فهرست مطالب

مطالعات انقلاب اسلامی - پیاپی 60 (بهار 1399)

فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی
پیاپی 60 (بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/02
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمدرضا مولائی*، محمدجواد نوروزی صفحات 7-28

    آرمان های انقلابی و ارزش های حاصل از آموزه های دینی، با گذر از مقابله جویی های ایدیولوژیک جریان های معارض در سال های اولیه پیروزی انقلاب و بلوغ یافتن در پرتو رهنمودهای امام خمینی+، نظام معنایی منسجمی را پدید آورد که از آن به گفتمان انقلاب اسلامی تعبیر می شود. در طول سال های پس از پیروزی، حد و دامنه مفهومی عناصر تشکیل دهنده این گفتمان، با توجه به مرکزیت گفتمانی دال ولایت فقیه، با رهنمودهای حضرت امام و مقام معظم رهبری، تبیین و به روز رسانی شده است. این پژوهش در راستای حفظ اصالت مفهومی عناصر برسازنده گفتمان انقلاب اسلامی، با استفاده از نظریه گفتمان لاکلا و موفه، در صدد بازکاوی مفهوم دال های ولایت مطلقه فقیه، عدالت اقتصادی، مقابله با نظام سلطه، صیانت از ارزش های فرهنگی و حمایت از مسلمانان (امت گرایی)، در سپهر اندیشه امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای برآمده است. نتایج به دست آمده، تلویحات مهمی در زمینه انقلابی بودن و انقلابی ماندن سیاست ها و رویکردهای سیاست مداران و جریان های سیاسی در دوره های گذشته و آتی دارد.

    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، امام خمینی، آیت الله خامنه ای، گفتمان انقلاب، انسداد مفهومی
  • حسین ارجینی*، عیسی مولوی وردنجانی صفحات 29-52

    جریان های سیاسی، به عنوان کنشگران حیات سیاسی جوامع، در تحولات سیاسی جامعه ایران، همواره مورد توجه بوده اند. اندیشمندان حوزه سیاست از منظرهای مختلفی به گونه شناسی جریان های سیاسی پرداخته اند. این مسئله پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک پدیده اجتماعی در بستر جامعه بسط یافت به این جهت کالبدشکافی جریان های سیاسی از اهمیت دوچندان برخوردار گردید. به این دلیل، این پژوهش به صورت بندی جریان های دهه نخست انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی می پردازد. یافته های تحقیق گویای آن است که حضرت امام ضمن بهره جویی از معیارهای مختلف، معنایی متفاوت ازآنچه در منهج فکری محققان است به صورت بندی جریان های سیاسی پرداخته است.

    کلیدواژگان: جریان های سیاسی، امام خمینی، انقلاب اسلامی، نظام دانایی
  • مهدی جعفری پناه*، یوسف خانمحمدی صفحات 53-70

    صلح و همزیستی مسالمت آمیز میان ملت ها و دولت ها ضرورتی انکارناپذیر، در راستای حفظ بقای انسان و مطابق با آموزه های اسلامی است. ارزش ذاتی مفهوم صلح در منظومه فکری آیت الله خامنه ای زمانی درک می شود که منتج به عدالت، امنیت، حفظ کرامت انسان و اخلاق گردد. مسئله پژوهش حاضر این است که اندیشه صلح مطلوب در منظومه فکری آیت الله خامنه ای دارای چه ویژگی هایی است که منتج به صلح عادلانه می گردد؟ مدعای مقاله آن است که صلح و همزیستی مسالمت آمیز در اندیشه سیاسی آیت الله خامنه ای اصالت داشته و مبنا و ریشه فکری آن، به آموزه های اسلامی بر می گردد و بر مولفه هایی مانند صلح ساختاری، نگاه غایی به صلح، اجرای عدالت و تاکتیکی پنداشتن مقوله «نرمش قهرمانانه» استوار است. در این مقاله سعی شده است با به کارگیری روش تحلیل محتوا مفهوم صلح و مضافات آنان که منتج به صلح عادلانه می گردد، پرداخته شود.

