فهرست مطالب

نشریه باغ نظر
سال هفدهم شماره 90 (آذر 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رضا بصیری مژدهی، سید عبدالهادی دانشپور*، مهران علی الحسابی صفحات 5-18

    بیان مسیله:

     کلانشهر معاصر از گذر تحولات گفتمانی و پارادایماتیک صورت گرفته در جهان با دو نقش گاه متعارض روبه روست: نقش آفرینی در سطح ملی/فراملی و پاسخ گویی به انتظارات سطح محلی. به همین اعتبار و به دلیل کثرت و تنوع ارتباطات میان این دو سطح و سوژه های مختلف ذیل این نقش های دوگانه، تعریف چیستی «مکان» در این کلانشهر، یا به نوعی هستی شناسی مکان، باید دستخوش تغییر شود. آن مفهومی از هستی مکان مد نظر است که بتواند ارتباطات پیچیده مذکور و منازعات محتمل و مستتر در آن را در مقام یک شبه ابژه (مظروف) بر خود هموار کرده و در قامت یک شبه سوژه (ظرف) جرح وتعدیل کند و در خود جای دهد. 

    هدف پژوهش:

    بازتعریف هستی شناختی مکان به نحوی که فارغ از مرزهای جغرافیایی بتواند در قامت یک لایه واسط تحت عنوان «امر شهری-رابطه ای»، میان این دو سطح نقش انگیزی، میانجی گری کند، یعنی مکان در مقام یک شبه ابژه-شبه سوژه.

    روش پژوهش

    پارادایم تحقیق معطوف به الگوواره های بینشی پسا اثبات گرایانه و رهیافت پسا ساختارگرایی است و هستی شناسی مکان به مثابه یک موجودیت شهری-رابطه ای در کلانشهر امروز را دنبال می کند. روش این تحقیق کیفی و نوع آن توسعه ای-اکتشافی است. این تحقیق به واسطه مرور اسناد کتابخانه ای و از طریق توصیف، تحلیل و بسط آرا و رویکردهای نظری، در پی ارایه یک هستی شناختی جدید از مفهوم مکان در کلانشهر امروز است.

    نتیجه گیری

    مکان به عنوان یک شبه ابژه/شبه سوژه باید یک میانجی ارتباط دهنده (امر شهری-رابطه ای) بین دو سطح نقش انگیزی متفاوت باشد تا از این طریق، ارتباطات سوژه های متکثر و بعضا ناهمگون را انتظام بخشیده و منازعات میان آنها را تعدیل کند. مختصات میانجی گری این لایه واسط شهری-رابطه ای چهار حالت طیف گونه را برای سطح مکان بودگی ممکن می کند: نیل به سوی مکان بودگی حداقلی، نیل به سوی مکان بودگی حداکثری، دستیابی به حدی از مکان بودگی، احتمال آشوبناکی و بی نظمی.

    کلیدواژگان: مکان، میانجی، امر شهری-رابطه ای، شبه سوژه، شبه ابژه
  • محمدتقی راسفیجانی*، ابوالفضل کربلایی حسینی غیاثوند صفحات 19-34

    بیان مسیله: 

    سینما و معماری به عنوان دو مقوله متناظر که از زمان حیات سینما مدام بر یکدیگر تاثیرات دوسویه داشته اند شناخته می شوند. در قرن اخیر تاثیرات کالبد معماری بر سینمای جهان مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرارگرفته است. از آنجا که سینمای ایران جزو سینماهای صاحب سبک در جهان به شمار می آید، طبیعتا تاثیرپذیری این سینما از فضاهای معماری می تواند ضرورت مطالعه در این زمینه را نشان دهد. شاید شاخص ترین سبکی که تاثیرات معماری آن در سینما فرمی جدانشدنی را آفرید، تاثیر معماری اکسپرسیونیست بر سینمای بین دو جنگ جهانی بود؛ جایی که معماری و سینما بی اندازه به یکدیگر نزدیک می شوند. اکسپرسیونیست به عنوان یکی از جلوه های قرن بیستم در سینمای ایران نیز بروز داشته است. چه در فیلم های هم دوره اکسپرسیونیست آلمان و چه در دهه های اخیر، اما فقدان پژوهش در این زمینه سبب ناشناخته ماندن تاثیرات این نوع معماری بر فیلم های اکسپرسیونیستی ایران شده است.

