فهرست مطالب

نشریه جراحی ایران
سال بیست و هشتم شماره 1 (بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/24
  • تعداد عناوین: 13
|
  • کامران اسعدی، سید حمید صالحی*، علی احمد آبادی، علی اکبر جعفریان صفحات 1-6

    کم خونی حاد در بیماران سوختگی شدید یک اتفاق شایع است. اغلب این بیماران در طول درمان سوختگی حاد نیازمند دریافت خون هستند. انتقال خون ممکن است با عواض جدی در این بیماران همراه شود. در انتقال خون در بیماران سوختگی شدید باید آستانه بهینه ای را در نظر گرفت که با کمترین عارضه همراه بوده و اثرات سوء بر عاقبت بیماری نداشته باشد. در طول سال های اخیر چند کارآزمایی بالینی در مورد مقایسه دو استراتژی انتقال خون آزادانه (9 تا 10 گرم در دسی لیتر) و محدود شده سطح هموگلوبین (7 تا 8گرم در دسی لیتر) در بیماران سوختگی شدید انجام شده است. طبق نتایج این مطالعات کاربرد استراتژی انتقال خون محدود شده در مقایسه با انتقال خون آزادانه در بیماران سوختگی شدید، میزان مرگ، مدت اقامت بیمارستانی، طول بستری در بخش مراقبت های و میزان شیوع عفونت خون را افزایش نداده است و سبب کاهش تعداد دفعات دریافت خون و در نتیجه کاهش احتمال عوارض ناشی از آن و هزینه ها خواهد شد.

    کلیدواژگان: سوختگی شدید، استراتژی انتقال خون، عاقبت
  • محسن اشراقی *، عنایت الله نوری، علی عبداللهی صفحات 7-13
    زمینه و هدف

    تعیین وجود چسبندگی پلور توسط ویدیو توراکوسکوپی می تواند مشکل یا غیرممکن باشد. هدف از این مطالعه بررسی ارزش سونوگرافی قفسه سینه قبل از توراکوتومی در تعیین چسبندگی های پلور است.

    مواد و روش‌ها

    42 بیمار تحت توراکوتومی، طی سال های 89-88 با سونوگرافی قفسه سینه ارزیابی شدند. این بیماران قبل از عمل تحت بررسی سونوگرافی قفسه سینه با استفاده از پروب خطی 7 مگاهرتز اولتراسوند در 7 نقطه از قفسه سینه قرار گرفتند. سپس حرکت و لغزندگی پلور احشایی اندازه گیری شد. کلیه اطلاعات، توسط برنامه آماری 12 SPSS و سپس حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی و صحت تشخیصی محاسبه گردیدند و دامنه اطمینان 95 درصد برای شاخص های تشخیصی گزارش گردید.

    یافته‌ها

    در قسمت فوقانی قفسه سینه، حساسیت سونوگرافی 63%، ویژگی 66%، ارزش اخباری منفی 77%، ارزش اخباری مثبت 50% و صحت تشخیصی آن 65% بود. برای قسمت تحتانی قفسه سینه، حساسیت سونوگرافی 81%، ویژگی 59%، ارزش اخباری منفی 89%، ارزش اخباری مثبت 44% و صحت تشخیصی آن 65% بود.

    نتیجه‌گیری

    سونوگرافی قفسه سینه ار ارزش تشخیصی متوسطی در تعیین محل چسبندگی های پلور برخوردار است. از یافته های بدست آمده سونوگرافی قفسه سینه قبل از عمل می توان برای کارگذاری تروکار و تعیین نیاز به عمل باز در پیشگیری از آسیب احشایی و تسهیلات ویدیو توراکوسکوپی دارای اهمیت است.

    کلیدواژگان: چسبندگی پلور، سونوگرافی، قفسه سینه
  • مسعود صالحی، فرهاد حافظی، علی شهری * صفحات 14-24
    زمینه و هدف

    هر سال هزاران نفر عمل جراحی زیبایی انجام می دهند و محبوبیت این نوع جراحی در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. ممکن است هوش هیجانی در تقاضای عمل جراحی زیبایی نقش موثری داشته باشد. لذا هدف از این مطالعه بررسی روایی و پایایی پرسشنامه هوش هیجانی گلمن در مراجعه کنندگان به کلینیک زیبایی است تا با بهبود این پرسشنامه متناسب با جامعه هدف، بتوان به ارتباط هوش هیجانی با تمایل به انجام عمل جراحی زیبایی پی برد.

