فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
پیاپی 190 (آبان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/25
  • تعداد عناوین: 20
|
  • محمدعلی مفید نخعی، نبی الله محمدی، سعید عابدیان کناری* صفحات 1-10
    سابقه و هدف

    سلول های دندریتیک، سلول های حرفه ای عرضه کننده آنتی ژن هستند که آغازگر و تعدیل کننده پاسخ های ایمنی می باشند. ماده شیمیایی epigallocatechin gallate (EGCG) چای سبز یکی از عوامل سرکوبگر تومور شناخته شده است. از آن جایی که اینترلوکین4 (IL-4) تولید سایتوکاین های پیش التهابی را مهار می کند و EGCG نیز دارای اثر ضد التهابی و تعدیل کننده ایمنی می باشد، لذا هدف از این مطالعه، بررسی اثر EGCG در تمایز مونوسیت ها به سلول های دندریتیک به عنوان جایگزینی مناسب برای IL-4 بوده است .

    مواد و روش ها: 

    در این مطالعه تجربی، سلول های تک هسته ای خون محیطی با استفاده از فایکول جداسازی و سلول های مونوسیت CD14+ به روش MACS جمع آوری شدند. EGCG در دو غلظت µmol/l 5 و µmol/l 10 اضافه شد. سلول ها درروز ششم و هشتم از جهت شاخص های تمایزی CD83، HLA-DR  و  CD11bبه روش فلوسیتومتری ارزیابی شدند. IL-23 و IL-35 نیز در مایع رویی کشت سلولی بررسی شدند.

    یافته ها: 

    مولکول های CD11b و CD83 در سلول های دندریتیک بالغ و نابالغ، تفاوت معنی داری بین دو روش داشت (05/0< P) مولکول HLA-DR در سلول های دندریتیک نیز تفاوت معنی داری داشت(05/0< P). IL-23 و IL-35 در مرحله نابالغ نسبت به سلول های دندریتیک بالغ تفاوت معنی داری نداشتند ولی در مرحله بالغ بین دو روش تفاوت معنی داری دیده شد (05/0< P).

    استنتاج

    بر اساس نتایج این مطالعه، EGCG درمقایسه با IL-4 توانایی تمایز مونوسیت ها به سلول های دندریتیک نابالغ را دارد و به نظر می رسد این مولکول باعث تولید سلول هایی دندریتیک با خاصیت تولروژنیک نسبت به روش کلاسیک می شود.

    کلیدواژگان: EGCG، اینترلوکین 35، اینترلوکین 23
  • سروش علی اصغری جلودار، عباس قنبری نیاکی*، خدیجه نصیری صفحات 11-23
    سابقه و هدف

    امروزه به علت ماشینی‏شدن کارها، افزایش بی‏تحرکی از مشکلات در حال گسترش در جوامع مختلف است که خطر بروز بیماری‏هایی مانند کبد چرب، چاقی و دیابت را در افراد افزایش می‏دهد. مطالعات تاثیر تمرینات ورزشی را بر سطوح شاخص های آنزیمی کبد گزارش کرده اند. به‏ نظر می رسد محصولات گیاهی در مدیریت انواع بیماری ها نظیر کبد چرب مفید باشند.

    مواد و روش ها: 

    پژوهش تجربی با نمونه حیوانی و گروه بندی تصادفی حاضر به بررسی پاسخ شاخص‏های آنزیمی آسپارتات آمینوترانسفراز(AST)، آلانین آمینوترانسفراز(ALT)، آلکالین فسفاتاز(ALP) و گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز(GGT) و نیم رخ لیپید(تری گلیسرید و کلسترول تام) کبد موش‏های صحرایی پیرو 8 هفته تمرین استقامتی و مصرف عصاره گل نسترن پرداخته است. تعداد 36 سر موش به چهار گروه: کنترل-سالین، تمرین-سالین، کنترل-نسترن و تمرین-نسترن تقسیم شدند. در پایان دوره سطوح آنزیم های کبدی، تری گلیسرید و کلسترول اندازه‏گیری شد.

    یافته ها: 

    تحلیل سطوح آنزیم های AST و ALT با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد که سطوح این دو آنزیم در گروه‏‏های تمرین-سالین (024/0=P) (002 /0P) و کنترل- نسترن (004/0=) (001/0P=p) نسبت به کنترل- سالین کاهش یافته بود. اثر تعاملی تمرین و عصاره نسترن توانست کاهش معنی‏داری را در آنزیم‏های AST و ALT  نسبت به تمامی گروه‏ها ایجاد کند (001/0=p). سطوح ALP در گروه های تمرین- سالین (008/0=p)، کنترل-نسترن (002/0=p) و تمرین-نسترن (001/0=p) نسبت به گروه کنترل-سالین کاهش یافت. تحلیل سطوح GGT عدم اختلاف معنی دار را بین گروه ها نشان داد (172/0=p). تمرین استقامتی و عصاره گل نسترن موجب بهبود مقادیر تری گلیسرید و کلسترول تام کبدی شدند.

    استنتاج

    اجرای تمرین استقامتی همراه با مصرف عصاره گل نسترن می تواند تاثیر بسزایی بر کاهش شاخص‏های آنزیمی، تری گلیسرید و کلسترول تام کبدی داشته باشد.

    کلیدواژگان: تمرین استقامتی، گل نسترن، آنزیم های کبدی، تری گلیسرید، کلسترول تام
  • بهناز محمودی، گلاله اصغری، عماد یوزباشیان، پروین میرمیران*، فریدون عزیزی صفحات 24-33
    سابقه و هدف

    مطالعات در زمینه ارتباط بین فعالیت بدنی با بروز بیماری مزمن کلیوی (CKD) نتایج متناقصی گزارش کرده اند. هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط فعالیت بدنی با بروز بیماری مزمن کلیوی در زنان و مردان در یک مطالعه مبتنی بر جمعیت است.

    مواد و روش ها:

     در مطالعه آینده نگر حاضر، 4226 شرکت کننده (1872 مرد و 2354 زن) بدون CKD در قالب مطالعه قند و لیپید تهران به مدت 6 سال از فاز3 (1386-1384) تا فاز 5 (1394-1391) پیگیری شدند. اطلاعات پایه فعالیت بدنی برای اندازه گیری معادل متابولیکی (MET) بر حسب ساعت در هفته مورد بررسی قرار گرفت. تخمین فیلتراسیون گلومرولی با استفاده از معادله اصلاح رژیم غذایی در بیماری های کلیوی (MDRD) محاسبه وCKD به صورت
    eGFR < 60 ml/min/1.73 m2 تعریف شد. برای بیان ارتباط بین بروز CKD با طبقه بندی های معادل متابولیکی، شانس خطر و 95 درصد فاصله اطمینان با استفاده از رگرسیون لجستیک محاسبه شد.

    یافته ها: 

    میانگین MET در مردان و زنان به ترتیب 913 و 683 دقیقه در هفته و بروز  CKDبه ترتیب برابر 7/10 و 4/15 درصد بود.پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده، در مردان با فعالیت بدنی سنگین تر نسبت به مردان با فعالیت بدنی سبک تر شانس بروز CKDبه میزان 30 درصد (فاصله اطمینان 95 درصد: 95/0-51/0) کاهش یافته بود (012/0=P). هیچ رابطه معنی داری بین سطوح مختلف فعالیت بدنی و بروز CKD در زنان ملاحظه نشد (059/0=p).

    استنتاج

    فعالیت بدنی بیش تر با خطر بروز کم تر بیماری مزمن کلیوی بین مردان پس از 6 سال پیگیری در ارتباط است.

    کلیدواژگان: فعالیت بدنی، بیماری مزمن کلیه، معادل متابولیکی
  • محمدرضا نوایی فر، علی عباسخانیان*، مهناز برادران صفحات 34-43
    سابقه و هدف

    سندرم گیلن باره یک اختلال اتوایمیون است که واجد یافته های متفاوت بالینی و پاتولوژیک است و تشخیص آن بر اساس یافته های بالینی استوار است. در این مطالعه به بررسی مشخصات بالینی و آزمایشگاهی مبتلایان به این بیماری در منطقه ای از شمال ایران پرداخته شده است.

    مواد و روش ها:

     در این مطالعه توصیفی تحلیلی ده ساله، پرونده کودکان زیر 15 سال مراجعه کننده به یک مرکز ارجاع سطح 3 در شمال ایران که با تشخیص سندرم گیلن باره بستری شده بودند، بررسی شد. خصوصیات دموگرافیک، بالینی، آزمایشگاهی، بررسی های الکتروفیزیولوژیک، سیر بیماری و درمان های انجام شده، ثبت شد.

    یافته ها: 

    در طی این بررسی 37 مورد بیمار گیلن باره وارد مطالعه شدند. میانه سن 4 سال با صدک 25 و 75 درصد به ترتیب 5/2 و 7 سال بود. تعداد پسران 27 (73 درصد) نفر و از دختران بیش تر بود (005/0=P). میانه سن پسران (4 سال) از دختران (7 سال) کم تر بود (034/0=P). در زمستان 1/35 درصد، پاییز 7/29 درصد، بهار 9/18 درصد و در تابستان 2/16 درصد از موارد بیماری ثبت شد (05/0<P). شایع ترین بیماری های شناخته شده شامل عفونت مجرای هوایی فوقانی (46/59 درصد) 22 نفر و سپس اسهال (3/24 درصد) 9 نفر بود و 1/54 درصد بیماران فاقد تب بودند. از میان علایم عصبی شایع ترین یافته ها به ترتیب ضعف عضلات اندام ها (3/97 درصد) 36، لنگش (7/75 درصد) 28 و آتاکسی (8/37 درصد) 14 مورد بودند. شایع ترین فرم بیماری نوع دمیلینیزان 9/64 درصد و سپس نوع اکسونال حسی- حرکتی 6/21 درصد و اکسونال حرکتی 5/13 درصد بودند. در نوع دمیلینیزان 79 درصد بیماران به بهبودی کامل رسیدند.

