فهرست مطالب

حقوق و فقه تربیت و کودک - پیاپی 2 (تابستان 1399)

نشریه حقوق و فقه تربیت و کودک
پیاپی 2 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محسن رجب زاده صفحه 6

    حج از دیرباز تاکنون از اهمیت ویژه‏ای در بین مسلمانان برخوردار بوده است، همه ساله صدها هزار مسلمان مشتاق از گوشه و کنار جهان بسوی سرزمین مقدس مکه و مدینه حرکت کرده و با تمامی سختی ها و مشقت ها خود را به میقات می‏رسانند و لبیک‏گویان آماده انجام فریضه حج می‏شوند. فریضه حج، یکی از فرایض عبادی- سیاسی مسلمانان و نیز همایش معنوی عظیمی است که همه ساله در موعد مقرر با مناسک ویژه خود برگزار می گردد. این فریضه عظیم، امروزه با توجه به شرایط زمانی و مکانی پیش آمده، دارای مسایل نوظهوری گردیده است که بررسی آنها لازم می نماید و به نظر می رسد بررسی فقهی انواع حج می تواند گام موثری در جهت ایجاد وحدت بین مذاهب اسلامی باشد. تفاوت هایی است که از جهت فقهی بین انواع حج تمتع، قران، افراد و اعمال و عبادات شرعی و مناسک حج و عمره میان مذهب اهل بیت و پیروان دیگر مذاهب اسلامی مشاهده می کند؛ از وضو و وقت نماز و اذان و اقامه و شرایط نماز گرفته تا احرام و طواف و دیگر اعمال و مناسک. اگرچه چارچوب اصلی مناسک و عبادات در میان تمامی مذاهب اسلامی یکسان است، ولی همین تفاوت های جزیی که در انجام عبادات وجود دارد برای هر تازه واردی سوال برانگیز است. درباره ی این عمل عبادی- سیاسی، از طرف دانشوران صاحب نظر، تعبیرهای گوناگونی شده است که در کمتر موردی از عبادات دیگر، اینگونه تعابیر را می‏بینیم.

    کلیدواژگان: حج، تمتع، قران، افراد، احرام، طواف
  • مهدی میرزاآقایی، عبدالله علیزاده صفحه 45

    از آنجا که اقرار در امور مدنی در راس ادله دیگر قرار دارد و تحت شرایطی قاطع دعوی دانسته شده است، بنابراین مقنن، انکار بعد از اقرار در امور مزبور را قابل استماع ندانسته است اما بلافاصله بعد از مسموع ندانستن انکار پس از اقرار، به دلیل احتمال اثبات خلاف آنچه به موجب اقرار بیان شده و یا عدم تحقق شرایط مورد نظر مقر که با توجه به آن شرایط، اقرار کرده، مواردی را پیش بینی نموده است که با حصول آنها اقرار به عمل آمده بی اثر می شود مانند اثبات فساد اقرار و یا ابتناء آن بر اشتباه و مواردی از این قبیل. البته تا زمانی که ادعاهای مزبور به اثبات نرسیده باشد، اقرار صورت گرفته همچنان معتبر و نافذ خواهد بود. این مقاله به بررسی نظرات فقها و حقوق دانان در زمینه امکان استماع انکار بعد از اقرار در امور مدنی که نقش تعیین کننده ای در قدرت اثباتی دلیل مذکور خواهد داشت، اختصاص دارد.

