فهرست مطالب

مطالعات مدیریت ترافیک - پیاپی 58 (پاییز 1399)

فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک
پیاپی 58 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/11/05
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عطا غفاری گیلانده، ابراهیم فیروزی مجنده*، الهام شکرزاده فرد صفحات 1-36

    عدم توجه به ضوابط برنامه ریزی شهری در مکان یابی و ایجاد کاربری های مختلف و عدم توازن در پراکنش این تسهیلات در سطح شهر، باعث تراکم آنها در مناطق خاصی از شهر اردبیل و در نتیجه جذب سفرهای ترافیکی به این مناطق شده است. این مسئله باعث بروز مشکلاتی از جمله ازدحام ترافیکی در مناطق خاصی از شهر شده است که در نگارش پیش رو به بررسی آن پرداخته می شود. از این رو در تحقیق حاضر، هم بستگی فضایی کاربری اراضی شهری و ازدحام ترافیکی شهر اردبیل به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از قابلیت های تحلیلی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) و نرم افزار GeoDaمورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است؛ تا میزان اثرگذاری کاربری های شهری در وضعیت ترافیکی شهر اردبیل مورد سنجش قرار گیرد. به منظور گردآوری داده های موردنیاز تحقیق از روش اسنادی استفاده شده است و به منظور تحلیل یافته ها از قابلیت آمار فضایی نرم افزارهای ذکرشده استفاده شده است. در تحقیق حاضر تعداد 7 متغیر فاصله از کاربری های آموزشی، اداری و کاربری درمانی، تراکم کاربری های مسکونی، تجاری، صنعتی و کاربری تفریحی به عنوان متغیر مستقل و متغیر ازدحام ترافیکی در سطح محلات شهر اردبیل به عنوان متغیر وابسته تعیین شده و درنهایت بعد از محاسبات خطای افزونگی، سیگما و سایر پارامترهای مربوطه، تعداد چهار متغیر فاصله از کاربری های اداری و درمانی و تراکم کاربری مسکونی و تجاری به عنوان متغیر توضیحی در مدل سازی نهایی مورد استفاده قرار گرفته است. شایان ذکر است که مقادیر R2و R2تعدیل شده به دست آمده از مدل سازی ازدحام ترافیکی با استفاده متغیرهای عملکردی (کاربری اراضی) به ترتیب برابر 95/0 و 92/0 بوده است. مقادیر سیگما نیز برابر 1032 و میزان آکاییک هم برابر با 4410 بوده است که نشان دهنده دقت بالای مدل است. نتایج تحقیق نشان دهندهاثرگذاری مولفه های عملکردی (کاربری اراضی شهر) در تغییرات میزان ازدحام ترافیکی شهر اردبیل است.

    کلیدواژگان: کاربری اراضی شهری، ازدحام ترافیکی، همبستگی فضایی، شهر اردبیل
  • فرزانه نوری، امیررضا ممدوحی*، ایمان فرزین صفحات 37-69

    قیمت گذاری تراکم راه کاری مناسب برای کاهش تراکم و آلودگی محیط زیست است. اجرای این سیاست به علت نگرش منفی عموم مردم، همواره با چالش روبه رو است. این پژوهش به لحاظ نوع، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی است. هدف این مقاله، تحلیل اثرات متغیر های تعدیل کننده در سه دسته اقتصادی- اجتماعی، اجتماعی- روان شناختی و ویژگی سفر کاربران بر روابط بین متغیرهای نهان نگرشی و میزان پذیرش طرح ترافیک جدید شهر تهران است. از این رو از اطلاعات حاصل از داده های گردآوری شده از توزیع 455 پرسش نامه رجحان آشکار شده به صورت تصادفی ساده در سال 1397 در محدوده طرح ترافیک استفاده شده است. نتایج بیان گر تاثیرگذاری متغیرهای نگرشی مانند اثربخشی درک شده از طرح، عملکرد مسیولان، نگرش نسبت به قیمت گذاری و ویژگی های طرح بر میزان پذیرش طرح ترافیک است. از میان متغیرهای منظورشده، اثربخشی درک شده از طرح (25/0) بیشترین اثر مثبت و عدم اطمینان به مسیولان (09/0-) اثری منفی بر میزان پذیرش دارند. میزان آشنایی افراد با طرح رابطه بین نگرش نسبت به ویژگی های طرح و میزان پذیرش طرح و وسیله اصلی سفر کاربران رابطه بین اثربخشی درک شده از طرح و میزان پذیرش طرح را تعدیل می کند. علاوه بر آن، متغیرهای جنسیت و تحصیلات فاقد اثرات تعدیل کننده بر روابط بین متغیرهای نگرشی و پذیرش طرح هستند.

