فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال نوزدهم شماره 10 (پیاپی 141، دی 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/11/05
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضائیان* صفحات 1013-1014

    تا کنون در مجله دانشگاه، پیرامون مطالعه مستمر یک مقاله قبل از چاپ آن توسط نویسندگان، نکات مهمی را به رشته تحریر در آورده ایم [3-1]. مطالعه ی چند باره یک مقاله، قبل از آن که مقاله منتشر گردد، کمک می نماید تا نویسندگان هر گونه خطای احتمالی در نگارش مقاله را متوجه شده و آن ها را مرتفع نمایند. این امری حیاتی است که به گسترش دانش صحیح، کمک شایانی می نماید. با این وجود، در سخن سردبیری حاضر قصد داریم که نویسندگان یک مقاله را تشویق نماییم که مقالات چاپ شده خود را نیز بخوانند. هدف از خواندن یک مقاله تازه منتشر شده توسط نویسندگان آن، چیست؟ مجلات، معمولا تمایل دارند هرگونه خطای موجود در یک مقاله را قبل ار انتشار آن، برطرف نمایند. با این وجود، آنها ممکن است در موقعیت های استثنایی، یعنی اگر خطای بسیار مهمی در متن مقاله وجود داشته باشد که قبل از چاپ آن برطرف نگردیده، اقدام به انتشار Corrigendum (خطای نویسندگان) یا اراتم Erratum  (خطای مجله) بنمایند [4]. بنابراین، به ویژه برای کسانی که در حوزه سلامت کار می کنند، اطمینان از انتشار بدون اشتباه نتایج مطالعه شان، حایز اهمیت فراوانی است. از همین رو، آن ها باید هر گونه خطای احتمالی در متن مقاله منتشر شده خود را مشخص و به دست اندرکاران مجله اعلام نمایند [5]. خواندن مقاله منتشر شده توسط نویسندگان حتی در یک بازه زمانی طولانی تر نیز مجددا توصیه می گردد. منتهی هدف از این بازخوانی در یک بازه زمانی طولانی تر، ضرورتا پیدا کردن خطاهای احتمالی در چاپ مقاله نیست. بلکه هدف این باز خوانی، دست یافتن به یک برداشت متفاوت است. این برداشت متفاوت ممکن است منجر به انجام یک مطالعه جدید گردد. هم چنین، ممکن است به نویسندگان کمک نماید که مقالات مشابه در دست نگارش خود را با الهام از مقالات منتشر شده خود، به شیوه ی مناسب تری به رشته تحریر در آورند. بالاخره، هدف دیگر بازخوانی مقاله در یک بازه زمانی طولانی تر، دست یافتن به احساس رضایت از انتشار مقاله ای است که نویسندگان برای آن زحمات فراوانی را متحمل شده اند [5].

    کلیدواژگان: خطای نویسندگان، مقالات منتشر شده خودتان
  • طاهره زارعی محمودآبادی، علی اصغر ابراهیمی، محمدحسن احرامپوش، هادی اسلامی* صفحات 1015-1034
    زمینه و هدف

    عنصر بور به طور گسترده در مواد اولیه و فاضلاب صنایع کاشی یافت می شود و حذف آن از محیط های آبی بسیار پیچیده است. این مطالعه با هدف تعیین حذف بور از فاضلاب صنعت کاشی و سرامیک با استفاده از فرآیند انعقاد و لخته سازی به همراه جذب سطحی انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع آزمایشگاهی بود. در ابتدا برای فرآیند انعقاد پارامترهای pH بین 5 تا 11، غلظت های 150 تا 450 میلی گرم بر لیتر پلی آلومینیوم کلراید (Poly-aluminum chloride) و غلظت های  5/0 تا 5/2 میلی گرم بر لیتر  پلیمرهای آنیونی و کاتیونی مورد بررسی قرار گرفت. سپس در فرآیند جذب، تاثیر مقادیر مختلف pH (2تا 7) در زمان های تماس 5 تا 20 دقیقه آزمایش شد. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون آنالیز گردید.

