فهرست مطالب

نشریه پژوهش های بالینی دامپزشکی
سال دهم شماره 1 (بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/06/01
  • تعداد عناوین: 14
|
  • ابوالفضل برزگر بفروئی*، موسی جاودانی صفحات 5-18

    چکیدهتوصیف بیمار: یک قلاده سگ نر بالغ نژاد اسکای تریر با تاریخچه آسیب به آرنج اندام حرکتی قدامی به بخش جراحی و تصویربرداری درمانگاه دانشکده ی دامپزشکی دانشگاه شهرکرد ارجاع داده شد. علایم بالینی بیمار شامل لنگش شدید اندام حرکتی درگیر، تورم و درد حین ملامسه و ایجاد صدای ترق ترق در ناحیه آرنج بود. یافته های بالینی: در ارزیابی رادیولوژی ناحیه درگیر شکستگی کندیل استخوان بازو و جابه جایی در مفصل آرنج مشخص شد.روش درمان و نتایج حاصله: درمان نهایی مداخله جراحی، جهت تثبیت داخلی قطعات شکستگی با استفاده از روش تثبیت با استفاده از پیچ در عرض کندیل استخوان بازو و سپس از استفاده از پیچ و پلاک، انتخاب شد.کاربرد بالینی: شکستگی های کندیل استخوان بازو در سگ از موارد شایع شکستگی است؛ زیرا وجود منفذ فوق قرقره ای در استخوان بازو، سگ را مستعد چنین شکستگی هایی می کند. این نوع شکستگی را می توان به شکستگی های بین کندیلی، کندیل جانبی و کندیل میانی تقسیم بندی کرد. شکستگی های کندیل استخوان بازو ممکن در هر نژادی از سگ دیده شود که غالبا نژاد اسپانیل به علت مستعد بوده به جوش خوردن ناقص کندیل استخوان بازو بیشتر تحت تاثیر این شکستگی قرار می گیرد. این شکستگی ها بیشتر به دنبال ترومای شدید از جمله تصادف با وسایل نقلیه موتوری ایجاد می شوند. سگ هایی که به تازگی مبتلا به شکستگی کندیل استخوان بازو شده اند، علایمی همچون عدم وزن گذاری بر اندام حرکتی قدامی درگیر و لنگش را نشان می دهند. نقطه قابل اتکا در تشخیص این گونه شکستگی ها، مطالعات رادیوگرافی است. جهت تثبیت قطعه شکسته شده می توان از تکنیک ثبیت با پیچ در عرض کندیل استخوان بازو به همراه سیم کریشنر استفاده کرد. در شکستگی های بین کندیلی نیز می توان از روش تثبیت دوطرفه با استفاده از 2 پلاک اقدام به ثبیت قطعات شکسته شده نمود.

    کلیدواژگان: شکستگی، کندیل استخوان بازو، تثبیت شکستگی، جراحی، آرترودز
  • عباس عالمیان، سید علی پوربخش، عبدالحمید شوشتری*، هادی کیوانفر صفحات 19-29

    پرورش طیور بومی در بین استانهای شمالی در بیشتر روستاها رونق دارد. طیور بومی نیز مانند طیور صنعتی در معرض بیشتر بیماریهای عفونی قرار داشته و با افزایش تراکم و گسترش پرورش طیور، احتمال رخداد بیماریها نیز افزایش یافته است. از جمله مهمترین این بیماریها، بیماری نیوکاسل میباشد. این بیماری در کشور ما بومی است و هر ساله موجب بروز خسارتهای زیادی در بین طیور صنعتی و بومی کشور میگردد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت شیوع و گردش ویروس در بین طیور بومی استانهای شمالی انجام گرفت. در این مطالعه 70 روستا از سه استان شمالی کشور شامل (استان مازندران 20 روستا، استان گیلان 20 روستا و استان گلستان 30 روستا) و 1374 پرنده (استان مازندران 600 پرنده، استان گلستان 400 پرنده و استان گیلان 374 پرنده) خونگیری شده است. نتایج حاکی از این بودکه تعداد 67 روستا (96%) سرم مثبت بودنده اند، (استان گلستان; 28 روستا (3/93%)، استان مازندران; 19 روستا (95%) و استان گیلان 20 روستا (100%). همچنین از مجموع 1374 پرنده تعداد 616 (45%) نمونه سرم مثبت بودند(استان مازندران، 246 نمونه (41%)، استان گلستان، 159 نمونه (8/39%) و استان گیلان، 211 نمونه (56%). بر اساس نتایج این مطالعه، میزان شیوع سرمی هم در سطح روستاها و هم در سطح پرنده ها بسیار بالا میباشد. این میزان بالای شیوع سرمی نشان دهنده مواجهه متعدد طیور بومی این استانها با ویروس نیوکاسل و گردش بالای ویروس در این استانها میباشد و میتوانند باعث گسترش بیماری به مزارع صنعتی شوند. اجرای برنامه های مناسب مراقبت و کنترل بیماری از جمله واکسیناسیون طیور بومی جهت کاهش میزان شیوع ضروری است.