    استنتاج

    در مطالعه حاضر پسران بیش تر از دختران به علت سندرم گیلن باره بستری شدند و سن ابتلا در پسران کم تر بود. فرم دمیلینیزان بیماری شایع ترین فرم آن بود و نیز با بهترین پیش آگهی نورولوژیک همراه بود.

    کلیدواژگان: سندرم گیلن باره، کودکان، بالینی، آزمایشگاهی
  • حمیدرضا عزیزی، نازنین یوسفیان میاندآب، فریبا یعقوبی نیا* صفحات 44-55
    سابقه و هدف

    بیماران مبتلا به سندرم کرونری حاد به علت عدم تبعیت از درمان در معرض عود بیماری و پیشرفت ناتوانی هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بازخوردمحور بر تبعیت از درمان بیماران با سندرم کرونری حاد انجام شد.

    مواد و روش ها:

     در این مطالعه نیمه تجربی که درسال 1398 انجام شد، 70 بیمار با سندرم کرونری حاد در بخش های قلب بیمارستان های آموزشی زاهدان با نمونه گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه تبعیت از درمان ضیایی بود. مداخله به صورت آموزش بازخوردمحور طی سه جلسه انفرادی 45-30 دقیقه ای و به صورت یک روز در میان و از 24 ساعت بعد از پذیرش بیمار انجام شد. یک و سه ماه بعد از مداخله، ابزار تبعیت از درمان در مورد هر دو گروه تکمیل شد. سپس داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: 

    نمره تبعیت از درمان بیماران گروه مداخله یک ماه بعد از مداخله 98/12±22/56 بود که سه ماه بعد به 51/11±22/61 افزایش یافت و این افزایش معنی دار بود (05/0< P). در گروه کنترل میانگین نمره تبعیت از درمان در اندازه گیری یک ماه بعد 64/11±97/46 و سه ماه بعد 36/12±61/45 بود و تفاوت نمره یک و سه ماه بعد از مداخله معنی دار بود، اما میانگین نمره تبعیت از درمان کاهش یافته بود (04/0= P).

    استنتاج

    آموزش بازخوردمحور می تواند باعث بهبود تبعیت از درمان بیماران سندرم کرونری حاد شود و پرستاران می توانند از این شیوه آموزشی در جهت ارتقاء تبعیت و متعاقبا بهبود پیامدهای بیماری استفاده نمایند.

    کلیدواژگان: آموزش بازخوردمحور، تبعیت از درمان، سندرم کرونری حاد
  • مریم خزائی پول، شکوه شهروسوند، سید ابوالحسن نقیبی* صفحات 56-66
    سابقه و هدف

    کووید-19 یک بیماری عفونی است که بر اثر ویروس کرونای جدید، ایجاد می شود و پاندمی آن موجب مرگ و میر و خسارات زیادی در دنیا شده است. این پژوهش با هدف تعیین پیش بینی کنندگی سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در انجام رفتارهای پیشگیرانه از کووید 19 در استان مازندران انجام شد.

    مواد و روش ها:

     این مطالعه توصیفی تحلیلی (مقطعی) بر روی 400 نفر از مردم استان مازندران با سن 18 سال و بالاتر در سال 1399 انجام شد. نمونه ها به صورت دردسترس و از طریق رسانه های اجتماعی جمع آوری شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به صورت آنلاین جمع آوری شد. داده ها با استفاده از محاسبه فراوانی، میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تحلیل شدند.

    یافته ها: 

    بین رفتارهای پیشگیرانه از کووید-19 و سازه های حساسیت (2/0=r ، 000/0P=)، منافع (127/0=r ، 011/0P=)، موانع (189/0= r ، 000/0P=) و خودکارآمدی (302/0= r ، 000/0P=) همبستگی مثبت و معنی داری مشاهد شد. سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در مجموع توانستند 26 درصد از واریانس رفتارهای پیشگیرانه از بیماری کووید-19 را پیش بینی کنند که سازه خودکارآمدی (220/0= β) قوی ترین پیش بینی کننده بود.

    استنتاج

    بر اساس نتایج، نقش پیش بینی کنندگی مفهوم خودکارآمدی را برای رفتارهای پیشگیری کننده از کووید-19 بر طبق الگوی اعتقاد بهداشتی تایید می کند، بنابرا ین از شیوه های افزایش خودکارآمدی از قبیل ترغیب کلامی، افزایش آگاهی نسبت به توانایی های افراد و ارایه الگوهای مناسب برای آن ها می توان به عنوان عوامل ارتقادهنده رفتارهای پیشگیرانه از کووید-19 استفاده کرد.

    کلیدواژگان: کووید-19، ویروس کرونا، الگوی اعتقاد بهداشتی، رفتارهای پیشگیرانه
  • صدیقه سادات کاظمی نیا، رقیه رحمانی بیلندی*، فاطمه هادی زاده طلاساز، حسین نظامی صفحات 67-75
    سابقه و هدف

    دیستوشی شانه یک اورژانس مامایی است و با شناسایی عوامل پیش بینی کننده آن می توان اقدامات کارآمدتری جهت پیشگیری عوارض ناشی از دیستوشی انجام داد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط عوامل مادری و مداخلات حین زایمان با دیستوشی شانه انجام شد.

    مواد و روش ها:

     در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی 6520 پرونده زایمان سال های 97-96 در بیمارستان شهیدان مبینی شهر سبزوار مورد بررسی قرار گرفت. مقایسه بین دو گروه با (212 زایمان) و بدون دیستوشی شانه (6308 زایمان) انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها چک لیست محقق ساخته بود. نمونه گیری به روش سرشماری بر روی کلیه زایمان های واژینال 37 تا 42 هفته با پرزانتاسیون سفالیک انجام شد. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون های من ویتنی، کای دو و رگرسیون لجستیک انجام شد.

    یافته ها: 

    نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین سن (001/0> P)، شاخص توده بدنی (001/0> P)و وزن مادر (002/0=P)، لیبر خودبخود (001/0>P)، تقویت زایمان با اکسی توسین (001/0 =P) و واکیوم (001/0> P) تفاوت آماری معنی داری در دو گروه با و بدون دیستوشی شانه دارند. در آنالیز رگرسیون لجستیک چندگانه تنها فاکتور خطر مستقل دیستوشی شانه، واکیوم (52/2=OR، 95 درصد فاصله اطمینان: 978/3-596/1، 001/0>P) بود.

    استنتاج

    براساس یافته های مطالعه می توان دیستوشی شانه را در زایمان های انجام شده با واکیوم پیش بینی نمود. بنابراین با کاهش انجام زایمان واژینال با واکیوم و استفاده از روش های جایگزین مانند سزارین می توان از عارضه زایمانی دیستوشی شانه پیشگیری نمود.

    کلیدواژگان: دیستوشی شانه، زایمان سخت، فاکتورهای خطر
  • علیرضا زارع، شیما کشاورزی، الهام امیری، مریم صالحیان، لیلا احمدیان، پریسا چرخی، حمیدرضا گلی* صفحات 76-85
    سابقه و هدف

    امروزه با گسترش استفاده از دستگاه های خودپرداز، احتمال آلوده شدن دست در اثر تماس با سطوح دستگاه افزایش یافته است، لذا بر آن شدیم تا این مطالعه را با هدف بررسی فراوانی آلودگی باکتریایی صفحه کلید دستگاه های خود پرداز شهر ساری و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های جداشده از آن ها انجام دهیم.

    مواد و روش ها: 

    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، از 200 صفحه کلید دستگاه خودپرداز شهر ساری در مدت زمان 3 ماه در سال 1398 به وسیله سوآب استریل نمونه گیری انجام و به آزمایشگاه منتقل شد. نمونه ها در محیط TSB تلقیح و بعد از 24 ساعت انکوباسیون در دمای 37 درجه سانتی گراد، بر روی محیط های کشت اختصاصی جامد کشت و انکوبه شدند. سپس باکتری های ایزوله شده شناسایی و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها به روش دیسک آگار دیفیوژن بررسی شدند.

    یافته ها:

     آلودگی باکتریایی در 97 درصد نمونه های تهیه شده مشاهده شد، بیش ترین فراوانی باکتری های جدا شده مربوط به کلبسیلا پنومونیه (08/36 درصد) و کم ترین آن ها مربوط به باسیلوس سریوس (54/1 درصد) بود. در مورد کلبسیلا پنومونیه، بیش ترین میزان مقاومت (42/91 درصد) در مقابل تتراسایکلین و کم ترین میزان مقاومت (85/2 درصد) نسبت به ایمی پنم مشاهده شد.

    استنتاج

    ضدعفونی کردن منظم صفحه کلید خودپرداز نقش به سزایی در کاهش آلودگی باکتریایی آن دارد. همچنین با توجه به افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری های جدا شده، می توان با نظارت دقیق تر بر سیاست های مصرف آنتی بیوتیک گامی مهم در مبارزه با این مشکل برداشت.

    کلیدواژگان: دستگاه خودپرداز، صفحه کلید، آلودگی باکتریایی، مقاومت آنتی بیوتیکی
  • زینب شامانی، مریم شامخی، مسعود بهرامی فریدونی* صفحات 86-96
    سابقه و هدف

    شکستگی های دیستال استخوان تیبیا در شرایط بد پوست، بافت نرم و جریان ضعیف خون، احتمال بروز عوارض پوستی وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی تغییرات وریدی پوستی بدنبال درمان شکستگی تیبیا و عوامل موثر بر آن بود.

    مواد و روش ها: 

    مطالعه مقطعی بر روی140 بیمار(103 مرد، 37 زن)، با شکستگی تیبیا که از سال 1396-1391 با یکی از روش های اینترامدولاری نیل، پلاک و یا اکسترنال فیکساتور در بیمارستان شهید بهشتی بابل درمان شدند، انجام گرفت. بیماران به طور دقیق معاینه شدند و با پرونده خوانی اطلاعات جمع آوری شد. تعداد سال های گذشته از تروما، جنسیت، سن، زمان تروما، سابقه خانوادگی (از نظر وریدهای واریسی)، روش جراحی،شدت انرژی تروما (زیاد، کم)، نوع شکستگی (باز، بسته) بررسی و مقایسه شد.

