فهرست مطالب

فصلنامه پوست و زیبایی
سال یازدهم شماره 2 (پیاپی 42، تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/13
  • تعداد عناوین: 9
|
  • علیرضا فیروز* صفحات 77-78

    ضمن آرزوی سلامتی برای شما و عزیزان تان در پاندمی کووید 19، به اطلاع می رسانم کنگره ی بین المللی مرکز تحقیقات پوست و جذام که قرار بود با همکاری بیمارستان رازی و DASIL در تاریخ 11-9 مهر 1399 برگزار شود به دلیل شرایط موجود به مدت یک سال به تعویق افتاد. تاریخ دقیق کنگره، سال آینده پس از بررسی تاریخ سایر کنگره های بین المللی متعاقبا اعلام خواهد شد.هرچه از شروع این پاندمی می گذرد، اثرات آن بر رشته ی درماتولوژی بیشتر مشخص می گردد: علایم پوستی بیماری کووید 19، عوارض پوستی و روش های پیشگیری و درمان های آن، سیر و درمان بیماری های پوستی در طول پاندمی،  تاثیر آن بر آموزش درماتولوژی در سطوح مختلف از دانشجوی پزشکی تا دستیاران پوست، برگزاری امتحانات، معاینه ی بیماران و تله درماتولوژی، کنگره ها و وبینارهای مجازی و... . هر روز ده ها مقاله در این زمینه ها در مجلات مختلف و از کشورهای مختلف به چاپ می رسد که خوشبختانه محققین کشور ما، بخصوص همکاران درماتولوژیست، نقش قابل توجهی در این زمینه داشته اند. جست وجو در پایگاه اطلاعاتی PubMed نشان می دهد بالغ بر 1200 مقاله از 000/50 مقاله (4/2%) ثبت شده در موردCOVID 19  از ایران بوده است و در حوزه ی درماتولوژی 40 مقاله از 600 مقاله (6/6%) از همکاران ایرانی بوده است که نشان می دهد درماتولوژیست های ایرانی حدود 5/2 برابر بیشتر از میانگین کل محققان ایرانی در این زمینه مقاله چاپ کرده اند. امیدوارم با همکاری های بین بخشی بیشتر، مقالات بیشتر و مهم تری توسط همکاران به چاپ برسد. هم چنین در هر شماره ی فصلنامه، خلاصه ای از آخرین مقالات چاپ شده در این زمینه، خدمت تان تقدیم می گردد.

  • زهرابیگم موسوی*، علیرضا فیروز صفحات 79-99

    کووید 19 بیماری روز دنیاست. این بیماری ابعاد متنوعی از زندگی انسان ها را ازجمله سلامت جسمی و روانی، وضعیت اقتصادی اجتماعی و روش زندگی تحت تاثیر قرار داده است. در این مقاله ی مروری تلاش کردیم تا گزیده ای از مطالب فراوان منتشرشده را در مورد پاتوژنز، تظاهرات پوستی، چالش های درمانی در شرایط مختلف و پیشگیری بیان کنیم.

    کلیدواژگان: کووید 19، پوست، درماتولوژیست
  • محمد شهیدی دادرس، حمیده مروج، آیدا بهمن، رضوان عقیلی، عاطفه طالبی، فهیمه عبداللهی مجد* صفحات 100-106
    زمینه و هدف

    آکنه ولگاریس یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در نوجوانان و جوانان است. اگرچه ازنظر فیزیکی یک بیماری ناتوان کننده نیست، اما می تواند با اختلالات روان شناختی مهمی همراه باشد. هرچند اتیولوژی آکنه به طور کامل شناخته نشده است اما عوامل متعددی در ایجاد آکنه دخیل می باشند. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی تغییرات فصلی شدت آکنه ولگاریس در بیماران مراجعه کننده به درمانگاه پوست بیمارستان شهدای تجریش در سال 1396 است.

    روش اجرا: 

    بیماران مبتلا به آکنه و واجد معیارهای ورود توسط یک متخصص پوست که در آنالیز داده ها دخیل نبود، تحت معاینه ی بالینی قرارگرفته و براساس شدت بیماری به 3 دسته ی خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی شدند. علاوه بر ثبت اطلاعات دموگرافیک، در رابطه با تغییر شدت آکنه (بهترشدن، بدترشدن یا عدم تغییر شدت آکنه) در فصول تابستان و زمستان اطلاعات مربوطه جمع آوری گردید.

