فهرست مطالب

مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز - سال پنجاهم شماره 1 (پیاپی 98، بهار 1399)

نشریه مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تبریز
سال پنجاهم شماره 1 (پیاپی 98، بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/02/09
  • تعداد عناوین: 10
|
  • احد باقرزاده خلخالی*، سید مجتبی قدمگاهی صفحات 1-8
    بررسی پایداری شیروانی ها از مسایل حایز اهمیت مهندسی ژیوتکنیک بوده و پیوسته موردتوجه بسیاری از محققین قرار گرفته است. یکی از روش های محاسبه ضریب اطمینان به وسیله برنامه های اجزای محدود یا تفاضل محدود، کاهش مقاومت برشی خاک تا وقوع ریزش و گسیختگی شیروانی است. در مطالعه حاضر از نرم افزار FLAC بر پایه روش کاهش مقاومت برشی جهت بررسی رفتار شیروانی خاکی مسلح شده به روش میخ کوبی استفاده شده است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر پارامترهای مختلف خاک بر رفتار شیروانی خاکی مسلح به روش میخ کوبی می باشد. برای این منظور تاثیر پارامترهای مقاومت برشی خاک (c و φ)، ضریب ارتجاعی، مدول پواسون و وزن مخصوص خاک بر ضریب اطمینان پایداری شیروانی خاکی، نیروی میخ ها و تغییر مکان کل بر مدل دو بعدی شیروانی خاک مسلح بررسی شده و مورد مقایسه قرار گرفته است. برای به دست آوردن رابطه ریاضی از نرم افزار EPR (رگرسیون چند جمله ای تکامل یافته) استفاده شده است. همچنین تحلیل حساسیت برای ارزیابی تاثیر هر کدام از پارامترهای ورودی بر متغیرهای خروجی انجام شده است.
    کلیدواژگان: میخ کوبی، پایداری شیروانی خاکی، رگرسیون چند جمله ای تکامل یافته، تحلیل حساسیت
  • مریم بیات ورکشی*، پریسا قیصری، وحید ورشاویان صفحات 9-19
    مدل سازی آب های زیرزمینی در مناطق گرم و خشک به دلیل برداشت بی رویه، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطالعه به بررسی روش های مختلف هوشمند عصبی شامل شبکه عصبی مصنوعی، روش عصبی- فازی، عصبی- موجک و عصبی- فازی- موجک در برآورد تراز آب زیرزمینی پرداخته شد. بدین منظور کاربرد شاخص های مختلف انسو در برآورد تراز آب زیرزمینی فصلی 11 چاه پیزومتری استان هرمزگان طی سال های 1369 تا 1392 مورد توجه قرار گرفت. نتایج نشان داد که شاخص اقیانوس آرام آمریکای شمالی (PNA) بیش ترین همبستگی را با تغییرات تراز آب زیرزمینی داشت. اجرای ساختارهای مختلف به تفکیک چهار فصل نشان داد، دقت پیش بینی تراز آب زیرزمینی فصل تابستان بیش از سایر فصول بود. بر اساس نتایج بهترین ساختار در پیش بینی تراز آب زیرزمینی فصل تابستان، مقدار آماره های خطاسنجی مجذور میانگین مربعات خطای نرمال، 014/0 با ضریب همبستگی 986/0 بود که 093/0 متر بیش برآورد داشت. از طرفی، برتری روش عصبی- موجک در برآورد تراز آب زیرزمینی فصل های بهار، تابستان و زمستان نسبت به سایر روش ها، مشاهده گردید. لیکن در فصل پاییز، روش عصبی- فازی- موجک مناسب تر از روش های دیگر عمل نمود.
