فهرست مطالب

ماهنامه اکتشاف و تولید نفت و گاز
پیاپی 19 (بهمن 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/11/13
  • تعداد عناوین: 13
|
  • غلامعلی رزاق پناه* صفحه 2
  • سعید شهمیری* صفحات 3-7

    آنچه پیش رو دارید حاصل گفت و گوی اعضای هیات تحریریه نشریه اکتشاف و تولید با مهندس علی اکبر وحیدی آل آقا است که پیرامون مدیریت مخزن, جایگاه کنونی آن در کشور و اقدامات لازم جهت مدیریتی جامع و نظام یافته و بررسی چالش ها و مشکلات مدیریت مخزن, صورت گرفته است. مهندس آل آقا بیش از 35 سال است که در بخش نفت فعالیت می کند.

  • جواد هنرمند* صفحات 8-14

    هدف از بررسی ویژگی های مخزنی, مشخص کردن توزیع فضایی شاخص های پتروفیزیکی مانند تخلخل, تراوایی و اشباع شدگی است. با استفاده از نمودارهای چاه پیمایی, آنالیز مغزه ها, داده های تولید, آزمایش فشار فزاینده مخزن (Pressure buildup) و آزمایش های ردیابی (Tracer tests) می توان مقادیر کمی شاخص های پتروفیزیکی را در مجاورت یک چاه به دست آورد.

  • محمدرضا یوسف پور*، علی چهرازی صفحات 15-18

    در سال های اخیر بهره برداری بهینه از منابع هیدروکربنی و حداکثر تولید با هزینه کمتر, باعث استفاده از داده های لرزه ای برای اکتشاف مستقیم هیدروکربن و همچنین تخمین پارامترهای مخزن و خواص پتروفیزیکی در مخازن تولیدی شده است. بدین منظور روش های مختلفی توسعه یافته اند که تفسیر کمی داده های لرزه ای را با توجه به خصوصیات لرزه ای رد لرزه ها مدنظر دارند.

  • هادی خلیلی* صفحات 19-23

    فرایند چگالش (Condensation) اطراف چاه در یک مخزن گاز-میعانات, زمانی که فشار به زیر نقطه شبنم می رسد, سبب ایجاد منطقه ای می شود که فازهای گاز و میعانات هر دو جریان می یابند. رفتار جریان در این منطقه تحت تاثیر نیروهای لزجت (Viscous) نیروهای مویینگی و نیروی اینرسی (Inertia) است.

  • محمدرضا رحیم زاده مجرد*، سعید سجادیان صفحات 26-28

    مکانیزم استحصال نفت توسط میکروارگانیزم هاتنوع قابل ملاحظه ای بین محصولات تولید شده توسط میکروارگانیزم ها که سبب افزایش بازیافت نفت می شود وجود دارد. این محصولات به استحصال نفت کمک کرده و باعث افزایش بازده جابه جایی می شوند. میکروارگانیزم ها سبب افزایش بازیافت نفت توسط تولید محصولات متابولیکی و مکانیزم های زیر می شوند.

  • حمید پورحسین* صفحات 29-31

    تغییر شرایط زمانی, تغییر در برنامه های راهبردی را ایجاب می کند و نیاز به انتخاب های برنده دارد. این روزها اتمام دوران اکتشاف منابع هیدروکربوری, به طور اغراق آمیزی بیان می شود. در حالی که اکتشاف - عامل رشد صنایع نفتی- در حال پیشرفت می باشد. لازم است شرکت های نفتی با این واقعیت روبرو شوند و برنامه های راهبردی خودشان را با آن تنظیم نمایند و یا به فعالیت دیگری غیر از اکتشاف بپردازند.

  • مهدی معارفیان*، فرید احمدلو صفحات 32-34

    ریشه هندسه فراکتال ها به اواخر قرن نوزدهم میلادی بر می گردد زمانی که ریاضیدانان اولین چالش ها ومشکلات را در اصول هندسه اقلیدسی مشاهده نمودند. ایده ابعاد فراکتالی برای اولین بار در سال 1919 میلادی  توسط یک ریاضیدان آلمانی به نام F.Hausdorf در مورد اشکال ریاضی با ساختار زیر مطرح گردید که این ایده توسط یک ریاضیدان روسی به نام A.S.Besicovitch بسط و توسعه داده شد.

  • حمید میاحی* صفحات 35-37

    حدود 42 میلیارد بشکه, یکی از بزرگترین میادین نفتی در جنوب غربی ایران است. این میدان شامل دو مخزن آسماری و بنگستان می باشد. میدان مذکور در سال 1342 هجری شمسی با حفر اولین چاه در آن, کشف شد.  مخزن آسماری این میدان یک مخزن لایه ای (layered) و دارای پنج لایه است که عمده تولید میدان مارون (حدود 98%) از مخزن اخیر می باشد. با ضریب بازیافت حدود 27 درصد و تولید روزانه فعلی 530 هزار بشکه در روز مخزن آسماری مارون یکی از مخازن با ارزش نفتی ایران محسوب می شود.

  • ندا مالکی* صفحات 38-44

    اصلاح زیستی به وسیله گیاه, استفاده از گیاهان و میکروارگانیزم های همراه آنها برای پاکسازی در جای خاک های آلوده, سازوکاری است با امکان (استعداد) پاک سازی موثر و ارزان برای طیف وسیعی از پسماندهای آلی و معدنی که دایما در حال تکامل می باشند. در این مزایا, محدودیت ها و هزینه های اصلاح زیستی توسط گیاه در مقایسه با روش های گزینه ای شامل کاهش طبیعی, مهندسی و روش میکروبی اغلب مورد بحث قرار می گیرد.

  • صفحات 45-48
  • صفحه 49

    با به کارگیری دومین دستگاه فراورش سیار نفت (MOT) در مناطق نفت خیز جنوب, نفت ناشی از احیا و تعمیر 40 حلقه چاه در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون بازیافت می شود. براساس قرارداد با شرکت سازنده, این دستگاه در مدت 24 ماه روی 80 حلقه چاه در مناطق نفت خیز جنوب عملیات خواهد داشت که از این تعداد حدوود 40 حلقه چاه در حوزه فعالیت این شرکت قرار دارد.

|