فهرست مطالب

نشریه مطالعات بیداری اسلامی
پیاپی 18 (پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • حمید حکیم*، سعید غلامی صفحات 7-40

    از سال 2011 و درگیری‎های خشونت آمیزی میان ارتش سوریه و مخالفان نظام، زمینه‎سازحضور بازیگران مختلفی از جمله جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسراییل در خاک سوریه شد.هدف جمهوری اسلامی ایران در بحران نامبرده برقراری ثبات و آرامش در منطقه است اما رژیم اسراییل به دلیل ماهیت وجودی نامشروع،با مخالفت کشورهای منطقه روبه‎روست؛ خواهان منطقه‎ای ناامن و همسایگانی ضعیف است تا خود در حاشیه امنی به سر ببرد.در بررسی هدف اصلی مقاله یعنی رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسراییل در قبال بحران سوریه،اشاره‎ای به چالش‎ها و فرصت‎های دو کشور ایران و رژیم اسراییل در بحران سوریه در چارچوب توازن‎قوا و همچنین بررسی پیامدهای مثبت و منفی بحران مذکور،برای دو قدرت منطقه‎ای مذکور شده است. بر همین مبنا، در این پژوهش سوال اصلی این می‎باشد که (با توجه به توازن قوا در منطقه) جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی در بحران سوریه، با چه چالش‎ها و فرصت‎هایی مواجه بوده و این بحران چه پیامدهای مثبت و منفی برای هر کدام دارد؟ در مقام پاسخ، فرض این است که بر اساس ملاک‎ها و عواملی مانند: نوع نظام سیاسی دو قدرت، جبر جغرافیایی،نوع تعریف و پاسخ های دو کشور به تهدیدات و فرصت ها، پاسخی شایسته به اهداف و سوالات داده شود.

    کلیدواژگان: جمهوری اسلامی ایران، رژیم اسرائیل، موازنه قدرت، بحران سوریه، ژئوپلیتیک
  • سید محمد محمدی*، میکائیل جمال پور صفحات 41-64

    چکیده برای ترسیم چشم انداز اسلام سیاسی در ترکیه و تاثیر آن بر تحولات امنیتی منطقه لازم است مولفه ها، متغیرها و عناصر مهم آن از جمله اسلام سیاسی مورد واکاوی قرارگیرد چرا که؛ اسلام سیاسی از عمده ترین جریان ها و گفتمان های اثرگذار در تحولات اخیر در ترکیه بوده است. از این رو مقاله حاضر با هدف چشم انداز اسلام سیاسی در ترکیه و تاثیر آن بر تحولات امنیتی منطقه نگاشته شده است. پس از بسط فضای مفهومی موضوع تحقیق، موضوع اسلام سیاسی و تاثیرات امنیتی آن را مورد بررسی قرار خواهد داد. مطابق با مستندات موضوعی ارایه شده در این مقاله، روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات در این مقاله، کتابخانه ای می باشد که از نوع مطالعات اسنادی داده های تحقیق گردآوری شده و با استفاده از روش تحلیل متون سیاسی مورد تحلیل و توصیف قرارگرفته است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که: اسلام سیاسی در ترکیه بر تحولات امنیتی منطقه در توانایی ترکیه در حل بحران های منطقه ای، توانایی یا عدم توانایی دولت ترکیه در ایجاد نوعی موازنه قدرت در منطقه و حل تعارضات موجود در سیاست خارجی این کشور موثر می باشد.

