فهرست مطالب

Nursing and Midwifery Research - Volume:9 Issue: 3, summer 2004

Iranian Journal Of Nursing and Midwifery Research
Volume:9 Issue: 3, summer 2004

  • تاریخ انتشار: 1383/08/04
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سرمقاله
    صفحه 3
  • تاثیر گروه درمانی بر میزان افسردگی و اضطراب مبتلایان به سکته قلبی
    طیبه مهرابی صفحه 5
    حدود 65 درصد بیماران مبتلا به سکته قلبی مشکلات روحی و روانی نظیر افسردگی و اضطرات را تجربه می کنند و به همین سبب موجب تاخیر در بازگشت به کار، کاهش کیفیت زندگی و افزایش خطر مرگ می شود. بنابراین درمان این واکنش ها موجب تسریع در بهبودی و نیز افزایش طول عمر آنان خواهد شد. پژوهش فوق با هدف تعیین و مقایسه میانگین امتیاز افسردگی و اضطراب مبتلایان قبل، بعد و یکماه بعد از مداخله در دو گروه مطالعه و کنترل انجام شد. یافته ها نشان داد که میزان افسردگی و اضطراب مبتلایان به سکته قلبی بعد از پایان جلسات گروه درمانی و یکماه بعد از آن کاهش قابل توجهی در مقایسه با قبل از مداخله داشته است و در گروه مطالعه تفاوت آماری معنی داری مشاهده گردید.
    کلیدواژگان: گروه درمانی، افسردگی، اضطراب، سکته قلبی
  • بررسی میزان رضایت بیماران بستری از خدمات پزشکی، پرستاری
    سید غلامرضا مدنی صفحه 15
    میزان رضایتمندی بیماران یک معیار مهم برای ارزیابی کیفیت مراقبتهای بهداشت است و اطلاعات مهمی را از نظر برآورده شدن نیازها، ارزشها و انتظارات مددجویان در اختیار ما قرار می دهد. هدف از این تحقیق تعیین میزان رضایت بیماران از خدمات پزشکی و پرستاری می باشد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که اطلاعات آن بوسیله پرسشنامه ای مشتمل بر 3 قسمت (مشخصات بیمار و سطح رضایت بیماران از خدمات پزشکی و پرستاری) مورد مطالعه قرار گرفته است. تعداد نمونه 358 نفر بودند که بصورت تصادفی از بین بیماران در حال ترخیص در بیمارستانهای سازمان تامین اجتماعی در سطح استان اصفهان انتخاب شدند، میزان رضایت بیماران با استفاده از مقیاس درجه بندی لیکرت مورد سنجش قرار گرفت.
    کلیدواژگان: رضایتمندی، خدمات پزشکی، خدمات پرستاری
  • تاثیر اجرای دفع در خارج از تخت بر واکنشهای جسمی و روحی بیماران عروق کرونر
    اصغر خلیفه زاده صفحه 23
    یکی از اقدامات درمانی برای محدود کردن میزان آسیب عضله قلبی اجرای استراحت مطلق بلافاصله پس از حمل قلبی است. بنابراین بیماران برای انجام دفع ادرار و مدفوع مجبور به استفاده از لوله و لگن هستند که اغلب اضطراب آور و توام با بروز نشانه های قلبی است. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر اجرای دفع در خارج از تخت بر واکنشهای جسمی و روحی بیماران عروق کرونر انجام گردید. در پژوهشی نیمه تجربی تعداد 76 بیمار، به روش نمونه گیری آسان انتخاب و سپس بطور تصادفی به دو گروه 38 نفری مطالعه و شاهد تقسیم شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه، دستگاه های فشارسنج و تله مانیتورینگ قلبی استفاده گردید.
    کلیدواژگان: بیماری عروق کرونر، دفع، واکنشهای جسمی و روحی
  • تاثیر ماساژ درمانی بر سطح گلوکز خون کودکان دیابتی
    زهره قضاوی صفحه 31
    از جمله درمانهایی که امروزه در کنار درمانهای طبی معمول برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می گردد، درمانهای مکمل می باشند. ماساژ درمانی یکی از مفیدترین درمانهای مکمل است که از تکنیکهای خاص پرستاری نیز محسوب می شود. درصد بالایی از بیماران دیابتی از درمانهای مکمل استفاده می نمایند. بنابراین با هدف تاثیر ماساژ درمانی در کاهش قند خون، این تحقیق صورت گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که ماساژ در کاهش سطح قند خون کودکان دیابتی و در نتیجه کاهش میزان هموگلوبین گلیکوزیله کودکان دیابتی تاثیر مثبت داشته است.
    کلیدواژگان: دیابت، هموگلوبین گلیکوزیله، ماساژ درمانی
  • نرم شاخص توده بدن (BMI) زنان شهر اصفهان
    مهناز نوروزی صفحه 39
