فهرست مطالب

معرفت فلسفی - پیاپی 4 (تابستان 1383)

فصلنامه معرفت فلسفی
پیاپی 4 (تابستان 1383)

  • 168 صفحه، بهای روی جلد: 3,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1383/06/15
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 7
  • میز گرد فسلفه شناسی (4) مکاتب فلسفه اسلامی / با حضور آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، آیت الله حسن ممدوحی، و استاد غلامرضا فیاضی
    صفحه 11

    این گفت وگو، به رمز و راز محدودیت مکاتب فلسفه اسلامی و تنوع مکاتب فلسفه غربیمی پردازد. مکاتب فلسفه اسلامی عمدتا منحصر به مکتب مشائی،اشراقی و حکمت متعالیه است.
    اما در غرب، فلسفه هایی که در اروپا مطرح می شد، صرف نظر از اختلافات و کشمکش هاییکه با کلیسا داشتند، بیش تر صبغه مشائی داشت و از کتاب های ابن سینا گرفته شده بود. فلسفهتوماس آکوئیناس از آن جمله است. پس از دوران رنسانس، مبانی فلسفی به طور کلی زیر سوالرفت و گرایش های مادی مطرح شد و کم کم مکاتب ماتریالیستی پدید آمد.
    از این رو، چون در جوامع غربی، اختلاف فلاسفه در مبانی و بین اثبات ماده و ماورای مادهبود، مکاتب فلسفی زیادی گسترش پیدا کرد و فلسفه ها بیش تر فرد محور شدند، ولی در عالماسلام چون فلسفه در خدمت دین بود، اختلافات بیشتر در روش ها بود و تفاوت سه گرایشعمده فلسفه اسلامی در روش آنهاست، بر خلاف مکاتب فلسفه غرب که علاوه بر اینکه بهروش واحدی پای بند نیستند، در مسائل هم دچار اختلاف و پراکندگی اند. در عین حال، آشوبفکری در فلسفه غرب که نتیجه دو عامل، کنار گذاشتن منطق، به ویژه منطق ارسطویی و رهاکردن مبانی دین بود، از جمله عوامل تکثر مکاتب فلسفی غربی است.