    مواد و روش ها

    مطالعه توصیفی - تحلیلی حاضر بر روی 700 نفر از متقاضیان جراحی زیبایی مراجعه کننده به مرکز درمانی حضرت فاطمه تهران در سال 1397 انجام شد. پس تکمیل پرسشنامه 33 سوالی هوش هیجانی گلمن توسط نمونه ها، پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ و روایی آن با استفاده از تحلیل عامل تاییدی به روش حداقل مجذورات وزن دار قطری بررسی شد. برای انجام تجزیه و تحلیل های آماری از نرم افزار R 3.6.3 و از بسته Lavaan 0.6-5 استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که نیکویی برازش مدل تحلیل عاملی تاییدی قابل قبول نبود و 9 سوال، واریانس مولفه های هوش هیجانی را به شکل معنی دار تبیین نکرده بودند. با حذف آن 9 سوال، نیکویی برازش مدل بهبود پیدا کرد و پایایی کل پرسشنامه از 84/0 به 87/0 افزایش یافت.

    نتیجه گیری

    برخی از سوالات در تبیین واریانس مشترک مولفه ها نقش موثری نداشتند که یا باید اصلاح شوند و یا از پرسشنامه حذف شوند. استفاده از ابزار نامناسب می تواند نتایج گمراه کننده ای داشته باشد. لذا توصیه می شود از تعدیل یافته پرسشنامه هوش هیجانی گلمن که در جامعه مورد مطالعه هنجاریابی شده است، استفاده شود.

    کلیدواژگان: هوش هیجانی، جراحی زیبایی، عمل زیبایی، هوش اجتماعی
  • حلیم بردی طعنه، سهیلا کلانتری، مریم چهره گشا، قربان محمد کوچکی*، محمد سبحانی، سمیه پقه صفحات 25-31
    زمینه و هدف

    درمان یبوست شامل تغییرات رژیم غذایی، استفاده از داروها، تنقیه از مقعد، روان درمانی، رفتار درمانی، و در نهایت جراحی می باشد. مطالعه حاضر میزان موفقیت درمان جراحی را در کودکان با یبوست ایدیوپاتیک مزمن مقاوم به درمان طبی را بررسی می کند.

    مواد و روش ها

    نمونه آماری شامل 16 بیمار (8 دختر و 8 پسر) از همه کودکانی که با یبوست ایدیوپاتیک مزمن مقاوم به درمان طبی، به بیمارستان طالقانی مراجعه کردند بود، و تحت عمل جراحی میکتومی و کولکتومی قرار گرفتند. پژوهش از نوع آزمون و مدل سازی تحلیلی بود. داده ها وارد نرم افزار آماری 18 SPSS شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز رگرسیون چندگانه و آنالیز واریانس چند متغیره استفاده و سطح معناداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    در کل 16 بیمار وارد مطالعه شدند نیمی از بیماران دختر، نیمی از بیماران پسر با میانگین سنی 29/2 ± 96/3 سال بود. نتایج نشان داد در 13 بیمار (25/81 درصد)، بعد از عمل جراحی علایم کاملا برطرف شد. در 14 بیمار (5/87 درصد)، میزان مصرف ملین کاهش یافت، در 1 بیمار (25/6 درصد)، نیاز به مصرف ملین کاملا برطرف شد، در 1 بیمار (25/6 درصد)، میزان مصرف ملین، نسبت به قبل از عمل جراحی تغییری نیافت. در همه بیماران تعداد دفعات اجابت مزاج افزایش یافت. نتایج آنالیز رگرسیون چندگانه نشان داد بین جنس، مدت ابتلا و سن بیمار کمتر از 5 سال و سن ابتلا کمتر از 5 سال و میزان موفقیت درمان جراحی رابطه معنی داری وجود داشت.

    نتیجه گیری

    به طور کلی نتایج نشان می دهد که درمان جراحی در یبوست ایدیوپاتیک مزمن مقاوم به درمان طبی تعداد دفعات اجابت مزاج را افزایش می دهد و نیاز به مصرف ملین و عارضه Soiling را نیز بر طرف می نماید.

    کلیدواژگان: یبوست، سیگموئیدکتومی، مگاکولون، جراحی
  • فیروزه نوری مند، صدیقه فروهری*، بهیه نام آورجهرمی، سید ضیاء الدین تابعی، زهره عباسی، حسین رهبر صفحات 32-40
    زمینه و هدف

