فهرست مطالب

مجله فرهنگ و ارتقای سلامت (فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران)
سال سوم شماره 4 (پیاپی 8، زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/11
  • تعداد عناوین: 19
|
  • صفحه 357
  • صفحات 361-362

    در اولین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی، نخستین گزارش تحلیلی با رویکرد اجرایی کردن مفاد مرتبط با سلامت در بیانیه را ارایه کرد. در این خلاصه سیاستی، پنج اولویت اجرایی برای تحول در نظام سلامت در شش موضوع اولویت دار منتخب ارایه می شود. موضوع های ارایه شده عبارتند از: 1- تحول و اعتلا در علم، پژوهش و فناوری سلامت، 2- اخلاق و معنویت در سلامت و نقش آن در ارتقای معنویات، اخلاقیات و فرهنگ عمومی جامعه، 3- تحولات مدیریت با رویکرد مدیریت جهادی در سلامت، 4- تحولات ضروری اقتصاد سلامت با رویکرد اقتصاد مقاومتی، 5- عدالت در سلامت و وجوب مبارزه همه جانبه با مظاهر و مصادیق فساد در حوزه سلامت، 6- سبک زندگی سلامت محور.

    کلیدواژگان: الویت های بهداشتی، بیانیه گام دوم، سلامت
  • فرانک فرزدی* صفحات 366-371
    زمینه و هدف

    بیانیه گام دوم انقلاب به مثابه منشوری برای «دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» در چهل سالگی انقلاب اسلامی در ایران از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است. هدف مقاله حاضر بازشناسی نقش و رسالت زنان و جوانان براساس بیانیه گام دوم و نقش قرهنگستان دراین خصوص است.

    روش

    اعضای گروه علمی سلامت زنان فرهنگستان علوم پزشکی در چهار جلسه بحث گروهی، با مروری بر سیاست های موجود و تحلیل محتوایی بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست های پیشنهادی در حوزه های علم و فناوری، اخلاق و معنویات و نخبگان با تاکید بر زنان و جوانان را تدوین کردند. همچنین راهکارهای اجرای سیاست های پیشنهادی در سطح فرهنگستان علوم پزشکی و در سطح جامعه و زیرساخت های مورد نیاز را مشخص کردند.

    یافته ها

    با تحلیل بیانیه در جلسات بحث گروهی 31 سیاست تدوین شد. این سیاست ها در حوزه های علم و فناوری، اخلاق و معنویات و نخبگان به ترتیب 12، 8 و 11 مورد را به خود اختصاص دادند. به منظور اجرایی شدن سیاست های پیشنهادی در فرهنگستان علوم پزشکی 6 راهکار تعیین شد. 21 راهکار نیز برای استفاده از توان و ظرفیت های فرهنگستان علوم پزشکی در کمک و حمایت از اجرای این سیاست ها در سطح جامعه مشخص شد.

    نتیجه گیری

    در این بازه زمانی با به کارگیری سیاست های متناسب در حیطه های متعدد برای جوانان یعنی آینده سازان کشور و زنان در نقش ویژه و سازنده به عنوان "تولید فکر" و "پرورش انسان" با حمایت سازمان ها و ارگان های ذی ربط به شرط فراهم شدن زیرساخت های مورد نیاز، آرمان های ترسیم شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محقق خواهد شد.

    کلیدواژگان: بیانیه گام دوم انقلاب، زنان، جوانان، فرهنگستان علوم پزشکی، سیاست گذاری
  • صفحات 372-375

    آیین نامه ارتقای اعضای هییت علمی موسسه های آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیردولتی درحال حاضر شامل چهار محور می شود که عبارتند از: 1- فرهنگی، تربیتی و اجتماعی، 2- آموزشی، 3- پژوهشی و فناوری، 4- علمی و اجرایی. به منظور ارتقای تحول در نظام ارزشیابی استاد مواردی توسط فرهنگستان علوم پزشکی به شرح زیر پیشنهاد شد. فعالیت های مورد انتظار از چهار بند به پنج بند افزایش یافت و بند ترجیحی به بندهای چهارگانه افزوده شد. همچنین برای هر بند یک متمم اختصاصی اضافه شد.

    کلیدواژگان: آموزش پزشکی، آموزش فارغ التحصیلان پزشکی، ارزشیابی عملکرد کارمندان، کادر آموزش پزشکی، مطالعات ارزشیابی
  • محمدعلی محققی* صفحات 376-388
    زمینه و هدف

    نظام ارتقای اعضای هییت علمی دانشگاه های علوم پزشکی با استفاده از آیین نامه ارتقا، نافذترین شیوه تحول با رویکرد ارتقای کمی، کیفی، هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه در آموزش عالی سلامت است. هدف آیین نامه فوق ارتقای نظام ارزشیابی و تعلیم و تربیت استادان آموزش عالی سلامت و تحول در محیط های علمی و دانشگاهی متناسب با ارزش های اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفه ای و تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفه ای و دارای مهارت و شایستگی های متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور، و کارآمدی فعالیت های علمی، پژوهشی در کشور است.

    روش

    این مطالعه کیفی، کاربردی، توصیفی و پیمایشی است و از شیوه "مطالعه کتابخانه ای" و "جمع بندی دیدگاه های خبرگانی" استفاده شده است.

    یافته ها

    آیین نامه جامع و تحول آفرین ارتقای هییت علمی آموزش عالی سلامت، علاوه بر موارد فعلی باید در برگیرنده  موارد مهم و ضروری ذیل باشد: «فعالیت های اجتماعی، مردم محور، فرهنگی، تربیتی و پرورشی و انقلابی هییت علمی»، «مشارکت الزام آور هییت علمی متقاضی ارتقا در فعالیت ها و برنامه ریزی ها و تحقیقات و آموزش ارتقای سلامت6 (سلامت همه جانبه جسمانی روانی اجتماعی و معنوی) افراد و جامعه». اهم مصادیق این فعالیت ها عبارتند از: عوامل و تعیین کننده های اجتماعی سلامت7؛ عدالت در سلامت؛ پیشگیری ابتدایی8، پیشگیری اولیه9، ارتقای مراقبت های اولیه سلامت10، به عنوان زیربنا و رکن رکین مراقبت های جامع سلامت11؛ مشارکت مردم (در برنامه ریزی، اجرا و نظارت): همکاری های بین بخشی؛ آشنایی با تکنولوژی مناسب12 و تلاش برای توسعه آن در حد توان؛ تسلط به مسایل و مشکلات جاری سلامت جامعه، ازجمله بیماری های غیرواگیر (اولین عامل مرگ ومیر در کشور)؛ تسلط و اعتقاد به آموزش پزشکی جامعه نگر13 و مشارکت در آموزش و ترویج آن؛ اعتقاد و عمل به شفافیت و پاسخگویی در مسئولیت های سلامت14؛ آموزش در جامعه و به ویژه در نقاط محروم، به جای دانشکده یا بخش های فوق تخصصی بیمارستانی؛ فعالیت های ناظر بر ارتقای سواد سلامت و فرهنگ سلامت مردم؛ مشارکت در سیاست گذاری های مطلوب سلامت؛ مشارکت در تلاش های علمی و مدیریتی بهبود شاخص های سلامت؛ کنترل حوادث و بلایا؛ پدافند غیر عامل؛ اقتصاد مقاومتی در سلامت؛ سلامت دفاعی؛ و مانند آن ها. همچنین معیارهای اختصاصی حوزه سلامت، اعم از بالینی و علوم پایه پزشکی و بایسته های مهارتی حسب مورد.

