فهرست مطالب

نشریه دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی
پیاپی 28 (شهریور 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/18
  • تعداد عناوین: 10
|
  • سعید رومانی *، رضوان یاراحمدی، حدیث سبزواری نژاد، فاطمه هاشمی صفحات 1-19

    تحقیق با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی و اعتقاد به خرافات در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت اله کمالوند خرم آباد انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دوره ی کارشناسی و نمونه انتخاب شده تعداد 100نفر که به روش تحقیق از نوع هدف کاربردی و از نوع توصیفی – همبستگی بود. برای سنجش هوش فرهنگی از پرسشنامه هوش فرهنگی و برای سنجش اعتقاد به خرافات از پرسشنامه اعتقاد به خرافات که روایی آنها به شیوه ی اعتبار یابی محتوایی و پایایی آنها با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، بدست آمده بود. روش های آماری (فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و آزمون تی) استفاده شد. نتایج نشان داد بین هوش فرهنگی و اعتقاد به خرافات رابطه منفی و غیر معنی دار وجود دارد و هیچ تفاوتی بین هوش فرهنگی و اعتقاد به خرافات دانشجویان بومی و غیر بومی و دانشجویان متاهل و مجرد وجود ندارد.

    کلیدواژگان: هوش فرهنگی، اعتقاد به خرافات، دانشگاه فرهنگیان
  • بابک دهقانی *، جمانه دلفی، مرجان شاهین زاده، سیده فضیله حمزوی، مرضیه حامی رودباری صفحات 10-19

    دین اسلام درباره پوشش پیروان خود دستورات خاصی داشته و فرهنگ ویژه ای را تبلیغ کرده است. پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) در این زمینه فرموده است که تجمل نباید در زندگی مسلمانان راه یابد، زیرا لباس تنها برای پوشش عورت و حفظ انسان از سرما و گرماست و بهتر است جنس آن از پنبه یا کتان باشد. انسان لباس را با دو هدف پوشاندن خود و محافظت در برابر آب و هوا به تن می‌کند و به همین دلیل هر قومی لباس‌های خود را با توجه به اقلیم طبیعت منطقه محل سکونت خود انتخاب می‌کند. پس طبیعتا لباسی که زنان عرب در خوزستان به تن می‌کردند متناسب با اقلیم و طبیعت این منطقه بوده است. تحقیق حاضر تحت عنوان بررسی پوشش عرب های خوزستان در منطقه کوت عبدالله اهواز با روش کتابخانه‌ای و میدانی گردآوری شده است. بدین صورت که پس از مقدمه ای کوتاه، بیان مسئله و سپس به ادبیات و پیشینه تحقیق پرداخته شده و در ادامه یافته های تحقیق بر اساس برخی مطالعات کتابخانه ای و تجربیان نویسنده این پژوهش و در نهایت نتیجه و منابع ذکر گردیده است.

    کلیدواژگان: پوشش زنان، مردان، عرب، خوزستان، عمان
  • صابر شفیعی *، مسعود ناصری صفحات 20-30

    مقاله حاضر از نوع مروری کتابخانه ای می باشد که با توجه به مطالعات کتابخانه ای به رشته تحریری در آمده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی فرهنگ سازمانی معلمان ابتدایی است. نتیجه مقاله نشان می دهد که فرهنگ سازمانی، شیوه ی زندگی یک سازمان است و با توجه به اینکه یکی از مهم ترین منابع هر سازمان، منبع انسانی آن می باشد، عملکرد افراد در سازمان متاثر از فرهنگ آن سازمان است مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که فرهنگ سازمانی، بر رفتار فردی، انگیزش، رضایت شغلی، خلاقیت و نوآوری، شیوه ی تصمیم گیری و میزان مشارکت کارکنان در امور، میزان فداکاری و تعهد، انضباط، سخت کوشی، سطح اضطراب و مانند آن موثر است.

    کلیدواژگان: فرهنگ، فرهنگ سازمانی، معلمان، ابتدایی
  • زهرا سادات حسینی نژاد *، محمدحسن زارع صفحات 31-41