    ناباروری باعث می شود تا ابعاد سلامت زنان را تحت تاثیر قرار دهد و در این میان سلامت معنوی و سلامت روانی در زنان نابارور می تواند بسیار مهم باشد. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه سلامت معنوی با اضطراب، افسردگی و تنظیم شناختی هیجان در زنان نابارور پس از انجام روش های جراحی کمک باروری بود.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بوده که به صورت مقطعی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل زنان نابارور مراجعه کننده به بیمارستان های شیراز بود که از بین آنها 247 نفر، بر اساس معیارهای ورود به مطالعه بصورت تخصیص تصادفی در تحقیق شرکت کردند. در این تحقیق از پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (1983)، هیجان گارنفسکی (2001)، اضطراب و افسردگی بک (1961) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری توصیفی شامل میانگین (انحراف معیار) و فراوانی (درصد) در قالب جدول و نمودار و آزمون های آماری همبستگی اسپیرمن استفاده شد. در آنالیز داده ها در سطح (5%) معنی داری از نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که اضطراب (r = o.126, P = -0.001)، افسردگی(r = o.261, P = -0.001) ، سرزنش خود(r = 0.119, P = -0.01) و سرزنش دیگران (r = 0184, P = -0.001) با سلامت معنوی رابطه معکوس و معناداری داشت. به بیان دیگر هرچه سلامت معنوی خانم نابارور بالاتر بود، قدرت تطابق با اعمال جراحی که برای کمک باروری لازم می گردد، در وی بیشتر بود و همچنین از مکانیسم سرزنش خود یا دیگران به میزان کمتری استفاده می نمود.

    نتیجه گیری

    سلامت معنوی می تواند کمک کند تا وضعیت روحی زنان نابارور بهبود و هیجانات منفی آنان کاهش پیدا کند و در سایه این سلامت معنوی می توان قدرت سازگاری با مشکلات مرتبط با ناباروری و اعمال جراحی کمک ناباروری را تضمین نمود.

    کلیدواژگان: ناباروری، اضطراب، افسردگی، هیجان، سلامت معنوی
  • سیده نگار حسینی، مسعود اسدی *، مسعود حجازی صفحات 41-55
    زمینه و هدف

    تمایل به زیبا بودن و برتری ظاهری از قرن ها رواج داشته است. تایید فرهنگ جامعه بر زیبایی در زنان و دختران، به مرور موجب نگرانی و اهمیت در ظاهر شده، تا جایی که افراد در سنین مختلف با صرف هزینه های مالی زیاد و پیامدهای ناخوشایند جسمی و روانی، متقاضی جراحی زیبایی می شوند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل گرایش زنان و دختران به جراحی زیبایی صورت انجام شد.

    مواد و روش ها

    پژوهش حاضر به روش پدیدارشناختی تفسیری انجام شد. جامعه مورد مطالعه دختران و زنان شهر زنجان بودند که جراحی زیبایی صورت انجام داده اند. نمونه بررسی شده 15 نفر از جامعه مورد نظر بودند که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند و مصاحبه نیمه ساختار یافته با این افراد انجام شد. داده های کیفی گردآوری، ثبت، کدگذاری و در قالب مضمون های اصلی و فرعی طبقه بندی شدند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کلایزی استفاده شد.

    یافته ها

    تحلیل تجارب مشارکت کنندگان مصاحبه ها مشخص کرد که مضمون عوامل درون فردی با زیر مضامین خودپنداره بدنی منفی، اضطراب اجتماعی، برتری جویی، اعتماد به نفس پایین، پیری هراسی و نگاه زیبایی شناسانه به بدن، مضمون عوامل خانوادگی با زیر مضامین کسب رضایت همسر و ترس از مقایسه شدن با زنان زیبا توسط همسر و مضمون عوامل اجتماعی با زیر مضامین فشار اجتماعی، نشان دادن هویت طبقاتی، تبلیغات رسانه ای، الگوگیری از دوستان، همنوایی گروهی، مدگرایی در انجام عمل جراحی زیبایی صورت تاثیر گذار بوده اند.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج حاصله پیشنهاد می شود زنان و دختران قبل از جراحی زیبایی صورت مورد ارزیابی روان شناختی قرار گرفته و برای آنها مداخله های آموزشی- درمانی برای افزایش اعتماد به نفس، کاهش خودپنداره منفی، اضطراب اجتماعی و پیری هراسی، بهبود روابط بین فردی و زناشویی، تغییر در نگرش و باورها برای کاهش نفوذ رسانه ها و فشارهای اجتماعی و مد گرایی انجام گردد.

    کلیدواژگان: جراحی زیبایی صورت، زنان و دختران، پدیدارشناسی
  • ساناز سلامتی، رضا قربان جهرمی*، فریبرز باقری، کیوان دارندگان صفحات 56-70
    زمینه و هدف

    در جوامع امروزی به دلیل تاکید بیش از حد بر زیبایی، توجه به ظاهر بدنی خصوصا در زنان شکل افراطی به خود گرفته است؛ به طوری که هر ساله صدها هزار نفر به طور خودخواسته اقدام به جراحی زیبایی می کنند. گرایش به جراحی زیبایی در زنان می تواند از متغیرهای روانشناختی مختلفی تاثیر پذیرفته و بر آنها اثر بگذارد؛ به گونه ای که حالت روانی متقاضیان عمل جراحی، یا به بیان دیگر، وضعیت عاطفی آنان پیش از عمل جراحی به یک موضوع بسیار مهم در حوزه روانشناسی تبدیل شده است. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی مدل علی روابط میان حمایت اجتماعی ادراک شده و عاطفه مثبت و منفی با توجه به نقش واسطه خودارزیابی های درونی در زنان متقاضی جراحی زیبایی انجام شد.

