فهرست مطالب

فصلنامه جغرافیای طبیعی
پیاپی 48 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد خلیل نژاد، رضا برنا*، منوچهر فرج زاده اصل صفحات 1-16

    جدیدترین گزارش IPCC اشاره می کند که در مطالعات اندکی به طور کمی، اثرات تغییر اقلیم بر هوانوردی مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس در مقاله حاضر به بررسی تاثیر تغییرات سمت و سرعت وزش باد غالب فرودگاه مشهد تا سال 2050 بر پروازهای این فرودگاه با رویکرد تغییر اقلیم پرداخته شده است. در این راستا با استفاده از نرم افزار SDSM و مدل CanESM2 و بر اساس سه سناریوی RCP2.6، RCP4.5و RCP8.5، سمت و سرعت وزش باد ایستگاه مشهد تا سال 2050 مورد مطالعه قرار گرفت و با استفاده از نرم افزار WRPLOT گلبادهای شانزده جهتی برای دوره آماری حاضر(2017-1991) و دوره  پیش بینی(2050-2020) ترسیم گردید. پیش بینی ها بر اساس سه سناریوی مورد مطالعه نشان می دهد که جهت وزش باد غالب فرودگاه مشهد از سمت جنوبی به شمال شرقی تغییر می یابد و بر میزان وزش آن در سه سناریوی RCP2.6، RCP4.5 و RCP8.5، به ترتیب 3/8% ، 5/9% و 3/9% افزوده می شود. همچنین میزان وزش باد غالب این فرودگاه در محدوده سرعت 5-1 نات در سناریوهای مزبور به ترتیب با 9/3% ، 1/5% و 7/5% افزایش مواجه می شود و در محدوده سرعت 13-5 نات نیز به ترتیب 6/4% ، 6/4% و 8/3% افزایش می یابد و در محدوده سرعت های بیش از 13 نات به صفر نزدیک می شود. از طرفی، ضریب استفاده از باند فعلی فرودگاه مشهد(باند 31-13) در دوره حاضر برابر با 75/97% است که در اثر تغییرات سمت و سرعت وزش باد غالب این فرودگاه تا سال 2050، ضریب مزبور در RCP2.6 به 23/95% کاهش می یابد و در RCP4.5 و RCP8.5 نیز به ترتیب به 66/99% و 93/99% افزایش می یابد. روشن است که افزایش ضریب استفاده از باند موجود یک فرودگاه، می تواند در افزایش ظرفیت ترافیک هوایی و بهبود ایمنی نشست و برخاست هواپیما در آن فرودگاه موثر واقع شود.

    کلیدواژگان: باد غالب، آب و هوا، تغییر اقلیم، فرودگاه مشهد، ضریب استفاده از باند پرواز
  • سید احمد عبدلپور، حسین محمدی*، علی اکبر شمسی پور صفحات 17-32

    هدف اصلی از تعیین قابلیت اراضی، پیش بینی ظرفیت ذاتی واحدهای اراضی برای کاربری خاص در طی یک دوره طولانی و پایدار است. پژوهش حاضر باهدف شناخت نواحی مستعد و قابل توسعه اراضی مرتعی استان کهگیلویه و بویراحمد برای کشت گیاه دارویی آنغوزه[1] در رابطه با نیازهای مطلوب اقلیمی بر اساس روش های تصمیم گیری چندمتغیره در محیطGIS است. برای دستیابی به هدف پژوهش، پایگاه داده های اقلیمی شامل دما، بارش، رطوبت، تعداد روزهای یخبندان وساعت های آفتابیمجموع 23ایستگاه هواشناسیو باران سنجی از زمان تاسیس تا سال1397وداده های فیزیوگرافی: ارتفاع، شیب، جهت شیب، کاربری اراضی وبافت خاک در قالبنقشه های موضوعی تهیهو طبقه بندی شد. سپس با استفاده از مدل تحلیل رابطه ای[2]، تلفیقو وزن دهیلایه هادر محیط GISانجامو درنهایت نقشه نهایی قابلیت اراضی آنغوزه برای استان تهیه شد.نتایج مدل سازی نشان داد کهاراضی دارای اولویت مناسب، با بیش از 122000 هکتار برابر با 8 درصد مساحت استان است. اراضی دارای اولویت متوسطبا برخی محدودیت های محیطی 98000 هکتار از زمین های استان را پوشش می دهد. غالب اراضی باقابلیت توسعه کشت گیاه آنغوزه در زمین های مرتعی خوب، پهنه های با بارندگی بین 600 تا 800 میلی متر، دامنه های آفتاب گیر جنوبی،زمین های با بافت خاک سبک شنی لومی، نقاط ارتفاعی بالای2000 متر و شیب های تند بالای 20 درصد هستند. به طوری که این مشخصات محیطی بیشتر در منطقه سردسیر بویراحمد پای دامنه های کوهستان زاگرس قرار دارند. بیش از 71درصد استان به دلایل مختلف قابلیت کشت و توسعه گیاه آنغوزه را ندارد. مهم ترین دلایل محدودیت کشت و توسعه این گیاه، کاربری های زراعی، باغی، جنگلی و اراضی مسطح و جهت شیب های شمالی است. 

