فهرست مطالب

پژوهش های کاربردی در مهندسی صنایع - سال سوم شماره 8 (بهار و تابستان 1398)

فصلنامه پژوهش های کاربردی در مهندسی صنایع
سال سوم شماره 8 (بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/15
  • تعداد عناوین: 4
|
  • نرگس مقدم، فاطمه هرسج صفحات 1-14

    انتخاب تامین کنندگان در زنجیره تامین به عنوان یک مسئله تصمیم گیری با معیارهای چندگانه، از مهمترین عوامل تاثیرگذار در یک زنجیره تامین کارا است. مدل تحلیل پوششی داده ها (DEA) یکی از روش های تعیین کارایی است که به طور گسترده استفاده میشود. با توجه به اهمیت صنعت دارو در سالمت ملی، بدون شک شرکت های داروسازی در کشورهای فقیر و ثروتمند، تحت فشار تقاضای جامعه جهت توسعه تولید و فروش داروهای مورد نیاز آنها با یک قیمت مقرون به صرفه قرار خواهند گرفت. همین دلیل شرکت ها به دنبال راه حلهایی هستند تا بتوانند از یک طرف این خواسته را پوشش دهند و از طرف دیگر بتوانند در سودآوری کسب و کار خود نیز موفق شوند. هدف از این تحقیق حل مسئله انتخاب تامین کننده با استفاده از تحلیل پوششی داده ها در صنعت داروی کشور میباشد. در این پژوهش از مدل تحلیل پوششی دادهه ای ورودیگرا به عنوان اساس حل مسئله انتخاب تامین کننده استفاده شده است و سپس مدل مذکور را در قالب فازی برده و پاسخ آنرا مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. از مدل کارت امتیازی متوازن در انتخاب شاخصهایی از جنس هزینه استفاده کرده است و در نهایت مدل DEA FUZZY برای ارزیابی حل مسئله زنجیره های تامین شرکت های صنعت داروی کشور که از خبرگان شرکتهای مذکور که برای مطالعه موردی در صنعت داروی کشور انتخاب گشته نیز یاری گرفته شده و با تدوین پرسشنامه ای در قالبی مشخص و بر اساس مدل BSC در نظر گرفته شده است. در این مجموعه معیارهای هزینه های مستقیم، هزینه های عملیاتی، هزینه های تبادل، زمان تدارک سفارش و تعداد کل کارکنان به عنوان معیارهای ورودی و معیارهای انعطافپذیری محصول، انعطاف پذیری تحویل، حجم فروش، سود خالص، نرخ تکمیل سفارش و درصد تحویل به موقع به عنوان معیارهای خروجی در نظر گرفته شده اند. نتایج از مدل FDEA ارایه شده برای حل مسئله زنجیره های تامین در این ارزیابی شاخص هزینه به صورت فازی در نظر گرفته شده و سایر شاخص ها قطعی بوده است.

    کلیدواژگان: انتخاب تامین کننده، تحلیل پوششی داده ها، صنعت داروی کشور
  • شکیبا خادم القرانی*، شیال لیراوی صفحات 15-20

    با توجه به پیشرفت ساختار تجاری، علم ارتباط با مشتری به روش های مختلفی تغییر مییابد و شرکتها نیاز به جدیدترین ابزار جهت حل و مدیریت چنین تغییراتی دارند. در این راستا شرکت ها به دنبال شناسایی و تحلیل ویژگی های از مشتریان هستند تا آنها را براساس ارزشی که دارند تفکیک و دسته بندی نمایند. این مساله، زمینه را برای تصمیم گیری در تخصیص بهینه منابع، به کارگیری استراتژیهای مناسب و مدیریت سودآوری در کنار مدیریت ارتباط با مشتری فراهم میآورد. در این مقاله یک روش مبتنی بر داده کاوی و رویکرد منطق فازی برای طبقه بندی مشتریان از نظر ارزش مشتری ارایه میگردد. در این روش ابتدا با رویکرد داده کاوی به آماده سازی و فازیسازی ویژگی ها پرداخته میشود. سپس جهت مدلسازی با استفاده از روش درخت تصمیمگیری فازی مشتریان طبقه بندی میگردند و در نهایت مدل پیشبینی ارزش مشتریان ارایه میشود. برای ارزیابی روش از داده های شرکت داروسازی رویان دارو، یکی از بزرگترین شرکتهای داروسازی دام و طیور بهره گرفته شده است. نتایج نشان میدهند که روش پیشنهادی نسبت به روش های دیگر از سرعت و دقت بالاتری برخوردار است. مدل پیشنهادی میتواند به منظور پیشبینی ارزش و طبقه بندی مشتریهای جدید شرکت داروسازی رویان دارو به طور موثر مورد استفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: ارزش مشتری، دادهکاوی، طبقهبندی، درخت تصمیم فازی
  • اسماعیل صدری، فاطمه هرسج * صفحات 21-34