    کلیدواژگان: عصبی، فازی، موجک، PNA، تراز آب زیرزمینی
  • مهدی رستگار*، حسین شوکتی صفحات 21-32
    سازه های پوسته ای به دلیل پایین بودن ضخامت نسبت به دیگر ابعاد، جزو سازه های لاغر محسوب شده و در معرض کمانش می باشند. در این سازه ها به علت وسعت زیاد پوسته، امکان ساخت یکپارچه وجود نداشته و از تعدادی قطعات پانلی دارای انحنا، که به یکدیگر جوش داده شده اند استفاده می گردد. به همین دلیل ناکاملی های هندسی مختلفی بروز می کنند. عمده این ناکاملی ها در اثر فرآیند جوشکاری، حمل ونقل، رولینگ نامناسب و مشکلات نصب و اجرا به وجود می آیند. این ناکاملی ها تاثیر مستقیمی در رفتار سازه ای پوسته ها به هنگام کمانش و بار فشاری خارجی دارند. با توجه به این که در اکثر مخازن پوسته ای در دوران بهره برداری امکان به وجود آمدن حالت مکش (خلا) زیاد می باشد، لذا نازک بودن پوسته از یک طرف و فشاری بودن نیروهای وارده از سوی دیگر پوسته را در معرض کمانش قرار می دهد. در این تحقیق ناکاملی ناشی از انحراف بدنه مخزن نسبت به راستای قایم تحت عنوان ناکاملی بدنه اریب در مخازن استوانه ای فولادی به صورت آزمایشگاهی مدل شده و تاثیر آن بر رفتار کمانشی این مخازن تحت اثر فشار خارجی یکنواخت بر روی نمونه های آزمایشگاهی با مقیاس مشخص مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. همچنین آنالیز المان محدود نمونه های آزمایشگاهی توسط نرم افزار ANSYS انجام شده و نهایتا با مقایسه نتایج آزمایشگاهی، المان محدود و روابط تحلیلی تاثیر این نوع ناکاملی بر رفتار کمانشی بررسی می گردد. نتایج به دست آمده نشان می دهند که این ناکاملی باعث کاهش امواج محیطی و افزایش مقاومت اولیه در کمانش می گردد.
    کلیدواژگان: رفتار کمانشی، مخازن ذخیره ای، ناکاملی هندسی، فشار خارجی یکنواخت
  • نفیسه رفیعی، آرش آذری* صفحات 33-41
    تحقیق حاضر با هدف بررسی شرایط کیفی و ارزیابی اجرای تصفیه خانه های فاضلاب شهری، کشاورزی و صنعتی بر روند آلودگی و کیفیت رودخانه دز، در 133 بازه و با استفاده از نرم افزار QUAL2K انجام شد. مدل طی سناریوی اول با در نظر گرفتن شرایط واقعی تخلیه آلاینده ها برای تیرماه سال های 93-87 مورد واسنجی و صحت سنجی قرار گرفت. نتایج نشان داد از بین پارامترهای اکسیژن محلول (DO)، اکسیژن مورد نیاز بیولوژیکی (CBOD)، نیتروژن نیتراتی (N-NO3) و هدایت الکتریکی (EC)، شدت آلودگی BOD و EC بالا می باشد. در سناریوی دوم طرح تصفیه خانه بر روی چهار منبع نقطه ای مشخص با آلودگی بالا انجام شد و وضعیت رودخانه از نظر آلودگی BOD تا حد قابل قبولی بهبود یافت. اجرای سناریوی سوم با توجه به استاندارد تخلیه فاضلاب ها به آب های سطحی (حداقل مقدار 2 میلی گرم بر لیتر برای DO و حداکثر مقادیر 30 و 50 میلی گرم بر لیتر برای BOD و NO3) انجام شد که ضمن کاهش BOD مقدار EC نیز کاهش یافت. در نهایت مشخص شد احداث تصفیه خانه به تنهایی برای تمامی منابع آلاینده امری پرهزینه و غیرممکن به نظر می رسد؛ بنابراین بهتر است فاضلاب شهر دزفول، پساب پرورش ماهی، مجتمع هفت تپه و کارخانه کاغذسازی پارس تصفیه گردد؛ اما در خصوص زهکش های کشاورزی اقدامات اصلاحی مانند اصلاح در نوع سیستم های آبیاری، کودهای مصرفی، الگوی کشت منطقه و غیره در مبدا صورت گیرد.
