فهرست مطالب
فصلنامه معرفت فلسفی
سال هفدهم شماره 4 (پیاپی 68، تابستان 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/08/05
- تعداد عناوین: 8
-
-
صفحه 7
از نظر علامه طباطبایی بنیاد علم حضوری به جهان محسوس بر پایه دو نظریه حرکت و عالم مثال قرار دارد. در تبیین نظام معرفت، این دو نظریه نهتنها هماهنگ، بلکه دو جنبه حقیقت واحد هستند. جهان محسوس، جهان حرکت است و حرکت، چیزی غیر از وجود سیال نیست. وجود مساوق فعلیت، وحدت و ثبات است. بر این پایه وجود سیال هم در ظرف واقعیت و به لحاظ وجودش، در عین تدریجی بودن، وجودی بالفعل، واحد و دارای نوعی ثبات است. نشان خواهیم داد که ظهور وجود سیال در ظرف زمان، حرکت قطعی و در ظرف آن، حرکت توسطی است. وجود سیال (حرکت) از وجهه وحدت و ثبات به موجودات مجرد و ثابت متصل میشود و بنیاد علم حضوری به جهان محسوس را فراهم میآورد. با اثبات جهان مثال و در نظر آوردن نسبت علی و معلولی آن با جهان محسوس و مطابقت وجودی این دو جهان موازی، طیف وجودی واحد و پیوستهای از این دو جهان پدید میآید. در این طیف وجودی، جهان مثال باطن و حقیقت و جهان محسوس، ظاهر و رقیقت است. تفسیر نظام علی بر پایه وحدت حقیقت و رقیقت این امکان را فراهم میآورد که علم حضوری به جهان محسوس، از طریق علم حضوری به جهان مثال به عنوان علت، باطن و حقیقت جهان محسوس فراهم آید. وجود سیال (جهان محسوس)، ظهور جهان ثابت (جهان مثال) در زمان است.
کلیدواژگان: علامه طباطبائی، علم حضوری، وجود سیال، جهان حسی -
صفحه 23
یکی از مبانی مهم فلسفی در تولید علم دینی، مبانی معرفتشناختی است. پرسشهای اصلی در معرفتشناسی عبارتاند از: چیستی و امکان؛ ابزار و منابع؛ قلمرو و انواع؛ ارزش و اعتبار شناخت. این پژوهش، با رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی، به واکاوی نقش مبانی فلسفی در تولید علم دینی، با تاکید بر مبانی معرفتشناسی از منظر علامه طباطبایی میپردازد. یافتههای پژوهش از سویی حاکی از این است که از منظر علامه، مراد از شناخت، مطلق علم و آگاهی است؛ امکان شناخت و تحقق معرفت، بدیهی و بینیاز از استدلال است؛ ابزار شناخت متناسب با قلمرو و انواع شناخت، حواس پنجگانه، عقل، قلب، وحی و نقل است. در قلمرو شناخت، امور نامحسوس و غیرمادی نیز در قلمرو شناخت قرار دارند. بالاترین ارزش شناخت، مربوط به شناخت یقینی است. از سوی دیگر، امکان تولید علم و معرفت یقینی به طور عام و تولید معرفت دینی به طورخاص، ممکن است. راه دستیابی به معرفت دینی برای انسان مسدود نیست؛ چراکه همه ابزارهای متعارف معرفت بشری برای تولید علم کارایی دارند و در تولید علم، میتوان به تناسب موضوع از هر روشی، و یا به صورت تلفیق از همه روشها کمک گرفت.
