فهرست مطالب

نشریه مطالعات سیاسی
پیاپی 48 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مهدیه حیدری*، حسین دهشیار صفحات 1-22
    جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، دو کشور همواره تاثیر گذار در منطقه ژیواستراتژیکی و ژیواکونومیکی خاورمیانه هستند. هر دو کشور با برخورداری از مولفه های گوناگون و متعدد قدرت در صدد کسب جایگاه بهتر در این منطقه راهبردی هستند. تلاش برای نفوذ و تاثیر گذاری بر روند تحولات منطقه ای پس از فروپاشی شوروی تا بحران های اخیر در کشور سوریه و عراق بیانگر تکاپوی جدی هر دو کشور برای کسب یک جایگاه برتر منطقه ای است. هدف این تحقیق بررسی این منابع رقابت است و پاسخ به این پرسش است که، مهمترین منابع رقابت سیاسی ایران و ترکیه در منطقه خاورمیانه کدامند؟ در پاسخ موقتی گفته می شود که مهمترین منابع موثر بر رقابت ایران و ترکیه در منطقه،  قدرت های نرم و سخت این دو دولت هستند. یافته های پژوهش با کاربست نظریه واقع گرایی ساختاری به ویژه تقریر واقع گرایی تدافعی نشان می دهد که ایران و ترکیه نه بر اساس منابع قدرت سخت بلکه براساس منابع قدرت نرم خود به رقابت با یکدیگر پرداخته اند. نتایج تحقیق گویای آن است که منابع و دارایی های مادی این دو بازیگر خیلی در رقابت سیاسی آن ها موثر نبوده بلکه برداشت ذهنی که این دو بازیگر از نیت های یکدیگر داشته اند و نوع سیاست خارجی منطقه ای و به ویژه نوع تعاملی که با قدرت های بزرگ بین المللی داشته اند، در رقابت آن ها موثرتر بوده است.
    کلیدواژگان: ایران، برداشت ذهنی، ترکیه، خاورمیانه، نورئالیسم
  • تبیین حقوقی کنترل امنیت تنگه هرمز در حقوق بین الملل
    مهدی صالحی صفحه 2

    امنیت ایران و منطقه به یکدیگر وابسته است و حقوق بین الملل دریاها هم جز در مواقع خاصی در هنگام منازعات مسلحانه و آن هم به طور محدود از طریق بازرسی کشتی ها، این امر را نمی پذیرد. یافته ها نشان می دهد که مساله حاکمیت دولتها بر دریاهای مجاور سرزمین آنها از دیرباز فکر حقوقدانان و سیاستمداران را به خود معطوف کرده نظریه ها و دکترین های مختلفی دراین زمینه ارایه شده است.تنگه هرمز از اهمیت‌ خاص‌ امنیتی‌ در سطح بین المللی برخوردار است و این تنگه مهم ترین گلوگاه حمل ونقل جهان است و کشورهای منطقه‌ و ‌‌جهان‌ از حیث صادرات و واردات به آن وابسته اند. مهم ترین دلیل برتری آن‌ نسبت‌ به‌ دیگر تنگه ها قرار داشتن در منطقه ی استراتژیکی خلیج فارس میباشد که به عنوان منطقه‌ ای که بیش ترین ذخایر اثبات شده ی انرژی را در خود جای داده‌ است بر اهمیت این‌ تنگه‌ می افزاید. متغیر مستقل در‌ این‌ تحقیق ،تنگه هرمز بوده و امنیت ملی‌ کشور‌ نیز متغیر وابسته به‌ آن می باشد، هدف ، شناسایی نقش تنگه هرمز در تامین امنیت‌ جمهوری‌ اسلامی ایران است . روش تحقیق در این مقاله ، توصیفی - تحلیلی بوده و با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای و بهره مندی از کتب و مقالات در دسترس تهیه شده است .