    کلیدواژگان: مدل QUAL2K، تصفیه خانه، رودخانه دز، کیفیت، آلودگی
  • مهدی عباسی زاده باغبان، بابک لشکرآرا* صفحات 43-52

    روش‏های لایروبی سیفونی رسوبات برای حل مساله رسوب گذاری در مخازن و دریاچه ها به‏ طور گسترده در دهه‏های اخیر مورد مطالعه قرار گرفته‏اند. بهره بردار بهنگام استفاده از انواع روش های مختلف لایروبی سیفونی، با برخی معایب همچون صرف انرژی اضافی، توقف در بهره‏برداری مخزن، هدر رفت آب و تخلیه رسوب بیش از ظرفیت حمل پایین‏دست مواجه نمی باشد. در این مقاله تلاش شده با ساخت یک محفظه مکش هیدرلیکی با خم 360 درجه میزان قدرت مکندگی آن ارتقا یابد. برای این منظور ورودی این محفظه به یک بازشدگی ناگهانی مجهز گردید. با این عمل جدایی جریان در ورودی محفظه رخ داده و منجر به تشدید نواحی کم فشار درون آن می گردد. در بخش اول تحقیق توزیع عرضی فشار درون محفظه تعیین شد و سپس با تشخیص نواحی کم فشار، نسبت به جایابی بهینه حفره های مکنده در کف محفظه مبادرت ورزیده شد. نتایج نشان داد که نسبت فاصله از مرکز خم (r) به شعاع خم (R) برابر 32/0 و راستای شعاعی 135 درجه از ورودی خم به دلیل جدایی جریان و به تبع آن قدرت مکندگی بیشتر، از شرایط مناسب تری برای مکش برخوردار است.در گام دوم تحقیق نسبت به ارزیابی میزان بازشدگی حفره ها بر راندمان تخلیه رسوبات پرداخته شد. برای این منظور در پنج سناریوی مختلف، میزان نسبت سطوح بازشدگی در کف محفظه به مساحت لوله انتقال جریان (AD/Ap) معادل 1/0، 2/0، 3/0، 4/0 و 5/0 نمو داده شد. نتایج نشان داد که با افزایش نسبت AD/Ap ، راندمان رسوب زدایی محفظه مکش افزایش می یابد. به طور نمونه در نسبت (AD/Ap) معادل 5/0 میزان راندمان سیستم حداکثر 6/30 درصد ارزیابی می گردد.

    کلیدواژگان: رسوب زدایی، مکش هیدرولیکی، حوضچه ترسیب، مخزن، لایروبی
  • مسعود مکارچیان*، نفیسه وفائی صفحات 53-64
    پایدارسازی شیب های خاکی و پیشنهاد راهکارهای گوناگون برای این مسیله، یکی از موضوعات مهم در مهندسی ژیوتکنیک است. امروزه استفاده از نوع خاصی از شمع ها به نام شمع های مارپیچ (Helical Screw Pile) گسترش یافته است. کاربرد این سیستم جدید در پروژه های مختلف، موفقیت آمیز بوده است. این شمع ها می توانند جایگزین اقتصادی و موثری برای شمع های رایج کنونی باشند. در تحقیق حاضر، عملکرد شمع های مارپیچ در تثبیت شیب ماسه ای با استفاده از روش اجزاء محدود در نرم افزار ABAQUS, V.6.13.1 مورد مطالعه قرار گرفته است. متغیر های این تحقیق شامل قطر پره های مارپیچی شمع، فاصله پره ها از یکدیگر، طول شمع و تعداد ردیف شمع ها در گروه شمع است. طبق بررسی های صورت گرفته در این پژوهش، استفاده از شمع های مارپیچ در مقایسه با شمع های معمولی روش مناسب و موثری برای تثبیت شیب های خاکی است. تحلیل های کلی صورت گرفته در پژوهش، ایده هایی برای بهینه تر کردن پروژه تثبیت به طراحان ارایه می دهد. طبق نتایج متغیر های قطر پره های مارپیچی، فاصله پره ها از یکدیگر، طول شمع و تعداد ردیف شمع ها با ضریب اطمینان شیب در برابر گسیختگی، رابطه مستقیم دارند. تاثیر این پارامترها در نزدیکی طول بحرانی شمع قابل ملاحظه تر است. همچنین تعداد ردیف شمع ها، قطر پره ها و نیز فواصل آن ها از یکدیگر با طول بحرانی شمع رابطه مستقیم دارند.
