فهرست مطالب

نشریه دین و دنیای معاصر
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 9، پاییز و زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/11/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عبدالرحیم سلیمانی* صفحات 3-22

    دکتر سروش در مقاله «صراط‌های مستقیم» تلاش کرده است که از ده طریق تکثرگرایی دینی را اثبات کند. ایشان در گفت‌وگوها و مصاحبه‌هایی نیز به اشکالاتی که به این دیدگاه وارد شده، پاسخ داده است. این نوشتار در پی آن است که پس از بیان اجمالی راه‌های ده‌گانه جناب دکتر سروش، به بررسی آنها بپردازد. مدعای این مقاله این است که در این راه‌ها گاهی از مقدمات اثبات نشده یا مقدمات نادرست استفاده شده است، و گاهی استدلال، در عین استفاده از مقدمات درست، مدعا را اثبات نمی‌کند و یا اینکه به جای اثبات تکثرگرایی، انحصارگرایی را ابطال می‌کند. بنابراین هیچ‌یک از ادله ایشان نمی‌تواند تکثرگرایی را اثبات کند

    کلیدواژگان: دکتر سروش، انحصارگرایی، تکثرگرایی، ادله تکثرگرایی، صراطهای مستقیم
  • حسین خوشدل مفرد * صفحات 23-42

    بررسی تاریخ علوم قرآنی در دوره معاصر ایران از اهمیت خاصی برخوردار است و شناخت آن می‌تواند راهگشای تحقیقات آتی علوم قرآنی به زبان فارسی باشد. بی تردید تاریخ قرآن دکتر رامیار و تاریخ قرآن دکتر حجتی در میان کتب فارسی تاریخ قرآن معاصر از جایگاه مهم و تاثیرگذاری برخوردار است. هر دو کتاب، کتاب سال جمهوری اسلامی شده و از منابع مهم دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم قرآنی هستند. از این رو در این مقاله برای درک جایگاه آثار و تحقیقات علوم قرآنی، این دو کتاب معرفی شده، و در زمینه‌های ساختاری و محتوایی با یکدیگر مقایسه شده‌اند. مقایسه ساختاری و محتوایی دو کتاب نشان از امتیازات و ویژگی‌های برتر کتاب تاریخ قرآن دکتر رامیار نسبت به سایر کتب تاریخ قرآن و حتی تاریخ قرآن دکتر حجتی (که آخرین کتاب تاریخ قرآن است که عنوان کتاب سال را کسب کرده)، دارد؛ این مهم نشان می‌دهد که بعد از کتاب دکتر رامیار تحقیقات علوم قرآنی سیر صعودی نپیموده است. این امتیازات عبارتند از: استفاده از منابع بیشتر، نقل و نقد آراء مستشرقین، جمع بندی نظرات و اقوال دانشمندان علوم قرآن، دقت در نقل آراء و اقوال گوناگون، طرح مباحث تخصصی و علمی در هر موضوع، وجود جداول متعدد در خصوص ترتیب سور قرآن.

    کلیدواژگان: تاریخ قرآن، دکتر رامیار، دکتر حجتی، علوم قرآنی
  • سیده فاطمه کیایی * صفحات 43-64

    مفسران در تبیین معنای «لایرجون لقاءنا» در آیه هفتم سوره یونس احتمالات مختلفی شامل خوف، طمع، توقع و تصدیق را مطرح کرده‌اند. در این میان«خوف» از جمله مفاهیمی استکه حمل آن بر رجاء با چالش و ابهام جدی مواجه است؛ زیرا بررسی قراینی چون معنای وضعی لغت رجاء و قراین درون‌ متنی مبتنی بر محور همنشینی نشان می‌دهد رجاء حداقل در این آیه به خصوص با خوف معادل نیست. مشکل دیگری که به نحوی شامل اکثر خوانشهای تفسیری این آیه از جمله خوانش مورد بحث می‌شود عدم توجه به رویکرد انگیزشی آیه در تبلیغ آخرت‌گروی امید محور، به جای آخرت ‌باوری استدلال محور است، نکته‌ای که علی رغم دارا بودن مویداتی چون گزینش و چینش واژگانی آیه در تفاسیر مفغول مانده و مورد بی توجهی قرار گرفته است. به عبارت دیگر در حالیکه با مطالعه تفاسیر ذهن مخاطب معطوف معادباوری و تبعات ناگوار معادگریزی به عنوان یک اصل اعتقادی می‌گردد، آیه سعی دارد پنجره دیگری غیر از آنچه معاد را به عنوان یک باور و اصل اعتقادی لازم الاطاعه می‌نمایاند به روی مخاطب بگشاید و قوای ذهنی او را نسبت به ظرفیت امیدبخش معاد تهییج و در یک کلام معادگرایی و نه معادباوری را ترویج نماید. این نوشتار با هدف تقریر و تحلیل دیدگاه ناظر به معادل انگاری رجاء با خوف و همچنین طرح این ادعا که این آیه به خصوص با موضوع محوری معاد در صدد ایجاد گرایش و نه بینش نسبت به حیات اخروی است به سامان رسیده است.

