فهرست مطالب
نشریه الاهیات قرآنی
پیاپی 5 (پاییز و زمستان 1394)
- تاریخ انتشار: 1394/11/13
- تعداد عناوین: 7
-
صفحات 9-24
نصر حامد ابوزید از جمله اندیشمندان و قرآن پژوهان معاصری است که آراء و اندیشههای وی درباره مولفههای مربوط به قرآن کریم مناقشهبرانگیز، قابل تامل و بحثبرانگیز است؛ همین مساله باعث شده است تا بسیاری از اندیشمندان حوزه علوم اسلامی با دید انتقادی به نظریات ایشان نگریسته و در مقام رد و جواب به آنها قلمفرسایی نمایند. نظر وی در باب چیستی و چگونگی وحی قرآن کریم بر پیامبر اکرم(ص) از جمله این موارد بحث برانگیز است. در مقاله پیش رو ضمن بازشناسی مفهوم وحی، دیدگاه نصر حامد ابوزید را در این زمینه توضیح و تبیین نموده و پس از آن با استفاده از روش تحلیلی آن را مورد بررسی انتقادی قرار داده و در پایان به این مهم اشاره شده است که این دیدگاه با نص صریح آیات قرآن کریم و احادیث وارده از ناحیه ایمه معصومین(ع) مطابقت ندارد.
کلیدواژگان: ابوزید، وحی، کلام الاهی، لفظ و معنا -
صفحات 25-41
از منظر دین مبین اسلام، انسان موجودی مرکب از روح و جسم و دارای نیروی ادراکی فوق العادهای به نام «عقل» است. خالق انسان از آغاز آفرینش در تامین نیازهای او، هم عقل را در خلقت او قرار داد و هم «دین» را از طریق انبیاء بر بشریت عرضه فرمود. رابطه میان این دو همواره مورد توجه متفکران بوده، گروهی به تناقض میان آن دو و گروهی به هماهنگی آن دو رای دادهاند و گروهی با حرمت نهادن بر یکی، دیگری را مورد بیمهری قرار داده است. این مقاله که به روش کتابخانه ای تحلیلی نگارش یافته، در صدد پاسخ به این مساله اساسی است: عقل و دین از منظر تعالیم وحیانی اسلام چه رابطهای با یکدیگر دارند؟ بررسی منابع دینی نشان میدهد اساسا عقل و دین بایکدیگر تعارضی ندارند؛ بلکه عمیقا در سازواری و سازگاری ذاتی با یکدیگر قرار دارند و رفع منطقی نیازهای بشری به آن وابسته است؛ نه عقل در برابر دین ایستاده و نه دین مقابل عقل جبهه گرفته. وحی و عقل از حجتهای الاهی و از منابع معرفت انسانیاند و مکمل هم؛ و این رابطه هماهنگ بین آن دو در تمام آموزههای دین اسلام مشاهده میشود. عدم توجه به رابطه بین عقل و دین محرومیت انسان را از این دو حجت الاهی در پی خواهد داشت.
کلیدواژگان: قرآن، روایات، انسان، عقل، دین -
صفحات 43-64
این پژوهش بر آن است تا معنای واژه لعن را از دیدگاه لغتشناسان و مفسران بررسی نماید. در این پژوهش ضمن بررسی معنای لغوی لعن از دیدگاه لغتشناسان و مفسران، به بازشناسی مفهوم واژه لعن با واژههای همنشین و جانشین در آیات بهکار رفته میپردازد. از جمله نتایج مهم این تحقیق آشکار شدن معانی و مصادیق متعدد این واژه در قرآن کریم و ارتباط نزدیک آن با عذاب و مصادیق عذاب و ارتباط تنگاتنگ آن با افراد موصوف به صفت کفر، شرک، نفاق است. در این مقاله قرابت معنایی این واژه، با معنای واژههایی مانند عذاب و ارتباط نزدیک لعن با مفاهیم «بهله» و «رجیم» نیز آشکار میشود.
