فهرست مطالب

پژوهشنامه مکتب های ادبی
پیاپی 10 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/04/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدرضا فارسیان*، فاطمه اسلامی مقدم صفحات 7-24

    در اواخر قرن هجدهم با ظهور رمانتی سیسم در اروپا، جنبشی فراگیر در ایران نیز به وجود آمد. در این میان آثار ادبی شاعران رمانتیک همچون هوگو، لامارتین و موسه تاثیر بسزایی بر روی اشعار شاعرانی از جمله فروغ فرخزاد، فریدون توللی و نادر نادرپور در ایران داشت. شاعران رمانتیک از مضامینی چون عشق، طبیعت، تنهایی، مرگ و... در اشعارشان استفاده می کردند. آلفرد دو موسه یکی از آن شاعرانی بود که به هیجانات قلبی و عاطفی خود اهمیت داده و از این مضامین در اشعار خود بسیار استفاده کرده است. از آنجایی که نادرپور در رشته زبان و ادبیات فرانسه در کشور فرانسه تحصیل کرده، شاید بتوان گفت کمابیش با مکتب و آثار شاعران رمانتی سیسم در ارتباط بوده و از آنها بهره جسته است. در پژوهش حاضر، برآنیم تا بدانیم نادرپور از کدامیک از مولفه های رمانتی سیسم در سرودن اشعار خود بهره برده و الهام پذیرفته است؟ کدام شاعر رمانتیک اروپایی را منبع الهام خود می دانسته؟ در این مقاله اشعار نادرپور را با اشعار و به خصوص قطعات شبهای آلفرد دو موسه بر اساس مکتب فرانسوی ادبیات تطبیقی مقایسه می کنیم و الهام پذیری نادرپور را از مکتب رمانتی سیسم به روش تحلیل و آنالیز شعر و مقایسه تطبیقی مورد بررسی قرار می دهیم. نتیجه مقاله حاضر این است که هر دو شاعر در اشعار خود مولفه های مشترکی از مکتب رمانتی سیسم همچون تنهایی، عشق، طبیعت، مرگ و بیماری قرن را به کار برده اند که با توجه به پیدایش رمانتی سیسم ابتدا در اروپا و سپس در ایران، تاثیرپذیری نادرپور از اشعار موسه مشهود است.

    کلیدواژگان: رمانتی سیسم، طبیعت، تنهایی، نادر نادرپور، آلفرد دو موسه
  • مجید ایران نژادنجف ابادی*، علی تسلیمی صفحات 25-45

    جلال آل احمد یکی از نویسندگان پرکار در عرصه ی ادبیات داستانی است . وی در مجموعه ی داستانی به نام «از رنجی که می بریم» داستان هایی آفریده است که در حیطه ی ادبیات کارگری می گنجد . ادبیات کارگری مجموعه آثاری است که در آن زندگی اجتماعی ، فکر و اندیشه ، شخصیت ، آرمان ها و مبارزات عدالت طلبانه ی کارگران ، محور اصلی نوشته را تشکیل می دهد . از سوی دیگر جلال در بین نویسندگان ادبیات داستانی ، یک نویسنده ی ریالیست به حساب می آید. او سعی دارد آنچه می بیند آنگونه که هست ،تصویر نماید. و این ، هدف اصلی مکتب ریالیسم است.بررسی داستان های ریالیستی کارگری جلال از این منظر می تواند سطح فکری وی را در شخصیت ها و زندگی اجتماعی کارگران نمایان سازد . این موضوع ثابت می کند داستان های ریالیستی جلال در نهایت به نوعی پوچی و ناامیدی می انجامد که با ریالیست فاصله می گیرد و بیشتر با تاثیر از داستان های هدایت حاصل می شود . در این پژوهش با بررسی و تحلیل داستان های این مجموعه ، سعی نموده ایم به سطح فکری حاکم بر این داستان ها نزدیک شویم .

    کلیدواژگان: ادبیات داستانی، ادبیات کارگری، رئالیسم، از رنجی که می بریم، جلال آل احمد
  • مسعود روحانی*، محمد عنایتی قادیکلایی صفحات 46-65