    کلیدواژگان: صلح، اسلام، جمهوری اسلامی ایران، آیت الله خامنه ای، صلح عادلانه
  • بی بی راضیه حسینی نژاد*، مصطفی ملکوتیان صفحات 71-92

    ازجمله اقدامات برنامه ریزی شده دشمنان انقلاب اسلامی نفوذ فرهنگی است که سال های اخیر در تقابل با نظام جمهوری اسلامی از آن بهره گرفته اند. با توجه به اهمیت این مسیله، پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی در پی تبیین ماهیت نفوذ فرهنگی و بیان راهکارهای مقابله با آن است. نگارنده با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، پس از تبیین ماهیت نفوذ فرهنگی، به بررسی ابعاد نفوذ که شامل سه عرصه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است، می پردازد، و پس از بیان شیوه ها و ابزارهای نفوذ فرهنگی راهکارهای آن را در دو محور مورد بررسی قرار می دهد. در محور اول راهکارهای فرهنگی در حوزه معرفتی شناختی بیان می شود که شامل: پذیرش نفوذ فرهنگی، ترویج باورهای دینی و شناخت فرهنگ اسلامی است و در محور دوم راهکارهای فرهنگی در حوزه رفتاری بررسی می شود که شامل: مدیریت فرهنگی، فعالیت تشکیلاتی و ابتکار عمل در امور فرهنگی است.

    کلیدواژگان: نفوذ فرهنگی، نظام سلطه، مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی
  • امیرحسین ثابتی منفرد*، موسی نجفی صفحات 93-112

    چالش های بین ایران و آمریکا ابعاد گوناگونی دارد که عمدتا از منظر سیاسی تحلیل می شود اما در نگرش غالب متفکرین و استراتژیست های غربی این چالش ها ریشه عمیق تری دارد. در این مقاله تلاش می شود با بهره گیری از روشی توصیفی  تحلیلی و با تاکید بر افکار سه نظریه پرداز موثر آمریکایی (کیسینجر، هانتینگتون و فوکویاما) به این پرسش پاسخ داده شود که چرا امریکایی ها نگاه شان به چالش با جمهوری اسلامی صرفا سیاسی نیست و ریشه عمیق تری برای این چالش قایل هستند؟ یافته های پژوهش موید این مسئله است که براساس اندیشه های کیسینجر، هانتینگتون و فوکویاما، چالش های ایران و آمریکا ابعادی فراتر از یک چالش سیاسی دارد و اصل این تضاد بر سر «حفظ» یا «تغییر» نظم جهانی و تمدن سازی است، بدین سبب ایران یا آمریکا بدون تغییر در اصول یا مبانی رفتاری خود نمی توانند با یکدیگر تعامل عادی داشته باشند.

    کلیدواژگان: ایران، امریکا، چالش تمدنی، انقلاب اسلامی، اسلام سیاسی
  • مجتبی درودی*، رضا ابروش، عزت الله معتمد صفحات 113-136

    حوزه های علمیه در ایجاد و حفظ ارزش های انقلاب اسلامی از نقش قابل اعتنایی برخوردار هستند. به این جهت دشمنان انقلاب اسلامی برای پیشبرد اهداف خود درصددند حوزه های علمیه را به عامل زوال و فنای انقلاب مبدل نمایند. از این رو با ایجاد و بهره مندی از پیشران های آنتی تز انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه زمینه انحطاط و افول انقلاب از درون حوزه های علمیه را دنبال می نمایند. در این پژوهش با مصاحبه از صاحب نظران حوزوی و روش تحلیل مضامین، پیشران های آنتی تز انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه سنجیده شده اند. پیشران های آنتی تز انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه که در این پژوهش شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفته اند عبارتند از: تضعیف منزلت اجتماعی، استحاله ارزش ها و مبانی انقلاب اسلامی، ناکارآمدسازی حوزه های علمیه در مدیریت مسایل اجتماعی، تقویت جبهه ها و جریان های مخالف در حوزه های علمیه، ابهام افزایی، فقدان هوش راهبردی و گسترش و ترویج واپس گرایی در حوزه های علمیه.