    کلیدواژگان: تنگه هرمز، امنیت ملی، حقوق بین الملل، خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران
  • گارینه کشیشیان سیرکی*، خدیجه آقاعلی صفحات 23-42
    پژوهش حاضر سعی بر این دارد که نشان دهد مفهوم زن و سیاست در دو روزنامه مطرح کشورمان، جمهوری اسلامی و کیهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه تحولی داشته؟ و چه سهمی از مطالب منتشره در این دو روزنامه به زنان اختصاص داشته است؟ در این مقاله با استفاده از روش تحلیل - محتوا و داده های جمع آوری شده از کتابخانه ملی و مجلس شورای اسلامی و همچنین آرشیو دو روزنامه فوق به تحلیل تیترها، گزارش ها، عکس ها و کاریکاتورهای چاپ شده با موضوع زن و سیاست پرداخته شده است. براساس یافته های پژوهش، فرضیه این تحقیق که مبتنی بر آن بوده: روزنامه کیهان عموما به طرح مسایل خاص زنان بی توجه بوده و با گذشت سال های متمادی از پیروزی انقلاب اسلامی تغییری در این عملکرد صورت نگرفته، ولی روزنامه جمهوری اسلامی با وجود سابقه کمتر، اهتمام بیشتری به طرح مسایل خاص زنان داشته، رد شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد بیشترین میزان رشد در خصوص تحول مفهومی زن و سیاست، مربوط به روزنامه ی کیهان می باشد. این تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و با استفاده از آمار کمی و روش های آماری بین این دو روزنامه مقایسه کرده و نتایج حاصله از پژوهش پیگیر بر این موضوع منتج شده است.
    کلیدواژگان: زن، سیاست، روزنامه جمهوری اسلامی، روزنامه کیهان، پیروزی انقلاب اسلامی، تحول مفهومی
  • حمیدرضا داودی، احمد بخشایش*، اصغر عربیان صفحات 43-59
    اصل «حاکمیت قانون» یکی از مهم ترین شاخص های زمامداری، اعمال حاکمیت و نیز حکمرانی خوب در دوران معاصر به شمار می‎آید. ازسویی فصل مشترک همه تعاریف ارایه شده را می توان در این نکته خلاصه کرد که مطابق اصل مزبور استفاده خودسرانه و مستبدانه از قدرت در تصمیم گیری های حکومتی نه تنها مردود است بلکه میزان مشروعیت حکومت به میزان وفاداری ایشان به معیارهای قانونی، فراشخصی و خردمندانه بستگی دارد و از این جهت باید تابع یکسری از محدودیت ها گردند. مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از اصلی ترین قوای حاکم در کشور، متصدی سه کارکرد مهم یعنی قانون گذاری، تفسیر قوانین عادی و اعمال نظارت بر حسن اجرای قانون می باشد، از جمله ارکانی است که در مبحث اجرای صحیح حاکمیت قانون نقش بی بدیلی را احراز نموده است. پرسشی که نگارندگان پژوهش در صدد پاسخ به چرایی آن هستند، چنین است که؛ نظام قانون گذاری جمهوری اسلامی ایران در جهت نهادینه کردن اصل حاکمیت قانون مقتضی چه اقدامات بنیادینی می باشد؟ فرضیه ، این پرسش آن است که مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس از طریق ابزارهای قانون گذاری و نظارت می توانند روح قانون را نه تنها اجرا بلکه بر حسن اجرای آن نیز نظارت داشته باشند.
    کلیدواژگان: مجلس شورای اسلامی، حاکمیت قانون، شفافیت، جزیره ای بودن قوانین، فسادستیزی
  • ابوذر نظری، پرویز احدی*، محمد یوسفی جویباری صفحات 61-79
    در صحنه و گستره سیاست جهانی بازیگران متفاوتی حضور دارند که کشورها اصلی ترین آن ها می باشند. این بازیگران همیشه درحال عمل و عکس العمل، واکنش و برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. عمل و عکس العمل بازیگران در قبال یکدیگر متفاوت می باشد. گاهی همگرا و گاهی واگرا می باشد. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا با برخورداری از توانایی های عظیم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، هرکدام سعی می کنند بر حسب توانایی های خود به ایفای نقشی متناسب با جایگاه و قدرت خود در نظام بین الملل بپردازند. بنابراین توجه به روابط این دو بازیگر و بررسی مواضع آن ها نسبت به موضوعات مختلف لازم و ضروری است. در این راستا نتایج نشان می دهد که اولا در رابطه با همسویی یا ناهمسویی روابط آمریکا و اتحادیه اروپا دو نوع نگاه محوری وجود دارد. نگاه فرهنگ محور و نگاه سیاست محور. ثانیا ابعاد همگرایی و واگرایی در روابط اتحادیه اروپا با ایالات متحده آمریکا بستگی به حوزه منافع آن ها دارد. در حوزه هایی که منافع مشترک و موازی وجود دارد همگرایی و همکاری و در حوزه هایی که منافعی متعارض وجود دارد، بیشتر واگرایی و رقابت تحقق یافته است.