    نتیجه گیری

    آیین نامه ارتقای هییت علمی آموزش عالی سلامت با جهت گیری پیشرفت علمی، براساس تحقق نیازهای اساسی سلامت جامعه، و آرمان های تربیتی، اخلاقی، معنوی، اجتماعی، فناوری، مهارتی و علمی سلامت، مصرح در سیاست های کلی سلامت و علم و فناوری، و اسناد بالادستی نظیر اسلامی شدن دانشگاه ها و سایر اسناد راهبردی مرتبط باید باز طراحی و دگرگون شود.

    کلیدواژگان: آیین نامه ارتقا، اعضای هیئت علمی، آموزش پزشکی
  • حسین دلشاد* صفحات 389-392
    زمینه و هدف

    در قسمت اول کلیاتی در مورد روزه داری و دیابت مرور شد. تاثیر روزه داری در بیماران مختلف و شرایط روزه داری مختلف متفاوت است. در این بخش 3 مورد ویژه برای بحث عمیق و اختصاصی انتخاب شده است:مورد اول: روزه داری در مرد 45 ساله با 4 سال سابقه دیابت و تحت کنترل مناسب با دو نوع داروی خوراکی
    مورد دوم: روزه داری در مرد 54 ساله باسابقه دیابت قندی نوع 1 به مدت 10 سال، تحت درمان و کنترل مناسب با انسولین و فاقد عارضه مزمن دیابت و در سه ماه اخیر هیچ گونه حمله کاهش قند خون نداشته است

    مورد سوم

    روزه داری در خانم 37 ساله در ماه ششم بارداری که از انسولین استفاده می کند و پایش قند خون با دستگاه گلوکومتر در محدوده قابل قبولی برای بارداری است و از شروع درمان با انسولین تاکنون حملات کاهش قند خون نداشته است. در این مقاله، بعضی از مهم ترین ابعاد روزه داری در بیماران مبتلا دیابت موصوف و بیماران شبیه آن ها بحث و نتیجه گیری شده است.

    روش

    این مطالعه، جمع بندی نشست روزه داری و دیابت در فرهنگستان علوم پزشکی است که به روش بحث متمرکز گروهی2 و مطالعه مروری کتابخانه ای در منابع معتبر داخلی تنظیم و ارایه شده است. مطالعه حاضر پیرامون 3 بیمار واقعی انجام شده است.
    یافته ها: مورد اول توانایی لازم برای روزه داری داشته و با مصرف دارو در دو نوبت پیش از سحر و افطار با نظر پزشک معالج می تواند روزه بگیرد. مورد دوم چون دچار دیابت نوع 1 بوده، لازم است به طور حتم تحت درمان با انسولین باشد، در گروه خیلی پرخطر قرارگرفته و روزه داری برایش ضرر دارد. مورد سوم مانند سایر خانم های مبتلابه دیابت قندی که باردار هستند، روزه گرفتن جایز نیست.

    نتیجه گیری

    درافراد مبتلا به دیابت تیپ 2، تحت کنترل با داروهای خوراکی و بدون سابقه هیپوگلیسمی اخیر و فاقد عارضه مهم دیابت، روزه داری توصیه می شود. در بیماران مبتلا به دیابت تیپ 1 و وابسته به درمان با انسولین و خانم های باردار مبتلا به دیابت، روزه داری جایز نیست.

    کلیدواژگان: آبستنی، دیابت شیرین، رمضان، روزه داری
  • محمد عظیمی* صفحات 393-398
    زمینه و هدف

    قانون اساسی، سلامت را حقی همگانی می شمرد و برخورداری از یک زندگی سالم، مولد و با کیفیت، توام با طول عمر قابل قبول و عاری از بیماری و ناتوانی، حقی است همگانی که مسئولیت و تولیت آن برعهده دولت ها است و پیش شرط تحقق توسعه پایدار است. بنابراین هدف این پژوهش بررسی مولفه های تحول نظام سلامت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

    روش

    در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون"(Shanon Entropy) بود که پردازش داده ها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و به صورت کمی و کیفی مطرح می کند. آنتروپی در تیوری اطلاعات، شاخصی است برای اندازه گیری عدم اطمینان که به وسیله یک توزیع احتمال بیان می شود. روایی محتوایی این پژوهش نیز توسط 12 نفر از متخصصان علوم تربیتی و 8 نفر از متخصصان آموزش بهداشت تایید شد که محتوای طرح از نظر پاسخگو(متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران) و دوازده مولفه اصلی و 58 مولفه فرعی آموزش بهداشت و حفظ و تامین ارتقای سلامت مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان دادکه از بررسی کل متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مولفه مربوط به سلامت روان با 23 مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده، و کمترین مقدار مربوط به سلامت محیط، سلامت محیط زیست و معلولیت با (0) فراوانی است. و از مجموع 43 فراوانی مولفه های سلامت در قانون اساسی، 1 مورد به سلامت جسم، 4 مورد به سلامت تغذیه، (0) مورد به سلامت محیط، (0) مورد به سلامت محیط زیست، 8 مورد به سلامت خانواده، 1 مورد به حوادث ایمنی، 1 مورد به تحرک بدنی، 23 مورد به سلامت روانی، 2 مورد به پیشگیری از رفتار های پرخطر، 1 مورد به کنترل و پیشگیری از بیماری ها، (0) مورد به معلولیت، 2 مورد به بهداشت عمومی و بهداشت مدرسه، اشاره شده است از رفتار های پرخطر، 11 مورد به کنترل و پیشگیری از بیماری ها، 16 مورد به معلولیت، 17 مورد به بهداشت عمومی و بهداشت مدرسه، اشاره شده است.