    با توجه به وسعت اجرای پروژه های عمرانی در کشور و از دست دادن منابع، خسارتهای مالی و غیر مالی ذینفعان، در راستای به اتمام رساندن و به نتیجه رسیدن، مطالعات و پیشنهادات فراوانی در رابطه با ضوابط بین کارفرما و پیمانکار شده است، من جمله شرایط عمومی پیمان که همچنان شامل کمبودها و ابهاماتی در برخی از موارد است. از این رو سعی شده است در بررسی مشکلاتی که پیمانکاران در پروژه با آن مواجه هستند نگاهی ویژه به فرایند پرداخت شود. توسعه و نزدیک سازی مدیریت ادعا با خواسته های پیمانکاران سبب توسعه و بهبود وضعیت قراردادی و تسریع در اتمام فعالیتهای ساختی میشود. از این رو در این پژوهش، با استفاده از مطالعه موردی در بندر نوشهر، به مشکلات و چالشهای پیمانکاران مطابق با قرارداد در قالب ادعاهای میان پیمانکاران و کارفرمایان در 25 ادعا معرفی گردید و سپس با استفاده از رویکرد ادغامی دیمتل و تحلیل شبکه ای به ارزیابی و رتبه بندی آن پرداخته شد. در ارزیابی صورت پذیرفته در روش تحلیل دیمتل بیان گردید که تاثیرگذارترین ادعا در پرداختهای عقود قراردادی مربوط به بررسی ادعا بر اساس پیشبینی نادرست پیمانکار از هزینه های اجرایی و تغییرات اسکپ فنی و اجرایی توسط کارفرما در ارایه اسناد مناقصه و تاثیر پذیرترین ادعا بررسی ادعا در تغییرات پیمانکاری بر اساس توسعه فازهای اجرایی قراردادی می باشد. سپس با توجه به ارزیابی تحلیل شبکه ای انجام شده در نرم افزار سوپر دسیژن ادعا بر اساس فعالیت های افزوده شده بر قرارداد توسط ناظر با وزن 0.05420 در اولویت اول، بررسی ادعا بر اساس جزییات توافق شده در پیوست فنی قراردادی با وزن 0.05152 اولویت دوم و ادعای بررسی ادعا بر اساس تغییرات در پیوست فنی قرارداد با وزن 0.04782 در رتبه سوم قرار گرفتند.

    کلیدواژگان: چالش های پرداختی، مدیریت ادعا، پیمانکاری، تکنیک دیمتل و تحلیل شبکه ای داده ها
  • آسیه سلطان محمدی، منیژه ملائی، سودابه پارسا صفحات 35-44

    پارکهای علمی، تحقیقاتی و فناوری نقش بسیار عمدهای در پیشبرد اقتصاد ایفا میکنند. وجود شرکت های دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی، نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی کشور دارند. لذا ارزیابی عوامل موفقیت آنها بیش از پیش موجب اثر بخشی و افزایش کیفیت تولید و کاهش وابستگی می شود. بررسی شاخص های ارزیابی عملکرد و داده پردازی عوامل موفقیت پارک های فناوری، ابزار مناسبی جهت ارتقاء و انتخاب بهترین راهکار برای کمک به شرکت های دانش بنیان خواهد بود.داده کاوی، فرایند استخراج اطالعات، دانش و کشف رابطه ها و الگوهای پنهان از یک پایگاه داده بسیار بزرگ می باشد. به کمک این ابزار، داده های درون سازمان مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد تا الگوهای پنهان و پیچیده ای که در آن وجود دارند، کشف و استخراج شود. لذا در این مقاله، عوامل موثر در موفقیت شرکت های دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری اصفهان شناسایی شده و به کمک تکنیک داده کاوی، به بررسی رابطه فاکتورهای ارزیابی عملکرد پارک علم و فناوری بر موفقیت شرکت ها پرداخته می شود. در نهایت بهترین ابزار جهت کمک به شرکت های دانش بنیان معرفی و شاخص های موجود رتبه بندی خواهند شد.

    کلیدواژگان: پارک های علم وفناوری، شرکت های دانش بنیان، ارزیابی عملکرد، عوامل موفقیت، داده کاوی