فهرست مطالب
فصلنامه پژوهش های مهدوی
پیاپی 33 (تابستان 1399)
- بهای روی جلد: 295,000ريال
- تاریخ انتشار: 1399/08/01
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحه 6
در حکمت متعالیه صدرالمتالهین اصول هستیشناسانه و انسانشناسانه متعددی به طور غیرمستقیم به تبیین مبانی دخیل در اندیشه مهدویت میپردازد. این مقاله به روش تحلیل و تبیین عقلی، مبانی چندگانه مهدویت را از منظر حکمت متعالیه صدرالمتالهین بازخوانی کرده است. استخراج اصول مرتبط موجود در حکمت متعالیه نشان میدهد مسایلی مانند وحدت حقیقت و تفاوت مرایی، وساطت فیض، انسان کامل، علم و احاطه نفس کامل بر جهان، غایتشناسی هستی، نقش و تاثیرات دعا، جامعه آرمانی و... در حقیقت توصیف عقلانی مبانی اندیشه کلامی مهدویت است. براساس این تحقیق، نظر به بنیادهای معرفتی و حکمی موجود در آثار صدرالمتالهین، اندیشه مهدویت نه تنها از زاویه کلامی بلکه از زاویه فلسفی نیز قابل دفاع است. حکمت متعالیه با توجه به اصول مبنایی خویش یعنی اصالت وجود، وحدت وجود، کثرت مظاهر و مرایی و حرکت جوهری میتواند بنیادهای اندیشه موعود را به گونهای پیریزی کند که جامع مصداق موعود همه ادیان باشد. تبیین فلسفی _ حکمی این تیوری میتواند در جهت ارایه فرامذهبی موعودگرایی با شاخصههای پرشور مهدوی قرار گیرد. آمادگی همیشگی برای دفاع از انسان کامل، امید و آرزوی قرار گرفتن در کنار انسان کامل، مثبت دیدن فرآیند کلی حرکت جهان، مراقبت از اعمال، احساس خلا، تنهایی و پوچی نکردن و تلطیف روح با جانمایه عشقورزی به انسان کامل در کنار سایر تبعات مثبت اندیشه مهدویت میتواند همه انسانهای حر و حکیم را در معرض روایح اندیشه موعود به شکل مهدوی آن قرار دهد.
کلیدواژگان: مهدویت، حکمت متعالیه، انسان کامل، موعود -
صفحه 24
جوامع بشری هماره با چالش شهوتپرستی مواجه بوده و هستند. روایات مهدوی از نمود و بروز افراط در شهوت جنسی در آخرالزمان حکایت دارد و آن را از اشراط الساعه برشمرده و این دوران را به «بدترین دوران زندگی بشر» معرفی کرده است. پردهدری حجابها، گرایش شدید و سرعت به لذات حیوانی، حلال کردن حرام الهی در اطفاء غریزه جنسی و... از جمله نشانههای چنین رفتاری در عصر غیبت است که وجه اشتراک همه آنها جرات به شکستن حدود الهی است. از دیگر سو قرآن کریم و روایات، با تبیین قرقگاه الهی و چگونگی اهتمام به آن، راهکار مواجهه با چنین پدیدهای را در سه ساحت نگرشی و گرایشی و رفتاری ارایه نموده است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی _ تحلیلی، ضمن آسیبشناسی چالش پیشگفته، آثار کاربست قاعده حریم حمی در مواجهه با افراطگرایی جنسی در آخرالزمان را تبیین مینماید. اجرای چنین قاعدهای که مبتنی بر آیات قرآن و روایات معصومان؟عهم؟ است، نقش اساسی در مواجهه موفق با چالش شهوتپرستی و نیز پاسبانی از جامعه منتظر دارد.
کلیدواژگان: اشراط الساعه، جامعه منتظر، قاعده حریم حمی، آخرالزمان -
صفحه 44
آگاهی ایمه اطهار: به عنوان قرآن ناطق به معارف قرآن و مقاصد آیات و تحلیل و تبیین ایشان با توجه به نیاز بشر و همچنین نظر به اهمیت و جایگاه ویژه گونهشناسی روایات در تفسیر قرآن کریم و ضرورت شناخت نظرات و تلاشهای علمی گذشتگان در این مقاله به این مهم پرداخته شده است که گونهشناسی آیات و روایات مهدویت در تفسیر اطیب البیان به چه صورت تبیین میشود از آنجا که مفسر اطیب البیان دیدگاههای روایی کلامی را در تفسیر خویش در نظر داشتهاست، صاحب سبک کلامی _ روایی میتواند باشد؛ که این مسئله در مبحث مهدویت که آن نیز کلامی _ روایی است اهمیت این بررسی را دوچندان میکند. بررسی گونهشناسی آیات مهدویت در چشمانداز تفسیر اطیب البیان در دو محور کلی ظاهری و باطنی قرار دارد؛ بدین معنا که در همه محورهای ظاهری مصادیق متعددی موجود است لکن در بعد باطنی نیز در جنبههای گوناگون تاویل، جری و التزام مصادیقی را میتوان به دست آورد.