    کلیدواژگان: آنغوزه، گیاهان دارویی، قابلیت اراضی، رویکرد اقلیمی، کهگیلویه و بویراحمد
  • قاسم کیخسروی*، نعمت الله حسینی نیا صفحات 33-46

    یکی از مهم ترین نگرانی ها در جهان امروز بحث در خصوص تغییرات آب وهوایی و پیامدهای ناشی از این پدیده است. در این تحقیق جهت بررسی سطح کشت گندم و جو در شرایط اقلیمی گذشته و آینده، ابتدا داده های بارش، متوسط دما، دمای کمینه و بیشینه در دوره آماری (2018-1998) از سازمان هواشناسی دریافت گردید. جهت بررسی روند تغییرات عناصر هواشناسی از آزمون من کندال استفاده شد بعد از آن تقویم کشت به کمک شاخص NDVI از تصاویر لندست 8 استخراج و سپس با استفاده تصاویر سنجنده Tm، Etm، Oli و Sentinel-1 در محیط سامانه گوگل ارث انجین با محاسبه شاخص NDVI ماهانه و انجام فرایند طبقه بندیSVM مساحت سطح کشت محصولات در سال های مختلف برآورد گردید. در نهایت به منظور اعمال شبیه سازی و پیش بینی عناصر هواشناسی تا سال 2040 از مدل SDSM و سناریوهای انتشار استفاده گردید. نتیجه گیری: بر اساس تقویم کشت گندم و جو، کشت این محصولات در شهرستان ایذه از دی ماه شروع و در ماه فروردین به اوج سبزینگی و رشد خود می رسند و در نهایت از خردادماه محصول از سطح زمین های زراعی برداشت می گردد. در شهرستان ایذه بین بارش و سطح کشت تقریبا رابطه مستقیمی وجود دارد با افزایش بارش سطح زیر کشت افزایش پیدا می کند. با افزایش دماها از میزان سطح کشت تا حدودی کاسته می شود. در شرایط اقلیم آینده هر سه سناریو افزایش دمای کمینه و بیشینه را تا سال 2040 به میزان0.7درجه سانتیگراد پیش بینی کرده اند. در شرایط بارشی اقلیم گذشته در دو دهه مساحت سطح کشت حدود7.4 کیلومتر مربع و در شرایط اقلیم آینده حدود11.4تا15 کیلومتر مربع کاهش می یابد. یعنی سطح زیر کشت 8 کیلومتر مربع در هر دهه کاهش یافته است.

    کلیدواژگان: تغییر اقلیم، منابع آب، محصولات کشاورزی، آزمون من کندال، شاخص NDVI
  • شیلا حجه فروش نیا*، مسعود برهانی صفحات 47-60