    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: ترکیه، اسلام سیاسی، تحولات امنیتی، حزب عدالت و توسعه
  • مینا زندرحیمی*، هدی هادی پور، حمیده کمالی مقدم صفحات 65-83

    بررسی ادبیات پایداری در حقیقت بررسی دلاوریها و ظلم ستیزی یک ملت است. دانستن این موضوع که آیا مترجم به درستی مفاهیم پایداری را دریافته یا تنها به انتقال کلمات بسنده کرده و اینکه موفق شده اصول فکری شاعر را همانگونه که در جامعه مبدا ملموس است در جامعه مقصد نیز فراهم سازد ، تنها با بررسی تطبیقی آنها ممکن میشود. مقاله پیش رو در تلاش برای بررسی ترجمه انگلیسی اشعار پایداری امین پور توسط سعیدپوردر مدل ترجمه هاوس بوده است. پژوهشگران با بررسی این اشعار و ترجمه آنها در پی یافتن شیوه مترجم برای انتقال این مفاهیم عمیق بوده اند. درنتیجه این پژوهش مشخص شد مترجم تنها آثاری را ترجمه کرده که با ترجمه تحت اللفظی قادر به انتقال آنها به زبان مقصد بوده و در ترجمه آثاری که چند سطحی بوده و در لایه های زیرین خود ، مفاهیم پایداری را دربرداشته اند، نتوانسته روح پایداری مستتر در اشعار را انتقال دهد و تنها به انتقال لایه های ظاهری شعر بسنده کرده است. در نتیجه مترجم باید در ترجمه این نوع ادبی به عوامل متعددی توجه کند که مطالعه تاریخچه و آثار پایداری جامعه مقصد و توجه به بار معنایی متفاوت کلمات در دو جامعه از جمله آنها است.

    کلیدواژگان: شعر، قیصر امین پور، ادبیات پایداری، ترجمه شعر، بررسی کیفیت ترجمه، هاوس
  • امیرحسین مرادپوردهنوی* صفحات 85-111

    بیداری اسلامی اصطلاحی است که برای بیان جنبشی مبتنی برآگاهی و عمل سیاسی و بر بنیاد اسلام خواهی شکل گرفته است. مرحله اول که تحت عنوان نهضت اصلاحی نامیده می شود این مرحله با شروع استعمار در جهان اسلام شروع شد، سیدجمال الدین اسدآبادی ، اقبال لاهوری ،محمدعبده ،ابوالاعلی مودودی و حسن البنا از مهم ترین متفکران مرحله اول می باشند.مرحله دوم که تحت عنوان انقلاب و جهاد نام برده می شود با شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران آغاز می شود.امام خمینی برجسته ترین رهبر این دوره است. مرحله سوم که شاهد افزایش مشارکت سیاسی و جهاد در جهان اسلام می باشیم. بیداری اسلامی پس از دوران انقلاب وجهاد به تکامل رسید و در جاهایی که امکان مشارکت سیاسی و شریک شدن در حکومت برای اسلام گرایان فراهم شد از این پایگاه اجتماعی خود بهره بردند. موج چهارم بیداری اسلامی که از سال 2011 میلادی در شمال آفریقا وغرب آسیا آغاز گردید ،تلاش جوامع در راستای احقاق حقوق از دست رفته خود و ایجاد تحولات اجتماعی،سیاسی،فرهنگی بامحوریت اسلام است.

    کلیدواژگان: مراحل، بیداری اسلامی، جهان اسلام، مصر
  • محمد مظهری، فرزاد جنگجوی*، مرتضی قاسم آبادی صفحات 113-138

    فرضیه:

    مطالعه قوانین اساسی جمهوری اسلامی ایران وجمهوری عربی مص(2014 میلادی)،حاکی ازآن است که ساختارهای اساسی این دوکشوربسیار مهم واستراتژیک خاورمیانه مشابه هم می باشد.سوال:اماسوالی که مطرح می شوداین است که درساختارهای اساسی قوانین اساسی ایران ومصر چه تشابهات وتفاوت هایی وجوددارندوعلت آن کدام است؟

    روش

    پژوهش حاضربه صورت کتابخانه ای، وبابررسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجمهوری عربی مصر،کتاب ها ومقالات مربوط به حقوق اساسی وحقوق اساسی تطبیقی انجام شده است.