    کلیدواژگان: شمع مارپیچ، تثبیت شیب، روش اجزاء محدود، هندسه شمع، شیب ماسه ای
  • رضا میلانچیان، محمود حسینی*، مسعود نکویی صفحات 65-76
    در جداسازی لرزه ای قایم با اعمال صفحات جداساز قایم یک ساختمان به دو زیرسازه با مشخصات دینامیکی متفاوت با هدف کاهش پاسخ لرزه ای جداسازی می گردد. در این مطالعه ابتدا ویژگی های جداسازی قایم با میراگر خطی بررسی شده است. دستگاه مختصاتی به عنوان مختصات جداسازی و نمودارهای نگاره ای که بیانگر نحوه پاسخ لرزه ای سازه های جداسازی شده می باشد معرفی شده و بر اساس آن سه حالت جداسازی جرمی، اندرکنشی و کنترل جرمی از هم تمیز داده شده است. در ادامه رفتار میراگر مایع لزج غیرخطی در یک سازه یک درجه آزاد تحت اثر بارگذاری هارمونیک مورد مطالعه قرار گرفته و معیاری برای مقایسه پاسخ لرزه ای میراگرهای خطی و غیرخطی بر اساس ظرفیت نیروی میراگر پیشنهاد شده است. با انتخاب مجموعه ای از رکوردهای زلزله با پریود غالب در محدوده های مختلف طیف شتاب و انجام تحلیل های تاریخچه پاسخ غیرخطی، کاربرد میراگر مایع لزج غیرخطی در جداسازی قایم به طور جامع مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج مطالعه دلالت بر این داشت که تکنیک جداسازی قایم یک روش کارآمد برای کاهش پاسخ لرزه ای با هر دو میراگر مایع لزج خطی و غیرخطی با توان سرعت در محدوده  می تواند در نظر گرفته شود، به طوری که کاهش پاسخ تا 40 درصد در زیرسازه نرم و بیشتر از آن در زیرسازه سخت قابل دستیابی می باشد.
    کلیدواژگان: جداسازی لرزه ای قائم، کاهش پاسخ لرزه ای، میراگر مایع لزج غیرخطی، روش عددی رونگه- گوتا
  • پیمان نرج آبادی فام*، وحید شهامت، یوسف کارگر، پویا زاهدی صفحات 77-93

    استفاده از داده های لرزه ای یکی از نیازهای اساسی مهندسی زلزله سازه ها می باشد. کاربرد تاریخچه های زمانی ثبت شده زلزله های پیشین هر منطقه ارجح تر است. در صورت عدم وجود، زلزله های سایر مناطق و یا تاریخچه های ساخته شده جایگزین می گردند. نظر به ضرورت تطابق مشخصات زلزله های سایر مناطق با خصوصیات لرزه ای منطقه مورد نظر، زلزله های ساخته شده مورد توجه قرار می گیرند. در این میان نیز زلزله های برساخته به علت عدم نیاز به طیفی از پیش تعیین شده نسبت به زلزله های مصنوعی برتری می یابند. از این رو، در این مقاله تولید کاربردی شتاب نگاشت های برساخته برای زلزله های تاریخی جهت شبیه سازی آثار آن ها بررسی و تاثیر استفاده از این شتاب نگاشت ها در تدقیق طیف های طراحی ارزیابی می شود. به این منظور، اطلاعات زلزله های رخ داده در ایران جمع آوری، یکسان سازی و کاتالوگ مربوط تهیه می گردد. نقشه گسل های ایران بر پایه مشخصات زلزله های رخ داده ترسیم می شود. شتاب نگاشت های برساخته برای زلزله های تاریخی شهر تبریز به عنوان نمونه ای بارز از شهری با خطر زلزله بسیار بالا بدون داده های دستگاهی ثبت شده مهم تولید می گردند و طیف های طراحی بر اساس زلزله های تاریخی برساخته به دست آمده و با طیف آیین نامه مقایسه می گردند. نتایج حاصل نشان می دهند روش این پژوهش طبق راستی