    یافته ها: 

    میانگین سنی بیماران در زمان تروما1/16± 85/38 سال بود.از کل افراد،50 درصد در گروه بدون تعییرات پوستی قرار گرفتند. بیش ترین درصد از نارسایی وریدی در گروه رتیکولار (3/39 درصد) و کم ترین (1/2 درصد) در آتروفی پوست وجود داشت. در شکستگی باز و ترومای با شدت زیاد و در زنان، بیش ترین اختلال وریدی پوستی مشاهده شد. گذشت زمان و سن بالای 40 سال در زمان تروما نیز میزان نارسایی های وریدی پوستی را افزایش داد. اما بین نوع جراحی و بروز نارسایی وریدی ارتباطی یافت نشد.

    استنتاج

    بر اساس نتایج مطالعه تعداد سال های گذشته از تروما (بیش از 4 سال)، جنس زن، سن بالای40 سال و شکستگی باز با بروز تغییرات وریدی پوستی ارتباط دارد. بنابراین می توان با درمان های حمایتی در سال های اولیه بعد از تروما برای افراد در معرض خطر از درد بیماران و هزینه های درمانی بکاهیم.

    کلیدواژگان: شکستگی تیبیا، وریدهای واریسی، نارسایی مزمن وریدی، عوارض شکستگی تیبیا
  • لیلا زعیم زاده، مژگان لطفی*، مهدی امینی صفحات 97-108
    سابقه و هدف

    عامل نقص در کارکردهای شخصیت (ملاک A) به عنوان یکی از دو ملاک ضروری تشخیص گذاری اختلالات شخصیت در DSM-5، شامل مولفه های خود (هویت و خود جهت دهی) و بین فردی (همدلی و صمیمیت) می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کارکردهای شخصیت در مشکلات بین فردی و هیجانی، انجام شده است.

    مواد و روش ها: 

    پژوهش مقطعی تحلیلی حاضر در سال 1398 روی 245 نفر از زنان و مردان واجد شرایط ورود به مطالعه، که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، در تهران انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، فرم کوتاه مقیاس سطوح کارکردی شخصیت (LPFS-BF 2.0)، مشکلات بین فردی (IIP-32) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) گردآوری و با استفاده از روش های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی سلسله مراتبی تحلیل شدند.

    یافته ها: 

    بر اساس نتایج، همبستگی مثبت و معنی داری در رابطه بین تمامی کارکردهای شخصیت با مشکلات بین فردی و هیجانی به دست آمد (01/0 <p). همچنین بر اساس نتایج حاصله از رگرسیون سلسله مراتبی، کارکردهای بین فردی شخصیت (01/0 <p) و زیرمقیاس همدلی با توان بیش تری قادر به پیش بینی مشکلات بین فردی بودند (01/0 <p). همچنین تنها رابطه میان کارکردهای بین فردی شخصیت با مشکلات هیجانی مثبت و معنی دار بود (01/0 <p) که کارکرد صمیمیت نسبت به همدلی، سهم پیش بینی کنندگی قوی تری داشت (01/0 <p).

    استنتاج

    با توجه به نتایج پژوهش به نظر می رسد تلاش در جهت اصلاح و تغییر مهارت های ارتباطی و همدلی، در حیطه کارکرد بین فردی شخصیتی همدلی و صمیمیت از طریق تهیه و تدارک برنامه های آموزشی و مداخله ای، کمک بسیار موثری برای فایق آمدن بر مشکلات بین فردی و هیجانی است.

    کلیدواژگان: کارکردهای شخصیت، کارکرد بین فردی، صمیمیت، همدلی، مشکلات بین فردی، مشکلات هیجانی
  • داریوش قاسمی، سمسکنده، زینب بندعلیزاده، محسن اعرابی، زهرا کاشی، رضاعلی محمدپور* صفحات 109-118
    سابقه و هدف

    شیوع بالای دیابت و نیاز به مراقبت منظم بیماران دیابتی منجر به تولید روزانه حجم قابل توجهی از پرونده های الکترونیکی سلامت شده است. شاخص های هموگلوبین گلیکوزیله  (HbA1c)و قندخون ناشتا (FBS)، دو معیار تشخیصی دردسترس جهت ارزیابی وضعیت مراقبتی بیماران دیابتی تلقی می شوند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد پزشک خانواده و بررسی روند تغییرات این دو معیار در آزمایشات قندخون مراجعین به آزمایشگاه صورت پذیرفت.

    مواد و روش ها: 

    پایگاه داده مورد استفاده در این مطالعه مقطعی، 12761پرونده الکترونیک سلامت حاوی نتایج آزمایشات قندخون مراجعین به آزمایشگاه مرجع دانشگاه علوم پزشکی مازندران بین سال های 1391 تا 1397 بود که پس از پردازش بیش از 250 هزار پرونده باقی ماند. هر یک از رکوردها به دو گروه HbA1c زیر 7 درصد (نرمال) و 7 درصد یا بالاتر (غیرنرمال) تقسیم شدند. اجرای مدل رگرسیون لجستیک یک- متغیره با استفاده از نرم افزار R نسخه 1/6/3 و افزونه و افزونه مصورسازی ggplot2 صورت گرفت.

    یافته ها:

     به طور میانگین 6/35 درصد از مردان، 1/37 درصد از زنان و 7/36 درصد ازکل شهروندان سطح HbA1c، 7 درصد و بالاتر داشتند. تاثیر متغیرهای سن، نوع بیمه، طرح پزشک خانواده، نوع برنامه مراقبتی پزشک خانواده و همچنین سال انجام تست آزمایشگاهی روی سطح HbA1c شهروندان معنی دار بود (001/0<p)، اما اثر متغیر جنسیت معنی داری نبود (05/0>p).

    استنتاج

    به رغم افزایش نرخ شیوع دیابت در کشور، روند تغییرات قندخون طی سال های مورد بررسی، نوسان سطح HbA1c شهروندان زیر استاندارد 7 درصد را نشان می دهد. همچنین افزایش معنی دار خودمراقبتی در مراجعین نسبت به سال های گذشته بیان می کند که تشخیص و مراقبت از شهروندان در معرض خطر ابتلا به دیابت بهبود یافته است.

    کلیدواژگان: دیابت، تغییرات قند خون، HbA1c، پزشک خانواده، پرونده های الکترونیک سلامت
  • سعیده غفاری، سحر بهزاد*، آریا مسکوکیان صفحات 119-125

    سابقه و هدف:

     گونه Centaurea virgate Lam. با نام فارسی گل گندم بوته ای یا ترکه ای از خانواده ی Astraceae یکی از گیاهان دارویی مورد استفاده در مناطق متعدد از جمله نواحی غربی ایران می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر سمیت سلولی و اندازه گیری ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره های مختلف گیاه C.virgata می باشد.

    مواد و روش ها

    عصاره های پترولیوم اتری، دی کلرو متانی، اتیل استاتی و متانولی به ترتیب از اندام هوایی گیاه به روش خیساندن تهیه و با استفاده از روش تقطیر در خلاء خشک شدند. سپس با استفاده از آزمون MTT (3-[4,5-dimethylthiazol-2-yl]-2,5 diphenyl tetrazolium bromide) اثر سمیت سلولی آن ها در غلظت های متفاوت بر رده های سلولی سرطانی نظیر HepG2، MCF7، A549 و HT-29 مورد بررسی قرار گرفت. هم چنین ظرفیت آنتی اکشسیدانی عصاره ها به وسیله ی دو روش DPPH (2,2-Diphenyl- Picrylhydrazyl) و FRAP (Ferric Reducing Antioxidant Potential) اندازه گیری شد.

    یافته ها

    در آزمون DPPH عصاره اتیل استاتی گیاه اثر بهتری نسبت به سایر عصاره ها از خود نشان داد. هم چنین از میان نتایج آزمون MTT بر رده های سلولی مورد بررسی، بیش ترین اثر سمیت سلولی مربوط به تیمار رده ی A549 با عصاره ی دی کلرو متانی C.virgata با مقدار IC50 معادل/ml  μg 44/54 بود. در حالی که سایر عصاره ها سمیت سلولی چشم گیری از خود نشان ندادند.

     استنتاج:

     با توجه به گزارش های متعدد آثار سمیت سلولی و آنتی اکسیدانی چشم گیر از اغلب گونه های جنس Centaurea، لازم است آزمایشات تکمیلی فیتوشیمیایی و فارماکولوزیکی جهت تفسیر این نتایج به کار گرفته شود.

    کلیدواژگان: Centaurea virgata، سمیت سلولی، DPPH، FRAP، آنتی اکسیدان
  • علیرضا حبیبی، امین عزیزان، یحیی احتشامی نیا، فرهاد جدیدی نیارق، احسان اندرامی، اسماعیل اکبری، سعید عابدیان کناری، هادی حسن نیا* صفحات 126-132
    سابقه و هدف

    در سال 2019، جهان شاهد ظهور ویروسی تنفسی در انسان بود که سبب بروز سندرم حاد تنفسی با میزان مرگ و میر بالا شد. SARS-CoV-2 به سرعت در جهان منتشر شد و تاکنون درمان موثری برای آن پیدا نشده است. در این مطالعه، ما قصد داریم یک واکسن مولتی اپی توپ با ترکیب چندین اپی توپ سلول T و سلول B ویروس COVID-19 طراحی کنیم.

    مواد و روش ها:

     جهت بررسی های ایمنوانفورماتیکی، اپی توپ های سلول B و سلول T با استفاده از سرور IEDB پیش بینی شدند. سپس اپی توپ های برتر به وسیله لینکر مناسب به یکدیگر متصل شدند و توالی مولتی اپی توپ حاصل به عنوان کاندید ساخت واکسن علیه SARS-CoV-2 پیشنهاد شد.

