فهرست مطالب

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 14 (شهریور 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • امیرمحمد صیدی *، کامبیز تحویلداری، تانیا بیگدلی صفحات 1-17

    کیتوزان از مشتقات داستیله کیتین می باشد که در سخت پوستان، بند پایان، دیواره سلولی برخی از قارچ ها و پوسته میگو یافت می شود و نشاسته مهمترین و فراوانترین کربوهیدرات موجود در پیکره ی گیاهان است که به شکل دانه هایی گرد تا تخم مرغی شکل در آمیلوپلاستها (ذخیره ای) وو در کلروپلاست برگهای سبز (نشاسته موقتی) از واحدهای گلوکز ساخته میشود و سلولز فراوان ترین منبع پلیمر طبیعی است که به دلیل خواص منحصربه فردش شامل تجدیدپذیری، زیست تخریب پذیری، خواص مکانیکی بالا، زیست سازگاری، و خاصیت کایرالی کاربردهای متنوعی یافته است. این مطالعه در مورد تهیه و بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی و خواص زیست تخریب پذیری و ضد میکروبی کامپوزیت این پلیمرهای زیست تخریب پذیر می باشد. در این مطالعه ابتدا کیتوسان از پوست میگو سپس نشاسته از سیب زمینی و سلولز از پالپ پرتقال و پنبه استخراج شد. درصد خلوص هایشان با اندازه گیری تست های FT-IR گرفته شد و سپس به صورت محلول هایی اندازه گیری شده فیلم های ترکیب شده و کامپوزیت های مخلوط شده از این پلیمر ها را ساخته شد و سپس تست های حلالیت و ریو لوژی آنها را گرفته و به صورت ترکیبی در شیر و آدامس طبیعی مخلوط گردید تا خاصیت ضد باکتری آنها بررسی شود.. نتیجه نشان دهنده ی خاصیت کشسانی مخلوط کیتوسان نشاسته بیتشر نسبت به نمونه های کیتوسان و نشاسته بوده که خاصیت آنتی باکتریالی فراوانی داشته اند.

    کلیدواژگان: کیتوزان، خاصیت ضد باکتری، زیست تخریب پذیر، سلولز، نشاسته
  • امین مرادی * صفحات 18-30

    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر عوامل موثر بر وفاداری به برند انجام شده است. در این تحقیق به ارزیابی تاثیر متغیر تصویر برند بر رضایت برند، اعتماد برند و عشق برند، تاثیر متغیرهای رضایت برند و اعتماد برند بر عشق برند و تاثیر متغیرهای رضایت برند، اعتماد برند و عشق برند بر وفاداری برند پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق مشتریان لوازم خانگی ال-جی، بازه زمانی آن خرداد ماه 1399 تا شهریور ماه 1399 و حجم نمونه 280 نفر انتخاب شد. ابتدا داده های تحقیق از طریق پرسشنامه به دو روش چاپی و الکترونیکی جمع آوری و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نرم افزارهای آماری مورد استفاده در این تحقیق spss 22 و smart pls2 می باشند. بر اساس نتایج بدست آمده روایی واگرا، همگرا، پایایی ابزار گردآوری اطلاعات، برازش کلی مدل و همچنین تمامی فرضیه ها تایید شد. طبق نتایج آزمون فرضیه ها متغیرهای رضایت برند و اعتماد برند بر عشق برند و متغیر تصویر برند بر رضایت برند، اعتماد برند و عشق برند تاثیر مثبت و معناداری دارد. متغیرهای رضایت برند، اعتماد برند و عشق برند نیز بر وفاداری به برند تاثیر مثبت و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: تصویر برند، رضایت برند، اعتماد برند، عشق به برند، وفاداری به برند
  • بابک سربلند *، حسین شوکتی صفحات 31-44

    در تحقیق حاضر سعی براین است که رفتار ، تغییر شکل ها و کرنش های ناشی از بارهای دندانه ای موضعی (دنت) در مخازن GFRP مورد تحلیل و بررسی آزمایشگاهی و نرم افزاری قرارگیرد. همچنین نمودارهای بار-جابجایی و بار- کرنش در شرایط آزمایشگاهی و نرم افزاری مورد تحلیل و مقایسه قرارگرفته و ارزیابی شود. تحقیق حاضر می تواند در پروژه های شرکت نفت و سازمان آب و انواع مخازنی که در معرض بارهای موضعی می باشند، مورد استفاده قرار گیرد. برای شناخت اهمیت و ضرورت تحقیق ابتدا باید با بار دندانه ای (دنت) و نحوه اعمال این بار بر مخازن و خطرات ناشی از اعمال آن بر مخازن و نحوه مقاومت دربرابر این بار را مورد بررسی قراردهیم. بار دنت یک بار نقطه ای و متمرکز است که با توجه به نوع هندسه و شکل و نحوه رفتار و برخورد با مقطع می تواند رفتار متفاوتی در سازه از خود نشان دهد، در آزمایشگاه درحالتهای مختلف می تواند بر لوله یا مخزن وارد شود. مانند بار دنت گنبدی شکل، مخروطی یا کله قندی، کروی شکل، مستطیلی، گوه ای، و نوک تیز.

