فهرست مطالب

دراسات حدیثه فی نهج البلاغه - سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1398)

مجله دراسات حدیثه فی نهج البلاغه
سال سوم شماره 1 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/11/15
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سید مرتضی صباغ جعفری صفحات 13-24

    المخلصإن اهمیه النداء تکمن فی الدور الذی یودیه فی التواصلوالتقارب والتفاهم بین المخا طب والمخاط ب، وإذا کانمعلوما ان التواصل لا یتم إلا استنادا إلی تخاطب، فإن النداءاحد اسالیب هذا التخاطب. ویتکون هذا الاسلوب منجزاین اساسیین، وهما حرف النداء والمنادی. یهدف هذاالبحث إلی دراسه شامله لحرف نداء "یا" فی خطبنهجالبلاغه، فدرس مجیء هذه الحرف، وانماط استعمالها،وعرض تحلیل اسلوب النداء نحویا واسلوبیا مستعینا ببحوثالنحویین والبلاغیین، وذلک عب استقصاء الامثله التی تدخلفی هذا الإطار، والاعتماد علی المنهج الوصفی التحلیلی -الإحصایی الذی تطرق من خلاله إلی استخراج المبادی -النظریه للبحث ثم تطبیقها علی الشواهد التی تم استخراجهامن الخطب. وکشف البحث عن تواتر اداه واحده وهی"یا"، إضافه إلی نادالکشف عن تنوع فی التراکیب بین الم یالمضاف والعلم المفرد والنکره المقصوده علی الترتی ب. وکثیراما یجیء النداء فی الخطب م "ایها". واستعملت هذهالحرف حسب غرضها، فمنها ما جاءت للاستغاثه اوالتعجب، وان حذف حرف النداء ورد فی مواض کثیره منالخطب

    کلیدواژگان: اسلوب الندا، المنادی، حرف النداء یا، نهج البلاغه
  • محمدرضا پیرچراغ صفحات 25-40

    » النصوصیه « فی اللغه العربیه بالفاظ الآخری منها » التناص « یعرفوباللغه الإنجلیزیه » تداخل النصوص « و » التناصیه « و« intertextuality ویعتب التناص طریقه لفهم النصوص بدقه اکب »حیث یتم دراسه العلاقات بین النصوص فی هذا النهج ویسعی ان یذکرلنا بان کل نص وکل راوی یاثر بنصوص ورواه آخرین من الماضی اوالحاضر ویستفاد بوعی او بغیر وعی من کلماتهم وافکارهم. فینهجالبلاغه، یقتبس الإمام علی)ع(احیاا کلمات وعبارات مننصوص قدیمه ای القرآن، الاحادیث النبویه، الامثال والقصاید العربیه(او یذکر محتواها وموضوعاتها فی کلماته. هناک 02 بیتا و 1 مصاریشعریه فی نص نهجالبلاغه التی اخذ الإمام علی)ع(عددا کبیرا منها منالآخرین والتی تصور نهج التناص فی نهجالبلاغه. ننوی فی هذه المقالهفحص هذه القصاید من منظور روابط التناص الموجوده بین النصوصوالإجابه علی هذا السوال، ما هو التناص الذی یجد بین القصاید العربیهفی نهجالبلاغه؟ وثانیا، ما اثر استخدام هذه الطریقه فی فهم کلماتالإمام علی)ع(؟ لذلک، او لا، نسعی من خلال إستخدام المنهجالوصفی التحلیلی، إستخراج جمی القصاید التی لم یکن الإمام علی)ع(من یکتبها، ومن خلال فحص الخلفیه والمعنی لتلک القصاید، نسعی انندرک ارتباط تلک القصاید بکلمات الإمام علی)ع(تظهر عملیاتالتناص فی هذه الدراسه ان اکثر اشکال التناص فی نهجالبلاغه هیالتناص اللفظی من نوع النفی الجزیی وفی المرتبه التالیه هی التناص اللفظیمن نوع النفی الموازی. وبناء علی ذلک الإمام علی)ع(فی معظمحالات التناص لقد استخدم کلمات قصاید الشعراء الآخرین فیخطابه، ولکن انشا نوعا من الحل الوسط اللفظی والدلالی بین المعنیالذی یقصده المتحدث الرییسی ولکن تم إستخدام هذا القصاید بط ریقهلا یعرف المخاطب ان هذه القسم من القصیده من شخص آخر، فلایمکنه التعرف علی کیفیه دمج بنیه القصیده فی النص والکلام، وهذهالفیه هی واحده من اجمل کلمات الإمام علی)ع(فی نهجالبلاغه.

