فهرست مطالب

شهر ایمن - پیاپی 10 (تابستان 1399)

نشریه شهر ایمن
پیاپی 10 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/05/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • صابر کدخدازاده* صفحه 2

    افزایش روز افزون جمعیت و تقاضای شدید برای شرایط بهتر اقتصادی و زندگی آسوده تر در محیطی امن و سالم، به راه حل های اقتصادی ویژه ای در زمینه صنعت ساختمان نیاز دارد. صنعتی سازی ساختمان با بهکار بردن مصالح نوین و ساخت و ساز به شیوه صنعتی و طراحی مدولار می تواند باعث کاهش هزینه ها، کم شدن پرتی مصالح و در نتیجه پایداری شود. با مقایسه روش صنعتی با سنتی سازی و بررسی انجام شده در خصوص انواع روش های نوین ساخت و ساز و نحوه اجرای هریک از آن ها به این نتیجه می رسیم که با توجه به نیاز کشور به تولید بیشتر مسکن چاره ای بجز استفاده از روش های صنعتی در ساخت مسکن باقی نمیماند ولی این بهرهگیری باید هوشیارانه باشد و با شرایط کشور و توان صنعتی و مهندسی کشور هماهنگ باشد. به عبارتی نتایج بدست آمده نشان می دهد که تکامل ساخت ساختمان های صنعتی در ایران بایستی به دو بخش تقسیم شود: بخش اول، به کارگیری مصالح نوین و صنعتی است و بخش دوم، شیوه و نحوه به کارگیری این مصالح است و به صورت کلی روش های نوین صنعتی کردن ساختوساز اشاره شده است. همچنین به پیش نیازها، ضرورت فرآیند صنعتی سازی و در نهایت نقد و بررسی تولید نظام یافته صنعتی و علل موانع صنعتی سازی در ایران نیز مطرح گردیده است. نوع تحقیق کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی است و از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده و از جامعه آماری مدیران، کارشناسان، متخصصان و پیمانکاران حوزه ساختمان که نمونه آماری آن 140 نفر می باشد و اطلاعات پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: صنعتی سازی، پدافند غیر عامل، مصالح نوین ساختمانی، تولید انبوه مسکن، روش های نوین ساخت
  • سید کاوه صیدایی گل سفیدی، الهام پورمهابادیان*، محمد منصور فلامکی صفحه 3

    یکی از مباحث اصلی در شهر ایجاد امنیت برای کلیه شهروندان است. این مهم ارتباط تنگاتنگی با کیفیت فضاهای شهری دارد به گونه ای که یکی از مولفه های اصلی سنجش کیفیت فضاها، بررسی میزان امنیت است. میزان امنیت در بافت های تاریخی که در قلب مناطق متراکم شهرها واقع شده اند، اهمیت خاصی پیدا می کند، چرا که کیفیت محیط زندگی بیشتر مردم در این مکانها سنجش می شود..پیاده‌راه‌ها یکی از اصلی‌ترین فضاهای شهری در شهرها می‌باشند و به دلیل ماهیت جذب افراد نقش عمده‌ای در سرزندگی فعالیت‌های شهری دارند، بنابراین می‌توان گفت تامین امنیت در این فضاها می‌تواند کمک شایانی به رشد شهر داشته باشد.به همین دلیل  بررسی میزان امنیت در پیاده‌راه‌ها و ارایه اصول ارتقا آن می‌تواند در ایجاد شهر زنده و فعال نقش حیاتی داشته باشد. هدف این تحقیق، تحلیل میزان امنیت در پیاده‌راه‌ها می‌باشد. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بوده و جمع‌آوری داده‌ها، به روش کتابخانه‌ای و میدانی با استفاده از پرسشنامه و نظرسنجی از شهروندان انجام شده است. در این پژوهش، برای تحلیل پرسشنامه ها از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بعد از تبدیل خیابان ‌علم‌الهدی به پیاده‌راه، از لحاظ کالبدی، تمهیداتی در نظر گرفته شده است که در ارتقا امنیت این بافت تاریخی نقش قابل توجهی داشته است.

    کلیدواژگان: امنیت، جرم و جنایت، فضاهای شهری، پیاده راه، شهر امن
  • تورج سلطانی اصل، فاطمه ادیبی سعدی نژاد، احمد پور احمد، رحیم سرور صفحه 5