    مکتب باروک که ابتدا در هنر معماری ظاهر شده بود به تدریج در هنرهای تجسمی، موسیقی و ادبیات رسوخ و نمود یافت. تجلی نگرش باروک در ادبیات، در ادوار ادبی بعد از قرن شانزدهم و به خصوص، در ادبیات قرن بیستم، در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی مشهود است. در ادبیات فارسی ایران نیز بسیاری از محققان، مکتب باروک را مورد بررسی قرار داده و آن را قابل مقایسه با برخی از ویژگی های شعر فارسی، به ویژه با معیارهای سبک هندی دانسته اند. در این جستار، به بررسی تطبیقی مکتب باروک با شعر سهراب سپهری پرداخته شد و بدون اعتقاد به منطبق بودن شعر سهراب با تمام ویژگی ها و معیارهای ساختاری مکتب باروک، تلاش شد مضامین مشترک شعر این شاعر معاصر با مکتب باروک مورد توجه قرار گیرد. بررسی های صورت گرفته نشان داد که مضامین و درون مایه های مشترک فراوانی در شعر سهراب با آنچه در باروک مطرح است، وجود دارد. این مضامین عبارتند از: گریز از تقلید، دم غنیمت شمردن، هنجارگریزی معنایی، تناسخ، مرگ-اندیشی، ابهام و حیرت، پارادوکس و عصیان. نگاهی به این درون مایه ها نشان می دهد اساسی ترین مولفه ای که باروک بر آن تکیه دارد، نوآوری و عدم رکود است. همان که شعر سهراب را نیز شامل گردیده و اندیشه ی ناب و تقلیدناپذیر وی -که به گفته ی محققان، نشات گرفته از آبشخورهای متفاوتی است- بر آن تاکید دارد.

    کلیدواژگان: سهراب سپهری، مکتب باروک، درون مایه، شعر معاصر
  • نادیا عزیزی، رضا صادقی شهپر* صفحات 66-93
    سورریالیسم به ادبیات و هنر از منظر روانشناسانه می پردازد، مسایل ذهنی و روانی را در آن برجسته می کند و به روان ناخودآگاه و خواب و رویا اهمیت بسیار می دهد. آن آفرینش هنری بدون هرگونه نظارت عقل و محدودیت های عرفی و اخلاقی است و هذیان وار و رویاگونه لحظه های گذرا و ناب ذهن را ثبت می کند تا واقعیت برتر را برسازد. در این مقاله، رمان «ملکوت» نوشته بهرام صادقی به روش توصیفی-تحلیلی از دیدگاه سورریالیسم تحلیل شده است. نگارندگان می خواهند به این پرسش اصلی پاسخ دهند که چه ویژگی ها و شاخصه هایی باعث شده است که این رمان، سورریالیستی قلمداد شود؟ نتیجه بررسی ها نشان می-دهد نتیجه بررسی ها نشان می-دهد که بهره گیری از ویژگی ها و شگردهایی چون نگارش خودکار، خواب و رویا، امر شگفت و حیرت زا، عشق اروتیک و ستایش زن، طنز و جنون، مکان های عجیب و غریب، درآمیختن واقعیت با خیال و نبود زمان گاهنامه ای، ملکوت را به رمانی سورریالیستی بدل کرده است.
    کلیدواژگان: سوررئالیسم، نگارش خودکار، رویا، ملکوت، بهرام صادقی
  • ثمین کشاورز، ابراهیم محمدی*، زینب نوروزی، محمد بهنام فر صفحات 94-113

     بنیاد داستان بر تخیل استوار است؛ از این رو حتی آنگاه که رونگاشتی است از واقعیت عینی نیز، همین که از صافی ذهن نویسنده می گذرد، از واقعیت فاصله می گیرد. در فرآیند فاصله گیری از اصل واقعیت، درجاتی وجود دارد که متن را به حوزه های متفاوتی از انواع فراواقعی می کشاند؛ به نحوی که یا داستان را وارد حوزه ی تخیلی و فانتزی نموده و یا جلوه هایی از فراواقعیت را در داستان منعکس می نماید. در این میان داستان های فانتستیک در مرز واقعیت و تخیل قرار دارند و به گونه ای واقعیت و خیال را ترکیب می سازند که تشخیص امر واقعی و غیرواقعی در داستان به سادگی امکان پذیر نیست. فانتستیک به نوبه ی خود انواع متفاوتی از داستان ها در سبک های گوناگون را در بر می گیرد که داستان های سورریال از جمله ی آن است. در این پژوهش ضمن تشریح ویژگی های متعدد انواع داستان های فراواقعی و تبیین ویژگی های مختص فانتستیک و سورریال در میان انواع فراواقعی، همچنین با مراجعه به دیدگاه های متعدد ارایه شده در این خصوص و اشاره به برخی از متون روایی مرتبط، نشان داده می شود که داستان سورریالیستی چگونه از دیگر داستان ها و روایت های فراواقعی، به ویژه فانتستیک متمایز می شود و ناخودآگاه محوری با عنوان اصلی ترین تفاوت رمزگان امر فراواقعی در داستان های سورریال و سایر انواع داستان های فانتستیک مشخص می گردد. واژه های کلیدی: واقعیت، تخیل، فراواقعیت، فانتستیک، داستان های سورریالیست