    نتیجه گیری

    یافته های حاصل از فراوانی مولفه ها نشان می دهد که بیشترین ضریب اهمیت در بین مولفه های سلامت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مربوط به مولفه های سلامت روانی مجموعا (0/0+ 13/0+ 21/0+ 13/0+ 07/0+ 16/0) با مقدار (72/0) و کمترین ضریب اهمیت به سلامت جسم، سلامت محیط، سلامت محیط زیست، حوادث ایمنی، تحرک بدنی، پیشگیری از رفتار های پرخطر، کنترل و پیشگیری از بیماری ها و معلولیت مجموعا با مقدار (0) است.

    کلیدواژگان: آموزش، ایران، برنامه ریزی بهداشتی، سازمان های برنامه ریزی بهداشت
  • مریم شمسایی* صفحات 399-406
    زمینه و هدف

    از دیر زمان یکی از ارکان مهم درعلم پزشکی توجه به بعد معنویت و روح انسان ها بوده است چنانکه در گذشته طبیب را حکیم می نامیدند چرا که وی علاوه بر علم طبابت درعلوم دیگر از جمله فقه، فلسفه، حکمت، حتی ریاضیات و نجوم نیز تبحر داشت؛ اما معنویت به تمامی امور جهت الهی و معنوی داده و آثار و ثمرات زندگی ساز آن در تمام سطوح، سلامتی و حیات معنوی را برای انسان ها به ارمغان می آورد؛ لذا توجه به بعد روحانی و معنویت در انسان کمک شایانی به کاهش بیماری ها کرده و سلامتی و حیات معنوی را برای انسان ها به ارمغان می آورد. در این مقاله هدف بررسی سلامت معنوی از دیدگاه ابن سینا و ضرورت توجه به آن در طب جدید است.

    روش

    این مطالعه مروری و نیز ارایه نظریه نویسندگان است.

    یافته ها

    امروزه اندیشمندانی چند در جهان به سلامت معنوی توجهی خاص نشان داده اند. در ایران اسلامی این امر دارای قدمتی بس طولانی است. مطالعه آثار ابوعلی سینا، بیانگر شناخت و نگاه عمیق و مبنایی اسلامی وی به بعد معنوی سلامت است. وی معتقد بود که سلامت جسم و نفس انسان به سلامت روح بستگی دارد. نفس انسان رابط میان روح و بدن او و معنویت براساس نظریه ابن سینا ودیعه ای است که خداوند به وسیله عقل نظری و عملی به انسان هدیه کرده است «نفخت فیه من روحی».

    نتیجه گیری

    حکیم ابوعلی سینا به این بعد معنوی سلامت قایل بوده، این بعد را بر مبنای آموزه های اسلامی شناسایی و توصیف و توصیه نموده، در کنار ابعاد دیگر سلامت (جسمی، روانی و اجتماعی)، جامعیت و کل نگری در طب و سلامت را معرفی و توصیه کرده است.

    کلیدواژگان: ابن سینا، درمان های جسم و جان، سلامت معنوی، هویت اجتماعی
  • بهروز نیک بین* صفحات 407-409

    توسعه وتحول علوم پایه را می توان از دو جهت مورد بررسی قرار داد: 1- توسعه ساختاری، 2- توسعه محتوایی. این علوم شامل ریاضیات، فیزیک، شیمی، بیولوژی و زیرگروه های آن و نیز رشته های جدیدی مانند بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی است. متاسفانه در جهان سوم، توسعه تحقیقات و آموزش در رابطه با علوم پایه، بهره ناچیزی از منابع داخلی و خارجی برده اند به همین علت، مطالعات وتحقیقات در زمینه علوم پایه بسیارضعیف باقی مانده است. هم چنین جامعه علمی و فرهنگی ما از نفوذ کمتری در عوامل موثر درهدایت جامعه برخوردار بوده اند. پیشرفت ملی نیاز به توانایی های آموزشی و تحقیقاتی در زمینه علوم پایه دارد که برای این منظور، موارد زیر پیشنهاد می شود. 1- طراحی و تدوین برنامه های درازمدت و حمایت از تحقیقات و آموزش علوم پایه، 2- پشتیبانی از پروژه های کاربردی علوم پایه، 3- حمایت های مادی و معنوی از محققان علوم پایه و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش.

    کلیدواژگان: علوم پایه، سلامت، سلامت پروری
  • عباس وثوق مقدم* صفحات 410-420
    زمینه و هدف

    فرهنگستان علوم پزشکی، موظف به اعتلای انجمن های علمی و بهره گیری از توان آن هاست. تدوین برنامه ای برای ارتقای مشارکت آن ها در سیاست گذاری و برنامه ریزی در ابعاد مختلف سلامت در افق 1404 ضرورت یافت.

    روش

    این مطالعه توصیفی-تحلیلی به روش کیفی انجام شد. داده های ثانویه از تحلیل اسناد بالادستی و مستندات فعالیت های جمعی انجمن های علمی علوم پزشکی به دست آمد. داده های اولیه از نظرات ذینفعان سیاست گذاری مرتبط به روش مصاحبه و بحث گروهی متمرکز و نظرخواهی با پرسشنامه کتبی از 138 انجمن علمی گردآوری شد. داده های تحلیل شده در سه بخش شناخت، جهت گیری و شیوه استقرار دسته بندی شد. تکالیف این برنامه 5 ساله در چهار بخش صورت بندی و به نظرخواهی همه انجمن های علمی گذاشته شد.

    یافته ها

    مرجع بودن انجمن ها از دید متخصصان رشته و همکاران، ارتباط بسیار نزدیک با جامعه و توانمندی انجمن در قانون گذاری و برنامه ریزی از نقاط قوت آن هاست. نداشتن نقش در سیاست گذاری وزارت بهداشت و عدم اعتماد نظام سلامت به انجمن ها، فرهنگ افراطی فردگرایی در جامعه علمی و ضعف کارگروهی و ضعف انجمن ها در ارتباط با سیاست گذاران چالش های در اولویت آن ها است. دورنمای اجماع شده عبارت است از: شبکه/ شورای ملی انجمن های علمی علوم پزشکی در 1404 به عنوان مشاور مرجع و ناظر تخصصی در تدوین، استقرار و ارزشیابی قوانین وسیاست ها و همچنین رابط معتبر و تخصصی برای تعامل با مردم است و با ایفای سهم خود در دستیابی به اهداف سلامت و توسعه پایدارکشور به عنوان الگویی سرآمد در کشورهای منطقه و جهان اسلام شناخته می شود.