    کلیدواژگان: خوف و رجاء در قرآن، امید در قرآن، آیات امیدبخش قرآن، آیه هفتم سوره یونس
  • حامد شیواپور * صفحات 65-82

    یکی از مباحث مهم علوم قرآن، بحث در باب وحی است. این بحث در روزگار ما اهمیتی مضاعف یافته و بیش از پیش مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته است. محور اصلی بحث در باب وحی تحلیل ارتباط خدا و انسان است، اما این ارتباط فقط به بحث وحی اختصاص ندارد و برخی دیگر از مباحث علوم قرآن نیز از همین منظر شایسته بحث و بررسی است. ادعای این مقاله این است که جز بحث وحی، در برخی دیگر از مباحث علوم قرآن نیز باید مساله را از زاویه نسبت میان خدا و انسان نگریست. از این جهت هم ابعاد مختلف بحث در باب وحی و نزول قرآن و هم برخی دیگر از مباحث علوم قرآن از قبیل اعجاز قرآن، حجیت ظواهر قرآن، نسخ، محکم و متشابه، اسباب نزول، مکی و مدنی، تناسب سور و آیات، اختلاف قرایات، تحریف قرآن و حدوث یا قدم قرآن از چشم‌انداز دیگری مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. چنین نگرشی مقدمه تحول در علوم قرآن بر اساس دیدگاه‌ها و چشم‌اندازهای جدید در تحلیل رابطه میان خدا و انسان خواهد بود.

    کلیدواژگان: علوم قرآن، وحی شناسی، نسبت خدا و انسان، تشبیه و تنزیه
  • سید مهدی نریمانی زمان آبادی*، طیبه شمس صفحات 83-98

    یکی از مباحث مهم نزد مسلمانان از جمله شیعیان، اقامه نماز است و در اقامه نماز، مهمترین مساله ای که نمازگزار باید رعایت نماید تلفظ صحیح قواعد تجویدی قرایت و اذکار نماز (عربی صحیح) است به طوری که حرفی به حرف دیگرتبدیل نشود. هر مکلفی، در حوزه قرایت و اذکار نماز با دو مقوله و عمل مواجه است: یکی صحت قرایت در آن دو که رعایت آن طبق نظر همه فقهای عظام واجب، و عدم مراعات آن در نماز موجب ابطال نماز می‌گردد؛ و دیگری محسنات تجویدی قرایت و اذکار است که در نظر فقها گرچه اختلافی است، لکن حایز اهمیت است و رعایت آن در نماز شایسته و احسن و جزء مستحبات به شمار می‌رود. در این نوشتار تلاش شده است ضمن تقسیم مباحث تجویدی، تعیین گردد در قرایت نماز، چه آموزه‌های تجویدی واجب و چه آموزه‌هایی از تجوید، مستحب است. این مقاله به بررسی تجوید در نماز از دیدگاه فقهای امامیه پرداخته است و روش بکار گرفته شده در این نوشتار، اسنادی و کتابخانه ای می‌باشد.