    کلیدواژگان: اتحادیه اروپا، آمریکا، همگرایی و واگرایی، روابط آتلانتیکی و فرا آتلانتیکی
  • هستی سیف، محمدرضا اقارب پرست*، محمد بهنود صفحات 81-92
    گاز طبیعی از جمله حامل های انرژی با ویژگی های خاص اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است که جاذبه خاصی را از نظر مالی و توسعه ای دارد. گاز به عنوان یک کالای اقتصادی بسیار راهبردی و حساس که تقاضای رو به گسترش جهانی دارد، یک عامل مهم قدرت آفرین و امنیت زا برای تولیدکنندگان در معادلات اقتصاد سیاسی جهانی است و می تواند به مثابه اهرمی برای اعمال نفوذ برخریداران و رفتار آن ها حتی در عرصه های سیاسی استفاده شود. ایران نیز به عنوان اولین کشور صاحب عظیم ترین ذخایر گاز جهان می تواند با استفاده از همین الگو، جایگاه جهانی خویش را به عنوان نه تنها صادرکننده عمده نفت که یکی از صادرکنندگان عمده گاز تثبیت کند و از این طریق در کنار تعامل سازنده با کشورهای عمده جهان، امنیت ملی خویش را در زمره منافع طرفین تجاری خویش قرار دهد. گاز از جمله مهم ترین حامل های انرژی است کهنه تنها در تحول جامعه صنعتی نقش اساسی دارد، بلکه به لحاظ زیست محیطی نیز حایز اهمیت می باشد. وجود ذخایر عظیم گاز طبیعی در ایران، ارزان بودن آن نسبت به دیگر فرآورده های نفتی و گستردگی شبکه گازرسانی در کشور انتخاب این سوخت را به عنوان سوخت جانشین، از لحاظ اقتصادی، توجیه پذیر می نماید. این درحالی است که به دلیل سرمایه بر بودن این صنعت و تضییقات مالی، امکان افزایش ظرفیت تولید در کشور با محدودیت هایی مواجه شده است.
    کلیدواژگان: سیاست گذاری، تحریم های اقتصادی، عواقب زیست محیطی
  • سعید بشیری، سید مصطفی ابطحی*، علی مرشدی زاد صفحات 93-118
    امروزه پدیده انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی و محصول شناخته شده آن یعنی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در حال ایجاد تغییرات بنیادین و وسیعی در ماهیت اشکال و ساختارهای سیاسی اجتماعی در جوامع گوناگون است و این امر ذهن پژوهشگران را درباره چگونگی و پیامدها و تاثیرات این تغییرات مشغول داشته است. فضای مجازی بر تمامی عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جوامع موثر بوده و با توجه به ظرفیت هایی چون سرعت، فراگیری، دسترسی دایم، تعامل دوسویه و چند سویه، فرا مکانی و فرازمانی توانسته به عنوان ابزاری اساسی و موثر بر روابط میان شهروندان مطرح شود. پژوهش در پی بررسی نقش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بر ایجاد و تقویت حوزه عمومی در میان ایرانیان است. پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و مطالعه اسنادی و کتابخانه ای و در جمع آوری اطلاعات از کتب نشریات مقالات و سایت های اینترنتی بهره گیری شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد فضای مجازی و جدیدترین دستاورد آن یعنی شبکه های اجتماعی در جهت دهی و تنویر افکار عمومی، افزایش آگاهی بخشی در جامعه، تقویت کارکردهای جامعه مدنی و سازمان های مردم نهاد نقشی مهم و بنیادین ایفا می نماید. نتایج پژوهش حاکی از این نکته است که فضای مجازی در بازتعریف و تقویت حوزه عمومی در میان ایرانیان نقشی موثر و مثبت داشته است.
    کلیدواژگان: فضای مجازی، حوزه عمومی، جامعه مدنی، افکار عمومی، سازمان های مردم نهاد
  • آرمین امینی، یدالله محمدی*، محمد محمدی صفحات 119-142

