فهرست مطالب

نشریه روان سنجی
پیاپی 26 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/08/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمود خلیلیان شلمزاری * صفحات 7-24

    پژوهش حاضر به بررسی ساختار عاملی و تعیین همسانی درونی پرسشنامه نقش جنسی بم (BSRI) فرم 30 ماده ای پرداخته است. روش پژوهش بر اساس طرح تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بمنظور تحلیل ماتریس کواریانس است. داده ها از جمعیت 402 نفری دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه نظری در سال تحصیلی 1397-1396 از طریق روش نمونه گیری طبقه ای- خوشه ای جمع آوری شد. جهت تعیین روایی عاملی از تحلیل عاملی تاییدی (CFA) و اکتشافی (EFA) و جهت تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرنباخ استفاده شد. یافته ها نشان داد مدل نظری بم با داده های جمع آوری شده برازش مناسبی ندارد؛ در مقابل مدل بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی برازش قابل قبولی با دادها نشان داد. ضریب آلفای کرنباخ در کل پرسشنامه، خرده مقیاس مردانگی و خرد مقیاس زنانگی به ترتیب برابر با 70/0،70/0 و 61/0 بدست آمد. نتایج پژوهش، یافته برخی پژوهش های پیشین نسبت به وابسته به فرهنگ بودن BSRI و استخراج ساختار عاملی متفاوت از منطق نظری را تکرار کرد. با توجه به عدم برازش مدل نظری بم، نامناسب بودن ضرایب الگو در برخی ماده ها و همبستگی پایین برخی ماده ها با کل مقیاس، در بکارگیری فرم 30 ماده ای BSRI برای ارزیابی ویژگی های جنسیتی نوجوانان ایرانی تجدید نظر صورت گیرد.

    کلیدواژگان: روایی سازی، اعتباریابی، مردانگی، زنانگی، پرسشنامه نقش جنسی بم
  • مریم متقیان*، مالک میرهاشمی، حسن پاشا شریفی صفحات 25-33

    تشخیص و سنجش عوامل عاطفی موثر بر پیشرفت تحصیلی از حوزه های فعال و با اهمیت در روان شناسی تربیتی است. در ین مطالعه، هنجاریابی، روایی و پایایی مقیاس جو یادگیری ادراک شده (LCQ) مورد بررسی قرار داده شده است. این پرسش نامه شامل 15 سوال است که برای سنجش جو کلاس و میزان حمایت ادراک شده ی معلم از خودمختاری مورد استفاده قرار گرفته است. آزمودنی های پژوهش تعداد 368 دانش آموز دبیرستانی بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای بررسی روایی این مقیاس از روش تحلیل عامل تاییدی و برای بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته های تحلیل عاملی نشان داد که سوالات این مقیاس از بارهای عاملی بالایی برخوردار هستند و تا حد زیادی با پرسش نامه و یافته های پژوهش های دیگر همخوان است. هم چنین، پایایی این ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ در مرحله ی آزمون و بازآزمون مورد تایید می باشد.

    کلیدواژگان: جو یادگیری ادراک شده، هنجاریابی، تحلیل عامل تاییدی
  • ثنا پناهی پور*، مهدی عرب زاده، پروین کدیور صفحات 35-47

    پژوهش حاضر با هدف بررسیویژگی هایروان سنجیمقیاس اهداف پیشرفت، شامل بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی،به منظورآماده سازی آزمون برایپژوهش های روانشناختی انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی است؛ نمونه پژوهش شامل400 دانش آموز (148پسر و 252 دختر) دوره ی متوسطه در رشته های ریاضی- فیزیک و تجربی بودکهباروشنمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدندوبامقیاس اهداف پیشرفت الیوت، موریاما و پکران (2011) موردآزمونقرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد در تحلیل عاملی تاییدی، ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها دارد و شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید می کنند. پایایی مقیاس با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی درمورد گروهنمونه محاسبه و تایید شد. به طور کلی، یافته های تحلیل عاملی، تقریبا مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که این مقیاس در جامعه دانش آموزان ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می توان جهت سنجش سطوح اهداف پیشرفت از آن استفاده کرد.