    نتیجه

    درقانون اساسی هردوکشورمبنای مشروعیت نظام خودرابراساس اسلام و اتکاء برآرای مردم (حاکمیت مردم) استوار نموده اند.افزون بر این وجود تشابهاتی در رژیم سیاسی-حقوقی دوکشورمانند نظام جمهوری،یکپارچگی کشور وبسیط بودن به لحاظ تقسیمات کشوری،داشتن قوه مجریه نیمه ریاستی نیمه پارلمانی، مبنای دموکراتیک درساختار نظام و حاکمیت روح اسلام بر قانونگذاری ومسایلی از این دست،جلب توجه می نماید.مواردی این چنین موجب شده،این همانی های بسیاری درجایگاه قدرت ومحدوده ی اختیارات نهادهای سیاسی دو کشور ایجاد شود که ازنحوه ی انتصاب و انتخاب، شرح وظایف ومسیولیت های آنها قابل استنباط است.به نظرمیرسد،علت اصلی این شباهت ها در ساختار-های اساسی کشور مصر و ایران، میتواندریشه درشرایط، اوضاع واحوال مشابهدوکشوردرزمان تدوین قوانین اساسی آنها داشته باشد.ازاین رومیتوان گفت، قانون اساسی مصر به طور غیرمستقیم از قانون اساسی ایران الگوپذیرفته است.این بدان معنااست که،قانون اساسی ایران مطابق میل وآرمان مدونانش، توفیق نسبی ازجهت الگودهی به کشورهای منطقه خود داشته باشد.

    کلیدواژگان: ساختارهای اساسی، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عربی مصر، اسلامی، نیمه ریاستی- نیمه پارلمانی
  • رضا التیامی* صفحات 139-164

    حوادث و رویدادهای جاری در جهان اسلام، محیط سیاسی جهان اسلام وجامعه جهانی را به شدت تغییر داده است. تحولات بیداری اسلامی، کشورهای متعدد اسلامی از آفریقای غربی تا جنوب فیلیپین ونیز مسلمانانی که در سایر نقاط جهان پراکنده هستند را تحت تاثیر قرار داده است. تلاش اروپاییان برای تحت کنترل درآوردن و مطیع ساختن خاورمیانه و ایران به دوران حمله بریتانیا، صلیبیون و رومیان بر می گردد. دومین راه برای تصرف سرزمینهای وسیع منطقه، ایجاد تفرقه و آشوب و تجزیه کردن آنها به یکسری قلمروها و کشورهای درحال منازعه و اختلاف بود. یافته های پژوهش نشان می دهد آمریکا و غرب به منظور جلوگیری از اتحاد کشورهای اسلامی و به ثمر رسیدن مبارزات مردم مسلمان از زمان بیداری اسلامی در خاورمیانه تا کنون، از تاکتیک های مختلف از جمله جنگ شیعه و سنی،تشکیل گروه های تروریستی نظیر وهابیت و دعش، پیشبرد صلح اعراب و اسراییل- جلوگیری از اعمال اراده کشورهای نفت خیز بر قیمت گذاری و عرضه مستقیم نفت- خطرساز جلوه دادن ایران،عراق و سوریه و بهانه جویی برای حضور دایمی در این کشورها و فشار برای تجزیه این کشورها جهت دور نگه داشتن آنها از محور مقاومت و ایران و جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی ایران استفاده می شوند.

    کلیدواژگان: بالکانیزه سازی، ایران، بیداری اسلامی، بنیادگرایی، تهدیدات
  • حسین مقدس*، حسنعلی نوروزی آزارکی، جواد کارخانه صفحات 187-209