    هدف پژوهش: 

    در این پژوهش، هدف بررسی سینمای اکسپرسیونیستی ایرانی در دوره معاصر و نحوه تاثیرپذیری فیلم ها از فضاهای معماری است.

    روش پژوهش:

    این مطالعه با رویکرد کیفی و با روش مطالعه تطبیقی و تحلیل محتوایی انجام گرفته است. در این گذر، ابتدا به شناخت اکسپرسیونیست و مفاهیم آن در معماری و سینما پرداخته می شود سپس با بررسی نمونه ها و تحلیل محتوا، نقش فضاهای معماری در سینمای اکپرسیونیست ایران مورد بررسی قرار می گیرد.

    نتیجه گیری

    بررسی ها نشان می دهد که تاثیر فضاهای معماری در فیلم های اکسپرسیونیستی در فیلم «شب نشینی در جهنم» به علت دکورسازی عظیم آن و وفادار ماندن به ارکان اکسپرسیونیست، ارجاعات ملموس و قابل درکی (از نظر بصری) به فضاهای معماری دارد. برخلاف نمونه های دیگر که اثرات کالبدی فضاهای معماری تا حد مینیمالی کاهش پیداکرده است، اما همچنان دیگر عوامل نظیر سایه و نور مورد توجه قرارگرفته است.

    کلیدواژگان: فضاهای معماری، فیلم اکسپرسیونیست، سینمای ایران، معماری و سینما
  • نفیسه گلستانی، مهدی خاک زند*، محسن فیضی، باقر کریمی صفحات 35-54

    بیان مسیله:

     برقراری ارتباط میان انسان و محیط اطرافش از گذشته های دور، به عنوان امری اجتناب ناپذیر، در زندگی انسان و تامین نیازهای مادی و معنوی او نقشی اساسی داشته است. این تعامل در دوره های مختلف و در مناظر گوناگون به نمایش گذاشته شده و سبب تقویت فرهنگ مردم هر کشور می شود. همچنین، این تعامل محیط و منظر به کمک ادراک و مشارکت نقش مهمی در بهبود ابعاد کیفی منظر دارد و سعی بر آن شده است که ارتقای آن از طریق منظر مشارکتی ممکن شود.

    هدف

    این پژوهش در پی بررسی ویژگی های ادراک از مناظر شهری و مشارکتی و ارایه فاکتورهای تطبیقی ادراک منظر و حوزه مشارکت است.

    روش تحقیق

    این پژوهش که در آن، تلفیق روش های تحلیل محتوا و مقایسه تطبیقی استفاده شده است، ابتدا در پی استدلال در زمینه ادراک و مشارکت، سپس به دنبال شیوه های به کارگیری روش تطبیقی در منظر مشارکتی است. بخش نخست این مقاله به مباحث نظری در زمینه ادراک و مشارکت به صورت تحلیل محتوا اختصاص دارد -که با استفاده از راهبردهای کیفی در بستر استدلال منطقی میسر شده است- و سپس با استفاده از روش تحلیلی تطبیقی بررسی اشتراکات فاکتورهای ادراک و مشارکت می پردازد.

    نتیجه گیری

    ادراک منظر به عواملی همچون فضایی-بصری، عملکردی و بصری-رفتاری وابسته است و مشارکت به نظریه مشارکتی،گستره چندسطحی، الگو و نردبان مشارکتی بستگی دارد. به کمک همین تعاریف در این مقاله مدل مفهومی ارایه شده است که نمایانگر ارتباط دوسویه بین فاکتورهای ادراک منظر و مشارکت است. نتایج نشان می دهد برآیند متقابل فاکتورها به واسطه اعتماد فردی، تعمیم یافته و نهادی در توسعه و شکل گیری فرآیند منظر مشارکتی موثر است. در انتها الگوی طراحی منظر مشارکتی با بهره گیری از نظر متخصصین ارایه شده است.