    آمریکا و متحدانش در 29 اسفند 1381 به عراق حمله نموده و این کشور را به اشغال خود درآوردند. با تثبیت امنیت نسبی در این کشور و انتقال قدرت به سران محلی و با خروج آخرین تیپ رزمی آمریکایی در 28 مرداد 1389 این جنگ به طور رسمی خاتمه یافت. با این وجود آمریکا بخش هایی از نیروهای خود را در مراکز حساس و با بهانه های مختلف همچنان حفظ نموه و شواهد حاکی از آن است که این کشور تمایلی به خروج از عراق ندارد. این مسئله پس از ترور قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، بیشتر نمایان شده و بررسی امکان خروج آمریکا به یکی از مهمترین مسایل این کشور تبدیل شد. اما سیوالی که مطرح می باشد این است که پیش نیازهای اصلی برای خروج آمریکا از عراق چه بوده و منافع عراق و آمریکا در این حوزه کدام ها هستند؟ و نقش ایران چیست؟  با توجه به طبیعت این موضوع عنصر اصلی روش این تحقیق متا آنالیز درنظر گرفته شده است. لذا برای این مقاله، یک متا از منابع مختلف الکترونیکی و منتشر شده برای تفسیر دلایل حضور آمریکا در عراق از دیدگاه نیوواقع گرایی استفاده می شود. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که فاکتورهای مختلف موثر بر خروج آمریکا از عراق آنچنان قدرتمند نیستند که بتوان در کوتاه مدت و حتی در میان مدت انتظار داشت تا مسیولین عراقی به استراتژی واحدی برای خروج کامل آمریکا از این کشور دست یابند. برخی از این فاکتورها عبارتند از ناکارآمدی دولت عراق به ویژه در حل مشکلات اقتصادی، تمایل بیشتر اکراد و سنی های عراقی به ماندن آمریکا در این کشور، افزایش مشکلات اقتصادی ایران بخاطر تحریم و امکان مشارکت اقتصادی کمتر در عراق و همچنین مواجه شدن ایران با چالش های بیشتر برای اجرای نقش سیاسی خود در این کشور تنها بخشی هایی از این موانع می باشند. علی رقم وجود تمامی مشکلات و چالش ها در این پژوهش اقداماتی که می تواند عراق را از وجود هرگونه نیروی خارجی بی نیاز کند نیز مورد برررسی قرار گرفته است تا با اتکاء به این اقدامات شاید بتوان فشارها برای خروج آمریکا را افزایش داده و دست کم حضور آمریکا در عراق را به حضوری حداقلی مبدل نمود.