    کلیدواژگان: قیمت گذاری تراکم، پذیرش عمومی، ویژگی سفر کاربران، اثربخشی درک شده از طرح، عملکرد مسئولان، نگرش نسبت به قیمت گذاری
  • کرامت الله شعله، سید سعید کشفی*، مراد علی کیامهر صفحات 71-94

    نظرات کارشناسی در اثبات دعاوی از جایگاه ویژه ای برخوردار است زیرا به عنوان قرینه ای در راستای افزایش علم قاضی در تشخیص دقیق و قریب به عدالت در یک موضوع تخصصی کاربرد دارد. با توجه به این اهمیت، بایستی در تهیه نظرات کارشناسی و ایجاد وحدت رویه در این مسیر، نسبت به شناخت دلایل موجب اختلاف در ارایه نظرات کارشناسی اقدام کرد و پس از شناخت، نسبت به رفع آنها اقدام کرد؛ این پژوهش، رسالت این امر مهم را بر عهده دارد. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق از طریق بررسی اسنادی تعداد 50 فقره پرونده تصادفات که کارشناسان رسیدگی کننده، آرا و نظرات متفاوتی درباره تصادف ارایه داده بودند و بررسی نظرات تعداد 100 نفر از کارشناسان تصادفات در قالب پرسش نامه ای 26 سوالی در طیف لیکرت، شکل گرفت. نتایج ابتدا با استفاده از آمارهای توصیفی و سپس با استفاده از نرم افزار spssو آزمون T تک نمونه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی های اسنادی این تحقیق نشان داد که کارشناسان در مباحث اعمال تبصره سه ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات، دخالت سرعت در علت تامه تصادف، تصادفات ساختگی و تصادفات عابران پیاده دارای بیشترین اختلاف نظر هستند. هم چنین نتایج حاصل از پرسش نامه با استفاده از آزمون فریدمن رتبه بندی شد که ضعف در تجهیزات و فناوری، ضعف در آموزش و ضعف در قوانین و مقررات به ترتیب از مهم ترین دلایل اختلاف آرای کارشناسان است. به منظور نیل به رویه ای یکسان در ارایه نظرات کارشناسی و کاهش اختلافات در این راستا، که در واقع مقدمه صدور آرای قضایی واحد و نزدیک به عدالت خواهد بود، شناخت علل اصلی تصادفات، امری اجتناب ناپذیر است. این مهم از طریق به روزرسانی تجهیزات و فناوری های موثر در این زمینه، افزایش آموزش های تخصصی و اصلاح قوانین و مقررات موجود ممکن خواهد شد.