    کلیدواژگان: اهداف پیشرفت، ساختار عاملی، تحلیل عاملی تاییدی، پایایی و روایی
  • بهناز عبایی *، نسرین باقری، مهرداد ثابت صفحات 49-65

    پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه سیاهه ویژگی های شخصیت 2013  APA در نمونه ای از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن انجام شد. روش پژوهش کاربردی حاضر توصیفی و همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن بودند که به صورت دردسترس انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از مقیاس 60 سوالی نیو و فرم کوتاه سیاهه ویژگی های شخصیت 2013   APAگرداوری شد و پس از غربالگری ابتدایی 280 پرسشنامه برای تحلیل نهایی باقی ماند. یافته های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی حکایت از وجود 5 عامل و 24 سوال مناسب داشت که حاکی از روایی سازه ابزار داشت. همچنین همبستگی های معنادار بین مولفه های نیو و ویژگی های شخصیت نشان از روایی همزمان ابزار داشت.  همچنین مقادیر شاخص آلفای کرونباخ و لامبدا2ی گاتمن حکایت از پایایی مناسب ابزار داشت. به این ترتیب می توان گفت فرم کوتاه سیاهه ویژگی های شخصیت 2013  APA دارای ویژگی های روانسنجی مناسبی در پژوهش حاضر بود. نتایج این پژوهش میتواند به کاربست این ابزار در محیط های کلینیکال و سابکلینیکال منجر شود

    کلیدواژگان: ویژگی روان سنجی، ویژگی های شخصیت، پایایی، روایی
  • احمد به پژوه*، زهرا کماسی صفحات 67-86

    پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی مقیاس میزوفونیای آمستردام در جامعه ایرانی انجام شد. روش پژوهش از نوع روان سنجی و توصیفی-پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های آموزش و پرورش منطقه 8 شهر تهران بود. از این جامعه تعداد 500 دانش آموز از سه دبیرستان به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس میزوفونیای آمستردام بود که توسط شرودر،والینک و دنیس (2013) معرفی شده است. به منظور تحلیل آماری از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی اکتشافی و بررسی ضریب همبستگی استفاده شد. نتایج نشان داد که کلیه سوال های این مقیاس از همسانی درونی مناسبی برخوردار هستند و روایی و پایایی آن نیز مناسب است. مقیاس مورد نظر، دو عامل دارد. همچنین نتایج آزمون همبستگی نشان داد که نشانگان میزوفونیا در بین دانش آموزان با پرسشنامه وسواس-اجباری مادزلی و پرسشنامه حساسیت اضطرابی رابطه مثبت و معناداری دارد که نشان دهنده روایی همگرای این پرسشنامه ها می باشد. بر اساس یافته های این پژوهش، مقیاس میزوفونیای آمستردام برای سنجش نشانگان میزوفونیا در نوجوانان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است.

    کلیدواژگان: میزوفونیا، روایی، پایایی، وسواس-اجباری، حساسیت اضطرابی
  • فروغ منصوری، شهره شکرزاده *، کامبیز کامکاری صفحات 87-107

    تعیین روایی همزمان نسخه نوین هوش آزمای تهران- استنفورد- بینه و آزمون سنجش آمادگی تحصیلی در دانش آموزان پیش دبستانی شهرستان آمل می باشد. روش پژوهش حاضر با بهره گیری از فناوری روان سنجی در حیطه پژوهش های روش شناختی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان و کودکان پیش دبستانی شهرستان آمل در سال تحصیلی 94-1393 می باشد که حجم جامعه بر اساس استعلام از اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل، 1059 نفر برآورد شده است. حجم نمونه با توجه طرح پژوهشی، 60 نفر در نظر گرفته شده است. روش نمونه گیری نیز به صورت تصادفی خوشه ای می باشد. برای جمع آوری داده های این پژوهش از نسخه نوین هوش آزمای تهران-استانفورد-بینه و آزمون سنجش آمادگی تحصیلی استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها جهت تعیین روایی همزمان از مدل آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است که یافته ها نشان داد، بین هوشبهر استدلال کمی با استدلال عددی، هوشبهر غیرکلامی با استدلال عددی، هوشبهر غیرکلامی، کل و استدلال سیال با تکرار جمله و عدد، هوشبهر غیرکلامی با آمادگی تحصیلی، هوشبهر دانش و استدلال کمی با آمادگی تحصیلی، نمره تراز استدلال کمی و غیرکلامی با تکرار جمله و عدد، نمره تراز استدلال کمی کلامی با اطلاعات عمومی و تکرار جمله و عدد، استدلال کمی کلامی با آمادگی تحصیلی و حیطه زبانی و در نهایت، نمره تراز استدلال کمی کلامی با استدلال عددی دارای روایی همزمان می باشند. لازم به ذکر است که تمامی ضرایب اعتبار بین نمرات دو ابزار مذکور، بالاتر از 60/0 بوده که نشان دهنده روایی همزمان معنی دار (از لحاظ آماری)، می باشد