    یافته ها:

     در این مطالعه، 28 اپی توپ سلول B و 33 اپی توپ سلول T پیش بینی شدند، سپس برای طراحی واکسن مولتی اپی توپ از 5 اپی توپ با بیش ترین میزان ایمنوژنیسیتی در ناحیه خارج ویریونی پروتئین Spike و یک اپی توپ از هر کدام از پروتئین های Envelope، Membrane، Nucleocapsid  که در ناحیه داخل ویریونی قرار داشتند، انتخاب شده و با استفاده از لینکرهای انعطاف پذیرگلایسینی به هم متصل شدند.

    استنتاج

    براساس نتایج ایمنوانفورماتیک بiدست آمده به نظر می رسد اپی توپ های مختلفی از پروتئین های ساختاری SARS-CoV-2 توانایی بالایی در تحریک پاسخ های ایمنی هومورال و سلولی داشته باشند، لذا واکسن مولتی اپی توپ طراحی شده با این اپی توپ ها می تواند کمک شایانی در تسریع تولید واکسن موثر علیه COVID-19 داشته باشد

    کلیدواژگان: SARS-CoV-2، COVID-19، واکسن، اپی توپ، ایمنوانفورماتیک
  • میترا فرج نژاد، سارا اسمعیل زاده، آناهیتا قورچیان، لیلی صالحی* صفحات 133-138
    سابقه و هدف

    افسردگی پس از زایمان یک اختلال شایع روانی و رفتاری است. این کارآزمایی بالینی، تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی PRECEDE در ترغیب مادران باردار به استفاده از رایحه درمانی برای پیشگیری از علایم افسردگی پس از زایمان پرداخته است.

    مواد و روش ها: 

    در این مطالعه، زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان کمالی شهر کرج درسال 1397 بودند. در گروه مداخله (154 نفر)، برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی PRECEDE و در گروه کنترل (154 نفر) برنامه آموزشی روتین اجرا شد. ابزار سنجش داده ها، پرسشنامه مشخصه های جمعیت شناختی و محقق ساخته مبتنی بر مولفه های الگوی PRECEDE بود. شرکت کننده ها قبل و دو هفته بعد از مداخله پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. آنالیز آماری با نرم افزار 19SPSS انجام شد.

    یافته ها: 

    علیرغم همگن بودن دو گروه قبل از مداخله، پس از انجام مداخله، دو گروه از نظر آگاهی، خودکارآمدی و حمایت اجتماعی به استثنای نگرش، اختلاف معنی داری با هم داشتند. فراوانی استفاده از رایحه درمانی در گروه مداخله از 18/18 درصد به 100 درصد و در گروه کنترل از 48/19 درصد به 72/22 درصد رسید و میانگین نمره افسردگی پس از زایمان در گروه مداخله از 25/ 14 به 34/10 کاهش یافت.

    استنتاج

    الگوی PRECEDE، الگوی مناسبی جهت آموزش استفاده از رایحه درمانی در خانم های پرخطر از نظر افسردگی پس از زایمان می باشد.

    کلیدواژگان: افسردگی پس از زایمان، رایحه درمانی، الگوی PRECEDE
  • لطف الله داودی، شیرافکن کردی، مظاهر آزرده، آرمین بهادری، فاطمه بهرامی، محمد طبرستانی، محسن حسین زادگان، موسی متولی حقی، روح الله عابدیان کاسگری، عیسی سلیمانی* صفحات 139-145
    سابقه و هدف

    هیداتیدوز یکی از شایع ترین بیماری های انگلی دنیا می باشد که در ایران نیز اندمیک است. در مناطق روستایی احتمال مواجهه بیش تری با این عفونت وجود دارد و به دلیل این که تاکنون هیچ مطالعه سرمی در شهرستان قایم شهر انجام نشده بود، این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع سرمی هیداتیدوزیس انسانی و عوامل خطر آن در مراجعه کنندگان به مراکز بهداشت روستایی قایم شهر به روش سرولوژی الایزا انجام شد.

    مواد و روش ها: 

    در این مطالعه توصیفی مقطعی در مجموع 403 نمونه سرم جمع آوری و بعد از تکمیل پرسشنامه، بررسی آنتی بادی ضد اکینوکوکوس گرانولوزوس با استفاده از روش سرولوژی الایزا سنجیده شد. نتایج پس از ثبت در نرم افزار SPSS 24، با استفاده از رگرسیون لجستیک تجزیه تحلیل شد.

    یافته ها:

     از نظر آنتی بادی ضد اکینوکوکوس گرانولوزوس 11مورد (73/2 درصد) مثبت بودند. از نظر مثبت بودن سرمی بین جنس، مصرف سبزیجات خام و آب غیرکلرینه، ارتباط با خاک و نگه داشتن سگ اختلاف معنی داری مشاهده نشد (05/0>P)، اما درد شکم و مصرف سبزیجات وحشی با وجود آنتی بادی ضد اکینوکوکوس گرانولوزوس ارتباط معنی داری داشتند (05/0< P).

    استنتاج

    میزان شیوع در این منطقه با سایر مناطق ایران مطابقت دارد. باتوجه به نتایج به دست آمده، سبک زندگی و متغیرهای موجود در روستاهای قایم شهر، مطالعات تکمیلی در دیگر مناطق مازندران که اقلیم مشابهی دارند پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: سرواپیدمیولوژی، اکینوکوکوس گرانولوزوس، الایزا، کیست هیداتید، قائم شهر
  • مریم ده یادگاری، حسین صافی زاده* صفحات 146-151
    سابقه و هدف

    امروزه جمعیت سالمندان در کشورهای مختلف رو به افزایش بوده و بخش عمده ای از آن ها از بیماری های مزمن رنج می برند. بسیاری از سالمندان به بیماری های مزمن متعدد همزمان مبتلا هستندکه نیازمند توجه ویژه می باشند. این مطالعه با هدف، شناخت وضعیت بیماری های مزمن در افراد سالمند انجام پذیرفت.

    مواد و روش ها: 

    در این مطالعه مقطعی، داده های ثبت شده 610 فرد سالمند مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی سازمان تامین اجتماعی شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفت. داده های استخراج شده در فرم مربوطه وارد شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: 

    میانگین سنی شرکت کنندگان (58/7± 98/66) سال بوده است. فراوان ترین بیماری های مزمن در بین افراد مورد بررسی به ترتیب پرفشاری خون، دیابت، اختلالات لیپید و بیماری های قلبی عروقی بود. 208 نفر (2/34 درصد) از سالمندان تنها به یک بیماری مزمن و 8/65 درصد به دو بیماری مزمن و بیش تر مبتلا بودند.

    استنتاج

    بیماری های مزمن در سالمندان شایع بوده و ابتلای همزمان به چند بیماری نیز از فراوانی بالایی برخوردار است و نیازمند توجه ویژه می باشند.

    کلیدواژگان: سالمند، بیماری متعدد مزمن، ابتلا همزمان، کرمان
  • اکرم السادات سادات حسینی*، اشرف عجم حسنی صفحات 152-157
    سابقه و هدف

    کاهش محرک های محیطی مانند بینایی و شنوایی از روش های غیر دارویی پیشنهادی برای کاهش درد است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر گوش پوش و چشم پوش بر درد ناشی از تعبیه لوله دهانی- معدی در نوزادان انجام شد.

    مواد و روش ها:

     این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که در سال 1397 در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر روی 76 نوزاد که به روش در دسترس انتخاب شدند و با روش تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند، انجام شد. محقق از 4 ساعت قبل از گذاشتن لوله دهانی- معدی و در خلال انجام کار، از گوش پوش و از 2 ساعت قبل از انجام پروسیجر از چشم پوش استفاده کرد. جهت ثبت اطلاعات دوربینی تظاهرات چهره را ضبط می کرد و به طور هم زمان ضربان قلب، اشباع اکسیژنی از روی مانیتور نوزاد برای 15 ثانیه در وضعیت استراحت قبل از انجام، حین و 30 ثانیه پس از اتمام کار ثبت می شد. درد در هنگام انجام رویه با استفاده از ابزار نشان گر درد نوزاد در هر دو گروه سنجیده شد. یافته ها با آزمون های توصیفی میانگین، انحراف معیار و فراوانی و آزمون های استنباطی T-test و من ویتنی، فریدمن، ویلکاکسون و کای اسکویر مقایسه شدند.

    یافته ها: 

    نتایج نشان داد که میانگین نمره درد حین و بعد از گذاشتن لوله دهانی- معدی در گروه مداخله (حین  67/2±29/4، بعد 26/0±16/1) تفاوت معناداری با گروه کنترل (حین 80/1±11/9، بعد 55/2±24/4) داشت (001/0= P).

    استنتاج

    با توجه به نتایج این مطالعه، استفاده از گوش پوش و چشم پوش برای کاهش درد قبل از گذاشتن لوله دهانی- معدی پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: نوزاد، کاهش تحریک محیطی، درد، لوله دهانی- معدی
  • فاطمه پولادخای، رعنا آب جار، فاطمه زهرا باقری، طیبه آذرمهر، حسن صیامیان، ابراهیم نصیری فرمی* صفحات 158-163
    سابقه و هدف

    فرمالدهید در اتاق عمل ها جهت ضدعفونی کردن و استریلیزاسیون ابزار جراحی استفاده می شود. استنشاق گاز فرمالدهید باعث بروز عوارض در افراد می شود. افزایش آگاهی درباره استفاده از آن، می تواند از بروز از عوارض جلوگیری نماید. این  مطالعه با موضوع بررسی میزان آگاهی، عملکرد و عوارض ناشی از مواجهه با گاز فرمالدهیددر پرسنل و دانشجویان اتاق عمل مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1398انجام شد.