    مواد و روش ها

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری شامل زنان متقاضی جراحی زیبایی بود که در 6 ماه نخست سال 1398 به بیمارستان حضرت فاطمه (س) شهر تهران مراجعه کردند. نمونه پژوهش نیز شامل 200 نفر از این زنان متقاضی بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش، از مقیاس عاطفه مثبت و منفی (واتسون، کلارک و تلگن، 1988)، مقیاس حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت و همکارانش، 1988) و مقیاس خودارزیابی های درونی (جاج و همکارانش، 1997) استفاده شد. داده ها با روش تحلیل مسیر در نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    حمایت اجتماعی ادراک شده بر خودارزیابی های درونی تنها در ارتباط با زیرمقیاس های حرمت خود (27/0=β)، خودکارآمدی عمومی (24/0=β) و منبع کنترل (22/0=β) اثر مستقیم و مثبت داشت (01/0>P)؛ با این وجود، اثر مستقیم آن بر روان رنجورخویی (05/0- =β) معنادار نبود. حرمت خود بر عاطفه مثبت اثری مثبت داشت (46/0=β، 01/0 > P)؛ اما بر عاطفه منفی اثرگذار نبود (14/0- =β). خودکارآمدی عمومی بر عاطفه مثبت (31/0=β) و منفی (23/0- =β) نیز اثر مستقیم داشت (01/0> P). منبع کنترل تنها بر عاطفه منفی زنان اثر مستقیم داشت (19/0- =β، 05/0> P) و روان رنجورخویی به طور مستقیم بر هر دو نوع عواطف مثبت (37/0- =β) و منفی (62/0=β) تاثیر داشت (01/0> P). حمایت اجتماعی ادراک شده به واسطه خودارزیابی های درونی بر عاطفه مثبت (25/0 =β) و منفی (17/0- =β) اثر غیرمستقیم داشت (01/0> P).

    نتیجه گیری

    نظر به معنادار شدن اثرات غیرمستقیم، یافته ها از نقش میانجی مهم خودارزیابی های درونی حکایت دارد. دریافت حمایت اجتماعی می تواند منجر به فعال شدن خودارزیابی های درونی شده و به نوبه خود باعث کاهش عاطفه منفی و بهبود عاطفه مثبت می گردد. این امر به ویژه در خصوص زنانی که قصد جراحی زیبایی دارند، حایز نکات با اهمیتی است.

    کلیدواژگان: حمایت اجتماعی ادراک شده، عاطفه مثبت و منفی، خودارزیابی های درونی، جراحی زیبایی
  • محمدمصطفی حریفی، هادی دیگاله، علی نعیم، عباس امیرجمشیدی * صفحات 71-78

    تشخیص، بررسی و پیگیری خونریزی ساب آراکنویید (تحت عنکبوتیه) همراه با آنژیوگرافی منفی همواره مورد مناقشه در مجامع علمی جراحی اعصاب می باشد. ترکیب مختلفی از بررسی مجدد و زمان مناسب با استفاده از مدالیته های [Computed Tomography Angiogram (CTA)] و [Digital Subtraction Angiography (DSA)] در دستورالعمل ها ذکر شده است. خونریزی تحت عنکبوتیه با منشاء نخاعی غیرشایع بوده و به علت مخفی ماندن علایم نخاعی در زمینه افت هشیاری و سایر نشانه های خونریزی تحت عنکبوتیه از طریق شرح حال و معاینه فیزیکی در اکثر موارد به سختی قابل تشخیص است. در اینجا، ما موردی از خونریزی تحت عنکبوتیه را معرفی می کنیم که به دنبال آنژیوگرافی منفی و بهبودی ترخیص شده است. این بیمار در پیگیری های انجام شده با علایم نخاعی حاد تحت جراحی اورژانس قرار گرفته و همانژیوبلاستوم نخاع توراسیک تشخیص نهایی بوده است.

    کلیدواژگان: خونریزی تحت عنکبوتیه، آنژیوگرافی، همانژیوبلاستوم، آنژیوگرافی منفی
  • مصطفی جابرانصاری * صفحات 79-86