    نتیجه گیری

    حرکت جمعی انجمن های علمی برای دستیابی به جایگاه اول منطقه چشم انداز ضروری و نیازمند اعتماد دولت و انجمن ها به یکدیگر است. عملیاتی کردن تقسیم کار ملی پیشنهادی این مطالعه اولین اقدام است.

    کلیدواژگان: نقشه راه، انجمن علمی علوم پزشکی، افق 1404
  • حمید مقدسی* صفحات 421-428

    هدف و

    زمینه

    با توجه به اهمیت آموزش تحصیلات تکمیلی و فارغ التحصیلان آن در تولید علم و ثروت برای جامعه، مطالعه حاضر توسط گروه علوم پایه فرهنگستان علوم پزشکی با هدف بررسی توان گروه های آموزشی برای آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های علوم پزشکی طی یک دوره هفت ساله (1388 تا 1395) انجام گرفت.

    روش

    در این مطالعه توصیفی، متغیر اصلی پژوهش عبارت بود از: وضعیت گروه های دارای رشته های تحصیلات تکمیلی و زیر متغیرهای آن عبارت بودند از: چگونگی اهداف و جایگاه سازمانی گروه آموزشی، وضعیت اعضای هییت علمی، چگونگی فرایند یاددهی و یادگیری، چگونگی امکانات و تجهیزات آموزشی دانشکده، چگونگی وضعیت طرح های پژوهشی و پایان نامه ها. 9 گروه آموزشی برخوردار از تحصیلات تکمیلی از هر یک از چهار دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک کشور شامل: شهید بهشتی، ایران، مشهد، تهران مجموعا 36 گروه به عنوان نمونه معرف پژوهش برای بازه زمانی 1388 تا 1395 در نظر گرفته شدند.

    یافته ها

    به طورکلی یافته های این مطالعه حاکی از آن است که در مجموع وضعیت دانشگاه های تحت مطالعه قابل قبول است؛ اما با توجه به امکانات و بودجه ای که همه آن ها در اختیار دارند انتظارات دانشگاه های رتبه یک را برآورده نمی کنند. در مجموع باید گفت وقتی وضعیت رشته های تحصیلات تکمیلی چهار دانشگاه رتبه یک کشور کمتر از 70 درصد باشد به نظر می رسد نمی توان وضعیت بهتری را نسبت به این دانشگاه ها از دانشگاه های تیپ دو و سه توقع داشت.

    نتیجه گیری

    وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور می بایست به دنبال راهکارهای اساسی به منظور ارتقا کیفیت آموزش تحصیلات تکمیلی متناسب با ماموریت دانشگاه های نسل سوم و بلکه چهارم باشد.

    کلیدواژگان: آموزش عالی، دوره های تحصیلات تکمیلی، کیفیت فراگیر در آموزش عالی، مدرک گرایی
  • کیومرث ناصری* صفحات 429-432

    اگرچه همه گیرشناسی به عنوان مطالعه توزیع بیماری و تعیین کننده های آن در انسان تعریف شده است، ولی با گسترش مفهوم سلامت و شناسایی رابطه ساختاری سلامت با شرایط اجتماعی، تعریف های گسترده تری پیدا کرده است. با توجه به ساختار دانشی این رشته از علم و تغییرات اجتماعی قرن حاضر، اکنون در بیانی نوین می توان همه گیرشناسی را به صورت "دانش و هنر واکاوی رویدادهای همگانی" تعریف کرد. در این مفهوم هر رویدادی که در اجتماع جنبه همگانی پیدا می کند می تواند با استفاده از مبانی این دانش مورد واکاوی قرار بگیرد. همه گیرشناسان معمولا از قدرت اجرایی برخوردار نیستند و نتیجه پژوهش های خود را در قالب مشورتی همراه با توصیه های اجرایی در اختیار برنامه ریزان قرار داده و در ارزیابی اقدام های انجام شده کمک می کنند. همه گیرشناسان در عمل می توانند به عنوان رابطی بین علوم زیستی و اجتماعی عمل کرده و همکاری بین این دو شاخه را افزایش دهند. همه گیرشناسی را دیگر نمی توان به علوم بهداشتی اختصاص داد و باید مبانی آن را به تمام کسانی که با رویدادهای همگانی سر و کار دارند، فارغ از رشته تحصیلی، آموزش داد.

  • حسین دلشاد* صفحات 433-436
    زمینه و هدف

    نمک موجود در سنگ نمک و نمک دریا ترکیب شیمیایی یکسانی به صورت کلرور سدیم دارند. به تازگی تبلیغات گسترده ای درخصوص مصرف نمک دریا و سنگ نمک صورت گرفته است. در مستند حاضر، مضرات نمک دریای تصفیه نشده و سنگ نمک وخطر شیوع اختلال های ناشی از کمبود ید ارایه می شود.

    روش

    در این مطالعه، از دستورالعمل ها و نتایج پژوهش های ملی و بین المللی استفاده شده است.

    یافته ها

    افزایش فشارخون: تمام نمک ها چه به رنگ صورتی یا سفید و به صورت کریستال های ریز و یا درشت؛ دارای محتوای سدیم یکسان بوده و ارزش غذایی نمک دریا که آن را به اشتباه به عنوان نمک طبیعی تلقی می کنند و نمک یددار تصفیه شده در کارخانجات، یکسان است. علت افزایش فشار خون شریانی سدیم موجود در نمک است؛ لذا این تصور که نمک طبیعی یا نمک دریا برای درمان فشار خون مفید است، هیچگونه مبنای علمی نداشته و مردود شمرده می شود.

    اثر سرطان زایی

    فلزات سنگین و همچنین آلاینده های شیمیایی صنعتی وارد شده به آب اقیانوس ها و دریاها با نمک دریا و سنگ نمک مخلوط شده و می تواند زمینه بروز برخی از سرطان ها را در بدن فراهم کند.  تا سه دهه پیش اکثر استان های کشور با کمبود متوسط تا شدید ید روبه رو بودند. مطالعات پژوهشگران ایرانی نشان داد که عوارض شدید کمبود ید ازجمله عقب ماندگی رشد، اختلال شنوایی و کاهش ضریب هوشی نیز در کودکان ساکن در نواحی کوهستانی کشور وجود دارد. با اجباری شدن تولید نمک یددار تصفیه شده توسط کارخانجات تولید نمک و مصرف همگانی خانوارهای ایرانی از نمک یددار از اوایل دهه 70 اختلال های ناشی از کمبود ید در کشور تحت کنترل درآمد.