    کلیدواژگان: واقعیت، تخیل، فراواقعیت، فانتستیک، داستان های سوررئالیست
  • حسین حسن پور آلاشتی، مرتضی محسنی، رضا ستاری، راشین مبشری* صفحات 114-133
    پیروی از طرز فکری مکاتب ادبی، تاثیرات ژرفی در ترکیب بندی اجزای شعر، می گذارد. پایبندی به اصول فکری هر مکتب، باعث می شود تا شاعر خود را در قالب های مشخصی قرار دهد و به همین ترتیب ترکیب بندی خاصی در شعر را سبب می شود. برای بررسی این موضوع شعر «در میدان» احمد شاملو برگزیده شد. در این مقاله بر اساس مولفه های اندیشگانی، متنی (لایه ی بیرونی، لایه ی درونی، لایه ی مرکزی) و همچنین پدیدارشناسی به لحاظ ارتباط روانشناسی بین متن و اندیشه، به بررسی ترکیب بندی اجزای شعر «در میدان» پرداخته شد. روش این تحقیق بر اساس روش دیالکتیکی است، چه این که در این روش ابتدا کل سنجیده می شود و سپس اجزای نسبت به یکدیگر و نسبت به کل ارزیابی می شوند. به طور کلی به سه قسم مجهولات به معلومات تبدیل می شود. استقرا، تمثیل و قیاس . استقرا سیر از جزء به کل است. تمثیل سیر از جزء به جزء است و قیاس سیر از کل به جزء است. از این سه قسم، قسم سوم از درجه ی اعتبار بالاتری برخوردار است. نتیجه آن که این شعر با توجه به ریشه های تاریخی و شخصی در ناخودآگاه شاعر به جهت گشتالتی دارای بار منفی در بازنمایی خاطره های تلخ گذشته است که تاثیر خود را بر تمام ارکان شعر گذاشته است. برای نمونه این شعر دارای دو طیف ریالیستی و سوریالیستی است. وجه ریالیستی جنبه ی تاریک و بازسازی شده است و وجه سوریالیستی جنبه ی روشن و بازآفریده شده بر اساس منطق فراعقلی و ربط های دیگر است.
    کلیدواژگان: ترکیب بندی، رئالیسم، سوررئالیسم، احمد شاملو، مکاتب ادبی
|
  • MohammadReza Farsian *, Fatemeh Eslami Moghadam Pages 7-24

    Iran faced an inclusive movement with the presence of Romanticism in Europe in late 18th century. In the meantime, literary works of romantic poets, such as Hugo, Lamartine and Musset hugely affected the works of poets like Forough Farrokhzad, Fereydoun Tavalloli and Nader Naderpour in Iran. Romantic poets benefitted from themes such as love, nature, solitude, death in their poems. Alfred de Musset was among the poets who paid close attention to his emotional excitements benefitting from such themes in his poems. Since Naderpour studied French literature in France, it could be said he had been in touch with the school and works of romantic poets and used them in his works. In this present study, we intend to determine whether Naderpour has inspired from the components of Romanticism in the compilation of his poems. Can that be said, he has inspired the works of one of Europe's most romantic poets, Alfred de Musset? This study aims at providing a comparison between Naderpour’s works with those of Alfred de Musset, especially his “Nights” pieces and the purpose of this research is to show Naderpour's inspiration from European Romanticism through the analysis of poetry and a comparative study. The result of the present article is that both poets in their poems have used common components of the school of Romanticism such as solitude, love, nature, death and disease of the century, which due to the emergence of Romanticism in Europe and Then in Iran, Naderpour is influenced by Musset's poems.

    Keywords: Romanticism, Nature, Solitude, Nader Naderpour, Alfred de Musset
  • Majid Iranejad E. Najafabadi *, Ali Taslimy Pages 25-45

    Jalal Al-Ahmad is one of the most productive writers in the field of fiction. He has created stories in the field of proletarian literature in a collection of stories called “Of Our Suffering”. Proletarian literature is a collection of works in which the social life, thought, personality, ideals, and just struggles of workers form the main axis of the text. Jalal, on the other hand, is considered a realist writer among fiction writers. He tries to depict what he sees as it is, and this is the main goal of the realism school. Investigating the realist proletarian stories of Jalal from this perspective can disclose his intellectual level in the characters and social life of the workers. This proves that the realist stories of Jalal eventually lead to a kind of desolation and despair that distances itself from the realist and it is mostly influenced by Hedayat’s stories. In this research, by examining and analyzing the stories of this collection, we have tried to approach the intellectual level governing these stories.