    کلیدواژگان: مشارکت، ادراک منظر، منظر مشارکتی، کیفیت منظر شهری
  • کیوان خلیل نژاد، محمدرضا شریف زاده*، پرناز گودرزپروری صفحات 55-66

    بیان مسیله:

     بررسی متون مطبوعاتی گام مهمی در جهت مستندنگاری و ترسیم تفسیر محتوای داده های متنی است. تحلیل کیفی محتوای موجود در این متون، ضمن آشکارسازی رویکردها و سیاست های فرهنگی، امکان صورت بندی شرایط را نیز فراهم می کند. در خلال سال های دهه های 1330 و 1340 که هنر تجدد گرا در ایران به تثبیت و بازتعریف خود اشتغال داشت، مطبوعات تخصصی فرهنگ و هنر، ضمن پیگری بحث هایی در باب معنای هنر، آموزش شیوه های نگرستین به هنر را نیز آغاز کرده بودند. در بررسی فضای آن دوران عمدتا دو الگوی ملی گرایی و ترقی خواهی فرض دانسته شده و این دو به عنوان پارادایم در نسبت با دوگانه سنت و تجدد بررسی می شوند. نوشتار حاضر بر آن است تا ضمن تشریح این دو پارادایم از خلال بررسی بیست سال آرشیو مطبوعات، آشکارترین بروز هریک را شرح داده و در نهایت صورت بندی تازه ای از شرایط آن روزگار پیشنهاد کند.

     هدف پژوهش

    دسته بندی و در نهایت بازنمایی سیاست مطبوعات، راهبردی ترین هدف مقاله پیش روست. به دنبال این مقصود، نیت ها و سیاست ها مقدمه فهم محتوا و درک آثار و نتایج قرار نگرفته اند. پس نوشتار حاضر می کوشد از طریق تحلیل محتوا به بررسی سیاست ها و در نهایت ارایه تصویری از نتایج عینی اعمال آنها بپردازد.

    روش پژوهش

    شیوه اسنادی و کتابخانه ای برای گردآوری مطالب به کار گرفته شده و روش تحلیل محتوا به مثابه مطالعه ارتباط ثبت شده انسان ها، روش تحقیق پژوهش حاضر است.

    نتیجه گیری

    مطبوعات ایران در دهه های 1330 و 1340ذیل سه پارادایم ترقی خواهی، آموزش محور و هنر ملی، مسایل مهمی همچون ایده آزادی هنر، ارتباط و نسبت هنر ایران با مدرنیسم، خویش کاری هنر و هنرمند و... را صورت بندی کرده اند.

    کلیدواژگان: مجلات، مدرنیسم، هنر ملی، هنر نوگرا
  • رحیم ولایتی*، حمید کرمی پور کرمی پور، فرزانه سعادتی راد صفحات 67-80

    مهمترین بناهای معماری دوره مغول (قرن های7 و8 هجری /14و15 م) در سرزمین آذربایجان که به عنوان مرکز سیاسی دولت مغول شناخته می شد، ساخته شده است. از جمله ی این بنا ها می توان به رصد خانه مراغه، آثار متعدد در تبریز از قبیل مسجد، کاروانسرا وحمام و بازار و ساخت دو شهرک غازانیه وربع رشیدی اشاره کرد . یکی از شهرهای مهم این دوره سلطانیه می باشد که ساخت و توسعه آن در این دوره به دلیل عبور راه های بزرگ تجاری از کنار این شهر بود. از طرفی دیگر شهر اوجان نیز به عنوان پایتخت تابستانی ایلخانان به دلیل دارا بودن مرغزارهای بزرگ و همچنین قرار گیری در چهار راه ارتباطی آسیای مرکزی به بین النهرین و شمال غرب به فلات مرکزی انتخاب و ساخته شده است. این مقاله با رویکرد باستان شناختی در صدد ارایه گزارشی از چهار فصل کاوش قلعه وارگ حکومتی شهر تاریخی اوجان می باشدکه برروی ویرانه های دوره سلجوقی بنا شده است. معماران سازنده شهر اوجان ضمن اینکه تحت تاثیر شیوه والگوی معماری سلجوقی قرار گرفته بلکه با الگوبرداری از شیوه معماری دوره های پیشین ایران الگو وروش نوینی در ساخت وتزیین آثار معماری ارایه نموده اند.

    کلیدواژگان: معماری ایلخانی، پایتخت های ایلخانی آذربایجان، سلجوقیان، اوجان
  • بهروز جانی پور*، نیلوفر محمدی، گلشن رضایی میر قائد صفحات 81-92

    بیان مسیله:

     یکی از راه های فهم و احیای اصول موجود در معماری ایرانی-اسلامی، رجوع به نگارگری است. برای فهم این نگارگری ها، باید ویژگی های آنها را شناخت و به شیوه بیانی، به اصول حاکم در آن و تصویرکردن معماری دست پیدا کرد. بررسی چگونگی خلق فضا و استفاده از اصول معماری ایران در آثار هنرمند ایرانی، به درک هرچه بهتر نگارگری ایران کمک می کند . علاوه بر آن، عدم وجود روشی منسجم و نظام مند برای شیوه بیان و فهم تصاویر نگاره ها، که از آنها به عنوان اسناد تاریخی معماری اسلامی یاد شده است، لزوم شناساندن این دو هنر را بر یکدیگر بیش از پیش ایجاب می کند .

