فهرست مطالب

مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث - پیاپی 14 (بهار و تابستان 1399)

مجله مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
پیاپی 14 (بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود طیب حسینی، هاجر خادم زاده یگانه * صفحات 7-31

    آیه ولایت از جمله آیاتی است که در تفسیر آن میان آلوسی و علامه طباطبایی اختلاف است. در این مقاله با استفاده از منابع تفسیری و با روش توصیفی - تحلیلی دیدگاه‎های این دو مفسر مقایسه و بررسی شده است. از رهگذر این بررسی تطبیقی به دست می‏آید که آیه ولایت در شان علیm نازل شده است. با توجه به قراینی در خود آیه و تبادر معنای «سرپرستی و رهبری» برای مردم عصر نزول از واژه «ولی» و قدر جامع بودن این معنا در فرهنگ‎های عربی برای این واژه، ولایت در آیه به معنای «سرپرستی» است و از آنجا که در عرف مسلمانان رکوع در معنای ظاهری یعنی رکوع در نماز به مثابه حقیقت در این معنا شده است، هر کجا قرینه‎ای دال بر سایر معانی رکوع وجود نداشته باشد، رکوع به معنای متعارف، یعنی رکوع در نماز می‎باشد و این معنا از رکوع، در درون خود با معانی «خضوع» و «ایمان» قابل جمع است.

    کلیدواژگان: تفسیر تطبیقی، سوره مائده، آیه ولایت، آلوسی، علامه طباطبایی
  • محمدعلی محیطی اردکانی، سید رضا فقیهی، علی قانعی اردکان * صفحات 33-47

    اعتقاد به موعود، باور مشترک پیروان ادیان الهی است. آموزه مهدویت در دین اسلام به عنوان آخرین دین آسمانی اهمیتی ویژه دارد. پژوهش حاضر در صدد است تا با روش توصیفی - تحلیلی و با رویکردی تطبیقی به سنجش دلالی آیه استضعاف به عنوان یکی از ‎ آیات مهم مربوط به مهدویت بپردازد. در این راستا با واکاوی مفاهیم کلیدی آیه و با تکیه بر قراین درونی و برونی کلام، به این نتیجه دست یافته‎ است که آیه از باب جری و تطبیق به این قانون کلی اشاره دارد که اراده الهی به پیشوایی مستضعفان و وراثت آنها در حکومت بر روی زمین تعلق گرفته است و نمونه گسترده‏ و کامل آن ظهور حکومت حق و عدل در تمام کره زمین توسط حضرت مهدی# می‎باشد.

    کلیدواژگان: استضعاف، مهدویت، موعودگرایی، وارثان زمین، حکومت مستضعفان، بشارت ظهور
  • رسول چگینی * صفحات 49-69

    آیه هفتم سوره هود، خبر از قرار داشتن عرش الهی بر روی آب می دهد. مهم ترین ابهامات این آیه ماهیت، کیفیت، منشا و غایت «ماء» در زیر عرش است. با مراجعه به منابع امامیه و عامه شاهد وجود روایات و آرای همگون و همگن هستیم و تنها در اجمال و تفصیل میان فریقین اختلاف دیده می شود. بر پایه روایات اهل بیت(ع) «ماء»، گوارایی است که ابتدا یاقوتی به وسعت هفت آسمان و زمین بوده و سپس تبدیل به آب شده و با درآمیختن باد و متصاعد شدن بخار از آن، تمام هستی از آن بخار آفریده شده است. با توجه به عدم وجود روایتی از پیامبر اکرمj در منابع اهل سنت در مورد تفسیر این آیه و لزوم ارتباط با منبع وحیانی برای تفسیر آن، مشابهت دیدگاه افرادی چون ابن عباس، کعب الاحبار و وهب بن منبه با دیدگاه شیعه، خبر از تاثیرپذیری آنان از علوم اهل بیت(ع) می دهد.

    کلیدواژگان: عرش، ماء، آفرینش هستی، آیه هفتم سوره هود، روایات اهل بیت(ع)، اسرائیلیات
  • محمد فاکر میبدی، عبدالحسین کافی، رضا عطایی * صفحات 71-95

    آیه تطهیر در بیان مقام والای اهل بیت(نازل شده است. خداوند در این آیه، با لفظ «یرید»، اراده خود در اذهاب رجس و تطهیر آنها را بیان می کند. مفسران در معنای کلمه «یرید الله» نظرهای متعددی دارند. بیشتر عالمان اهل تسنن اراده را تشریعی و عالمان شیعه آن را تکوینی می دانند. با توجه به اینکه واژه «یرید الله» نقش مهمی در تفسیر و تبیین این آیه دارد، لازم است پژوهشی مستقل در تفسیر معنای «اراده» صورت گیرد. هدف مقاله حاضر تعیین مفهوم اراده در آیه تطهیر برای شناخت طهارت اختیاری اهل بیت است. دست آورد این تحقیق، اثبات اراده تکوینی در قالب تشریع (نه اراده تکوینی فارغ یا نافی از تشریع) می باشد؛ به همین جهت در دو بخش به مفهوم شناسی اراده و سپس تعیین معنای اراده در آیه تطهیر پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: اصحاب کساء، رجس، اهل بیت، مانعیت اختیاری، اراده تکوینی و تشریعی
  • محمدیعقوب بشوی * صفحات 97-119

