فهرست مطالب

نشریه جامعه شناسی فرهنگی
پیاپی 2 (تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/19
  • تعداد عناوین: 5
|
  • زینب هاشمی*، کوثر سنگور صویلات، جلال عساکره صفحات 1-15

    اینکه زیبا بودن یک حسن است یکی از واقعیت های زندگی است. اگر بخواهیم آن را از نظر درآمد و یا بازار ازدواج مدنظر قرار دهیم، کسی که جذابیت بیشتری داشته باشد بهتر است. با توجه به تحقیقات روان شناختی که دلیل فایده داشتن زیبایی را توضیح می دهد، ما فرض می کنیم که افراد جذاب تر نسبت به افراد معمولی به گونه متفاوتی از فرصت های شبکه های اجتماعی بهره می گیرند و در نتیجه، شبکه های آن ها از ویژگی های مفیدتری برخوردار خواهند بود. همان طور که پیش بینی می شود، نتایج یکی از آزمایشات نشان داد که احتمال انتخاب افراد جذاب، نسبت به سایر افراد برای امور کارگزاری پرسودتر در شبکه ها در سایر مشاغل دیگر بیشتر است. ما در یک مطالعه تکمیلی و  با اتکا بر اطلاعات عرضه شده توسط متخصصان جوان در شبکه، دریافتیم که بنا بر یافته های مطالعه 1، شبکه هایی که دارای افراد جذاب تری هستند از تراکم نسبتا کمتری برخوردارند. ما در مورد نتایج کار خود بحث می کنیم و همچنین بر نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد عوامل تحت بررسی و البته احتمال وجود حق العمل که به طور بالقوه ای تاثیرگذار است- جذبه فیزیکی - تاکید می کنیم.

    کلیدواژگان: زیبایی، جذابیت فیزیکی، شبکه های اجتماعی، سرمایه اجتماعی، حفره های ساختاری، آزمایش، جمعیت شناسی
  • سید حسین مردیزاده* صفحات 16-31

    احساس امنیت یکی از مشخصات کارامد در یک ناحیه شهری است. یکی از این مکان ها در ایران بازار سنتی است که از سال های بسیار گذشته به عنوان قلب شهرهای سنتی فعال بوده است. هدف از این تحقیق مطالعه ی تاثیرات برخی از فاکتورهای فیزیکی، در بازار سنتی، بر روی احساس امنیت است. روش این مطالعه تحلیلی-توصیفی بود، و ما داده ها را از طریق نظرسنجی و پرسشنامه ها جمع آوری کردیم. سپس، آزمایش فریدمن برای تعیین سطح اهمیت و طبقه بندی فاکتورهای اصلی استفاده شد. نتایج یافته ها نشان می دهند که فاکتورهایی مانند شکل سقف و شباهت ظاهری اتاق ها بیشترین تاثیر را دارند و ارتفاع سقف حداقل تاثیر را بر روی احساس امنیت دارد.

    کلیدواژگان: عامل فیزیکی، احساس امنیت، بازار
  • قاسم آلبوخنفر*، محمد شاوردی، مهدی عیدانی صفحات 32-43

    هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایتمندی تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور شادگان بوده است. روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور شادگان در سال تحصیلی 98-97 و روش نمونه گیری از نوع نمونه گیری خوشه ای بوده است. به همین منظور از بین دانشجویان دانشگاه مذکور، نمونه ای به حجم 249 نفر انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس سرمایه اجتماعی و رضایتمندی تحصیلی دانشجویان بود که پس از محاسبه روایی و پایایی آن، بین نمونه توزیع و جمع آوری شد. داده ها توسط نرم افزارهای SPSS و Lisrel و با روش های آماری تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر تحلیل گردیدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که: 1) دانشجویان سرمایه اجتماعی موجود در دانشگاه خود را پایین تر از سطح کفایت مطلوب (Q3) و نیز سطح حداقل کفایت قابل قبول (Q2) ارزیابی نموده اند. 2) میزان رضایتمندی از تحصیل دانشجویان به طور معناداری پایین تر از سطح کفایت مطلوب (Q3) و سطح حداقل کفایت قابل قبول (Q2) می باشد. 3) بین سرمایه اجتماعی و رضایتمندی از تحصیل دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 4) سرمایه اجتماعی به طور مستقیم بر رضایتمندی تحصیلی دانشجویان اثر ساختاری دارد.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، رضایتمندی تحصیلی، دانشجویان
  • محمد آلبوغبیش*، حمزه بالدی، جلال عساکره صفحات 44-61