    کلیدواژگان: حکمت متعالیه، فسلفه اشراق، فلسفه مشاء، فلسفه اسلامی، فلسفه شناسی
  • احمد ابوترابی صفحه 27
    برای حکمت متعالیه صدرالمتالهین دو معنا می توان در نظر گرفت: یکی، «فلسفه اولی» ودیگری، مکتبی است که با روش ویژه ای، مسائل فلسفی را بررسی می کند. روش شناسیحکمت متعالیه از دیدگاه صدرالمتالهین و نقد و بررسی آن، موضوع این مقاله است. پیروی ازاین روش، طبعا، دستاوردهای متفاوت با دستاوردهای فلسفه مشاء و علم کلام و حتی اندکیمتفاوت با دستاوردهای شیوه اشراقی و عرفانی خواهد داشت.
    شیوه حکمت متعالیه دارای دو بعد سلبی و ایجابی است. ناکفایتی عقل برای دست یابی بهحقایق و نارسایی عرفان برای ادراک حقایق و زیان های سطحی نگری و ظاهربینی در بررسیشریعت در بعد سلبی این مکتب بیان می شود. نقش عقل و وجدان عرفانی و کیفیت امتزاجبرهان و وجدان و نقش شریعت در ورای این دو علم به عنوان مصحح و موید عقل و عرفان وهماهنگی راه برهان، وجدان و شریعت در وصول به حقایق در بعد اثباتی این مکتب جا دارد.
    این مکتب هدف از تعلیم و تعلم را تنها دست یابی به مجموعه ای از مفاهیم و اصطلاحات وگزاره های ذهنی نمی داند، بلکه هدف را معرفتی می داند که با کمال نفسانی صاحب معرفتهمراه است. امتیاز دیگر این مکتب آن است که روش تحقیق آن بر معرفت شناسی متقنی مبتنیاست، در عین حال، دارای نارسایی هایی نیز هست و راه نقد در آن مسدود نیست.
    کلیدواژگان: حکمت متعالیه، روش شناسی، وجدان، مکاشفه، عرفان، اشراق، عقل
  • آیت الله محسن اراکی صفحه 63
    مبحث ادراک و معرفت از مسائل بسیار مهم فلسفی است که بخش قابل توجهی از مباحثفلسفه اسلامی، به ویژه فلسفه ملاصدرا را به خود اختصاص داده است. در این بررسیکوتاه، نظریه ملاصدرا را در زمینه حقیقت ادراک و مراحل آن، به گونه ای مختصر و روشنبیان می کنیم:به همین منظور، نخست به مقدمه ای کوتاه پیرامون تاریخچه مبحث معرفت در فلسفهاسلامی پرداخته، سپس بحث را در سه بخش پی می گیریم:1. اشاره ای به نوآوری های ملاصدرا در فلسفه معرفت؛2. حقیقت ادراک در فلسفه ملاصدرا؛3. مراحل و مراتب ادراک در فلسفه ملاصدرا.
    کلیدواژگان: ادراک، معرفت، حقیقت، ادراک حسی، ادراک خیالی، ادراک عقلی، ملاصدرا، فلسفه معرفت
  • عسکری سلیمانی امیری صفحه 81
    اکثر منطق دانان مسلمان و در راس آنها فارابی و ابن سینا پس از ارائه دستگاه جنس و فصلی وذاتی و عرضی و اینکه حد تام مشتمل بر تمام ذاتیات محدود است، به صعوبت و دشواری حدتام حقیقی فتوا داده اند.
    در این میان بغدادی با طرح حد مفهومی و اسمی در علوم، سهولت حد تام را مطرح کرده وشیخ اشراق در مقام نقد نظریه تعریف مشائین سهولت حد مفهومی یا اسمی را تایید کرده است.
    این دو بین اسم و مسما و بین حد و محدود رابطه قائل نشده اند. از نظر این دو اسم برایمسمایی است که از آن شناخت داریم و میزان شناخت ما از مسما در واقع تشکیل دهنده حدمسما است.
    از نظر راقم سطور، رابطه حد و محدود و اسم و مسما کلیت ندارد لذا همواره حد شی ء بهمیزان شناخت مسما تنظیم نمی شود، گرچه فی الجمله ارتباط اسم و مسما و حد و محدود قابلقبول است.
    کلیدواژگان: حد تام، ذاتی، عرضی، اسم و مسما، حد حقیقی، حد مفهومی یا اسمی، شیخ اشراق، بغدادی
  • محمد لگنهاوسن ترجمه: منصور نصیری صفحه 113
    هگل فیلسوف غامض گو و پیچیده نویسی است که تفسیر دیدگاه هایش در میان متخصصان فن،ماجرای درازدامنی دارد. برخی وی را به اعتقاد به همه خدایی، همه درخدایی و حتی کفر متهمساخته اند و برخی دیگر وی را ستوده اند؛ اما آنچه پیداست این است که هگل خود را متعهد بهمسیحیت لوتری دانسته، دامن خود را از این اتهامات برمی شوید. دزموند فیلسوف معاصریاست که پس از 25 سال مطالعه در آراء هگل، در کتابی با عنوان خدای هگل: بدل ساختگی؟ بهتفسیر دیدگاه هگل درباره خدا و دین پرداخته است. این کتاب، که آکنده از اصطلاحات پیچیدهفلسفه هگل و نیز نوواژه های خاص خود دزموند است، در این مقاله مورد بررسی و نقد اجمالیقرار گرفته است.
    نکته مهم در این بررسی تاکید آن بر این نکته است که باید از داوری شتاب زده درباره فیلسوفبزرگی چون هگل پرهیز کرد و بدون هیچ گونه محدودنگری به سایر دیدگاه هایی که در تفسیرنظرپردازی های هگل درباره دین مطرح شده اند، توجه کرد.
    کلیدواژگان: هگل، خدا، همه خدایی، همه در خدایی، دین
  • رحیم قربانی صفحه 133
    مسئله هم ارزی جرم انرژی، که از نسبیت خاص اینشتین در سال 1905 میلادی آغاز شد، یکقرن است که محافل علمی دنیا را به خود مشغول ساخته است. نقطه نظرهای پراکنده ای که ازسوی غالب دانشمندان فیلسوف ارائه شده، چالش ها و پیچیدگی های این موضوع را به طورجدی بیشتر کرده است. از همان ابتدا، دو زمینه از پیام ها و اشارات نسبیت خاص مورد بررسیفلسفی قرار گرفتند: یکی تحلیل دقیق فلسفی معادله هم ارزی که چه نوع پیام هایمعرفت شناختی و هستی شناختی دارد؟ و دیگری جوهریت و عدم جوهریت هستی شناسانهانرژی. اما هیچ فیلسوف و فیزیکدانی تاکنون نتوانسته است پاسخی قطعی و علمی به این دوسوال بدهد؛ پاسخی که شامل یک نظام منطقی، جهان شناختی و فلسفی فیزیکی بوده، برایتوصیف و تبیین انرژی به کار آید.
    در این نوشتار، به طبقه بندی اجمالی و جامع نظرات مطرح شده از سوی فلاسفه اسلامی وغربی اشاره شده است.
    کلیدواژگان: جوهر، عرض، مقولات عشر، ماده، انرژی، هستی شناختی، معادله هم ارزی
|
  • Muammad Taqi MiBāh Page 11

    The discussion focuses on the limited variation in the philosophical schools of thought in Islam and the great diversity among philosophical schools in the West.Peripatetic philosophy has its roots in Aristotelian philosophy, which was elaborated and developed by Fārābi and Ibn Sīnā, characterized by its emphasis on reasoning. On the other hand, Philosophy of Illumination, introduced by Shaykh Shihāb al-dīn Suhrawardi, suggests that gaining access to philosophical facts requires spiritual purification and moral refinement as well as intellectual reasoning, in order for the philosopher to realize facts by intuition through illumination. This philosophy gives greater weight to divine vision vis à vis reasoning. The main characteristic of uadr al-Muta’allihīn’s transcendental philosophy is its synthesizing of the rational, gnostic, and narrative methodologies. The three abovementioned schools of philosophy are the main trends in the field of Islamic philosophy.On the other hand, the European philosophies, their dispute with the church notwithstanding, at the outset had a Peripatetic imprint, adopted from Ibn Sīnā’s works. Thomas Aquinas’ philosophy is a telling example. Nevertheless, after Renaissance, fundamental philosophical principles were generally put to question, and materialist schools developed. Radical differences between Western schools regarding their basic ideas, the evidences they produce concerning the physical and incorporeal worlds, and their emphasis on individuality, have caused a large variety of philosophical schools to appear. In the Islamic world, however, philosophy is in the service of religion; therefore, differences are mostly methodological.