کلیدواژگان: معرفت شناسی، معرفت یقینی، ابزار شناخت، مبانی فلسفی، علامه طباطبائی -
صفحه 41
ارزیابی اخلاقی باور یکی از موضوعات مورد گفتوگو در معرفتشناسی است. پذیرش این مسئله مبتنی بر یک رویکرد مناسب در معرفتشناسی است که قابلیت ارزیابی اخلاقی باور را فراهم کند. رویکرد نوارسطویی در معرفت شناسی فضیلت محور که در حال حاضر با زاگزبسکی شهرت یافته است، دلایلی را برای امتیاز این رویکرد در تبیین این مسئله ارایه کرده است. این دلایل عبارتاند از برتری معرفتشناسی فضیلتمحور بر سایر رویکردهای معرفتشناسی، مشکلات معرفتشناسی معاصر به دلیل تمرکز بر مسئله شکاکیت و غفلت از مسئله فهم و در نهایت دلایل مربوط به فلسفه ذهن که به بحث رابطه باور و احساس میپردازد. وی در ادامه به رابطه باور و اخلاق اشاره میکند و با در نظر گرفتن معنایی عام از اختیارگرایی امکان ارزیابی اخلاقی تمامی سطوح معرفت را مطرح میسازد. نقد اصلی این نوشتار نیز به تعمیم اختیار به تمامی انواع معرفت است.
کلیدواژگان: معرفت شناسی فضیلتمحور، رویکرد نوارسطویی، ارزیابی اخلاقی باور، اختیارگرایی، زاگزبسکی -
صفحه 55
در حوزه انسانشناسی، دو رویکرد عمده «انسانشناسی فلسفی» و «انسانشناسی تجربی» دنبال میشود. این پژوهش به دنبال آن است که آرای دو انسانشناس معاصر را به نمایندگی از این دو رویکرد درباره ذاتیات انسانی مقایسه کرده، آثار اشتراکات و اختلافات مبنایی آنها را در علوم انسانی بررسی کند. ازاینرو از میان فیلسوفان مسلمان آرای آیتالله محمدتقی مصباح متکی بر منابع اسلامی و حکمت متعالیه، و از میان روانشناسان انسانگرا آرای آبراهام هارولد مزلو متکی بر فلسفه رمانتیک، فلسفه اگزیستانسیالیسم و دیدگاه تجربهگرایی را مدنظر قرار داده است. این پژوهش در نتیجهگیری، متوجه اشتراکات محدود و ظاهری و اختلافات بسیار و ریشهای این دو متفکر درباره این مسایل اساسی شده است؛ به گونهای که اختلافات یادشده موجب شده تا ایشان در مقام توصیف پدیدههای انسانی، تبیین روابط میان آنها، تعیین موضوعات و مسایل تحقیق، و انتخاب ابزار و منابع شناخت، به گونه متفاوت بیندیشند، و در مقام دستور و تعیین هنجارهای رفتاری نیز در ارزشگذاری، سیاستگذاری، و توصیه نسبت به رفتارها و مسایل انسانی، داوریهایی متعارض داشته باشند.
کلیدواژگان: آیت الله مصباح، آبراهام مزلو، روان شناسی، علم النفس فلسفی، علوم انسانی، انسان شناسی، اسلام، ماهیت انسان -
صفحه 79
نظریه تکامل را چارلز داروین نخست به صورت نظریهای زیستشناسانه مطرح کرد. این نوع نگاه به عالم، خالی از نتایج متافیزیکی و تاثیر بسزا بر علوم انسانی نبود، بلکه تاثیرش در علوم انسانی اگر بیشتر از علوم زیستی نباشد کمتر نیست. در این پژوهش با ارایه گزارشی از نظریه تکامل، تاثیر آن بر مبانی انسانشناختی علوم انسانی در پنج حوزه حقیقت انسان، جایگاه انسان در نظام هستی، اراده و اختیار انسان، کمال نهایی انسان و خلقت انسان را بیان کرده و به بررسی آن میپردازیم و نشان میدهیم که مبانی انسانشناختی علوم انسانی که برآمده از نگاه تکاملی به عالماند با مبانی انسانشناختی علوم انسانی اسلامی که مورد تایید ما هستند، سازگاری ندارند.