    پرسش تحقیق

    با بررسی نقش نگاری از معماری ایران در نگاره های مینیاتور سنتی و تطبیق با آثار تاریخی هم دوره، به چه اصول و نکاتی می توان پی برد؟هدف پژوهش: هدف از بررسی تطبیقی مفاهیم بنیادی معماری ایرانی با هنر نگارگری، یافتن پرکاربردترین اصول و مفاهیم معماری ایرانی تجلی یافته در فضای نگاره هاست.

    روش تحقیق

    روش پژوهش مقاله حاضر دارای ماهیت نظری-کاربردی است و از نظر اهداف نیز از نوع کیفی با رویکرد تطبیقی است. همچنین منابع از روش کتابخانه ای گردآوری شده و با استفاده از تحلیل کیفی و تحلیل گرافیکی، تجزیه و تحلیل شده اند.

    نتیجه گیری

    یافته های تحقیق نشان می دهد نگارگران ایرانی با پیروی کامل از اصول موجود در معماری ایرانی و به صورت آگاهانه، با استفاده از تمهیداتی، آنها را به تصویر کشیده اند که نشان دهنده همگرایی و انطباق با اصول موجود در معماری سنتی است. درپی آن با اثبات همگرا بودن اصول موجود در هنر نگارگری با اصول معماری ایرانی، مشخص شد اصول رایج موجود در مفهوم سیر از کثرت در وحدت، که از مفاهیم پایه در معماری اسلامی ایران است، بیشترین تجلی را در خلق فضای نگاره داشته است.

    کلیدواژگان: نگارگری ایرانی، معماری ایرانی، نگارگر مینیاتور، سیر از کثرت در وحدت
  • نورمحمد افشاری، بیژن کلهرنیا*، سید علی نوری صفحات 93-110

    بیان مسیله:

     امروزه در رابطه میان ساخت، سازه و معماری، واگرایی به وجود آمده و به دلیل رشد علوم، فن آوری و تخصص گرایی، انفکاکی ریشه دار بین این حوزه ها حادث شده است. ارتباط بین سازه و معماری با واژه ای به نام تکتونیک معنا پیدا می کند. تکتونیک در معماری مفهومی دیرپاست که از تاریخ باستان تا عصر دیجیتال معنای خود را حفظ کرده است و می تواند چارچوبی منسجم و معنادار برای ارتباط میان طراحی، سازه، معماری و ساخت ایجاد کند. این ترکیب معنا و ساخت در معماری، همانا عرصه حضور تکتونیک است.

    هدف پژوهش

    مقاله حاضر جهت تبیین معیارها، خوانش و استنباط تکتونیکی بناهای عمومی معماری معاصر ایران در دوره پهلوی دوم انجام شده است. هدف مقاله، ارایه تعریف دقیقی از خوانش تکتونیکی معماری، شناخت وحدت یا انفصال سازه، ساخت و معماری، شناخت تحلیلی و تعیین عوامل موثر بر ایجاد وحدت فضایی و ساخت به عنوان یکی از ابعاد روشن نشده معماری در ایران و تبیین یک چارچوب نظری متکی بر تکتونیک و معیارهای تعیین گر زیباشناسانه معماری و سازه با مطالعه بناهای عمومی معماری معاصر ایران است.

    روش پژوهش

    تحقیق حاضر با روش ترکیبی، تفسیری-تاریخی و رویکرد غالب کیفی در گردآوری و تحلیل اطلاعات انجام شد. برای خوانش تکتونیکی نمونه های موردی براساس طرحی هدفمند، از روش تحلیل اسناد و مشاهده توصیفی مبتنی بر پدیدارشناسی توسط خبرگان و نخبگان معماری استفاده شد. در این میان، انتخاب نمونه های موردی از طریق بررسی نتایج حاصل از توزیع پرسش نامه در میان خبرگان معماری انجام شد و همچنین در روند تحقیق، از نرم افزار کیفی مکس کدا (MAXQDA) و نرم افزار آماری اس پی اس اس (SPSS) برای ارایه خروجی های مفهومی تر نیز استفاده شد. در پایان نیز با استفاده از مثلث سه سویه سازی (خوانش پدیدارشناسی، استنباط های محقق براساس اسناد و مدارک موجود، ادبیات غنی تکتونیک)، استحکام و تایید پژوهش از جهات مختلف بررسی شد.