    کلیدواژگان: اقرار، انکار، امور مدنی، ابهام، فقه، حقوق
  • محمد هاشمی، احمد بلند نظر صفحه 59

    پولشویی یا تطهیر پول مجموع عملیاتی است که موجب می شود جلوه ای مشروع و قانونی به اموال نامشروع و غیرقانونی داده شود و این پدیده یکی از جرایم سازمان یافته فراملی است که دارای آثار و عوارض زیان باری در سطح بین المللی و داخلی در زمینه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی می باشد و به همین خاطر بسیاری از کنوانسیون های بین المللی از جمله کنوانسیون وین و پالرمو به جرم انگاری و مبارزه با آن تاکید کرده اند و در حقوق داخلی هم به موجب قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال 1386 به عنوان جرم شناخته شده است. از منظر فقه هم آیات، روایات و قواعد فقهی وجود دارد که مستند تحریم و جرم انگاری این پدیده است که در این مجموعه به بیان این دلایل فقهی اشاره مینماییم. در ادامه به رابطه ی پول شویی با خمس مال حلال مخلوط به حرام و تعارض جرم انگاری پولشویی با بعضی اصول و قواعد فقهی از جمله قاعده ید و تسلیط و... که گروهی قایل به آن هستند مورد بررسی واقع شده است. البته راهکارهایی هم برای این پیشگیری از این جرم  وجود دارد که عبارت است: اصلاح یا تجمیع قوانین مالی موثر بر درآمدهای نامشروع، معرفی مراکز اقتصادی و درآمدزا به عموم مردم و... که بدان اشاره نموده ام. بنابراین تحقیق حاضر، مبانی فقهی پولشویی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و حرمت آن نتیجه گرفته شده است.

    کلیدواژگان: پولشویی، فقه، اکل مال به باطل، قواعد فقهی، حرمت
  • امید آذرمهر صفحه 80

    داوری بعنوان یکی از بهترین و کارآمدترین روش های حل وفصل مسالمت آمیز اختلافات بویژه در زمینه ی روابط تجاری، مورد توجه دولتها، حقوقدانان و بازرگانان قرار گرفته است. ویژگی الزام آوربودن رای داور را نمی توان به آرایی که بر مبنای اشتباه، رشوه یا نقض حقوق اساسی طرفین صادر شده اند، سرایت داد. بر همین مبنا و بمنظور جلوگیری از مواردی چون، سوءاستفاده های احتمالی طرفین، تجاوز داوران از حدود اختیارات و...، اعتراض به آراء داوری چه در مقررات ملی و چه در اسناد مهم بین المللی مورد توجه و حمایت قرار گرفته است. با این حال حمایت از جریان داوری ایجاب می نماید، جهات اعتراض به رای و موارد نقض آن تا حد امکان، حداقلی باشد، والا تنوع آنها همواره دستاویزی خواهد بود در دست محکوم علیه تا بتواند به راحتی از اجرای رای شانه خالی کند و این با هدف و فلسفه ی وجوبی داوری در تضاد و تعارض است. در ایران مهمترین قانون موجود در باب داوری، قانون داوری تجاری ایران مصوب 1376 بوده که ملهم از قانون نمونه آنسیترال 1985 کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد می باشد و گرچه تصویب آن حرکتی روبه جلو به حساب می آید ولی این قانون هنوز در زمینه هایی چون تعیین تابعیت رای داور، محدوده ی اعمال قانون، جهات ابطال رای، آثار اعتراض به رای داور بر روند اجرایی آن دارای کاستی هایی است.
    در تمامی نظامهای حقوقی نظارت محاکم بر رای رای داوری برسمیت شناخته شده، و رای در دادگاه کشوری قابل اعتراض است که نزدیکترین ارتباط را با دعوی داراست؛ موارد نقض آراء داوری در مقررات ملی و اسناد بین المللی مشابه، و تقریبا یکسان می باشد.

    کلیدواژگان: بطلان، داوری های بین المللی، اعتراض، ابطال، محل داوری
  • مهدیه کریمی صفحه 106