    کلیدواژگان: الشعر، نهجالبلاغه، الإمام علی (ع)، التناص
  • کرم سیاوشی صفحات 41-53

    من اعظم برکات الله الإلهیه للبشر هی امتلاک قوه العقل. إنامتلاک قوه التعقل المستقره وهذه الموهبه الغنیه، بالإضافه إلیالحفاظ علی عظمه الإنسان، سوف تنظم شوون مختلفه فیمجالات حیات الإنسان. ذکر العدید من الوصایا فی النصوصالدینیه حول قوه التعقل وتم إدانه اللاعقلانیه فی المقابل. مناحیه اخری، نظرا لوجود میول واتجاهات مدمره فی البشر اومن حوله قد یصبح المجال ضیق علی العقلانیه وقد تتضرر هذهالموهبه. فی المقال الرییسی الذی یستند إلی اقوال الإمام علی)ع(فی نهجالبلاغه، لقد اثیرت اسیله اساسیه حول قیمهالعقلانیه فی فکر الإمام علی)ع(ما الضرر الذی یهدد قوهالتعقل فی تعلیمات الإمام علی)ع(؟ وما هی الحلول التییقدمها الإمام لحمایه العقل البش ری من المخاطر؟ تم هذاالبحث باستخدام النهج الوصفی التحلیلی. لقد تبین فی هذاالبحث بان تعانی قوه الفکر البشری من بعض الامور: مثلالشهوه، الک بیاء والعناد، النرجسیه، البذخ، الرفقه م الجهله،الامیال الط ویله، الاهواء ولبغبات، الفوضی والاضطراباتوالخفه والسکون المقطعی وفی اسباب تعزز قوه التعقل منهاملاحظه الادب وذکر الله وتعلم العلوم والمشوره والمجالسه مالحکماء والعلماء واستخدام مصابیح الهدی.

    کلیدواژگان: التعقل، نهج البلاغه، اکتشاف الاضرار، التضعیف، التقویه
  • احمد ربانی خواه*، محمدهادی امین ناجی، مصطفی دلشاد تهرانی صفحات 55-69

    إن التعالیم العقایدیه لنهجالبلاغه هی مفاهیم معرفیه قیمهوعمیقه من هذا الکتاب. ویمکن ان یساعد تحلیل هذهالمفاهیم والمقولات وشرح اوجه التشابه والتعبیر عنالاختلافات اللغویه بینها وبین غیرها من مفاهیم نهجالبلاغهللحصول علی فهم موثر للتعالیم العلویه. فتقدم هذه الدراسهمن خلال النظر فی انواع اللغات المختلفه من منظوراللسانیات الاجتماعیه، تعریفا شاملا "للغه العرفیه" و "اللغهالمجازیه" محاوله الإجابه علی هذا السوال: "هل لغه الدعاء فینهجالبلاغه عرفیه ام مجازیه؟" من خلال استخدام منهجالبحث الوصفی التحلیلی واستخدام موارد المکتبات فی مجالاللغویات والاستشهاد بتعالیم امیر المومنین)ع(فی نهجالبلاغهلنثبت ان لغه الدعاء فی نهجالبلاغه مجازیه. وم الوصفالصحیح للغه نهجالبلاغه فی الدعاء المناجاه فنلاحظ ان"الیقین والحقیقه" و"التعبیر الفطری" و"التعبیر عن المشاعروالعواطف" و"نقاء اللغه وانسجامها" و"المتعه والسرور" هیمن المی زات البارزه للغه الدعاء فی نهجالبلاغه.

    کلیدواژگان: اللغه العرفیه، اللغه المجازیه، الادعیه الماثوره، نهجالبلاغه، علم اللغه الاجتماعی
  • معصومه شیردل، بی بی سادات رضی بهابادی*، فتحیه فتاحی زاده، محمد عترت دوست صفحات 71-84

    من وجهه نظر امیر المومنین)ع(من المهم ج دا ان یکون لدیکمواقف انتقادیه وحکما عادلا ضد ادعاءات المعارضه. نظرا لانالمعارضه الداخلیه غالبا ما تسعی إلی الإعراب عن عدم رضاءهامن الحکومه الإسلامیه. وتسعی إلی إثاره الاضطرابات والفوضی فی المجتم وإزعاج الجمهور. لذلک، فإن إعاده قراءهموقف الإمام الناقد تجاههم مفید للنمذجه والتنویر فی المجتمالإسلامی. لذلک، فإن الدراسه الحالیه باسلوبها المبتکر تدرسمجموع کلمات الإمام ضد الناکثین بطریقه علمیه ومنهجیه من"تحلیل المحتوی". فباستخدام هذا النهج المتعدد فی التخصصاتوالنصیه یمکن اعتبار الابعاد الرییسیه لموقف الإمام علی)ع(الناقد مقابل ادعاءات الناکثین علی النحو التالی: "النقدوالمراجعه المنطقیه لمطالبهم قبل المغادره"، الذی تتطلب الاستماعوتقییم مطالبات الناکثین بشکل حاسم کطلباتهم فی حصه منالخزانه والسعی إلی الحکم والسماح بمغادره المدینه؛ "المراجعهوالتحلیل الناقد لمطالباتهم بعد المغادره" کما ان الإمام قام بتحلیلالادعاءات الکاذبه الزایفه لناکثین حول وجوب ولاء عثمان واخذ ثار عثمان بشکل معقول وبعزم وتفکیر ثاقب وإثباتمعارضتهم للدوله الإسلامیه وذلک لشرح فلسفه الجهاد مالناکثین و العثور علی الاسباب الجذریه لمعارضتهم. حیث الإمامو من إجل تنویر المنطق فی المجتم الإسلامی، یعتب الجهلوالبطل وعدم الاخذ بالنصایح والاستیاء والغ یره والإسرافوالتبذیر من اهم العوامل والدواف لتصرفات الناکثین العداییه.