    یافته ها

    نتایج نشان داد، که درصد حذف بور توسط پلی آلومینیوم کلراید در pH بهینه برابر 8 و غلظت 400 میلی گرم بر لیتر، 7/35 درصد بدست آمد و در ترکیب با 5/1 و 5/2 میلی گرم بر لیتر پلیمر آنیونی و کاتیونی راندمان حذف 2/54 درصد (از 35 به 16 میلی گرم بر لیتر) مشاهده شد. سپس در فرایند جذب با pH بهینه برابر 5 و زمان تماس 15 دقیقه، راندمان حذف 50 درصد (از 16 به 8 میلی گرم بر لیتر) بدست آمد. بررسی ایزوترم ها در فرایند جذب نشان داد، جذب بور از ایزوترم Freundlich و سنتیک درجه اول پیروی می کند.

    نتیجه گیری: 

    با توجه به نتایج حاصله، فرآیند تلفیقی انعقاد و لخته سازی با جذب، می تواند به عنوان یک فرآیند موثر در حذف بور معرفی شود.

    کلیدواژگان: انعقاد، لخته سازی، جذب سطحی، بور، فاضلاب صنعتی
  • حسین مرادی مخلص*، شهاب الدین باقری صفحات 1035-1052
    زمینه و هدف

    استفاده از مداخلات تلفیقی در کودکان اتیسم در حال گسترش است. علاقه کودکان اتیسم به موسیقی و توانایی درک آن می تواند در مداخلات درمانی موثر واقع شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر محیط تلفیقی مبتنی بر موسیقی بر مهارت های رشد حرکتی در کودکان اتیسم انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنی ها به روش نمونه گیری در دسترس از بین کودکان مبتلا به اوتیسم در مرکز اوتیسمی روزنه همدان در سال 1398 انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در مجموع 15 کودک اتیسم گروه مداخله را تشکیل دادند و 15 کودک اتیسم گروه کنترل را تشکیل دادند. گروه آزمایش یک برنامه تمرینی همراه با موسیقی را به مدت 12 هفته انجام دادند و گروه کنترل فقط یک برنامه تمرینی 12 هفته ای را انجام دادند. داده ها با فرم دموگرافیک، و مقیاس آزمون رشد حرکتی Lincoln-Oseretsky جمع آوری شد. از آزمون هایt  مستقل و "آنالیز کواریانس تک متغیره" برای سنجش تاثیر مداخله موسیقی استفاده شد.

    یافته ها: 

    مشخص شد که میانگین نمره مقیاس Lincoln-oseretsky در گروه مداخله در پس آزمون به طور معنی داری بالاتر از پیش آزمون بود(05/0<P).

    نتیجه گیری

    نتایج نشان داد که محیط تلفیقی مبتنی بر موسیقی می تواند در رشد مهارت های حرکتی در کودکان مبتلا به اوتیسم موثر باشد. بنابراین، مداخله تلفیقی شامل موسیقی در کنار سایر روش های درمانی می تواند منجر به نتایج مفیدی در بهبود عملکرد کودکان مبتلا به اتیسم شود.

    کلیدواژگان: محیط تلفیقی، موسیقی، رشد حرکتی، اتیسم
  • سجاد بشرپور*، شیرین احمدی، فاضله حیدری صفحات 1053-1070
    زمینه و هدف

    حساسیت به تعاملات بین فردی و تعارضات زناشویی نقش مهمی در گرایش به اعتیاد اینترنت فرزندان دارد. پژوهش حاضر با هدف مدل یابی اعتیاد به اینترنت بر اساس حساسیت بین فردی و تعارض زناشویی والدین با میانجی گری کنترل هدفمند در دانش آموزان انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش حاضر توصیفی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1399 بود. تعداد 239 نفر از این افراد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. دانش آموزان به پرسش نامه های اعتیاد به اینترنت، کنترل هدفمند، حساسیت بین فردی و تعارضات زناشویی والدین پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی Pearson و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که اعتیاد به اینترنت با نمره کل حساسیت بین فردی (57/0=r، 001/0>p) و تعارض زناشویی والدین (36/0=r، 001/0>p) ارتباط مثبت و با کنترل هدفمند (44/0-=r، 001/0>p) ارتباط منفی دارد. هم چنین کنترل هدفمند با نمره کل حساسیت بین فردی (21/0-=r، 001/0>p) و تعارض زناشویی والدین (17/0-=r، 001/0>p) ارتباط منفی دارد. شاخص های برازش مدل نیز حساسیت بین فردی و تعارضات زناشویی بر اعتیاد به اینترنت را با میانجی گری کنترل هدفمند تایید کرد.