    یافته ها:

     از 103 بیمار مورد مطالعه، میانگین سنی بیماران 77/6±68/24 بود. میانگین طول مدت بیماری 8/4±8/6 سال بود؛ 35 (34%) بیمار مرد و 68 (66%) بیمار، زن بودند. 6/14% از بیماران آکنه خفیف، 4/53% علایم متوسط و 32% آکنه شدید داشتند. در تابستان، علایم در 33% از بیماران بهتر، در 5/17% بدتر و در 5/49% بدون تغییر بوده است؛ درحالی که در زمستان، علایم در6/14% بهتر، در 9/35% بدتر و در 5/49% بدون تغییر بود. بین تغییرات در دو فصل تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0=P). ارتباط معناداری بین سن، سن شروع بیماری یا طول مدت بیماری با تغییرات شدت آکنه در زمستان یا تابستان وجود نداشت (05/0>p). همچنین براساس آنالیز داده ها، ارتباط معناداری بین جنس و تغییر شدت آکنه در تابستان (829/0=P) یا در زمستان (736/0=P) وجود نداشت.

    نتیجه گیری: 

    در مطالعه ی حاضر، در تابستان تشدید آکنه تنها در 5/17% از مبتلایان گزارش شده بود درحالی که تعداد موارد با تشدید آکنه در زمستان، تقریبا دو برابر بود. این یافته مطرح کننده ی نقش مهم زمستان در افزایش شدت آکنه و علایم آن می باشد؛ اگرچه هنوز مطالعات کامل تر با تعداد نمونه ی بیشتر و در مناطق جغرافیایی مختلف نیاز است.

    کلیدواژگان: آکنه ولگاریس، تابستان، زمستان، تغییرات فصلی
  • مرسده یاری*، عبدالله شفیع آبادی، جعفر حسنی صفحات 107-118
    زمینه و هدف

    جراحی زیبایی به عنوان گونه ای خاص و رایج در فرهنگ تغییر بدن، همواره موضوعی بحث برانگیز در جامعه ی معاصر بوده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجان مدار با شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تصویر بدنی و آمیختگی شناختی نوجوانان دختر متقاضی جراحی زیبایی انجام گرفت.

    روش اجرا:

     این مطالعه ی مداخله ای نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری تحقیق را کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در شهر تهران سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند. از این جامعه،30 دانش آموز براساس روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل و بعد از انجام مداخلات، پرسش نامه ی چندبعدی خود بدن (MBSRQ) و پرسش نامه ی آمیختگی شناختی (CFQ) پر شدند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره با سطح معناداری 05/0 تحلیل شدند.

    یافته ها:

     نتایج نشان داد درمان شناختی رفتاری و ذهن آگاهی در بهبود تصویر بدن نوجوانان دختر متقاضی جراحی زیبایی اثربخش بوده (05/0P<) و بین اثربخشی این دو شیوه ی درمان، تفاوت معناداری وجود ندارد (0662/0<p).

    نتیجه گیری:

     درمان شناختی رفتاری هیجان مدار و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در بهبود تصویر بدن و کاهش آمیختگی شناختی تاثیرگذار است و برگزاری کلاس های بازآموزی و نظارت مستمر برای ثبات تغییرهای به وجودآمده، ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: درمان شناختی رفتاری هیجان مدار، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، تصویر بدنی، آمیختگی شناختی، جراحی زیبایی
  • سمیرا شیرمحمدی، سعیده السادات حسینی*، حسن امیری صفحات 119-131
    زمینه و هدف

    جراحی زیبایی از پدیده های رایج دهه های اخیر است. شیوع اختلالات روانی در متقاضیان جراحی زیبایی بالاست، لذا کشف مسیرها و متغیرهای تاثیرگذار در ارتباط با آسیب روانی در این افراد مهم است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه ی نقش واسطه ای نیازهای بنیادین روان شناختی در رابطه بین سبک های دلبستگی و آسیب شناسی روانی در زنان متقاضی جراحی زیبایی انجام گرفت.