    کلیدواژگان: پیشران، آنتی تز انقلاب، حوزه های علمیه، عوامل درون زا، مسئولیت اجتماعی
  • حمزه علی وحیدی منش* صفحات 137-154

    ارتباط تنگاتنگ میان انسان و سیاست، سیاست را به مفهومی سهل و پیچیده تبدیل کرده است. در تبیین ماهیت سیاست، با چهار نظریه کلان مواجه هستیم: 1. نگرش عامیانه، 2. نگرش قدرت محور، 3. نگرش اخلاق محور و 4. نگرش الهی. نگرش عامیانه، که از جریان عملی سیاست در بسیاری از جوامع نشات می گیرد، سیاست مقوله ای شیطانی از جنس زور و نیرنگ تفسیر می شود. در نگرش قدرت محور، سیاست مقوله دو چهره ای است که از طرفی بانی نظم و امنیت است و از طرف دیگر عامل سلطه گری، تعارض و پیکار. در نگرش اخلاقی، سیاست در پیوند با اخلاق معنا می یابد و باید انتظارات اخلاقی از آن داشت؛ و در نگرش الهی، سیاست مقوله الهی است؛ «جعل الله» و «عهد الله» است. با سیاست مسیر حرکت جامعه به سمت سعادت دنیوی و اخروی هموار می شود. به واسطه آن اخلاق انسانی و متعالی در جامعه منتشر می شود؛ دین خداوند در جامعه به جریان می افتد و خود از آن تغذیه کرده و بارور می شود.

    کلیدواژگان: سیاست، سیاست ماکیاولی، سیاست اخلاقی، سیاست مدرنیستی، سیاست اسلامی
  • سید مهدی طاهری*، حسین متقی صفحات 155-176

    فرهنگ یکی از پایدارترین مولفه های قدرت ملی و عامل کاتالیزور در مناسبات جهانی قلمداد شده و سران کشورها با استفاده از دیپلماسی فرهنگی و راهبرد «حمایت گرایی مثبت»، بودجه بسیاری را جهت هدایت افکار عمومی جهان با هدف تامین منافع بدون کاربرد زور صرف می نمایند؛ اما در سال های اخیر انتقاداتی نسبت به بودجه و کارایی مراکز مشابه در ایران مطرح می شود. این مقاله درصدد بررسی آن است که جامعه المصطفی| العالمیه، چه نقش و جایگاهی در تامین منافع ملی جمهوری اسلامی ایران از طریق دیپلماسی فرهنگی دارد؟ این مقاله با استفاده از روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و میدانی بر آن باور است که این مرکز فعال در عرصه دیپلماسی فرهنگی، از طرق مختلف به ارایه تصویر مثبت از اسلام، ایران و تشیع در میان اقشار فرهیخته کشورها و همچنین خنثی سازی جلوه های منفی در افکار عمومی منطقه و جهان می پردازد.

    کلیدواژگان: منافع ملی، دیپلماسی، دیپلماسی فرهنگی و جامعه المصطفی، العالمیه
  • ابوالفضل علیپور*، غلامرضا بهروزی لک صفحات 177-200