آزمایی انجام یافته به کمک شتاب نگاشت های واقعی و شتاب نگاشت های برساخته سایر روش ها دارای دقت لازم برای تولید کاربردی شتاب نگاشت های برساخته می باشد. مقایسه طیف های طراحی حاصل از شتاب نگاشت های برساخته با طیف های آیین نامه ای نیز نشان می دهد طیف های طراحی دقیق تر می شوند، طوری که به عنوان مثال برای شهر تبریز مشکل دست پایین بودن طیف های آیین نامه ای برای فواصل کم و محافظه کارانه بودن آن ها برای فواصل دورتر از گسل مرتفع می گردد.

    کلیدواژگان: شتاب نگاشت برساخته، زلزله تاریخی، کاتالوگ یکسان سازی شده تفکیکی، گسل های ایران، شبیه سازی آثار زلزله، طیف طرح
  • رضا احمدی*، نادر فتحیانپور، ادیبه کریمی صفحات 95-105
    روش ژیوفیزیکی رادار نفوذی به زمین (GPR) از طریق ارسال امواج الکترومغناطیسی با فرکانس زیاد (عموما در محدوده یک مگاهرتز تا بیش از یک گیگاهرتز) به درون زمین و ثبت امواج بازتابی عبوری از محیط های دی الکتریک کم اتلاف، تصاویر زیرسطحی با تفکیک پذیری بسیار بالا ارایه می کند. در پژوهش حاضر از این روش غیرمخرب به عنوان یک روش تصویربرداری مناسب، با هدف تعیین محل، میزان گسترش عرضی و عمقی پی سنگ های احتمالا نواری دیوارها و ستون ها و شناسایی نقاط ضعف آنها در محدوده های صحن اصلی (ایوان جنوبی) و سه ایوان دیگر (شرقی، غربی و شمالی) مسجد امام اصفهان استفاده شده است. برای این منظور با استفاده از یک سیستم GPR مجهز به آنتن های پوشش دار با فرکانس مرکزی 250 مگاهرتز، تعداد 38 پروفیل بر روی شبکه های متعامد، طراحی و برداشت گردید. تفسیر نگاشت های راداری نشان داد که بیشترین حجم پی سنگ های به کار گرفته شده در صحن اصلی مسجد، از نوع نواری، دارای عرض کمتر از یک متر و واقع در عمق نیم متری و زیرسازی دیوارهای شرقی صحن اصلی، دارای پی های سنگی پهن به عرض 5/5 متر و از عمق 30 سانتی متری تا عمق حدود 2/1 متری می باشند. نشست های متعدد مشاهده شده در ایوان های شرقی و غربی نیز به ندرت از 20 سانتی متر تجاوز می کنند. نتایج این تحقیق به منظور تهیه طرح بازسازی، مرمت و نگهداری این بنای بسیار ارزشمند فرهنگی، تاریخی و باستانی توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی امر مربوطه، مورد استفاده قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: رادار نفوذی به زمین (GPR)، مسجد امام اصفهان، روش غیرمخرب، پروفیل GPR، پی های نواری
  • مهدی خداپرست*، حسین حاجی صفحات 107-118
    در سال های اخیر به علت حجم گسترده آلودگی های نفتی و ورود آنها به داخل خاک در اطراف پالایشگاه ها و محل عبور لوله های انتقال، مطالعات وسیعی در مورد اثرات آلودگی های نفتی بر روی خواص خاک انجام شده است. در این مطالعه به منظور بررسی تاثیر آلودگی نفت گاز بر مقاومت برشی خاک، ابتدا خاک درشت دانه شنی آلوده شده توسط نفت گاز به میزان0 ،3 ،6 ، 9 و 12 درصد تهیه شده و سپس با استفاده از دستگاه برش مستقیم با ابعاد جعبه 10x10 سانتی متر مورد آزمایش قرار می گیرد. جهت بررسی اثر تراکم و تنش قایم بر پارامترهای مقاومت برشی، آزمایش ها