    روش اجرا: 

    پژوهش، توصیفی و مبتنی بر مدل های همبستگی بود. جامعه شامل کلیه ی زنان متقاضی جراحی زیبایی مراجعه کننده به مراکز تخصصی جراحی زیبایی شهر کرمانشاه بودند که 300 نفر با نمونه گیری در دسترس انتخاب، داده ها با پرسش نامه های سبک های دلبستگی، نیازهای بنیادین روان شناختی و آسیب شناسی روانی جمع آوری و با نسخه ی 22 نرم افزار SPSS و 8/8 LISREL تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: 

    مدل فرضی پژوهش با داده های تجربی برازش مطلوب دارند. رابطه ی سبک های دلبستگی و آسیب شناسی روانی به طور مستقیم و غیرمستقیم معنادار بود. نتایج تحلیل مسیر نشان دهنده ی نقش واسطه ای نیازهای بنیادین روان شناختی در رابطه بین سبک های دلبستگی و آسیب شناسی روانی بود.

    نتیجه گیری: 

    سبک های دلبستگی و نیازهای بنیادین روان شناختی می توانند در زمینه ی پیشگیری، تشخیص و درمان آسیب های روانی و ارتقای سطح سلامت روانی زنان متقاضی جراحی زیبایی موثر باشند. علم و دانش در رابطه با عوامل آسیب‏رسان محیطی به پوست در سال‏های اخیر پیشرفت زیادی داشته است. علاوه بر نگرانی‏های ناشی از تابش اشعه ی‏ فرابنفش UVB که اخیرا مورد توجه زیاد قرار گرفته است، نگرانی آسیب‏های ناشی از آلودگی هوا، دود سیگار و تنباکو، سایر مواد سمی، اشعه ی مادون‏قرمز (Infrared red light)، اشعه ی آبی (Blue light) و اشعه ی فرابنفش UVA-II نیز افزایش یافته است.

    کلیدواژگان: سبک های دلبستگی، نیازهای بنیادین روان شناختی، آسیب شناسی روانی
  • حمیدرضا احمدی آشتیانی*، امیررضا نوری گرمرودی، علیرضا فیروز صفحات 132-141

    به هر نوع گسستگی بافت، زخم گفته می شود که می تواند در پوست، بافت همبند یا مخاط ایجاد شود. پس از بروز زخم، فرایند التهاب، تغییر وضعیت سیستم ایمنی و همچنین فرایند ترمیم پوست فعال می شوند. ارایه ی فراورده ای که بتواند فرایند های فوق را در جهت ترمیم مطلوب قرار دهد بسیار کارا خواهد بود. مطالعات نشان داده است که فرآورده های آلویه ورا با داشتن اثراتی همچون افزایش تولید کلاژن، خاصیت آنتی اکسیدانی و داشتن خاصیت آب رسانی، گزینه ی بسیار مناسبی از این نظر هستند.گیاه آلویه ورا به طور عمده در مناطق خشک رشد نموده که می تواند باعث استقبال از این نوع از فراورده ها در بسیاری از نقاط جهان شود. همچنین استفاده از گیاهان دارویی هزینه ی نظام سلامت را تا حدی کاهش می دهد. آلویه ورا گیاهی است که در فرایند کاشت، داشت و برداشت هزینه ی زیادی ندارد و علاوه بر آن سازگاری فراورده های آلویه ورا با انواع فرمولاسیون ها، فرمولاتور ها را ترغیب به استفاده از آن در صنعت داروسازی و آرایشی بهداشتی می کند.در این مطالعه ی مروری به موارد استفاده ی آلویه ورا در زخم و برخی بیماری های پوستی پرداخته خواهد شد.

    کلیدواژگان: آلوئه ورا، زخم، بیماری های پوست
  • سارا بحرینیان، عاطفه نعیمی فر، سامان احمد نصراللهی* صفحات 142-146

    از زمان معرفی اولین ضدعرق و خوشبوکننده ی تجاری، استفاده از این محصولات نقش فزاینده ای در عادت های مراقبت شخصی فرد داشته است. این مقاله به بررسی فیزیولوژی تعریق انسان می پردازد و عملکرد، طبقه بندی و تفاوت ضدعرق ها و خوشبوکننده ها را شرح می دهد.