    انقلاب ها در تحولات اجتماعی و سیاسی کشورها تاثیرگذار هستند. انقلاب اسلامی ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و به عنوان منبع تحولات اجتماعی و سیاسی کشورهای دور و نزدیک به شمار می رود. آنچه در این پژوهش به عنوان سوال اصلی دنبال می شود، آن است که انقلاب اسلامی ایران موجب چه تحولاتی (نوآوری فکری و فیزیکی) در آرژانیتن شده است؟ فرضیه پژوهش نیز به این شکل تعریف شده است که انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف، تاثیراتی هم بر مسلمانان و هم بر پیروان سایر مذاهب و نیز نحله های سیاسی آرژانتین گذاشته است. همچنین یافته های پژوهش حاضر در چارچوب نظریه پخش و مبتنی بر 9 محور: مبدا، مقصد، زمان، موضوع، محیط، انواع، مجاری، موانع و دستاوردهای پخش با عنایت به تقویت موقعیت اجتماعی و سیاسی مسلمانان، و تمایل اقلیت های اجتماعی و سایر نحله های سیاسی به ج. ا. ایران در آرژانتین سامان یافته است.

    کلیدواژگان: بازتاب، انقلاب اسلامی ایران، آرژانتین، نظریه پخش، روابط بین الملل
  • بهزاد قاسمی*، محمد بختیاری صفحات 201-222

    نظریه جک گلدستون به عنوان تئوری نسل چهارم انقلاب‏ها، در انقلاب اسلامی ایران و تحولات سیاسی یمن مورد مطالعه واقع شده است. نظریه مذکور انقلاب اسلامی را علت تولد نسل چهارم نظریه انقلاب‏ها می‏داند. رهبری، آرمان و ایدیولوژی، فرهنگ و باورها و شبکه ارتباطی و شخصیت‏ها از شالوده و اساس این نظریه است؛ که از این رهیافت استخراج شده است. براساس یافته‏ ها و نتایج مقاله به نظر می‏رسد مدل نظری گلدستون به علت عبور از عوامل تاریخ طبیعی، عمومی و ساختاری در نتیجه تکامل نظریه‏ ها از یک سو، و از سوی دیگر توجه به زمینه‏های معنوی، شبکه مردمی و حضور رهبری را از عوامل و بسترهای شکل‏ گیری انقلاب و رخداد سیاسی مهم قلمداد می‏کند. مصادیق و نمونه ‏های عینی بررسی شده در کشور ایران و یمن، این فرضیه را تایید می‏کند.
     


    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی ایران، تحولات سیاسی یمن، گلدستون، رهبری، ایدئولوژی
|
  • Mohammad Reza Mowlaee*, Mohammad Javad Nowrouzi Pages 7-28

    Revolutionary ideals and the values derived from religious teachings, by passing through the ideological confrontations of the opposing currents in the early years of the victory of the revolution and growing in the light of Imam Khomeinichr('39')s guidelines, established a coherent semantic system which is interpreted as the discourse of the Islamic Revolution. During the years after the victory, the conceptual limit and scope of the constituent elements of this discourse have been explained and updated with the guidance of Imam Khomeini and the Supreme Leader, with regard to the concept of Wilāyat-i-Faqīh as the discourse central signifier. In order to preserve the conceptual authenticity of the elements of the discourse of the Islamic Revolution, using the theory of Laclau and Mouffeh discourse, this study seeks to re-examine the concept of the signifiers of wilāyat-i muṭlaqi-yi faqīh, absolute guardianship of jurisprudent, economic justice, opposing the dominating system, preserving cultural values and protecting Muslim ummah, on the basis of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei`s thought. The obtained results have important implications of policies and approaches of politicians and political currents as having been and being remaining revolutionary in the past and future.

    Keywords: Islamic Revolution, Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei, Revolutionary Discourse, Conceptual Definition
  • Hussein Arjini*, Issa Molavi Vardanjani Pages 29-52

    Political currents, as actors in the political life of societies, have always been considered in the political developments of Iranian society. Political thinkers have studied the typology of political currents from different perspectives. This issue developed after the victory of the Islamic Revolution as a social phenomenon in the context of society, so the dissection of political currents became far more important. For this reason, this study deals with the formation of the currents of the first decade of the Islamic Revolution from the perspective of Imam Khomeini. Findings of the research show that Imam Khomeini, while using different criteria, has applied a different meaning from that of researchers to formulate political currents.

