فهرست مطالب

رهیافت انقلاب اسلامی - پیاپی 51 (تابستان 1399)

فصلنامه رهیافت انقلاب اسلامی
پیاپی 51 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/25
  • تعداد عناوین: 14
|
  • شهریار شادی گو*، فریبا پروانه، مهری توتونچیان صفحات 3-22
    هدف از این مقاله تحلیل مضامین ارزش های دفاع مقدس و ظلم ستیزی انقلاب اسلامی ایران در کتاب های درسی فارسی و مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی است. این پژوهش در پاسخ به سوال بررسی مضامین ارزش های دفاع مقدس و ظلم ستیزی و مشخص نمودن میزان توجه به  آنها در دو عنوان درسی است . روش مورد استفاده در این پژوهش در مرحله اول روش تحلیل مضمون و سپس روش تحلیل محتوای توصیفی است. ابزار پژوهش چک لیست محقق ساخته و جامعه پژوهش شامل دو عنوان کتاب درسی فارسی و مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی چاپ سال تحصیلی 99-1398 (در مجموع ده جلد کتاب درسی) می باشد. عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر آن است که؛ درمحتوای کتاب های درسی فارسی بیشترین توجه را به مضمون استقلال با 03/23درصد و کمترین توجه را به مضمون مشارکت با 55/4درصد نموده است. همچنین کتاب مطالعات اجتماعی بیشترین توجه را به مضمون استقلال با 79/45 درصد و کمترین توجه را به مضامین الگودهی با 12/3درصد، انقلاب اسلامی، حسن سلوک و مشارکت با 92/4درصد نموده. در پایان نیز پیشنهاداتی جهت بهبود محتوای کتاب های درسی فوق الذکر بیان شده است.
    کلیدواژگان: جنگ، دفاع مقدس، کتاب درسی، مقطع ابتدایی، تحلیل محتوا
  • سعید ولوی، محمدرسول آهنگران*، مریم آقایی بجستانی صفحات 23-44

    حقوق شهروندی در ج.ا. ایران ریشه در قواعد فقهی، آیات و روایات دارد چرا که شهروندی در اسلام، مبتنی بر حقوق و تکالیف است و از سوی دیگر تفسیر و تحلیل قواعد فقهی را به عنوان منشا صدور احکام شهروندی در نظر می گیرد. از این جهت، توجه به قواعد فقهی یکی از راه های بسط و معرفی ابعاد حقوق شهروندی اسلامی است. پژوهش حاضر، ظرفیت های قاعده احسان در حوزه حقوق شهروندی را به بحث گذاشته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که قاعده احسان با در نظر گرفتن خیر عمومی، مصالح جمعی، امر به معروف و نهی از منکر و همچنین مشارکت شهروندان در امور مختلف، شاکله جدیدی برای همزیستی شهروندان ایجاد می کند و آنان را به رقابت در حوزه های معنوی و اخلاق جمعی تشویق می نماید. بر مبنای قاعده احسان، شهروندی اسلامی، شهروندی کیفی نگر است که «توسعه انسانی» و «اخلاق جمعی» را سرلوحه کار خود قرار می دهد. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از متون فقهی، اسناد بالادستی و قانون اساسی به عنوان منابع اصلی انجام شده است.