    کلیدواژگان: حیاه الإمام علی)ع(_ الحکم العلوی، النقد و الفهم الحدیث، الناکثین، معرکه الجمل، منهج تحلیل المحتوی
  • رضا مظفری صفحات 85-96

    ا ن مسا له "ا وقات الصلاه" بصفتها مرسوم ا حکوم یا تفتح ا فا قاجدیده فی رساله امیر المومنین)ع(ا لی عماله. وطالما کانالجانب الفقهی من "ا وقات الصلاه الخمس" موضوع الکثیرالنقاش بین فقهاء ال امامیه والعامه. ورغم ا ن الرساله 52 مننهجالبلاغه قصیره، ا لا ا نها مفیده فی مجالات مختلفه.وبالنظر ا لی البعد الحکومی لصلاه الجماعه ف انها تسعیلتحقیق هذه الا هداف وهی مهمه الحاکم فی تنظیم الشوونالروحیه، وتعزیز النظام ال اسلامی وربط المدیرین بالجماهیر فیالمناسبات الدینیه، وا عاده النظر فی مفهوم الفتنه فی النظامال اسلامی. ومن المفید للمعنیین معالجه البعد الا خلاقی لهذهالرساله، مثل مراعاه ا حوال الناس فی ا سلوب ا قامه المراسمالدینیه. وتشمل الخصایص الاجتماعیه والثقافیه للرساله توفیرمعاییر عرفیه ومحوریه المسجد فی التعلیم العلمی والثقافیوتیسیر الشوون العامه وخلق تضامن اجتماعی فی ظل تمجیدالجماعه. وتوضح دراسه هذه الرساله ا ن السیاده الدینیهوصلاه الجماعه وصلاه الجمعه لا ینبغی اعتبارها عباده فردیهوعلاقه بین الا فراد والمجتمع کما یعتقد البعض، ولکنالمحافظین والوزراء والمسوولین عن النظام ال اسلامیمسوولون عن الاهتمام بهذا الا مر العظیم، حیث یکونال اهمال بمعنی الحکم الوارد فی الرساله، خروج ا عن القاعدهالعلویه. ومع ذلک ینبغی النظر فی ا نشاء ا لیات قانونیهوالاهتمام بدراسه ا ضرار الجماعات.

    کلیدواژگان: اوقات نماز، حکومت اسلامی، نماز جماعت، نماز جمعه
  • مصطفی گوهری فخرآباد*، مجتبی سلطانی احمدی صفحات 97-106

    بحسب وجهه النظر الطایفیه الشیعیه او السنیه لقد تم تصویرعلاقات الإمام علی)ع(م الخلفاء بانها متناقضه للغایهحیث تم تصویرها فی بعض الاحیان بانها علاقات حمیمه ج د ااو العکس تماما. وإحدی الحالات التی ذکر فیها رای الإمامعلی)ع(عن الخلفاء بشکل صریح هی الخطبه الثالثه مننهجالبلاغه المعروفه باسم الشقشقیه حیث اعتب بعض العلماءوالمورخین السنه ان هذه الخطبه مجعوله من قبل الالشریفالرضی.) 116 ق(وم ذلک، فإن محتوی هذه الخطبه مذکوربالکامل فی رساله الإمام علی)ع(لبعض رفاقه فی نهایهالخلافه فی کتاب الغارات لثقفی) 219 ق(وهو ما لا یوضحفقط صحه محتوی خطبه الشقشیه بل یثبت ان تاریخ الخطبهیعود إلی 011 عام قبل هذا التاریخ علاوه علی ذلک، تمالتاکد من صحه محتوی عدد آخر من خطب نهجالبلاغهحیث هذا الخطاب مذکور بالتفصیل او باختصار.

    کلیدواژگان: الغارات، نهج البلاغه، سندیت خطبه شقشقیه، روابط امام علی (ع) با خلفا
  • عبدالحسین ذکایی، روح الله صیادی نژاد *، عباس اقبالی صفحات 107-115