کلیدواژگان: آیات و روایات مهدویت، اطیب البیان، امام زمان؟عج؟، فریقین، گونه شناسی -
صفحه 70
مسئله غیبت امام زمان7 در مباحث مهدویت جایگاه ویژهای دارد. اگر چه در روایات متعدد تعبیر «لابد لصاحب هذا الامر من غیبه» دیده میشود، اما در میان جامعه شیعیان رایج شده که: «غیبت امام عصر4 به سبب وجود گناهان ماست». سوالی که به نظر میرسد، این است که چطور گناه این همه کافر و مخالف امام زمان، مانع ظهور نیست و فقط گناه همین اقلیت شیعه که معتقد به وجود و ظهور امام زمان7 هستند، مانع ظهور ایشاناست؟ لذا مسئله قابل بررسی است. محقق و فاضل بینظیری چون علامه آیتالله شیخ محمدرضا جعفری،[1] این بحث را بهشکل مستدل بیان نموده و ادله ضرورت غیبت را مطرح نموده، معتقد است براساس دلایل، اساسا امام زمان7 نمیتواند غیبت نداشته باشد، و این موضوع از حکمتهای الهی است. نگارنده، پس از ترجمه سخنان علامه، به تلخیص و توضیح دیدگاه وی پرداخته است. نتیجه بحث چنین است که براساس شش دلیل زیر مسئله غیبت و امام زمان7 از هم جدانشدنی است: 1. لزوم خالی نماندن زمین از حجت خدا؛ 2. امامت نکردن حضرت مهدی7 حتی برای یک روز؛ 3. آیات ناظر بر وعده الهی و غلبه دین خدا بر همه ادیان(پنج آیه)؛ 4. دوازده نفر بودن امامان؛ 5. حدیث ثقلین؛ 6. احادیث مهدویت در کتب اهلسنت و نکات مهم آنها ناظر بر الهی بودن امامت امام عصر4؛ که در این بخش به سه حدیث مهم از منابع عامه اشاره میشود. گفتنیاست که وجود امام با غیبت، منافاتی ندارد.
کلیدواژگان: مهدویت، غیبت، امام زمان7، آیت الله جعفری، شیعه اثناعشری، دوازده امام -
صفحه 96
از جمله مباحثی که در تربیت دینی غیررسمی نیاز به بررسیهای بسیار و دقیق دارد، ولایتپذیری و ایجاد آمادگی برای حکومت جهانی امام عصر؟عج؟ و آموزش آن برای نوجوانان در مسجد است، لذا محققان با بهرهگیری از روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی درصدد شدند تا راهکارهایی را برای این امر شناسایی و پیشنهاد کنند. راهکارهای معرفی شده که میتوانند در فضای تربیتی مسجد و با استعانت از تربیت تبلیغی مورد استفاده کنشگران این عرصه قرار گیرند در دو بخش مقدماتی و زمینهساز (ایجاد نگاه تربیتی، انسجام در برنامهریزی، جوانگرایی در انتخاب عناصر تربیتی، گزینش عناصر تربیتی با توانمندی علمی) و اصلی (مخاطبشناسی، آگاهی بخشی و بصیرتدهی، محبتورزی، تشویق به شرکت در نماز جماعت، مسئولیتدهی، الگودهی از سیره علما و شهداء، استفاده از تابلو نوشتهها، اجرای تیاتر، قصه گویی، استفاده از عکس و فیلم، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، ایجاد شرایط لذت بخش) قابل تبیین هستند.
