فهرست مطالب

اکتشاف و تولید نفت و گاز - پیاپی 23 (تیر 1384)

ماهنامه اکتشاف و تولید نفت و گاز
پیاپی 23 (تیر 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/04/10
  • تعداد عناوین: 13
|
  • صفحات 2-6
  • فریبا عبدی، محمدرضا رضایی صفحات 7-11

    جریان سیالات و انتقال حرارت در حوضه های رسوبی عامل اصلی ایجاد فرایندهای زمین شناسی گوناگون همانند: دیاژنز, مهاجرت هیدروکربن و کانی سازی فلزی است که برای بررسی و مطالعه آنها دو روش به کار گرفته می شود(Chi; Lavoie, 2001) :1- با استفاده از داده های زمین شناسی و ژیوشیمی برای بازسازی الگوها و تاریخ جریان سیالات2- با استفاده از روش های عددی برای حل معادلات دیفرانسیل حاکم بر جریان سیالات و انتقال حرارت در شرایط خاص حوضه رسوبی.

  • حسام شینی کیماسی صفحات 12-18

    در این مقاله, ابتدا مفهوم اصلی تصحیح دینامیکی (NMO) بیان می شود و روابط مربوط به این تصحیح مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه تغییر شکل پالس در اثر تصحیح (کشیدگی NMO), مورد بررسی قرار می گیرد و به صورت ریاضی اثر تصحیح بیان می شود و نشان داده می شود که افزایش در محتوای فرکانسی پایین که از برانبارش نتیجه می شود بزرگ تر از آن چیزی است که پیش بینی شده و همچنین نشان داده می شود که کشیدگی NMO به صورت خطی می باشد.

  • داوود قربانی قاضی جهانی صفحات 18-23

    هدف این تحقیق معرفی سیالات حفاری نوین (استفاده از میکرواسفرهای سیلیکاته) برای حفاری تحت تعادل (UBD) و مناطق آبی عمیق و کاهش صدمات وارد بر سازند هنگام حفاری, عملیات تکمیل, هزینه های حفاری و در نتیجه افزایش راندمان تولید از جمله مزایای استفاده از این سیالات می باشند.

  • بهنام نوروزپور صفحات 24-27

    این مقاله مدلی برای تخمین تراوایی از طریق نگارهای چاه پیمایی در مخازن کربناته ارایه می دهد. این مدل از ارتباط تراوایی با تخلخل بین دانه ای و فابریک سنگ به عنوان مشخصات پتروفیزیکی- زمین شناسی کمک می گیرد. این نوع طبقه بندی فابریک سنگ, مدل زمین شناسی مناسبی را برای تعیین تراوایی بین چاه ها فراهم می سازد. تخلخل و تراوایی بسیار متغیر بوده و نمی توان رابطه مناسبی را برای مخازن کربناته, بین آنها پیدا کرد, اما تغییرات فابریک سنگ در شبکه چینه ای سکانس ها روند منظمی دارد.

  • مهدی اصغرزاده صفحات 28-31

    میدان نفتی ابوذر در شمال غرب خلیج فارس و در 45 کیلومتری شرق جزیره خارک واقع شده است. این میدان در اواخر دهه 50 میلادی کشف شد و در سال 1976 میلادی تولید آن آغاز شد. افق اصلی تولید کننده نفت در این میدان, مخزن ماسه سنگی غار با سن اولیگومیوسن است که به صورت طاقدیس با امتداد شمال غرب, جنوب شرق, با شیب تقریبی 1/5-1 درجه, بین عمق تقریبی 880-820 متر واقع شده است. ارتفاع ستون هیدروکربن 62 متر, شامل 44 متر نفت و 18 متر کلاهک گازی می باشد که بر روی یک سفره آبی با گسترش ناحیه ای قابل ملاحظه قرار گرفته و ساختار زمین شناسی این مخزن ناشی از بر هم نهی چین خوردگی شمال غرب, جنوب شرق کوهزایی زاگرس در اواخر دوره ترشیاری و چین خوردگی های قدیمی تر با روند شمالی- جنوبی در منطقه است.

  • غلامحسین محمدی، عباس گودرزی ارجمند صفحات 32-33

    در طول ده سال گذشته تلاش هایی در راستای مدل کردن روش های مخازن (IOR) با تکنولوژی جدید و پیشرفته انجام گرفته؟, به ثبت رسیده و به تدریج تکمیل شده است و به طور گسترده به صورت بسته های نرم افزاری تجاری در دسترس قرار گرفته  است. با روش مطالعات موردی (Case Studies) امکانات و مزایای جدید مورد بحث و مذاکره بوده و نسبت به اصول تیوریکی نمایان می شوند.

  • مهدی معارفیان، فرید احمدلو صفحات 34-37

    این مقاله دومین مقاله از مجموعه مقالات کاربرد نظریه فراکتال ها در مهندسی نفت است که در این نشریه به نظر شما می رسد. در این مقالات نویسندگان سعی دارند ضمن بیان پاره ای از اصول و تعاریف مربوط به فراکتال ها, گوشه ای از کاربردهای این نظریه را مهندسی نفت در هر مقاله مطرح سازند و تا حد امکان از مخازن ایران نمونه ای را به عنوان مثال بیاورند.

  • داریوش ماسوری، مجید شهرجردی صفحات 38-40

    مباحث اقتصادی در تدوین برنامه های جلوگیری از خوردگی تاسیسات, خطوط لوله و پالایشگاه ها, نقش بسزایی دارد. این موضوع در بهره برداری, فراورش و انتقال نفت و گاز با توجه به محیط های متنوع خورنده (C1,H2S,CO2,...) جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. علی رغم این که انتقال سیالات چند فازی خصوصا در مناطق دریایی, بدون انجام هر گونه عملیات جداسازی بر روی سکو, هزینه های اقتصادی رابه نحو چشمگیری کاهش می دهد, اما از دیدگاه مدیریت خوردگی, مشکلات و مسایل عدیده ای را به وجود می آورد. این مقاله سعی نموده تکنولوژی نوینی را که اخیرا در دنیا, خصوصا مناطق دریایی مورد استفاده قرار گرفته است بر شمرده و مزایا و معایب آن را در مقایسه با روش های متداول ارزیابی نماید.

  • سیروس رحیمی صفحات 41-42

    شیوع آسم در اثر تماس باایزوسیانات ها یکی از مشکلات بهداشت حرفه ای روبه رشد در صنایع پلی اورتان می باشد. در بسیاری از محیط های کاری که در آنها پلی اورتان ها حرارت داده می شود نیز ایزوسیانات ها در هوای محیط کار منتشر می گردد در کار با ایزوسیانات ها همواره باید تدابیر حفاظتی و بهداشتی به کار گرفته شود. زیرا حتی تماس با مقادیر کم ایزوسیانات ها نیز خطرناک است.

  • صفحات 43-48