    کلیدواژگان: آمریکا، عراق، دولت-ملت سازی
  • علی اصغر جعفری صفحات 143-160

    دیپلماسی فرهنگی امروزه به عنوان یک اصل اساسی و تاثیرگذار در عرصه روابط بین الملل مورد پذیرش قرار گرفته و سیاستمداران جهان، راه برون رفت از مشکلات بشری را حاکمیت فرهنگ در مناسبات بین المللی می دانند. با رجوع به منظومه فکری – اندیشه ای و نیز سیره عملی رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای مشاهده می شود که تاکیدات و اولویت ایشان در سه زمینه یعنی مرجع، ماهیت و مخاطب دیپلماسی چه در وجه ایجابی آن به معنای اقداماتی که باید از جانب نهادهای مردمی و دولتی داخلی انجام شود و چه در وجه سلبی آن یعنی مقاومت در مقابل اقدامات مخربی که از جانب دشمن صورت می پذیرد مبتنی بر عناصر قدرت نرم می باشد که مبنای عمل در دیپلماسی فرهنگی است. چنانکه اوج تجلی باور مقام معظم رهبری بر اهمیت دیپلماسی فرهنگی در نامه ایشان به جوانان غربی در سال های 1393 و 1394 و نیز پیام به جوانان فرانسوی پس از حوادث تروریستی در اروپا و پر رنگ تر شدن پروژه اسلام هراسی از جانب قدرت های غربی بوده است. بنابراین سوال اصلی پژوهش حاضر که با بهره گیری از روش توصیفی – تحلیلی به رشته تحریر در آمده این است که «این نامه ها و پیام ها چگونه در مسیر و فرایند دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرند؟ و دیگر اینکه چرا این نامه ها نوشته شد، مخاطبان آن چه کسانی بوده و هستند و چه اهدافی را دنبال نموده و می نماید و اینکه چگونه منجر به تقویت دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران می گردد؟

    کلیدواژگان: فرهنگ، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی عمومی، سیاست خارجی، جوانان غربی
  • سید هادی مصطفوی، محمدحسین پوریانی، علیرضا محسنی تبریزی، حسین اژدری زاده صفحات 161-184

    این پژوهش تبیین جامعه شناختی تاثیر دینداری بر مشارکت سیاسی است.جامعه‌ی ما در طول زمان، تحولات اجتماعی بسیاری را تجربه کرده و درحال گذار از جامعه سنتی به مدرن است.بدیهی است، شناخت از کمیت و کیفیت مشارکت سیاسی، بیش از پیش ضرورت پیدا میکند.به طوری که وضعیت سیاسی در یک کشور و در یک تقسیم بندی کوچکتر(شهر)میتواند آگاهی و رفتار سیاسی مردم یک جامعه را نسبت به مسایل سیاسی و اجتماعی مشخص کند.هدف از این مقاله شناخت مشارکت سیاسی و تبیین جامعه شناختی تاثیر دینداری بر آن میباشد.روش تحقیق در این مطالعه پیمایشی و ابزار سنجش، پرسشنامه می باشد.جامعه آماری شامل زنان و مردان 18 تا 65 سال استان گلستان بوده است.حجم نمونه 400 نفر از مردم این استان و با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. نتایج تحقیق؛ بین متغیر های مستقل شامل: آگاهی دینی، مطالعات دینی، انجام واجبات، پایبندی به مسایل دین و شرکت در مراسمات دینی با متغیر وابسته یعنی مشارکت سیاسی رابطه وجود دارد. علاوه بر این، بنا به آزمونهای آماری انجام شده، بین پایگاه اجتماعی-اقتصادی و تحصیلات و گروه های سنی افراد با مشارکت سیاسی تفاوت معنی دار وجود دارد، ولی بین جنسیت و مشارکت سیاسی تفاوت معنیدار وجود ندارد. بر اساس تحلیل مسیر انجام شده، از مجموع نتایج آثار مستقیم و غیرمستقیم متغیرها، مشخص شد، بیشترین تاثیرات برمشارکت سیاسی را متغیر شرکت در مراسمات دینی با 229/0 درصد داشته است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد، 108/0 درصد از مجموع تغییرات متغیر وابسته توسط مدل تحلیلی تحلیل مسیر تبیین میشود.