    نتیجه گیری

    نتایج این پژوهش می تواند در ایجاد برنامه های کاربردی و کارگاه های آموزشی برای نوجوانانی که دارای اعتیاد به اینترنت هستند و نیز در پیش گیری از اعتیاد به اینترنت به کار گرفته شود.

    کلیدواژگان: اعتیاد به اینترنت، کنترل هدفمند، حساسیت بین فردی، تعارضات زناشویی والدین، دانش آموزان، اردبیل
  • مهنوش روان، حسین مددی*، غلامرضا سبزقبایی صفحات 1071-1088
    زمینه و هدف

    بیمارستان ها به عنوان مهم ترین مراکز حساس جمعیتی در هر شهر باید در مناطقی با کیفیت هوای مناسب قرار داشته باشند. این مطالعه با هدف تعیین میزان اثرپذیری کیفیت هوا با استفاده از مدل (California Puff) CALPUFF در محوطه های بیمارستان های شهر آبادان از پالایشگاه نفت انجام شده است.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی بر روی نحوه پراکنش دو گاز دی اکسید گوگرد (sulfur dioxide; SO2) و دی اکسید نیتروژن (nitrogen dioxide; NO2)  ناشی از واحد کاتالیستی پالایشگاه نفت آبادان برای 12 ماه سال 1397 انجام شد. داده هایی که برای اجرای مدل CALPUFF در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت، شامل داده های هواشناسی سطحی و جو بالا، نقشه کاربری اراضی و مشخصات فیزیکی دودکش ها و غلظت آلاینده های خروجی از آن ها بود.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که بیش ترین پراکنش غلظت دی اکسید گوگرد بر اساس استاندارد یک ساعته در دی ماه بوده است، و غلظت این گاز برای تمام ماه های سال بالاتر از حد مجاز بوده است. بیشینه پراکنش غلظت دی اکسید نیتروژن یک ساعته در دی ماه بالاتر از حد استاندارد ارزیابی شد. میزان SO2 و NO2 یک ساعته در فاصله کم تر از 1500 متری دودکش ها، بالاتر از حد مجاز بود. غلظت آلاینده های گازی در فضای آزاد تمامی محوطه های بیمارستانی پایین تر از حد استاندارد بود.

    نتیجه گیری

    وسعت زیاد محدوده پالایشگاهی و محدود بودن گستره انتشار آلاینده ها به صورت متوسط ماهانه، می توانند از عوامل موثر در پایین بودن غلظت آلاینده ها در محدوده های بیمارستانی باشند. استفاده از مدل های پیشرفته در زمینه آلودگی هوا می تواند در افزایش سطح آگاهی و کاهش آسیب پذیری مراکز درمانی سودمند باشد.

    کلیدواژگان: بیمارستان، پالایشگاه نفت، SO2، NO2، آلودگی هوای آزاد، آبادان
  • حمید حسنی*، مهدی باقری، نادرقلی قورچیان، پریوش جعفری صفحات 1089-1104
    زمینه و هدف

    ارتباط موثر یک مهارت اصلی برای تمامی متخصصان مراقبت های بهداشتی و سلامت است که از دیرباز، ارتباطات در بخش سلامت، حوزه مهمی برای پژوهشگران بوده است، ارایه این ارتباطات برای ارایه مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا، حیاتی است. پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل عوامل موثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال تحصیلی 98-1397 انجام گرفت.

