فهرست مطالب

نشریه فقه و اجتهاد
پیاپی 8 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/07/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدجواد فاضل لنکرانی صفحات 9-38

    در علم فقه و اخلاق، برگرفته شده از نصوص شرعی، گناهان به صغایر و کبایر تقسیم می شود. این تقسیم دارای آثار فقهی و اخلاقی متفاوتی است؛ بنابراین نیازمند تحلیل ماهیت و درنهایت تعیین ضابطه برای تشخیص مصادیق و موارد آن است. این نوشتار با مراجعه به نصوص شرعی، اعم از آیات و روایات و به روش کتابخانه ای، مسئله را به صورت تحلیلی انتقادی بررسی می کند.  پژوهش حاضر نشان می دهد گناهان کبیره دارای چهار ضابطه است: 1. وجود روایات صریح بر کبیره بودن یک گناه؛ 2. وجود وعید به آتش درباره مرتکب یک گناه در میان آیات و روایات؛ 3. اعظم شمرده شدن یک گناه از کبایر؛ 4. اعظم شمرده شدن یک گناه از گناه وعید به آتش داده شده.

    کلیدواژگان: گناهان کبیره، گناهان صغیره، ضابطه در کبیره، تعداد کبائر، آثار گناهان
  • محمد قائنی صفحات 39-65

    تقلید از مجتهد زن ازجمله مسایلی است که امروزه بیش از پیش توجه مجامع علمی را جلب کرده و مناسب است در چارچوب نوشته‎ای علمی بررسی شود. نوشتار پیش رو حکم شرعی تقلید از زنان و حجیت فتوای آنان را به صورت تحلیلی انتقادی از منابع فقهی واکاوی می کند. بررسی ادله نفی حجیت فتوای زن برای غیر نشان می‎دهد هیچ کدام از ادله موجود برای رد حجیت فتوای زن کافی نیست؛ حتی ادله‎ای که برای به دست آوردن مذاق شرع ممکن است به آنها تمسک شود نیز دلالت کافی برای اثبات عدم جواز تصدی چنین منصبی از سوی زن را ندارند؛ از سوی دیگر ادله تقلید نیز از شمول حجیت فتوای زنان قاصر است؛ ازاین رو فتوای زن مجتهد برای غیر خودش حجت نیست و این حجیت نداشتن نه به خاطر وجود مانع، بلکه به علت قصور مقتضی و نبود اطلاق در ادله تقلید است. براین اساس اگرچه زنان می توانند به درجه اجتهاد برسند و احکام موردنیاز خود را استنباط و مطابق آن عمل کنند؛ اما فتاوای آنان برای دیگران حجت نخواهد بود.

    کلیدواژگان: مرجعیت، مرجعیت زنان، فتوای زنان، جواز تقلید
  • امیرحسین ایمانی مقدم صفحات 67-90

    استناد به آیات قرآن معتبرترین دلیل در تمام تحقیقات علوم اسلامی اعم از فقه و غیر آن به شمار می رود. با وجود این نحوه استناد اهل بیت: به آیات در موضوعات فقهی گوناگون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این نوشتار با بررسی روایاتی که در آن ایمه اطهار: برای بیان حکم امر به معروف و نهی از منکر به آیات استناد کرده اند، به این مهم می پردازد. دستاورد پژوهش بدین قرار است که تمسک به ظواهر قرآن کریم نه تنها حجت است؛ بلکه اهل بیت (ع) به عنوان یک عالم مرشد برای تبیین احکام امر به معروف و نهی از منکر به آن تمسک کرده اند و سبک اهل بیت (ع) در برداشت از متون آیات، چیزی غیر از اعمال ضوابط عقلایی در برداشت از متون نیست.