    از مجموعه کشفیات بارز قرن نوزدهم که تاثیر قابل توجهی بر تکامل جراحی گذاشت، می توان به تحقیقات ویلهلم رونتگن (1845 تا 1923 میلادی) و توصیفی که وی از اشعه ایکس ارایه نمود، اشاره کرد. در 28 دسامبر سال 1895 میلادی رونتگن که استاد فیزیک در وورتس برگ بود به ارایه مقاله ای درباره آخرین کار خویش به جامعه پزشکی ارایه داد، وی که به پدیده فسفورسانس ناشی از نمک های فلزی در معرض نور علاقه مند شده بود، در نوامبر سال 1895 میلادی به صورت اتفاقی موفق به مشاهده پدیده ای خاص شد. به هنگام عبور دادن جریان از درون لامپ الکترونی، وی متوجه تابشی سبز رنگی شد که از پرده ای به فاصله 9 پایی دستگاه منشاء می گرفت. تابش عجیب فوق حتی پس از قطع جریان ادامه یافت. رونتگن متوجه شد که پرده فوق توسط ماه با خواص فسفورسانس پوشانیده شده است (پلاتینوسیانید باریم). با ادامه دادن علاقه مندانه بررسی های فوق، وی متوجه شد که اشعه های نامرعی فوق قادر به عبور از مواد جامد چون چوب، آهن و... هستند. بهتر از همه آن که، این اشعه ها از نسوج نرم بدن عبور می کردند، به گونه ای که استخوان های دست وی بر روی صفحه عکاسی تعبیه شده قابل مشاهده می شد. در کمتر از چند هفته رونتگن یافته های خویش را ارایه داد و شش سال بعد در سال 1901 میلادی موفق به کسب جایزه نوبل در رشته فیزیک گردید.

  • اصغر صادق آبادی*، احمد رمضانی صفحات 87-102

    چسب های جراحی از جمله بیومتریال های جدید هستند و هنوز جای پیشرفت زیادی دارند. یک چسب بافتی خوب باید علاوه بر عملکرد عالی، خواص بالینی قابل قبولی نیز داشته باشد. چسب های پزشکی به چسب های بافت نرم، سخت، سامانه های رهایش دارو و چسب های زیستی تقسیم می شوند. خواص ویسکوالاستیک, قابلیت خیس کنندگی چسب و غلظت آن را روی پوست مشخص می کند. چسب های بافت نرم به دو گروه چسب های پوست و چسب های اندام های داخلی تقسیم می شوند. چسب های اندام های داخلی شامل سیانوآکریلات ها و فیبرین هستند. چسب های فیبرین از مرحله آخر مکانیزم انعقاد خون تقلید کرده و شامل دو جزء اصلی فیبرینوژن و ترومبین هستند. از خصوصیات بارز چسب های سیانوآکریلات می توان به عدم نیاز به کاتالیزور، سرعت پلیمریزاسیون بالا و ایجاد اتصال قوی اشاره نمود. چسب های سیانوآکریلات قابلیت عمل به عنوان سد میکروبی را نیز دارند. یک چسب سیانو آکریلات پزشکی ایده آل باید دارای زنجیره بلند، تافنس مناسب و زیست سازگاری بالا باشد. از برندهای تجاری / پزشکی این چسب ها می توان به Dermabond و Indermil اشاره نمود. این مقاله به معرفی، مکانیزم عمل و آخرین پیشرفت ها در زمینه چسب های جراحی بافت های داخلی می پردازد.

    کلیدواژگان: چسب، سیانو آکریلات، فیبرین، بافت، زیست سازگاری
  • مهرانگیز روستائی *، سید سجاد کاظمی، رسول احمدی فر صفحات 104-115

    هرچند درمان بیماری از طریق پزشکی یکی از ضروریت های زندگی اجتماعی است، لکن قانون گذار در مواردی پزشک را ضامن خساراتی دانسته که در ضمن درمان به بیمار وارد می شود. قانون گذار به منظور کمک به درمان و پیشگیری از اینکه مسئولیت مانعی در جهت درمان نباشد، شرایطی را در نظر گرفته که در صورت رعایت آنها پزشک مسیول خساراتی که در نتیجه درمان ایجاد می شود نیست. پاره ای از درمان ها علی رغم اینکه برای بیمار ضروری هستند، لکن به واسطه اینکه پزشک در انجام آنها مقررات فنی و یا قانونی را رعایت نکرده، سوء درمان محسوب شده و از این طریق بیمار متحمل خساراتی می شود. در حقوق ایران، در صورتی که پزشک در درمان درست رفتار نکرده و سوء درمان داشته باشد، مطابق با قواعد عمومی مسئولیت، مسیول جبران خسارات وارده به بیمار می باشد. لکن شرایطی وجود دارد که در صورت رعایت آنها، ولو پزشک در درمان رعایت مقررات یا موازین را نکرده باشد و سوء درمان داشته باشد، پزشک مسیول نیست. در این پژوهش هدف مطالعه شرایط قانونی معافیت پزشک از مسئولیت ناشی از سوء درمان است. بر اساس نتایج آن در صورت مشروعیت عمل جراحی و طبی، اذن به درمان، فقدان تقصیر و اخذ برایت در صورت ورود خسارت پزشک مسیول نیست.