    ان دمج النص بالادوات المعبه اللغویه علی وجه الخصوصالبصریه سوف یکون ام را ملهم ومثیر للتفکیر. ویعتمداستکشاف علم الوجود فی النص علی التعرف علی عملیهالاستعارات فی النص. لذلک، یلعب تحلیل الخطاب السیاسیالذی یتعامل م العلاقه بین القوی الاجتماعیه السیاسیه -واللغه دور الاستعاره فی ظهور الاحداث الاجتماعیه، -تفاعل القوی الاجتماعیه وصراعها علی السلطه. فسوفنحاول من خلال البحث الحالی دراسه الاستعارات السیاسیهالموجوده فی نهجالبلاغه خلال فتنه صفین وایض ا اسالیبالمواجهه اللغویه للإمام علی)ع(م معاویه بشکل حصریفی استعاراته السیاسیه عن طریق إجراء دراسات نوعیهواسالیب تحلیلیه. تشیر نتایج البحث إلی ان الاستعاره هیواحده من اهم الادوات اللغویه التی تنقل التعقیدات العلنیهوالسریه للإنسان فی شکل اجمل الاشکال الادبیه فی اللغه.ویستخدم الإمام علی)ع(الاستعارات الاساسیه للتفکیربط ریقه محایده وم هذا النوع من الاستعاره المقنعه، یسعیلإلقاء اللوم علی الجمهور الذی یتجنب السعی إلی السلام.وفی الواق ، الامام علی)ع(من اجل توفیر الفضاء اللازمللانتقادات الرییسیه یستخدم الاستعارات من اجل اخذمعا ویه إلی هامش المحاورات من دون السعی فی الخرق فیإذلال خصمه وشخصیته. فتوثر استعاراته علی العالم العاطفیلمن خلقت الاستعاره من اجله. ا ولنموذج الاستعا ری للإمامعلی)ع(هو إزاله الشرعیه من وجود خصومه السیاسیین مناجل فضح هذه الشرعیه الم زیفه ومواجهته السیاسیه ممعاویه تودی إلی معرکه فی الخطابات.

    کلیدواژگان: نهج البلاغه، امام علی (ع)، استعاره، سیاست، بلاغت، کاربردشناسی زبان
  • کامران اویسی صفحات 117-126

    وفق ا لدراسه الإلهیات فی العلوم الإنسانیه مثل کعلم الکلاموالفلسفه، یمکن اعتبار فسخ العزایم دلیلا لمعرفه الله)علماللاهوت(، ما تدل علیه الحکمه 221 فی نهجالبلاغه، لانفقدان إراده الإنسان القویه والعلاقه م المعرفه الفطریهوالتوحیدیه للوصایه الإلهیه وإفتقار البشر تعتب من النقاط التیتشیر إلیها هذه الحکمه. تتناول هذه المقاله، باستخدام المنهجالوصفی التحلیلی وبإستخدام الطریقه الإفقتباسیه المکتبیه -الحکمه المذکوره وکذلک علاقتها بتعزیز المعرفه الفطریه. مناحیه اخری، تعب عن الدلالات اللاهوتیه الفلسفیهوالکلامیه. تتماشی إنجازات هذا المقال م الطبیعه التوحیدیهللإنسان ا ویضا، شرح دایره الإراده القویه نحو القدره الإلهیه.کما ان نظریه اهل البیت)ع(بعنوان "الامر بین الامرین"والنظر إلی مفهوم إراده الله والإنسان سوف تستجیب الی کلالافتراضات والشک وک حول الشبوهات الکامنه حول الجبفی فسخ العزایم الذی تم ذکرها فی الحکمه الم ذکوره وتودیإلی هذا الاستنتاج ان الإراده الإلهیه توثر علی الشروط المسبقهللعمل البشری مثل الداف البشری لاتخاذ القرارات ولکن لیسلدیها التاثیر الذی یودی إلی الجب. من التعابیر الاخری لتاثیرإراده الله یمکن ذکر النجاح الإلهی او عکسه، ای الحیلوله.

    کلیدواژگان: الامر بین الام رین، التوحید الفطری، الجب، فسخ العزائم، نهج البلاغه
  • عبدالهادی مسعودی، محمدعلی مسعودی * صفحات 127-137

    یعتب استخدام الادب الاستعاری وخلق الصور الجمیله للتعبیرعن المعانی العمیقه والمتسامیه من اهم خصایص لغه القرآنالکریم والروایات خاصه فی نهجالبلاغه. ا ولموت وعلاقتهبالإنسان یعتب من المواضی التی یبز فن الرسم التوضیحینفسه فیه. الهدف من کتابه هذه المقاله هو اکتشاف صورهالعلاقه بین الإنسان والموت فی نهجالبلاغه. تعتمد هذه المقالهعلی دراسه مکتبیه ونهج وصفی تحلیلی ولها النتایج التالیه:تمتص ویر الموت فی شکلین عامین فی نهجالبلاغه. الصوره الاولیللموت تم تصویرها علی ان الموت هو مخلوق خطیر وضارکالصیاد، والقاتل، او العاصفه، او الرصاصه وهلم جرا حیثقد یکون لکل منها مواجهه مفاجیه وصعبه م الإنسان. فیالصوره الثانیه یعد الموت کحکم القوافل حیث یمکن انیقصد الرحیل فی کل لحظه ویقود الإنسان کقافله إلی وجههمعینه. ویمکن للإنسان ان یتغلب علی الموت فی فعل عملالخیر حیث یکون بمثابه ارتداء الإنسان ثوب التقوی وهکذاسوف یکون له مواجهه غیر ضاره بل سیکون الموت بنهایهالمتعه. ولکن باتباع الآمال الدنیویه لقد یهمل الموت وفیالنهایه سوف یکون له لقاء صعب و مفاجی.