    افزایش تقاضای آب جهت مصارف کشاورزی، شرب و صنعت در دهه های اخیر حفر چاه های آب را بدنبال داشته که در موارد زیادی این حفاری ها بدون مجوز بوده است. این برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی استان اصفهان به همراه کاهش نزولات جوی، خسارات جبران ناپذیری را به منابع آب استان تحمیل و دشتهای آن را با خطر فرونشست و فروچاله مواجه کرده است. شهرستان سمیرم در جنوب استان، یکی از مناطق تحت تاثیر برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی است. در این تحقیق با ایجاد پروفیل های خاک در قسمتهای مختلف منطقه، شناسایی محیط های کارستی، بررسی خصوصیات ژیومورفولوژیکی و شناسایی چاه های مجاز و غیر مجاز، افت سطح آب های زیرزمینی بررسی و نقشه پهنه بندی خطر ایجاد فروچاله توسط مدل فازی تهیه گردید. نتایج حاصل از نقشه های خروجی بیشترین احتمال وقوع پدیده فروچاله را مربوط به منطقه کمه واقع در بخش پادنا در جنوب غربی شهرستان سمیرم در فاصله 65 کیلومتری از مرکز شهرستان نشان می دهد. نقشه پهنه بندی خطر فروچاله بیانگر آن است که 2/13 درصد از مساحت در پهنه ریسک خیلی زیاد، 9/56 درصد ریسک زیاد، 51/16درصد ریسک متوسط و 2/13 درصد ریسک کم را به خود اختصاص داده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل هیدروگراف و تغییرات به وجود آمده در حجم ذخیره آبی آبخوان ها و شواهد آن نشان داد که کاهش تغییرات حجم آبخوان ها در شهرستان سمیرم به طور متوسط سالانه10/5 میلیون متر مکعب می باشد.

    کلیدواژگان: آبخوان، شهرستان سمیرم، فروچاله، فازی، کارست، کریجینگ
  • داریوش ابوالفتحی*، صیاد اصغری سراسکانرود، احسان قلعه صفحات 61-74

    زمین لغزش به عنوان یکی از مخاطرات طبیعی هر ساله منجر به خسارات زیادی می شود. حوضه آبریز کهمان با دارا بودن ویژگی های کوهستانی و شرایط طبیعی مختلف دارای استعداد بالقوه زمین لغزش است. هدف از این پژوهش بررسی خطر زمین لغزش با استفاده از مدل منطق فازی در حوضه کهمان استان لرستان می باشد. در این مطالعه ابتدا پارامترهای موثر در وقوع زمین لغزش استخراج و سپس لایه های مربوطه تهیه گردید. در ادامه با تلفیق نقشه عوامل موثر بر لغزش با نقشه پراکنش زمین لغزش ها، تاثیر هر یک از عوامل شیب، جهت شیب، سنگ شناسی، بارش، کاربری اراضی، فاصله از گسل و آبراهه در محیط نرم افزار ArcGIS محاسبه گردید و نقشه پراکنش زمین لغزش های رخ داده حوضه تهیه شد. در این تحقیق مدل منطق فازی با اپراتورهای عملگر اجتماع فازی، عملگر اشتراک فازی، عملگر ضرب جبری فازی، عملگر جمع جبری فازی، عملگر گاما فازی بکار گرفته شد. بر اساس پهنه بندی صورت گرفته با استفاده از عملگر گاما فازی، به ترتیب 37/64، 45/7، 93/8، 49/12 و 76/6 درصد از مساحت منطقه در کلاس های خطر خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: زمین لغزش، مدل منطق فازی، حوضه آبریز کهمان، سیستم اطلاعات جغرافیایی
  • نادر جندقی*، علی حشمت پور، مجتبی قره محمودلو، سعیده پسند صفحات 75-88

    در این مطالعه، قسمتی از حوزه آبخیز گرگانرود برای ارزیابی اثر خشکسالی بر روی 13 پارامتر فیزیکوشیمیایی آب انتخاب شد. پس از جمع آوری آمار ایستگاه های هواشناسی و هیدرومتری در یک دوره 43 ساله (1393-1350)، با استفاده از روش شاخص بارندگی استاندارد و میانگین متحرک، دوره خشکسالی شاخص 5 ساله تعیین شد. سپس با استفاده از آمار ایستگاه های هیدرومتری موجود، پارامترهای کیفی آب برای یک دوره طولانی مدت و یک دوره خشکسالی شاخص تهیه شد. میانگین غلظت اکثر آنیون ها و کاتیون ها، هدایت الکتریکی و نسبت جذب سدیم از بالادست به پایین دست رودخانه روند افزایشی داشته به طوریکه این افزایش در ایستگاه انتهایی گرگانرود حدود 7 برابر سرشاخه های آن در دوره خشکسالی است. میانگین اکثر آنیون ها، کاتیون ها، هدایت الکتریکی و نسبت جذب سدیم در دوره خشکسالی نسبت به دوره طولانی مدت افزایش یافته است. بر اساس دیاگرام ویلکوکس، کیفیت آب کشاورزی در جهت جریان آب رودخانه کاهش یافته به طوریکه رده آب از C2S1 (مناسب برای کشاورزی) در بالادست جریان به C4S3 (مضر برای کشاورزی) در پایین دست تغییر یافته است. از این رو می توان نتیجه گرفت که وقوع دوره های خشکسالی تاثیر بسزایی بر روی فاکتورهای کیفی آب در مقایسه با دوره طولانی مدت دارد بطوریکه با کاهش میزان بارندگی و دبی رودخانه در دوره خشکسالی، کیفیت آب در بخش کشاورزی به شدت کاهش یافته است.