کلیدواژگان: لعن، عذاب، مصادیق -
صفحات 65-84
یکی از مباحث مهم در حوزه تفسیر قرآن «مبانی تفسیر» است که هر مفسر قبل از تفسیر باید موضع خود را نسبت به آن مشخص نماید. از آنجا که بسیاری از اختلافات تفسیری ناشی از اختلاف در مبانی تفسیر است. عنایت عالمانه به آن، از ضرورت برخوردار است. از طرف دیگر، علم اصول فقه به عنوان دانشی روشمند موجب پویایی فقه گردیده و میتواند در تفسیر و به خصوص حوزه مبانی تفسیر نقش آفرین باشد. سوال اصلی این پژوهش آن است که کدام دسته از «مباحث مقدماتی اصول فقه» در حوزه «مبانی تفسیر» مستقیم یا غیر مستقیم ایفای نقش نموده، و کیفیت این تاثیر چگونه است؟ پژوهش حاضر با روش کتابخانهای- تحلیلی صورت پذیرفته است. در این بررسی مشخص شد که از جمله مبانی تفسیر که به وسیله اصول فقه مدلل و موجه میشود عبارتند از: مباحث حجیت، امکان و جواز تفسیر، معرفت بخشی و واقعگرایی قرآن، وابستگی معنا به متن و قصد مولف.
کلیدواژگان: اصول فقه، مبانی تفسیر قرآن، مشهور دانشمندان اصول -
صفحات 85-109
از تعالیم روح بخش دین مبین اسلام وادیان آسمانی دیگر (مسحیت و یهودیت) چنین برداشت میشود که هرگز با فردگرایی و بیتوجهی به دیگران موافق و همراه نبوده و محیط مساعد اجتماع را، شرط لازم برای دستیابی به کمال دانسته است. این شرط میسر نمیشود جز در لوای خصیصه مهم همدلی و همزبانی و آن هم برمبنای اصول اعتقادی، بنیادی و اخلاقی. این تحقیق تحت عنوان «مبانی کلامی و اخلاقی همدلی و همزبانی از نگاه آموزههای قرآن کریم و عهدین» و با هدف بررسی مبانی کلامی و اخلاقی آن انجام گرفته است. سوال اصلی تحقیق این است که مبانی نزدیک یا مشترک کلامی و اخلاقی همدلی و همزبانی در قرآن و عهدین کدامند؟ روش تحقیق در این مقاله کتابخانهای تحلیلی است. بررسی منابع اصلی و مرتبط با مساله تحقیق نشان میدهد که از جمله مهمترین مبانی کلامی در قرآن کریم و عهدین عبارتند از: ایمانگرایی، خدامحوری، وحدت در عقیده و هدف، رهبری واحد، تفاهم بیانی و زبانی. و از مهمترین مبانی اخلاقی میتوان به: نیت خیر، تقوا، حسن خلق، احساس مسئولیت، نوعدوستی، و سرانجام عدالتمحوری و انصاف اشاره کرد.
کلیدواژگان: قرآن، عهدین، همدلی، همزبانی، توحید، مسئولیت پذیری -
صفحات 111-128
دعا و مناجات، رازگویی بنده و بیان عجز و نیاز او به پیشگاه خداوند است و مهمترین و برترین عمل به منظور ایجاد و حفظ ارتباط روحی و معنوی انسان با خداوند است. در این میان دعای ابوحمزه ثمالی یکی از ادعیه ارزشمندی است که آن حضرت به ابوحمزه ثمالی، یکی از اصحاب خاص خویش و از راویان حدیث و فقهای بزرگ کوفه تعلیم داده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی سبکشناسانه این دعای شریف میپردازد و آن را درسه سطح: آوایی، نحوی و معنایی بررسی میکند و از این رهگذر گوشههایی از لطایف، دقایق و رموز هنری و ویژگیهای زیباشناختی این دعای شریف را آشکار میسازد. در این دعا ایشان از سطح آوایی برای خلق موسیقی وتاثیرگذاری بیشتر کلام بهره گرفته است و در سطح نحوی، برای انتقال هرچه بهتر وموثرتر مفاهیم و با دقت در اسلوب بیان، از جملههایی با ساختار مختلف بهره برده و لفظ و معنا را هماهنگ نموده است و در سطح معنایی، با تکیه بر علم بیان و بهکارگیری انواع تشبیه، استعاره، مجاز لفظ را در خدمت معنای مورد نظر قرار داده است و در کنار القای مفاهیم به جنبه ادبی و زیباییشناختی نیز توجه داشته است وهمه سطوح فوق حول محور کلی دعا یعنی توحید میچرخند.