    نتیجه گیری

    تکتونیک معماری با ابعاد سازه، پوسته ، مصالح، جزییات و تاسیسات قابل تبیین است. در بعد سازه ای با هندسه، مشارکت در سازمان فضایی و القای بصری پایداری و در جزییات با پوسته، مصالح و ریزمعیار همبندی مرتبط است. همچنین ابعاد سازه ای تکتونیک معماری با مولفه های مختلف خود، به نسبت سایر مولفه ها در خوانش تکتونیک معماری بناهای عمومی معاصر ایران مربوط به دوره پهلوی دوم حضور بیشتری داشته است.

    کلیدواژگان: معماری معاصر ایران، تکتونیک معماری، بناهای عمومی، سازه و معماری، دوره پهلوی دوم
  • مرضیه تراجی، عفت السادات افضل طوسی* صفحات 111-126

    بیان مسیله: 

    تخیل از عوامل سازنده تصویرسازی است و در عرصه ادبیات و هنر در ساحت اندیشه قرار می گیرد. پرداختن به عنصر تخیل در ادبیات کودکان از قرن 18 میلادی در انگلستان شکل گرفت و نخستین کتاب های مصور با بهره گیری از خیال پردازی در همین دوره مصور شدند. مبحث تخیل در همین زمان به صورت مبسوط در ادبیات انگلستان توسط «سامویل تیلور کالریج» مورد تامل قرار گرفت.

    هدف پژوهش

    این پژوهش با نگاهی به رویکرد کالریج، فرایند ذهن خلاق در آفرینش هنر توسط هنرمند را مورد مطالعه قرار می دهد. با توجه به اهمیت تخیل در تصویرسازی، این مقاله سعی دارد بنیان اندیشه های کالریج را که مبتنی بر تداعی تخیل آفریننده و تعلیق ناباوری است، در خلق آثار تصویرسازی کتاب کودک بازشناخته و بحث تخیل در آرای کالریج را مورد مداقه قرار دهد. این پژوهش به این پرسش پاسخ می دهد که آیا تخیل نمایش داده شده در تصویرسازی ادبیات کتاب کودک می تواند دربرگیرنده آرای کالریج باشد؟

    روش پژوهش

    بنابر آنچه بیان شد هدف تحقیق، فهم تخیل در تصویرسازی و ارتباط آن با قوه ذوق و نحوه ادراک هنر توسط هنرمند و ذهن مخاطب با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و براساس منابع مکتوب است. ازاین رو با ذکر نمونه های تصویری از تصویرگران معروف خارجی، مبحث تخیل مورد تحلیل قرار می گیرد.

    نتیجه گیری

    تصویرسازی کودک به عنوان مقوله ای مستقل، پدیده ای نسبتا نو در ایران است که کمتر از سایر مقولات تجسمی بدان پرداخته شده است. این عرصه با کمبودها و نقصان های بسیاری روبه رو است که شاید بخش عمده آن را تازگی وکم سالی آن توجیه می کند. از این رو اولین و مهم ترین عامل روی آوری نگارندگان به این عرصه و ضرورت پژوهش، رفع گوشه کوچکی از این کمبودها بوده است. به نظر می رسد برخی شیوه های تصویر سازی در کتاب کودک، جزیی از عناصر تخیل در دیدگاه کالریج را شامل می شود.کودک با رویت تخیل در تصویرسازی به امکان کشف معنا و دریافت باطن پدیده ها، به جای ادراک حسی صرف نایل می شود.

    کلیدواژگان: تخیل، تصویرسازی کتاب کودک، ساموئل تیلور کالریج، تعلیق ناباوری
|
  • Reza Basiri Mozhdehi, Seyed Abdolhadi Daneshpour *, Mehran Alalhesabi Pages 5-18

    Problem statement: 

    The contemporary metropolis faces two sometimes conflicting roles through the discursive and paradigmatic developments in the world: role-playing at the national/ transnational level and meeting local-level expectations. Similarly, and because of the multiplicity and diversity of relations between these two levels and the different subjects underlying these dual roles, the ontological definition of “place” in this metropolis has to be changed. Here, we are considering a conception of the existence of the place in which it can adopt the aforementioned complex communications and the probable and unseen conflicts within it as a quasi-object (the contained), and manage it as a quasi-subject (container) and accommodate it.