    کلیدواژگان: سوء درمان، عمل جراحی، اذن درمان، اخذ برائت، علل موجهه جرم، تمامیت جسمانی
  • سید عباس میرمالک* صفحات 116-123

    فن آوری، رشد و پیشرفت سریعی در همه زمینه ها دارد. در حیطه پزشکی و حیطه سلامت، پزشکان بخصوص جراحان با ابزار و نحوه عملکردهای جدیدی در فواصل زمانی کوتاه مواجه می شوند که الزام فراگیری، دانش و مهارت جدید را دارد. انکار این تغییرات باعث عقب ماندگی علمی و مهارتی؛ و افراط در آن هزینه های غیرمنطقی را به همراه دارد. این مقاله دیدگاهی منطقی در ارزیابی، فراگیری و کاربرد فن آوری در حیطه پزشکی را ارایه می دهد.

|
  • As'adi K, Salehi S. H*, Ahmadabadi A, Jafarian A. A Pages 1-6

    Acute anemia is a common occurrence in burn patients. Most of these patients need to receive blood transfusion during acute burn care. Blood transfusion may cause serious complications. It is essential to consider an optimum threshold for blood transfusion in sever burn patients to reduce complications without side effects on outcome measurements. Some randomized clinical trials have been done to compare liberal blood transfusion strategy (9g/dL to10g/dL) with restrictive blood transfusion strategy (7g/dL to 8g/dL) in recent years. Based on the data of these trials, usage of restrictive blood transfusion strategy compare to liberal blood transfusion strategy in sever burn patients did not increase the mortality rate، blood stream infection, duration of hospital and ICU stay. A restrictive transfusion policy also reduced the number of blood transfusions and as a result caused a reduction in transfusion-associated complications and costs.

    Keywords: Sever Burn, Blood Transfusion Strategy, Outcome
  • Eshraghi M*, Noori E, Abdollahi A Pages 7-13
    Introduction & Objective

    The presence of pleural adhesions may render video-assisted thoracoscopic surgery difficult or impossible. The aim of this study was to assess the value of chest ultrasonography in the detection of pleural adhesions prior to thoracotomy.

    Materials & Methods

    Between 2009 and 2010, 42 consecutive patients undergoing thoracotomies (including video-assisted thoracic surgery) were evaluated with chest ultrasonography. These patients underwent a preoperative ultrasonic examination of the chest wall using a 7.5-10-MHz linear ultrasound probe at 7 points along the chest wall. We measured the movement of the visceral pleural slide.

    Results

    In the upper thoracic wall, ultrasonography demonstrated a sensitivity of 63.0%, a specificity of 66%, a negative predictive value of 77%, a positive predictive value of 50.0%, and an overall accuracy of 65.0%. And for lower thoracic wall, ultrasonography demonstrated a sensitivity of 81.0%, a specificity of 59.0%, a negative predictive value of 89.0%, a positive predictive value of 44.0%, and an overall accuracy of 65.0%.

    Conclusions

    Chest ultrasonography is moderately accurate in detecting the presence and location of pleural adhesions. Use of preoperative chest sonographic findings to plan trocar placement and to determine the need for an open approach is valuable in helping prevent visceral injury and facilitating video-assisted thoracoscopic surgery.

    Keywords: Pleural Adhesion, Ultrasonography, Chest
  • Salehi M*, Hafezi F, FACS, Shahri A Pages 14-24
    Introduction & Objective

    Thousands of people undergo cosmetic surgery every year, and the popularity of this type of surgery has grown significantly in recent years. Emotional intelligence may play a role in the demand for cosmetic surgery. Therefore, this study aimed to investigate the validity and reliability of Golman's emotional intelligence questionnaire in patients referring to the beauty clinic. By improving this questionnaire appropriate to the target community, it is possible to understand the relationship between emotional intelligence and the desire to perform cosmetic surgery.

    Materials & Methods

    The present descriptive-analytical study was performed on 700 applicants for cosmetic surgery referred to Hazrat Fatemeh Medical Center in Tehran in 1397. After completing the Golman Emotional Intelligence questionnaire by the samples, the reliability of the questionnaire was assessed by Cronbach's alpha and its validity was investigated using confirmatory factor analysis using diagonal weighted least square method. The R3.6.3 software and a lavaan package were used for statistical analysis.

    Results

    The goodness of fit of confirmatory factor analysis model was unacceptable and 9 questions did not significantly explain the variance of emotional intelligence questionnaire components. After removing those 9 questions, the goodness of fit of the model was improved and the reliability of the whole questionnaire increased from 0.84 to 0.87.

    Conclusions

    Some questions did not explain the variance of the components, which either had to be corrected or removed from the questionnaire. Using an improper tool can have misleading results. Therefore, it is recommended to use the modified Golman Emotional Intelligence Questionnaire, which is standardized in the target population.