کلیدواژگان: امام سجاد(ع)، ابوحمزه ثمالی، دعا، سبک شناسی -
صفحات 129-149
در قرآن و روایات روشهای تربیتی فراوانی از جمله: نصیحت و ارشاد، تشویق و ترهیب، قصهپردازی و... بیان شده است؛ این پژوهش در پی کشف و اثبات یکی دیگر از روشهای تربیتی در قرآن تحت عنوان «القاء و تلقین» است. اصلی کارآمد که به شکل نامحسوسی تحت الشعاع روشهای دیگر از آموزههای والای تعلیمی تربیتی قرآن قرار گرفته است. در این بررسی با استناد به گونههای مختلفی از آیات، میزان بهکارگیری این روش در قرآن و کارآیی آن در زندگی انسانها تبیین شده است؛ روش تحقیق در این نوشتار توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی است. در این راستا تلقینکنندگان ذیل چهار عنوان (خداوند، انسان، ملایکه، جن، شیطان) دستهبندی شدهاند. نتیجه مطالعات ضرورت وجود القاء و تلقین را به عنوان روشی کارآمد در حوزه تعلیم و تربیت -در قرآن و روایات اثبات نموده است.
کلیدواژگان: القاء، تلقین، تربیت، قرآن، روایات
-
Pages 9-24
Nasr Hamed Abu Zeid is one of the contemporary scholars that his opinions and ideas about the components of the Holy Quran is controversial and debatable. Indeed, this issue has led many Islamic sciences scholars to have a critical look at his ideas, as they have written some works in order to considering and rejecting his theories. In this way, his view point of what is and how is the revelation of the Quran to the Prophet Muhammad (p,b,u,h) , is a controversial problem. This article while recognized the concept of revelation, also it explained Nasr Hamed Abu Zeid's view points on this issue. This study has done by using analytical method and examined by criticized considering. At the end of this study, it referred to an important note that Abu Zeid’s approch does not match to clearly words of Quran and infallible Imams Hadith (p,b,u,h).
Keywords: Abu Zeid, revelation, Quran, word, meaning -
Pages 25-41
According to Islam teachings, human being consists of soul- body and has a super power that is called intellect. The creator of human from beginning of creation in provision of their needs has contained either intellect in his creation or offered the "religion" in by Divine prophets. The relation between intellect and religion was paid attention by scholars. Some of them believed to conflict between them and others believed in coordination and interaction between them and some others support and respect to religion and reject the intellect or vice versa. This article is written by analytical-scientific method, aims to answer to this essential problem: what's the relation between intellect and religion According to Islam teachings. This study showed that there is not any conflict between intellect and religion but they have inherent compatibility together so that the response to logic human needs has absolute dependence to this interaction.Neither the intellect stand in front of religion and nor vice versa. The religion and intellect are Divine authority and the most important references human knowledge. The neglect to this special relation between religion and intellect will follow the exclusion from this Divine authority.
Keywords: Quran, Ahadiths, human, Intellect, religion -
Pages 43-64
This research tries to study the word of "cursing" from the view of philologists and commentators. In this research in addition to study the literally meaning of "cursing" from the view of philologists and commentators, has tried that recognize the meaning of cursing by replacing and companion words that used in verses of Quran. The important result is revealing the meaning and various evidence of this word in Quran and the close connection of it with torment and the evidence of torment and people as blasphemy, polytheishy and hypocrisy. In this article in addition to nearness of this word with torment, the meaning of the terms of "bahle " and " rajim" will be revealed.