     مواد و روش ها: 

    پژوهش حاضر به روش توصیفی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل مقطع دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به تعداد 269 نفر در سال تحصیلی 98-1397 و بیماران و مراجعان به تعداد 6150 بودند. تعداد 155 نفر از دانشجویان پزشکی و 381 نفر از بیماران و مراجعان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به پرسش نامه محقق ساخته ارتقاء اثر بخشی ارتباط پاسخ دادند. داده ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: 

    نتایج نشان داد که از بین ابعاد موثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباط، پیامدها دارای بیشترین ضریب عاملی یا دارای بیشترین تاثیر بر مدل (622/0) و هم چنین میانگین درجه تاثیر مولفه های زمینه ای دارای کم ترین درجه تاثیر بر مدل (294/0) دارد.

    نتیجه گیری: 

    عوامل موثر بر ارتقاء اثربخشی ارتباطات شامل راهبردها، شرایط مداخله گر، شرایط علی، شرایط زمینه ای و پیامدها بود. داشتن ارتباط موثر تاثیرات مثبتی برای دانشجویان پزشکی دارد، بنابراین باید در دوره های آموزشی دانشجویان پزشکی تاکید زیادی بر آموزش مهارت های ارتباطی برای دانشجویان پزشکی صورت گیرد.

    کلیدواژگان: اثربخشی، دانشجو، ارتباط، رفسنجان
  • سعید پیش بین، رضا وزیری نژاد، پروین خلیلی، حسن احمدنیا، محسن اعرابی، عبدالکریم احمدی، محسن رضائیان* صفحات 1105-1122
    زمینه و هدف

    خودکشی عمل و رفتاری است آگاهانه که انسان برای مردن انجام می دهد. خودکشی یکی از مسایل مهم بهداشتی در جهان می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اپیدمیولوژی خودکشی (کامل- اقدام) در شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در طی سال های 95 1391 طراحی گردید.

    مواد و روش ها

    مطالعه مقطعی حاضر بر روی 22465 نفری که طی سال های 95- 1391 خودکشی (کامل-اقدام) کرده بودند انجام شد. اطلاعات از چک لیست گزارش ماهانه برنامه پیشگیری از خودکشی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران استخراج شد. پس از جمع بندی به صورت تعداد و درصد گزارش و با استفاده از آزمون آماری مجذورکای تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    376 نفر (67/1درصد) خودکشی کامل و 22089 نفر (33/98 درصد) اقدام به خودکشی کرده بودند. میانگین سنی و انحراف معیار افرادی که خودکشی کرده بودند30/10±07/27 سال بود. بیش ترین خودکشی کامل در گروه سنی 25 تا 34 سال، 114 نفر (32/30 درصد)، متاهل ها 256 نفر (68 درصد) و در جنس مرد 226 نفر (60 درصد) رخ داده بود. بیش ترین موارد اقدام به خودکشی را گروه سنی 15 تا 24 سال 10163 نفر (46 درصد)، متاهل ها 12703 نفر (58 درصد)، جنس زن 14748 نفر (67 درصد) و شغل خانه دار 8614 نفر (39 درصد) به خود اختصاص داده بودند.

    نتیجه گیری

    به طور کلی عوامل مختلف دموگرافیک، مشکلات خانوادگی و اقتصادی می توانند خطر انجام خودکشی را بیش تر کنند، هم چنین شانس خودکش در افراد متاهل و خانه دار و گروه سنی 15 تا 34 سال بالا است. لازم است برای پیشگیری از خودکشی درگروه های آسیب پذیر، تصمیمات جدی تری گرفته شود. 

    کلیدواژگان: خودکشی کامل، اقدام، اپیدمیولوژی، مازندران
  • فاطمه کسایی زاده، نسترن اصغری مقدم*، سولماز شهلا صفحات 1123-1130
    زمینه و هدف

    یکی از عوامل ایجاد سرطان کبد، فلز سنگین کادمیوم است. کروسین ترکیبی با خاصیت آنتی اکسیدانی است. هدف این مطالعه تعیین اثر کروسین بر بیان ژن های ماتریکس متالوپروتییناز 2 و 9 (MMP2 و MMP9) در سرطان کبد القاء شده توسط کادمیوم در موش صحرایی بود.