    کلیدواژگان: امام علی(ع)، مرگ اندیشی، آرزو پروری، تصویرسازی _
  • مهدی مردانی گلستانی، محمد جودکی * صفحات 139-156

    ینصح الإمام علی)ع(بتجنب الکریم الجای واللییم الشبعان فیالحکمه 13 من نهجالبلاغه للوهله الاولی، تحیط بسبب هذاالتحذیر، وخاصه بالنسبه للفرد الکریم، هاله من الغموض. لانفضایل الکریم تتطلب منا ان نتوق عکس ذلک فی مثل هذاالموقف. وفی حاله الشخص اللییم، وعلی الرغم من انه اقلغموضا، فإنه بحاجه للتبیر. بشکل عام، هناک استخدامان،حقیقی وافتراضی لجوع الشخص الکریم. وخلال هذه الدراسه،واستنادا إلی الاسباب اللغویه والادبیه والعقلیه والنقلیه، رفضالاستخدام الحقیقی لجوع الکریم وحظی استخدامه الافتراضیبالتایید. ویجدر بالذکر ان المعنی الاصلی لهذه الحکمه لم یتوضحبالاستعمال الافتراضی الذی یتطابق م عرف العرب بالبحثعنها فی المعاجم والشعر والامثال. لکن یتضح من الروایات انجوع الکریم فی الروایات هو موقف تعرض فیه للإهانه والتحقیروالذل مما ادی إلی تدنی مکانته عن قصد. وبطبیعه الحال، فإنتصرفه الشدید فی مثل هذا الموقف هو نتیجه لکیفیه تفاعلالآخرین معه بشکل غیر لایق، وإلا فإن سلوک الکریم نفسه بعیدعن العنف والحده. لکن شب اللییم یستعمل بالمعنی الحقیقیوالافتراضی. م توضیح ان هذا التحذیر یجب ان یوخذ فیالاعتبار فی جمی الاوقات فیما یتعلق بالصفات التی یتسم بهااللییم، ولکن فی ظروف الشب والسلطه، یصبح الامر اکثر ضروره.

    کلیدواژگان: حکمت چهل و نهم نهج البلاغه، صولت، کریم گرسنه، لئیم سیر
  • لیلا زارعی شهامت، علی حسین زاده*، عباسعلی فراهتی صفحات 157-168

    اعتقد الاقتصادیون لفتره طویله من الزمن ان راس المال المادیکعنصر من العناصر المکونه لثروه الدوله. ولکن الیوم یعتقدون، إنافتقار الاستثمار فی القوی العامله عامل رییسی فی تدنی مستویالتنمیه الاقتصادیه فی البلدان النامیه؛ لن یکون راس المال المادی اکثرإنتاجیه إلا عندما تمتلک الدوله القیم اللازمه لتطویر موشر التنمیهالبشریه. منذ عام 0331 ، دخل موشر التنمیه البشریه فی الاقتصادالتقلیدی حیث یقاس هذا الموشر حسب المتغیرات الثلاثیه یعنیطول العمر والمعرفه ومستوی المعیشه اللایق. بالنظر إلی ان موشرالتنمیه البشریه فی معظم البلدان الإسلامیه، اقل بکثیر من معظمدول العالم، لذلک من خلال الاعتماد علی المعاییر المستنده إلیکلمات الإمام علی)ع(یمکن مقارنه هذا الموشر بالتعالیم العلویه.فالسوال الذی یجیب عنه هذا البحث هو: ما هی مکوات موشرالتنمیه البشریه الفعال فی التنمیه الاقتصادیه القایمه علی التعالیمالعلویه؟ تحاول الدراسه الحالیه البحث عن موشر التنمیه البشریهومطابقته بالتعالیم العلویه من خلال المنهج الوصفی التحلیلی.اظهرت نتایج الد ا رسه ان التعالیم العلویه تسهل تحقیق التنمیه البشریهوهناک توافق بین مکوات التنمیه البشریه م التعالیم العلویهوالسیاسات العامه فی المجالات الثلاثه للصحه والتعلیم والرعایهالاجتماعیه فی المجتم لها علاقه إیجابیه وهامه بالتقدم الاقتصادیوتودی إلی تحسین التنمیه البشریه. ومن ثم، عند م ا رجعه موشر التنمیهالبشریه من منظور امیر المومنین علی)ع(، تم النظر فی مکواتالعباده، والاخلاق، والصحه البدنیه والعقلیه، والعلم والبصیره،ومستوی المعیشه اللایق الذی یجب ان توخذ فی الاعتبار.

    کلیدواژگان: الإمام علی)ع(_ موشر التنمیه البشریه، التقدم الاقتصادی
|
  • Sayyed Mortaza Sabbagh Jafari Pages 13-24

    Prayer is a style by which someone or something is addressed. And it has the letters most commonly used "ya", the only letter used in the sermons of Nahj al-Balagha. In this descriptive - analytical - statistical method, this paper examines the different applications of the letter "ya" in the sermons of Nahj al-Balagheh. Weber has used the word "ya" 183 times as mentioned or predetermined in the sermons based on this research. This usage has been predetermined 94 times according to present and possible circumstances and is a beautiful rhetorical effect in the predicate use of this letter. That is, most of this is accompanied by "faults". "ya" has appeared in sermons in various applications, most of them related to the added hermit, followed by the singular hermit of science, although the hermit of science has often appeared in the sermon in the form of "Allah", and this word in the sermons. Surprisingly, it has also been used for surprise and appeal.