در دو وزن مخصوص خشک و در دو سطح تنش قایم پایین و بالا بر روی نمونه ها انجام گرفته است. در این تحقیق سعی شده علاوه بر بررسی تاثیر آلودگی بر رفتار برشی خاک درشت دانه، تاثیر تغییر ابعاد جعبه آزمایش برش مستقیم بر پارامترهای مقاومت برشی خاک نیز مطالعه گردد. نتایج آزمایش های برش مستقیم نشان می دهد که همواره با افزایش درصد آلودگی، زاویه اصطکاک داخلی خاک کاهش می یابد. لیکن از نظر چسبندگی، در نمونه های آزمایش شده با جعبه کوچک با افزایش درصد آلودگی چسبندگی کاهش و در آزمایش های با جعبه بزرگ با افزایش درصد آلودگی، میزان چسبندگی خاک افزایش یافته است. همچنین با مقایسه نتایج می توان گفت که تاثیر ابعاد جعبه برش بر پارامترهای مقاومت برشی تا حد زیادی بستگی به میزان درصد آلودگی خاک، وزن مخصوص خشک و مقدار تنش های قایم دارد.
    کلیدواژگان: آزمایش برش مستقیم، نفت گاز، خاک درشت دانه، پارامترهای مقاومت برشی، ابعاد جعبه برش
|
  • Ahad Bagherzadeh Khalkhali *, Seyyd Mojtaba Ghadamgahi Pages 1-8
    Due to the participation of a large number of factors involved, one of the complex problems in geotechnics is stabilized soil slope stability analysis. We aim to present the results of investigations on the safety factor (FOS), nail force and displacement of soil slopes reinforced with nailing. In this research, a numerical study was followed by presentation a novel method, based on evolutionary polynomial regression (EPR) for capturing nonlinear interaction between various parameters of FS on the nail-soil slope for 65 cases. In order to attain the most effective factors on FOS, soil nail’s force and displacement, the cosine amplitude method (CAM), is considered.
    Keywords: Fatigue, Stress concentration factor (SCF), Tubular KT-joint, Internal ring-stiffener, Parametric equation
  • Maryam Bayatvarkeshi *, Parisa Gheysari, Vahid Varshavian Pages 9-19
    Due to excessive withdrawal of groundwater, it's modeling in warm and arid regions are of very importance. Prediction of groundwater is important from different aspects of water resource management. In current years, the application of intelligent models in simulation has good results because of simplicity and high accuracy. Based on the previous studies, tin more investigations were used weather and hydrogeology parameters as input in intelligent models. While the effect of the ENSO phenomenon on climate and hydrology and hydrogeology was evaluated. The purpose of present study was an evaluation of intelligent models including artificial neural network (ANN) and co-active neuro-fuzzy inference system (CANFIS), wavelet transform combined with ANN (WANN) and WCANFIS models in forecasting groundwater level base on ENSO indexes.