    کلیدواژگان: تعریق، فرآورده های ضدعرق، فرآورده های خوشبوکننده
  • اسماعیل علیزاده، الهام جهانی فرد، مونا شریفی فرد* صفحات 147-154

    ساس تخت خواب (Cimex lectularius) حشره ای شب فعال است که در تمام مراحل زندگی خود از خون انسان تغذیه می کند و به عنوان انگل خارجی انسان شناخته می شود. خون خواری ساس تخت خواب به طور معمول از صورت، گردن، دست ها، بازو ها، شانه ها، پا ها و به خصوص نقاطی از بدن که هنگام خواب برهنه هستند صورت می گیرد. عکس العمل افراد نسبت به گزش ساس تخت خواب متفاوت بوده و ممکن است به صورت خارش جزیی تا حساسیت های بسیار شدید بروز نماید. به طور کلی بعد از 24-1 ساعت علایم ظاهر می شوند و معمولا شامل پاپول های خوشه ای قرمز رنگ کوچک با قطر کمتر از 5 میلی متر و با فاصله کم از هم، همراه با التهاب و خارش شدید است. به طور کلی مهم ترین مشخصه ی آن سه نقطه در یک ترکیب خطی یا منحنی بر روی بدن است که اصطلاحا به آن الگوی «صبح، ظهر و شب» می گویند. گزارشات متعددی از آلودگی منازل مسکونی و گزش های این حشره خون خوار بر روی بدن افراد سالانه در کشور وجود دارد و اکثریت عموم جامعه در ابتدا قادر به تشخیص صحیح علایم گزش ساس تخت خواب نیستند بنابراین، این مقاله با مطرح کردن نکات کلیدی می تواند راهنمایی برای شناسایی علایم گزش این حشره آلرژی زا، توسط پزشکان و متخصصان به ویژه درماتولوژیست ها، جهت درمان به موقع بیمار باشد.

    کلیدواژگان: ساس تخت خواب، گزش، خون خواری، علائم، آفت بهداشتی
  • جواد رحمتی، حجت مولائی گورچین قلعه*، شهریار حدادی ابیانه صفحات 155-158
    مقدمه

    شیوع بالای سرطان های پوستی صورت در مجاورت کانتوس داخلی چشم، توجه به بازسازی این قسمت را دوچندان کرده است. روش های بازسازی متعددی برای ترمیم نقص پوستی حاصل از برداشتن تومور تعریف شده است که هر یک محاسن و معایبی دارند و در اینجا قصد داریم بازسازی کانتوس داخلی با نتیجه ی زیبایی مثال زدنی را معرفی کنیم.

    گزارش مورد:

     آقای 47 ساله ای با سرطان سلول بازال در ناحیه ی کانتوس میانی راست و بدون درگیری سیستمیک مراجعه کرده بود. پس از برداشتن ضایعه با حاشیه ی مطمین، نقص پوستی حاصله (به قطر 30 میلی متر) با استفاده از پوست تمام ضخامت از پشت گوش همان سمت، بازسازی شد. در معاینه ی انجام شده چندین ماه بعد از جراحی، تشخیص اسکار و محل عمل به دشواری ممکن بود که رضایت کامل بیمار را در پی دارد.

    نتیجه گیری:

     اهمیت فضای بین دو چشم، چه از نظر زیبایی و چه از نظر روابط اجتماعی غیر قابل انکار است و افزوده شدن هرگونه برش اضافی در این ناحیه و بخش های مجاور، می تواند چالش برانگیز باشد. استفاده از پوست ضخامت کامل درصورتی که از محل مناسبی انتخاب شود نتایج زیبایی شناختی بلندمدتی در قیاس با سایر روش های ترمیمی این ناحیه دارد.

    کلیدواژگان: ناحیه ی کانتوس مدیال، سرطان سلول بازال، گرافت پوستی ضخامت کامل
|
  • Alireza Firooz* Pages 77-78
  • Zahrabeigom Moosavi*, Alireza Firooz Pages 79-99

    COVID-19 is nowadays a pandemic disease. It affects various aspects of human life including physical and mental health and also socio-economic situations. In this review, we attempt to present a brief selection of abundant published papers about pathogenesis, skin manifestations, treatment challenges in different conditions and prevention.