    Research objective:

    Redefining the ontology of place in such a way that it can mediate as an intermediate layer, i.e. “the urban-relational” between these two role-playing levels: place as a quasi-object / place as a quasi-subject.

    Research method

    The research paradigm focuses on post-positivist schemata and the post-structuralism approach, and follows the ontology of place as an urban-relational entity in today’s metropolis. The method of this research is qualitative and its type is developmental-exploratory. This research seeks to present a new ontology of the concept of place in metropolis through the review of library documents and the description, analysis, and extension of ideas and theoretical approaches.

    Conclusion

    place as a quasi-object/ quasi-subject must be a communicative mediator (the urban-relational) between the two different levels of role-playing, thereby regulating the communications of multiple and sometimes heterogeneous subjects and adjust conflicts between them. The mediation coordinates of this urban-relational intermediate layer allow for four spectral states for the level of place-ness: towards minimal place-ness; towards maximal place-ness; towards some extent of place-ness; the probability of anarchy and disorder.

    Keywords: Place, Intermediate, Mediator, the urban-relational, quasi-subject, quasi-object
  • MohammadTaghi Rasfijani Rasfijani *, Abolfazl Karbalaei Hosseini Ghiasvand Pages 19-34

    Problem statement: 

    Cinema and architecture are regarded as two corresponding categories that have had a mutual impact on each other since the life of cinema. In the last century, the impact of architecture on cinema has been reviewed. Since Iranian cinema is considered as one of the most effective stylish ones, the impact that it has had on the architectural spaces can naturally make it necessary to study in this field. Perhaps the most prominent style that influenced architectural form in cinema was the influence of expressionist architecture on cinema between the two world wars, where architecture and cinema are immensely close together. Expressionist, as one of the manifestations of the 20th century, has also appeared in Iranian cinema during decades, however, the lack of research in this area has left the impact of this type of architecture on Iranian expressionist films unknown.

    Research objective:

    The aim of this study is to investigate Iranian expressionist cinema in the contemporary period and how films are influenced by architectural spaces.

    Research method:

    This study was a qualitative study with comparative study and content analysis. In this passage, the expressionist concept and its concepts in architecture and cinema are discussed first, then by examining the examples and content analysis, the role of architectural spaces in Iranian expressionist cinema is examined.

    Conclusion

    The results show that the influence of architectural spaces on expressionist films in “A Party in Hell” has a tangible and intuitive reference to architectural spaces due to its massive decoration and adherence to expressionist pillars. Unlike other examples where these expressionist films have reduced the physical effects of architectural spaces to a minimal extent, other elements such as shadows and light have also been taken into consideration.

    Keywords: Architectural spaces, expressionist films, Iranian cinema, Architecture, Cinema
  • Nafiseh Golestani, Mehdi Khakzand *, Mohsen Faizi, Bagher Karimi Pages 35-54

    Problem Statement: 

    Creating communication between human and his/her environment has certainly played a vital role in human life and providing his/her material and spiritual needs from the distant past. This interaction has been exhibited in different eras and different landscapes and has reinforced the culture of the people of each country. Also, this interaction of environment and landscape with the help of perception and participation plays an important role in improving the qualitative dimensions of the landscape and it has been attempted to enhance it through a participatory landscape.

    Research objective:

    The current paper aims to examine the perception characteristics of urban and participatory landscapes and to present adaptive factors of landscape perception and participation field.

    Research method:

    In this study, a combination of content analysis and comparative methods has been used. First, it tries to reason about perception and participation, and then to seek ways of applying a comparative approach in a participatory landscape. The first section of this article focuses on theoretical discussions on perception and participation in content analysis, which have been made possible using qualitative strategies in the context of rational reasoning, then explores the perceptions and participation factors similarities via comparative analysis. 

    Conclusion

    Landscape perception is depended on spatia-visual, Functional, behavioral-visual and participation on participatory theory, multi level rangeand Participatory template and method AND Participatory ladder. By using these definitions, Conceptual model is presented in this article which shows the two-way relationship between landscape perception and participation. Results show that Reciprocal outcome by personal,generalized and institutional trust is effective in development and formation process of participatory landscape. At the end design participatory landscape pattern Provided with the opinion of experts.