    کلیدواژگان: آنتی بادی، بیماری نیوکاسل، ماکیان، استانهای شمالی، HI
  • صفورا صفاری*، پروین تراب زاده، علی کریمی صفحات 31-41
    مقدمه

    گیاه افدرا ماژور در طب سنتی ایران برای کاهش وزن، درمان فشار خون، سرماخوردگی و ضعف عضلانی و بسیاری از بیماریها مصرف می شود. اما تاکنون تحقیقی در رابطه با اثرات آن در دوران بارداری انجام نگرفته است. بنابراین در این مطالعه اثرات تراتوژنیک عصاره ی آبی گیاه افدرا ماژور بر روی جنین های موش Balb/C در روز های سوم تا ششم بارداری مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه 50 سر موش بطور تصادفی به 6 گروه مساوی، کنترل (عدم تزریق: 5 موش)، شم (تزریق سرم فیزیولوژی: 5 موش) و 4 گروه تجربی (هر کدام 10 موش) تقسیم شدند. دوز کشنده LD50 در شرایط in vivo، mg/kg.bw 3086 تعیین و دوز تزریقی mg/kg.bw 500 و 300 انتخاب شد. تزریقات در روز های سوم تا ششم بارداری بصورت درون صفاقی انجام و موشها در روز 15 بارداری تشریح شدند. از روش آماری ANOVA استفاده گردید و برای رسم نمودار از نرم افزارSPSS21 استفاده شد و برای مقایسه گروه ها از تست Duncan با شرط معنی داری 001/0 P< استفاده گردید.

    یافته ها

    با توجه به نتایج تمام جنین ها در دوز mg/kg.bw500 آتروفیه شدند. اما در دوز mg/kg.bw300 جنین موشهای تجربی در مقایسه با گروه های کنترل و شم، دارای ناهنجاریهای اگزانسفال، اگزوهپاتیک، اگزوفتالمی، پولیپ، انحراف در اندام حرکتی و نیز خونریزی در بخش های مختلف بدن بودند.

    نتیجه گیری

    مشاهدات نشان داد استفاده از گیاه افدرا ماژور در دوران بارداری خطرآفرین است و اثرات سقط زایی و تراتوژنیک دارد و شاید بتوان در آینده از آن به عنوان قرص ضد بارداری استفاده نمود.

    کلیدواژگان: افدرا ماژور، تراتوژن، سقط زائی، جنین موش
  • ندا وکیلی مقدم*، علیزضا جهاندیده صفحات 43-50

    صدمات قفسه سینه خصوصا پنموتوراکس فشاری می تواند جدی وتهدید کننده حیات باشد. پنموتوراکس فشاری به دنبال برخورد گلوله نادروعارضه سندرم هورنر متعاقب آن بسیار نادر است.یک گربه ماده بالغ 9 ساله با وزن 7/4 کیلوگرم که در معاینه اولیه تنفس سطحی وسریع با دهان باز (82 بار در دقیقه) , تعداد نبض 95 ضربه در دقیقه و دمای رکتال نرمال 37.7 درجه ودر سمع ریه ها کاهش صداهای در سمع ریه راست داشت به کلینیک ارجاع شد. در ناحیه توراکس سمت چپ یک زخم کوچک مشاهده شد. پس از انجام گرافی وجود گلوله ساچمه ای وهمچنین پنموتوراکس فشاری در قفسه سینه گزارش شد. با توجه به نوع تشخیص و اورژانس بودن شرایط اقدام جهت جراحی به منظور نجات جان حیوان صورت گرفت . برای درمان پنموتوراکس فشاری که تهدید کننده جان حیوان بود، توراکوسنتز صورت گرفت وساچمه موجود در قفسه سینه تحت اقدام جراحی خارج شد.سپس جهت اطمینان از بهبودی پنموتوراکس گرافی کنترل گرفته شد.بعد از ریکاوری تنفس حیوان بهبود یافت وحیوان با انتی بیوتیک با حال عمومی خوب ترخیص شد.در مراجعه بعدی بعد از 5 روز حال عمومی وگرافی نرمال بود ولیکن سندرم هورنر تشخیص داده شد که در مراجعات بعدی درمانگاهی دوهفته بعد سندرم خودبه خودکاملا بهبود یافته بود.واین پژوهش نشان دهنده پروگنوز خوب سندرم نادرهورنر در ترومای پنوموتوراکس در گربه بود.