    Keywords: Ground water level, PNA, ANN, Fuzzy, wavelet transform
  • Mehdi Rastgar *, Hossein Showkati Pages 21-32
    In this research, a field study was accomplished on the implementation of the storage tanks in a refinery site, and the resulted imperfections were identified and categorized. One imperfection experimentally modeled and the buckling behavior of these tanks was evaluated under uniform external pressure. The cylindrical tanks were examined using finite element analysis, and the results were compared with the experimental results. Investigating the findings demonstrated that such imperfection has a significant role in reducing the number of environmental waves in the body and increasing buckling resistance of the tanks under uniform external pressure.
    Keywords: Buckling Behavior, Geometric imperfection, External pressure, Cylindrical Tank
  • Nafise Rafiee, Arash Azari * Pages 33-41
    Dez River, as the third largest river of Iran, plays a major role in the economic, social, and environmental life of the north part of Khuzestan Province. The urban, industrial, and agricultural wastewater along with the sugar cane project have confronted the river life with challenges, especially in critical sections. The population growth, the reduction in river discharge, and inter-basin water transfer projects have a direct effect on the escalation of river pollution. Considering the recent investments conducted by the government in order to construct treatment plants in the region, the aim of this study was to investigate the trend of qualitative changes and then to evaluate the effects of implementing municipal, agricultural, and industrial wastewater treatment plants on the quality and contamination of the river, especially in sensitive sections.
    Keywords: QUAL2K model, Treatment plants, Dez river, Quality, Contamination
  • Mehdi Abasi Zade Bagheban, Babak Lashkar-Ara * Pages 43-52

    Siphon sediment dredging methods to solve the problem of sedimentation tanks have been widely studied in recent decades. These methods do not have some disadvantages, such as excess energy, stopping tank utilization, waste water, sediment drainage over lower carrying capacity, etc. In this article we tried to make a hydro-suction compartment with U-shaped bend and determining the lateral distribution of pressure inside it. We found the appropriate place for creating suction holes at the bottom of compartment and thanks to centrifugal force and secondary current escalation we could increase the Sediment Removal Efficiency. The study of library resources shows that the reinforcement of the secondary flow in a U-shaped bend with an abrupt opening with the aim of Sediment Removal of reservoirs has not been investigated.

    Keywords: Sediment Removal, Hydro-suction, Settling Basin, Reservoir, Dredge
  • Masoud Makarchian *, Nafise Vafaea Pages 53-64
    One of the major concerns of geotechnical engineering is to stabilize earth slopes and propose new methods for this purpose. The application of numerical and analytical methods for slope stabilization using piles is a conventional method discussed by various researchers. Nowadays the application of a special type of piles so called “helical pile”, have been increased. This foundation system has been successfully employed at several sites. Helical piles may be a cost-effective alternative to conventional pile materials. In this research, the performance of helical piles in slope stabilization has been studied using finite element analysis and strength reduction method by ABAQUS V.6.13.1. The effect of different parameters such as helical pile diameters, helical plate spaces, and pile lengths have been investigated. The effect of 1, 2 and 3 rows of piles along the slope is studied as well.
    Keywords: Helical piles, Slope Stabilization, finite element method, Pile’s geometry, Sandy slope
  • Reza Milanchian, Mahmood Hosseini *, Masoud Nekooei Pages 65-76
    The viscous dampers have been considered as preferred supplementary energy dissipating devices for structural vibration control, especially in innovative lateral displacement control strategies. The interactional effects of connected structures were first discussed as a seismic response reduction approach for building systems by Klein et al. (1972). In the vertically isolated structures (VIS), vertical isolation layers are applied in a way to partition the structure into two interactional inner and outer substructures (Ziyaeifar et al. 2012.) A comprehensive investigation was performed on displacement control features of the vertically isolated structures interconnected by viscous and viscoelastic links (Milanchian et al. 2017). In the present study, the effects of nonlinear behavior of viscous dampers in the efficiency of the VIS are taken into consideration. By using a set of earthquakes with a wide range of dominant periods, and conducting a series of nonlinear time history analyses, the application of nonlinear viscous dampers (NVDs) in the VIS has been thoroughly studied. In these analyses, the interaction effect of isolation ratios and link parameters on response control of the VIS was explored. Also, color contour graphs were defined for presentation and investigation of large amounts of output results, in which three states of Mass Isolation, Interactional State, and Control Mass have been differentiated.