    مواد و روش ها: 

    در مطالعه تجربی حاضر، 40 موش صحرایی ماده به 4 گروه کنترل، کروسین (mg/kg 15)، کادمیوم (mg/kg 20)، کروسین±کادمیوم تقسیم شدند. پس از 8 هفته تیمار از طریق گاواژ روزانه، بافت کبد به منظور بررسی بیان ژن ها با روش  Real-Time PCR جدا شد. داده ها با روش one-way ANOVA آنالیز شدند.

    یافته ها: 

    نتایج نشان داد مصرف کادمیوم بیان دو ژن MMP2 و MMP9 را در بافت کبد افزایش می دهد (001/0˂P). مصرف کروسین باعث کاهش قابل توجه بیان هر دو ژن در بافت کبد شد (001/0˂P).

    نتیجه گیری: 

    کروسین می تواند تاثیر افزاینده کادمیوم بر بیان ژن های MMP2 و MMP9 را در بافت کبدی کاهش دهد.

    کلیدواژگان: کبد، کادمیوم، کروسین، MMP2، MMP9
  • مهدی عبدالکریمی* صفحات 1131-1132

    مراقبت های بهداشتی اولیه (Primary Health Care) اساس بزرگ ترین سیستم های ارایه خدمات سلامت را تشکیل می دهند [1] با وجود پیشرفت های زیاد در  خدمات بهداشتی، کیفیت  خدمات بهداشتی اولیه هم چنان مورد تردید قرار دارد. بهبود کیفیت آموزش کنندگان خدمات سلامت می تواند در ارتقای کیفیت خدمات تاثیر گذار باشد [2]. یکی از عوامل تعیین کننده آموزش، کیفیت ارزشیابی دانش آموختگان است، به صورتی که اگر ارزشیابی، محدود به سطوح پایین حیطه شناختی مانند به یاد آوردن باشد، یادگیری ایجاد شده هم، سطحی و فاقد کارآیی است [3]. بنابراین، لازم است ارایه کنندگان خدمات بهداشتی اولیه، با استفاده از روش های عینی و استاندارد مورد ارزیابی قرار گیرند [4]. بررسی شواهد نشان می دهد که ارزیابی گروه های ارایه کننده خدمات بهداشتی، بیش تر با استفاده از روش های تیوری صورت گرفته است [5]. مراقبین سلامت، به عنوان سطح اول ارایه خدمات بهداشتی اولیه، وظیفه ارایه خدمات سلامت به گروه هایی از قبیل مادران باردار، کودکان، سالمندان و هم چنین حفظ و ارتقای سلامت جامعه را بر عهده دارند. با این حال بر اساس برخی مطالعات، مهارت ها و عملکردهای این گروه به طور عینی و دقیق مورد ارزیابی قرار نمی گیرد [6]. آزمون های ساختار مند عینی از جمله آزمون های استاندارد و پذیرفته شده در آموزش پزشکی هستند که مجموعه ای از مهارت ها با استفاده از یک ساختار از قبل تعیین شده مورد مشاهده قرار گرفته و نمره گذاری می شود. از مزایای این آزمون ها، روایی و پایایی بالا و کاهش سوءگیری می باشد [7]. اگر چه از این روش در ارزشیابی گروه های پرستاری و پزشکی به طور متعدد استفاده شده است، اما به ندرت در سنجش مهارت های ارایه کنندگان خدمات بهداشتی اولیه از این آزمون ها استفاده شده است. برای اولین بار در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جهت ارزیابی مهارت های اساسی فراگیران رشته بهداشت از آزمون ساختارمند عینی بررسی عملکرد و مهارت ((OSCE/OSPE Objective Structured Clinical/ Practical Examination استفاده شد. این آزمون در بهمن ماه 1398، جهت ارزیابی مهارت های پایان دوره کارشناسی بهداشت عمومی در محل برگزاری آزمون های بالینی دانشگاه اجرا شد. از آنجایی که تجارب انجام شده در این زمینه محدود بوده، مهارت های اساسی و ضروری، با استفاده از روش های مختلف نیازسنجی تدوین و با استفاده از چک لیست با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرار گرفت. در این ارزیابی با توجه به اهداف و حیطه فعالیت این گروه، مهارت های اجرای صحیح واکسیناسیون، کنترل صحیح فشار خون، مراقبت از سالمند بر اساس سامانه سیب، ارایه مشاوره تغذیه به گروه سنی نوجوان و جوان، آموزش لازم در مورد مکمل ها، مراقبت دوران بارداری و پایش سلامت آب، در قالب هفت ایستگاه مورد ارزیابی و پایش قرار گرفت. مهارت های عملکردی از قبیل ارتباط صحیح و آموزش موثر، در مواجهه با یک مددجوی آموزش دیده شده مورد ارزیابی قرار گرفت. اگر چه بازخورد اکثریت دانشجویان و مربیان، در مورد توانایی این آزمون در سنجش مهارت های اساسی در ارایه خدمات PHC مثبت بود، اما با توجه به جدید بودن، این آزمون با محدودیت هایی از جمله استرس دانشجویان و عدم امکان سنجش همه مهارت های ضروری همراه بود. بنابراین پیشنهاد می گردد در برنامه درسی طراحی شده و در حال اجرای فراگیران ارایه کننده خدمات سلامت جامعه، ارزیابی دقیق نحوه ارایه خدمات سلامت مورد توجه بیش تری قرار گیرد. امید است با طراحی آزمون های دقیق تر و استاندارد، که می تواند در نحوه آموزش بالینی این گروه ها هم تحول مثبتی ایجاد کند، شاهد ارتقاء خدمات سلامت جامعه باشیم.