Keywords: torment, cursing, evidence -
Pages 65-84
One of the most important issues in interpretation of the Quran is the Foundations of Interpretation that each interpreter before interpretation should determine his position Ratio to it. Because many interpretive differences are due to differences in interpretation principles, that pay attention to it is necessary. On the other hand, Principles Jurisprudence Science as a science methodic science and as Logic of understanding cause a dynamics in Jurisprudence and it can has an important role in interpretation, especially in the field of principles of interpretation. The main question of this research is: Which category of discussions of Primary Principles Jurisprudence has directly or indirectly impact in the foundations of Interpretation, and how is the quality of this impact? What are its effects? The method of this study is a Library and analytical method. The important topics of Principles Jurisprudence that has impact in Interpretation of Quran are as follows: Hojjiat (authoritativeness), Possibility and legitimacy of interpretation, significant and realistic attitude in verses of Quran, Dependence of meaning to text and the Author's intention.
Keywords: methodology of jurisprudence, the foundations of interpretation, Holy Quran -
Pages 85-109
According to the spiritual teachings of Islam and other Divine religions (Christianity and Judaism), it can be inferred that they don't agree with individualism and inattention to others and they consider a good society as a necessary condition for achieving to the perfection. This condition isn't met except in the guise of two important features that is sympathy. The present research aims to study the ethical and theological principles of empathy and sympathy in the Quran and Bible. The main question of this research is: what are the common and close ethical and theological principle of empathy and sympathy in Quran and Bible? The method of this study is analytical- library one. The results of this study showed that some of the important theological principles in the way of empathy and sympathy are as follow: Fideism, Monotheism, unity in faith and purpose, the same leadership, verbal understanding, and the important ethical principles are good motivation, piety, moral sense, responsibility, altruism, Justice and fairness.
Keywords: Quran, Bible, empathy, sympathy, monotheism, responsibility -
Pages 111-128
Praying is a servant’s telling secrets and revealing helplessness and need to their God, and the most important and the best practice for the creation and maintenance of a spiritual relationship between man and God. Abu Hamza al-Thumali prayer is one of the valuable prayers which Imam Sajjad (Peace be Upon Him) taught to him. Abu Hamza al-Thumali, one of his special companions, one of the narrators of Hadith and one of the great Fagihs of Kufa. Via a descriptive-analytical method, this paper undertakes a stylistic study of this noble prayer, analyzing it at phonetic, syntactic and semantic levels, thereby revealing a small part of artistic secrets, fine points, and delicacies, and also aesthetic characteristics of this noble prayer. In this prayer He has made use of the phonetic level for the creation of music and better effectiveness of language. At the syntactic level He has used sentences with varying structures and has coordinated the word and the meaning for the better and more effective communication of concepts. In this, attention is paid to the style of expression. At the semantic level, through reliance on eloquence and the use of different types of simile, metaphor, and metonymy, He has put the expression at the service of the intended meaning, paying attention to the literariness and the aesthetic aspect while communicating concepts. All these levels are centered on the general axis of prayer, that of Monotheism.
Keywords: Imam Sajjad (p, b, u, h), Abu Hamza al-Thumali, prayer, Stylistics -
Pages 129-149
There are many training ways for human including advice and guidance, encouragement and scare, tale in Verses and Ahadiths . This research aims to discover and prove another method of training in Quran, that is: Induction and inculcation. It is an efficient principle that has overshadowed by sublime teachings of other Quran methods of training – Education in subtle form. In this study, based on a variety of verses in the Quran and Hadith, the employment of this method in people life is explained. In this way those who inculcate has classified in four participants in the following manner: God, angels, fairies, humans and devil. As a result, this study shows that Induction and inculcation, as a training Method are efficient way in the field of education- Training -In the Quran and Hadith. In this study a descriptive and analytical Method has used by referencing to library resources and documents.
Keywords: Induction, inculcation, Training, Holy Quran, Hadiths