کلیدواژگان: عصر غیبت، تربیت دینی، تربیت دینی غیررسمی، اصالت مسجد، آموزش ولایت پذیری، نوجوانان -
صفحه 124
بررسی سیره پیامبر (ص) در مواجهه با مخالفان و سپس تطبیق آن با نحوه عملکرد حضرت مهدی4 از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه این امر کمک میکند که به جمعبندی درستی از روایات متعدد موجود در زمینه چگونگی برخورد حضرت مهدی (ع) با مخالفان رسید و از آن به عنوان الگوی رفتاری مناسب در این راستا در دوره غیبت بهره برد. پیامبر6 مظهر رحمت پروردگار بود؛ از طرفی حافظ بنیان دین در برابر معاندان بود و از طرف دیگر برای حفظ اسلام نوپا با منافقان و مشرکان راه سازش را در پیش میگرفت. حضرت مهدی4 همانند جدش رحمت برای عالمیان است و از طرف دیگر ملزم به تشکیل حکومت عدل جهانی است و به عنوان آخرین امید بشر، برای رسیدن به این مهم از هیچ امری فروگذار نمیکند؛ از این رو پس از آنکه با شفقت و دلیل متقن جهانیان را دعوت به جبهه حق کرده و اتمام حجت مینماید، نه تنها با معاندان از هر دینی به مبارزه میپردازد، بر خلاف جدشان با منافقان راه سازش در پیش نگرفته و آنها را نیز از بین خواهد برد تا بتواند حکومتی سرشار از عدل تشکیل دهد.
کلیدواژگان: پیامبر(ص)، مهدی (ع)، سیره، رحمت، صلح، سازش، قیام
-
Page 6
The transcendent wisdom of Sadr al-Mutalahin indirectly explains several ontological and anthropological principles, including the principles involved in the thought of Mahdaviyat. This article has re-read the multiple principles of Mahdaviyat from the perspective of the transcendent wisdom of Sadr alMutalahin by means of rational analysis and explanation. The principles of transcendent wisdom such as the unity of truth, the mediation of grace, the perfect man, knowledge and the complete encirclement of the soul over the world, the teleology of existence, the role and effects of prayer, the ideal society, etc. are in fact rational descriptions of the foundations of Mahdaviyat. According to the epistemological and theological principles in the works of Sadr al-Mutallahin, the idea of Mahdaviyat can be defended not only from a theological point of view but also from a philosophical point of view. Philosophical-theological explanation of this theory can be used to present transreligious Promisedness in the form of Mahdaviyat. Readiness to defend the perfect man, hope and desire to be with the perfect man, seeing the positive world, taking care of things, feeling useless and calming the soul with love for the perfect man, along with other positive consequences of the idea of Mahdaviyat can be all human beings To prepare free people to accept the idea of Mahdaviyat.
Keywords: Mahdaviyat, transcendent wisdom, perfect man, promised -
Page 24
Belief in the establishment of a world State by a man from the generation of the Holy Prophet of Islam (PBUH) in the Apocalypse and on the eve of the resurrection is the common belief of all Muslims, so that it has played a prominent and fundamental role in various areas of their personal and social life. Among the components of this belief, the principle of the Waiting has a special position. Innocent Imams (AS) have offered statements about the foundations and principles of waiting that Shiite elders have always analyzed and explained them and have made this analysis as a basis of their views and behaviors. Ayatollah Khamenei, the Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran, is one of those who, according to the enlightened words of the Infallibles, have always explained the principle of the Waiting and based their leadership strategy and the general directions of the Islamic government on it. The following article seeks to explain the foundations and principles of the waiting in the Supreme Leader statements based on the words of the Infallibles (PBUH). The narrative foundations of the Waiting in his view are: perfectionism; Recognizing and drawing the optimal situation; Moving from the status quo to the optimal ; The certainty of the fulfillment of the divine promise. Also based on the above principles; The constructiveness of the Waiting , the authority of the Waiting , and the spirituality of the Waiting are among the principles of the Waiting in the view of Ayatollah Khamenei. The research that is organized by descriptiveanalytical method, answers the question of what are the narrative foundations and principles of waiting in the view of the Supreme Leader?
Keywords: Ayatollah Khamenei, Waiting, Mahdaviat, Foundations of the Waiting, Principles of the Waiting -
Page 44
Knowledge of the Imams (as) as the narrator of the Qur'an on the teachings of the Qur'an and the purposes of the verses and their analysis and explanation according to human needs, as well as the importance and special place of typology of narrations in the interpretation of the Holy Qur'an and the need to know the views and scientific efforts of the past. The article deals with the importance of how the typology of verses and narrations of Mahdism is explained in the interpretation of Atiab al-Bayan. Since the commentator Atiab al-Bayan has considered the views of theological narration in his interpretation, he can have a theological-narrative style; This issue doubles the importance of this study in the issue of Mahdism, which is also theological-narrative. The study of the typology of Mahdism verses in the perspective of the interpretation of Atiab al-Bayan is in two general axes of appearance and interior; This means that there are several examples in all external axes, but in the esoteric dimension, examples can be obtained in various aspects of interpretation, Jerry and commitment.