    کاهش میزان آسیب پذیری و بالابردن سطح تاب آوری محیط سکونتگاه های غیررسمی به عنوان نقاط آسیب‌پذیرتر در برابر تهدیدات و تنش های ناشی از بروز بحران ها و نیز به حداقل رساندن زمان بازتوانی، همچنین ارتقاء و بهبود بخشی سطح زندگی افراد و به طور کلی تاب آور ساختن شهرها و جوامع در برابر بحران‌ها از جمله مهم ترین عواملی است که نیاز به مطالعه و بررسی آن ها از دید تاب آوری را دو چندان می‌کند. در این راستا، این مقاله با هدف شناسایی عوامل کلیدی و موثر بر وضعیت آینده تاب آوری شهرک میان آباد اسلامشهر انجام شده است. داده های نظری با روش اسنادی و داده های تجربی با روش پویش محیطی بر پایه روش دلفی تهیه شده است. جامعه آماری20 نفر از خبرگان بر اساس نمونه‌گیری فضاوتی انتخاب شدند.  45 متغیر در 4 بعد اجتماعی، اقتصادی، نهادی و کالبدی با روش تحلیل اثرات متقابل ساختاری در نرم‌افزار MICMAC مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها از نظر تحلیل کلی محیط سیستم نشان داد که 215 رابطه عدد 3 دارد و این به معنای آن است که روابط عوامل کلیدی بسیار زیاد بوده و از تاثیرگذاری و تاثیرپذیری زیادی برخوردارند. همچنین نتایج دیگر پژوهش نشان داد که از میان 45 نیروی کلیدی، 10 عامل بیمه شغلی، نظارت در حین ساخت و سازها، عمر بنای ساختمان ها، دسترسی به مراکز درمانی و بیمارستانی، اشتغال، آموزش و اطلاع رسانی در خصوص خطرات روابط رسمی و  غیررسمی دخیل در ساخت وسازها، درآمد و رفاه اقتصادی، سطح نفوذپذیری دورن بافتی و  دسترسی به پارک ها و مسیرهای تخلیه در تاب آوری شهرک میان آباد اسلامشهر در آینده اثر کلیدی دارد.

    کلیدواژگان: تحلیل ساختاری، تاب آوری، سکونتگاه های غیر رسمی، میان آباد اسلامشهر
  • نسیم دهقانیان*، رحیم استوار، علی بامداد صفحه 6

    بیمارستان ها یکی از مهمترین مراکز شهرها هستند، لذا لازم است این اماکن به گونه ای طراحی گردند که بتوانند در کلیه شرایط، قابل بهره برداری بوده و نیاز مندی های شهروندان در حوزه درمان را پاسخگو باشند. هدف اصلی این پژوهش ارایه الگوی جامع طراحی بیمارستان با رویکرد پدافند غیر عامل در بیمارستان‌های دولتی شهر شیراز است .مطالعه حاضر بر اساس روش گردآوری داده‌ها یک پژوهش پیمایشی-مقطعی است. در بخش نخست براساس مطالعات کتابخانه‌ای و سپس مصاحبه‌های تخصصی به شناسایی معیارهای برنامه ریزی طراحی بیمارستان با رویکرد پدافند غیر عامل مبادرت ورزیده شده است که پس از مرحله تحلیل کیفی با توزیع پرسشنامه و گردآوری داده‌ها از خبرگان و کارشناسان ، پژوهش وارد فازی کمی می‌شود. بنابراین از این منظر، مطالعه حاضر یک پژوهش آمیخته می‌باشد . براساس الگوی پیشنهادی مهم‌ترین معیار ، معیار دسترسی شناسایی گردید که بر دیگر معیارها تاثیر گذار است. دسترسی، یکی از مهم‌ترین مسایلی است که باید در مکان یابی بیمارستان مورد توجه قرار گیرد. در بسیاری از موارد عدم دقت در مکان یابی سبب شده تا حتی با وجود برنامه ریزی و تامین امکانات و تسهیلات در بیمارستان، امکان دسترسی به بیمارستان و به ویژه خدمات اورژانسی با مشکلات و تاخیر انجام شود. این موضوع به اندازه‌ای حایز اهمیت است که می‌تواند تاثیرات مخرب و نامطلوبی بر وضعیت فیزیکی یا روانی بیماران داشته باشد و یا حتی منجر به مرگ بیمار شود. بنابراین بررسی و تحلیل مسیرهای دسترسی و را ه های ارتباطی به سایت و همچنین بررسی حمل و نقل عمومی اطراف سایت و طرح‌های مصوب شهری در آن منطقه، از عوامل اصلی در تعیین مکان مراکز درمانی می‌باشند.

    کلیدواژگان: بیمارستان، الگو، پدافند غیر عامل
  • سید روح الله علی محمدی، مائده صادق پور حاجی، غلامرضا قدرتی امیری، محمدباقر نوبخت حقیقی صفحه 7