کلیدواژگان: نظریه تکامل، داروین، علوم انسانی، مبانی انسان شناختی، داروینیسم -
صفحه 101
«تعلیم و تربیت انسان» از یک سلسله مبانی انسانشناسی برخوردار است که بیانگر پیوند مسئله تعلیم و تربیت با سلسله مباحث نفسشناسی فلسفی است و همواره مورد توجه اندیشوران حوزه تعلیم و تربیت ازیکسو و پژوهشگران حوزه انسانشناسی از سوی دیگر بوده است. در این میان، اندیشههای مارتین هایدگر، فیلسوف مشهور و تاثیرگذار قرن بیستم در حوزه فلسفه غرب، و صدرالمتالهین، بنیانگذار حکمت متعالیه در حوزه فلسفه اسلامی، از جایگاه ویژهای برخوردار است. از رهگذر این جستار مشخص میشود که از سویی نقطه آغازین مباحث انسانشناسی در اندیشه هر دو شخصیت، سلسله مباحث هستیشناسی است؛ از سوی دیگر، هر دو اندیشمند با نگرش وجودی به نقد تعریف مشهور انسان به «حیوان ناطق» پرداختهاند. اندیشههای این دو فیلسوف در کنار اشتراکات، نقاط افتراقی نیز دارد که در نوشتار حاضر به آنها پرداخته شده است.
کلیدواژگان: تعلیم و تربیت، انسان شناسی، دازاین، مارتین هایدگر، صدرالمتالهین -
صفحه 115
سکولاریسم نوعی انحصارگرایی در حوزه شناخت وجود است که با ورود به هریک از حوزه های علمی، تعریفی متفاوت از موضوع، روش و هدف را برای آن علم به ارمغان آورده است و براساس جهانبینی خود، مبانی و پیشفرضهای علوم را تعریف میکند. این نوشتار درصدد اثبات این است که اگر تعریف انسان و ارزشهای او در قرون اخیر بسیار به تعریف و ماهیت جهان مادی و مکانیکی نزدیک شد، هیچ دلیلی را نباید جست مگر تاثیر علوم طبیعی بر علوم انسانی و بازتعریف مولفههای اساسی این علوم (همچون نگرش به انسان، جهان و خدا)، به تبع تعریف این مولفهها در علوم طبیعی. در همین راستا از تحویلگرایی، نگرش مکانیستی، کمیتگرایی، مشاهدهپذیری، اصالت طبیعت، اتمیسم، طرد علتهای غایی و نگاه غیرمجموعی به عالم، بهمنزله مبانی سکولاریستی علم بحث به میان خواهد آمد. در نهایت نگرش تکبعدی حاکم بر این علوم نقادی خواهد شد. روش بحث تحلیلی، و نتیجه این پژوهش، تاکید بر لزوم بازنگری در بسیاری از مبانی علوم طبیعی جدید است.
کلیدواژگان: سکولاریسم، علوم طبیعی نوین، تحویل گرایی، نگرش مکانیستی، کمیت گرایی -
صفحه 133
هدف اصلی این پژوهش، تحلیل و نقد پساپدیدارشناسی در پژوهشهای موردی فناورانه میباشد. این پژوهش، به دنبال پاسخگویی به دو پرسش اساسی است؛ نخست اینکه چه تحلیلی از پساپدیدارشناسی در پژوهشهای موردی فناورانه میتوان ارایه نمود؟؛ دوم، چه انتقاداتی بر پساپدیدارشناسی در پژوهشهای موردی فناورانه میتوان وارد ساخت؟ برای دستیابی به این اهدف از روشهای تحلیل مفهومی به صورت «تفسیر مفهوم» و «ارزیابی ساختار مفهومی» استفاده شده است. یافتههای پژوهش در ارتباط با پرسش نخست نشان میدهد پساپدیدارشناسی ناشی از تفوق عمل بر نظر در تاریخ تفلسف به وجود آمده و همین سبب تاملات نظری در باب فناوری شده است. این رویکرد با آثار آیدی در فلسفه آغاز و با مطالعات موردی فناوریهای نو در آثار فربیک، روزنبرگر و دیگر شارحان در حال گسترش است. مهمترین مفاهیم توسعهیافته در این سنت فلسفی شامل هستیشناسی رابطهای، التفات واسطهای، روابط تکنیکی، التفات فناورانه، شفافیت، روش تغییر، چندگانگی، تغییر استراتژی است. یافتههای پژوهش در خصوص پرسش دوم بیانگر آن است که از مهمترین نقدهای وارد بر این دیدگاه میتوان به ضعف نظریه اخلاق پساپدیدارشناسانه در تبیین برخی مسایل، ناتوانی در تشخیص پایداری غالب در ایده چندگانگی، محدود شدن به روابط خاص و مادیگرایی فناورانه، و عدم توجه به اختیار انسان در انتخاب وساطت فناورانه اشاره کرد.