    مواد و روش ها:

     این مطالعه یک مطالعه توصیفی مقطعی است که 120 نفر از پرسنل و دانشجویان اتاق عمل، درسال 1398، پرسشنامه ی مربوط به آن را تکمیل نمودند. این پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تایید شده است، شامل 6 سوال درباره اطلاعات دموگرافیک، 9 سوال آگاهی، 13 سوال عملکرد و 18 سوال عوارض بود. آگاهی و عملکرد در سه حیطه خوب، متوسط و ضعیف تقسیم شد. از آزمون chi-square جهت آنالیز داده ها استفاده شد.

    یافته ها:

     با توجه به این که پاسخ به 4 تا 6 سوال درست از سوالات آگاهی نشان دهنده آگاهی در حیطه متوسط است 3/77درصد از پرسنل اتاق عمل و 3/73درصد از دانشجویان در این حیطه قرار گرفتند. 64درصد پرسنل و7/66درصد از دانشجویان عملکرد خوبی داشتند. بیش ترین عارضه در پرسنل اتاق عمل، سردرد (6/83درصد) و در دانشجویان سوزش چشم (7/60درصد) گزارش شد. نتایج  نشان دادکه 2/74درصد از پرسنل و 93درصد از دانشجویان هیچ گونه استانداردی درباره مواجهه با فرمال دهید مطالعه نکرده بودند.

    استنتاج

    باتوجه به خطرات مواجهه با گاز فرمالدهید، به بیمارستان ها و مراکزدرمانی توصیه می شود، دوره های آموزشی جهت افزایش میزان آگاهی و کاهش عوارض حاصل از مواجهه با آن برگزار کنند.

    کلیدواژگان: فرمالدهید، اتاق عمل، عوارض، کارکنان، دانشجویان
  • حمیدرضا آزادی، سید علی حسینی، نازیلا اکبرفهیمی* صفحات 164-177
    سابقه و هدف

    مطالعات بسیاری در زمینه اثربخشی درمان توانبخشی کودکان مبتلا به فلج مغزی انجام شده است. یکی از جنبه های مهم و مورد تاکید در درمان این کودکان تحرک کارکردی می باشد. این پژوهش با هدف مرور نظام مند و فراتحلیل مطالعات انجام گرفته در زمینه اثربخشی رویکرد درمانی آموزش تکلیف مدار بر تحرک کارکردی کودکان مبتلا به فلج مغزی انجام گرفت.

    مواد و روش ها: 

    با هدف مرور نظام مند و فراتحلیل تمامی مطالعات صورت گرفته در زمینه تاثیر رویکرد آموزش تکلیف مدار بر تحرک کارکردی کودکان مبتلا به فلج مغزی به زبان انگلیسی و فارسی با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Medline, Embase, CINAHL, PubMed, PsychInfo, ISI web of science, magiran, ISC, SID جمع آوری گردید. جستجو تا تاریخ بهمن ماه سال 1398 (ژانویه سال 2020 میلادی) به زبان فارسی و انگلیسی انجام گرفت. پس از غربالگری و ارزیابی کیفیت مقالات با استفاده از معیارهای ورود و خروج پژوهش، داده های بدست آمده با استفاده از "نرم افزار جامع فراتحلیل" تحلیل شد.

    یافته ها:

     از بین 345 مقاله اولیه بدست آمده، 8 مقاله واجد شرایط تحلیل قرار گرفت. فراتحلیل بر روی این مقالات نشان دهنده تاثیر معنی دار رویکرد آموزش تکلیف مدار در مقایسه با رویکردهای مرسوم بر تحرک کارکردی کودکان مبتلا به فلج مغزی بود(000/0=P).

    استنتاج

    رویکرد درمانی آموزش تکلیف مدار می تواند به عنوان یک روش درمانی بر روی کودکان مبتلا به فلج مغزی به هدف بهبود تحرک کارکردی انجام شود.

    کلیدواژگان: فراتحلیل، فلج مغزی، تحرک کارکردی، آموزش تکلیف مدار
  • مسعود غریب*، سید علی حسینی صفحات 178-179

    با ورود بیماری Covid-19 اساتید دانشگاه ها موظف شدند تا کلیه فعالیت های تدریس و ارزیابی دانشجویان را به صورت آنلاین برگزار نمایند. در نتیجه تمامی کلاس های تیوری و بخشی از کلاس های تیوری- عملی برای محیط آموزش مجازی (سامانه نوید) تطبیق داده شد. این اولین باری بود که برای کاردرمانی کلاس های آنلاین برگزار می شد و تجربیاتی برای اساتید و همچنین برای دانشجویان به همراه داشته است و بدون شک از دیدگاه سازمانی، هر دانشگاه به دنبال درک تجربه دانشجویی و کشف آن چه می تواند به عنوان یادگیری آنلاین در آینده حفظ شود، خواهد بود.از دیدگاه دانشجویان چنان چه تمامی دروس تیوری و تیوری- عملی در همان ساعات برنامه درسی که از قبل زمانبندی شده بود، به صورت آنلاین انجام می شد در مدیریت زمان و انگیزه آنان می توانست تاثیرگذار باشد.  در زمینه برگزاری واحدهای عملی به ویژه تکنیک های حرکت درمانی و مداخلات درمانی در اختلالات روان قطعا چنان چه ما قادر به برگزاری کلاس های شبیه سازی شده برای بیمار و انجام تمرینات و ارزیابی ها می بودیم درپیشبرد مهارت های بالینی دانشجویان موفق تر بودیم. به عنوان مثال یک کلاس آنلاین را با پنج اتاق تصور کنید. در هر اتاق یک بازیگر وجود دارد که یک بیمار شبیه سازی شده است. هر بیمار شبیه سازی شده در هر جلسه 20 دقیقه ای یک دانشجوی کاردرمانی ملاقات می کند. دانشجو موظف است ضمن انجام ارزیابی خود، برنامه درمانی همراه با استدلال بالینی را ارایه دهد. بی تردید برگزاری چنین نمونه ای نیاز به زیر ساخت های مناسب دارد(1). در دروسی از قبیل ارزیابی قدرت عضلانی هر چند وجود تصاویر در نحوه انجام ارزیابی مناسب است ولی فقدان وجود یک نرم افزار آموزشی و یا ویدیو تصویری کاملا مشهود بود.   در خصوص برگزاری واحدهای "کارآموزی در عرصه" نیز با توجه به استقبال کم خدمت گیرندگان بهتر است هر چه سریع تر به سمت کلاس های شبیه سازی شده یا استفاده ازخدمات سلامت از دور (Telehealth) و توانبخشی از دور (Telerehabilitation) حرکت نماییم(2، 3). چراکه با وجود پاندمی، توانخواه از حضور در کلینیک های توانبخشی امتناع ورزیده و از سوی دیگر نیز درمان چهره به چهره هم برای توانخواه و هم تراپیست حتی با رعایت پروتکل های بهداشتی ریسک بالایی خواهد داشت. آن چه در زمینه" کارآموزی های در عرصه" در آینده نیاز است که مطرح شود، استفاده از یادگیری ترکیبی (Blended Learning) می باشد که رویکردی ارجح به حساب می آید(4). از آن جایی که اکثر آموزش های" کارآموزی های در عرصه" دانشجویان در مراکز وابسته به بهزیستی صورت می پذیرد و با وجود بیماری Covid-19 مراکز بهزیستی نیز یا تعطیل اعلام شده اند یا موظفند با 10 درصد ظرفیت فعالیت نمایند، بنابراین ادغام آموزش آنلاین با آموزش حضوری و سنتی می تواند در افزایش مهارت و کفایت دانشجویان کاردرمانی موثر باشد(1). از آن جاکه این تغییرات در کاردرمانی در یک بازه زمانی کوتاه و تحت شرایط خاص انجام شده است باید برای تصمیم گیری در آینده، تاثیر محیط یادگیری و نتایج یادگیری را در نظر بگیریم، تا متوجه شویم که تعمیم پذیری برای دانشجویان کاردرمانی صورت پذیرفته است. از سویی دیگر باید در جهت از بین بردن نابرابری ها گام برداریم. به عنوان مثال دانشجویان کاردرمانی که به رایانه یا اینترنت درخانه دسترسی ندارند از آموزش محروم می شوند، این موضوع به ویژه در بحران Covid-19 هنگامی که اکثر گزینه های جایگزین برای دسترسی به رایانه و اینترنت در دسترس نباشد، مانند کتابخانه های عمومی، پردیس های دانشگاه یا کافی نت ها قابل توجه است. همچنین ممکن است دانشجویان کاردرمانی در این شرایط با چالش هایی چون مهارت های خود تنظیمی، مدیریت زمان و انگیزه مواجه شوند چرا که با وجود تعطیلات زیاد، روتین ها و برنامه ریزی ها دچار مشکل خواهد شد و به نوعی جدایی و دوری از درس پدیدار می گردد. چالش هایی از قبیل سواد فناوری و شایستگی، کفایت تکنولوژیکی و پیچیدگی تکنولوژیکی برای دانشجوی کاردرمانی و نیز اساتید کاردرمانی از نکات مهم است(5). زیرا هر اندازه شناخت و مهارت استفاده از تکنولوژی بیش تر باشد علاوه بر افزایش رغبت به آموزش مجازی، استفاده از انواع نرم افزارهای آموزش مجازی بیش تر و به دنبال آن ارایه محتواهای آموزشی نیز بهتر خواهد بود. در پایان، آموزش کاردرمانی در دوره ای به صورت مجازی پیش رفته است. اساتید و دانشجویان کاردرمانی نشان داده اند که می توانند دوره ها و برنامه ها را با قالب مجازی و آنلاین تطبیق دهند و بدون شک هر دو گروه مهارت های قابل انتقال را در این محیط کسب کرده و خواهند کرد و این امر در صورتی محقق می شود که مطالب بیان شده فوق و زیرساخت های لازم فراهم شود. شاید لازم است تغییراتی در کوریکولوم های آموزشی ایجاد گردد و یا کوریکولوم های آموزش مجازی برای کاردرمانی طراحی شود. همچنین در خصوص دروس عملی، طراحی و ساخت نرم افزارها و ویدیوهای بومی سازی شده می تواند بسیار کمک کننده باشد. با این حال، لازم است به یاد داشته باشید که این تغییر به صورت بسیار سریع اتفاق افتاد، بنابراین لازم است در آموزش، رویکرد مبتنی بر شواهد را در پیش بگیریم، چرا که امکان آموزش عملی وکسب مهارت برای دانشجو در چنین شرایطی با کاستی هایی مواجه است. تحقیقات متعددی لازم است تا مشخص شود چه مولفه های مجازی و آنلاینی می تواند درحمایت از پیشرفت دانش، مهارت ها و کفایت های بالینی در کاردرمانی موثر باشد. از بیماری Covid-19آموختیم باید انعطاف پذیرباشیم و هر چه سریع تر باید به سمت توانبخشی از دور حرکت نماییم.