    Keywords: COVID-19, skin, dermatologist
  • Mohamad Shahidi Dadras, Hamideh Moravej, Ayda Bahman, Rezvan Aghili, Atefeh Talebi, Fahimeh Abdollahi Majd* Pages 100-106
    Background and Aim

    Acne vulgaris is one of the most common skin diseases in adolescents and young adults. Although acne do not physically disable the patient, it can cause significant psychological morbidities. The disease etiology is not fully understood; however, there are several factors involved in the pathogenesis. The aim of this study is to investigate the seasonal variation of acne vulgaris in patients referred to skin clinic of Shohaday-e-Tajrish Hospital in Tehran in 2017.

    Methods

    This study was a cross-sectional study in patients diagnosed with acne vulgaris by a dermatologist. One-hundred three eligible patients were enrolled in the study. The severity of acne was graded as mild, moderate or severe. In addition to the demographic data, information on the acne severity and changes in the acne severity in summer and winter had been recorded.

    Results

    The average age of 103 acne patients was 24.68±6.77 years. Sixty-eight patients were female and 35 cases were male. Fifteen (14.6%) patients had mild acne, 55 (53.4%) cases had moderate acne and 33 (32%) subjects had severe disease. In the summer, symptoms improved in 34 (33%) patients, worsened in 18 (17.5%) patients, and remained unchanged in 51 (49.5%) cases. In winter, symptoms improved in 15 (14.6%) patients, worsened in 37 (35.9%) patients, and remained unchanged in 51 (49.5%) patients (P=0.001). There was no significant relationship between changes in the severity of acne in winter or summer with age, age of the disease onset or duration or severity of acne (P>0.05).

    Conclusion

    In the present study, the number of patients with acne exacerbation in winter was significantly higher than that in summer. This may highlight the important role of winter in increasing the acne severity; however, more comprehensive studies with more sample sizes are still needed in different geographical areas.

    Keywords: acne vulgaris, summer, winter, seasonal variation
  • Mercedeh Yari*, Abdollah Shafiabady, Jafar Hasani Pages 107-118
    Background and Aim

    Cosmetic surgery as a special and common form of bodybuilding culture has always been a controversial topic in contemporary society. The purpose of this study was to compare the efficacy of emotion-focused cognitive-behavioral therapy with mindfulness based cognitive therapy on body image and cognitive fusion in adolescent girls seeking cosmetic surgery.

    Methods

    This was a quasi- experimental intervention study with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study consisted of all female secondary school students in the 1st District of Tehran in the academic year 1397-98. From this community, 30 students were selected based on cluster sampling and randomly divided into three groups: 10 in the first group, 10 in the second group and 10 in the control group (8 sessions with mindfulness programs occasionally). Data were gathered through Multidimensional Self-Body Questionnaire (MBSRQ), Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ) and multivariate analysis of covariance.

    Results

    The results showed that cognitive behavioral therapy and mindfulness treatment were effective in improving the body image of adolescent girls seeking cosmetic surgery (P<0.05) and there was no significant difference between the two treatments (P<0.662).

    Conclusion

    Cognitive-behavioral therapy and mindfulness therapy are both effective to improve body image and reduce cognitive interference.

    Keywords: cognitive-emotional behavioral therapy, mindfulness-based cognitive therapy, body image, cognitive fusion, cosmetic surgery
  • Samira Shirmohammadi, Saeedehsadat Hosseini*, Hassan Amiri Pages 119-131
    Background and Aim

    Cosmetic surgery is one of the most common phenomena in recent decades. Due to high prevalence of psychiatric disorders among cosmetic surgery applicants, it is important to explore the pathways and variables affecting their mental health. The aim of this study was to investigate the mediating role of basic psychological needs in the relationship between attachment styles and psychopathology in women undergoing cosmetic surgery.

    Methods

    The research was descriptive and based on correlation models. Available sampling method was employed in order to gather data from 300 women referring to Kermanshah specialized surgical centres, for doing cosmetic surgeries. Collected data were analyzed employing attachment styles questionnaire, basic psychological needs and psychopathology, and by SPSS 22 and LISREL 8/8.