    کلیدواژگان: تجوید در نماز، صحت قرائت، محسنات تجویدی، مخارج حروف، صفات حروف
  • سید حسین حسینی بجدنی*، فرشته حسین آبادی، مرضیه کریمی طلب صفحات 99-121

    نقد و ارزیابی در حصول اطمینان از احادیث معصومان علیهم‌السلام شیوه و سیره علمای برجسته اسلام بوده است. درمیان کتب و جوامع حدیثی، اخباری وجود دارد که به نظر می‌رسد محتوای آن‌ها با یکدیگر اختلاف دارند. علمای برجسته برای رفع اختلاف این دسته از احادیث و فهم آن، کوشش‌هایی داشته‌اند. سید مرتضی قایل به ترجیح وجوه عقلی در تبیین احادیث است و ایشان از عقل برای نقد درونی نقل یاری می‌جوید. همچنین او در مواضعی برای هر یک از این دو منبع معتبر شناختی، یعنی نقل و عقل، نقش استقلالی قایل است و در مواردی آن دو را موید یکدیگر می‌داند. شیخ حر عاملی قایل به ترجیح وجوه نقلی در تبیین احادیث است و هیچ‌گاه ضعف سند یا متن را معیار قضاوت خود قرار نداده و روایت را کنار نگذاشته است. شیخ بهایی با وضع قانون‌های خاص سعی در نظام بخشی به مقوله عقل و نقل نموده و در نقد حدیث، به‌خوبی از اقوال رسیده و آموزه‌های علوم رجال، درایه و فقه الحدیث در نقد اسنادی و متنی احادیث استفاده کرده است. بنابراین باید گفت معانی گوناگون‌ از مرجعیت در تفسیر که سه واژه اجماع، عقل و متن برای دلالت بر آنها گزینش شده به ترتیب شیخ بهایی، سید مرتضی و شیخ حر عاملی را نماینده هر یک از آنها می‌توان در نظر گرفت که نشان دهنده نهایت بهره‌مندی از این‌ساختارهاست. این نوشتار با رویکردی تحلیلی– توصیفی، به واکاوی سیره عملی علمای برجسته درفهم احادیث و میزان تاثیر آن بر تفسیرهایشان درحوزه دین می‌پردازد.

    کلیدواژگان: روش فهم حدیث، درایه الحدیث، شیخ حرعاملی، سید مرتضی، شیخ بهایی
|
  • Abdolrahim Soleimani* Pages 3-22

    Doctor Soroush has attempted in his paper, "Serathaye Mostaghim", to prove religious pluralism through ten ways. He has also tried to resolve the problems regarding this viewpoint and to answer the questions. The purpose of this article is to mention briefly ten ways of Doctor Soroush then to describe them in details. This article claims that in these ten ways unproven premises or false premises have been used, or argument with a true premises are not able to prove the claim, or instead of proving pluralism, to void monopolization. So none of his arguments can prove pluralism

    Keywords: Soroush, Monopolization, Pluralism, Pluralism Arguments
  • Hossein Khoshdel Mofrad* Pages 23-42

    The study of the history of Quranic sciences in the contemporary period of Iran is of special importance, and knowing it can pave the way for future research in Quranic sciences in Persian. Undoubtedly, the history of the Qur'an by Dr. Ramyar and the history of the Qur'an by Dr. Hojjati have an important and influential place among the Persian books on the history of the contemporary Qur'an. Therefore, in this article, in order to understand the place of works and researches of Quranic sciences, these two books have been introduced, and they have been compared with each other in terms of structure and content. The structural and content comparison of the two books shows the superiority and characteristics of Dr. Ramyar's book on the history of the Qur'an compared to other books on the history of the Qur'an and even the history of the Qur'an by Dr. Hojjati (the last book on the history of the Qur'an to be named Book of the Year). This shows that after the book of Dr. Ramyar, the research of Quranic sciences has not progressed. These privileges include: using more resources, quoting and criticizing the views of Orientalists, summarizing the opinions and sayings of Quranic scholars, accuracy in quoting various opinions and sayings, proposing specialized and scientific topics in each subject, the existence of several tables regarding the order of the Quran

    Keywords: History of Quran, Dr. Ramyar, Dr. Hojjati, Quranic Sciences
  • Seyedeh Fatemeh Kiaiee* Pages 43-64