    کلیدواژگان: پنموتوراکس فشاری، گربه، جراحت گلوله، سندرم هورنر
  • مجید غلامی آهنگران*، آسیه احمدی صفحات 51-58

    امروزه یکی از نگرانی های مصرف کنندگان منابع پروتیینی حیوانی، وجود فلزات سنگین در این منابع است. تجمع این عناصر در گوشت و مصرف آن توسط انسان می تواند اختلالات حاد و مزمن را در عملکرد ارگان های حیاتی ایجاد کند. به منظور ردیابی فلزات سنگین کادمیوم، روی و نقره در گوشت و محصولات جانبی ماکیان، 100 نمونه گوشت سینه و ران مرغ آماده طبخ و 100 نمونه قلب و کبد مرغ از مراکز مختلف فروش از استان اصفهان جمع آوری شد. عناصر کادمیوم، روی و نقره در نمونه های بافتی پس از هضم بافتی و عبور از کاغذ صافی، با دستگاه اسپکتروفتومتری جذب اتمی سنجش شد. نتایج نشان داد میانگین (±انحراف معیار) غلظت کادمیوم در نمونه های گوشت ران، گوشت سینه، کبد و قلب به ترتیب 71/0±055/0، 63/0±048/0، 091/0±074/0 و 034/0±012/0 میلی گرم در کیلوگرم می باشد. میانگین (±انحراف معیار) غلظت روی در نمونه های گوشت ران، گوشت سینه، کبد و قلب به ترتیب 10/9±18/17، 075/7±45/15، 87/7±36/22 و 38/7±55/19 میلی گرم در کیلوگرم می باشد. میزان کادمیوم و روی در همه نمونه های مورد آزمایش کمتر از حد مجاز بین المللی است. میانگین (±انحراف معیار) غلظت نقره در نمونه های گوشت ران، گوشت سینه، کبد و قلب به ترتیب 0094/0±0080/0، 0063/0±0048/0، 014/0±012/0 و 0060/0±0036/0 میلی گرم در کیلو گرم می باشد که در اکثر نمونه ها میزان نقره در نمونه های بافتی ردیابی نشد. در مطالعه اخیر ذخیره عناصر در گوشت و فرآورده های مرغ کمتر از حد مجاز است اما پایش مکرر برای کنترل فلزات سنگین ضروری است.

    کلیدواژگان: گوشت مرغ، فلزات سنگین، اصفهان
  • سهیل همتی*، علیرضا پایمرد، مجید غلامی صفحات 59-68
    گیاهان دارویی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می توانند با ایجاد اختلال در روند تولید رادیکال های آزاد و خنثی سازی استرس اکسیداتیو باعث بهبود کمی و کیفی شاخص های تخصصی باروری اسپرم و افزایش نطفه داری در خروس گردند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر غلظت های مختلف عصاره گیاه هفت بند بر پارامترهای بیولوژیک و اندیکس های تخصصی باروری اسپرم خروس های گلپایگانی می باشد. در این بررسی، عصاره هیدروالکلی گیاه هفت بند در غلظت های 0، 500، 1000 و 2000 میلی گرم در لیتر تهیه و به مدت یک هفته به آب آشامیدنی 36 خروس بالغ (سن 32 هفته) نژاد بومی گلپایگانی اضافه شد. پس از یک هفته، تاثیر غلظت های مختلف عصاره بر پارامترهای تخصصی باروری اسپرم SMI, FSC, PMSCa, PMSCb) و (MSCمورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. به منظور ارزیابی اختصاصی انواع ناهنجاری ها در قسمت های مختلف اسپرم از رنگ آمیزی پاپانیکولار استفاده شد. نتایج نشان داد افزودن عصاره هفت بند در تمامی غلظت ها به آب آشامیدنی موجب افزایش معنی دار حرکات پیش رونده اسپرم و تحرک تخصصی اسپرم نیاز به افزودن دزهای بالای عصاره (1000 و 2000 میلی گرم) دارد. بیشترین تعداد اسپرم های با حرکات پیشرونده سریع(PMSCa) ، بالاترین میزان شاخص های SMI, FSC و MSC، کمترین میزان ناهنجاری های ساختاری و حرکتی اسپرم در غلظت های 1000 و 2000 میلی گرم مشاهده شد (P≤0.05). تفاوت معنی داری در برخی شاخص های فوق بین دو غلظت متوسط و بالای عصاره دیده نشد (P>0.05). به طور کلی، هفت بند بدلیل دارا بودن مقادیر بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی موجب افزایش معنی دار شاخص های اسپرم و نیز بهبود پارامترهای تخصصی باروری اسپرم خروس می گردد.
    کلیدواژگان: هفت بند، اسپرم، ترکیبات آنتی اکسیدان، خروس، باروری
  • فرج الله ادیب هاشمی* صفحات 69-74