    کلیدواژگان: آزمون ساختارمند عینی، دانشجویان بهداشت عمومی
|
  • M. Rezaeian* Pages 1013-1014
  • T. Zarei Mahmudabadi, A.A Ebrahimi, M.H. Ehrampoush, H. Eslami* Pages 1015-1034
    Background and Objectives

    Boron is widely found in raw materials and wastewater of the tile industry and its removal from aquatic environments is very complex. The aim of this study was to remove boron from wastewater of ceramic tile industry using coagulation and flocculation-adsorption process.

    Materials and Methods

    This was an experimental study. Initially, for the coagulation process, pH parameters between 5 to 11, concentrations of 150 to 450 mg/L of poly-aluminum chloride (PAC) and concentrations of 0.5 to 2.5 mg/L of anionic and cationic polymers were examined. Then, in the adsorption process, the effect of pH between 2 to 7 at contact times of 5 to 20 min was investigated. Finally, the data were analyzed using Pearson’s correlation test.

    Results

    The results showed that the percentage of boron removal by poly-aluminum chloride at the optimum pH equal 8 and the concentration of 400 mg/L was 35.7% and in combination with 1.5 and 2.5 mg/L anionic and cationic polymer, removal efficiency of 54.2 % (from 35 to 16 mg/L) was observed. Then, in the adsorption process with an optimum pH equal 5 and contact time of 15 minutes, removal efficiency of 50% (from 16 to 8 mg/L) was obtained. Examination of isotherms in the adsorption process showed that boron adsorption follows the Freundlich isotherm and first-degree kinetics.

    Conclusion

    According to the results, the combined process of coagulation and flocculation with adsorption can be introduced as an effective process in boron removal.

    Keywords: Coagulation, Flocculation, Adsorption, Boron, Industrial wastewater
  • H. Moradimokhles*, Sh. Bagheri Pages 1035-1052
    Background and Objectives

    The use of integrated interventions in autistic children is expanding. Autistic childrenchr('39')s interest in music and their ability to understand it can be effective in therapeutic interventions. This study aimed to determine the effect of a music-based integrated environment on motor development skills in autistic children.