    کلیدواژگان: روایی همزمان، نسخه نوین هوش آزمای تهران-استانفورد-بینه، آزمون سنجش آمادگی تحصیلی
  • سهراب امیری*، امیر قاسمی نواب، یوسف جمالی صفحات 109-121

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، خود ارزشمندی و توانایی شناختی در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی صورت گرفت. به این منظور 120 نفر از دانش آموزان مدارس تیزهوشان و عادی بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از مدارس سطح شهر بوشهر انتخاب شدند. در نهایت دانش آموزان به طور انفرادی در توانایی های شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده تفاوت بین دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی در ابعاد توانایی شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی بود، به طوری که نوجوانان تیزهوش بیش از نوجوانان عادی خود ارزشمندی مشروط را تجربه می کردند. به نظر می رسد خود ارزشمندی مشروط در مقایسه با ابعاد شناختی و تنظیم هیجان نقش بارزتری در تبیین تفاوت های تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی دارد.

    کلیدواژگان: تنظیم هیجانی، خود ارزشمندی، توانایی شناختی
  • کامبیز کامکاری*، شهره شکرزاده، مژگان صادقی صفحات 123-143

    در این پژوهش به «روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) در مردان زندانی» پرداخته شده و سوال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) دارای روایی تشخیصی است؟ طرح پژوهش از نوع  روان سنجی بوده و در حیطه طرح های روش شناختی جای می گیرد. جامعه آماری را تمامی مردان زندانی تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس هدفمند تعداد 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در راستای تحلیلداده ها و پاسخ به سوال های پژوهش، از مدل آماری t تک گروهی، ضریب حساسیت و ضریب وضوح گرایی، به منظور تعیین روایی تشخیصی استفاده شد. در نهایت، یافته های تحقیق نشان داد که فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) با تاکید بر روش های شیوه تحلیل پراکنش آزمون، ضریب حساسیت و ضریب وضوح گرایی در مردان زندانی دارای روایی تشخیصی می باشد و می توان از ابزار مذکور به عنوان ابزاری معتبر در زمینه های تشخیصی استفاده نمود.

    کلیدواژگان: روایی تشخیصی، فرم بازساز ی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF)، مردان زندانی
|
  • Pages 7-24

     The present study aimed to investigate the factor   structure and determining the internal consistency of the Bam Sex-Role   Inventory (form 30 items). The study method is descriptive and correlation   research for the analysis of covariance matrix. Data were collected from 402   students of high school in 2017-2018 by stratified-cluster sampling. To   determine the factorial validity, Confirmatory factor analysis (CFA) and   exploratory factor analysis (EFA) were used. In order to determine the   internal consistency, Cronbach's alpha coefficient was used. The findings   showed that Bam's theoretical model was not fitted with collected data, In   contrast to the obtained model from exploratory factor analysis showed   acceptable fit with data. The Cronbach alpha coefficient in the whole inventory, the masculinity and femininity subscales was   respectively 0.70, 0.70 and 0.61. The results of the research repeated the findings of some previous   studies about the BSRI-dependent culture and the extraction of a different   factorial structure than theoretical logic. Regarding the non-fit of Bam's theoretical model, the inappropriate   patterns of the coefficients in some items and the low correlation of some   items with the whole scale, the BSRI Form 30 should be revised to evaluate   the gender characteristics of Iranian adolescents.

    Keywords: Reliability, Validity, Masculinity, Femininity, Bam Sexual Inventory
  • Pages 25-33

     Identifying and measuring the emotional   factors affecting academic achievement is one of the most active and   important areas in educational psychology. In this study, the   standardization, validity and reliability of perceived Learning Climate   Questioner (LCQ) have been investigated. The questionnaire contains 15   questions that have been used to assess the classroom Climate and teacher   perceived support for autonomy. The subjects were 368 high school students   who were selected by multi-stage cluster sampling. To verify the validity of   this scale, confirmatory factor analysis method was used and for reliability   analysis, Cronbach's alpha was used. Factor analysis findings showed that the   questions of this scale have high factor load and largely correspond to the   questionnaire and findings of other research. Also, the reliability of this   tool is confirmed by Cronbach's alpha at the test and retest stage.