    Keywords: vocative case, Nahj al-Balagha, vocative preposition
  • Mohammad Reza Pircheraq Pages 25-40

    Intertextuality is translated into Arabic as "Altnas", "Alnswsyah", "Altnasyah" and "tdakhl alnsws", and in English the term "intertextuality" is translated into Persian meaning "Interference texts together". Inter-textuality is a method to understanding more accurately the texts to survey the relation between them. It states every text or speaker is affected by other texts or speakers in past or synchronic and has been benefited from their words or thoughts consciously or unconsciously. Imam Ali (AS) sometimes used in Nahj al-Balaghah some words or expressions from past texts (including Quran, prophetic traditions, Arabic poems and proverbs) in his sermons, letters and short sentences. By using the above method and to understanding more accurately the speech of Imam Ali (AS), we should determine the relation between these texts and the speech of Imam Ali (AS) In the text of Nahj al-Balagha 15 verses and 4 poetic verses it is stated that Imam (as) has obtained a considerable number of them from others which are of interest to intertextuality. In this article we try to survey these poems in aspect of inter-textuality relations to answer these questions: At first which kind of the inter-textuality of Arabic poems in Nahj al-Balaghah is? And second what is the effect of using this method to understanding Imam Ali (AS) traditions? According to this, firstly by using descriptive and inferential methods we find whole the poems that Imam Ali (AS) wasn't the first speaker of them. Then by surveying the history and the meaning of the poems, we determine its relation with the speech of Imam Ali (AS).The results of using inter-textuality are determining the kind of relation between the speech of Imam and the famous Arabic poems. Using the inter-textuality in this article shows that the most kind of poems inter-textuality in Nahj al-Balaghah is verbal inter-textuality from obligatory type. Imam Ali (AS) has said the main content of poems in his speech, but he has moderated the main intention of first speaker with his speech and this is one of the beauties of the word of Imam Ali (as) in Nahj al-Balagha.

    Keywords: Poem, Nahj al-Balagha, Imam Ali (AS), Inter-textuality
  • Karam Siyavoshi Pages 41-53

    Wisdom is evidently a matchless ability that human beings have been endowed with. If continually in possession of such an invaluable gift, human beings can give more integration to their life while observing their eminence. Seeking wisdom has been underlined and ignoring it has been reproached in religious texts. Evidently, wisdom is likely to be degraded by destructive attractions with which human beings are surrounded. In the present study, which is focused on Imam Ali’s (PBUH) speech in Nahj-ul-Balagha, the following questions have been raised: How wisdom is treated by Imam Ali? What threats might undermine wisdom according to Imam Ali’s guidelines? What strategies have been put forward by Imam Ali to salvage wisdom from its destruction? Employing a descriptive-analytical approach, lust, arrogance, stubbornness, long-lasting desires, whims, joking a lot, temperament, chaos, light-heartedness, occasional silence have been singled out as the components causing severe damage to wisdom while courtesy, the invocation of God, seeking knowledge, seeking counseling, and following guiding lights have been traced as elements which are taken to offer more strength to wisdom.

    Keywords: wisdom, Nahj-ul-Balagha, Undermining, Strengthening
  • Ahmad Rabbanikhah, Mohammad Hadi Aminnaji, Mostafa Delshad Tehrani Pages 55-69

    Nahj al-Balaghah prayer phrases are the profound propositions of this precious book. Analyzing these phrases, explaining their similarities and expressing the linguistic differences between these teachings and other phrases of the Nahj al-Balaghah can help in the effective understanding of Alavi teachings. The present research, while looking at a variety of languages from the perspective of social linguistics, provides a comprehensive definition of "common language" and "metaphorical language" by proposing this question: "Is the language of prayer in the Nahj al-Balagha a common or transitive language?" and by prove the transcendence of the language of prayer in Nahj al-Balaghah descriptive and analytical method and using library resources in the domain of linguistics and the reference to the teachings of the Nahj al-Balaghah. This study also intoduses "certainty and truthfulness", "innate expression", "displaying affection and feeling," "the purity of language," and "pleasure-appeasement," from significant features of the language of prayer in Nahj al-Balaghah by describing the language of prayer Nahj al-Balagha.

    Keywords: Common language, Transcendence, Narrative claim, Nahj al-Balaghah, social linguistics
  • Masoomeh Shirdel, Bibi Sadat Razi Bahabadi, Fathiyeh Fattahizadeh, Mohammad Etratdoost Pages 71-84