    مقاله حاضر با عنوان مفهوم شناسی امام و امامت از منظر قرآن با هدف تبیین مفهوم امام و امامت از نظر لغوی و اصطلاحی و ارایه نظرات و دیدگاه های معصومین و علمای امامیه و عامه درباره ی واژه امام و امامت و ارتباط امامت و نبوت در قرآن نگاشته شده است. از مهم ترین یافته های مقاله حاضر این است که امام پیشوا و رهبر معصوم الهی است که حجت و خلیفه ی خدا در زمین بوده و امامت، ریاست عمومی در امر دین و دنیاست و مقامی دینی ست در ادامه ی مناصب پیامبری که مشتمل بر تربیت مردم در حفظ مصالح دینی و دنیوی آن ها می باشد. نظر علمای عامه این است که امام، جانشین پیامبر در اقامه دین و حفظ شریعت بوده و رهبری عمومی در مسایل دینی و دنیوی را بر عهده دارد و شامل نبی، خلیفه، حاکم، امام جماعت و هر کسی که به او اقتدا شود ولو باطل می شود، امامت از فروع دین بوده و دارای مراتب مختلفی است و علما، خلفا، حکام، قضات و امام جماعت هر کدام در مرتبه ای از مراتب امامت قرار دارند و نصب امام بر عهده مردم گذاشته شده است اما دیدگاه معصومین و علمای امامیه این است که امام پیشوای معصوم و منصوب از طرف خداوند است و دارای روحیه ی صبر، یقین، رحمت، کشف و شهودات است و علاوه بر این که مقتدای مردم در گفتار و عمل کرد خود است به تدبیر امور جامعه و اجرای مقررات نیز می پردازد و با تشکیل حکومت الهی و به دست آوردن قدرت های لازم سعی می کند احکام خدا را عملا اجرا نماید و اگر نتواند رسما تشکیل حکومت دهد تا آن جا که در توان دارد در اجرای احکام می کوشد، مقام امامت تحقق بخشیدن به برنامه های الهی اعم از حکومت و اجرای احکام الهی و تربیت و پرورش نفوس انسانی در ظاهر و باطن است و بالاتر از نبوت بوده و هر دو به نصب الهی می باشند.

    کلیدواژگان: مفهوم، امام، امامت، معصومین، امامیه، عامه، حقوق اسلامی، قرآن
  • حسن آذری صفحه 130

    بر‏ پایه ‏ آموزه‏های‏ دینی‏ اسلام،‏ اخلاق‏ یکی‏ از‏ ارکان‏ اصلی‏ شکل گیری‏ هویت‏ جوامع‏ بشری‏ است‏ که‏ کیفیت‏ زندگی‏ فردی‏ و‏ اجتماعی‏ امروز‏ و‏ فردای‏ انسان‏ها‏ را‏ تحت‏ تاثیر‏ قرار‏ می دهد‏ و‏ کمیت‏ و‏ کیفیت،‏ صلاح‏ و‏ فساد،‏ بودونبود‏ آن‏ تاثیر‏ مستقیمی‏ بر‏ زندگانی‏ سعادتمندانه‏ و‏ شقاوتمندانه‏ دنیوی‏ و‏ اخروی‏ انسان‏ها‏ دارد. اولین‏ نمودی‏ که‏ از‏ زندگی فردی و اجتماعی انسان‏ نمایان می شود‏ اخلاق‏ است و هر‏ فرد و جامعه نسبت‏ به‏ میزان‏ ظهور‏ ارزش‏های‏ اخلاقی‏ در‏ افکار،‏ گفتار‏ و‏ رفتار آن‏ ارزیابی‏ می‏گردد‏، ازاین روتلاش‏ بر‏ این‏ شده‏ تا‏ با‏ بهره‏گیری‏ از‏ کلام‏ امیرالمومنین‏ علی‏ بن‏ ابی طالب و‏ بازبینی‏ مجددا‏ انجام گرفته،‏ جایگاه‏ اخلاق‏ در‏ سبک‏ زندگی‏ اسلامی‏ را‏ در‏ کتاب‏ گران سنگ‏ نهج‏البلاغه‏ مورد‏ مطالعه‏ قرار‏ داده‏ تا‏ درنهایت‏ یک‏ الگوی کاربردی،‏ از‏ یک‏ سبک‏ زندگی‏ اسلامی‏ مبتنی‏ بر‏ اخلاق،‏ معرفی‏ گردد. لذا این تحقیق درصدد آن است که پس از تبیین چیستی اخلاق و چیستی سبک زندگی و تبیین مفهوم آن، به مساله اخلاق و تاثیر آن در سبک زندگی اسلامی از منظر نهج البلاغه بپردازد. در الگوی اخلاقی نهج البلاغه که ناظر بر سبک زندگی است نوع نگرش ها، باورها در رفتار، کنش های افراد و جهت گیری ها نسبت به زندگی نقش دارند. در این نگرش اصول اخلاقی حاکم بر سبک زندگی مبتنی بر ایمان و عمل صالح است که هر نوع بهره مندی از مظاهر طبیعت و جلوه های مادی بر اساس آن توصیف می شود. در تغییر الگو و سبک زندگی فعلی موثر بوده و ضمن اینکه کتاب‏ نهج‏البلاغه‏ به عنوان‏ منبع‏ غنی‏ برای‏ سبک‏ زندگی‏ اسلامی است می توان گفت نقش‏ برجسته‏ اخلاق‏ در‏ اصلاح‏ سبک‏ زندگی اسلامی وجه تمایز آن را با سایر سبک های زندگی نمایان می سازد.