    کولیک به معنای درد شکم و اختصاصا درد ناشی از اسپاسم قولون است. کولیک یکی از مشکلات بالینی مهم و رایج در اسب ها به حساب می آید. میزان رخداد این عارضه به صورت سالیانه 4 تا 10 درصد در میان اسبان گزارش شده است. تقریبا در 80% موارد کولیک در اسبان از نوع ملایم بوده و یا علت مشخصی نداشته و مشکل بدون درمان یا با درمانی ساده برطرف می گردد. براساس مطالعات صورت گرفته یک عامل به تنهایی لزوما نمی تواند منجر به ایجاد این عارضه گردد.  بیش ترین علل زمینه ساز رخداد کولیک ناشی از چسبندگی های درون حفره شکم در اسبانی است که پیش تر تحت جراحی های حفره شکمی قرار گرفته اند. در مواردی که بیمار به درمان دارویی با مایعات درمانی خوراکی، مسهل ها و لوبریکنت ها پاسخ ندهد توصیه به انجام درمان جراحی می شود. دوره زمانی پس از عمل جراحی در اسب مبتلا به دل درد می تواند با عوارض مختلفی همراه باشد. در اکثر موارد عوارض در مدت کوتاهی پس از عمل رخ میدهد و مراقبت بسیار شدید و جدی طلب می نماید،

  • محمدرضا اصلانی* صفحات 74-79

    با توجه به گسترش روزافزون پرورش اسب در ایران، توجه به احتمال رخداد مسمومیت ها و پیامدهای آنها ضروری است. عوامل طبیعی و ساخت بشر شامل گیاهان و جانوران سمی، مایکوتوکسین ها و مواد شیمیایی می توانند عامل مسمومیت ها در اسب واقع شوند. همچنین مسمومیت در اسب ها ممکن است به شکل تصادفی، خوردن اتفاقی خوراک یا آب آلوده، و یا عمدی باشد. مقاله حاضر برخی مسمومیت ها را که رخداد آنها در شراط ایران در اسب ها بیشتر محتمل است به اختصار توصیف می نماید. برای این منظور، مسمومیت با گیاهان سمی شامل خرزهر حاوی ترکیبات کاردیوتوکسیک، تاتوره و شوکران کبیر حاوی آلکالوییدهای نوروتوکسیک، پیر گیاه حاوی آلکالوییدهای هپاتوتوکسیک و پیاز حاوی ترکیبات همولیتیک لحاظ شده اند. از ترکیباش شیمیایی نیز مسمومیت با آرسنیک، فسفید های فلزی و موننسین توصیف شده اند. همچنین اثرات سمی مایکوتوکسین فومونیزین و مارگزیدگی ها در اسب تشریح شده است.

  • وحید اکبری نژاد صفحات 80-83

    آندومتریت پایدار متعاقب تلقیح یکی از مشکلات جدی صنعت اسب در سرتاسر جهان است. حساسیت مادیان ها به این عارضه به واسطه تغییرات سیستم ایمنی رحم، تغییرات ساختاری و عملکردی آندومتریم و همچنین تغییرات آناتومیکی دستگاه تناسلی مادیان، که همگی تحت تاثیر افزایش سن و پیری هستند، افزایش می یابد. عملی ترین روش جهت تشخیص عارضه انجام سونوگرافی های مستمر چه پیش از تلقیح و چه پس از آن است و جهت درمان تعداد تلقیحات بایستی به یک مرتبه کاهش یافته و در ادامه مایعات داخل رحمی با به کارگیری لاواژ رحمی و داروهای اکبولیک مانند اکسی توسین برطرف گردد.