    From the viewpoint of Amir al-Mu'minin Imam Alī (PBUH), it is very significant to embrace criticism and have a fair judgment while dealing with adversaries. Since the domestic opposition groups, often expressing their dissatisfaction with the Islamic state, aim at disrupting public order and disconcerting public opinion, reflecting on Imam Alī’s (PBUH) critical approach against the opposition groups will provide an exemplary and appropriate model for the Islamic community. Thus, employing an innovative approach, the present study investigates the collection of Imam Alī’s (PBUH) sayings about Al-Nākithūn in a scientific and systematic manner of “content analysis”. Using this interdisciplinary and textual approach, one can recognize Imam Alī’s (PBUH) critical approach against Al-Nākithūn as following: “logical consideration of Al-Nākithūn’s requests before their leaving”, which includes hearing and definite evaluation of Al-Nākithūn’s requests such as requesting a share of Bait-ul-Mal, seeking power, and requesting permission to leave Medina; “critical observation and analysis of their claims after leaving”, as Imam Alī (PBUH) decisively and insightfully and logically analyzed Al-Nākithūn’s false requests regarding the forceful oath of allegiance and revenging Uthman’s blood; “proving their opposition to Islamic State”, which aims at explaining the philosophy of jihad against Al-Nākithūn; “tracing the main elements of their opposition”; intending to enlighten the Islamic society, Imam Alī (PBUH) mentioned ignorance and falsehood, rejecting consultation, vengeance, and avaricious as the most important motives for Al-Nākithūn’s enmity.

    Keywords: Imam Alī’s (PBUH) approach, Alavi government, critique, perception of Hadith, Al-Nākithūn, Battle of the Camel, content-analysis
  • Reza Mozaffari Pages 85-96

    The issue of the time of prayer as a decree of government in Ali's letter to the command of the ruler opens up new perspectives. The jurisprudential aspect of the "five time prayers" has led to extensive discussions among the jurisprudence of the Imams and the public. Letter 52 of Nahj - al - Balaghah - although a short text has, helps us in various aspects. Attention to the government dimension of communal prayers includes goals such as: the task of ruling the organization of spiritual affairs, the strength of the Islamic system, the relationship of directors with the masses in religious relations and the rethinking of the concept of sedition in the Islamic system. Paying attention to the ethical dimension of the letter, such as the observance of the people, is instructive in the methodology of organizing religious ceremonies. The cultural, social features of the letter is the provision of customary standards, the central mosque in scientific, cultural and facilitation of public affairs and the creation of social solidarity in the shadow of the splendor of the congregation. Religious sovereignty, congregational prayer, and Friday should not be considered as individual worship and the relationship between people of society and God - too, as some people think. But the governors, ministers, and all officials of the Islamic system are obligated to do so. The negligence in it is a departure from the Alawite regime. However, the creation of legal mechanisms and pathologies of congregations should also be considered.

    Keywords: Prayer times, Islamic government, Congregational prayer, Friday prayers
  • Mostafa Gohari Fakhrabad, Mojtaba Soltani Ahmadi Pages 97-106

    Imam Ali's relations with the caliphs have been the subject of a growing divide in Shiite-Sunni Islam history. In historical sources, these relations have been portrayed as very hot or vice versa in such a way as to pave the way for judgment. One of the cases that Imam Ali (AS) has explicitly stated about the caliphs is the sermon 3 of Nahj al-Balagha, known as ShaqShaqiyyah. Because of this, some Sunnite scholars and historians have considered this sermon to be cursed and made by Sayyid Radhi (d. 406 AH) However, the content of this sermon is more fully stated in the letter of Imam Ali (as) to some of his companions late in his caliphate in the Book of Al-Gharat Thaqafi (d. 283 AH), which not only shows the accuracy of the content of the sermon on ShaqShaqiyyah Rather, its documentary history goes back 100 years. The letter was written at the end of the Imam's caliphate and addressed to a number of his companions.

    Keywords: Al-Gharat, Nahj al-Balagha, Credibility of ShaqShaqiyyah's Sermon, Imam Ali's Relations with the Caliphs
  • Abdolhossein Zokae, Rouhollah SiiadiNezhad, Abbas Eghbali Pages 107-115

    Blending a text in rhetorical means, especially in metaphor, is embodying, inspiring and thought-maker. In fact, metaphor appears as shadow of reality. Therefore, ontology of text depends on the recognition of metaphors process in the text. For this reason, political discourse analysis - which deals with the relationship between forces of socio-political and language -concentrates on the role of metaphor in the emergence of social events, their interaction and struggle on powers. The present research, based on descriptive-analytical method, tries to study the political metaphors of Nahj al-Balaghah in the Fitna of Safin era, and the methods of linguistic encounter of Imam Ali (AS) with Mu'awiy, exclusively, in political metaphors. The research indicates that metaphor is one of the most important language tools that spells out the intricacies of human in the most beautiful literary form in the language. Imam Ali (AS), with this kind of persuasive metaphor, used the primitive metaphors for relaxation and sought defrauding the audience that avoids reconciliation. Imam Ali (AS), in order to provide the necessary ground for the main criticism, used the metaphors to marginalize Mu'awiya without incurring humiliation of opponent and his personality. The metaphorical pattern of Imam (AS) is eliminating the legitimacy of his political rivals in order to show their false. His political encounter with Mu'awiyy leads to the battle of discourses, and the battle of discourses, in some ways, leads to the battle of metaphor.