    Keywords: Vertical seismic isolation, Nonlinear viscous dampers, Structural control, Seismic response reduction, Non-classical damping, Runge-Kutta method
  • Peyman Narjabadifam *, Vahid Shahamat, Yousef Kargar, Pouya Zahedi Pages 77-93

    Time histories of strong ground motion records are of great importance in the field of structural earthquake engineering. They are used as input data in various studies aiming at earthquake protection of structures. Real, artificial, and synthetic seismograms are the three kinds of these input data. Real seismograms are those recorded during earthquake events, artificial seismograms are known as those numerically generate in such a way that their response spectrum corresponds to a target spectrum, and synthetic seismograms are those obtained based on geological considerations (Rezaeian and Kiureghian, 2010). The real seismograms are sometimes unavailable even in high seismicity regions, when strong earthquakes have not been recorded after major historical earthquakes. Such a lack can be overcome through the application of modified real ground motions from other regions, which is a controversial method and may result in unrealistic evaluations (Shahjouei and Pezeshk, 2015). Historical earthquakes should then be synthesized. This is the objective of research being presented.

    Keywords: Synthetic accelerogram, Historical earthquake, Earthquake Catalog, Iranian faults, Earthquake Simulation, Design spectrum
  • Reza Ahmadi *, Nader Fathianpour, Adibeh Karimi Pages 95-105
    Many engineering decisions must be made on the basis of non-destructive evaluations (NDE). In addition, these assessments should be based on an acceptable engineering criterion. Although, the use of any inspection system is costly, but one of the obvious benefits of employing accurate non-destructive tests, is identification of deficiencies which leaving unidentified in the environment will cause events and as a result, a lot of financial and life losses. The geophysical method called Ground-penetrating radar (GPR) is a new, useful and very powerful method for non-destructive testing of retaining walls, buildings, bridges, tunnels, pavements, roads, railways, pipelines, tunnel lines, highways, substructures, sewage pipes, various types of other installation pipes and man-made artifacts such as concrete, asphalt, rebar, bricks and so on (Ahmadi et al., 2014; Annan et al., 2002).      This method produces very high-resolution subsurface images via sending high-frequency electromagnetic waves (usually in the range of 1 MHz to more than 1 GHz) into the earth and recording reflected waves transmitted through low-loss dielectric media (Annan, 2001).
    Keywords: Ground-penetrating radar (GPR), Imam mosque in Isfahan, Non-destructive method, GPR Profile, Banded basements
  • Mahdi Khodaparast *, Hossein Haji Pages 107-118
    Petroleum contamination in soils induced by oil products such as crude oil, gasoline, and motor oil is an issue raised widely in oil-rich countries like Iran. Contaminated soil with oil products is considered as a common environmental problem, but under the physical-chemical processes that occurred between these contaminants and soil, new geotechnical behavior is expected, which can reduce the soil bearing capacity, change the soil strength parameters and vary engineering and geotechnical properties of soil. Once the leakage occurs, resulted by self-gravity, the oil flows towards the groundwater level, which will cause soil-saturation with this hydrocarbon liquid. In spite of this, lateral propagation of the liquid may result in a wider scale of contamination. Oil pollution near the shore, contaminates the soil across the entire coastline. In this case, to account for the pollution of soil, regarding the environmental conditions, soil type, and type of contaminants the geotechnical properties are revised. The largest oil contamination in soil occurred in recent decades due to the Persian Gulf war in Kuwait, where a volume of 9 million cubic meters of soil in 19.05 million square meters was contaminated to oil; about 69 lakes were created to gather the diffused crude oil. Another case is the destruction of tanks of the refinery of Tehran and Abadan in the war between Iran and Iraq, which caused intense oil-pollution.
    Keywords: direct shear tests, Gas oil, coarse soil, shear strength parameters, shear box dimensions