    یک روش ساده تعیین میزان کل چربی بدن شاخص توده بدن (Body Mass Index) می باشد. این شاخص در مقایسه با سایر روش ها به دلیل ارزانی، سهولت استفاده توسط بیمار و مراقبین بهداشتی، راحتی محاسبه و نیز سهولت و دقت اندازه گیری قد و وزن به عنوان یک ابزار دقیق برای ارزیابی کل چربی بدن پیشنهاد شده است. با توجه به عدم وجود پژوهشی در زمینه اندازه شاخص توده بدن زنان در سنین باروری در شهر اصفهان، مطالعه حاضر با هدف تعیین نرم شاخص توده بدن زنان و مشخصات فردی و باروری آنان انجام گرفت.
    کلیدواژگان: شاخص توده بدن، اضاف وزن، چاقی
  • تاثیر آموزش پرسنل پرستاری بر نحوه ساکشن لوله تراشه
    بتول بیغمیان صفحه 47
    هر گاه دستگاه حیات بخش تنفس دچار انسداد مکانیکی یا احتباس ترشحات و سرفه غیر موثر شد برای نجات جان بیمار و ادامه حیات او لوله گذاری داخل تراشه انجام می گیرد و یکی از مهمترین اقدامات پرستاری در بیمارانی که لوله تراشه دارند تخلیه به موقع و دقیق ترشحات مجاری تنفسی است تا بتوان زندگی این بیماران را از خطر مرگ حتمی نجات بخشید. لذا در این تحقیق تعیین تاثیر آموزش پرسنل پرستاری بر نحوه ساکشن لوله تراشه مورد بررسی قرار گرفت. تنایج بیانگر آن است که قبل از آموزش 4/32 درصد پرسنل از امتیاز 14-10، بعد از آموزش 7/29 درصد از امتیاز 29-25 برخوردار بوده اند.
    کلیدواژگان: آموزش، پرسنل پرستاری، ساکشن تراشه
  • بررسی اطلاعات علمی پرسنل ریکاوری از عوارض زودرس پس از عمل جراحی در PACU
    حسن فرهمند صفحه 55
    امروزه مراقبتهای بعد از اعمال جراحی در ریکاوری از اهمیت بالینی برخوردار می باشد. در واقع حیات بیماران پس از عمل به میزان دانش و آگاهی کارکنان ریکاوری بستگی دارد. آموزش ضمن خدمت یکی از ابزارهای اصلی مدیریت در حفظ و ارتقاء سطح دانش کارکنان محسوب می شود. این مطالعه تلاش می کند که آگاهی این قشر از کارکنان بهداشتی درمانی را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص شود که در کدام حیطه ها پرسنل ریکاوری نیاز به آموزش ضمن خدمت دارند. این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی می باشد و گروه مورد مطالعه کارکنان ریکاوری های بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.
    کلیدواژگان: عوارض زودرس، ریکاوری، پرسنل
  • بررسی ارتباط سطح فریتین با سرانجام حاملگی در زنان باردار
    شراره دوازده امامی صفحه 63
    مراقبت های پیش از زایمان با هدف تشخیص موارد پرخطر و توجه مخصوص به آنها و نیز پیش بینی عوارض بارداری و پیشگیری از آنها انجام می گیرد. تحقیقات نشان می دهد که بین سطح بالای فریتین و عوارضی چون زایمان زودرس، پارگی زودرس پرده ها و وزن کم هنگام تولد ارتباط وجود دارد. این پژوهش به بررسی ارتباط سطح فریتین با سرانجام حاملگی در زنان باردار پرداخته است. این پژوهش یک بررسی توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی 276 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان انجام شد.
    کلیدواژگان: فریتین سرم، سرانجام بارداری، زنان باردار
  • میزان آگاهی دانشجویان مامایی از مراقبتهای قبل از بارداری
    نفیسه سادات نکویی صفحه 71
    مراقبتهای قبل از بارداری عامل مهمی در سلامتی مادر و جنین است. بسیاری از عوارضی که بر سرانجام حاملگی موثرند از حاملگی قابل تشخیص، کاهش یا کنترل می باشند. از طرف دیگر بررسی آگاهی های افراد امکان طراحی صحیح برنامه آموزشی را فراهم می کند. این پژوهش با هدف تعیین آگاهی دانشجویان مامایی از مراقبت های قبل از بارداری انجام گرفته است. این پژوهش، مطالعه ای توصیفی است که بصورت مقطعی سرشماری انجام شده است و در آن کلیه دانشجویان سال آخر کاشناسی مامایی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی (40 نفر) از مهر تا آذر 1381 مورد مطالعه قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: آگاهی، مراقبتهای قبل از بارداری، دانشجویان مامایی
  • راهنمای نگارش مقاله های پژوهشی
    صفحه 78
  • فرم اشتراک
    صفحه 80