    Keywords: Investigation of factor structure, validity, reliability of perceived Learning Climate Questioner (LCQ)
  • Pages 35-47

    The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of self-construal scale, including factor structure, reliability and validity, in order to prepare the test for psychologica research. The research is an Applied-descriptive one. The sample consisted of 400 students (148 boys and 252 girls) in high school in mathematical-physical and experimental disciplines selected by multi-stage random sampling and achievement goals scales (Elliot, Murayama & Pekrun, 2011) the test was conducted. The results of this study showed that in the confirmatory factor analysis, the structure of the acceptable scale fitted with the data and the fittest indicators of goodness confirm the model. The reliability of the scale was calculated and validated using Cronbach's alpha coefficients and ordinal Theta in the sample group. In general, the findings of the factor analysis, almost similar to those of the original culture and the validity and reliability coefficients, were close to the results of previous research. Therefore, it can be concluded that this scale has a good validity and reliability in the Iranian students and can be used to measure achievement goals levels.

    Keywords: Psychometric properties of the 3×2 achievement goals: Factor structure, reliability, validity
  • Pages 49-65

    The present study aims to investigate the psychometric properties of the APA 2013 Personality Characteristics short form profile in a sample of students at Islamic Azad University, Roudhen Branch.The applied research method was descriptive and Correlational. The sample consisted of 300 students from the Islamic Azad University of Roodehen who were selected by hand. The research data were collected using the Neo-60 questionnaire and the APA Personality Characteristics Short Person Profile Form (APA 2013).After initial screening, 280 uestionnaires remained for the final analysis.The findings of exploratory factor analysis revealed that there were 5 factors and 24 questions that indicated the validity of the tool structure. Also, the Cronbach's alpha and Gatman's Lambda 2 showed an appropriate instrumental reliability. In this way, the APA Personality Characteristics Short Form (APA) short form has appropriate psychometric properties in the present study. The results of this research can lead to the use of this tool in clinical and subclinical environments.

    Keywords: Psychometric Properties, Personality Characteristics, Reliability, Validity
  • Pages 67-86

    The present study aimed to investigate the validity and reliability of Amsterdam Misophonia Scale (A-MISO-S) in Iranian society. The research method was descriptive-survey and the statistical population included all high school students in the Education District 8 of Tehran, Iran. From this population, 500 students from three high schools were selected by random sampling method. The instrument was Amsterdam Misophonia Scale, which was introduced by Schroeder, Vulink and Denys (2013). Cronbach's alpha and exploratory factor analysis and correlation coefficient were used for data analysis. The results showed that all questions of A-MISO-S have proper internal consistency and the reliability and validity of the whole scale was appropriate. Also, A-MISO-S showed two factors. The results of the correlation test showed that there is a positive and significant relationship between A-MISO-S among students with the Maudsley Obsessional-Compulsive Inventory and Anxiety Sensitivity which shows the convergent validity of these questionnaires. According to the findings of this study, Amsterdam Misophonia Scale is a valid and reliable scale to measure the misophonia syndrome in Iranian youth.

    Keywords: Amsterdam Misophonia Scale, Validity, Reliability, ObsessiveCompulsive, Anxiety Sensitivity
  • Pages 109-121

    The purpose of the present study was to compare positive and negative emotional regulation, cognitive ability and Contingencies of self-worth in two groups of gifted and normal adolescents. For this purpose, 120 persons of gifted and normal students, based on multi-stage cluster sampling were selected from schools in the city of Bushehr. Finally, the students individually in cognitive abilities, emotional regulation and Contingencies of self-worth were studied. The results showed differences between the two groups of gifted and normal adolescents, So that gifted adolescents were experiencing more than normal adolescent's contingent self-worth. It seems that the Contingencies of selfworth ompared with cognitive dimensions and emotion regulation, more prominent role in explaining educational differences Gifted and normal students.

    Keywords: The comparsion of positive, negative emotional regulation, cognitive ability, Contingencies of self-worth in Gifted, normal adolescents