    Materials and Methods

    This quasi-experimental study was of pretest-posttest control group design. Subjects were selected by convenience sampling method from among children with autism at Rozaneh Autism Center in Hamadan in 2019 and were randomly assigned to experimental and control groups. A total of 15 autistic children formed the intervention group, while 15 autistic children formed the control group. The experimental group performed a 12-week exercise program with music and the control group performed only a 12-week exercise program. Data were collected using a demographic form, a Lincoln-Oseretsky developmental motor scale. Independent t-test and ANCOVA test were used to measure the effect of music intervention.

    Results

    It was found that the Lincoln-Oseretsky mean score in the intervention group in post-test was significantly higher than the pre-test (p<0.05).

    Conclusion

    Overall, it was concluded that the music-based blended environment can be effective in the development of motor skills in children with autism. Therefore, blended intervention including music along with other therapies can lead to useful results in improving the performance of children with autism.

    Keywords: Blended environment, Music, Motor skills, Autism
  • S. Basharpoor*, Sh Ahmadi, F. Heidari Pages 1053-1070
    Background and Objectives

    Sensitivity to interpersonal interactions and marital conflicts plays an important role in the tendency of children to become addicted to the Internet. The aim of this study was to model Internet addiction based on interpersonal sensitivity and parents’ marital conflict with the mediating role of effortful control in students.

    Materials and Methods

    The present research method is descriptive. The statistical population was all first and second year high school students in Ardabil in 2020. A sample of 239 people from this population was selected by available sampling method and answered the questionnaires of Internet addiction, Effortful Control, Interpersonal Sensitivity and Parents’ Marital Conflict. Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and structural equation modeling.

    Results

    The results showed that Internet addiction was positively correlated with the total score of interpersonal sensitivity (r=0.57, p<0.001) and parents’ marital conflict (r=0.36, p<0.001) and had a negative correlation with effortful control (r=-0.44, p<0.001). Effortful control was also negatively related to the total score of interpersonal sensitivity (r=-0.21, p<0.001) and parents’ marital conflict (r=-0.17, p<0.001). Model fit indices also confirmed the effect of interpersonal sensitivity and parents’ marital conflict on Internet addiction with the mediating role of effortful control.

    Conclusion

    The results of this research can be used in creating applications and workshops for adolescents who are addicted to the Internet as well as in the prevention of Internet addiction.

    Keywords: Internet Addiction, Effortful control, Interpersonal sensitivity, Parents’ marital conflict, Students, Ardabil
  • M. Ravan, H. Madadi*, G. R. Sabzghabaei Pages 1071-1088
    Background and Objectives

    Hospitals as one of the most important sensitive populated areas must be located in areas within standard air quality. The aim of this study was assessing Abadan hospitals outdoor air quality affected by oil refinery using CALPUFF (California Puff) model.

    Materials and Methods

    This descriptive study was performed on the dispersion of sulfur dioxide (SO2) and nitrogen dioxide (NO2) from the catalyst unit of Abadan oil refinery for 12 months of 2018. Upper and surface climate data, land cover map, physical properties of smokestacks and emission rate of pollutants were used as input data in CALPUFF modeling system.

    Results

    Based on the results, the highest level of SO2-1hr occurred in January and in the other months this pollutant was higher than the standard limit. Maximum concentration of NO2-1hr was observed in January that was higher than the standard level. SO2-1hr and NO2-1hr had limited distribution in 1500 meters buffer of smokestacks. Outdoor air pollutants concentration in hospital areas were lower than the standards limit.

    Conclusion

    Admissible level of pollutants in the hospitals ambient outdoor was due to large area of oil refinery land and limitation of pollutants propagation in average monthly. Using advanced air pollution models can be useful in awareness increasing and the vulnerability reducing of medical centers.