    کلیدواژگان: اخلاق، ‏ سبک‏ زندگی، ‏ سبک‏ زندگی‏ اسلامی، ‏ شاخصه‏ های‏ اخلاقی، ‏ نهج البلاغه
  • سحر نخجوان صفحه 155

    امروزه رسانه های در تمامی جنبه های زندگی رسوخ کرده است و جز  جدایی ناپذیر حیات بشری شده اند. رواج بیش از پیش کد گذاری ها،استفاده از رسانه های بصری و طیف گسترده  مخاطبین این ضرورت را ایجاد می کند که به مطالعه محتوا و آثار خشونت بصری و تولیدات رسانه ای بپردازیم. نوآوری این پژوهش شناخت انواع محتوای خشونت بصری و شرح آثار سوء این پرخاشگری پنهان بر مخاطبین است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاط روش گردآوری داده ها کیفی و کتابخانه ای و همچنین توصیفی می باشد. هدف از نگارش این مقاله شناسایی محتوای خشونت بار تصاویر رسانه،  تحلیل جرم شناختی انتشار این تصاویر خشن است. در پاسخ به این سوال که  تصاویر خشن از منظر جرم شناختی چه آثاری بر مخاطبان می گذارند با استفاده از نظریات جرم شناسی این نتیجه حاصل شد که  رسانه ها می توانند آگاهی مخاطب را افزایش دهند اما در صورت گرایش مداوم به کدگذاری خشن تاثیرات عمیقی را بر مخاطب می گذارند که عمدتا هم منفی هستند. در پاسخ به این سوال که تصاویر دارای چه نوع محتوایی خشونت آمیز تلقی می شوند، پنج دسته محتوایی شناخته و مورد بررسی قرار گرفت. نهایتا به این نتیجه دست یافتیم که اگرچه  تاثیرات مثبت و منفی رسانه توامان اند لیکن در صورت استمرار، تنوع و افزایش شدت محتوای پرخاشگرانه نه تنها تاثیر مثبت خنثی می شود بلکه آثار منفی نیز پدید می آید.

    کلیدواژگان: رسانه، خشونت بصری، خشونت، کدگذاری
|
  • Page 6

    Hajj has long been of special importance among Muslims. Every year, hundreds of thousands of eager Muslims from all over the world travel to the holy land of Mecca and Medina and migrate with all their hardships and hardships. And the speakers are ready to perform the Hajj.
    Hajj is one of the religious-political duties of Muslims and also a great spiritual conference that is held every year at the appointed time with its special rituals. This great duty, today, due to the time and place conditions, has had emerging issues that need to be studied and it seems that the jurisprudential study of various types of Hajj can be an effective step towards creating unity between Islamic religions.
    There are jurisprudential differences between the types of Hajj, the Qur'an, individuals, religious acts and acts of worship, and the rituals of Hajj and Umrah between the Ahl al-Bayt and the followers of other Islamic sects; From ablution and time of prayer and call to prayer and iqamah and conditions of prayer to ihram and circumambulation and other acts and rituals. Although the basic framework of rituals and worships is the same among all Islamic religions, these slight differences in worship are questionable for any newcomer.
    There have been various interpretations of this devotional-political act by scholars, and we see such interpretations in less cases of other devotions.