کلیدواژگان: تحلیل، نقد، پساپدیدارشناسی، پژوهش های موردی، فناوری
-
Page 7
In Allama Tabatabai’s view, the foundation of knowledge by presence of the sensible world is based on two theories of ‘motion’ and ‘ideal world’. In explaining the knowledge system, these two theories are not only in harmony but also are two aspects of one single truth. The sensible world is the world of motion and motion is nothing but the existence of a mobile entity. The existence concomitant to actuality is unity and constancy. Accordingly, the mobile existent is both in reality and in its existence, while being gradual, single and having some constancy. We will show that the manifestation of mobile existence in time is a definite motion, and in the moment a mediating motion. The mobile existence (motion) is connected to the abstract and constant beings in unity and constancy, and creates the foundation of intuitive knowledge of sensible world. By proving the ideal world and considering its cause and effect relationship with the sensible world, as well as the existential conformity of those two worlds, a single and continuous existential spectrum of those worlds is created. In this existential spectrum, the ideal world is the inner state and the truth, and the sensible world is the outer state and the rarity. Interpretation of the causal system on the basis of the unity of truth and rarity makes it possible that the intuitive knowledge of the sensible world is obtained through the intuitive knowledge of the ideal world as the cause, the inner state and the truth of the sensible world. The mobile existence (sensible world) is the manifestation of the constant world (ideal world) in time.
Keywords: Allama Tabatabai, knowledge by presence, mobile existence, sensible world -
Page 23
One of the important philosophical foundations in producing religious knowledge is the epistemological foundation. The main questions in epistemology are related to the nature and possibility of cognition, its domain and types, its value and validity. The present study uses an analytical approach to studying documents to explore the role of philosophical foundations in producing religious knowledge with an emphasis on epistemological foundations in Allama Tabatabai’s view. The findings of the study, on the one hand, show that in Allama’s view, by cognition, we mean the knowledge and awareness in general. The possibility of cognition and realization of knowledge is axiomatic and needless of reasoning. The cognition tool is, in proportion to the domain of cognition, either the five sense, the intellect, the heart, the revelation, or the traditions. In the cognition domain, the non-sensible and immaterial things are there as well. The highest value of cognition is related to the certain cognition. On the other hand, it is possible to produce certain knowledge in general and religious knowledge in particular. Access to religious knowledge is not a dead end for the man. This is because all conventional tools of human knowledge are working for producing science, and in producing science, one can use any method in proportion to the subject, or even use various methods eclectically.
Keywords: epistemology, certain knowledge, cognition tool, philosophical foundations, Allama Tabatabai -
Page 41
The moral evaluation of belief is one of the issues of discussion in epistemology. Accepting this fact is based on a proper approach in epistemology that allows the moral evaluation of belief. The Neo-Aristotelian approach in virtue-centered epistemology, now well-known with Mrs. Linda Zagzebski, has put forward some reasons for the superiority of that approach in explanation of aforementioned issue. These reasons are as follows: superiority of virtue-centered epistemology over other related approaches, problems of contemporary epistemology due to focus on the issue of skepticism and neglecting understanding and, finally, reasons related to philosophy of mind which deals with the relationship between belief and emotion. She continues her discussion with the relationship between belief and morality and considers a general meaning for libertarianism to pose the possibility of moral evaluation of all levels of knowledge. The main critique of this writing is on expanding liberty to all varieties of knowledge.
Keywords: virtue-centered epistemology, Neo-Aristotelian approach, moral evaluation of belief, libertarianism, Zagzebski -
Page 55
In the sphere of anthropology, there are two major approaches: philosophical anthropology and empirical anthropology. This study seeks to compare the views of two contemporary anthropologists representing those approaches regarding human essentials and investigate the consequences of their basic common points and differences in humanities. Therefore, we consider the views presented by Ayatollah Muhammad Taqi Mesbah on the basis of Islamic sources and transcendental philosophy, and among the humanist psychologists, Abraham Harold Maslow’s views on the basis of romantic philosophy, existentialist philosophy and empiricism. This study, in the concluding section, considers the limited and formal common points and many deeply-rooted differences between those two thinkers regarding those fundamental issues. This is in a way that the aforementioned differences have caused think differently regarding the description of human phenomena, explanation of human relations, determining the research issues and subject matters, and choosing the tools and sources of recognition; they even have contradicting judgments on determining behavioral norms as well as in valuing, policy-making, and recommending human behaviors and issues.
