فهرست مطالب

اندیشه آماری - سال هشتم شماره 2 (پیاپی 16، پائیز و زمستان 1382)

نشریه اندیشه آماری
سال هشتم شماره 2 (پیاپی 16، پائیز و زمستان 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/11/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صفحه 2
  • منوچهر خردمندنیا، مصطفی رستگاری صفحه 3
    برای سالهای متمادی، مولفین متعددی روی الگوهای غیر نرمال و غیر خطی کار کرده اند، ولی همانگونه که گرین و سیلورمن {8} نیز اشاره کرده اند، این نلدر و ودربورن بوندند {15} که برای اولین بار نشان دادند که بسیاری از الگوهای خطی، غیر خطی، نرمال و غیر نرمال به واسطه خواص مشترکی که دارند، می توانند عضوی از یک خانواده واحد به نام خانواده الگوهای خطی تعمیم یافته (GLMs) و نه اعضایی از چند خانواده نامربوط، تلقی گردند. مقاله کلیدی نلدر و دربورن {‍ 15} که توسط کوتز و جانسون {11} دوباره به چاپ رسیده است، بدون شک نقش چشمگیری در افزایش امکانات الگوسازی آماری داشته است.
    کلیدواژگان: برآورد پارامترها، انتخاب مدل
  • امیر زینل، سیدمحمود طاهری صفحه 9
    یک مساله متداول در تحقیقات پزشکی، برآورد میزان شیوع یک بیماری است. یعنی نسبت افرادی از یک جامعه که واجد یک نوع بیماری هستند. برای این کار، از یک آزمون تشخیص طبی استفاده و آن را در مورد نمونه ای از جامعه اعمال می کنیم و بر پایه نتایج نمونه، میزان شیوع بیماری را برآورد می کنیم. هنگامی که آزمون تشخیص طبی، عاری از خطا نباشد، باید خطاهای رده بندی نادرست را مورد توجه قرار دهیم. در مقاله حاضر مساله برآورد نسبت، تحت رده بندی نادرست مورد بررسی قرار می گیرد. در این باره برآورد ماکسیم درستنمایی نسبت، برآورد ماکسیم درستنمایی تصحیح یافته، برآورد فاصله ای نسبت و مساله حجم نمونه در برآورد نسبت، هنگامی که رده بندی افراد توام را خطاست، مورد مطالعه قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: میزان شیوع، رده بندی نادرست، برآورد نسبت، حساسیت، دقت
  • مصطفی رزمخواه، بهاره خطیب آستانه، جعفر احمدی صفحه 17
    در یک دنباله از آزمایش های تخریبی آماره های رکوردی حائز اهمیت هستند. در این مقاله، ما توزیع بر نوع دوازده (BURR XII) را در نظر گرفته و به مقایسه اطلاع فیشر نهفته در n مشاهده مستقل و هم توزیع (iid) با همام تعداد آماره رکوردی از این توزیع می پردازیم و نشان خواهیم داد که با در نظر گرفتن زمان بین رکوردها میزان اطلاع فیشر نهفته در آماره های رکوردی این توزیع از همان تعداد متغیر iid بیشتر است. همچنین، ثابت می کنیم که اطلاع فیشر نهفته در رکوردهای بالا و پایین این توزیع با هم برابر هستند؛ این موضوع برای خانواده توزیع های متقارن کلیت دارد، هر چند توزیع بر نوع دوازده متقارن نیست.
    کلیدواژگان: اطلاع فیشر، رکورد بالا (پایین)، زمان بین رکوردها، تابع درستنمایی، نامساوی کرامر - رائو
  • علیرضا نعمت اللهی صفحه 26
    مقاله حاضر به معرفی و کاربردهای روشی قدرتمند در برآورد تابع چگالی طیفی سری های زمانی ایستا با زمان گسسته به نام روش برآورد یابی با قدرت تفکیک پذیری یا وضوح بالا می پردازد. با ارائه یک مثال شبیه سازی شده، این روش را با برخی روش های کلاسیک مقایسه نموده و مزایای آن را برخواهیم شمرد.