    در برخی روایات فریقین درباره مصداق و معنای ابتر، خلط مفهومی صورت گرفته است و این مسئله از عدم توجه به جریان های بعد از نزول سوره و بعد از رحلت پیامبرj نشات می گیرد. توجه به این نکته حیاتی است که این آیه، تقابل دو جریان فکری در طول زمان می دهد که در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در مقابل یکدیگر خواهد ایستاد.مفسران در تعیین مصداق ابتر و همین طور در بیان معنای ابتر، اختلاف زیادی دارند و برخی نیز بین مصداق و معنا، خلط مفهومی نموده‎اند. یافته های این پژوهش در تعین مصداق ابتر، دو جور است. برخی روایات از افراد همچون عاص بن وایل و... نام می برند و برخی دیگر به جای نام افراد، از صفت سخن گفته‎اند. به نظر می رسد هر دو نوع مصداق باهم تعارض ندارد و قابل پذیرش برای ابتر می باشد. از یافته های مهم و نتیجه بحث را می توان معنای «به هدف نرسیدن »برای ابتر دانست. پژوهش حاضر با روش تطبیقی و با توجه به عرضه حدیث بر قرآن سامان یافته و طبق همین روش، تصحیح و تضعیف روایت به جای راوی شکل گرفته است.

    کلیدواژگان: شانی، ابتر، روایات فریقین، دشمن رسالت، عاص بن وائل
  • سعید ربیعی، موسی ابراهیمی*، سید مجید نبوی صفحات 121-148

    مسئله عصمت انبیا به دلیل اهمیت بالایی که دارد مبنای بسیاری از مسایل اعتقادی قرار گرفته و همواره مورد توجه علما و اندیشمندان بوده است. از این رو نظرات خاصی را در مورد مفهوم عصمت، نحوه اثبات آن و... اظهار داشته‎اند. پژوهش حاضر که با هدف بررسی مقایسه ای دو تفسیر مهم شیعه، یعنی المیزان فی تفسیر القرآن و من وحی القرآن در باب مسئله عصمت پیامبر گرامی اسلام(ص) به شیوه توصیفی- تحلیلی نگاشته شده، به بررسی آیاتی می پردازد که ذیل آنها ادعایی مبنی بر عدم عصمت پیامبر(ص) مطرح شده است. هردو مفسر به عصمت پیامبر اسلام(ص)، اعتقاد دارند اما اختلافاتی در بین نظرات آنها مشهود است. از این رو در سراسر نوشتار تصمیم و تلاش بر این بوده است تا بحث ها به شیوه کلامی و تفسیری ذیل پنج آیه مرتبط با عصمت مطرح شود.

    کلیدواژگان: عصمت، پیامبر اسلام، المیزان، فضل الله، من وحی القرآن
|
  • hajar khademzadehyeganeh* Pages 7-31

    The verse of Wilayah is among the verses interpreted differently by Alūsi and Allama Tabatabai.   In this study, using the interpretive sources and descriptive-analytical method, the views of these two commentators have been studied comparatively. Through this comparative study, it was concluded that the verse of Wilāyah was revealed about Imam Ali (a).  Keeping in view the context within the verse itself and the meaning of "guardianship and leadership" that occurred to the minds of the people of the age of revelation from the term "Wali</em>"  and the fact that this meaning is common to all the Arabic cultures and that the term "ruku</em>" in the common view of Muslims means bowing, when there is no other evidence to show that it has been used in another meaning, then it must be taken as bowing during prayers which is the apparent meaning commonly understood from it. This meaning of ruku'</em> can be reconciled with "humility" and "faith" at the same time.

    Keywords: comparative exegesis, Sura al-Māedah, Verse of Wilayah, Alūsi, Allāma Tabātabāi
  • Muhammad Ali Muhiti Ardakani, Sayyid Reza Faqihi, ali ghanei ardakan * Pages 33-47

    The belief in the promised (Maw'ūd</em>) is common to the followers of all the divine religions. The doctrine of Mahdism is of special importance in Islam as the last heavenly religion. The present study intends to use a descriptive-analytical method and a comparative approach to assess the semantics of the verse of Istid'āf</em> (weakening) as one of the important verses related to Mahdism.  By analyzing the key meanings of the verse and relying on the internal and external contexts of the word, it has been concluded that the verse refers to a general law that the divine will is to help the oppressed lead and inherit the earth in their government. A complete example is the emergence and establishment of the government of truth and justice in the whole earth by Hazrat Mahdi, may Allah hasten his reapperance.