    Keywords: Hospital, Oil refinery, SO2, NO2, Outdoor air pollution, Abadan
  • H. Hassani*, M. Bagheri, N.Gh. Ghorchian, P. Jafari Pages 1089-1104
    Background and Objectives

    Effective communication is a key skill for all health care professionals, which has long been an important area for researchers in the field of health. Providing these communications is critical to providing high quality health care. The aim of this study was to present a model of factors affecting the promotion of communication effectiveness in the medical students of Rafsanjan University of Medical Sciences in the academic year of 2018-2019.

    Materials and Methods

    The present study was a descriptive study. The statistical population included all medical students studying general doctorate at Rafsanjan University of Medical Sciences, 269 people in the academic year of 2018-2019 and 6,150 patients and clients. 155 medical students and 381 patients and clients were selected as the sample using the available sampling method and answered the researcher-made questionnaire of improving the effectiveness of communication. Data were analyzed using structural equation modeling.

    Results

    The results showed that among the dimensions affecting the promotion of communication effectiveness, the outcomes had the highest factor coefficient or had the most impact on the model (0.622) and also the average degree of influence of the underlying components on the model had the least effect on the model (0.294).

    Conclusion

    Factors affecting the effectiveness of communication included strategies, intervening conditions, causal conditions, contextual conditions and consequences. Having effective communication has positive effects for medical students, so there should be a lot of emphasis on teaching communication skills to medical students in medical studentschr('39') training courses.

    Keywords: Effectiveness, Student, Communication, Rafsanjan
  • S. Pishbin, R. Vaziri Nejad, P. Khalili, H. Ahmadinia, M. Arabi, A. K. Ahmadi, M. Rezaian* Pages 1105-1122
    Background and Objectives

    Suicide is a conscious act or behavior that a person does to die. Suicide is one of the most important health issues in the world. The present study was designed to investigate the epidemiology of suicide (complete-attempt) in the townships covered by Mazandaran University of Medical Sciences during the years 2012 - 2016.

    Materials and Methods

    The present cross-sectional study was performed on 22465 people who suicided (complete-attempt) during the years 2012 to 2016. The information was extracted from the checklist of the monthly report of the Suicide Prevention Program of the hospitals of Mazandaran University of Medical Sciences. After summarizing, it was reported as the number and percentage and analyzed using Chi-square test. 

    Results

    376 people (1.67) had completed suicide and 22089 people (98.33%) had attempted suicide. The mean age and standard deviation of those who suicided was 27.07±10.30 years. The highest number of completed suicides occurred in the age group of 25 to 34 years (114 people (30.32%), married people 256 people (68%), and men 226 people (60%). The highest number of suicides was in the age group of 15 to 24 years (10163 people (46%), married people 12703 people (58%), women 14748 people (67%) and housewives 8614 people (39%).

    Conclusion

    In general, various demographic factors, family and economic problems can increase the risk of suicide. Also, the chance of suicide in married people, housewives and the age group of 15 to 34 years is high. More serious decisions need to be made to prevent suicide in vulnerable groups.

    Keywords: Completed Suicide, Attempt, Epidemiology, Mazandaran
  • F. Kasaeezadeh, N. Asghari Moghaddam*, S. Shahla Pages 1123-1130
    Background and Objectives

    One of the causes of liver cancer is the heavy metal cadmium. Crocin is a compound with antioxidant properties. This study aimed to investigate the effect of crocin on the expression of matrix metalloproteinase 2 and 9 (MMP2 and MMP9) genes in cadmium-induced liver cancer in rats.

    Materials and Methods

    In this experimental study, 40 female rats were randomly divided into four groups: Control; Crocin (15 mg/kg); Cadmium (20 mg/kg); Crocin±cadmium. After 8 weeks of daily treating by gavage, the liver tissue was removed to evaluate gene expression by Real-Time PCR. Data were analyzed by One-way ANOVA.

    Results

    The results revealed that cadmium consumption increases the expression of MMP2 and MMP9 genes in the liver tissue (p<0.001). Crocin   significantly reduced the expression of both genes in the liver tissue (p<0.001).

    Conclusion

    Crocin can reduce the raising effect of cadmium on the expression of MMP2 and MMP9 in the liver tissue.

    Keywords: Liver, Cadmium, Crocin, MMP2, MMP9