    کلیدواژگان: آب سطحی، دیاگرام ویلکوکس، خشکسالی، شاخص بارش استاندارد، کیفیت آب
  • کوهزاد رئیس پور*، هلاله فهیمی، رویا پورکریم صفحات 89-104

     باد یکی از متغیرهای پیچیده اقلیمی است که تغییرات آن می تواند بر ویژگیهای اقلیمی در مقیاس جهانی، منطقه ای و محلی اثرگذار باشد. گرچه این متغیر از جمله عوامل مهم در تغییر اقلیم به شمار می رود اما به ندرت به منظور کشف تغییرات آب و هوایی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این پژوهش، واکاوی توزیع زمانی- مکانی سرعت باد سطحی در گستره ی جغرافیایی ایران (2019-1982) می باشد. به این منظور؛ از میانگین داده های ساعتی، روزانه و ماهانه ی سرعت باد سطحی مربوط به مدل MERRA-2 استفاده شد. نتایج حاصله بیانگر افت وخیزهایی در سرعت باد بوده و روند آن با افزایشm/s2/0 همراه است. تحلیل های آماری نیز تفاوتهای معناداری را به لحاظ زمانی و مکانی نشان داد. در میان ماه ها، بیشترین میانگین سرعت باد مربوط به ماه های (ژوین، ژولای و آگوست) و کمترین میزان مربوط به ماه های (اکتبر، نوامبر، دسامبر و ژانویه) و در میان فصول نیز بیشترین و کمترین در تابستان و زمستان اتفاق افتاده است. به لحاظ مکانی نیز بیشترین شدت و تداوم جریان باد در شرق ایران و ایران مرکزی است. رابطه ی رگرسیونی بین سرعت باد و متغیرهای دما و فشار نشان داد، سرعت باد با دما ارتباط مستقیم (R=%81) و با فشار ارتباط معکوس (R= - %70) دارد.

    کلیدواژگان: واکاوی، زمانی- مکانی، سرعت باد، مدل MERRA - 2، ایران
  • محمدابراهیم عفیفی*، احمد منگلی میدوک، علی وخشوری صفحات 105-127

    در این پژوهش ابتدا از طریق مطالعه پژوهش اقدام به شناسایی معیارها و زیرمعیارهای که در جهت پایداری زیست محیطی موثر است شد. پس از پایان مراحل دلفی ، معیارهای منابع و خدمات محیط ، سلامت محیط و انرژی به عنوان مهمترین معیارهای ارزیابی پایداری زیست محیطی در شهر بابک انتخاب گردیدند سپس با استفاده از مدل شبکه عصبی به تحلیل و ارزیابی پایداری زیست محیطی شهر بابک پرداخته شد. در این مطالعه خشکسالی در شهر بابک را طی یک دوره آماری سی و دو ساله 1361 - 1392 با شاخص SPI خشکسالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این شاخص به طور خاص برای سری های زمانی شش؛ دوازده و چهل و هشت ماهه محاسبه شد. که شهر بابک طی دوره آماری سی و دوساله و بویژه هفت ساله اخیر مواجه با خشکسالی بوده که در مقیاس سالانه شش ماهه بیشتر خشکسالی های آن از نوع خشکسالی های ضعیف تا متوسط است.