    کلیدواژگان: تصادف، کارشناس، اختلاف آرا، نظرات
  • یزدان صیقل*، امیر ایرانی، محمد میرزایی صفحات 95-124
    امروزه نگرش ریسک مدار به دلیل عطف توجه به مقدمات و مراحل قبل از وقوع جرایم جایگاه قابل توجهی در میان سیاست گذاران جنایی پیدا کرده است. این مهم درباره جرایم و تخلفات حادثه ساز رانندگی، با توجه به وضعیت های پیش جنایی منتهی به وقوع آنها، در مقررات فراملی و گزارش های جدید سازمان بهداشت جهانی با موضوع ایمنی حمل ونقل، منعکس و معیاری برای تبیین و قانون گذاری جامع در این راستا است. این تحقیق درصدد پاسخ به این سوال اساسی است که عوامل موثر ریسک مدار بر تدوین سیاست جنایی درخصوص حوادث رانندگی کدام است؟ پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ روش اجرا، توصیفی- اسنادی بوده و جمع آوری اطلاعات در آن از طریق بررسی اسنادی و فیش برداری از منابع کتابخانه ای و مدارک پژوهشی فارسی و انگلیسی صورت گرفته است. به نظر می رسد که عمده مصادیق عوامل ریسک مدار به رفتارهای خودخواهانه بسیاری از رانندگان مرتبط است که سیاست جنایی ایران پاسخ های قانونی موثری در جهت کاهش ریسک این رفتارها از قبیل الزام به شرکت مجدد در آزمون های رانندگی صلاحیت بخش و دوره های آموزشی حقوق و تکالیف رانندگان اتخاذ نکرده است. باوجود این که قانون رسیدگی به جرایم و تخلفات رانندگی به برخی از یافته های ریسک مدار توجه کرده ولیکن بیشتر تمرکز آن پس از وقوع حوادث رانندگی است و در واقع به جای اتخاذ رویکرد پیش جنایی و توجه به الزامات و تدابیر پیش گیرانه، دارای رویکردی پساجنایی و واکنشی بوده و عوامل ریسک مدار موثر بر حوادث رانندگی در این قانون مغفول مانده است؛ لذا پیشنهاد می شود که سیاست جنایی تقنینی در این خصوص به صورت مدون و با تاکید بر عوامل ریسک مدار اصلاح شود.
    کلیدواژگان: عوامل ریسک مدار، ایمنی حمل ونقل، حوادث رانندگی، سیاست جنایی
  • حمید میرزاحسین*، امیرعباس رصافی، زهرا جمالی صفحات 125-148

    وابستگی جوامع امروزی به خودرو، مشکلاتی را در پی داشته است؛ این امر، برنامه ریزان شهری را بر آن داشت که به دنبال دست یابی به راه حل هایی جهت بهبود دسترسی به شیوه های مختلف سفر در شبکه حمل ونقل باشند. یکی از موثرترین راه کارهای ممکن، طراحی معابر با رویکرد خیابان کامل است؛ که راحتی، دسترسی و ایمنی کاربران را فراهم می کند. طراحی این خیابان مستلزم در نظر گرفتن نیاز کاربران اعم از سواره و پیاده، دوچرخه سواران،رانندگان و یا کاربران حمل ونقل همگانی به ترددی ایمن، پاک، راحت و روان است. در این مقاله سعی بر این است تا با بررسی معضلات ترافیکی جوامع شهری درحال توسعه، راه کاری در راستای کاهش ترافیک معابر، افزایش دسترسی، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات ارایه شود. یافته ها حاکی از آن است که رویکردهای مدیریت تقاضای استفاده از وسیله نقلیه شخصی مانند حمل ونقل فعال و توسعه با محوریت حمل ونقل همگانی می توانند مکمل یکدیگر باشند. هم چنین جهت جلب تمایل شهروندان می توان از شاخص دسترسی به عنوان عامل کلیدی بین حمل ونقل فعال و توسعه با محوریت حمل ونقل همگانی استفاده کرد. این شاخص عملا نقطه اشتراک رویکرد عدم توجه به وسیله نقلیه شخصی و اولویت دادن به حمل ونقل انسان محور است که به عنوان مشوق، ارتباط دهنده این نگاه تعاملی است. درنهایت، با ترکیب راه کارهای مدیریت سیستم های حمل ونقل و کاربری زمین مانند رویکرد توسعه با محوریت حمل ونقل همگانی و خیابان کامل، امکان بهبود دسترسی در شبکه حمل ونقل شهری فراهم خواهد شد.

    کلیدواژگان: توسعه، حمل ونقل فعال، خیابان کامل، دسترسی، حمل ونقل همگانی
  • تاثیر سامانه توزین در حال حرکت بر ارتقای عملکرد برخورد با تخلفات ترافیکی
    کامران رحیم اف، مصطفی معصومی*، مسعود مرشدی، کبری محمدی صفحات 149-172