    کلیدواژگان: قاعده احسان، شهروندی، شهروندی اسلامی، مسوولیت اجتماعی، جمهوری اسلامی ایران
  • عبدالامیر جرفی*، سید حسن موسوی امجد صفحات 45-66
    اقتصاد یکی از مهم ترین مولفه های اثرگذار بر حوزه سیاست و از جمله چگونگی شکل گیری حکمرانی مطلوب است. از جمله اندیشمندانی که ایده های آنان معطوف به عمل است و درصدد ترسیم حکمرانی مطلوب بر پایه مولفه های اقتصادی مقاومتی هستند، آیت الله خامنه ای است. ایده ایشان، امروزه به عنوان یکی از مهم ترین نظریات اقتصادی در جهان اسلام به شمار می رود. به این منظور، هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه اقتصاد مقاومتی بر موضوع حکمرانی مطلوب اسلامی در آراء و دیدگاه های رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای است. سوال پژوهش نیز در همین راستا قابل طرح است که ایده اقتصاد مقاومتی از چه طریقی می تواند باعث تحقق حکمرانی مطلوب گردد؟ یافته های پژوهش حاضر نشان می دهند که اقتصاد اسلامی با در نظر گرفتن ابعاد مادی و معنوی انسان، تکیه بر درون زایی، نفی سلطه بیگانگان، جلوگیری از مصرف گرایی، تکیه بر توان داخلی و تولید بومی، باعث تحقق آرمان های اسلامی از جمله عزت و کرامت انسانی می شوند که خود شاکله نظام حکمرانی مطلوب اسلامی به شمار می روند. بنابراین سیاستگذاری در عرصه اقتصاد و اقتصاد مقاومتی می تواند هم زمینه ای برای تحقق حکمرانی مطلوب تلقی شود و هم اینکه الگویی برای اصلاح حوزه سیاست در نظر گرفته شود. روش نوشتار نیز توصیفی-تحلیلی و بهره گیری از منابع کتابخانه ای، سخنرانی ها و بیانات رهبری معظم انقلاب است.
    کلیدواژگان: آیت الله خامنه ای، اقتصاد مقاومتی، حکمرانی مطلوب، توان داخلی، تولید بومی
  • بهاره صفی خانی، احمد شمس*، بابک درویشی صفحات 67-92
    اصل تعیین سرنوشت و مشارکت سیاسی مردم در عرصه های سیاسی و اجتماعی یکی از اهداف اساسی انقلاب اسلامی ایران بوده است. نخبگان در معنای عام آن، طیف متعددی از سرآمدان و خواص جامعه را دربر می گیرد، اما مشخصا نخبگان سیاسی می توانند نقش تعیین کننده ای در تحقق یا عدم تحقق اصل تعیین سرنوشت یا مشارکت سیاسی داشته باشند. پژوهش حاضر درصدد است تا نقش نخبگان بر تعیین سرنوشت و مشارکت سیاسی در ج.ا.ایران را مورد بررسی قرار دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد که تکیه نخبگان سیاسی بر حق تعیین سرنوشت در گفتمان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی و قانون اساسی، توجه به مولفه های اعتماد افقی و عمودی با محوریت ورود اقشار مختلف به عرصه سیاست و تصمیم سازی، توسعه نهادهای مردمی و مذهبی... از جمله راهکارهایی است که می تواند مشارکت سیاسی و اصل تعیین سرنوشت را بر مبنای رفتار نخبگان سیاسی بهبود ببخشد. پژوهش حاضر از روش توصیفی-تحلیلی بهره می برد که به شیوه اسنادی و کتابخانه ای، بررسی مقالات و متون سیاسی و حقوقی، اطلاعات را جمع آوری نموده است.
    کلیدواژگان: نخبگان، مشارکت سیاسی، مقبولیت، عدالت ورزی، نظام سیاسی، مشروعیت، ج.ا.ایران
  • محمد رئیسی*، حمید پیشگاه هادیان، مهدی جاودانی مقدم صفحات 93-112

    بحران های اجتماعی عمدتا تابعی از شرایط داخلی است که همواره تاثیرات مهمی بر امنیت داشته و دارند. ازاین رو، سیاستگذاران امنیتی همواره در جستجوی ابزاری هستند که توسط آن ها بتوان از وقوع بحران ها پیشگیری کرد. پژوهش حاضر به منظور بحث از علل بروز بحران های اجتماعی و راهبردهای بهینه پیشگیری از آن در شهر تهران انجام شده که از نظر هدف تحقیقی کاربردی، از نظر ماهیت داده ها آمیخته است و به دو روش توصیفی - تحلیلی و پیمایشی انجام شده است. برای مشخص کردن سیاست و راهبردهای بهینه به خبرگان که با شیوه نمونه گیری زنجیره ای انتخاب شدند، پرسشنامه باز توزیع شد. سپس با استفاده از تحلیل محتوای کیفی، تجزیه و تحلیل و گزاره ها استخراج شد و مبنای طراحی پرسشنامه کمی قرار گرفت. به منظور بررسی روایی گزاره های کیفی، از اعتبار صوری و برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که راهبردهایی اعم از ایجاد اشتغال کامل، پایبندی به حقوق شهروندی، ارتقاء احساس تعلق جمعی و... بیشترین تاثیرگذاری و اهمیت را در پیشگیری از بحران های اجتماعی دارند. می توان گفت اگرچه بحران ها با ظهور عینی شان اهمیت دوچندانی یافته و ضرورت مدیریت شان به شدت متحول می شود ، اما قبل از ظهور عینی آنها، دوره تکوین است که راه را برای طراحی و اجرای مدیریت های پیشگیرانه هموار می سازد.