    کلیدواژگان: سبک شناسی، استنادات اهل بیت (ع)، ظواهر آیات، ادله قرآنی، امر به معروف، نهی از منکر
  • محمد مهدی کریمی نیا*، سعید کاوه صفحات 91-117

    از مسایل جدید فقهی، مسئله تغییر جنسیت و تاثیر آن بر مسایل ارث است. با پیشرفت های چشمگیر علم جراحی، زمینه و امکان تغییر جنسیت در تمام کشورها فراهم شده است. دراین میان با توجه به شمار نسبتا زیاد افراد تغییر جنسیت یافته در ایران و خلا قانونی در خصوص این اشخاص، مباحثی در فقه و حقوق مطرح می‎شود؛ ازجمله در مورد سهم الارث فرزندان تغییر جنسیت یافته از پدر و مادر و نیز سهم الارث پدر و مادر  تغییر جنسیت یافته از فرزندان خود. روش پژوهش کتابخانه‎ای و جست وجو در منابع فقهی به ویژه بررسی دیدگاه تمام فقهای معاصر شیعه است که دراین باره اظهار نظر کرده اند. یافته پژوهش نشان می‎دهد ملاک ارث فرزندان در فرض تغییر جنسیت آنها، جنسیت کنونی فرزند است و در مورد وضع ارث پدر و مادر تغییر جنسیت یافته، احتمالاتی وجود دارد که از میان آنها، احتمال قوی‎تر این است که اولا رابطه توارث میان پدر و مادر و فرزندان قطع نمی‎ شود؛ ثانیا میزان ارث پدر یا مادری که تغییر جنسیت داده، بر اساس زمان انعقاد نطفه است.

    کلیدواژگان: تبدیل جنسیت، تغییر جنسیت، ارث، ترانس سکشوال، دوجنسی ها، خنثی
  • مرتضی شکریان امیری* صفحات 119-139

    در بحث قضا و شهادت برای قاضی و شاهد، شروط و خصوصیاتی بیان می شود که ازجمله این شروط، شرط حلال زادگی است. بررسی کتاب های فقهی متقدمان نشان می دهد زنازاده نبودن در شهادت شرط است. این در حالی است که در میان متاخران، طهارت مولد به عنوان شرط مطرح شده است. با توجه به اینکه این اختلاف منشا اثر فقهی است و درباره فرد مجهول الحال طبق مبنای قدما مانعی از شهادت وجود ندارد؛ ولی طبق مبنای دیگر احراز طهارت مولد شرط است. نوشتار حاضر با بررسی روایات و دیگر ادله مطرح شده در لسان فقها، این مسئله را بررسی می کند. حاصل پژوهش نشان می دهد با لحاظ روایات صحیحه در مسئله شهادت، دیدگاهی که زنازاده نبودن را شرط می داند، اقوی است؛ اما در مسئله قضاوت به دلیل نبودن ادله کافی، حتی اثبات زنازاده نبودن نیز محل اشکال است.

    کلیدواژگان: طهارت مولد، زنازادگی، قاضی، شاهد، حلال زادگی
  • مهدی مقدادی داودی*، عباس مقدادی داودی صفحات 141-162

    افساد فی الارض یکی از موضوعات شرعیه ای است که از زمان معصومان: تا به امروز واقع شده است؛ به طوری که در روایات شیعه و فقه امامیه، حکم آن ضمن برخی مصادیق آن، همانند معتاد به قتل ذمی، عبد، محتال، ساحر و... آمده است. این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی و بهره گیری از منابع کتابخانه ای و رایانه ای به بررسی روایات و مصادیق عرضه شده در قرآن و کلام فقها پرداخته و ماهیت افساد فی الارض را استخراج کرده که بر مصادیق نو ظهور تطبیق پذیر است. حاصل این پژوهش آن است که ماهیت افساد فی الارض هر عملی است که سبب برهم ریختن نظم و سلامت امنیتی یا اخلاقی یا اجتماعی و یا اقتصادی جامعه شود و موجب تباهی آن جامعه گردد.

    کلیدواژگان: افساد فی الارض، سلب امنیت عمومی، شیوع فساد، مصادیق افساد فی الارض
|
  • Mohammad Javad Fazel Lankarani Pages 9-38

    Referring to the Islamic Sources, jurists have categorized sins into two main groups: minor sins and major sins. This division has different jurisprudential and moral consequences. Therefore, it is necessary to analyze the nature of sins and to determine the criteria for identifying them. With an analytical-critical study of the related Qur’anic verses and hadiths, this article examines the issue. The main approach is to determine whether this categorization is absolute or relative. The results of this study show that there are four criteria for a sin to be identified as a major one: 1. Explicit mention of its magnitude in hadiths; 2. A warning of Hell fire to the perpetrator of it in the Quranic verses and hadiths; 3. To be considered greater than another major sin; 4. To be considered greater than another sin which is warned about of Hell fire.