    ادبیات مقاومت و پایداری، یکی از شاخه های شعار انقلاب اسلامی ایران است. بررسی ها نشان می-دهد مولفه های پایداری در اشعار انقلاب اسلامی ایران، برگرفته از آموزه های جاودانه قرآن و سنت است که موجب تقویت روحیه شجاعت، ایستادگی در برابر حکومت طاغوت شاهنشاهی، فرمان پذیری از رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره)، بذل جان و یکپارچگی در راه رسیدن به اهداف متعالی در مردم ایران گردیده و تمدن اصیل اسلامی را احیاء نموده است. رمز پیروزی انقلاب اسلامی، بهره گیری از آموزه های دینی بود که در این میان، آموزه های پایداری و مقاومت نقشی اساسی ایفا کرده است. این پژوهش در راستای شناسایی مهمترین مضامین مقاومت و پایداری در اشعار انقلاب اسلامی و تطبیق آن با آموزه های اصیل اسلامی، تلاش نموده به بررسی مضامینی همچون، شجاعت و شهامت، مبارزه و ایستادگی در برابر قدرت های نامشروع، اطاعت از فرامین رهبر، ایثار و شهادت طلبی، وطن دوستی و وطن ستایی، اتحاد و وحدت و... با روش توصیفی- تحلیلی بپردازد.

    کلیدواژگان: آموزه های اصیل اسلامی، ادبیات مقاومت، پایداری، اشعار انقلاب اسلامی ایران
  • امیرمحمد اسماعیلی*، مهدی جاودانی مقدم صفحات 189-218

    منطقه غرب آسیا در دهه دوم قرن بیست ویک با تحولات و پویایی های جدیدی مواجه بوده است. ظهور بیداری اسلامی در منطقه نویدبخش شکل گیری نظم نوینی بوده است که با نظم مستقر تفاوت هایی چشمگیری دارد و بازیگران جدیدی در شکل گیری آن به ایفای نقش پرداخته اند. شناخت مولفه های نظم پیشین و نظم در حال شکل گیری و جایگاه بیداری اسلامی در این تحولات از اهمیت زیادی برخوردار است. در این چارچوب، سوال اصلی این پژوهش آن است که جایگاه و نقش بیداری اسلامی در شکل گیری نظم نوین منطقه ای در غرب آسیا چیست. یافته های این پژوهش که از تکنیک اسنادی و کتابخانه ای و از روش کیفی برای تحلیل داده ها بهره گرفته است نشان می دهد که بیداری اسلامی نقطه عطفی در تاریخ تحولات غرب آسیا به شمار می رود که در پی آن نظم پیشین در حال شکسته شدن و تبدیل به نظم جدیدی با مولفه های منطقه گرایی است. محور مقاومت نیز به عنوان نیرویی برآمده از درون، بازیگر اصلی در روند تحولات بوده است. در سوی مقابل قدرت های بیگانه نتوانسته اند نظم مطلوب خود را شکل دهند. انجام شده است.

    کلیدواژگان: بیداری اسلامی، نظم نوین منطقه ای، غرب آسیا، محور مقاومت، جمهوری اسلامی ایران
  • سید محمد موسوی* صفحات 219-247

    هدف از این مقاله،تحلیل جامعه شناختی بازتاب انقلاب اسلامی ایران بر جنبش انصار الله یمن و آینده پیش روی آن است.یمن به لحاظ وجود جنبش های ریشه دار اجتماعی - اسلامی بالاخص شیعیان (زیدیان) حایز اهمیت است. شیعیان زیدی و جنبش وابسته به آن یعنی الحوثی (انصار الله) مهمترین جناح مخالف دولت یمن محسوب می شوند که در پی فعالیت این جنبش، همراه با گسترش اعتراضات عمومی در جریان بیداری اسلامی، دولت علی عبدالله صالح در 23 نوامبر 2011 سقوط کرد و به دلیل تجاوز نظامی عربستان سعودی، مداخلات شورای همکاری خلیج فارس و سازمان ملل و عدم توافق جناحهای معترض داخلی تاکنون هیچ دولتی نتوانسته است در راس قدرت قرار گرفته و ثبات سیاسی را در یمن برقرار سازد.سوال اصلی پژوهش این است که تاثیر پذیری جنبش انصار الله یمن از انقلاب اسلامی ایران و نقش جنبش الحوثی (انصار الله)در دگرگونی اوضاع یمن و آینده سیاسی این کشور چیست؟در این مقاله با استفاده ازروش تحقیق توصیفی-تحلیلی، ابتدا به بررسی مفهومی جنبشهای اسلامی بعنوان عامل محرک جنبش الحوثی یمن جهت مقابله با استبداد و تهاجم همه جانبه غرب و عربستان خواهیم پرداخت.