    نتیجه گیری

    توصیه می شود تمامی افراد جامعه از نمک یددار تصفیه شده در حد توصیه شده استفاده کنند.

    کلیدواژگان: نمک یددار، کلرید سدیم در رژیم غذایی، نمک در بدن
  • زهرا حامدی* صفحات 437-445

    از مباحث مهم در حوزه تاریخ پزشکی، مبحث اصول اخلاقی پزشکان مسلمان، در دوران شکوفایی تمدن اسلامی به ویژه در ایران است. توجه به مباحث اخلاقی، به ویژه، ارایه سوگندنامه های متعدد، نشانگر اهمیت این مسئله در جامعه مسلمانان بوده و ماهیت اعتقادی و اخلاقی پزشکان مسلمان در شکوفایی حوزه سلامت، تاثیر بسزایی داشته است.

    زمینه و هدف

    پژوهش حاضر، مروری بر بنیادهای اخلاق پزشکی و اهمیت آن در ایران باستان و اسلام است.

    روش

    این مطالعه که از نوع مروری است، براساس پژوهش های تاریخی شکل گرفته و از نوع توصیفی با استناد به متون است و با بررسی کتاب ها و مقالات مربوط به اخلاق پزشکی سعی بر این بوده که به سوالات اساسی در این رابطه پاسخ داده شود و دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و جواب سوالات به تفصیل و با جزییات توضیح داده شود. در این رابطه سعی خواهد شد از منابع دست اول و همچنین مقالات معتبر فارسی و انگلیسی استفاده شود.

    یافته ها

    این نوشتار با هدف تحلیلی به تبیین موازین و اصول اخلاقی پزشکان و اهمیت آن در ایران باستان و اسلام می پردازد و بیان می دارد که اخلاقیات به عنوان باور و اعتقاد، پیش از آنکه متاثر از اصول اخلاقی پزشکان خارج از حوزه جهان اسلام باشد؛ مسئله ای نهادینه شده مبتنی برآموزه های دین اسلام و اصول اخلاقی ایرانیان بوده است و یکی از دلایل مهم پیشرفت، در شیوه درمانی و معالجه های پزشکان مسلمان، تلفیق اعتقادات دینی و باورهای اجتماعی ایرانیان پیش و پس از اسلام است که در استحکام رویه اخلاقی پزشکان مسلمان تاثیرگذار بوده است. افزون بر آن سخاوت پزشکان مسلمان ایرانی با اتکا به اصول اخلاقی، تاثیر شگرفی در بارور شدن حوزه بهداشتی، ایجاد کرده است.

    نتیجه گیری

    شاخصه ها واصول اخلاقی در بین پزشکان ایرانی در دوران باستان و دوران اسلامی در مسئولیت پذیری وتعهد نسبت به بیماران در درمان؛ پرهیز از زیاده خواهی های مادی از بیماران و کمک به مستمندان؛ حاضر و ناظر داشتن خداوند بر اعمال و رفتار خود و حفظ اسرار بیماران در امر طبابت بوده که پیوندی عمیق با آموزه های اسلامی داشته است. با نگاهی آسیب شناسانه بین اصول اخلاقی پزشکان مسلمان قرن چهارم تا هفتم با اصول فکری پزشکان درحال حاضر می توان به بازتولید رویه پزشکان قرن چهارم پرداخت و با تاسی جستن به آن، شرایط فعلی رویه های درمانی پزشکان ایرانی را بازسازی کرد و این مهم فقط با بهره گیری از تجارب تاریخی مسیر است.

    کلیدواژگان: اخلاق پزشکی، ایران، تاریخ پزشکی، تمدن اسلامی، تمدن باستان
  • مریم شمسایی* صفحات 446-451

    اخلاق یکی از شاخصه های مهمی است که در تمام علوم جایگاه خاص و اجتناب ناپذیری دارا است؛که باعث ارزش گذاری و ارزیابی اخلاقی علوم کاربردی و در نتیجه باعث پذیرش خط مشی ها و رفتار های متناسب یا انکار تعارضات آن علوم می شود. اخلاق پزشکی اسلامی ریشه در آیات قرآن، روایات منتسب به پیامبر اکرم(ص) و ایمه اطهار، منابع معتبر اصیل پزشکی و علوم انسانی باستان دارد. از طرفی اخلاق پزشکی غربی یا مدرن ریشه در سوگندنامه ها از جمله سوگندنامه بقراط که بنیاد اصلی اخلاق پزشکی است؛ دارد. یکی از شاخه های اصلی رشته پزشکی، فیزیوتراپی است. این رشته با توجه به اینکه از شاخه های نوین علم پزشکی است؛ اما قدمتی به اندازه دانش پزشکی دارد، چراکه پزشکان از قدیم الایام از روش آب درمانی و ماساژ و... در درمان بیماری ها استفاده می کرده اند.

    زمینه و هدف

    از اهداف اساسی این مقاله بررسی بنیادهای اخلاق پزشکی در" خلاصه الحکمه" و مقایسه آن با اصول اخلاق پزشکی انجمن آمریکایی فیزیوتراپی (APTA)که با توجه به کتاب ارزشمند «خلاصه الحکمه» نوشته حکیم سیدمحمدحسین عقیلی خراسانی شیرازی و بیان نکات اخلاق پزشکی در این کتاب و در ادامه مقایسه آن با کدهای اخلاق فیزیوتراپی در کشورهای پیشرفته و مدرن امروزی مانند آمریکا است.

    روش

    این نوشتار سعی بر استفاده از روش استنادی تحلیلی در راستای مطالعه مباحث عمده در اخلاق پزشکی اسلامی و اخلاق در فیزیوتراپی مدرن و نوین با مروری بر کتاب «خلاصه الحکمه» که توسط اندیشمند و پزشک مسلمان ایرانی حکیم عقیلی به رشته تحریر درآمده و همچنین مقالات، اساسنامه ها و کتاب های متعددی که در سال های اخیر مربوط به اخلاق فیزیوتراپی مدرن تنظیم شده، می پردازد.