    امروزه تغییرات آب و هوایی و حرکت آن به سمت افزایش تدریجی دمای جهانی ، نگرانی های زیادی را به همراه داشته و جنبه های مختلفی از زندگی مردم جهان را در بر می گیرد. در این میان، باید به مقاومت در برابر طراحی انرژی ساختمان در برابر گرم شدن کره زمین توجه ویژه ای شود ، زیرا با گذشت زمان، اقدامات اقتصادی و اثربخش آن می تواند تا حد زیادی تحت تاثیر تغییرات آب و هوا باشد. در همین راستا ، این مقاله با استفاده از یک رویکرد چند هدفه به مساله یافتن راه حل های مقرون به صرفه انرژی و ارزیابی مقاومت آنها در برابر بارهای گرمایشی و سرمایشی، می پردازد. به منظور بررسی استفاده از تکنولوژی های نوین و کاهش مصرف سوخت فسیلی، در این مقاله، از دو سناریوی استفاده از پنل خورشیدی و بام سبز نیز استفاده شده که نشان دهند نقش هر کدام از این تکنولوژی ها تا چه میزان می تواند بر کاهش مصرف انرژی ساختمان از نقطه نظرهای بارهای سرمایشی و گرمایشی مثمر ثمر باشد. در این مقاله از مشخصات یک ساختمان مسکونی در شهر تهران استفاده شده است. روش پیشنهادی شامل بررسی بهینه انرژی کل ساختمان و جایگزینی سیستم های انرژی (پنل های خورشیدی و بام سبز) می باشد که در نهایت اجزای بهینه ساختمان را تعیین می کند. نتایج سیستم های جایگزین نشان می دهد که استفاده از بام سبز، تاثیر بالاتری در کاهش مصرف انرژی ساختمان مورد مطالعه دارد.

    کلیدواژگان: ساختمان مسکونی، انرژی، هزینه، سیستم جایگزین، بام سب
|
  • Saber Khodkhodazadeh* Page 2

    The growing and rapidly increasing trend of the most recent years, eras and gases, has made a great deal of effort from many countries. In this way, more attention to the number and size of the body is needed and needed, the more attention is paid to it. Fashion shows. Passive defense is a set of unarmed measures to reduce the vulnerability of human forces, vital arteries, sensitive installations, and critical structures to blast loads and the potential threat of enemy and natural disasters. Given this definition, industrialization and the use of modular building components are among the best ways to mass-build housing and urban spaces that, with the advances in science and technology in the modern era, have greatly improved the quantity and quality of building mass. Has been. The ultimate goal of exploration in the end is in times of crisis and from the perspective of non-operational defense, which is a new end-of-the-year perspective, which is important to me. It wasn’t true. This paper aims to study the short-term and long-term effects of macroeconomic variables on the industrialization process, considering the importance of building industrialization, especially modern building materials, and to determine Iran’s position in this process based on specific global indicators. Build and implement appropriate architecture of the building using modern lightweight and durable defense approach to suit the physical and spatial characteristics of cities and to damage the performance of spaces and without spending too much on the severity and extent of the damage caused by enemy attacks and even attacks. When crisis occurs, it declines.

    Keywords: Industrialization, GDP, A new kind of ending, Economy, Passive Defense
  • Page 6

    Hospitals are one of the most important cities centers, Therefore, it is necessary for these places to be designed in such a way that they can be exploited in all conditions and meet citizens needs in treatment field. The present study is a cross-sectional research based on data collection method. In the first part, based on library studies and then specialized interviews, hospital design planning criteria with a passive defense approach have been identified, which after qualitative analysis stage questionnaires and distribution and data collection from experts, research enters quantitative phase. Therefore, from this perspective, the present study is a mixed research. Based on the proposed model, the most important criterion was identified as the access criterion, which affects other criteria. Accessibility is one of the most important issues which should be considered in locating hospital. In many cases, location inaccuracies has caused even in presence of planning and providing facilities in the hospital Access to the hospital and especially emergency services should be done with problems and delays and has caused access to hospital and especially emergency services doing with problems and delays. This topic is so important that it can have devastating and adverse effects on patients physical or mental condition or even lead to patient death. Therefore, site study and analysis access and connection routes, as well as site study public transportation around ,approved urban plans in that area, are the main factors in determining the location of medical centers.

    Keywords: Hospital, Model, Passive Defense
  • Seyed rouhollah alimohammadi, maedeh sadeghpour haji*, Gholamreza ghodrati amiri, mohamad bagher nobakht haghighi Page 7

    Today, climate change and its move towards a gradual rise in global temperatures are of great concern and involve many aspects of people’s lives. In the meantime, particular attention should be paid to the resistance of building energy design to global warming, because over time, its economic and effective actions can be greatly affected by climate change. In this regard, this paper addresses the problem of finding cost-effective energy solutions and evaluating their resistance to heating and cooling loads using a multi-objective approach. In this paper, two scenarios of using solar panels and green roofs to illustrate the extent to which each of these technologies can play a role in reducing energy consumption are also explored in this paper. The building will be fruitful from the standpoint of cooling and heating loads. This article describes the characteristics of a residential building in Tehran. The proposed method involves optimizing the energy of the entire building and replacing the energy systems (solar panels and green roofs) that ultimately determine the optimal building components. The results of alternative systems show that the use of green roofs has a higher impact on reducing the energy consumption of the building under study.

    Keywords: Residential Building, Energy, Cost, Alternative System, Green Roof