Keywords: verses, narrations of Mahdism, Atib al-Bayan, Imam al-Zaman, farighain, typology -
Page 70
The Occultation of Imam al-Mahdi (AS) is extensively considered in the discussions of Mahdism; Although the phrase “ (it is obligated for the owner of this affair to be unseen”, among the Shiite community it is common that “the absence of the Imam of the Age (AS) is due to our committing sins.” The question arising here is how the sins of so many infidels and opponents of the Imam (AS) do not prevent his Appearance, but only the sins of the Shiite minority, who believe in his existence and emergence, are an obstacle? Therefore, the issue may be investigated. The unique and knowledgeable scholar Allameh Ayatollah Sheikh Mohammad Reza Ja'fari, expressed this question in a reasoned manner and presented the reasons for the necessity of Occultation. Based on proofs, he believes that Imam al-Mahdi (AS) had to hide from the people, which is compatible with the divine wisdoms. After translating Allameh’s statements, the author has summarized and explained his views. The result is that based on the following six reasons, the issue of occultation and the Imam of the Age (AS) is inseparable: 1- The need for the earth not to be empty of God’s authority; 2- Not being Imam (for al-Mahdi - AS) even for one day; 3- Verses concerning the divine promise and the dominance of God’s religion over all religions (five verses); 4- Twelve Imams; 5- Thaqalayn Hadith; 6- The Mahdism Hadiths in the Sunni books and their important points regarding the divinity of the Imamate of Imam al-Mahdi (AS); In this section, three important hadiths from Sunni sources are mentioned. It should be noted that the existence of the Imam does not contradict the Occultation.
Keywords: Mahdism, Occultation, Imam of the Age (AS), Ayatollah Ja'fari, Twelver Shiites, Twelve Imams -
Page 96
One of the Topics that Needs to be Studied Very Carefully in Informal Religious Education is, Acceptance of Walayah And Preparing for the Global Rule of Imam Asr(as) And it's Instruction Adolescents in the Mosque, Therefore, the Researchers Tried to use Descriptive-Analytical Research Method To Identify and Propose Solutions for this. The Introduced Solutions that Can be Used by the Activists in this Field in the Educational Space of the Mosque and with the Use of Propaganda Education can be Used in two parts: Introductory and Contextual(Create an Educational Look, Coherence in planning, Youthfulness in the Choice of Educational Elements, Selection of Educational Elements with Scientific Capability) And Original(Audience, Awareness and Insight, Loving, Encouraging Participation in Congregational Prayers, Taking Responsibility, a Model of the Life of Scholars and Martyrs, Use of Billboards, Theater Performances, Storytelling, Using Photos and Videos, Holding Cultural and Book Reading Competitions, Creating Enjoyable Conditions) They Can be Explained.
Keywords: Age of Absence, Religious Education, Informal Religious Education, Originality of the Mosque, Acceptance of Walayah Instruction, Adolescents -
Page 124
It is very important to Study Prophet Mohamad’s (s) conduct in encountering with opponents and then comparing it with the method that would be chosen by Imam Mahdi (a) because this can help us to make proper conclusion of the various hadiths in the field of how Imam (a) would deal with the opponents and then it can be used as a suitable behavioral model in this regard during his absence. The Prophet (s) was a manifestation of God’s Mercy; on the one hand, he was the guardian of the foundation and principals of Islam against arrogant pagans, dissenters and oppressors, and on the other hand, he was trying to compromise with the hypocrites and polytheists in order to preserve the new Islam. Imam Mahdi (a), like his ancestor is considered as merciful person for people all over the world and on the other hand, he is going to make a just government in the world. So as the last human hope, he will do his best for achieving this important goal. Therefore, he first will invite people to the rightful path in a good and merciful manner with logical reason and convincing argument so that no one would have any excuse, then he will fight not only with arrogant oppressors and enemies of any religion, but, unlike the Prophet (s), he would not compromise with the hypocrites and he will destroy them so that he can form a government full of Justice.
Keywords: Muhamad (s), Mahdi (a), Conduct, Mercy, Peace, compromise, rising