  • زهره خاکی* صفحات 84-92

    هموسیستیین (Hcy) یک اسید آمینه غیر ضروری است که از متیونین مشتق می گردد. مطالعات زیادی در انسان بیان کرده اند که هموسیستیین یک بایومارکر مفید بیماری های اکتسابی قلبی می باشد. اما متاسفانه ،در ارتباط با هموسیستیین سرم سگ های مبتلا به بیماری های قلبی عروقی ، اطلاعات محدودی وجود دارد. در مقاله حاضر سعی شده است تا نقش هموسیستیین در ارزیابی بیماری های قلبی انسان و سگ بررسی گردد.

  • حامد دهقانی تفتی* صفحات 93-96
    طب سوزنی یکی از رایج ترین مدل های طب مکمل محسوب می شود که با تحریک نقاط خاص در تشخیص و درمان بیماری ها موثر خواهد بود. این نقاط در ارتباط با یکسری کانال اصلی بوده و هر کدام از این کانال ها با عضو یا اعضای مشخصی در ارتباط هستند. منشا اکثر بیماری ها ناشی از اختلال در سیر انرژی یا عدم تعادل در توزیع انرژی بین کانال ها می باشد که طب سوزنی با ایجاد تعادل بین سطوح انرژی مختلف، اثر درمانی خود را اعمال می کند. در بررسی حاضر دو مادیان عرب یکی با علایم استرس و دیگری با مشکل ناباروری، همچنین یک سلیمی 16 ساله با علایمی همچون عدم تعادل و کنترل در اندام خلفی ، تحت درمان با طب سوزنی قرار گرفتند. میزان پاسخ به درمان و طول دوره درمان با توجه به طبیعت و نوع بیماری هر حیوان متفاوت بود. هدف این تحقیق، توضیح نقش و اهمیت طب سوزنی به عنوان طب مکمل یا جایگزین در درمان بیماری های مرتبط با اسب می باشد.
  • علیرضا رعایت جهرمی* صفحات 97-102
    سوهان دندان، رایج ترین مساله در دندان پزشکی اسب می باشد. بسیاری از دامپزشکان اسب و سوارکاران حرفه ای عقیده دارند که انجام سوهان دندان معمول و پیشگیرانه باعث بهبود وزن گیری، قابلیت سواری اسب و همچنین کاهش مشکلات تغذیه ای و بیماری های دستگاه گوارش مثل کولیک می شود. مطالعات متعدد نشان داده است که انجام سوهان دندان در اسب های دارای مشکلات دندانی باعث بهبود وزن گیری، مصرف غذا و کاهش مشکلات و نافرمانی های موجود در سواری می شود. مشکلات دندانی یکی از مهمترین چالش های طب اسب بوده و توانایی مدیریت آنها تاثیر قابل توجهی بر عملکرد حیوان و سوددهی صنعت اسب دارد. بر اساس این قاعده کلی که پیشگیری بهتر از درمان است، در زمینه مراقبت از دندانها نیز می توان با اتخاذ یک برنامه مدون معاینه دهان و بررسی وضعیت دندان های حیوان مشکلات را از مراحل ابتدایی تشخیص داده و اقدام به درمان کرد. در کشور ما این مهم نیاز به رسیدگی منظم و دایمی بیش از پیش دارد تا ضایعات با افزایش سن به سطح غیرقابل درمان نرسند. پس از آلودگی انگلی، ضایعات دندانی به عنوان دومین علت عمده عدم وزن گیری اسب مطرح شده است. سوهان زدن دندان رایج ترین عملی است که در ارتباط با دندان اسب انجام می شود. بی نظمی های دندان در از دست دادن وزن، ریزش بزاق و کولیک نقش عمده ای دارد و شیوع بیماری های دندانی در اسب های مسن بیشتر است. برداشتن نقاطی از دندان که بیش از حد رشد کرده اند، توسط سوهان دندان، زخم های محوطه دهان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. توصیه شده است که دندان های اسب بالغ سالانه معاینه شوند و الگوهای سایش غیرطبیعی از قبیل نقاط تیز دندانی، سطوح موج دار و سایر ضایعات ناشی از آن ها تشخیص داده و اصلاح شوند. سوهان زدن دندان ها و صاف کردن سطوح دندانی علاوه بر فراهم کردن شرایط آسایش، از اهمیت بسزایی در پیشگیری از مشکلات گوارشی، بهبود ضریب تبدیل خوراک و توانایی اجرایی اسب برخوردار است.
  • فرهنگ ساسانی* صفحات 103-106
    برای تشخیص بیماری ها، یک سری از موارد به دنبال هم باید پیگیری شوند. به ترتیب و از آن جمله تاریخچه، علایم بالینی، ضایعات ماکروسکوپیک، تغییرات میکروسکوپیک در بافت ها و سلول ها می باشند. پاتولوژیست ها براساس مباحث پاتولوژی عمومی مشخص می کنند که آیا از نظر ظاهر و نیز هیستوپاتولوژی، الگوی ضایعات، دژنراتیو، آماسی و التهابی، اختلالات رشد و یا ضایعات عروقی و غیره می باشند. البته در کنار این بررسیها معاینات بالینی، هماتولوژی، میکروبیولوژی، ایمونولوژی و سرولوژی، بررسی های مولکولی، توکسیکولوژی و یا شیمیایی و بیوشیمیایی، تصویربرداری، اندوسکوپی و جراحی اکتشافی و غیره نقش مهمی دارند. کالبدگشایی و پاتولوژی تنها روشی هستند که تشخیص بالینی، نتایج جراحی، بیان علت مرگ، و پاسخ به درمان را تایید می کنند. در این ارتباط PMCT یا postmortem computed tomography و یا MRI میتوانند کمکهای الترناتیو بوده و بیانگر virtopsy یا virtual autopsy باشند.
  • کامران شریفی*، رامین مرادی صفحات 107-122