    کلیدواژگان: دینداری، مشارکت سیاسی، پایبندی های دینی، واجبات دینی، مراسمات دینی
|
  • Legal Explanation of Security Control of the Strait of Hormuz in International Law
    Mahdi Salehi Page 2

    The legal status of the Strait of Hormuz, considered an international strait, is affected by the rights of international waterways. The security of Iran and the region are interdependent and the international law of the seas does not accept this, except in exceptional cases during armed conflict and only through inspections of ships. Findings show that the issue of sovereignty over the seas surrounding their land has long been the focus of lawyers and politicians and various theories and doctrines have been put forward. The Strait of Hormuz is of particular security importance internationally and it is the most important shipping bottleneck in the world and the countries of the region and the world depend on it for exports and imports. The most important reason for its superiority over other straits is the strategic location of the Persian Gulf. That adds to the importance of the gorge as an area with the largest proven reserves of energy and the role of the Strait of Hormuz in this strategic region as a link between the Persian Gulf and the energy transmitter of this region to the world.The purpose is to identify the role of the Strait of Hormuz in securing the Islamic Republic of Iran. The methodology of this research is descriptive-analytical and has been made available through the use of library documents and resources and the availability of books and articles.

    Keywords: Strait of Hormuz, National Security, International Law, Persian Gulf, Islamic Republic of Iran
  • Gharineh Keshishyan Siraki *, Khadije Aghaali Pages 23-42
    The present study tries to show how the concept of women and politics in the two prominent newspapers of our country, the Islamic Republic and Kayhan, has changed after the victory of the Islamic Revolution? And what share of the content published in these two newspapers went to women? In this article, using the method of analysis - content and data collected from the National Library and the Islamic Consultative Assembly, as well as the archives of the above two newspapers to analyze the headlines, reports, photographs and cartoons published on the subject of women And politics is addressed. Based on the findings of the study, the hypothesis of this study, which was based on: Kayhan newspaper was generally inattentive to women's specific issues and after many years of the victory of the Islamic Revolution, this practice has not changed, but the Jomhuri Eslami newspaper Despite less history, more efforts to address women's specific issues have been rejected. The results show that the highest rate of growth in the conceptual evolution of women and politics is related to Kayhan newspaper. This research has been compared between these two newspapers using qualitative content analysis method and using quantitative statistics and statistical methods and the results of the follow-up research have been concluded on this issue.
    Keywords: Women, Politics, Jomhuri Eslami Newspaper, Kayhan Newspaper, The Victory of the Islamic Revolution, Conceptual Transformation
  • Saeed Bashiri, Seyyed Mostafa Abtahi *, Ali Morshedizad Pages 93-118
    Today, the phenomenon of information and communication revolution and its well-known product, cyberspace and social networks, are making fundamental and wide-ranging changes in the nature of socio-political forms and structures in various societies, and this has occupied the minds of researchers about how and the consequences and effects of these changes. Is. Cyberspace has been effective on all social, political, economic and cultural spheres of societies and due to its capacities such as speed, learning, permanent access, two-way and multi-way interaction, extra-space and extra-temporal, it has been able to be considered as a basic and effective tool on citizen relations. . The research seeks to investigate the role of cyberspace and social networks on creating and strengthening the public sphere among Iranians. The research has been done using descriptive-analytical method and study of documents and libraries and in collecting information from books, articles and websites. Findings show that cyberspace and its latest achievement, namely social networks, play an important and fundamental role in directing and enlightening public opinion, raising awareness in society, strengthening the functions of civil society and non-governmental organizations. The results indicate that cyberspace has played an effective and positive role in redefining and strengthening the public sphere among Iranians.
    Keywords: Cyberspace, public domain, Civil Society, public opinion, Non-Governmental Organizations
  • Armin Amini, Yadollah Mohammadi *, Mohammad Mohammadi Pages 119-142