    Keywords: Participation, landscape perception, Participatory landscape, Urban landscape quality
  • Keyvan Khalilnezhad, MohammadReza Sharifzadeh *, Parnaz Goodarzparvari Pages 55-66

    Problem statement:

     exploring the press is a big step toward documentation and portraying the mental interpretation of textual data. Qualitative analysis of the content of these texts displays the cultural approaches and policies and provides an opportunity for formulating the situation. During the 1330s/ 1950s and 1340s/ 1960s , when modern art in Iran was engaged in establishing and redefining itself, those press specialized in art and culture started to teach the ways of observing works of art. Simultaneous with these changes they were investigating the meaning of art. In exploring the atmosphere of that period, two models of nationalist and modernist were presupposed and were studied as two paradigms concerning tradition-modernity duality. This paper aims to explain these two paradigms through probing into the press archive in 20 years and elaborate the most vivid instance of each of them and finally put forward a new formulation of circumstances of that era.

    Research objective:

    The main aim of this paper is to categorize and finally represent press policy. In the pursuit of this purpose, the intentions and policies were not posited as premises for understanding content and results and effects, but through analysis of content, it was intended to study policies and finally present a portrait of objective results of their execution.

    Research method:

    Documentary research methods and library-based methods of research were applied for collecting of materials and analysis of content. The research methodology of this investigation is to study the recorded communication of human beings.

    Conclusion

    Iranian Press in the 1330s/ 1950s and 1340s/ 1960s formulated important issues such as the idea of liberation of art, the relation of Iranian art with modernism, the task of art and artist, etc. under the guidelines of three paradigms of progressivist, teaching-oriented and national art.

    Keywords: Magazines, national art, Modern Art, modernism
  • Rahim Velayati *, Hamid Karamipour, Farzaneh Saadati Rad Pages 67-80

    Problem statement: 

    The most important architectural monuments of the Mongol period (7th and 8th centuries AH/14th and 15th centuries AD) were built in the land of Azerbaijan, which was the political center of the Mongol state.Some of these important architectural monuments are such as a Maragheh Observatory, numerous monuments in Tabriz, such as the mosque, caravanserai, and the bazaar, as well as two Ghazaniyya settlements and Rabi Rashidi. One of the most important cities in this period is Soltanieh, which construction and development of the city, in this period, was due to the passage of major trade routes.  Meanwhile, a new area that has recently been discovered and excavated is the city of Ujan, which has been selected and built as the summer capital of the Ilkhans due to its large meadows and also being located at the crossroads of Central Asia to Mesopotamia and northwest to the Central Plateau of Iran. An important building has been found in this city, which has been excavated and studied for 4 seasons, and during this excavation, interesting and remarkable information about Ilkhanid architecture has been obtained.

    Research objective:

    Therefore, in this article, we intend to introduce the architecture of the building found in this city, which is the government citadel and castle and study the Ilkhanid architecture based on the works found in this city. This article has been written with an archaeological approach and according to the archaeological excavations carried out in this area and intends to present a report of four seasons of excavation in the government citadel and castle of the historical city of Ujan, which was built on the ruins and remnants of ancient period Seljuq.

    Conclusion

    The architects of the Ujan, were not only influenced by the style and pattern of Seljuq architecture, but also by the architectural style of the previous periods of Iran, they presented a new pattern and method in making and decorating architectural works.

    Keywords: Ilkhanid architecture, ilkhanid capital of Azerbaijan, Soltaniyeh, Ujan, Seljuq
  • Behrooz Janipour *, Niloofar Mohammadi, Golshan Rezaei MirGhaed Pages 81-92

    Problem statement: 

    Painting is considered as a way for understanding and reviving the principles in Persian -Islamic architecture. In order to understand these paintings, their features should be identified, and the governing principles as well as depicting architecture should be achieved. Evaluating the creation of space and using the principles of Persian architecture by the Iranian artist in his works help to understand Persian paintings better. In addition, the lack of a coherent and systematic method for expressing and understanding the images of paintings, as the historical documents of Islamic architecture, necessitates the recognition of these two arts more than ever.Research question: Which principles and points can be understood by evaluating the role of Persian architecture in traditional miniature paintings and matching to historical monuments?