    کلیدواژگان: پایداری زیست محیطی، مدل شبکه عصبی، خشکسالی، شاخص SPI، شهر بابک
|
  • Pages 1-16

    Floods are one of the most frequent and destructive natural disasters that cause severe financial and financial losses every year. Flood damage is on the rise due to human manipulation of river systems and river construction. In this regard, one of the most important non-structural measures to reduce flood damage is the preparation of flood risk zoning maps and their use in spatial planning. In this regard, the HEC-HMS model was used to simulate rainfall-runoff and identify flood zones and fuzzy logic was used to overlay the subject layers and prepare the flood line map. The simulation results show the high efficiency of HEC-HMS model in simulation of rainfall-runoff of Rudball catchment and estimation of peak flood discharges. The conversion of rainfall to runoff at the surface of the Rudball Basin is mainly controlled by geomorphometry and land cover. The highest peak runoff and peak flow rates are in the upstream sub-basins of the Rudball Basin. This is due to high slope, low soil permeability, abundance of impermeable surfaces and high CN. The combination of thematic layers using fuzzy logic showed that about 8.6% of the basin area was located in areas with high risk of flooding. These zones mainly correspond to the floodplain of the Rudbal River. These lands are always exposed to floods due to the low valley and low slope. Most of the settlements in the study area are located downstream of the basin. This has increased the risk of flooding.

    Keywords: Flood, HEC-HMS model, Geographic Information System (GIS), Fuzzy Overlay, Rudball
  • Qasim Keikhosravi *, Nemat Allah Hosseini Nia Pages 33-46

    One of the most important concerns in the world today is the debate over climate change and its consequences. In this study, in order to investigate the level of wheat and barley cultivation in past and future climatic conditions, first rainfall, average temperature, minimum and maximum temperature data in the statistical period (1998-2018) were received from the Meteorological Organization. The Kendall Mann test was used to study the trend of changes in meteorological elements. After that, the cultivation calendar was extracted from Landsat 8 images using the NDVI index and then using Tm, Etm, Oli, and Sentinel-1 sensor images in the Google Earth engine system by calculating the index. Monthly NDVI and SVM classification process Estimated crop area in different years was estimated. Finally, the SDSM model was used to simulate and predict meteorological elements by 2040.

    Conclusion

    According to the wheat and barley cultivation calendar, the cultivation of these crops in Izeh city starts in January and reaches its peak of greenery and growth in April, and finally from June the crop is harvested from agricultural lands. In Izeh city, there is an almost direct relationship between rainfall and cultivation area. With increasing rainfall, the area under cultivation increases. With increasing temperatures, the amount of cultivation area decreases to some extent. In the future climate conditions, all three scenarios predict an increase in the minimum and maximum temperature by 2040 by 0.7 degrees Celsius. In the rainy conditions of the past climate, in two decades, the area of ​​cultivation will decrease by about 7.4square kilometers, and in the conditions of the future climate, it will decrease by about 11.4 to 15 square رkilometers.That is the cultivated area decreased by 8 square kilometers per decade

    Keywords: Climate Change, Water resources, Agricultural Products, Mann Kendall Test, NDVI index
  • Pages 47-60

    Increasing water the demand for agriculture consumption, drinking and industry in recent decades has led to the drilling of water wells, which in many cases have been unlicensed. These uncontrolled withdrawals from groundwater sources in Isfahan province, along with the reduction of rainfall, have caused irreparable damage to the province's water resources and its dams are in danger of subsidence and sinking. Semirom city in the south of the province is one of the areas affected by uncontrolled abstraction of groundwater aquifers. In this study, by creating soil profiles in different parts of the region, identifying karstic environments, studying geomorphological characteristics and identifying authorized and unauthorized wells, groundwater level drop was investigated and the zoning risk map was prepared by fuzzy model. The results show the highest probability of occurrence of subsidence related to Kameh area located in Padna section in the southwest of Semirom city at a distance of 65 km from the city center. The subsidence hazard zoning map shows that 13.2% of the area in the risk zone is very high, 56.5% is high risk, 51.16% is medium risk and 13.2% is low risk. The results of hydrographic analysis and changes in the volume of water storage of aquifers and its evidence showed that the decrease in changes in the volume of aquifers in Semirom city is an average of 10.5 million cubic meters per year.