    Eight years after the US invasion of Iraq, with the withdrawal of the last American combat brigade on 19 August, 2010, this war officially ended. However, the US continues to maintain parts of its forces in sensitive areas under various pretexts. This issue became more apparent after the assassinations of Qassem Soleimani and AbuMahdi al-Mohandes, and due to this incident, the study of the possibility of the US expulsion from Iraq became one of the most important issues in this country. But the main question is, what are the main prerequisites for the US withdrawal from Iraq and what are the interests of Iraq-US in this area? And what is the role of Iran? Due to the nature of this issue, the main element of this research method is meta-analysis. Therefore, for this article, a meta from various electronic and published sources is used to interpret the reasons for the US presence in Iraq from a neo-realist perspective. The findings of this study suggest that the various factors influencing the US withdrawal from Iraq are not strong enough to be expected in the short and even medium term for Iraqi officials to reach a unified strategy for the complete withdrawal of the US from Iraq. Despite all the problems and challenges, this study also examines measures that could eliminate the Iraq needs to foreign forces. Perhaps relying on these measures could increase the pressure on the US to withdraw from Iraq or at least minimize its presence in this country.

    Keywords: the US, Iraq, Nation-state building
  • aliasghar jafari * Pages 143-160

    Cultural diplomacy is now accepted as a fundamental and influential principle in the field of international relations, and world politicians see the way out of human problems as the rule of culture in international relations. Referring to the intellectual-ideological system and the practical life of the Supreme Leader of the Revolution Ayatollah Khamenei, it can be seen that his emphasis and priority in three areas, namely, reference, nature and addressee of diplomacy, in a positive way, means actions to be taken by institutions. It should be done by the people and the domestic government, and in its negative aspect, that is, resistance against the destructive actions taken by the enemy, it is based on the elements of soft power, which is the basis of action in cultural diplomacy. As the culmination of the Supreme Leader's belief in the importance of cultural diplomacy in his letter to Western youth in 1393 and 1394 and also the message to the French youth after the terrorist attacks in Europe and the growing color of Islamophobia project by Western powers . Therefore, the main question of the present study, which was written using a descriptive-analytical method, is: "How are these letters and messages in the direction and process of cultural diplomacy of the Islamic Republic of Iran?" And why these letters were written, who the audience was and are, what goals it pursues and pursues, and how it leads to the strengthening of the cultural diplomacy of the Islamic Republic of Iran?

    Keywords: Culture, Cultural Diplomacy, Public Diplomacy, Foreign Policy, Western Youth
  • SEYEDHADI MOSTAFAVI, Mohammad Hossein Pouryani *, ALIREZA MOHSENI TABRIZI, hossein ajdarizadeh Pages 161-184

    this study is a sociological explanation of the impact of religiosity on political participation.Our society has undergone many social changes over time and is in transition from traditional to modern society.Obviously,understanding the quantity and quality of political participation is all the more necessary.So that the political situation in a country and ina smaller division(city)can determine the awareness and political behavior of the people of a society towards political and social issues.The purpose of this article is to identify political participation and explain the sociological impact of religiosity on it. The research method in this study is a survey and the assessment tool is a questionnaire. The statistical population included men and women aged18to65years in Golestan province.The sample size of 400 people in this province has been studied by stratified random sampling method.Research results; There is a relationship between independent variables including:religious awareness,religious studies, performing duties, adherence to religious issues and participation in religious ceremonies with the dependent variable,ie political participation.In addition, according to statistical tests, there is a significant difference between socio-economic status and education and age groups of individuals with political participation,but there is no significant difference between gender and political participation.Based on the analysis of the route,from the sum of the results of direct and indirect effects of the variables,it wasfound that the variable of participating in religious ceremonies had themost impact on political participation with0.229%.The results show that 0.108% of the total changes of the dependent variable are explained by the analytical model of path analysis.

    Keywords: Religiosity, political participation, religious affiliations r, eligious duties, religious ceremonies