    کلیدواژگان: بارهای دندانه ای موضعی، بررسی آزمایشگاهی، مخازن GFRP، مقاومت
  • صابر شفیعی *، امین رومشکانیان صفحات 45-52

    مقاله حاضر از نوع کتابخانه ای است که با توجه به نظرات صاحبنظران این حوزه نگاشته شده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی مهارت های ارتباطی دانش آموزان است که نتیجه این مقاله نشان می دهد که ادامه حیات جمعی انسان ها به طور اعم و حیات دانش آموزان به طور اخص به مهارت های ارتباطی بستگی دارد. ما از طریق مفهوم مهارت های ارتباطی به دنبال برقراری تعاملی با دیگران هستیم که در آن می توانیم ضمن انتقال صحیح منظورمان احساس خود را نیز به آنها منتقل کرده و با اثرگذاری در دیگران رابطه ای دوستانه و دوطرفه را با آنها ایجاد نماییم.

    کلیدواژگان: ارتباط، مهارت های ارتباطی، دانش آموزان
  • سید فرزاد میراحسنی *، متین نانکلی، محسن خاصی حبیب آبادی صفحات 53-62

    قطب های مغناطیسی در جای خود ثابت نیستند و در طول عمر زمین چند بار واژگون شده‌اند که در مورد اثرات این واژگونی بر زندگی انسان‌ها حدس‌هایی زده‌می‌شود. منشا میدان مغناطیسی زمین تا سال‌ها ناشناخته بود و امروز نیز با قطعیت در مورد آن سخن نمی‌گویند اما حدس هایی زده می‌شود که با تجربه سازگاری خوبی دارند که در این مقاله به یکی از مشهورترین آن‌ها می‌پردازیم. خورشید نیز بر میدان مغناطیسی زمین اثر می‌گذارد؛ این تاثیرات شامل امواج الکترومغناطیس (نور خورشید و تابش فرابنفش)، نیروی گرانشی نیوتون و آنچه در اینجا با آن سر‌و‌کار داریم طوفان‌های مغناطیسی است که پیوسته به سوی ما می‌آیند. این حقیقتی غیر قابل انکار است که ما به وسیله میدان مغناطیسی زمین احاطه شده ایم و این میدان مغناطیسی بر ما اثر می‌گذارد. می‌خواهیم بدانیم منشا میدان مغناطیسی زمین چیست، اثر خورشید بر میدان مغناطیسی زمین چگونه است و آیا چرخش قطب‌های مغناطیسی پیامد زیستی برای انسان‌ها روی کره زمین به همراه دارد یا خیر. در این نوشتار نسبتا کوتاه قصد داریم با واژگونی قطب های مغناطیسی زمین بیشتر آشنا شویم و شواهد موجود در این زمینه را ارایه دهیم. زمین به عنوان یکی از سیارات منظومه شمسی، هر لحظه از جانب خورشید مورد تهاجم تشعشعات و ذرات باردار قرار می‌گیرد و میدان مغناطیسی زمین نقش غیرقابل انکار ی در حفظ و حراست ما از این ذرات مهاجم ایفا‌ میکند؛ حال اگر قطبهای مغناطیسی وارونه شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ به عقیده محققان، واژگونی قطب‌های مغناطیسی یک قانون است و با وقوع این پدیده احتمالا هیچ اتفاقی رخ‌‌نمی‌دهد. در این مقاله به چند نمونه از وقایع که در اثر واژگونی قطب‌های مغناطیسی ممکن است رخ دهد، اشاره میکنیم.

    کلیدواژگان: قطب های مغناطیسی زمین، میدان مغناطیسی، واژگونی قطب های مغناطیسی، طوفان های خورشیدی
  • صابر شفیعی *، امین رومشکانیان صفحات 63-71

    مقاله حاضر از نوع مقالات مروری کتابخانه ای است که با توجه به نظرات صاحبنظران این حوزه نگاشته شده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی احساس تنهایی دانش آموزان و افزایش افق دید مربیان است. نتیجه این مقاله نشان می دهد که احساس تنهایی بر روابط بین فردی دانش آموزان تاثیر می گذارد و همچنین بر عملکرد تحصیلی آنان تاثیر مستقیم و مثبتی دارد.

    کلیدواژگان: احساس تنهایی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
  • فاطمه نوری * صفحات 72-79

    واژه طبقه به معنای رسته ای از مردم؛ دسته یا صنف و مرتبه است و در برابرclass در زبان فرانسه است که خود از ریشه لاتینclassis گرفته شده است. مفهوم طبقه نخستین بار توسط آدام اسمیت مطرح شد. تعاریف زیادی از طبقه داده شده از جمله:آرتور بویر (1902) معتقد بود طبقه اجتماعی؛مجموعه ای از گروه های اجتماعی است که از شرایط اقتصادی؛روابط تولیدی؛منزلت اجتماعی و موضع سیاسی مشابهی برخوردارند. (آلن؛342:1380) قاجار نام دودمانی بود که از سال1794تا1925 بر ایران حکم راندند. آنان از ترکمان های استرآباد گرگان بودند. نام قاجار ریشه در کلمه ی آقاجر به معنی جنگ جوی جنگل دارد. در این دوره سرمایه داری در جهان غرب گسترش یافت. تحولاتی چون صنعت چاپ ؛تلگراف؛تلفن و...رونق یافته بود. این ارتباطات باعث تغییر در ساختار طبقاتی ایران در دوره قاجارشد. از جمله اعزام دانشجویان به خارج از کشور. (آراسته خو؛669:1381)

    کلیدواژگان: قاجار، ساختار طبقاتی، سرمایه داری، ایران، روشنفکران