    یافته ها

    نظام حاکم بر اخلاق پزشکی اسلامی با توجه به جایگاه و کرامت ذاتی انسان بوده و تفاوت اساسی و ماهوی میان ارزش های جوامع اسلامی با جوامع مدرن غربی که تنها ملاک عمل سودمندی آن است، وجود دارد؛ بنابراین این مبانی متفاوت می تواند رویکردی متفاوت به مسایل اخلاقی ایجاد کرد.

    نتیجه گیری

    با توجه به اینکه در متون اسلامی و کتب اندیشمندان مسلمان توجه وثیقی به مسئله اخلاق شده؛ لذا می توان متون اخلاق پزشکی معتبری کارآمد تر و پیشرفته تر از متون کنونی که در جهان وجود دارد ارایه کرد و به شباهت های این دو نگرش می توان توجه داشت چون هر دو بیمار محور هستند و کدهای اخلاق مصوبه انجمن فیزیوتراپی آمریکا (APTA) ما را به این مسئله متوجه می سازند که تمامی موارد ذکر شده در این مصوبه در کتب و دیدگاه های اندیشمندان بزرگی از جمله حکیم سیدمحمدحسین عقیلی خراسانی شیراز وجود داشته است. اما از نکات افتراق این دو این است که غایت این وجوه در نگاه اسلامی و غربی متفاوت است که این افتراق از تفاوت در جهان بینی و مبانی دو نگرش نشات می گیرد.

    کلیدواژگان: اخلاق پزشکی، اصول اخلاقی، تخصص فیزیک درمانی
  • صفحات 455-456
|
  • Pages 361-362

    On the first anniversary of the issuance of the “Second Phase” statement of the Islamic Revolution, the Academy of Medical Sciences presented the first analytical report with the approach for implementing the related issues in healthcare. In this policy summary, five executive priorities for transformation of the healthcare system are presented in six selected priority topics namely: 1- Transformation and improvement in health sciences, research and technology, 2- Ethics and spirituality in health and its role in promoting spirituality, ethics and culture of the society 3- Transformation and development of Jihadi management in health 4- Required developments in resilient health economics, 5- Health equity and the necessity for a comprehensive undertaking against manifestations and corruption in healthcare and 6- A Health-oriented lifestyle.

    Keywords: Health Priorities, Health, Second Phase
  • Marzieh Vahid Dastjerdi, Batoul Mohtashami, Batoul Ahmadi, Masoumeh Hosseini, Faranak Farzadi* Pages 366-371
    Background

    On the 40th anniversary of the Islamic Revolution of Iran, the Supreme Leader coined the second phase of actions following the Islamic revolution to be "the phase of self-improvement, socialization and civilization". Herein we sought to assess the role and mission of women and youth, as well as the role of the Academy of Medical Sciences played during the second phase of the Islamic Revolution.

    Methods

    Members of the Womenchr('39')s Health Scientific Group at the Academy of Medical Sciences were given four sessions of group discussion, By reviewing existing policies and content analysis of the second phase of the Islamic revolution, policies were proposed in the fields of ethics spirituality, science, technology, pursued by adolescent women. They also identified strategies implementing the proposed policies needed infrastructures at the Academy of Medical Sciences as well as the community.

    Results

    By analyzing group discussion sessions 31 policies were developed. These policies were in the fields of science and technology (12 cases), ethics and spirituality (8 cases) and elites (11 cases) respectively. In order to implement the proposed policies at the Academy of Medical Sciences, 6 action plans were derived. Also 21 plans were identified to make use of the capacities of the Academy of Medical Sciences to help and support the implementation of these policies at the community level.

    Conclusion

    Implementation of appropriate policies in various fields with support of relevant organizations and institutions, can be effective in procuring goals of the second phase of the Islamic Revolution.

    Keywords: Academy of Medical Sciences, Action Strategies, Policy Making, Second Phase of the RevolutionStatement, Women, Young
  • Pages 372-375

    The regulations for promotion of academic members of governmental and non-governmental organizationsfor higher positionsin education, research and technology is currently consists of 1- Cultural and social 2- Educational 3- Research and technology 4- Scientific and executive. In order to improve the current evaluation system for scientific facultymembers, some items were suggested and some were proposed to be modified by the Academy of Medical Sciences. Academic activities were increased from four to five section, and a preference section was added . Also, a supplement item was added for each section.

    Keywords: Employee Performance Appraisal, Evaluation Studies, Graduate Medical Education, Medical Education, Medical Faculty
  • Hasan Zohoor, Aliakbar Haghdoost, Mohammad Dabir-Moghaddam, Mohammad Shahedi, Mahdi Shayesteh, Mohammad Ali Mohaghehghi* Pages 376-388
    Background

    Promotion of academicians at medical universities to improve the evaluation system and assess education of health academic faculty members in accordance with Islamic values, medical ethics and professional etiquette.

    Methods

    This study was performed by reviewing library references and using experts opinions .

    Results

    Comprehensive and transformative regularities for promotion of academic members of higher health education, in addition to the current items, should include following important and necessary items: "Social, population-based, cultural, educational and revolutionary activities", "Mandatory participation in promotional activities and planning and research and education for health promotion (comprehensive physical-psychological-social and spiritual health) of individuals and community.

    Conclusion

    Promotion regulatories for academic members of higher health education based on scientific progress, identification of basic needs of community health, and also educational, ethical, spiritual, social, technological, skill and scientific ideal targets of health, which were approved in general health policies , science and technology, vision documents, comprehensive scientific map of the country.

    Keywords: Faculty Promotion, Graduate Medical Education, Guidelines as topic
  • Hossein Delshad* Pages 389-392
    Background

    In the first part, general points were reviewed about fasting and diabetes. The effect of fasting is different in various patients and different fasting conditions. In this section, 3 special items have selected for in-depth and specific

    discussion

    Case 1: Fasting in a 45-year-old man with history of diabetes for 4 years  and control with 2 oral medications.
    Case 2: Fasting in a 54-year-old man with a history of type 1 diabetes mellitus for 10 years, controlled with insulin. He does not have any chronic complication of diabetes and also no history of hypoglysemic attack during last three months.
    Case 3: Fasting in a 37-year-old woman in the sixth month of pregnancy under treatment with insulin. Her blood glucose monitoring with a glucometer is in acceptable range for pregnancy and has not had hypoglycemic attacks during insulin therapy.
    In this article, some of the most important aspects of fasting in patients with diabetes and similar patients are discussed.