    کلیدواژگان: نامه به سردبیر
|
  • MohammadAli Mofid Nakhaei, Nabiallah Mohammadi, Saeid Abediankenari* Pages 1-10
    Background and purpose

    Dendritic cells are professional antigen presenting cells that initiate and modulate immune responses. Epigallocatechin gallate (EGCG) is identified as a prophylactic agent that can suppress tumor formation. This research aimed at investigating the effect of EGCG on differentiation of dendritic cells from monocytes and as a potential substitute for IL-4 in this process.

    Materials and methods

    In this experimental study, blood samples were drawn and peripheral blood mononuclear cells were isolated using FICOL. The monocytes CD14 + were purified by MACS. EGCG was added in 5 μmol / l and 10 μmol / l. On days six and eight, the cells were analyzed and differentiation factors such as CD83, HLA-DR, and CD-b were evaluated using flow cytometry. In addition, IL-23 and IL-35 levels were measured.

    Results

    CD-11 and CD11b levels in mature and immature dendritic cells were significantly different between the two paths (P<0.05), HLA-DR levels were also significantly different in dendritic cells (P<0.05). IL-23 and IL-35 levels in mature and immature dendritic cells were not significantly different, whereas these levels in mature dendritic cells showed significant differences between the two paths (P<0.05).

    Conclusion

    This study showed that EGCG compared to IL-4 can initiate monocyte differentiation to dendritic cells and this molecule can turn monocytes to dendritic cells with tolerogenic qualities compared to the classic path.

    Keywords: EGCG, IL-35, IL-23
  • Soroosh Ali Asghari Gelodar, Abbass Ghanbari Niaki*, Khadijeh Nasiri Pages 11-23
    Background and purpose

    Inactivity due to the mechanization of work is a growing health concern in many countries. It increases the risk of many diseases such as fatty liver, obesity and diabetes. There are evidences on the effect of exercise on levels of liver enzymatic parameters. Herbal products appear to be useful in managing some diseases, such as fatty liver.

    Materials and methods

    This experimental study investigated the response of liver enzyme indices, including aspartate aminotransferase (AST), alanine aminotransferase (ALT), alkaline phosphatase (ALP), gamma glutamyl transpeptidase (GGT), and lipid profile (total triglyceride and total cholesterol) in rat liver after eight weeks of endurance training and consumption of Rosa canina L. extract. Thirty-six rats were randomly divided into four groups: control-saline, training-saline, control-Rosa canina L. and Rosa canina L.+training. Liver enzyme levels, triglycerides and total cholesterol levels were measured.

    Results

    ANOVA test showed that AST and ALT levels decreased significantly in training-saline (P=0.024 and P=0.002, respectively) and control-Rosa canina L. (P=0.004 and P=0.001, respectively) groups compared to control-saline group. The interaction effect of training and Rosa canina L. caused a significant decrease in AST and ALT levels compared to other groups (P=0.001). ALP levels reduced in training-saline (P=0.008), control-Rosa canina L. (P=0.002), and Rosa canina L.+ training (P=0.001) compared with control-saline. Analysis of GGT showed no significant difference between the groups (P=0.172). Endurance training and the extract of Rosa canina L. improved the levels of triglycerides and total cholesterol.

    Conclusion

    Endurance training in combination with Rosa canina L. extract can have a significant effect on reducing liver enzyme indicators, triglycerides, and total cholesterol.

    Keywords: endurance training, Rosa canina-L, liver enzymes, triglyceride, total cholesterol
  • Behnaz Mahmoodi, Golaleh Asghari, Emad Yuzbashian, Parvin Mirmiran*, Fereidoun Azizi Pages 24-33
    Background and purpose

    There is controversy over the association between habitual physical activity and incidence of chronic kidney disease (CKD). The aim of this research was to investigate the association between physical activity and incidence of CKD in a population-based cohort study.

    Materials and methods

    In Tehran Lipid and Glucose Study (TLGS) a prospective investigation was performed in 4226 individuals (1872 males and 2354 females) with no known CKD who were followed-up for six years (from phase 3 (2005-2007) to phase 5 (2012-2015). Baseline physical activity was accessed, and the metabolic equivalent of task (MET) hours per week was calculated. Glomerular filtration estimation (eGFR) was done using Modification of Diet in Renal Disease (MDRD) and CKD was determined as eGFR <60 ml/min/1.73 m2. Logistic regression was used to evaluate the association between CKD and MET categories by reporting odds ratio (OR) and 95% confidence intervals (95%CI).

    Results

    The average MET values in males and females were 913 and 638 min/week, respectively. The incidence of CKD was 10.7% in men and 15.4% in women. After adjusting for potential confounders, men with high physical activity had a 30% (95% CI: 0.51-0.95) lower risk of incident of CKD than those with light physical activity (P=0.012). There was no significant association between levels of physical activity and CKD in women (P=0.059).

    Conclusion

    In this study, higher physical activity levels were associated with lower risk of CKD among men.

    Keywords: physical activity, chronic kidney disease, metabolic equivalent of task
  • MohammadReza Navaeifar, Ali Abbaskhanian*, Mahnaz Baradaran Pages 34-43
    Background and purpose

    Guillain-Barre syndrome (GBS) is an autoimmune disorder that has different clinical and pathologic findings. Its diagnosis is based on clinical findings. This study aimed at investigating the characteristics of the disease in a region in north of Iran.

    Materials and methods

    In this descriptive-analytical study, the records (2008-2018) of children under the age of 15 years old admitted to a third level referral center due to GBS were studied. Demographic and clinical findings, laboratory, electrophysiological, medical history, and treatment records were investigated.

    Results

    During this period, 37 cases of GBS were admitted.  There were 27 (73%) boys (P= 0.005). The median age was lower in boys (4 years) than girls (7 years) (P=0.034). Of these cases, 35.1% were recorded in winter, 29.7% in autumn, 18.9% in spring, and 16.2% in summer (P>0.05). The most common underlying conditions were upper airway infections (59.46%, n=22), followed by diarrhea (24.3%, n=9). Among the cases, there were 54.1% afebrile. The most common neurological findings were muscle weakness (97.3%), limping (75.7%), and ataxia (37.8%). The most common forms of the disease were demyelinating (64.9%), motion-sensory-axonal (21.6%), and motion-axonal (13.5%). In those with demyelinating type, 79% recovered completely.

    Conclusion

    In our study, boys were admitted more often than girls due to GBS, and the age of onset was lower in boys. The demyelinating form of the disease was the most common form which was associated with best neurological prognosis.

    Keywords: Guillain-Barre syndrome, children, clinical, laboratory
  • HamidReza Azizi, Nazanin Yousefian Miandoab, Fariba Yaghoubinia* Pages 44-55
    Background and purpose

    Patients with acute coronary syndrome suffer from relapse and progression of disability due to poor adherence to treatment plans. The current study aimed to determine the effect of teach-back on treatment adherence in patients with acute coronary syndrome.

    Materials and methods

    A semi-experimental study was carried out in 70 patients with acute coronary syndrome in cardiac care units in educational hospitals of Zahedan, Iran, 2019. The patients were selected by convenience sampling and randomly assigned into intervention group or control group. Demographic information questionnaire and treatment adherence questionnaire developed by Ziaee were used. The intervention group received individual trainings based on teach-back method during three sessions of 30-45 min, every other day, 24 hr after admission to hospital. Treatment adherence questionnaire was completed for both groups, one and three months after the intervention. Data analysis was performed in SPSS V21.

    Results

    In intervention group, treatment adherence score was 56.22 ± 12.98 one month after the intervention, which increased to 61.22 ± 11.51 after three months (P<0.05). In control group, the mean score for treatment adherence was 46.97 ± 11.64 after one month and 45.61 ± 12.36 after three months post-intervention, respectively (P=0.04), and the score significantly decreased.

    Conclusion

    Teach-back training can improve treatment adherence in patients with acute coronary syndrome and nurses can use this method to promote adherence and subsequently improve disease outcomes.

    Keywords: teach-back training, treatment adherence, acute coronary syndrom
  • Maryam Khazaee Pool, Shokoh Shahrvsand, Seyed Abolhassan Naghibi* Pages 56-66
    Background and purpose

    Coronavirus disease (COVID-19) is an infectious disease caused by the new corona virus. The disease has led to high death toll and extensive damage throughout the world. The aim of this study was to determine the predictors of COVID-19 preventive behaviors in Iranian population based on the Health Belief Model.

    Materials and methods

    A descriptive-analytical cross-sectional study was carried out in 400 individuals older than 18 years of age in Mazandaran Province, Iran 2020. They were selected using convenience sampling in social networks. Data were collected by a researcher-made scale based on Health Belief Model. Data analysis was done applying Pearson correlation coefficient and linear regression.