Keywords: Ayatollah Mesbah, Abraham Maslow, psychology, philosophical psychology, humanities, anthropology, Islam, human nature -
Page 79
Initially, Charles Darwin put forward the ‘evolution theory’ as a biological theory in the scientific world. This sort of viewing the universe was not void of metaphysical results and had a great impact on humanities. Indeed, its effect on humanities was even more than its effect on biology. This study presents a report of evolution theory, its effect on anthropological foundations of humanities in five spheres, human’s truth, human’s status in the existence system, human’s will and liberty, human’s ultimate perfection and human’s creation to investigate them and show that the anthropological foundations of humanities emerged from the evolutionary view of the universe is not consistent with the anthropological foundations of Islamic humanities we support.
Keywords: evolution theory, Darwin, humanities, anthropological foundations, Darwinism -
Page 101
Human education’ enjoys a series of anthropological foundations that show the link between education and the discussions on philosophical psychology, and have always been considered by the thinkers in the sphere of education in the one hand, and the researchers in the sphere of anthropology on the other hand. Here, the views presented by Martin Heidegger (1889-1976), the famous and influential philosopher of the twentieth century in the sphere of the western philosophy, and Mulla Sadra (d. 1045 AH), the founder of transcendental philosophy in the sphere of Islamic philosophy, enjoy a special status. In the present study, it is clarified that, on the one hand, the starting point of anthropological discussions in both of those philosophers’ thoughts is the series of ontological discussions; and on the other hand, both thinkers have an existential attitude towards critique of the famous definition of the man as the ‘thinking animal’. The thoughts of those philosophers, while having common points, have differences which are dealt with in the present study.
Keywords: education, anthropology, Dasein, Martin Heidegger, Mulla Sadra -
Page 115
Secularism is a kind of exclusivism in the sphere of knowing the existence. It brought a new definition for the subject matter, the method and the goal of any scientific sphere wherein it entered. It defines the foundations and presuppositions of sciences according to its own worldview. This article seeks to prove that if the definition of the man and his values has approached the definition and the nature of the material and mechanical world in the recent centuries, it is just because of the effect of natural sciences on humanities and redefinition of the basic parameters of those sciences (such as viewing the man, the universe and God) following the definition of those parameters in natural sciences. Accordingly, we will discuss reductionism, mechanical view, quantitative view, observability, naturalism, atomism, rejecting the ultimate causes and non-totalist view of the universe as the secularist bases of science. And finally, we will criticize the one-dimensional attitude governing those sciences. The discussion method is analytical and the result of the study emphasizes the necessity of revising many of the foundations of the modern natural sciences.
Keywords: secularism, modern natural sciences, reductionism, mechanical attitude, quantitative view -
Page 133
The main goal of this study is an analysis and critique of post-phenomenology in technological case studies. It seeks to answer two basic questions: first, ‘what analysis of post-phenomenology can be offered in technological case studies?’ and second, ‘what objections to post-phenomenology are posed in technological case studies?’ To this end, we used methods of conceptual analysis and evaluation of conceptual structure. The findings of the study regarding the first question show that post-phenomenology has originated from superiority of practice over theory in history of philosophy, and this has led to theoretical reflections on technology. This approach began with Don Ihde’s works in philosophy and is being developed with case studies on new technologies in works of Ferbike, Rosenberger and other expositors. The most important concepts developed in this philosophical tradition include relational ontology, mediatory concern, human-technology relations, technological concern, mediated awareness ground, alteration method, multiplicity, relations strategy, and alteration in transparency. The findings of the study in regard to the second question show that the most important critiques on this view are weakness of the theory of post-phenomenological morality in explaining some issues, inability in recognizing dominant stability in the multiplicity idea, being limited to specific relations and technological materialism, and no attention to human’s liberty in choosing technological mediation.
Keywords: analysis, critique, post-phenomenology, case studies, technology