    Exegetes have expressed various possibilities for illustrating the meaning of ‘they do not have a hope to meet Us’, the seventh verse of Chapter Yunus, as fear, greed, expectation and confirmation. ‘Fear’ is of the concepts which leads us to serious challenge and ambiguity in case it is rendered as hope; because investigating indications such as conventional meaning of the word raja’ and associative intertextual indications show that raja’, at least in this verse is not equal to fear. Another problem involving most exegetical readings of this verse, including the mentioned one, is distraction from the motivational approach of the verse to encourage the replacement of promising futurism with that of adductive; a notion which in spite of having some confirmations such as wording and arrangement of the verse, is neglected in the interpretations. In other words, while studying the interpretations, the audience’s mind shifts to futurism and the unpleasant consequences of rejecting hereafter as a dogma; the verse inclines to open to the audience a different window rather than what indicates hereafter as an imperative dogma; and provokes their mental powers toward the promising characteristic of hereafter; so that they rather incline to hereafter than believing in it. This article is arranged to illustrate and analyze the equalization of hope with fear and to claim that this verse, focusing on the subject of hereafter, is to create inclination and not vision towards hereafter

    Keywords: Fear, Hope in the Quran, Promise in the Quran, Promising Verses in the Quran, Seventh Verse of Chapter Yunus
  • Hamed Shiva Pour* Pages 65-82

    One of the important topics in the sciences of the Qur'an is the Revelation. This debate has become more and more important and popular in our age. The core of the discussion of revelation is the analysis of the relationship between God and man, but this relationship is not limited to revelation, and some other topics of the Quranic sciences are worthy of discussion from this perspective. This article argues that in addition to the revelation, other issues in the science of the Qur'an should also consider the relationship between God and man. For this purpose, various aspects of the Qur'an's revelation and descent, as well as some other topics of the Quranic sciences are discussed from another perspective. Such an attitude would be the introduction to the evolution of the Qur'an's sciences based on new perspectives in analyzing the relationship between God and man.

    Keywords: Quranic Sciences, Cognition of the Revelation, Relationship between God, Man, Anthropomorphism andPurification
  • Seyed Mahdi Narimani Zaman Abadi*, Tayebeh Shams Pages 83-98

    One of the important topics among all Moslems and also Shi’a Moslems is performing the prayer, and the most important thing which a person who prays should observe it, is correct pronunciation of prayer phrases (eloquent Arabic) and considering vocalization rules in recitation of prayer, whereas a letter would not be diverted to another letter. Any obligated person (Mokallaf) is faced with two categories and acts in the domain of recitation of prayer and its phrases: one is observing the accuracy of recitation which is obligatory according to the opinions of all great jurisprudents, and if it would not be observed, the prayer becomes void; the other is virtues of vocalization (Tajvid) in recitation of prayer and its phrases, which although the jurisprudents have different views about it, but it is important and its observing in recitation of prayer is admirable and worthy and it is recommended. In this writing, while trying to divide vocalization topics, we will determine that in recitation of prayer, which vocalization teachings are obligatory and which ones are recommended. In this article we have dealt with examining vocalisation in prayer from the viewpoints of Imamiyyah jurisprudents and our method in this writing is based on documentary and library approach.

    Keywords: Vocalization (Tajvid) in Prayer, Accuracy of Recitation, Vocalization Virtues, Points of Articulation, Attributes of Letters
  • Seyed Hossein Hosseini Bojdani*, Fereshteh Hossein Abadi, Marzieh Karimi Talab Pages 99-121

    Criticism and evaluation have been used to ensure the authenticity of the hadiths of the infallibles and the way of life of prominent Islamic scholars.Among the books and hadith communities, there are reports that their contents seem to differ from each other.Prominent scholars have made efforts to resolve the differences between these hadiths and to understand them. Seyyed Morteza believes in the preference of rational aspects in explaining hadiths and the use of reason helps to convey inner criticism and opinions.He also plays an independent role in positions for each of these two authoritative sources of knowledge, namely narration and reason.And in some cases, the two support each other. Sheikh Harr Ameli believes in the preference of narrative aspects in explaining hadiths and has never considered the weakness of a document or text as a criterion for his judgment and has not abandoned the narration. By enacting special laws, Sheikh Baha'i has tried to systematize the subject of reason and narration, and in criticizing hadith, he has come to good sayings and has used the teachings of the sciences of rij .l, wisdom