فهرست مطالب

نشریه تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)
پیاپی 11 (بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • علی محمد سجادی، منصوره احمدی جعفری صفحات 9-36

    بحث های عقالنی در تمدن اسالمی سبب تحول اندیشه و بروز مسایل جدید عقیدتی درمیان مسلمانان گردید. گروهی که آنان را عقلیون مینامند عمده ترین گروه فکری بودند که در برابر اندیشه جبرگرایانه و پیآمدهای اعتقادی- اجتماعیاش مقاومت نموده، و اندیشه های اسالامی را با عقالنیت تفسیرکردند. نقش این گروه تا قرن پنجم در تمدن اسلامی حایز ق مختلف کلامی، به خصوص معتزله و اشاعره، ر اهمیت است. از آنجا که اوج مناظرات ف در قرن های سوم و چهارم هجری قمری بوده است؛ بررسی این دوره ازجهت تبیین جایگاه قشریگری در تقابل با اندیشه های عقلانی و نتایج تعصب ورزی و یک سونگری برخی از فرق، ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: محمود، خلیفۀ بغداد، سیاست، دین، اشاعره، معتزله، فلاسفه، کرامی، حنفی، شافعی
  • فاضل اسدی امجد، طیبه دیبا صفحات 37-60
  • احمد ذاکری، سامان خانی اسفندآباد صفحات 62-92

    زبان شعری حافظ با در کنار هم قرار گرفتن عناصری بسیار شکل گرفته است که یکی از مهمترین این عناصر، کاربرد حروف است. استفاده ی به جا از حروف با توجه به گستردگی معانی و پیشینه ی منحصر به فردی که در زبان فارسی دارد وهم چنین با آن توانش بالقوه ای ک ه در خود داراست در طی زمان، شاعر را ترغیب نموده تا از وسعت معانی و گستردگی کارکرد  استعمال آن ها در جهت بیان اندیشه های خود بهره برد. بنابراین کاربرد حروف، روش های اجرایی شناخته شده از قبیل: حروف اضافه در معنای محاذات، مجاوزت، مشابهت و قسم و... می باشد. لذا امید است که شناخت ت، حروف ربط در معنای فرض، فوری و معی این روش ها، پژوهندگان را در دست یابی به رابطه های پیدا و پنهان کلامی و دریافت رازهای سخن حافظ یاری دهد.

    کلیدواژگان: غرلیات حافظ، معانی حروف، اصوات، نشانه ها، شبه حروف
  • عسکری ابراهیمی جویباری صفحات 93-121

    با توجه به شواهد فراوان درمتون منظوم ومنثوردرمی یابیم که زبان مردم کوچه و بازار با زبان رسمی ازآغاز ادب فارسی تا روزگارما همواره همراه و هماهنگ بوده است وموجب تباع، اسم صوت، تخفیف، قلب، ابدال و غیره گردید خلق برخی از مسایل دستوری مانند ا که در زبان رسمی و اداری بی سابقه است و هنوز پس از گذشت قرنها از پدید آمدن آن، همچنان در زمره زبان محاوره به شمار می آید و ازسوی دیگر زبان محاوره در بخشهایی نظیر: نشانه جمع، اعداد، مبهمات، منادا، واحد شمارش و غیره که در زبان رسمی و فاخر کاربرد دارد، نکات تازه و بکری را به موضوعات دستوری افزوده و سبب تغییرات و دگرگونی هایی گردیده است که درکتابهای دستور بدان اشاره می شود. دراین مقاله برای نشان دادن شمه ای ازتاثیر زبان محاوره دردستورزبان فارسی و با توجه به نقش برجسته شاعران معاصر در پیوند زبان رسمی و ادبی با زبان مردم کوچه وبازار سعی شد تا شواهدی از دوره های مختلف بویژه دوره اخیر ارایه گردد.

    کلیدواژگان: زبان محاوره، شعرا، دستور زبان، اتباع، اسم صوت
  • زهرا سلیمانی صفحات 123-142

    ملک الشعراء بهار و حافظ ابراهیم دو شاعر بزرگی هستند که در ادبیات معاصر ایران و مصر از درخشش خاصی برخوردارند. بروز ادبی آنان در عرصه ی اجتماع و سیاست و فعالیت و مداخله شان در امور جامعه به حدی بوده که بهار به »ملک الشعراء« و حافظ ابراهیم به »شاعر النیل« ملقب شده اند. در این مقاله بر آنیم تا نگاه این دو شاعر برجسته و شخصیت اثرگذار اجتماعی را به »علم و دانش« به عنوان یکی از ویژگی های جامعه ایده آل از دل اشعارشان دریابیم و جایگاه آن را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم.