    هدف این تحقیق تایید مدل چند فرهنگی رابطه بین سرمایه اجتماعی، استرس فرهنگ پذیری و علایم افسردگی در نوجوانان چند فرهنگی است. اطلاعات مورد استفاده در این تحقیق از تحقیق MAPS (پانل نوجوانان چند فرهنگی) انجام شده توسط سازمان ملی سیاست نوجوانان (NYPI) برای تحلیل گرفته شده است. شرکت کنندگان شامل 1635 نوجوان چند فرهنگی بودند (805 مرد، 830 زن، میانگین سنی 10.98 سال (SD=0.371) که بیش از 5 سال مورد بررسی قرار گرفتند. ما از مدلسازی رشد پنهان چند متغیری استفاده کردیم تا رابطه بین متغیرها و آزمون تقویت اصلاح شده را بررسی کردیم تا با انجام آن تاثیرات غیر مستقیم را تایید کنیم. نتایج نشان داد که افزایش سرمایه اجتماعی با کاهش علایم افسردگی در نوجوانان چند فرهنگی در ارتباط است و افزایش استرس فرهنگ پذیری با افزایش علایم افسردگی در ارتباط است. به علاوه، افزایش در استرس فرهنگ پذیری با افزایش در علایم افسردگی مرتبط است. در نهایت، سرمایه اجتماعی تاثیر غیر مستقیم بر علایم افسردگی دارد و این تاثیر از طریق استرس فرهنگ پذیری اتفاق می افتد. نتایج کنونی بیان می کنند که سیاست های افزایش سرمایه اجتماعی در نوجوانان چند فرهنگی در سطوح ملی و اجتماعی برای کاهش استرس فرهنگ پذیری در نوجوانان چند فرهنگی نیاز هستند که می توانند به کاهش علایم افسردگی کمک کنند.

    کلیدواژگان: چند فرهنگی، استرس فرهنگ پذیری، سرمایه اجتماعی، افسردگی، تحقیق پانل نوجوانان چند فرهنگی
  • سلمان سلمانی*، موسی علی نژادیان صفحات 62-78

    نوجوانی نه تنها با یک دوره اکتشاف و آزمایش مشخص می شود بلکه با آسیب پذیری در برابر رفتارهای پرخطر (‏مصرف مواد، رفتار خودکشی و رفتار جنسی)‏ مشخص می شود که می تواند پیامدهای منفی بسیاری داشته باشد. با توجه به فقدان مطالعات و نتایج متغیر از مطالعات بین المللی در مورد ارتباط عزت نفس، حمایت اجتماعی درک شده (‏PSS)‏و سرمایه اجتماعی (‏SC) ‏با رفتارهای خطر، این مطالعه با هدف ارزیابی نقش این عوامل با تعیین منابع مختلف PSS (‏خانواده، دوستان و دیگران)‏ و SC (‏خانواده، مدرسه و همسایگان)‏ و کنترل برای وضعیت اجتماعی - اقتصادی، وضعیت خانواده، عوامل مربوط به مدرسه انجام شد. در مجموع 943 نوجوان (‏کلاسهای 11 - 9)‏در 8 مدرسه در این مطالعه شرکت کردند و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه خود ایفا جمع آوری شدند (‏نرخ پاسخ؛ 91.9%)‏. تحلیل رگرسیون لجستیک چند متغیری (‏با اهمیت 0.05)‏ نشان داد که محتوای استراتژی خانواده (‏یا 0.83)‏ و PSS خانواده (‏یا 0.95)‏ با مصرف مواد رابطه منفی دارند. محتوای درسی خانواده و مدرسه (‏به ترتیب 0.80 و 0.91)‏ و PSS از خانواده و دوستان (‏به ترتیب 0.95 و 0.96) ‏در برابر خطر خودکشی محافظت می کردند. هیچ یک از متغیرهای مستقل رابطه پیش گیری کننده با رفتار جنسی نشان ندادند، اما عزت نفس رابطه مثبت داشت (‏1.11)‏؛ بنابراین، برای بهبود احتمال سالم شدن نوجوانان، مداخلات در سطح خانواده و مدرسه برای افزایش عزت نفس، PSS و محتوای استراتژی در محافظت از آن ها در برابر مصرف مواد و رفتار خودکشی مفید هستند. از سوی دیگر، نوجوانان با عزت نفس بالا در معرض خطر بیشتری برای رفتار جنسی نامناسب هستند و بنابراین باید تحت نظارت قرار گیرند.

    کلیدواژگان: خطر، بلوغ، رفتار، عزت نفس، حمایت اجتماعی ادراک شده، سرمایه اجتماعی