    Results

    There were significant positive correlations between preventive behaviors of COVID-19 and perceived susceptibility (r=0.2, P=0.000), perceived benefits (r=0.127, P=0.011), perceived barriers (r=0.189, P=0.000), and perceived self-efficacy (r=0.302, P=0.000). The Health Belief Model constructs predicted 26% of variance for preventive behaviors of COVID-19, among which, perceived self-efficacy (β=0.220) was the most powerful predictor.

    Conclusion

    This study confirmed the predictive role of self-efficacy in COVID-19 preventive behaviors according to the Health Belief Model. Thus, providing ways to increase self-efficacy such as verbal persuasion, increasing awareness about people abilities, and providing them with suitable models could promote preventive behaviors toward COVID-19.

    Keywords: COVID-19, Coronavirus, Health Belief Model, preventive behavior
  • Sedighe Sadat Kazemi Nia, Roghayeh Rahmani Bilandi*, Fatemeh Hadizadeh Talasaz, Hosein Nezami Pages 67-75
    Background and purpose

    Shoulder dystocia is an obstetrics emergency which could be prevented by identifying its predictors and taking effective measures. The aim of this study was to determine the relationship between maternal factors and interventions for shoulder dystocia.

    Materials and methods

    In this descriptive correlational study, we studied 6520 delivery files in a hospital in Sabzevar, Iran 2017-2018. All vaginal deliveries at 37-42 weeks with cephalic presentation were investigated and data of deliveries with shoulder dystocia (n=212) and without this condition (n=6308) were extracted using a researcher-made checklist. Mann-Whitney, Chi-square and logistic regression were applied for data analysis.

    Results

    Findings showed significant differences between the two groups in mean age (P<0.001), body mass index (P<0.001), maternal weight (P=0.002), spontaneous labor (P<0.001), oxytocin augmentation (P=0.001), and vacuum extraction (P<0.001). In multiple logistic regression analysis, the only independent risk factor for shoulder dystocia was vacuum extraction (OR= 2.52, 95% CI: 1.596-3.978, P<0.001).

    Conclusion

    According to this study, shoulder dystocia can be predicted in vacuum-assisted vaginal deliveries which could be prevented by reducing this procedure and using alternative methods such as Caesarean section.

    Keywords: shoulder dystocia, labor dystocia, risk factors
  • Alireza Zare, Shima Keshavarzi, Elham Amiri, Maryam Salehian, Leila Ahmadian, Parisa Charkhi, HamidReza Goli* Pages 76-85
    Background and purpose

    Nowadays, widespread use of automated teller machines (ATMs), has increased the possibility of contamination of hands due to contact with the surfaces of these devices. This study aimed to investigate the prevalence of bacterial contamination and antibiotic resistance pattern of the isolated bacteria from the keyboard of these devices in Sari, north of Iran.

    Materials and methods

    In this descriptive-analytic study, the keyboards of 200 ATMs were sampled by sterile swab and transferred to the laboratory. The samples were inoculated in TSB medium and, after 24 hours of incubation at 37 ° C, were cultured on specific solid media and incubated. Then, the isolated bacteria were identified and their antibiotic resistance pattern was examined by disk agar diffusion method.

    Results

    Bacterial contamination was observed in 97% of the samples. Klebsiella pneumoniae was the most frequent identified bacteria (36.08%), while Bacillus cereus was the least frequent bacteria (1.54%). K. pneumoniae showed a high resistance rate against Tetracycline (91.42%) and a low resistance rate towards Imipenem (2.85%).

    Conclusion

    Regular disinfection of ATM keyboards has a significant role in reducing and controlling bacterial contamination. Also, due to increased antibiotic resistance of isolated bacteria, it is possible to combat this problem by precise monitoring on the performance of antimicrobial stewardship programs.

    Keywords: automated teller machines, keyboard, microbial contamination, antimicrobial resistance
  • Zeynab Shamani, Maryam Shamekhi, Masoud Bahrami Feriydoni* Pages 86-96
    Background and purpose

    Skin complications may occur in distal tibial fractures in poor skin and soft tissue conditions and poor blood flow. The aim of this study was to evaluate venous skin changes one to six years after tibial fractures.

    Materials and methods

    This cross-sectional study was performed in 140 patients with tibial fracture who were treated with one of the intramedullary methods of indigo, plaque or external fixator in Babol Shahid Beheshti Hospital between 2012 and 2017. Patients were thoroughly examined and their information was collected from the records. Information including number of previous years of trauma, gender, age at the time of trauma, family history of varicose veins, surgical method, trauma energy intensity (high, low), and type of fracture (open, closed) were investigated.

    Results

    The mean age of the patients was 38.85±16.1 years at the time of trauma. Of the total subjects, 50% developed no skin changes. The highest and lowest rates of venous insufficiency were seen in patients with reticular veins involvement (39.3%) and those with skin atrophy (2.1%). Most skin disorders were observed in cases of open fractures, trauma with high severity, and in women. The passage of time and age over 40 years at the time of trauma increased the rate of venous insufficiency of the skin. But, no relationship was found between the type of surgery and the possibility of venous insufficiency.

    Conclusion

    According to this study, number of years after trauma (more than four years), female gender, age over 40 years, high trauma energy, and open fracture are associated with skin venous changes. Supportive treatments in early years after the trauma could reduce pain and further treatment costs.

    Keywords: Tibial fractuers, Varicose veins, choronic venous insufficiency, tibial fractuer complications
  • Leila Zaeimzadeh, Mozhgan Lotfi*, Mahdi Amini Pages 97-108
    Background and purpose

    Personality functioning impairment (criterion A) is considered as one of the two essential criteria for diagnosing personality disorders in DSM-5. It includes self (identity and self-direction) and interpersonal (empathy and intimacy) components. This study aimed to investigate the role of personality functioning in predicting interpersonal and emotional problems.

    Materials and methods

    A cross-sectional research was conducted in 245 eligible men and women selected by convenience sampling in Tehran, Iran, 2019. Data were collected using a demographic questionnaire, the Level of Personality Functioning Scale (LPFS-BF 2.0), the Inventory of Interpersonal Problems (IIP-32), and the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). Data were analyzed applying Pearson correlation coefficient and hierarchical linear regression.

    Results

    Findings showed significant positive correlations between all personality functioning components and interpersonal and emotional problems (P<0.01). Also, hierarchical regression showed that the interpersonal personality functioning (P<0.01) and the subscale of empathy (P<0.01) could significantly predict interpersonal problems. Furthermore, a significant positive relationship was found between interpersonal functioning and emotional problems (P<0.01). In the meantime, the intimacy functioning had a stronger predictive value than empathy (P<0.01).

    Conclusion

    Educational and interventional programs that could improve and adjust communication skills, and enhance empathy and intimacy in personality functioning could be of great help in overcoming interpersonal and emotional problems.

    Keywords: personality functioning, interpersonal functioning, intimacy, empathy, interpersonal problems, emotional problems
  • Dariush Ghasemi Semeskandeh, Zainab Bandalizadeh, Mohsen Aarabi, Zahra Kashi, RezaAli Mohammadpour* Pages 109-118
    Background and purpose

    High prevalence of Type 2 Diabetes Mellitus (T2DM) and its demand for regular care have resulted in a massive amount of electronic health records (EHRs). Hemoglobin A1c (HbA1c) and Fasting Blood Sugar (FBS) levels are two widely-used diagnostic measures for evaluation of diabetes care. This study aimed at assessing Family Medicine Plan (FMP) and exploring the trend of changes in FBS and HbA1c levels in patients attending a referral lab affiliated with Mazandaran University of Medical Sciences. 

    Materials and methods

    This cross-sectional survey was carried out in 12761 EHRs of a registry database containing the results of blood sugar tests and demographic features selected from over 250 thousand EHRs from 2012-2018. The records were categorized according to normal and abnormal levels of HbA1c (cut-off at 7%). The bivariate logistic regression model was performed by R v.3.6.1 and ggplot2 for data visulazation.

    Results

    Abnormal HbA1c levels were seen in 37.1% of women, 36.7% of men, and 36.7% of the general population. There were significant associations between HbA1c level and age, type of insurance, FMP, kind of care plan, and the year of testing (P<0.001), but, no significant relationship was found between HbA1c level and gender (P>0.05).

    Conclusion

    Despite the increasing prevalence of T2DM in Iran, the trend of blood sugar changes during these years showed that changes in HbA1c level was lower than 7% in studied citizens. Considerable attention to self-management in recent years indicates improvements in diagnosis and care of citizens at-risk of diabetes.

    Keywords: diabetes, blood sugar changes, HbA1c, family medicine, electronic health records
  • Saeideh Ghafari, Sahar Behzad*, Arya Maskookian Pages 119-125
    Background and purpose

    Centaurea virgate Lam. (Gole-Gandome-Booteii or Gole-Gandome-Tarkeii in Persian) from Asteraceae, is one of the medicinal plants which is used in numerous regions, including western regions of Iran. This study aimed at investigating the cytotoxic activity and antioxidant capacity of C.virgata extracts.

    Materials and methods

    Petroleum ether, dichloromethane, ethyl acetate, and methanol extracts were prepared from plant aerial parts. Using MTT (3-[4,5-dimethylthiazol-2-yl]-2,5 diphenyl tetrazolium bromide) assay, cytotoxic effects of different concentrations of extract were investigated on HepG2, MCF7, HT-29 and A549 cancerous cell lines. The antioxidant capacity of the extracts was measured by 2,2-Diphenyl- Picrylhydrazyl (DPPH) and Ferric Reducing Antioxidant Potential (FRAP) assays.

    Results

    According to the DPPH test, ethyl acetate extract showed moderate antioxidant activity compared to other extracts. The highest cytotoxic activity was found in dichloromethane extract (IC50 = 54.44 μg/ml) against A549 cell line, while other extracts did not show considerable toxicity.

    Conclusion

    According to several reports on cytotoxicity and antioxidant effects of Centaurea plant group, further phytochemical and pharmacological studies are needed to clarify these results.