    Methods

    This study is concluded from a meeting was held  in the Academy of Medical Sciences about fasting and diabetes, and was performed by the method of focus group discussion and review library national documents. The present study was perpared  from 3 real cases.

    Results

    The first case is capable to perform fasting, and by taking medicine twice a day, can fast under observation of physician. The second case, suffering from type 1 diabetes and should be treated with insulin. He is considered in very high-risk group of patients and fasting is harmful for him.Third case, is not allowed for fasting like other pregnant women with diabetes.

    Conclusion

    Fasting is recommended in patients suffering from type 2 diabetes, which are controlled with oral medications and without recent history of hypoglycemia attack or significant complications of diabetes. Fasting is not allowed in insulin dependent type 1diabetic patients and pregnant diabetic women.

    Keywords: Diabetes Mellitus, Fasting, Pregnancy, Ramadan
  • Mohammad Azimi* Pages 393-398
    Background

    The Constitution considers health a universal right; having a healthy, productive and good quality of life, along with an acceptable life expectancy free from illness and disability; this issue is a public right that is the responsibility of governments. This is the precondition for the realization of sustainable development. Therefore, the purpose of this study was to investigate the potential for amending the health system in accord with the Constitution of the Islamic Republic of Iran.

    Methods

    This descriptive study were used content analysis. The research tool was Shanon Entropy, The content validity of this study was confirmed by 12 experts from the ministry of health education experts and 8 health education experts) and twelve main components and 58 subcomponents of health education and health promotion .

    Results

    The results of Shannonchr('39')s entropy content analysis showed that from the review of all texts of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, the component related to mental health with 23 cases had the highest frequency, and the lowest value related to environmental health, environmental health and disability with 0 frequency. And out of a total of 43 health components in the constitution, 1 is health, 4 is nutrition, 0 is environmental health, 0 is environmental health, 8 are family health, 1 is safety, 1 is health. There are cases of physical activity, 23 cases of mental health, 2 cases of prevention of high-risk behaviors, 1 case of control and prevention of diseases, 0 cases of disability, 2 cases of public health and school health. High-risk, 11 cases of disease control and prevention, 16 cases of disability, and 17 cases of public health and school health.

    Conclusion

    The findings from the frequency of the components show that the highest coefficient of importance among the health components in the Constitution of the Islamic Republic of Iran related to the components of mental health in total (0.03 + 0.13 + 0.21 + 0.13 +3 + 0.16-0.07 with a value of (0.72) and the lowest coefficient of importance to body health, environmental health, safety events, physical activity, prevention of high-risk behaviors, control and prevention of diseases and disabilities Total value was (0)

    Keywords: Education, Health Planning, Health Planning Organizations, Iran
  • Maryam Shamsae*, Seyyed Ziaedin Tabei Pages 399-406
    Background

    One of the most important pillars in medical sciences is attention to spirituality and soul of human beings. In the past, physicians learned sciences such as jurisprudence, philosophy, mathematics and astronomy in addition to medicine. Spirituality gives divinity to all things. Therefore, attention to the spiritual aspect and spirituality in human helps battle diseases. The aim of this article was to examine spiritual health from Ibn Sinachr('39')s point of view.

    Methods

    This study was a review article and also presents the author’s opinions and theories.

    Results

    Nowadays, scientists pay more attention to spiritual health worldwide. It has long history in the Islamic republic of Iran. Abu Ali Sinachr('39')s research reveals his deep cognition and Islamic view on spiritual aspect of health. He believed that human body health depends on health of the soul. According to Ibn Sinachr('39')s theory, spirituality is a gift that God has given to man for theoretical and practical reasons.

    Conclusion

    Abu Ali Sina believed in the spiritual aspect of health, identified it based on Islamic teachings and recommended its comprehensive effects in medicine and health beside other aspects of health (physical, mental, and social).

    Keywords: Avicenna, Minol-Body Therapies, Social Identification, Spiritual Health
  • Pages 407-409

    Development of basic sciences can be assessed in two parts: 1- Structural development 2- Content development. These sciences include mathematics, physics, chemistry, biology and its subgroups, and also new fields such as biotechnology and nanotechnology. Unfortunately, in the third world, development of research and education in basic sciences has a small share in domestic and foreign resources, therefore, studies and research in this field have remained very weak. Also, our scientific and cultural members have little influence on effective factors for leadership of the community. Educational and research abilities in the field of basic sciences are required for national improvement, therefore the following items should be pursued:. 1- Designing and compiling long-term programs and supporting research and education of basic sciences. 2- Supporting  applied basic science projects.  3- Supporting  basic science researchers and encouraging the private sector to invest in this field.

    Keywords: Basic Sciences, Hygiene, Health Promotion
  • Behzad Damari, Abbass Vosoogh-Moghaddam*, Reza Movaghari, Nader Momtazmanesh, Abdolhamid Sharifian, Seyed Jalil Hosseini Pages 410-420
    Background

    The Academy of Medical Sciences is obligated to promote scientific associations and exploit their potentials. Developing a plan to enhance their participation in policy making and planning in healthcare is the road towards achieving this goal by 2025.

    Methods

    This descriptive-analytical study was performed by the qualitative method. Secondary data were obtained from the analysis of upstream documents and documentation of the collective activities of the associations. Primary data were collected from the views of policy-making stakeholders through interviewing, focus group discussion and a written questionnaire from 138 academic societies. The analyzed data were classified into three sections: cognition, orientation and implementation. The assignments of this 5-year program were formulated in four departments and were reviewed by all scientific associations.

    Results

    Associations were the reference point for experts in the field and had close relations to the community, and ability to legislate and to plan is one of their strengths. Lack of their role in policy making at the Ministry of Health (MOH) and lack of health system trust regarding the associations, cultural individualism in the scientific community, and weakness of team working and weakness of the associations in relation to policy makers are the top priorities of the associations to tackle.

    Conclusion

    The collective movement of the scientific community and the MOH is mandatory if we wish to achieve the first position in the region by 2025.