    امروزه فناوری اطلاعات برای حل مشکلات حمل‌ونقل بسیار موردتوجه کارشناسان قرار گرفته است. سیستم توزین در حال حرکت یکی از روش‌های هوشمند برای کنترل وزن وسایل عبوری از یک مقطع راه است. با نصب این سیستم در نزدیکی پلیس‌راه‌ها می‌توان اطلاعات بسیار مفید و کاربردی از ترافیک جاده به‌دست آورد. هدف اصلی این مقاله، تاثیر سامانه توزین در حال حرکت بر ارتقای عملکرد برخورد با تخلفات ترافیکی (محور تهران- حسن‌آباد) است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، یک مطالعه توصیفی از نوع علی مقایسه‌ای است. به‌منظور گردآوری داده‌های موردنیاز از روش اسنادی استفاده شده است. داده‌های میزان تخلفات اضافه‌بار وسایل‌نقلیه باربری، قبل و بعد از نصب سیستم توزین در حال حرکت با استفاده از چک لیست محقق‌ساخته از نهادهای رسمی از جمله سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران و پلیس‌راه تهران- حسن‌آباد جمع‌آوری‌شده است.جامعه آماری این پژوهش، کلیه وسایل نقلیه باربری هستند که در محور تهران- حسن‌آباد در مقطع زمانی یک‌ساله پیش از راه‌اندازی سامانه (سال 98) و دوماه پس از راه‌اندازی و فعال‌بودن (ماه‌های فروردین و اردیبهشت 99) تردد داشتند که به‌صورت تمام‌شمار مدنظر قرار گرفته‌اند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد، میزان تشخیص تخلفات اضافه‌تناژ توسط سیستم توزین در حال حرکت در دوماهه سال 99 در مقایسه با تخلفات اضافه‌تناژ شناسایی‌شده توسط عوامل پلیس‌راه در دوماهه سال 98 و حتی کل سال‌ 98، افزایش چشم‌گیری داشته است.

    کلیدواژگان: سیستم توزین در حال حرکت، تخلف رانندگی، بار ترافیکی
|
  • Ata Gafari Gilandeh, Ebrahim Firouzi Mejandeh *, Elham Shokrzadeh Fard Pages 1-36

    Lack of attention to urban planning criteria in locating and creating different land uses and imbalance in the distribution of these facilities in the city, has caused their density in certain areas of Ardabil and as a result has attracted traffic trips to these areas. This has caused problems such as traffic jams in certain areas of the city, which will be discussed in the following article. Therefore, in the present study, spatial correlation of urban land use and traffic congestion in Ardabil city with descriptive-analytical method and using analytical capabilities of Geographic Information System (GIS) and GeoDa software has been measured and evaluated to the extent of effectiveness urban land uses should be measured in the traffic situation of Ardabil city. In order to collect the required data for the research, the documentary method has been used and in order to analyze the findings, the spatial statistics capability of the mentioned software has been used. In the present study, 7 variables of distance from educational, administrative and medical land uses, density of residential, commercial, industrial and recreational land uses as independent variables and traffic density variables in Ardabil neighborhoods as dependent variables were determined. Finally, after redundancy error calculations, Sigma and other related parameters, in the final modeling four variables, such as distances from administrative and medical land use and residential and commercial land use density were used as explanatory variables. the results of the study indicate the high impact of the density of these land uses in ...

    Keywords: Urban land use, Traffic Congestion, spatial correlation, Ardabil city
  • Farzaneh Noori, A. Mamdoohi *, Iman Farzin Pages 37-69

    Congestion pricing is an effective solution to traffic congestion alleviation and environmental pollution. Implementation of this policy is always challenged by public negative attitudes. In this study, effects of moderating variables in three categories (socioeconomic: gender, education, and travel mode; socio-pcychocognitive: familiarity with this policy; and travelers’ characteristics: registration status in my Tehran website) is analyzed on the relationship between latent variables and acceptance rate of new congestion pricing scheme of Tehran. Data collected from a face-to-face survey of 455 stated preference questionnaires administered in 2018, is used for modeling purposes. Therefore, structural equation modeling and multi-group analysis are used. Model results show that variables such as perceived effectiveness, attitude towards pricing, and design features affect acceptance rate of the new congestion pricing scheme of Tehran. From among the variables used in modeling, perceived effectiveness (0.25) has the highest positive effect and distrust of officials (-0.09) a negative effect on the acceptance rate. People's familiarity with the new policy moderates the relationship between attitudes toward pricing and acceptance; and travel mode moderates the relationship between perceived effectiveness and acceptance. In addition, gender and education variables have no moderating effects on the relationships between attitudes and acceptance. The findings of the present study suggest that policymakers focus on improving public attitudes and informing people about the benefits of congestion pricing in order to maximize acceptance of pricing schemes.