    کلیدواژگان: بحران های اجتماعی، پیشگیری، تهدید، راهبردهای بهینه، سیاست
  • بهمن نوربخش، سعید میرترابی* صفحات 113-134
    اصولا موفقیت امر سیاست گذاری منوط به موفقیت در مراحل پنجگانه چرخه سیاست گذاری عمومی می باشد. با توجه به اهمیت مقوله برنامه ریزی توسعه این مقاله بدنبال بررسی ضعف اجماع نخبگان سیاسی در فرایند چرخه سیاست گذاری برنامه های توسعه بوده است.به عبارت دیگر به دنبال پاسخ به این سیوال بودیم که ضعف اجماع نخبگان در سطح حاکمیت چگونه بر سیاست گذاری برنامه های توسعه اول، دوم و سوم در جمهوری اسلامی ایران اثر گذاشته است؟ در پاسخ به این موارد این فرضیه برجسته شده است که ضعف اجماع نخبگان در سطح حاکمیت در سیاست گذاری برنامه های توسعه به دلیل فقربرنامه نویسی راهبردی بلند مدت سبب شکل گیری چرخه معیوب سیاست گذاری توسعه گردیده است و تحقق اهداف برنامه های توسعه را با چالش جدی مواجه کرده است .این مقاله با استفاده از روش توصیفی -تبیینی تلاش کرده است نشان دهد تا زمانی که اجماع لازم میان نخبگان در سطح حاکمیت در سیاست گذاری حول محور یک برنامه راهبردی بلند مدت برای توسعه با نظارت کامل در اجرا رخ ندهد چرخه معیوب سیاست گذاری اصلاح نمی گردد و درس گرفتن تجارب گذشته در این رابطه می تواند چراغ راهی باشد برای تحقق سند چشم انداز و برنامه های اقتصاد مقاومتی در آینده.‎
    کلیدواژگان: سیاست گذاری عمومی، چرخه سیاست گذاری، مرجعیت، اجماع نخبگان، برنامه توسعه
  • حمید ملک پور، مسعود مطلبی* صفحات 135-152