    کلیدواژگان: برآورد کپون، دوره نگار، تابع چگالی طیفی، سری زمانی ایستا
  • عباس گرامی، محمد باقر سخاوت، محمدباقر حقیقی انارکی صفحه 31
    سودبخشی نمونه گیری طبقه بندی شده در مقایسه با نمونه گیری تصادفی ساده، در صورتی بیشتر است که واحدهای آمای درون هر طبقه دارای همگنی بسیار زیاد و واحدهای مربوط به طبقات متفاوت از همگنی کمتری برخوردار باشند. در ادبیات مربرطه، وقتی که وسیله تعیین مرز طبقات تنها یک متغیر کمکی باشد، مطالبی ارائه شده است که علاقه مندان را به (1) رجوع می دهیم. در این مقاله، شرایطی بررسی شده است که به جای استفاده از یک متغیر کمکی، به روش های مختلف چندین متغیر به کار برده شده اند و سپس در یک مطالعه موردی، قابلیت این روش های پیشنهادی مورد مقایسه قرار گرفته اند و نشان داده شده است که روش های مذکور در مقایسه با روش های استاندارد، از کارآیی بالاتری برخوردارند.
    کلیدواژگان: نمونه گیری چند منظوره، نمونه گیری طبقه بندی شده، تحلیل خوشه ای، تحلیل مولفه های اصلی، ضریب تغییرات و معیارهای مقایسه
  • افشین آشفته صفحه 40
    در این مقاله، روش های جایگذاری داده های گمشده مانند جانهی چندگانه، الگوریتم EM و داده افزایی مرور و توضیح داده می شوند. شاید تا چندی پیش روش حذف معمول ترین روشی بود که برای برخورد با داده ها گمشده کاربرد داشت، ولی در حال حاضر، با وجود این روش های جدید و قدرتمند آماری می توان برآوردهای خوبی را برای آنها به دست آورد.
    کلیدواژگان: داده گمشده تصادفی، داده گمشده کاملا تصادفی، زنجیر مارکف، الگوریتم EM، داده افزایی، استنباط جانهی چندگانه
  • جهانبخش حکیمی صفحه 48
    در این مقاله، نظریه مقادیر کرانگین معرفی شده و مدل های بزرگ ترین و کوچک ترین آنها داده شده است. توزیع تقریبی برای بزرگ ترین مقدار کرانگین را به دست آورده و مقایسه های عددی بین توزیع های دقیق و تقریبی صورت گرفته است. روش های مختلف برآورد پارامترهای این توزیع ها بیان شده است. به لحاظ اهمیت و دقتی که روش برآورد گشتاورهای وزنی احتمال در برآورد پارامترهای توزیع مقادیر کرانگین دارد، این روش معرفی شده و برای برآورد پارامترهای توزیع کوچک ترین مقدار به کار رفته است.
    کلیدواژگان: مقادیر کرانگین، توزیع های دقیق و تقریبی، گشتاورهای وزنی احتمال
  • مسیب احمدی، قاسم نارمست صفحه 55
    یکی از روش های چند متغیره آماری که امروزه بطور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد تحلی عواملی است. این روش بین مجموعه ای بزرگ از داده های به ظاهر بی ارتباط، رابطه خاصی را تحت یک مل فرضی برقرار می کند. سپس هر متغیر را به صورت ترکیب خطی از عاملهای پنهان تبدیل می نماید. هدف اصلی این روش کاهش ابعاد داده ها با کمترین اطلاعات از دست رفته است. در این مقاله ضمن معرفی مراحل مختلف تحلیل عاملی، به دنبال شناسایی فشارزاهای شغلی پرستاران بیمارستانهای دولتی استان مازندران هستیم.
    کلیدواژگان: عامل، محموله عاملی، چرخش عاملی، مقدار عاملی، مولفه اصلی، قابلیت اعتماد، فشار روانی، فشارزاهای شغلی پرستاران
  • مجیدرضا کتابدار، مرتضی خانبابایی صفحه 64
    هیپوپلازی یک نوع عارضه دندانی است که در مینانی دندان بروز پیدا می کند و موجب آسیب های خفیف یا شدید مینایی دندان می شود. بررسی حاضر در سال 1380 و طی نمونه ای تصادفی به روش خوشه ایدو مرحله ای که 395 کودک مهد کودک های شهر قزوین را شامل می شد، به منظور تعیین میزان شیوع و بررسی فاکتورهای دخیل در هیپوپلازی دندانی کودکان مورد پژوهش انجام گردید. متغیرهای مستقل عبارت بودند از: جنس کودک، شغل پدر، شغل مادر، سطح تحصیلات مادر و پدر و تنها متغیر وابسته عبارت بود از وجود و یا عدم وجود هیپوپلازی دندانی در کودکان.
    کلیدواژگان: هیپوپلازی دندانی، لجیت، کودکان