    Research objective

    The present comparative study of the basic concepts related to Persian architecture with painting aimed to find the most widely used principles and concepts of Persian architecture manifested in the  paintings.

    Research Method

    In the present qualitative and comparative study, the sources were collected by the library method and analyzed using qualitative analysis and graphical analysis.

    Conclusion

    The findings indicated that Iranian painters have painted by following the principles of Persian architecture fully and consciously and using the measures that showed convergence and compliance with the principles in architecture. Subsequently, proving the convergence of the principles in painting with the principles of Persian architecture indicated that the common principles in the concept of diversity  in unity, which is one of the basic concepts in Persian -Islamic architecture, had the greatest manifestation in painting.

    Keywords: Persian Painting, Persian architecture, miniature painter, plurality in unity
  • Nourmohammad Afshari, Bizhan Kalhornia *, Seyyed Ali Nouri Nouri Pages 93-110

    Problem statement:

     The relationship between construction, structure, and architecture will be discussed here as it seems sort of divergence has been appearing between them. Here, the connection between structure and architecture will be defined by a word called ‘Tectonic. It seems it can create a coherent and meaningful framework for the connection between design, structure, architecture, and construction.

    Research objectives

    The purpose is to provide a precise definition of architectural tectonic interpretation, recognizing the possible unity or disconnection among the structures, construction, and architecture, performing analytical knowledge and determining the factors affecting the spatial uniformity by studying the public buildings of contemporary Iranian architecture in the second Pahlavi era.

    Research method:

    For doing a tectonic reading of case studies according to the target design, the method of document analysis and descriptive observation has been used based on the phenomenology that was driven by the elite. Meantime, the selection of case samples has been made by examining the results of questionnaires that were distributed among the architectural experts. Moreover, in the research process, the MAXQDA quality software and SPSS statistical software were used to provide more conceptual outputs. Finally, using the Triangulation (the phenomenological reading, researcher’s inferences based on available documents and rich tectonic literature), the strength and validation of research in various aspects have also been studied.

    Conclusion

    The results show that architectural tectonic can be explained by the dimensions of the structure, shell, materials, details, and facilities, which are structurally related to geometry, participation in space organization, and visual induction of stability, in particular with shells, materials, and micro-criteria. Furthermore, the dimensions of architectural tectonic structures with their various components, compared to other related parts have been more presented in the structural tectonic reading of contemporary Iranian public buildings which were available in the second Pahlavi era.

    Keywords: Contemporary Iranian Architecture, Architectural Tectonic, public buildings, structures, architecture, second Pahlavi era
  • Marzieh Toraji, Effat Sadat Afzal Tousi * Pages 111-126

    Problem statement:

     literature and art is placed in the realm of thought. The subject of imagination in children’s literature in England dates back to the 18th century, and the first illustrated books were written with the help of the imagination at that time. At the same time, the subject of imagination was dealt with in detail in English literature by Samuel Taylor Coleridge. Concerning the Coleridge approach, this study examines the process of innovative creativity in the creation of art by the artist.

     Research objective:

    Given the importance of the imagination in illustration, this paper seeks to identify the basis for Coleridge’s ideas in creating children’s books illustration which is relying on the association of creator’s imagination and the suspension of disbelief, in the creation of works to acknowledge the recognition of children’s books and discuss the imagination in Coleridge’s ideas. Research Question is Would the imagination shown in children’s literary book illustrations comprise the Coleridge ‘s views?

    Research method:

    According to what has been stated, the research aims to understand the role of imagination in illustration and its relation to virtue ability, and the way an artist and audience’s mind perceive art and the audience’s mind by using a descriptive-analytical method based on the written sources. Therefore, the theme of imagination will be analyzed using visual examples of famous foreign illustrators.

    Conclusion

    The children’s book illustration as a dependent issue is a relatively new phenomenon in Iran, which less has been dealt with compared to the other visual categories.There are many gaps and shortcomings in this area, that can mostly be justified by its novelty and uncommonness. Therefore, the first and most important factor in the author’s approach to this field, and the research necessity was to fill a part of these gaps. Some of the illustrations in the children’s book seem to contain elements of Coleridge’s imagination. By seeing the image element in pictures, the child can discover the meaning behind it, receive the quiddity of phenomena rather than just receiving sensory perceptions.

    Keywords: Imagination, Children’s book illustration, Samuel Taylor Coleridge, Suspension of Disbelief