    Keywords: Centaurea virgate, cytotoxicity, DPPH, FRAP, antioxidant activity
  • Alireza Habibi, Amin Azizan, Yahya Ehteshaminia, Farhad Jadidi Niaragh, Ehsan Enderami, Esmaeil Akbari, Saeid Abediankenari, Hadi Hassannia* Pages 126-132
    Background and purpose

    In 2019, the world has witnessed the emergence of a virus that caused acute respiratory distress syndrome in human with high mortality rates (approximately 3.7%). So far, no effective treatment has been proven against COVID-19. This study aimed at designing a multi-epitope vaccine combining several T-cell and B-cell epitopes of the SARS-CoV-2.

    Materials and methods

    Based on immunoinformatics strategies, B-cell and T-cell epitopes were predicted using immune Epitope Database and Analysis Resource (IEDB). Then, the appropriate predicted epitopes were joined to each other by suitable linkers, and the multi-epitope vaccine constructed was suggested as a vaccine candidate against SARS-CoV-2.

    Results

    In this study, 28 B-cell epitopes and 33 T-cell epitopes were predicted. Then, to design the multi epitope vaccine, 5 epitopes were used from the virion surface of spike protein and one epitope was used from intravirion region of the Envelope, Membrane, and Nucleocapsid proteins that later on were joined with flexible glycine linker.

    Conclusion

    Based on the immunoinformatics results obtained, it seems that different epitopes from SARS-CoV-2 structural proteins have high ability to stimulate humoral and cellular immune responses, so the multi-epitope vaccine designed with these epitopes, can help to accelerate the production of effective vaccines against COVID-19.

    Keywords: SARS-CoV-2, COVID-19, vaccine, epitope, Immunoinformatics
  • Mitra Farajnejad, Sara Esmaelzadeh Seieh, Anahita Ghourchian, Leili Salehi* Pages 133-138
    Background and purpose

    Postpartum depression (PPD) is a common psychological and behavioral disorder. This clinical trial examined the effect of PRECEDE-based education on encouraging women to use aromatherapy in preventing postpartum depressive symptoms.

    Materials and methods

    The study was carried out in pregnant women attending Karaj Shahid Kamali Hospital, Iran 2018. In intervention group (n=154), the PRECEDE-based educational intervention was conducted and in the control group, the routine training program was implemented. Demographic characteristics questionnaire and a researcher-made scale based on PRECEED model were used to collect the data. The participants completed the questionnaires before the study and two weeks after the intervention. Data analysis was performed in SPSS V19.

    Results

    Despite the homogeneity of the two groups before the intervention, there were significant differences between the two groups in Knowledge, self-efficacy, and social support after the intervention (P<0.05). But, attitude was not found to be significantly different between the two groups after the intervention (P=0.053). The frequency of using aromatherapy in experimental group was 18.18% that increased to 100% after the intervention (P<0.001) and in the control group it was 19.48% which increased to 22.72% ((P=0.772). The mean score for postpartum depression decreased from 14.25 to 10.34.

    Conclusion

    The PRECEDE model is an appropriate model in teaching aromatherapy in women at high-risk of PPD.

    Keywords: postpartum depression, aromatherapy, PRECEDE model
  • Lotfollah Davoodi, Shirafkan Kordi, Mazaher Azordeh, Armin Bahadori, Fatemeh Bahrami, Mohammad Tabarestani, Mohsen Hosseinzadegan, Mousa Motavalli Haghi, Rohallah Abedian Kasgari, Eissa Soleymani* Pages 139-145
    Background and purpose

    Hydatidosis is one of the most prevalent zoonotic diseases around the world that is endemic in Iran too. In rural areas, there is a higher risk of infection. To the best of our knowledge, no study was done on seroprevalence of hydatidosis in Qaemshahr, north of Iran, so, we aimed to investigate this condition and its risk factors in patients attending Qaemshahr rural health centers using ELISA method.

    Materials and methods

    A total of 403 serum samples were collected. The participants completed a researcher-made questionnaire. Then, anti-echinococcus granulosus antibody was analyzed using ELISA method. Data analysis was done applying logistic regression in SPSS V24.

    Results

    Eleven cases (2.73%) were found positive for anti-echinococcus granulosus antibody. There were no significant differences between seropositivity and gender, consumption of raw vegetable, non-chlorinated water and contact with dog and soil (P>0.05), but significant relationships were seen between anti-echinococcus granulosus antibody and abdominal pain and consumption of wild vegetables (P< 0.05).

    Conclusion

    In this study, the prevalence of hydatidosis was similar to other parts of Iran. Further studies considering lifestyle and other variables are suggested in all areas of Mazandaran province with similar climate to Qaemshahr.

    Keywords: seroepidemiology, Echinococus granulosus, ELISA, Hydatid cyst, Qaemshahr
  • Maryam Dehyadegari, Hossein Safizadeh* Pages 146-151
    Background and purpose

    Nowadays, population of older age is increasing throughout the world and most of them suffer from chronic diseases. Many have multiple chronic diseases and require special attention. The purpose of this study was to determine the status of chronic diseases in older population.

    Materials and methods

    In this cross-sectional study, records of 610 elderly people attending Kerman Social Security health care centers were investigated. Data analysis was done in SPSS V22.

    Results

    The mean age of the subjects was 66.98±7.58 years. The most frequent chronic diseases were hypertension, diabetes, lipid disorders, and cardiovascular disease. There were 208 (34.2%) elderly with one chronic disease and 65.8% had two or more chronic diseases.

    Conclusion

    Chronic diseases are common in older population and comorbidity with several diseases is high which requires special attention.

    Keywords: elderly, multiple chronic conditions, comorbidity, Kerman
  • Akram Sadat Sadat Hoseini*, Ashraf Ajam Hassani Pages 152-157
    Background and purpose

    Reducing sensory and environmental stimuli such as visual and auditory stimuli is one of the non-pharmacological methods to relieve pain. The purpose of this study was to examine the effect of eye shields and earmuffs on pain caused by orogastric tube insertion in infants.

    Materials and methods

    A clinical trial was carried out in teaching hospitals affiliated with Tehran University of Medical Sciences in 2018. Seventy six infants were selected by convenience sampling and were randomly placed in an intervention group or a control group. Earmuffs were used since four hours before orogastric tube insertion and eye shields were used two hours before the procedure. A camera recorded facial expressions and the heart rate and oxygen saturation were also recorded for 15 seconds in resting position, before the procedure, during, and 30 seconds after orogastric tube insertion. Pain intensity during the procedure was assessed in both groups using Premature Infant Pain Profile (PIPP). Data were analyzed using t-test, Mann Whitney, Wilcoxon, Friedman test, and Chi-square test.

    Results

    The study showed significant differences in mean score for pain during and after orogastric tube insertion between intervention group (4.29 ± 2.67and 1.16 ± 0.26) and control group (9.11 ± 1.80 and 4.24 ± 2.55), respectively (P=0.001).

    Conclusion

    According to this study, eye shields and earmuffs could be used before orogastric tube insertion in order to relieve pain.

    Keywords: infant, sensory protection, pain, orogastric tube
  • Fatemeh Pouladkhay, Rana Abjar, Fatemehzahra Bagheri, Tayebeh Azarmehr, Hasan Siamian, Ebrahim Nasiri Formi* Pages 158-163
    Background and purpose

    Formaldehyde is used in operating rooms to disinfect and sterilize surgical instruments. Inhalation of formaldehyde gas causes various respiratory complications in people. Awareness on the use of formaldehyde can prevent many complications. This study was conducted to determine the level of knowledge and practice about formaldehyde exposure in the staff and students of the operating room and complications caused by this exposure in Mazandaran University of Medical Sciences, 2019.

    Materials and methods

    A cross-sectional descriptive study was performed in 120 operating room staff and students. The participants completed a researcher made questionnaire. The validity and reliability of the questionnaire were previously confirmed. It included 6 items about demographic information, 9 on awareness, 13 about performance and 18 items about the complications of formaldehyde exposure. Awareness and practice were classified according to being good, moderate, and poor. Chi-square test was applied to analyze the data.

    Results

    Correct answer to 4-6 questions about awareness showed moderate knowledge, so, 77.3% of the operating room staff and 73.3% of the students reported moderate awareness about formaldehyde exposure. The performance in 64% of the staff and 66.7% of the students was good. The most common complications in staff and students were headache (83.6%) and eye irritation (60.7%), respectively. The majority of the operating room staff (74.2%) and students (93%) had not studied any standards for formaldehyde exposure.

    Conclusion

    Occupational exposures to formaldehyde is associated with many health risks, so, hospitals and treatment centers are recommended to hold training courses to increase awareness and reduce the complications of formaldehyde exposure.

    Keywords: formaldehyde, operating rooms, complications, staff, students
  • Hamidreza Azadi, Seyed Ali Hosseini, Nazila Akbarfahimi* Pages 164-177
    Background and purpose

    A lot of research has been done on the effectiveness of rehabilitation treatment in children with cerebral palsy. Functional mobility is one of the significant aspects in treatment of these children. This systematic meta-analysis aimed at reviewing the studies on the effectiveness of task oriented training on functional mobility in children with cerebral palsy.

    Materials and methods

    All articles about the effectiveness of task oriented training for functional mobility in children with cerebral palsy in English or Persian, published until January 2020, were studied by a thorough search in electronic databases, including  Medline, Embase, CINAHL, PubMed, PsychInfo, Web of Science, Magiran, ISC, and SID. After screening and assessing the quality of research papers and applying inclusion and exclusion criteria, data was analyzed by Comprehensive meta-analysis software (CMA).

    Results

    Out of 345 articles, eight met the inclusion criteria. The meta-analysis showed that task oriented training had more significant effect on functional mobility than other conventional approaches in children with cerebral palsy (P=0.000).

    Conclusion

    Task oriented approach could be used as a treatment method in improving functional mobility in children with cerebral palsy.

    Keywords: meta-analysis, cerebral palsy, functional mobility, task oriented training
  • Masoud Gharib*, Seyed Ali Hosseini Pages 178-179