    طبقه متوسط یکی از گروه های مهمی است که تحت تاثیر ماهیت رانتیری دولت ایران قرار داشته و آن طور که صاحب نظران همواره اعتقاد دارند، این طبقه است که حامل اصلی دموکراسی و توسعه سیاسی است. سیوال اصلی که این مقاله درصدد پاسخ به ان می باشد این است که روابط دولت و طبقه متوسط در فاصله میان سال های 1392-1384 چگونه بوده است؟ فرض اصلی و اساسی پژوهش این است که به واسطه وابستگی شدید دولت به درآمدهای نفتی و بی نیازی نسبی از جامعه، خواسته های طبقه متوسط به حاشیه رفته بود. نتایج تحقیق نشان می دهد، تاکید بر شعار عدالت در عرصه داخلی، به موازات کم توجهی به توسعه سیاسی و نهادهای مدنی و مواجهه مستقیم با افواج مردم، از مهم ترین رویکردهای دولت های نهم ودهم نسبت به طبقه متوسط بود.  بررسی شاخصه های تحقیق همچون حاکمیت قانون، فساد، آزادی مطبوعات، استقلال طبقات نشان می دهد که در این دوره تقاضاهای طبقه متوسط براورده نشده بود. روش تحقیق در این مقاله، توصیف-تحلیلی است و شیوه گردآوری داده ها، کتابخانه ای و از طریق فیش برداری صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: طبقه متوسط، رویکرد عدالت محور، آزادی مطبوعات، حاکمیت قانون، استقلال طبقات
  • مجیدرضا رجبی*، حسین مفتخری، علیرضا مرادی صفحات 153-172
    بخش مهمی از علم سیاست به شناسایی رفتار و افکار انسان مربوط می شود. رهبران سیاسی به رغم مقام خود در جامعه، ویژگی های شخصیتی مختص به خود را دارند که می تواند پیامدهایی برای تصمیم گیری آنها در عرصه سیاست داشته باشد. از این رو لازم است برای فهم اقدامات و سرنوشت رهبران سیاسی، شخصیت آنان به دقت از دیدگاه های روانشناختی مورد واکاوی قرار گیرد این مقاله بدنبال پاسخ به این سیوال است که چگونه ویژگی های شخصیتی شاه در پیوند با سیاست خارجی او مبتنی بر وابستگی بوده است؟ روش تحقیق در این مقاله کیفی با رویکرد توصیفی-تاریخی است و داده های پژوهش به شیوه کتابخانه ای و از طریق فیش برداری جمع آوری شده است. بر اساس تحلیل رفتار متقابل اریک برن و بررسی سبک رشد شخصیتی محمد رضا پهلوی به نظر میرسد، نوع تربیت خانوادگی شاه مبتنی بر استبداد رضاشاهی از یک طرف و تنوع محیط های تربیتی محمدرضا از طرف دیگر باعث شده بود تا علاوه بر ظهور وابستگی در شخصیت او به روسای جمهوری امریکا به عنوان «پدر» نگاه کند. نتایج تحقیق نشان می دهد که به واسطه حضور رضاشاه به عنوان فردی قدرتمند در زندگی شخصی و سیاسی محمدرضاشاه، او هرگز نتوانست از سیطره روانی پدر خارج شود و در تعاملات سیاسی همواره بدنبال یک حامی بوده است..
    کلیدواژگان: اریک برن، تحلیل رفتار متقابل، سیاست خارجی، وابستگی روانی، محمدرضاشاه، ایران
  • پرستو راهنورد، سهراب صلاحی*، ابومحمد عسگرخانی صفحات 173-196
    موضوع این پژوهش بررسی چالش های امنیتی و زیست محیطی حمله نظامی آمریکا و متحدین به عراق در سال 2003  برای  دو کشور ایران و عراق می باشد. این حمله که به بهانه دفاع مشروع، مبارزه با تروریسم و منع گسترش سلاح های کشتارجمعی صورت گرفت حتی سال ها بعد نیز تاثیرات مختلف خود را برای دو کشور نامبرده برجای گذاشته است. نتایج تحقیق نشان داد که نگاه امنیتی جنگ سردی (تاکید بر ابعاد صرف نظامی) که مورد تاکید رهیافت های سنتی همچون ریالیسم و نیوریالیسم می باشد قادر به بررسی ابعاد چندگانه امنیتی نمی باشد و براین اساس است که مکتب کپنهاگ رویکرد چندوجهی به امنیت را مورد توجه قرار داد. براین اساس و با چنین نگاهی است که می توان نتیجه گرفت به کارگیری سلاح هایی نظیر اورانیوم رقیق شده و فسفر سفید توسط آمریکا در تجاوز به عراق در سال 2003 باعث پیامدهای انسانی، امنیتی و زیست محیطی بسیاری برای دو کشور گردید کهنتیجه این اقدامات به مخاطره انداختن صلح و امنیت در منطقه و چالش های مختلف امنیتی از جمله تروریسم و تهدیدات مرزی و ارضی برای دو کشور ایران و عراق بوده است.رویکرد این پژوهش، توصیفی- تحلیلی  است و گردآوری اطلاعات از طریق فیش برداری از منابع کتابخانه ای صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: امنیت، محیط زیست، تهاجم نظامی، ایران، عراق
  • فریده نجاری، مرتضی محمودی*، علی اصغر زرگر صفحات 197-216
    نهضت آزادی یکی از تشکل های سیاسی تاثیرگذار در فرآیند انقلاب، که در مبارزه پارلمانتاریستی و مسالمت آمیز با رژیم پهلوی موثر بود، پس از انقلاب، با پذیرش وظیفه خطیر دولت موقت، نقش انتقال قدرت را ایفا کرد. اما در جریان تثبیت و تکوین ساختار قدرت حذف شد. این پژوهش با هدف بررسی علل اصلی ناکامی نهضت آزادی در فرایند ساخت قدرت در جمهوری اسلامی انجام شده است. یافته های این پژوهش حاکی از این است که عدم هم سویی میان دالهای مرکزی و منظومه های معنایی گفتمان نهضت آزادی با مبانی فکری و ایدیولوژی غالب، از یک سو، و از سویی دیگر، تنش و تضاد میان کنشگری محافظه کارانه نهضت آزادی در جایگاه دولت موقت، با روحیات انقلابی فضای ایران پساانقلابی، مهمترین علل ناکامی نهضت آزادی در فرایند ساخت و تکوین قدرت در جمهوری اسلامی بوده است. این تعارضات در پنج مولفه «شکل نظام سیاسی»، «مبانی مشروعیت»، «الگوی تعامل با غرب»، «ایرانیت و اسلامیت»، و «اندیشه اقتصادی» بررسی شده است. در این مقاله از روش کتابخانه ای برای گردآوری اطلاعات و از روش توصیفی و تحلیل گفتمانی نیز برای ارزیابی داده ها استفاده شده است.
    کلیدواژگان: نهضت آزادی، انقلاب اسلامی، دولت موقت، ایرانیت و اسلامیت
  • محمد لعل علیزاده*، رامین دارابپور صفحات 217-236

    امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی نسبت به ساختار سیاسی رژیم پهلوی و گفتمان آن چالش هایی را وارد ساخته اند که منجر به وقوع انقلاب اسلامی گردید. امام با نگاه براندازانه و سلبی به رژیم پهلوی، الگوی مطلوبی را به عنوان نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه ارایه نموده اند. دیدگاه های ایشان نسبت به نظام پیشین این پرسش را مطرح ساخته است که : چه تفاوتی بین مواضع امام خمینی (ره) نسبت به زمامداران قبل وپس از انقلاب اسلامی وجود داشت؟ باتحلیل محتوا کیفی متن موصوف و تحلیل داده های کتابخانه ای و اینترنتی این فرضیه ارزیابی گردید: با توجه به تفاوت ماهیت دو نظام، نگاه انتقادی قبل از انقلاب به تدریج به نگاه براندازنه و مخالفت بارژیم پهلوی انجامید و در دوره انقلاب اسلامی نگاه اصلاحی و انتقادی امام درچارچوب نظام تبیین شد. فرضیه پژوهش باتوجه به نظریه های محیط سیاسی، ماهیت سیاسی و جنبش های اجتماعی مورد تایید قرار گرفت؛ با استناد نظریه های محیط سیاسی شواهد تفاوت زمینه سیاسی دوره پهلوی با جمهوری اسلامی، تفاوت ماهیت نظام سیاسی (اقتدارگرایی/ ولایت فقیه) و با تکیه بر نظریه های جنبش های اجتماعی تفاوت رفتارهای سیاسی در دو دوره (انقلابی/ اصلاحی) با توجه به نوع حکومت نشان داده شد.