    کلیدواژگان: ملک الشعراء بهار، حافظ ابراهیم مصری، شعر، ادبیات تطبیقی، علم ودانش
  • مریم قمی صفحات 143-159

    نگاه به دوران کودکی در واقع نگاه به برزخ انتظار است، انتظار برای ورود به بزرگسالی و کامل شدن.از این رو باید در نگارش آثار برای کودکان دقت و خالقیت لحاظ گردد. کودکان امروز نیازمند فراگیری مفاهیم زندگی از طریق داستان های ویژه خود می باشند. تا بهتر بیاندیشند، بهتر ببینند و زیبا زندگی کنند. و این مهم تنها با عالقه مند کردن کودکان به مطالعه محقق می شود.کسی که یک بار با لذت بخواند، به سادگی بار دیگر به سراغ کتاب خواهد رفت. شیر مادر هیچگاه از مد نمی افتد و کتاب نیز همینطور.

    کلیدواژگان: کودک، مطالعه، کتاب
  • سکینه نجاریان صفحات 161-176

    سالمان و ابسال یکی از داستان های تمثیلی ادب فارسی است که ریشه در اسطوره های یونانی دارد. این داستان با روایت های گوناگون در ادب فارسی آمده است که از این میان دو روایت حنین بن اسحاق قرن سوم و جامی (قرن نهم) شباهت بیشتری به یکدیگر دارند، که نشان دهنده ی این مطلب است که جامی در نقل داستان از روایت حنین بن اسحاق بهره برده و با تغییراتی که در آن ایجاد نموده آن را به فرهنگ اسلامی- ایرانی نزدیک کرده است. توجه جامی به اسکندر، خرد اسکندری و فرهنگ یونانی سبب اعتالی این داستان پس از شش قرن- از زمان ترجمه ی حنین بن اسحاق تا زمان جامی- شده است

    کلیدواژگان: سلامان و ابسال، تمثیل، حنین بن اسحاق، جامی
  • سیما فرشید، تلی شعوری صفحات 177-196
  • فریده کریمی موغاری، سعید قنبری فشی صفحات 197-221
|
  • Ali Mohammad Sajjadi, Mansoureh Ahmadi Jafari Pages 9-36
  • fazel asadi amjad, tayebe diba Pages 37-60

    Jalaldin Molavi and Emily Dickinson the poets who shared several common characteristics such as contradictions, dualities, and uncertaintieswhich prevent these poems from offering definitive meanings and topresent these poems as constitute of binary oppositions. Deconstructiveanalysis of these highly acknowledged poems reveal the instability of EmilyDickinson’sand Molavi’slanguage andmeaning. Finally,the presentresearchshows that these poems could have many possible interpretations and meanings andaccordingly, it is concluded that there is not a definitive interpretation for each poem.

  • ahmad zakeri, saman ghani sfandabad Pages 62-92

    Poetic language of Hafez has formatted with gathering manyelements which one of the most important of these elements isletter applying.                                                                                         Using in a definite time from letters with regarding wideness of meaningand special review of literature that there is in Persian language and alsothe potential which it has during time cause poet to use from semanticextent and applying extent (use) in order to benefit from expression ofidea. So letter applying and identified administrating methods such as :propositions in meaning of Mahazat (front), Mojavezat, Moshabehat(Similarity), Maeiyat (Companionship), and conjunctions in meaning ofFarz(Hypothesis), Foriyat(Urgency), Qasam (Swear). Therefore we hopethat cognition of these methods help researchers to achieving to appear and hidden word and receiving secrets of Hafez’ words.