  • Aˆmad AbŪ Turābi Page 27
    Transcendental Philosophy might be understood in two ways: first, as referring to metaphysics in general, and secondly as a school of philosophy treating philosophical issues through its unique methodology. This study focuses on the methodology of the Transcendental philosophy as explained by uadr al-Muta’alihīn, and its critiques. Obviously, following this methodology leads to consequences different from those of the Peripatetic philosophy, theology, and apologetics. There are even some differences between them and what illuminationist and gnostic methodologies produce. The methodology of Transcendental philosophy has two aspects: negative and affirmative. The insufficiency of reason to understand all facts, the inefficiency of gnosis to access all realities, and the vulnerability of Sharī‘at in the face of superficial and shallow interpretations shape its negative side. The affirmative facet, however, includes elaborating on the role of reason and gnostic intuition, the quality of their fusion, and the function of Sharī‘at on the crest of the two as an emender, ratifier, and equalizer in their way to the discovery of truth.Transcendental philosophy does not consider mere acquisition of a set of concepts, technical terms, and subjective statements as the aim of education, but rather, the goal is seen as attainting that kind of knowledge which accompanies the spiritual perfection of its subject. The methodology of this school enjoys a firm epistemological base, though suffers from some deficiencies.
  • Muˆsin Arāki Page 63
    The question of knowledge is among the most important subjects heavily discussed in Islamic philosophy, especially in the philosophy of Mullā uadrā. This essay explains briefly Mullā uadrā’s theory on the nature and levels of knowledge.Having offered a short history of the subject in the Islamic philosophy as an introduction, the following issues are examined:a)Mullā uadrā’s innovations in the field of the philosophy of knowledge,b)The nature of knowledge in the philosophy of Mullā uadrā,c)The levels and stages of knowledge in the philosophy of Mullā uadrā.
  • Askari Sulaymāni AmĪri Page 81
    Following Ibn Sīnā and Fārābi, most Muslim philosophers adhere to the system of genus and differentia, essential and accidental in definition, and the idea that perfect definition includes all the essentials of the definiendum. However, they have held that producing a perfect definition is one of the most demanding tasks in logics.Baghdādi, for his part, suggests the ease of perfect definition in all disciplines by proposing the idea of a conceptual and nominal definition. Shaykh Ishrāq also, while criticizing the peripatetic theory of definition, confirms Baghdādi’s proposal. The two logicians reject any factual relation between a name and its referent, and between a definition and its definiendum. They assume that a name is ascribed to a referent as it is known to us; therefore, one’s knowledge of the referent determines its definition.According to the author, there is no monotonous relation between a definition and its definiendum, or between a name and its referent, that is universally applicable. Therefore, things are not always defined on the basis of one’s knowledge of it, though the relation between a definition and its definiendum, or between a name and its referent, is acceptable by and large.
  • Muhammad Legenhausen Page 113
    Hegel is a difficult philosopher, and his writing style is so complex that his interpreters struggle for understanding his views. This is why some admire him for his religious ideas, while some others accuse him of pantheism, panentheism, or even atheism. It appears that Hegel considers himself a devoted Lutheran Christian, rejecting such charges against him.Having studied Hegel’s views for twenty five years, Desmond, the contemporary philosopher, has written his Hegel’s God: A Counterfeit Double?, explaining Hegel’s view on God and religion. This book, filled with complex philosophical terms of Hegel, as well as Desmod’s own novel vocabulary, is generally reviewed and criticized by the author of this essay. This study reminds its reader, time and again, that one should refrain from hasty judgments about such a philosopher as Hegel, and should take other viewpoints, introduced by Hegel’s commentators, into consideration.
  • RaˆĪn Qurbāni Page 133
    The issue of mass-energy equivalence, originated from Einstein’s theory of special relativity in 1905, has been the focus of debate in academic circles for one century. Various ideas suggested by different philosopher-scientists have increasingly intensified the challenges and complexities surrounding the subject. All along, two sets of the indications and applications of special relativity have been philosophically investigated: first, finding out the epistemological and ontological consequences of equivalence equation through a rigid philosophical analysis, and second, ontological substantiality or non-substantiality of energy. So far, no philosopher or physicist has been able to produce a conclusive answer to these two questions; an answer that is based on a logical, ontological, philosophical and physical system, and can be used to explain the nature of energy. This article provides an overview and a general classification of the viewpoints suggested in this regard, by both Islamic and Western philosophers.
  • Abstracts
    Page 166