    کلیدواژگان: امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی، رژیم پهلوی، مسئولان و کارگزاران
  • مسعود جعفری نژاد*، غلامحسین زارع، اسماعیل شفیعی سروستانی صفحات 237-256
    آینده و تداوم انقلاب اسلامی ایران از منظر حضرت آیت الله خامنه ای،موضوع مقاله حاضر است . آیا این انقلاب، آنگونه که برینتون در کتاب کالبد شکافی انقلاب مطرح نموده، دچار واکنش بازگشتی خواهد شد و یا به حرکت خود براساس آرمانهای اولیه ادامه خواهد داد؟ در این مقاله، این انگاره را بررسی می کنیم که برخلاف نظریه های رایج، از نظر ایشان وقوع واکنش ترمیدوری در این انقلاب کاملا محتمل است اما از طریق شناخت سنن الهی و عمل صحیح و به موقع به این سنن از سوی مسیولان، خواص و مردم ،می توان با آن مقابله کرد . رویکرد مقاله توصیفی - تطبیقی بوده و از نظریه روند انقلاب های برینتون به عنوان مبنای نظری پژوهش استفاده شده است . در تعریف مفهوم "سنن الهی" از نظریه محمدباقر صدر و در بیان دیدگاه های آیت الله خامنه ای به بیانات شفاهی معظم له استناد شده است.
    کلیدواژگان: سنت های الهی، آیت الله خامنه ای، محمد باقر صدر، کرین برینتون، تداوم انقلاب اسلامی، واکنش ترمیدوری .آینده پژوهی
  • بختیار ملکی طولابی، رضا پریزاد*، ماشاء الله حیدرپور صفحات 257-278
    موضوع این مقاله بررسی چالش های سیاست های دولت در حوزه تامین اجتماعی در ایران پس از انقلاب است. سیوال اصلی تحقیق این است که سیاستگذاری دولت در ایران در طول چهار دهه پس از انقلاب چگونه بوده و چه چالش ها و موانعی را پیش روی خود داشته است؟ فرضیه اصلی این پژوهش آن است که رویکرد دولت های ایران پس از انقلاب در حوزه تامین اجتماعی به شکل جزیی و تدریجی و مبتنی بر تغییرات حداقلی بوده و با چالش هایی همچون فقدان نگرش سیستمی و جامع نگر، عقلانیت محدود در تصمیم سازی و همچنین گذشته گرایی، پرهیز از تغییرات بنیادین و وفاداری به تغییرات جزیی و تدریجی روبرو بوده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که دولت ها به واسطه مشکلاتی همچون نقص اطلاعات، نقص قدرت تحلیل یا ترس از تغییرات رادیکال و محافظه کار بودن در حوزه تامین اجتماعی و بیمه در ایران دست به تغییرات بنیادین نزده اند و دولت های جدید هم صرفا لایه ای ناچیز از تغییرات را اضافه کرده اند که تغییر بنیادین را در برنمی گیرد. با توجه به ماهیت تحلیلی پژوهش حاضر، گردآوری مطلب در این پژوهش به شکل کتابخانه ای در منابع فارسی و لاتین و نیز مطالعه اسنادی حوزه مذکور در قوانین اساسی کشور بوده است.
    کلیدواژگان: رفاه و تامین اجتماعی، دولت، رویکرد جزیی-تدریجی
  • نسیم محمدی کاکرودی، حجت مهکوئی*، یوسف زین العابدین عموقین صفحات 279-304

    استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند اشکال مختلف مشارکت سیاسی را تقویت کند. این مطالعه درصدد است تا به این سیوال پاسخ دهد رسانه های اجتماعی چه تاثیری بر مشارکت سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری در دوره های دهم، یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری داشته است؟ فرضیه تحقیق این است که رسانه های اجتماعی در قالب رفتار های فعالانه، انتقالی و رفتار هوادارانه بر این انتخابات تاثیرگذار بوده است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی است و جمع آوری داده ها در آن به دو روش کمی و کیفی صورت گرفته است. جمع ‎آوری داده‎ های کیفی از طریق تحلیل دلفی و با کسب نظر خبرگان  و داده ‎های کمی نیز از طریق پرسشنامه  و از شهروندان گردآوری شده است. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مثبت و معنادار رسانه های اجتماعی بر مشارکت سیاسی شهروندان گیلانی در رفتار های رفتار فعالانه، رفتار انتقالی و رفتار هوادارانه بود و ارتباط معنادار منفی با رفتارهای منفعلانه داشته است.

    کلیدواژگان: رسانه اجتماعی، شبکه های مجازی، مشارکت سیاسی، انتخابات، رفتار انتخاباتی، گیلان
|