    Keywords: Congestion Pricing, Public Acceptance, Multi-group analysis, Structural Equation Modeling
  • Keramat Allah Shoaleh, Seyyed Saeid Kashfi *, Morad Ali Kiyamehr Pages 71-94

    Expert opinions have a special place in proving claims because they are used as a counterpart in order to increase the judge's knowledge in identifying a specialized subject. Due to this importance, in preparing expert opinions and creating a unity of procedure, it is necessary to recognize the reasons for differences in presenting expert opinions, and after recognizing them, to take action to eliminate them, which is the mission of this important research.In terms of the purpose of this research, it is applied and in terms of method, it is descriptive-survey. A 26-item questionnaire was formed in the Likert scale. The results were first analyzed using descriptive statistics and then using SPSS software and one-sample t-test.

    Findings

    Documentary studies of this study showed that experts have the most disagreement on the issues of applying Note 3 Article 14 of the Law on Investigation of Violations, speeding intervention in the cause of total accidents, fake accidents and pedestrian accidents. Also, the results of the questionnaire were ranked using Friedman test. Weakness in equipment and technology, weakness in education and weakness in rules and regulations, respectively, are the most important reasons for differences of opinion of experts.

    Conclusion

    In order to achieve the same procedure in providing expert opinions and reducing differences, recognizing the root causes of accidents is inevitable. This will be possible by upgrading effective equipment and technologies in this field, increasing specialized training, and amending existing laws and regulations.

    Keywords: Accident, Expert, Disagreement, Theory
  • Yazdan Seyghal *, Amir Irani, Mohammad Mirzaei Pages 95-124
    Background and Aim
    Today, risk-oriented attitude has found a significant place among criminal policymakers due to the attention paid to the pre-crime stages and stages. This is important for transnational traffic offenses and offenses, given the pre-criminal situations that occur, reflected in transnational regulations and new WHO reports on the subject of transportation safety, and a criterion for comprehensive explanation and legislation in this regard. Therefore, criminal policymakers should, while recognizing and comprehensively counting the risk factors affecting the occurrence of traffic accidents, take action to draw the relevant differential regulations.
    Method
    In terms of applied purpose, the present study is descriptive-documentary in terms of implementation method and data collection has been done through documentary review and filing of library resources and Persian and English research documents.
    Findings
    It seems that most of the examples of risk factors are related to the selfish behaviors of many drivers. Iran's criminal policy has not adopted effective legal responses to reduce the risk of such behaviors, such as requiring re-participation in qualifying driving tests and driver rights and training courses.
    Conclusion
    Despite the fact that the law on investigating traffic crimes and violations, instead of adopting a pre-criminal approach and paying attention to the requirements and preventive measures, it has a post-criminal and reactionary approach and the risk factors affecting traffic accidents are neglected in this law. And be corrected by emphasizing risk-oriented factors
    Keywords: risk factors, Transportation Safety, traffic accidents, Criminal Policy
  • Hamid Mirzahossein *, Amirabass Rassafi, Zahra Jamali Pages 125-148

    Increasing car dependency has directed urban planners to seek solutions to improve transportation network performance. One of the most effective solutions to solve this issue is to design a complete street that provides easy access and safety. This street design requires considering users' needs, whether on foot, by bike, or any non-motorized vehicles. In this paper, we first examine the traffic problems of the developing cities and then introduce the complete street approach by considering transit-oriented development (TOD) zones. These two approaches are based on travel demand management (TDM) solutions and sustainable explanations of Human-centered transportation (HCT). TOD makes the interaction between transport and land-use discipline, and active transport helps urban planners with clean and safe mobility. As both of them affect traffic analysis zones (TAZ), we try to find their intersections. Thus, this paper shows the accessibility as an interaction of complete street and TOD. Results show that accessibility can be used as the most critical index between public transport as a core of TOD and active transport to encourage citizens to reduce their dependence on private-motorized vehicles. Therefore, the role of accessibility and its importance of making the interaction in transportation and urban form could be more apparent by finding these new approaches and seeing the primary measure of effectiveness.

    Keywords: Active Transport, Transit-Oriented Development, Complete Street, Accessibility