    Keywords: Hajj, Tamta, Quran, Individuals, Ihram, Tawaf
  • Page 45

    Since confession in civil matters is at the forefront of other arguments and is considered a decisive condition of the lawsuit, the legislator did not consider denial after confession in these cases to be heard, but immediately after not hearing denial after confession, due to The probability of proving contrary to what has been stated by the confession or the non-fulfillment of the established conditions under which he has confessed, according to which he has confessed, has predicted the cases in which the confession will be affected, such as proving the corruption of confession or its basis. On mistakes and things like that. Of course, the confession will remain valid until the allegations are substantiated. This article is devoted to examining the views of jurists and jurists on the possibility of hearing denial after confession in civil matters, which will play a decisive role in the probative power of the reason.

    Keywords: Confession, denial, civil matters, wrong, audible
  • Ahmad Bolandnazar Page 59

    Money laundering or money laundering is a set of operations that give a legitimate and legal effect to illegitimate and illegal property and this phenomenon is one of the transnational organized crimes that has harmful effects and consequences at the international and domestic levels in social, political, economic and It is a security, and for this reason many international conventions, including the Vienna and Palermo Conventions, have emphasized criminality, and in domestic law it has been recognized as a crime under the Anti-Money Laundering Law of 2007. From the point of view of jurisprudence, there are also verses, narrations and rules of jurisprudence that document the prohibition and criminalization of this phenomenon, which I have mentioned in this collection to express these jurisprudential reasons. Also, the relationship between money laundering and khums of halal property mixed with haram and the criminal conflict of money laundering with some jurisprudential principles and rules, such as the rule of iodine and domination, etc., which a group believes in, have been studied. There is a crime, which is: amending or consolidating financial laws affecting illicit incomes, introducing economic and income-generating centers to the public, and so on.
    Therefore, the present study has analyzed the jurisprudential principles of money laundering and its sanctity has been concluded.

    Keywords: money laundering, jurisprudence, false property, jurisprudential rules, sanctity
  • Page 80

    Arbitration has been considered by governments, lawyers and businessmen as one of the best and most efficient ways to resolve disputes peacefully, especially in the field of trade relations. The nature of the arbitral award cannot be extended to votes cast on the basis of error, bribery or violation of the fundamental rights of the parties. On this basis, and in order to prevent cases such as possible abuses of the parties, arbitrators exceeding the limits of authority, etc., objections to arbitral awards have been considered and supported both in national regulations and in important international documents. However, support for the arbitration process requires that the grounds for objecting to the vote and its violations be kept to a minimum, and that their diversity will always be in the hands of the convict so that he can easily shrug off the vote, and this It is in conflict with the purpose and philosophy of arbitration. In Iran, the most important law on arbitration is the Commercial Arbitration Law of Iran, passed in 1997, which is inspired by the UNCITRAL Model Law of the United Nations Economic Commission for 1985, and although its adoption is a step forward, this law is still in the field. There are some shortcomings such as determining the nationality of the arbitrator, the scope of application of the law, the directions of annulment of the verdict, and the effects of objecting to the arbitrator on its executive process.
    In all legal systems, court oversight of the arbitral award is recognized, and the award can be challenged in the court of the country most closely associated with the case; Violations of arbitral awards are similar to national regulations and international instruments, and almost identical.