    Keywords: Cosmetic Surgery, Emotional Intelligence, Social Intelligence, Plastic Surgery
  • Berdi Taneh H, Kalantari S, Chehregosha M, Koochaki Gh. M*, Sobhani M, Pagheh S Pages 25-31
    Introduction & Objective

    Treatment of constipation includes education of child and parents, dietary changes, medication, psychotherapy, behavioral therapy, and eventually surgery. This study is the success rate of surgical treatment in children with chronic idiopathic constipation refractory to routine medical treatment.

    Materials & Methods

    The sample consisted of 16 patients, 8 girls and 8 boys, of all children with chronic idiopathic constipation refractory to medical therapy, who were referred to a tertiary center for final surgical plan. The study was descriptive. Data were entered into statistical software spss-18. For data analysis, multiple regression analysis and multivariate analysis of variance was used.

    Results

    A total of 16 patients were enrolled, half female, and half of the patients were male, mean age was 3.96 ± 2.29 years. The results showed that in 13(81.25%) patients after surgery, the patient's symptoms completely resolved. In 14(87.5%) patients, the use of laxatives was reduced to one time per day except in 1(6.25%) patient, who requiring the use of laxatives. In all patients, frequency of bowel movements increased.Multiple regression analysis showed that age, sex, duration of disease and age less than 5 years have direct significant relationship (P < 0.05) with successful surgical treatment.

    Conclusions

    Our results show that surgical treatment in refractory chronic functional Constipation which did not respond to medical treatment, leads to better control of disease, increase frequency of defecation, decrease need to laxative and relieving soiling.

    Keywords: Constipation, Sigmoidectomy, Megacolon, Surgery
  • Nourimand F. M.S, Forouhari S*, Namavar Jahromi B, Tabei S. Z, Abbasi Z, Rahbar H Pages 32-40
    Introduction & Objective

    Infertility can affect women's health, so spiritual and mental health might be very important in case of infertile women. Therefore, the goal of this study was to investigate the relationship between spiritual well-being, anxiety, depression and emotion in infertile women after assisted reproductive surgical technology.

    Materials & Methods

    The present study is a descriptive-analytic research which was conducted on a cross-sectional basis. The statistical population of the study consisted of infertile women who referred to hospitals in Shiraz, among whom 247 subjects participated in the study. Paloutzian and Ellison’s Questionnaire of Spiritual Well-Being questionnaire, Beck anxiety& depression Questionnaire and the Garnefski Cognitive Emotion Regulation Questionnaire were used. Data was analyzed using descriptive statistics methodology including mean (standard deviation) and frequency (percentage) in the form of tables, charts, and Spearman Correlation Tests. The SPSS software version 23 was used at 5% P-value.

    Results

    The results of this study showed that anxiety, depression and some aspects of Garnefsky's emotion were negatively correlated with spiritual well-being. In other words, the higher the spiritual health of the infertile woman, the greater the ability to adapt and accept the problem of infertility and to accept assisted reproductive surgical technology and also uses her or others' blame mechanisms to a lesser extent. Conclusion and

    discussion

    Spiritual well-being might help improving the mental status of infertile women and reduce their negative emotions. This spiritual well-being might guarantee the ability to cope with infertility-related complications and assisted reproductive surgical technologies.

    Conclusions

    Mental health can help improve the mental state of infertile women and reduce their negative emotions, and in the light of this spiritual health, the ability to adapt to infertility-related problems and infertility surgery can be guaranteed.

    Keywords: Infertility, Anxiety, Depression, Emotion, Spiritual Well-being
  • Hosseini S. N, Asadi M*, Hejazi M Pages 41-55
    Introduction & Objective

    The tendency for beauty has been prevalent for centuries. The emphasis of social culture on female beauty has gradually led to concerns and caring more about looks and appearance; the individuals of different ages undergo cosmetic surgery, incur high financial costs, and tolerate unpleasant physical and psychological consequences. Thus, this study aimed to determine the motivations of women and girls to undergo cosmetic surgery.

    Materials & Methods

    The present research was interpretive phenomenological study. The study population included girls and women who underwent cosmetic surgery in Zanjan. Using purposive and snowball sampling methods, fifteen individuals were selected as sample. The semi-structured interviews were conducted with them. The qualitative data were collected, recorded, coded, and classified into main themes and sub-themes. Finally, the Colaizzi method was used to analyze the data.

    Results

    The findings showed that the intrapersonal factors including negative body self-concept, social anxiety, striving for superiority, low self-confidence, fear of aging, and aesthetic assessment of body, the family factors including spouse satisfaction and fear of being compared to beautiful women, and the social factors including social pressure, class identity, media advertising, role modeling of friends, group compliance, and fashionism were the respondents' motivations to undergo cosmetic surgery.

    Conclusions

    Based on the findings, it is recommended that women and girls be evaluated psychologically before cosmetic surgery and undergo educational-therapeutic interventions in order to improve their self-confidence, reduce their negative self-concept, social anxiety, and fear of aging, improve their interpersonal and marital relationships, and change their attitudes and beliefs to overlook media influence, social pressures, and fashionism.