  • Abrahimee joybari Askari* Pages 93-121

    In accordance with a great deal of documents in poems and prose, wefind that the language of people, in Market and every where, has been alignwith and coordinated to formal language from the beginning of Persianlanguage to present age. it caused Some gramamatical sbjects such af :sout noun, Takhfif, Gholb, Ebtal and etc. it is still evolving in formal andofficial language and after Centuries it is Considered as Speaking language. On the other hand, speaking language is being used in formal languagein the parts incloding adding sign, Mambers, setoric words, Monada,counting unit, and etc. it added new points to grammatical Subjects andCaused some changes which are in this paper, it was tried to show someeffects of Speaking language on Persian language grammar and Point thegreat Contemporary poets Contribution to linking the poetical and formallanguage to the common language to some documents from differentperiods specially present period.

  • zahra soleymani Pages 123-142

    Bahar and Hafez ebrahim are two important poets in recent literature of iran and egipt. Their social and political participations was very importantin their histoty baise on this they called Malekl-al-shoara and the poet ofNile. In this study we try to know their view point to their idial socity

  • maryam ghomi Pages 143-159

    Looking to childhood period, in fact is an outlook on expectation isthmus;In expectation of entering to adulthood and evolution. There fore, it shouldbe considered precision and creative in writing books for children. Today ischildren need to learn living concepts by stories are special to themselves,in order to see better and live beautifully. And this significance can beestablished only by making children interested to study. Any one whostudy and enjoy for once, then he /she will go to study book easily onceagain. Mothers milk never lose its fashion for breast –fed, the book is too.

  • Sakineh Najjarian Pages 161-176

    One of  the  allegory  stories  of  Persian  literature  is  salaman  and  absal which  is originated  from Greek mythology. In the Persian  literature,  there  are  different  narratives  about  this  story among  them,  Honayn-ebn-Eshagh’s  narrative (third  century) and  jami’s narrative (ninth century) are more similar to each other, it  shows, that  jami  in this story has used  Honayn-Ebn-Eshagh’s narrative and  has  had some  modifications  to  approach  it  to  Islamic- Iranian  culture. Jami’s  attentuion  to Eskandar, Eskandar’s  wisdom  and  Greek  culture has  made  this  story  to  promote   after 6 centuries – from  Honayn- ebnEshagh’stranslation to Jami’sera.

  • Sima Farshid, Tali Shoouri Pages 177-196

    E. M. Forster, a significant modern novelist, seems to be preoccupied with profound emotions which constitute human relations. Suchinteractions lead one to approach Eudaimonia, a life in which virtue isintertwined with pleasure. Forster’s novels also depict a kind of lovethat embraces both romantic and erotic love which might at first glanceseem irrelevant to morality; whereas, they are confirmed to contribute todevelop moral thinking. Among moral philosophers and literary criticsof the twentieth and twenty first centuries, Martha C. Nussbaum is aneminent figure who is mostly interested in human relations and theirimpact on moral development, and she analyzes such notions in literaryworks. Personal choices and relations become the path for moving towardself- knowledge and altruism and a better realization of one’s potentials inher eyes. Regarding E. M. Forster’s enthusiasm for morality and humaninteractions, scrutinizing courses of action in his novels by making use ofNussbaum’s opinions appears to be fruitful since they both opt for humanrelationships to cultivate morality. The protagonists of Howards End attaina practical wisdom through their love and intimate relationships withpeople around them by valuing personal everything rather than universaleverything. Reaching the point that one can love nonjudgmentaly provesto be some characters’ ultimate aspiration for moral growth; furthermore,love’s knowledge in this novel is obtained through mutual communication and exposing oneself to possibilities of life.

  • Farideh Karimi Moughari, Saied Ghanbari Fashi Pages 197-221

    Nafsatol Masdour is a book authorized by Mohammad zeydari nasavi(632), a secretary of sultan Jalaleddin kharazm. He had been accompanyingthe courayous prince in his battles against the Mongols and had the chanceof saving his memoirs of the failure occurred. Thus, Nafsatol Masdour is ahis toric-literal work of an. On one had he is picturing the war, the murderand the loot and on the other hand orating his overflowing emotions andfeeling towards the honorable king (Sultan Jalaleddin).This is one of the most innovative masterpieces of technical prose and ofthe best synthetic one in the seventh century.The narrator employing historiography, artistic innovation and delightfullness aims at glorifying the words and expressions. Epithetic, metaphoricand allegoric compounds underlying the words and expressions underlyingthe words and expressions, both explicitly and implicitly, knit the threadsof the book toga her. Meanwhile, this study examines the similes andallegories the similes and allegories employed in the work.