    Keywords: Verse of Istid'āf (weakening), Mahdism, Belief in a promised being, Heirs on Earth, Government of the Oppressed, Glad tiding, reappearance
  • rasool chegini* Pages 49-69

    The seventh verse of Chapter Hud informs of the Divine Throne being on water. The most important ambiguities of this verse are the nature, quality, origin and purpose of the "water" under the Throne.  By referring to Imami and Sunni sources, we see the existence of similar narrations and opinions, and there is a difference between the two parties only in the details. According to the narrations of the Ahl al-Bayt, "water" is something tasty that was first a ruby ​​with a width of seven heavens and the earth. The ruby then turned into water, and as the wind mixed with the steam, the whole universe was created from that steam. Due to a lack of prophetic traditions in Sunni sources on the interpretation of this verse and the need to connect with the source of revelation in order to interpret the verse, the similarity of the views of people such as Ibn Abbās, Ka'b al-Ahbār and Wahb ibn Munabba with the Shiite view, suggests their being influenced by the sciences of the Ahl al-Bayt (a).

    Keywords: Throne, water, creation of the universe, verse 7 of Surah Hud, narrations of Ahl al-Bayt, Israelites
  • Mohammad Faker Maibudi, Abdul Hussein Kafi, reza ataei * Pages 71-95

    The verse of tathir</em> (purification) was revealed concerning the lofty ranks of the Ahl al-Bayt (as). God expresses His will by making use of the term "Yuridu</em>" to indicate that God, the Exalted, wished to purify them from impurities. The commentators have expressed different opinions concerning the meaning of "yuridullah</em>" (God only wishes). Most Sunni scholars consider wish or divine will to be legal (tashrī'ī) while Shiite scholars believe the will is creational (takvini</em>). Keeping in view that the term "Yuridullah</em>" has a significant role in the interpretation of the verse, it is necessary that an independent research be conducted in the interpretation of the meaning of "will". The goal of the present study is to determine the meaning of "wish" or "will" in the "Verse of Purification" to establish the voluntary purity of the Ahl al-Bayt (a). The finding of this research is the creational will of God in a legislative form (not creational will devoid of legislation". For this reason, efforts have been made to study the concept of will and then determine the meaning of "will" intended in the verse.

    Keywords: Companions of the Cloak, impurity, Ahl al-Bayt, optional barrier, creational, legislative will
  • Muhammad Ya'qub Bashovi * Pages 97-119

    There is misconception about the manifestation and meaning of the word abtar </em>[without posterity] used in the verse in question. The misconception emanates from a lack of attention to the events following the revelation of the surah and the demise of the Prophet (s). It is vital to note that this verse shows the contrasts between two currents of thought that will stand against each other in all areas of politics, economics, culture and society. The commentators have many differences in determining the manifestation and also in expressing the meaning of the word in question. Some have even confused conceptually between the manifestation and the meaning. The findings of this research in determining the manifestation of the word abtar </em>are of two kinds. Some narrations mention names of people such as Āas Ibn Wā'il, etc., and others have spoken of attributes instead of names. It seems that both types of the manifestation do not conflict with each other and are acceptable for abtar</em>. One of the important findings and the result of the discussion concerning the said term can be the meaning of "not achieving the goal".  The present study has been conducted comparatively in the sense that hadith</em> has been compared with the Quranic verses. Based on this method, it is the hadith (not the narrator) that has been labeled as either authentic or poor.

    Keywords: enemy, without posterity (abtar), narrations of the Two Branches of Faith, enemy of prophetic mission, Āas b. Wa'il
  • saeid rabie, musa ebrahimi *, seyedmajid nabavi Pages 121-148

    The issue of the infallibility of the prophets has been the basis of many doctrinal issues drawing the attention scholars and thinkers. Hence, they have expressed specific opinions about the concept of infallibility and how it can be proved. The present study, which aims to compare two important Shiite commentaries, namely al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an and Min Wahy al-Qur'an, on the issue of the infallibility of the holy Prophet of Islam, has been written in a descriptive-analytical manner. It seeks to study the verses which have been used as evidence of the fallibility of the prophets. Both commentators believe in the infallibility of the Prophet of Islam, but there are differences between their views. Throughout the article, efforts have made to present the topics in a theological and interpretive fashion under five verses concerning infallibility.

    Keywords: infallibility, Prophet of Islam, al-Mizan, Fadlallah, Min Wahy al-Qur'an