    Keywords: Major Sins, Minor Sins, Criteria of Major Sins, Number of Major Sins, Absolute Categorization, Relative Categorization
  • Mohammad Qaeni Pages 39-65

    Performing taqlid (the unquestioning acceptance of legal decisions without knowing the basis of those decisions) of a female mujtahid is an issue of growing attention in the academic world. Utilizing the analytical-critical method, this article examines the Shari'a ruling on making taqlid of women and the authority of their fatwas. The results of this study show that none of the evidences proposed against the issue, including the argument of the madhāq-i shari‘at (religious law taste or perceptive aptitude), is sufficient to refute the authority of a woman's fatwa. On the other hand, the arguments concerning the legitimacy of taqlid do not include women's fatwas. As a result, the fatwa of a female mujtahid is not authoritative but for herself.

    Keywords: Authority (Marjaeyat), Women's Authority, Women's Fatwa, Legitimacy of Taqlid
  • Amir Hossein Imani Moghaddam Pages 67-90

    Citation to the Quranic verses is the most valid way to prove a claim in Islamic sciences, including jurisprudence. But how did Ahl al-Bayt (pbuth) cite to the Qur’an in jurisprudential issues is a subject which has received less attention. This article deals with this issue by examining the narrations in which the pure Imams (pbuth) have cited verses to express the ruling of al-amr bi-l-maʿrūf wa-n-nahy ʿani-l-munkar (Enjoining what is right and forbidding what is wrong). The result of this research shows that reliance on the exoteric meaning of the Qur’an is not only authentic but also it has been relied upon by the Ahl al-Bayt (pbuth) as scholars and teachers to explain the rules of enjoining the good and forbidding the evil, and the approach of the Ahl al-Bayt (pbuth) in interpreting the text is to apply.

    Keywords: stylistics, Ahl al-Bayt’s Citations to the Qur’an, Exoteric Meaning of the Qur’an, Qur’anic Evidences, Al-amr bi-l-maʿrūf Wa-n-nahy ʿani-l-munkar (Enjoining What is Right, Forbidding What is Wrong)
  • Mohammad Mahdi Kariminia*, Saeed Kaveh Pages 91-117

    Gender reassignment of parents or children and its effect on the issue of inheritance is a new subject discussed in jurisprudence. With significant advances in surgery, gender reassignment has been possible in all countries. In the meantime, due to the relatively large number of such people in Iran and the legal vacuum regarding them, some issues is raised in jurisprudence and law, including the share of gender reassigned children inherited from their parents, as well as the share of gender reassigned parents inherited from their children. Utilizing library sources, this article examines the views of all contemporary Shiite jurists. The results of this study show that the criterion for children's inheritance is their current gender, but for parents' inheritance there are some possibilities, the most probable one is that the inheritance relationship between parents and children is not cut off; and the amount of the share of inheritance is calculated according to their gender in the time of fertilization.

    Keywords: Gender Reassignment, inheritance, Transsexual, Bisexual, Neutral
  • Morteza Shokrian Amiri* Pages 119-139

    According to Shia jurisprudence a judge or a witness in the court should have some qualifications, one of which is to be legitimately born. Earlier scholars expressed this condition as to not be illegitimately born, while some later ones as to be legitimate. This difference leaves some jurisprudential consequences especially when it is not clear whether one is legitimately born or not. This article examines this issue by examining the hadiths and other evidences presented by jurists. The result of the study shows that according to the sound hadiths, for a witness to bear testimony in the court it is necessary not to be illegitimately born but for a judge neither this condition nor being legitimately born is necessary.

    Keywords: Legitimate Birth, Illegitimate Birth, Judge, Witness
  • Mahdi Meghdadi Davoodi*, Abbas Meghdadi Davoodi Pages 141-162

    “Corruption on earth” is a jurisprudential issue occurring since the time of the Infallible Imams (pbuth) and therefore, is reflected in the Shiite narrations and jurisprudence when discussing the rulings concerning related subjects as the addict to murder of Dhimmis or Slaves, mohtals, sorcerers, etc. With a descriptive-analytical study of library and computer-based resources, this article examines the narrations and examples presented in the Qur’an and the words of the Shia jurists. The results show that the corruption on earth can be defined as any action that disrupts the orderliness and security of the society and its moral, social, and economical health and therefore, causes the destruction of it.

    Keywords: corruption on earth, Deprivation of Public Security, Prevalence of Corruption