    تجارت بین الملل یکی از صنایع هزاره جدید است که مورد استقبال فراوانی قرار گرفته ،اما این صنعت چیز جدیدی نیست. برخلاف استراتژی واردات طرفداران استراتژی توسعه صادرات بر این باورند که کشورهای خاورمیانه تا آنجا که امکان دارد بایددرآمد صادراتی خود را افزایش دهند و از محل آن اقدام به سرمایه گذاری و مصرف نمایند. تجارت خارجی به عنوان یکی از ابزار های جهانی شدن، زمینه ساز رقابت بین المللی و مشارکت کشورها در فعالیت های اقتصادی است. در جریان تجارت خارجی فعالیت هایی که از توان رقابتی برخوردار نباشد ،امکان بقا را از دست داده وسطح بیکاری را افزایش می دهند. اما اگر تجارت خارجی از طریق توسعه ورونق صادرات افزایش یابد، به ایجاد فرصت های شغلی دارای کارایی بالاتر منجر می شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی نحوه اثر صادرات بر بیکاری در کشورهای خاورمیانه می باشد. بدین منظور از داده های تابلویی سالیانه دوره زمانی 2000تا 2019 استفاده شده است. داده‌های مورد نیاز از بانک جهانی جمع آوری شده و از الگوی اقتصادسنجی داده‌های تابلویی ارتباط توسعه صادرات بر بیکاری کشورهای خاور میانه مورد آزمون قرار گرفته است. بر اساس نتایج رابطه معناداری بین صادرات و بیکاری برای کشور های خاور میانه برقرار بوده است و با افزایش اشتغال میتوان به کاهش بیکاری کمک کرد. بر اساس نتایج تحقیق توصیه می‌گردد که به منظور بهره‌مندی از فواید صادرات زمینه افزایش صادرات غیر نفتی جهت افزایش اشتغال فراهم گردد.

    کلیدواژگان: رونق صادراتی، نرخ بیکاری، داده های تابلویی اشتغال
  • رقیه عبدی *، عصمت غزنوی، نرجس غزنوی صفحات 42-49

    یکی از عناوین مجرمانه ای که در کشور ایران، به واسطه ی اسلامی بودنش، مورد جرم انگاری و کیفر گذاری قرار گرفته، مجموعه افعال جنسی حرام است. از جمله پدیده هایی که در چند سال اخیر در کشور ایران رایج گشته است و به طرز غیرمستقیم و در لایه های زیرین اجتماع می تواند امنیت روحی و روانی شهروندان را خدشه دار کند، ازدواج سفید است. تا چندین سال قبل مهم ترین آسیبی که خانواده های ایرانی را مورد تهدید قرار می داد، پدیده ی طلاق بود. گرچه افزایش سن ازدواج، بی رغبتی جوانان به ازدواج و عدم تمایل به فرزندآوری (و در نتیجه کاهش جمعیت) هم در مراحل بعدی قرار می گرفت .اما پدیده ای که در چندین سال اخیر، علی الخصوص از سال 1393 ، با ظهورش موجبات آسیب پذیرتر شدن خانواده ها را ایجاد کرده است، ازدواج سفید خصوصا در بین افراد دارای تحصیلات است.در بررسی حقوقی ازدواج سفید به نکات فراوانی از جمله تدلیس، زنا، طفل نامشروع ، جرایم منافی عفت بر می خوریم که در تمامی این موارد قانون مجازات اسلامی دارای قوانینی خاص می باشد لذا بررسی این موارد از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

    کلیدواژگان: جرم انگاری، خانواده، ازدواج سفید
  • محمدرضا پراز *، صابر شفیعی، علیرضا فتح الهی صفحات 50-60

    مقاله حاضر از نوع مروری – کتابخانه ای است که با توجه به نظرات اندیشمندان این حوزه گردآوری و نگاشته شده است. هدف از به تحریر در آوردن این مقاله تاثیر ادراک از محیط بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان و افزایش افق دید مربیان عرصه تعلیم و تربیت است. نتایج این مقاله نشان می دهد که موفقیت تحصیلی دانش آموزان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از این عوامل محیط مدرسه می باشد. جو مدرسه به عنوان برنامه ای است که نوشته نمی شود و توسط همه ادراک می شود که به گفته ی پونز تحت عنوان برنامه درسی پنهان از آن یاد می شود.

    کلیدواژگان: محیط مدرسه، جو مدرسه، موفقیت تحصیلی
  • حسین خیرایی *، فریبا بشیری صفحات 61-69
    اهداف

    بررسی تفاوت شیوه های آموزش ضمن خدمت کارگاهی و غیرکارگاهی در مقطع ابتدایی است. همچنین به منظور بررسی تاثیر آموزش ضمن خدمت کارگاهی بر عملکرد معلمان و تاثیر آموزش ضمن خدمت غیرکارگاهی بر عملکرد معلمان انجام گرفت. این پژوهش از 50 نفر از معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش منطقه‌ی چوار به صورت نمونه گیری سرشماری انجام شد، با استفاده از پرسشنامه ای که شامل 30 سوال درباره جمله بهبود کیفیت، قبولی شاگردان،کسب رتبه های بالاتر توسط دانش آموزان،استفاده از روش های مختلف در تدریس، طرح منظم در تدریس،فعالیتهای یادگیری بود،و با استفاده از آزمون تی یک نمونه و دو نمونه،رابطه ها و ویژگی ها تحلیل شد. پایایی پرسشنامه تحقیق از طریق ضریب آلفای کرونباخ 97/0 به دست آمد. شیوه های آموزش ضمن خدمت کارگاهی بر عملکرد معلمان تاثیر دارد(سطح معناداری 0.000)، شیوه های آموزش ضمن خدمت غیرکارگاهی بر عملکرد معلمان تاثیر دارد(سطح معناداری 0.000) بین تاثیر شیوه های آموزش ضمن خدمت کارگاهی و غیرکارگاهی در عملکرد معلمان تفاوت معنی داری وجود ندارد.