    Results

    The hypothetical model of the research fitted the experimental data. There was a significant relationship between attachment styles and psychopathology directly and indirectly. The results of path analysis indicated a mediating role for the difficulties of psychological needs in the relationship between attachment styles and psychopathology.

    Conclusion

    Attachment styles and basic psychological needs can be effective in preventing, diagnosing and treating of mental disorders, and promoting mental health of cosmetic surgery applicants.

    Keywords: attachment styles, basic psychological needs, psychological pathology
  • Hamidreza Ahmadi Ashtiani*, Amirreza Noori Garmroodi, Alireza Firooz Pages 132-141

    Wounds are any type of tissue dehiscence which can occur on skin, mucosae or connective tissue. After the wound has created, inflammatory process, the immune system changes as well as the skin repair cascade will be activated. To provide a product that can direct the above processes in a desirable repair mechanism will be useful. Studies have shown that aloe vera products, with effects such as increased collagen production, antioxidant and water retaining properties, are good options.Aloe vera grows mainly in arid regions and this fact can be welcomed in many parts of the world. The use of medicinal herbs also reduces the cost for the health systems. Aloe vera is a plant that does not require much cost for plant and harvest. Besides, the compatibility of aloe vera products with a variety of formulations encourages formulators to use it in the pharmaceutical and cosmetic industries.In this review, the use of aloe vera in wound management and some skin diseases will be discussed.

    Keywords: aloe vera, wound, skin diseases
  • Sara Bahrainian, Atefeh Naeimifar, Saman Ahmad Nasrollahi* Pages 142-146

    Habits since the introduction of the first commercial antiperspirant and deodorant, the use of these products have played an increasing role in a personchr('39')s personal care. This article studies the physiology of human perspiration and responsible compounds for body odor. It also describes the function, classification, and differences between antiperspirants and deodorants.

    Keywords: perspiration, antiperspirant, deodorant
  • Ismaeil Alizadeh, Elham Jahanifard, Mona Sharififard* Pages 147-154

    Bed bug (Cimex lectularius) is an nocturnal insect that feeding on human blood at all stages of them life, and known as a human ectoparasite. Bed bug is usually feeding from the face, neck, arms, arms, shoulders, legs, and especially parts of the body that are bare during sleep. Persons reaction differently to bed bug bites and may experience minor itching to severe allergies. Symptoms usually appear after 1 to 24 hours and usually include small red cluster papules less than 5 mm in diameter and at a short distance from each other, with severe inflammation and itching. In general, the most important characteristic of those three points is a linear or curve sequence on the body, which is called “breakfast, lunch and dinner” pattern. There are numerous reports of house infestation and the bite of this blood-feeding insect on the body of persons in the country annually, and in initial the majority of the public is unable to correctly identify the symptoms of bed bug bites. So, this article by presenting the key points can be guide for identifying the bite symptoms of this allergenic insect, by doctors and specialists, especially dermatologists, for the timely treatment of the patient.

    Keywords: bed bugs, bite, blood-feeding, symptoms, sanitary pest
  • Javad Rahmati, Hojjat Molaei Goorchinghalea*, Shahriar Hadady Abianeh Pages 155-158
    Introduction

    Medial canthus area, as one of most common sites of facial skin cancers, is notified for reconstruction. There are numerous reconstructive options to cover resulted skin defects, which have their own advantages and disadvantages. Here, we decided to present our experience in medial canthal area with amazing result.

    Case Report: 

    A 47-year-old man with basal cell carcinoma (BCC) of right medial canthus, without extra involvement, was admitted. Following lesion excision with safe margin, the resulted skin defect in 30 mm diameter was reconstructed with full thickness skin graft from posterior auricular area. Several months later, it was really difficult to find scar or operated skin, as supported by complete patient`s satisfaction.

    Conclusion

    The space between eyes has unbelievable aesthetic and social importance. Any added scar or incision to this area is always challenging. It seems full thickness skin graft - if harvested from proper donor site - can be acceptable in long term aesthetic outcome compared to other reconstructive options.

    Keywords: medial canthal area, basal cell carcinoma, full thickness skin graft