    رویکرد سنتی در برنامه های کنترلی انگل ها با تمرکز بر استفاده از داروی های ضد کرم با فواصل مناسب معطوف بوده است. به دلیل تکیه بر داروهای ضد کرم توجه کافی به تقابل انگل با میزبان و همچنین محیط صورت نمی گیرد. زیرا که به نظر مالکان میرسد نیازی به تخصص دامپزشکان برای کنترل انگل ها نمی باشد و این داروها به آسانی در دسترس پرورش دهندگان قرار داده شده است (7). با این حال، گزارش هایی از ایجاد مقاومت به داروهای ضد کرم و همچنین سناریوهای جدیدی از آلودگی های انگلی در سرتاسر دنیا به وجود آمده است. در کنار این ها توجه به کنترل بیماری های انگلی و تحقیقات جهت معرفی داروهای جدید کاهش پیدا کرده است. دامپزشکان در حال حاضر جهت دوری از روش های سنتی  کنترل انگل ها و همچنین تعویض داروهای ضد کرم نیاز به باز آموزی اطلاعات خود دارند. استراتژی های مدیریتی یکپارچه که شامل ترکیبی از استفاده انتخابی [1] از داروهای ضد کرمی، بهبود سطح ایمنی دام در مقابل عفونت های انگلی و مدیریت محیط جهت طراحی برنامه های مناسب کنترلی انگل به طور فزاینده ای اهمیت پیدا کرده است. به طور گسترده ای اثرات عفونت های انگلی بین مناطق جغرافیایی و سیستم های مدیریتی متفاوت می باشد. خط مشی های عمومی به منظور کنترل انگل‎ها همیشه منتشر و توصیه می‎شود، اما مصلحت در آن است که در کاربرد هر یک از آن روش ها انعطاف داشت. مناسب ترین برنامه های ضد انگل آن هایی است که بر اساس اهداف تولید کننده، همچنین هزینه ها و بازدهی درمان طراحی شده اند. سایر مولفه هایی که باید در نظر گرفته شود شامل محیط، تغییرات آب و هوا و جغرافیای محل می باشد. از مهمترین بخش های طراحی برنامه های کنترلی ضد انگل آگاهی از کنش بین انگل با میزبان و محیط می باشد.