    Keywords: invalidity, international arbitrations, objection, annulment, place of arbitration
  • Page 106

    The present study, entitled The Conceptology of Imam and Imamate from the Perspective of the Qur'an, has been written with the aim of explaining the concept of Imam and Imamate from a lexical and idiomatic point of view. In this research, interpretive, narrative and theological books have been used, and the method used in it is descriptive-analytical. This research has been organized in the form of four chapters. One of the most important findings of the present study is that Imam Pishva is the infallible divine leader. That is the authority and caliph of God on earth and Imamate is the general leadership in the matter of religion and the world and is a religious authority in the continuation of the positions of the prophet which includes training people to protect their religious and worldly interests. The opinion of popular scholars is that the Imam is the successor of the Prophet in establishing the religion and preserving the Shari'a, and is in charge of general leadership in religious and worldly matters, including the prophet, caliph, ruler, imam, and anyone who follows him, even if it is invalidated. Imamate is one of the branches of religion and has different levels and scholars, caliphs, rulers, judges and the Imam of the congregation are each in a level of Imamate and the installation of the Imam is left to the people, but the view of the infallibles and Imami scholars is that the Imam The leader is infallible and appointed by God and has the spirit of patience, certainty, mercy, discovery and intuition. In addition to being the Muqtada of the people in his speech and actions, he also manages the affairs of society and enforces the rules by forming a divine government Bringing the necessary powers, he tries to carry out God's commands in practice, and if he cannot formally form a government, he tries to implement the rules as much as he can, the position of Imamate is to fulfill divine plans, including government, divine rules, and educating the human population. It is external and internal and is higher than prophecy and both are by divine installation.

    Keywords: concept, Imam, Infallibles, Imamate, public
  • Page 130

    According to the religious teachings of Islam, ethics is one of the main pillars of the formation of the identity of human societies, which is the quality of individual and social life today and tomorrow. It affects human beings and its quantity and quality, goodness and corruption, and its absence have a direct impact on a happy and cruel worldly life. And the hereafter has human beings. The first manifestation of human individual and social life is morality, and each individual and society to the extent of the emergence of moral values ​​in thought, speech and Its behavior is evaluated, so it has been tried to take advantage of the words of the Commander of the Faithful Ali ibn Abi Talib and re-examine the status of ethics. Studied the Islamic way of life in the precious book of Nahj al-Balagheh, and finally a practical model, based on an Islamic way of life Introduce ethics. Therefore, this study seeks to address the issue of ethics and its impact on the Islamic lifestyle from the perspective of Nahj al-Balaghah, after explaining what is ethics and what is lifestyle and explaining its meaning. In the moral model of Nahj al-Balaghah, which observes the lifestyle, the type of attitudes, beliefs in behavior, actions of individuals and orientations towards life play a role. In this view, the moral principles governing the lifestyle are based on faith and righteous deeds, on the basis of which any enjoyment of the manifestations of nature and material manifestations is described. It has been effective in changing the current pattern and lifestyle, and while Nahj al-Balaghah is a rich source for the Islamic lifestyle, it can be said that the prominent role of ethics in reforming the Islamic lifestyle is a distinguishing feature. It manifests itself in other lifestyles.

    Keywords: ethics, lifestyle, Islamic lifestyle, moral characteristics, Nahjul Balagha
  • Page 155

    Today, the media has permeated all aspects of life and has become an integral part of human life. The increasing prevalence of coding, the use of visual media and a wide range of audiences makes it necessary to study the content and effects of visual violence and media productions. The novelty of this study is to identify the types of content of visual violence and describe the negative effects of this hidden aggression on the audience. The present research is applied in terms of purpose and qualitative and library in terms of data collection method as well as descriptive. The purpose of writing this article is to identify the violent content of media images, criminological analysis of the publication of these violent images. In response to the question of what effects crude images have on the audience from a criminological point of view, using criminological theories, it was concluded that the media can increase the audience's awareness, but if there is a continuous tendency to violent coding, it has profound effects on They say that the audience is mostly negative. In response to the question of what kind of violent content images are considered, five categories of content were identified and examined. We finally came to the conclusion that although the positive and negative effects of the media are both, if they continue, the variety and intensity of the aggressive content will not only be neutralized, but also negative effects.

    Keywords: Media, visual violence, violence, coding