    Keywords: fiction, Proletarian literature, realism, Of Our Suffering, Jalal Al-Ahmad
  • Masoud Ruhani *, Mohammad Enayati Ghadikolaee Pages 46-65

    The Baroque school, which first appeared in the art of architecture, gradually penetrated the visual arts, music, and literature. The manifestation of Baroque's attitude in literature is evident in literary periods after the sixteenth century, and especially in twentieth-century literature, in most European countries and South America. In Iranian Persian literature, many scholars have examined the Baroque school and considered it comparable to some features of Persian poetry, especially with the standards of the Indian style. In this study, the comparative study of Baroque school with Sohrab Sepehri's poetry was studied and without believing in the compatibility of Sohrab's poetry with all the structural features and criteria of Baroque school, an attempt was made to consider the common themes of poetry of this contemporary poet with Baroque school. Studies have shown that there are many common themes and themes in Sohrab's poetry with what is discussed in Baroque.These themes include: avoidance of imitation, looting, semantic aberration, reincarnation, death-thinking, ambiguity, paradox and rebellion. A look at these themes shows that the most basic component that Baroque relies on is innovation and non-stagnation. That which includes Sohrab's poetry and his pure and unmistakable thought, which, according to scholars, originated from different sources, emphasizes it.

    Keywords: Sepehri, Baroque school, the motive, Contemporary poetry
  • Nadia Azizi, Reza Sadeghi Shahpar * Pages 66-93
    Surrealism is a modernist artistic and literary movements that foregrounds psychological issues in arts and literatureSurrealism is a modernist artistic and literary movements that foregrounds psychological issues in arts and literature. Surrealism can be defined as literary creation outside any rational or moral boundary. A surrealist author writes down whatever goes on in his or her mind, resembling a state of dreaming or hallucination. The present paper adopts a descriptive-analytical method and offers a critical analysis of Bahram Sadeghi’s “Malakoot” [Heavens] in a surrealist framework. The findings suggest that Sadeghi’s story well conforms to the principles of surrealism through using major surrealist techniques such as writing while sleeping and dreaming, stream of consciousness, madness, imaginary phenomena, surrealist time and place, eroticism, and ambiguity.The findings suggest that Sadeghi’s story well conforms to the principles of surrealism through using major surrealist techniques such as writing while sleeping and dreaming, stream of consciousness, madness, imaginary phenomena, surrealist time and place, eroticism, and ambiguity.
    Keywords: : surrealism, unconscious writing, dream, “Malakoot”, Bahram Sadeghi
  • Samin Keshavarz, Ebrahim Mohammadi *, Zeynab Nowruzi, Mohammad Behnamfar Pages 94-113

    The foundation of the story is based on imagination, even when it is a transcript of objective reality as it passes through the filter of the author''''''''s mind, it departs from reality. In the process of diverging from the principle of reality, there are some degrees that pulling the text into different domains of the supernatural. This can bring the story into the realm of all kinds of fantasy and fantasy stories or reflect unreality in the story. In the meantime Fantastic stories are on the border of reality and imagination and they combine reality and fantasy in which it is not easy to distinguish between the real and the unreal. The fantasy itself encompasses different types of stories in different styles, which also includes surreal stories. In this research, while describing the many features of various types of supernatural stories, and explaining the fantastical and surreal peculiarities among the various types of supernatural fictions and the pivotal unconscious is identified as the main difference of the supernatural codes in surreal stories and other types of fantasy stories. Key words: Reality, Imagination, Supernatural, Fantastic, Surrealist fictions.

    Keywords: Reality, Imagination, Supernatural, Fantastic, Surrealist fictions
  • Hosayn Hasanpour Alashti, Morteza Mohseni, Reza Satari, Rashin Mobasheri * Pages 114-133
    Following the thinking of literary schools has profound effects on the composition of the components of poetry. Adherence to the intellectual principles of each school enables the poet to put his or her poetry in a specific format, and thus makes a particular composition in the poem. Ahmad Shamloo's poem "In the Square" was chosen to study this issue. In this paper, based on the components of thought, text (outer layer, inner layer, central layer) as well as phenomenology, in terms of psychological relationship between text and thought, the composition of the components of the poem "in the field" was examined. The methodology of this research is based on dialectical method, because in this method, first the whole is measured and then the components are evaluated in relation to each other and to the whole. In general, in three types, the unknown becomes information. Induction, allegory and analogy Of these three types, the third type has a higher degree of validity. The result is that, this poem, given its historical and personal roots in the poet's subconscious, has a negative charge for representing the bitter memories of the past that has had an impact on all the pillars of poetry. For example, this poem has two realistic and surrealistic spectra. The realistic aspect is the dark and reconstructed aspect, and the surrealistic aspect is the bright and refined aspect based on transcendental logic and other relevance.
    Keywords: Composition, Surrealism, realism, Ahmad Shamloo, Literary Schools