    Keywords: Cosmetic Surgery, Women, Girls, Phenomenology
  • Salamati S, Ghorban Jahromi R*, Bagheri F, Darandegan K Pages 56-70
    Introduction & Objective

    In contemporary societies, because of high emphasis on beauty, attention to physical appearance especially in women has taken to extremes; accordingly, hundreds to thousands of people voluntarily undergo cosmetic surgery. Tendency to cosmetic surgery in women can be affected by various psychological variables and also affect them simultaneously. As such, psychological state of the applicants or their emotional state before surgery has become an important issue in the field of psychology. This study aimed to evaluate causal relationship between perceived social support and positive, negative affect in women applying for cosmetic surgery and also examine the mediating role of core self-evaluations.

    Materials & Methods

    This study was a descriptive correlational study. The statistical population included women applying for cosmetic surgery referred to Hazrat Fatemeh Hospital in Tehran during the first six months of 1398. Two hundred women who referred to cosmetic surgery centers in Tehran were selected via convenient sampling method. The Positive and Negative Affect Schedule (PANAS) (Watson, Clark, & Tellegen, 1988), perceived social support (Zimet et al., 1988), and Core self-evaluations (Judge, 1997) were used to collect the data. Then, the data was analyzed by path analysis in LISREL software.

    Results

    Direct effect of perceived social support on core self-evaluations was significant only in the light of self-esteem (= β 0.27), generalized self-efficacy (= β 0.24) and locus of control (= β 0.22) (P

    Keywords: Social Support, Positive, Negative Affect, Core Self-Evaluations, Cosmetic Surgery
  • Harifi M. M, Digaleh H, Naeem A, Amirjamshidi A* Pages 71-78

    Diagnosis and surveillance of angiogram-negative subarachnoid hemorrhage (SAH) has been a controversy in neurosurgical literature. A combination of computed tomography angiogram and digital subtraction angiography has been suggested as follow up studies in guidelines. SAH with a spinal pathology is a rare diagnosis, which is challenging under common symptomatology of SAH, such as loss of consciousness. Here, we report an angiogram-negative SAH, who discharged following recovery. In follow-up, he underwent emergent surgery with hemiparesis and the final diagnosis was thoracic cord hemangioblastoma.

    Keywords: Subarachnoid Hemorrhage, Digital Subtraction Angiography, Spinal Hemangioblastoma, Angiography Negative SAH
  • Sadeghabadi A*, Ramezani A Pages 87-102

    Surgical adhesives including new biomaterials still have lot of progress. A good tissue adhesive should have in addition to excellent performance, acceptable clinical properties. Medical adhesives are classified in to soft tissues adhesives, hard tissues adhesives, drug delivery adhesives and bio adhesives. Viscoelastic properties determine the ability to wetting the adhesive and its concentration on the skin. Soft tissue adhesives are divided in to groups of skin and internal organ adhesives. The internal organ adhesives include cyanoacrylates and fibrin. Fibrin and cyanoacrylates adhesives are the most common adhesives of the internal organs. The fibrin adhesives imitate the final stage of the blood coagulation mechanism and include two main components of fibrinogen and thrombin. Significant properties of cyanoacrylates adhesives include the need for a catalyst, high polymerization rate and strong bonding creation. Cyanoacrylates adhesives also have the microbal barrier capability. An ideal medical cyanoacrylate adhesive should have a long chain, suitable toughness and biocompatibility. The commercial/medical cyanoacrylates adhesives are DERMOBOND and INDERMIL. This article introduces the mechanism of action and latest advancements in the field of surgical adhesives for internal tissues.

    Keywords: Adhesive, Cyanoacrylate, Fibrin, Tissue, Biocompatibility
  • Roustaie M*, Kazemi S. S, Ahmadifar R Pages 104-115

    Although medical cure diseases is one of the necessities of social life, the legislator has in some cases considered the physician to be responsible for damages that occur to the patient during treatment. In order to facilitate treating and to prevent being liability a barrier to treatment, the legislator has considered the conditions in which the physician is not liable for damages resulting from treatment. Some treatments, although necessary for the patient, are considered maltreatment by the physician in failing to comply with technical or legal requirements, and may result in patient hurt. In Iranian law, the physician, in accordance with general rules of responsibility, is liable to compensate the patient for damages if she fails to receive proper treatment. However there are situations where the physician is not responsible even she does not adhere to the rules or standards for treatment and even she has malpractice. The purpose of this study is to examine the legal requirements for physician's exemption from liability for medical malpractice. According to its results, the physician is not responsible if the practice was legitimate, there was consent for treatment, lack of fault and obtaining an acquittal.

    Keywords: Malpractice, Surgery, Consent for Treatment, Obtaining an Acquittal, Justification Defenses, Physical Integrity