|
  • Abolfazl Barzegar Bafrouei *, Moosa Javdani Pages 5-18

    AbstractCase Description- An adult male dog (skye terrier breed)affiliated with the trauma history in thoracic limb elbow was referred to the Department of Veterinary Surgery and Radiology of Shahrekord University. Clinical sings included severe lameness of the involved limb, swelling and pain in the palpation and the creation of a crack in the elbow area. Clinical Findings- In the evaluation of the region's Radiology section, the fracture of the humeral condyle and displacement of the elbow joints was determined.Treatment and Outcome- The final treatment for surgical intervention was chosen to establish the internal fixation of fracture parts by using the transcondylar lag screw method and then using the screw and plates.Clinical Relevance- The humeral condylar fractures in the dog is the common fracture cases because the existence supracondylar foramen in the humerus bone, renders the dog prone to such fractures. Humeral condylar fractures can be divided into lateral condylar, medial condylar and intercondylar fractures. Humeral condylar fractures may be seen in any breed of dog although spaniels are commonly affected due to their predisposition to incomplete ossification of the humeral condyle (IOHC). Dogs with a recent humeral condylar fracture present with non-weightbearing thoracic limb lameness. The diagnosis is readily made from orthogonal radiographs. To fixation the fracture parts, using the transcondylar lag screw method whit a Kirschner wire (K-wire). In the intercondylar fractures, using two plates (using a bilateral approach) is attempted to fix the fractured parts.

    Keywords: Fracture, Humeral condyle, fracture fixation, surgery, arthrodesis
  • Abbas Alemian, Seyied Ali Pourbakhsh, Abdul Hamid Shoushtari *, Hadi Keyvanfar Pages 19-29

    Rural poultry like commercial poultries are susceptible to most of infectious diseases. In addition, by increasing the density of poultry farming, the probability of disease occurrence has been increased. Among the most important diseases, Newcastle disease has most of importance. Newcastle disease is endemic in Iran, and causes incidence of outbreaks among commercial and rural poultries, every year. The present study is conducted with the objective of figuring out the prevalence status and virus circulation among rural poultries of Northern provinces of Iran. In the study, 70 villages in 3 provinces (20 villages in Mazandaran, 20 villages in Golestan and 30 villages in Gilan Province) and a total of 1374 birds (600 birds in Mazandaran, 400 birds in Golestan, 374 birds in Gilan province) were sampled. A village considered as epidemiological unit. In the study, birds of 67 villages (96%) were found positive ( presence of antibodies against NDV) including Golestan Province, 28 villages (93.3%), Mazandaran Province, 19 villages (95%) and 20 villages of Gilan province (100%) Moreover, out of 1374 birds, 616 (45%) of them were seropositive against NDV. According to the results of this study, the rate of titer is very high in both levels of villages and level of birds. Such high rate of titer is indicative of continuous exposures of rural poultry of the mentioned provinces to Newcastle virus and high virus circulation rate of these viruses in the studied provinces.

    Keywords: Antibody, Newcastle disease, poultry, Northern provinces, HI
  • Safoora Saffari *, Parvin Torabzadeh, Ali Karimi Pages 31-41
    Introduction

    Ephedra major plant in traditional medicine is used loss weight, blood pleasure treatment, common cold and muscular weakness. But effects on the body especially during pregnancy has not been reviewed. Therefore in study the teratogenic effects of aqueous extract of Ephedra major on Balb/C mouse embryos third to sixth days of pregnancy has been reviewed.

    Materials and methods

    In this study 50 female Balb/C mice were randomly divided into 6 equal groups a control group (non-injection: 5 mice) and witess (injection of Physiology serum: 5 mice) and 4 experimental groups (each of 10 mice). A lethaldose LD50 was determined in condition of 3086 mg/kg.bw in vivo and selected dose for injection 500, 300 mg/kg.bw. Injection was done on the third to sixth days by enema and mice were sacrificed on fifteenth day of pregnancy. ANOVA statistical method was used and SPSS21 was used for diagramming software and to compare groups of Duncan test was used with significant condition P

    Keywords: Ephedra Major, Teratogen, Abortifacient, Mouse embryo
  • Neda Vakili Moghadam *, Alireza Jahandideh Pages 43-50