    نتیجه گیری

    هم آموزش ضمن خدمت کارگاهی و هم غیرکارگاهی بر عملکرد معلمان موثر هستند، تاثیر آموزش ضمن خدمت کارگاهی از آموزش ضمن خدمت غیرکارگاهی بیشتر است.

    کلیدواژگان: آموزش ضمن خدمت، ضمن خدمت کارگاهی، ضمن خدمت غیرکارگاهی، عملکرد معلمان
  • فاطمه جعفرزاده * صفحات 70-81

    مقاله حاضر از نوع مروری توصیفی هست که با استفاده از منابع مختلف نگاشته شده است. هدف از به تحریر در آوردن این مقاله بررسی بررسی ویژگی و درون مایه اشعار اقبال لاهوری و شناساندن سیمایی بهتر اقبال لاهوری به علاقه مندان به این علامه بزرگوار است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که چنانکه از ظاهر اشعار اقبال لاهوری پیداست، در سرودن اشعار درباره اهل بیت(ع)، تحت تاثیر شاعران بزرگی مثل مولوی و حافظ شیرازی بوده است. باید گفت اگر چه تعبیرات و توصیفات به کار برده شده از جانب اقبال لاهوری، شباهت های فراوانی با دیدگاه های شیعه دارد، هر چند ثابت نشده ولی می توان گفت که وی یک سری واقعیت ها را درک کرده بود و از مطالعه ی آثار وی چنین بدست می آید که شیعه و سنی در نزد وی چندان تفاوتی نداشت.

    کلیدواژگان: ویژگی شعر اقبال لاهوری، درون مایه شعر اقبال لاهوری، شاعر
  • سعیدرضا معین *، معصومه رفیعی نژاد صفحات 82-100

    هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر خودشیفتگی مدیران بر تمایل به ترک خدمت کارکنان و رفتارهای ضد شهروندی سازمانی در بانک های مهر اقتصاد در استان فارس بوده است. روش پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق، توصیفی- پیمایشی از شاخه میدانی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان کارکنان بانک های مهر اقتصاد در استان فارس به تعداد 420نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 201 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده‌اند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودشیفتگی مدیران آمز(2008)، پرسشنامه تمایل به ترک خدمت کامان و همکاران (1979) و پرسشنامه رفتار ضد شهروندی قلی پور و همکاران(1390) استفاده شد. روایی پرسش‌نامه‌ها توسط اساتید محترم مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن‌ها نیز با اجرای اولیه در نمونه‌ای به تعداد 30 نفر تایید شد. ضریب پایایی پرسشنامه ها برای متغیرخودشیفتگی مدیران 881/0 ، تمایل به ترک خدمت کارکنان806/0 و رفتار ضد شهروندی 852/0 برآورد شده است. به منظور بررسی آزمون فرضیات تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که خودشیفتگی مدیران بر تمایل به ترک خدمت کارکنان و رفتارهای ضد شهروندی سازمانی در بانک های مهر اقتصاد در استان فارس تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: خودشیفتگی مدیران، تمایل به ترک خدمت کارکنان، رفتارهای ضد شهروندی، بانک مهر اقتصاد
  • صابر شفیعی *، حسین خیرایی صفحات 101-109

    مقاله حاضر از نوع توصیفی – کتابخانه ای است که با توجه به نظرات اندیشمندان و صاحبنظران این عرصه نگاشته شده است. هدف از به تحریر در آوردن این مقاله بررسی نیاز به شناخت دانش آموزان ابتدایی است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که معلمی که از نیاز به شناخت بالایی برخوردار است، این فرهنگ تفکر را به خوبی در کلاس اعمال و تلاش می کند تا نیاز به شناخت دانش آموزان را بسنجد، محیطی غنی برای تفکر ایجاد کند و از این راه نیاز به فعالیت های فکری دانش آموزان با شناخت بالا را افزایش دهد.

    کلیدواژگان: نیاز شناختی، دانش آموزان، ابتدایی