    Keywords: Political Currents, Imam Khomeini, Islamic Revolution, System of Knowledge
  • Mahdi Jafaripanah*, Yousof Khanmohammadi Pages 53-70

    Peace and peaceful coexistence between nations and states is an undeniable necessity for human survival and in accordance with Islamic teachings. The intrinsic value of the concept of peace in Ayatollah Khameneichr('39')s system of thought is understood only in such cases that it leads to justice, security, preservation of human dignity and morality. The problem of the present study is: what may be taken as the characteristics of the idea of desirable peace in Ayatollah Khameneichr('39')s system of thought that lead to a just peace? The article claims that peace and peaceful coexistence are essential in Ayatollah Khameneichr('39')s political thought and its basis and intellectual roots go back to Islamic teachings and is based on such components as structural peace, final look at peace, implementation of justice and tactical consideration of the category of heroic softness. In this article, using the method of content analysis, we have tried to deal with the concept of peace and its requisites that lead to a just peace.

    Keywords: Peace, Islam, Islamic Republic of Iran, Ayatollah Khamenei, Just Peace
  • Bibi Raziyah Hoseini Nejad*, Mostafa Malakoutian Pages 71-92

    One of the planned actions of the enemies of the Islamic Revolution is the cultural influence that they have used in recent years against the Islamic Republic of Iran. Given the importance of this issue, from the perspective of the Supreme Leader, the present study, using a descriptive-analytical method, seeks to explain the nature of cultural influence and descriptive strategies to oppose it. According to the guidelines of the Supreme Leader, after explaining the nature of cultural influence, the author examines the dimensions of influence including three areas: economic, political and cultural, and after stating the methods and tools of cultural influence, examines its solutions in two pivots. In the first pivot, cultural strategies in the field of epistemology-cognition are stated, which include: accepting cultural influence, promoting religious beliefs and understanding Islamic culture, and in the second pivot, cultural strategies in the field of behavior including: cultural management, organizational activity and having the initiative in cultural affairs are examined.

    Keywords: Cultural Influence, Dominating System, Supreme Leader, Islamic Revolution
  • Amir Hosain Sabeti Monfared*, Musa Najafi Pages 93-112

    The challenges between Iran and the United States have various dimensions that are mainly analyzed from a political perspective, but in the view of the majority of Western thinkers and strategists, these challenges are deeper rooted. This article, using a descriptive-analytical method and emphasizing the thoughts of three influential American theorists (Kissinger, Huntington and Fukuyama), tries to answer the question: why does not the Americans` look at the challenge with the IRI seem purely political and do they believe in a deeper root for this challenge? The research findings show that according to Kissinger, Huntington and Fukuyama`s opinions, the challenges of Iran and the United States have dimensions beyond a political challenge, and the origin of this conflict ultimately return to "maintaining " the present world order and civilization or "changing" it. That is why Iran or the United States cannot interact normally with each other without changing their foundations of behavior.

    Keywords: Iran, America, Challenge of Civilization, Islamic Revolution, Political Islam
  • Mojtaba Droudi*, Reza Abravesh, Ezzatollah Motamed Pages 113-136

    Theological seminaries have a significant role in creating and maintaining the values of the Islamic Revolution. For this reason, the enemies of the Islamic Revolution, in order to advance their goals, sought to turn the seminaries into the cause of the decline and destruction of the Revolution. Therefore, by creating and using the driving forces of the antithesis of the Islamic Revolution in the seminaries, they intend to degenerate and decline the revolution from within the seminaries. In this study, the antithesis of the Islamic Revolution in theological seminaries have been measured by interviewing seminary experts and the method of content analysis. The antithesis drivers of the Islamic Revolution in the seminaries that have been identified and analyzed in this study are: weakening social status, transforming values and principles of the Islamic Revolution, causing seminaries` disability in the management of social issues, strengthening opposing currents in seminaries, increasing ambiguity, lack of strategic intelligence and expanding and promoting reactionary in seminaries.