    Chest injuries, especially tension pneumothorax, can be serious and life-threateningTension. Tension Pneumothorax is a bullet shot and a complication of the subsequent Horner syndrome is very rare. This case report records a rare case of treated tension pneumothorax and Horner's Syndrome in a cat.A 9-year-old adult female cat, weighing 4700 grams in the initial examination shallow rapid open-mouth respiration (82 breaths min–1), tachycardia (95 beats min–1) and normal rectal temperature (37.7°C) and reduced lung auscultation sound in the right lung was referred to the clinic. On the left side of the chest, there was a small wound. After radiography, gun bullets and tension pneumothorax were reported in the chest. Depending on the diagnosis and the emergency, surgery was performed to save the animal's life. Thoracosynthesis was performed and the chest was removed from the chest Then a radiographic picture was taken to ensure pneumothorax recovery. After recovery, the animal's breathing improved and the animal was discharged with antibiotics with a good general condition. In the next referral after 5 days, radiography and health status were normal, but Horner's syndrome was diagnosed as having a completely improved syndrome in the next two weeks of treatment. This study showed that the good prognosis of the Horner syndrome was in the pneumothorax trauma in the cat.

    Keywords: Tension pneumothorax, Cat, bullet injury, Horner's Syndrome
  • Majid Gholami Ahangaran *, Asiye Ahmadi Pages 51-58

    Today, one of the concerns of consumers of animal protein sources is the presence of heavy metals. The accumulation of these elements in meat and its consumption by humans can cause acute and chronic disorders in the function of vital organs. In order to estimate heavy metal cadmium, zinc and silver in meat and poultry products, 100 samples of chicken breast and chicken thigh and 100 samples of heart and liver were collected in Isfahan province. After tissue digestion and passing from filter paper, the elements of cadmium, zinc and silver were measured in tissue samples by an atomic absorption spectrophotometer. The results showed that the mean (± SD) of cadmium concentration in chicken thigh, breast, liver and heart samples was 0.055 ± 0.07, 0.048 ± 0.063, 0.074 ± 0.091, and 0.012 ± 0.034 mg/kg. Mean (± SD) of zinc concentration in chicken thigh, breast, liver and heart samples were 17.18 ± 9.10, 15.45 ± 7.75, 22.36 ± 10.87, and 19.55 ± 7.38 mg/kg, respectively. The amount of cadmium and zinc in all examined samples is below the international permissible limit. The mean (±SD) of silver concentration in chicken thigh, breast, liver and heart samples was 0.0080 ± 0.0094, 0.0048 ± 0.0063, 0.012 ± 0.014 and 0.0036 ± 0.0060 respectively. The amount of silver in tissue samples has not been detected in most samples. هn this study, the storage of elements in meat and poultry is less than the international permissible limit, but monitoring of heavy metals is necessary.

    Keywords: Chicken Meat, Heavy metals, Isfahan
  • Soheil Hemmaty *, Alireza Paymard, Majid Gholami Pages 59-68
    Medicinal Plants with antioxidant properties can improve the quantitative and qualitative specific indices of sperm fertility and increase the hatchability rate in rooster by disturbing the production process of free radicals and neutralizing of oxidative stress. The aim of this study was to investigate the effect of various concentrations of ginger extract on biological parameters and specialized indices of sperm fertility in Golpaygani roosters. In this study, hydro-alcoholic extract of polygonum plant was prepared at concentrations of 0, 500, 1000 and 2000 mg/L and was added to drinking water of 36 adult male (32 weeks old) Golpaygani cock. After one week, the effect of different concentrations of the extract on the specific indices of sperm fertility (SMI, FSC, PMSCa, PMSCb and MSC) were evaluated and compared. The papenicular staining was also used to specific evaluation of sperm abnormalities. The use of polygonum extract significantly improved the sperm fertility indices. The most number of sperm with fast progressive movements (PMSCa), the highest levels of SMI, FSC and MSC indices, the least structural and motility abnormalities was demonstrated in 1000 and 2000 mg extract (P≤0.05). Significant differences were not observed between the two above-mentioned intermediate and high concentrations in some parameters (P> 0.05). There was no significant difference in above indices between medium and high concentrations of extract (P>0.05). In conclusion, polygonum , due to the high amounts of antioxidant compounds, significantly increases the sperm indices and also improves the specific parameters of sperm fertility in rooster.
    Keywords: polygonum, sperm, antioxidant compounds, rooster, Fertility
  • Faraj Alah Adib Hashemi * Pages 69-74
  • Mohammad Reza Aslani * Pages 74-79
  • Vahid Akbarinijad Pages 80-83
  • Zohre Khaki * Pages 84-92
  • Hamed Dehghani Tafti * Pages 93-96
  • Alireza Raayat Jahromi * Pages 97-102
  • Farhang Sasani * Pages 103-106
  • Kamran Sharifi *, Ramin Moradi Pages 107-122