    Keywords: Nahj al-Balagha, Imam Ali (AS), Metaphor, politics, rhetoric, Language applied
  • Kamran Oveisi Pages 117-126

    The Termination of Wills can be considered as one of the theological arguments based on the theology of humanities in the same fashion that Kalam and philosophy are. The saying number 250 of Nahj al-Balaghah also implies the argument because breaking man’s firm will, connecting with the innate and monotheistic knowledge of the divine substance, and the pure poverty of man are among the points that the saying in turn implies. The present article examines and analyzes the mentioned saying and its relation to the advancement of innate knowledge by using a descriptive-analytic and a documentary-library research method. Moreover, this article also demonstrates the compatibility of the saying with the conventional arguments of philosophical and Kalam theologies. Proving the alignment of the Thaghalain with the monotheistic innate nature of man and describing the domain of man’s firm will compared with that of the divine power are among the achievements of this article. In addition, the theory of Ahl al-Bayt (AS), entitled "al-Amr bain al-Amrain", is a response to the supposition that the Termination of Wills proposition in this saying is deterministic. Thus, the divine will affects the prerequisites of human action (e. g. human motives for decision making) but it does not lead to determinism. Another interpretation is that the impact of God's will is the same as divine Towfigh or its opposite, the Hailoulah.

    Keywords: Al-Amr Bayn al-Amrain, Determinism, Innate Monotheism, Nahj al-Balaghah, Termination of Wills
  • Abd-alhadi Masoudi, Sayed Mohammadali Masoudi Pages 127-137

    The use of metaphoric literature and the creation of beautiful images is one of the key features of the words of the Quran and hadith specially Nahj al-Balaghah in expressing the deep and perfect concepts of religion. Among the issues in which imajinative illustration is evident, is ‘death’ and human’s relationship with it. The present article is aimed to discover the image of human’s relationship with death, in Nahj al-Balaghah. This study is a library study with a descriptive-analytical method. The results of the study indicate that: Nahj al-Balagha depicts death in two general images; in the first one, death is considered as a dangerous and harmful creature such as a hunter, fisherman, and murderer, storm, arrow, and things like that, which may have a surprising and difficult encounter with human at any moment. In another image, death is resembled to a leader of a group of travelers who can move the group to a certain destination by his sudden command. By doing good deeds, which are like dressing in piety, one can have not just a harmless, but also a welcoming death. And on the contrast, by following the inferior wishes limited to the material world, he will be negligent of death and a surprising sudden death will attack him.

    Keywords: Imam Ali (AS), Death Thought, Wishing, Illustration
  • Mehdi MardaniGolestani, Mohammad Joudaki Pages 139-156

    According to the wisdom 49 of Nahj al-Balaghah, it is severely advised to avoid of the attack of the hungry generous and full evil people. First, the cause of this warning is not clear, especially concerning the generous persons; for the virtues of generous people require a vice versa reflection in such a situation. In the case of evils, the issue, although less ambiguous, does not require justification. In general, the hunger of a generous is a matter of two real and virtual uses: According to the present study, based on lexical, literary, rational and narrative reasons, the real application of a hunger generous is rejected and the virtual application is confirmed; i.e. the main meaning of this wisdom was not well understood by a search in words, poetry and the like, with virtual application in accordance with the Arab custom. However, it was clear through the narratives that in the language of hadith, the hunger of a generous is a situation that led him to be in that state by insulting and humiliating him, deliberately degrading his state. Of course, his stubborn treat in this case is the result of the inappropriate interaction of others with him; otherwise, generosity by itself is far from violent and harshness. As for the fullness of an evil person, it can be carried either in real or in the virtual sense; i.e. the attention to this warning should be taken into account in the light of the characteristics that we have in mind about these persons, but in the state of their fullness and power, it becomes more urgent.

    Keywords: Wisdom 49 of Nahj al-Balaghah, Sawlat, Hungry Generous, Full Evil
  • Laila Zarei Shahamat, Ali Hoseinzadeh, Abbasali Farahat Pages 157-168

    Economists have long believed that physical capital constitutes the wealth of a country. But today they believe that the lack of investment in human resources is a major factor behind the level of economic development in developing countries. Therefore, physical capital will only be generated when the country has the necessary amount of human development index. Since 1990, the Human Development Index, which is measured with three variables of longevity, knowledge and decent living standards, entered the conventional economy. Since 1990, the Human Development Index, which is measured with three variables of longevity, knowledge and decent living standards, entered the conventional economy. Considering that in most Islamic countries, the index of human development is much lower than in most countries of the world, so According to the criteria based on the words of Imam Ali (AS), the comparative study of this index with the Alawite doctrines is possible. The answer to this question is that: What are the Indicators of Human Development Index Effective in Economic Progress Based on Alawi Teachings? The present article tries to investigate and adapt the human development index with the Alawite teachings through a descriptive-analytical method. The results of the research show that the Awai teachings facilitate the realization of human development and there is a consistency between the components of human development with the Alawite doctrines And public policies in the three areas of health, education and welfare in the community have a positive and significant relationship with economic progress and lead to improved human development. Hence, in reviewing the human development index from the perspective of Amir al-Mu'minin Ali (PBUH), the components of worship, morality, physical and mental health, science and insight, and worthy living standards are considered.

    Keywords: Imam Ali (AS), Human Development Index, economic progress