    Keywords: Sinkhole, Aquifer, Karst, Semirem City, Kriging, Fuzzy
  • Dariush Abolfathi *, Sayyad Asghari Saraskanroud, Ehsan Ghale Pages 61-74

    Landslides as one of the natural hazards can cause a lot of damage every year. Kahman catchment with potential mountainous features and different natural conditions has potential landslide potential. The purpose of this study was to investigate landslide hazard using fuzzy logic model in Kahman basin of Lorestan province. In this study, first, effective parameters on landslide occurrence were extracted and then the relevant layers were prepared. Then the landslide distribution map of the basin occurred. Then, by integrating the landslide map with the landslide distribution map, the effect of each of the slope factors, slope direction, lithology, precipitation, land use, distance from fault and waterway were calculated in ArcGIS software environment. In this study, fuzzy logic model with fuzzy community operator, fuzzy sharing operator, fuzzy algebraic multiplier operator, fuzzy algebraic sum operator, and fuzzy gamma operator were applied. Based on zoning using gamma-fuzzy operator, 64.37, 7.45, 8.93, 12.49 and 6.76 percent of the area were classified as very low, low, medium, high and very high risk classes has taken.

    Keywords: landslide, fuzzy logic models, Kahman basin, geographic information systems
  • Nader Jandaghi *, Ali Heshmatpour, Mojtaba Ghareh Mahmoodlu, Saeedeh Pasand Pages 75-88

    In this study, a part of the Gorganroud basin was selected to evaluate of the drought effect on 13 water physicochemical parameters. After collecting meteorological and hydrometric stations data in a period of 43-year (1350-1393), a 5-year drought index was determined using the standard precipitation index and moving average method. Then, the water quality parameters were obtained for a long-term and a drought period using the available hydrometric stations data. The average concentration of most of anions and cations, electrical conductivity, and sodium adsorption ratio have increased from upstream to downstream, so that, this increase in the downstream station is about seven times higher than its upstream station in the drought period. The average of anions, cations, electrical conductivity, and sodium absorption ratios were increase during the drought period compared to the long-term period. Using the Wilcox diagram, agricultural water quality is decreases in the direction of river flow, so that the water category changes from C2S1 (suitable for agriculture) in the upstream to C4S3 (harmful to agriculture) in the downstream. Therefore, it can be concluded that the occurrence of drought periods has a significant effect on the water quality factors in comparison with the long-term period, so that, the agricultural water quality drastically has reduced by a decrease in rainfall and subsequently decrease in river discharge within the drought period.

    Keywords: Surface water, Wilcox diagram, drought, Standard precipitation index, Water Quality
  • Koohzad Raispour *, Helalah Fahimi, Roya Poor karim Pages 89-104

     Wind is one of the complex climatic variables whose changes can affect climatic characteristics on a global, regional and local scale. Although this variable is one of the important factors in climate change, it has rarely been studied to detect climate change. The purpose of this study is to analyze the temporal-spatial Distribution of surface wind speed in the geographical area of Iran (1982- 2019). For this purpose, the mean hourly, daily and monthly average wind speed data for the MERRA-2 model were used. The results show that there are fluctuations in wind speed and the trend was accompanied by an increase of 0.2 m / s. Statistical analysis also showed significant differences in time and location. Among the months, the highest average wind speeds occurred in the months (June, July and August) and the lowest in the months (October, November, December and January) and among the seasons the highest and lowest occurred in summer and winter. Locally, the highest intensity and persistence of wind current in eastern Iran and central Iran. Regression relationship between wind speed and temperature and pressure variables showed that wind speed is directly related to temperature (R = 81%) and inversely related to pressure (R = - 70%).

    Keywords: Analysis, Temporal-Spatial, Wind Speed, MERRA-2 Model, Iran
  • ahmad mangeli meydook, ali vakhsoori Pages 105-127

    In this study, first, by studying the research, criteria and sub-criteria were identified that are effective in terms of environmental sustainability. After the Delphi stages, the criteria of environmental resources and services, environmental health and energy were selected as the most important criteria for assessing environmental sustainability in Babak, then using the neural network model to analyze and evaluate the environmental sustainability of Babak. In this study, drought in Babak city was analyzed with a SPI index of drought during a statistical period of 32 years 1361-1392. This index is specifically for time series six; Twelve and forty-eight months were calculated. The city of Babak has been facing drought during the statistical period of thirty-two years, especially the last seven years, and on an annual scale of six months, most of its droughts are mild to moderate droughts. But in the long-term Myas 48 months, 75% of the droughts were severe and very severe, which shows a high relationship with the quantitative and qualitative decline of groundwater in this area.

    Keywords: environmental sustainability, neural network model, drought, SPI index, Babak city