    Keywords: Medical Science Association, Road Map, Vision 2025
  • Pages 421-428
    Background

    The World Bank in its 1994 study entitled "Higher Education: Lessons from Experience" states that universities are responsible for training future world leaders as well as creating and developing high-level technical capabilities for global economic growth. It declares that countries over the past two decades have invested heavily in universities and higher education institutions. However, in many developing countries we have seen a decline in the quality of higher education.Graduate education and its works are an important part of a continuous research process that helps us understand the world in which we live. Therefore, the students by participating in a social process not only make society aware of its complexities, issues, and beauties, but they also work individually to improve their lives by expanding insight and learning. The purpose of graduate education should be to train self-guided, challenging, seeking, and questioning individuals so that they can increase their goal-oriented and participatory spirit. Given the importance of graduate education and its graduates in the production of science and wealth for society, the present study was conducted by the Department of Basic Sciences of the Academy of Medical Sciences with the aim of examining the ability of educational groups to educate graduate students in medical universities over a seven-year period (1388 to 1395).

    Methods

    In this descriptive study, the main variable of the research was: the status of the departments with graduate courses, and the sub-variables were: the goals and organizational position of the educational department, the status of faculty members, the teaching and learning process, the status of facilities and the educational equipment of the faculty, the research projects and theses. Nine educational departments with graduate courses from each of the four universities of medical sciences, including: Shahid Beheshti, Iran, Mashhad, Tehran, a total of 36 departments were considered as the sample of study for the period 1388 to 1395.

    Results

    The findings of this study indicate that in general, the situation of the universities under study is acceptable, but due to the facilities and budget that all of them have, they do not meet the expectations of the first-ranked universities. Totally, it seems that when the status of graduate courses in four first-ranked universities is less than 70%, we cannot expect more outputs from lower-ranked universities.

    Conclusion

    The Ministry of Health, Treatment and Medical Education should seek basic solutions to improve the quality of graduate education in line with the mission of third and fourth generation universities.

    Keywords: Credentialism, Education-Graduate, Post graduate Education, Quality of Education
  • Kiumarss Nasseri* Pages 429-432

    Although epidemiology has been defined as the “study of the distribution and determinants of disease in man”, the expanding concept of total health by incorporating social and environmental determinants has forced a number of revisions on this definition. Given the principles and knowledge structure of this field of science and the significant mutual impacts of social and behavioral conditions of the present century, a new definition can now be crafted as "the science and art of mess phenomena". In this sense, any event that takes on a public dimension in the society can be explored by epidemiology. Epidemiologists generally do not have implementation power, but are important counsellors, and can always provide the results of their research with relevant suggestions to the planners, and help them with the evaluation of the actions taken. Epidemiologist can also function as a link between the biological and social sciences and increase collaboration between the them for the achievement of mutually important objectives. Epidemiology should no longer be limited to health sciences, and its principles must be taught to all those involved in public events, regardless of their field of study.

  • Hossein Delshad* Pages 433-436
    Background

    Rock salt and sea salt have the same chemical formula as sodium chloride. Recently, there has been widespread publicity about the consumption of sea salt and rock salt. This document highlights the  disadvantages of unrefined sea salt and rock salt and increasing risk of iodine deficiency disorders.

    Methods

    This study was performed by using guidelines and results of national and international researches.

    Results

    Hypertension: All types of salts, pink or white, and fine or coarse crystals; have equal sodium content and nutritional value of sea salt, which is considered natural salt, is the same as that of refined iodized salt.Sodium in salt is the main cause of hypertension. Therefore, the notion that natural salt or sea salt is useful for treating hypertension has no scientific basis.Carcinogenic effect: Heavy metals and industrial chemical substances which enter waters of the oceans and seas are mixed with sea salt and rock salt and can cause some cancers in the body.Three decades ago most of the provinces faced moderate to severe iodine deficiency. Studies by Iranian researchers have shown severe complications of iodine deficiency, including growth retardation, hearing impairment and decreased IQ in children living in mountains of the country. By producing iodized salt refined by salt factories and the public consumption of iodized salt, iodine deficiency disorders have been controlled in the country since the early 1970s.

    Conclusion

    It is suggested that all members of the community use purified iodized salt in recommended levels.

    Keywords: Iodizeal Salt, Salt in the Body, Sodium Chloride in dietary
  • Zahra Hamedi*, Maryam Shamsaei Pages 437-445

    One of the important topics in medicine is the issue of medical ethics  (ME).  Muslim physicians have been noted to comply wth ME since the Islamic civilization perod especially in Iran.

    Background

    Herein we review the basics of medical ethics and its importance in  ancient Iran and in Islam

    Methods

    In this review study, which is based on historical research and with reference to texts, an attempt has been made to answer the basic questions relative to ME.

    Results

    This article, explains the standards and ethical principles for physicians and its importance in Iran and in Islam; ethical principles ME for physicians outside the Islamic world  have been based on the teachings of Islam and the moral principles most Iranian physicians abide by are based on Islamic teachings. Treatments rendered by Muslim physicians in the fourth to seventh century were done considering the combination of religious and social beliefs of Iranians before and after Islam.

    Conclusion

    Characteristics and ethical principles abided by Iranian physicians in antiquity as well as in the Islamic era respected ME in treatment of patients.

    Keywords: Ancienl Civilization, History of Medicine, Iran, Islamic Civilization, Medical Ethics
  • Maryam Shamsaei*, Amin Kurdi Yousefinejad, Seyed Ziaeddin Tabei Pages 446-451
    Background

    Medical Ethics (ME) is an important issue in all clinical sciences, the policies of which must be adhered to in all studies. From the point of view of Islam, morality is pursued in ME. ME  is intertwined with morality. The Islamic Medical Awakening, based on the Quranic verses, narrates the Prophet’s (pbuh) and the Imams, divine views of ME .On the other hand, Western or modern medical ethics are rooted in oaths like the Oath of Hippocrates which is the foundation of western medical ethics. The aim of this article was to review the foundations of medical ethics in the "Synopsis of Wisdom" and compare it with medical ethics of the American Physiotherapy Association (APTA).

    Methods

    In this article, the analytical citation method was used to study Islamic medical ethics from the "Synopsis of Wisdom" written by Iranian Muslim thinker and physician Hakim Aghili and compare it with APTA.

    Results

    The ruling system of Islamic medical ethics is based on the inherent status and dignity of human beings and there is a fundamental difference between the values of Islamic societies and modern Western societies where the only criterion for its usefulness. Therefore, different principles can be used for different ethical issues.

    Conclusion

    Islamic texts and books of Muslim thinkers, have paid close attention has been paid close attention to recent authoritative medical ethics texts. And the similarities of these two attitudes can be noted as both are patient-centered and the codes of ethics approved by the American Physiotherapy Association (APTA) make us realize that all the items mentioned comply to the resolution found in the books and based on the views of great thinkers.

    Keywords: Codes of Ethics, Medical Ethics, Physical Therapy Specialty