    Keywords: Drivers, Antithesis of Revolution, Seminaries, Endogenous Factors, Social Responsibility
  • Hamzeh Ali Vahidi Manesh* Pages 137-154

    The close connection between man and politics has made politics an easy and complicated concept. In explaining the nature of politics, we are faced with four macro theories: 1) popular attitude, 2) power-oriented attitude, 3) moral-oriented attitude, and 4) divine attitude. In the popular attitude, which originates from the practical flow of politics in many societies, politics is interpreted as a category of force and deception. In the power-oriented view, politics is a category of two figures which, on the one hand, founds order and security, and on the other hand, the agents of domination, conflict and struggle. In the moral view, politics makes sense in relation to morality, and one should have moral expectations of it; and in the divine view, politics is a divine category; It is "posed by and covenant of God". With politics, the path of society towards worldly and otherworldly happiness is paved. Through it, human and transcendent morality is spread in society; The religion of God flows in the society and it is nourished and fertilized by it.

    Keywords: Politics, Machiavelli Politics, Moral Politics, Modernist Politics, Islamic Politics
  • Sayyed Mehdi Taheri*, Hossein Mottaqi Pages 155-176

    Culture is considered as one of the most enduring components of national power and a catalyst in global relations, and heads of state, using cultural diplomacy and the strategy of "positive protectionism", spend large sums of money to guide world public opinion in order to secure non-violent interests. But, in recent years, there have been criticisms of the budget and efficiency of similar centers in Iran. This article seeks to study the question: what role and position does the Al-Mustafa (PBUH) International University play in securing the national interests of the Islamic Republic of Iran through cultural diplomacy? Using a descriptive-analytical method based on library and field studies, this article believes that this cultural active center in the field of cultural diplomacy present a positive image of Islam, Iran and Shiism among the educated as well as neutralize negative effects on public opinion in the region and the world in various ways.

    Keywords: National Interests, Diplomacy, Cultural Diplomacy, the Al-Mustafa (PBUH) International University
  • Abolfazl Alipour*, Gholamreza Behroozi Lak Pages 177-200

    Revolutions influence the social and political developments of countries. The Islamic Revolution of Iran is no exception to this and is considered as a source of social and political developments in countries near and far. What is pursued as the main question in this study is: what changes (intellectual and physical innovation) has caused the Islamic Revolution of Iran in Argentina? The research hypothesis is also defined in such a way that the Islamic Revolution in various dimensions, has affected both Muslims and followers of other religions as well as the political movements of Argentina. Also, the findings of the present study have been ordered in the framework of broadcast theory and based on 9 axes including: origin, destination, time, subject, environment, types, channels, obstacles and achievements of broadcast with regard to strengthening the social and political position of Muslims, and the tendency of social minorities and other political movements in Argentina to the Islamic Republic of Iran.

    Keywords: Reflection, Islamic Revolution of Iran, Argentina, Broadcasting Theory, International Relations
  • Behzad Ghasemi*, Mohammad Bakhtiari Pages 201-222

    Jack Goldstonechr('39')s theory as the theory of the fourth generation of revolutions has been studied in the Islamic Revolution of Iran and the political developments in Yemen. The mentioned theory considers the Islamic Revolution as the cause for the birth of the fourth generation of the theory of revolutions. Leadership, ideals and ideology, culture and beliefs, communication network and personalities are the foundation of this theory which is extracted from this approach. Based on the findings and results of the article, it seems that Goldstonechr('39')s theoretical model due to the passage of the agents of natural, general and structural history as a result of the evolution of theories on the one hand, and on the other hand considering the spiritual context, the popular network and considers the presence of the leadership as one of the factors and contexts for the formation of the revolution and an important political event. Examples and objective examples studied in Iran and Yemen confirm this hypothesis.

    Keywords: Islamic Revolution of Iran, Yemeni Political Developments, Goldstone, Leadership, Ideology