universities. The researchers surveyed the managerial, organizational culture and technical factors in this paper. This is a descriptive and cross-sectional research study. The study population includes all the members of teaching departments of selected-universities. Using a classified random sampling, the data were collected through the distribution of a questionnaire among the 390 subjects of the academic staff of selected-universities. SPSS16.0 and LISREL8.5 were used for statistical analysis. The results of research showed that there was not any problem regarding technical basis in selected universities (except Mazandaran and Gylan Universities). But, concerning the factors like, managerial and organizational culture, the results showed that all selected universities aere below the mean.

    Keywords: Infrastructures of knowledge management, Managerial, cultural, technical factors
  • Pages 117-134

    The purpose of the study was to examine the effectiveness of problem solving skill  on  academic achievement of studentsListen Read phonetically   .  The study population consisted of all male students in first year of high school. Sample size was 40 subjects, and they were selected by  a multistage random sampling method.  Academic achievement test and problem solving skill test were used in order to measure variables of the research during the eight sessions (2 hours) for a month. The design of the study was quasiexperimental i.e.,  the pretest – posttest type  with  control group and follow up stage. T-test and analysis of covariance were used in order to analyze the obtained data.  The results showed that the academic progress of students who had received  problem-solving skills was more than academic progress of students who had not received problem-solving skills. The academic progress of students over time had a good stability.

    Keywords: Education, problem-solving skills, Students
  • Pages 135-158

    The purpose of the research was to compare the skills of instructed and uninstructed teachers in action research period in three fields of research insight, problem solving and teaching process. Consequently, there were nine hypotheses .The research method  was qualitative and field study .The statistical population consisted of 33368 and 12000 of  instructed and uninstructed teachers respectively in action research period in the academic year of 1387-88 at affiliated schools of Ministry of Education in Mazandaran . The research data were gathered by a questionnaire and a checklist for behavior study. For the measurement of research (scientific) insight, an attitude questionnaire of 63 items in Likert  scale (strongly agree ,agree ,disagree ,strongly disagree) was used. For the measurement of problem solving and teaching process, a sample from the behavior study checklist was used. Each tool consisted of 20 items under1 to 5 mark limits. The reliability of research (scientific) insight was 0.81;  the index for checklist related to problem solving skill was 0.86, and checklist for teaching process had the index of 0.76.  Data analysis was done by SPSS software at two levels of descriptive and inferential statistics. At inferential level, Kolmogorov-Smirnov test was used to normalize the data and T-test of two independent groups and double-regression analysis were also applied.  The results of the study were as follows: 1) The statistical results showed that from a total numberof232 instructed teachers, 35.8% and from196 uninstructed ones 12.8% participated in teacher's research program; 2) from the total number of 232 instructed ones, 62.9% and from196 uninstructed ones, 39.3% participated in other research periods; 3) furthermore, 43.1% of the instructed group, and 21.4% of the uninstructed ones mentioned that they participated in research and scientific seminars; 4) the results showed that there was no significant difference between scientific insight, and teaching process of instructed teachers, but at the 5% error level of these two groups, there was a significant difference in action research period in comparison to problem solving skill; 5) the results also showed that there was not a  significant difference  between  research insight, and teaching  process skill of instructed and uninstructed teachers at various  periods  of education and their  teaching background. But there is a meaningful difference between problem solving skill and various periods of education of instructed and uninstructed teachers. This difference was due to the high average of the scores of primary teachers. A significant difference was not observed between problem solving skill of instructed and uninstructed teachers with various educational   background.

    Keywords: Action research, Research insight, Teaching process, Problem Solving
  • Pages 159-182

    This paper aims to delineate the dynamics of innovation and economic growth in 20 countries in OIC (Organization of Islamic Cooperation) based on data entailing the period of 1995-2009, using group pooled technique. This theoretical model is based on Romer's studies (1990).   In doing so, the researchers have employed the number of Patent index to measure the impact of innovation on economic growth. As such, the paper has investigated the casual relationship between economic growth and degree of economic openness, foreign direct investment, practitioners’ per capita income, human development, and labor separately. The result indicates that innovation has rendered a positive impact on economic growth.  Moreover, it has been found that no casual relationship has not between labor and economic growth, and the degree of economic openness, foreign direct investment, practitioners per capita income have rendered a positive impact on economic growth.  Furthermore, human development has rendered a negative impact on economic growth.

    Keywords: Innovation, Patent, Economic growth, Panel data