    کلیدواژگان: انقلاب یمن، جنبش انصارالله، قدرت نظام سازی، انقلاب اسلامی ایران، آینده یمن
  • مهدی هدایتی شهیدانی *، حسن مناف زاده صفحات 249-281

    وقوع تحولات در کشورهای عربی خاورمیانه مرحله‌ی نوینی را در سیاست خارجی آمریکا نسبت به تحولات این کشورها به دنبال داشته است.  این تحول عمدتا از تناقضات روشنی برخوردار بوده است. هدف مقاله حاضر بررسی تناقض سیاست خارجی‌آمریکا در قبال تحولات بحرین و سوریه می باشد و به دنبال پاسخگویی به این سوال است که مهم‌ترین دلایل رویکرد متعارض ایالات متحده آمریکا نسبت به تحولات بحرین و سوریه چیست؟ فرضیه مقاله حاکی از آن است علی‌رغم شباهت‌های اولیه موجود درشیوه‌ی اعتراض‌ها و نحوه‌ی عملکر‌د نخبگان حاکم در دو کشور، سیاست خارجی آمریکا در قبال هریک دارای ویژگی و پیچیدگی خاص خود بوده است. پژوهش حاضر با مبنا قراردادن دو شاخه‌ی فکر‌ی موجود در نظریه‌ی جامعه بین‌الملل یعنی کثرت‌گرایی و وحدت‌گرایی و نوع پیشرفته‌ی آن نظریه مسئولیت حمایت به عنوان چارچوب نظر‌ی به این نتیجه رسیده ‌است که سیاست خارجی آمریکا در قبال تحولات بحرین و سوریه براساس ارزش‌های متعارض پیگیری می‌شود. ایالات متحده‌ی آمریکا در حالیکه سیاست خود را در جریان تحولات بحرین به دلیل رابطه امنیتی طولانی‌مدت با این کشور بر پایه‌ی اصل حاکمیت، حفظ وضع موجود و دفاع از اصالت وجود حکومت آل‌خلیفه بنا نهاده است، در سوریه پیگیر سیاست مداخله‌جویانه، حقوق‌بشری، مبارره با تروریسم و در ‌راستای تفویض حکومت به معارضین می‌باشد.

    کلیدواژگان: ایالات متحده، سوریه، مسئولیت حمایت، بحرین، تروریسم
  • مجید منهاجی* صفحات 283-306

    موضوع جریان‌سلفی‌وهابی یکی از پیچیده‌ترین موضوعات‌فکری در عرصه‌پژوهش است، که در سایه پیوند باحکومت آل‌سعود، گسترش فزاینده‌ای در جهان ازجمله شمال‌آفریقا پیدا کرد. وهابیت در الجزایر پیشینه‌ای متمایزتر نسبت به‌کشورهای‌همجوار همچون تونس و مغرب دارد و بیش از یک قرن پیش از آن‌کشورها وارد الجزایر شده‌است.جریان‌سلفی‌وهابی درالجزایر همواره و در طول‌دهه‌های‌مختلف با فراز و نشیب‌های‌مختلفی روبروست.وهابیت درالجزایر به‌دلایل‌مختلف ازجمله اقدامات عبدالحمیدبن‌بادیس، پیش از دیگر کشورهای همجوار خود، ترویج و گسترش یافت.جریان‌های‌سیاسی‌اسلام گرا پیوسته از نفوذ سیاسی–اجتماعی بالایی درجامعه‌الجزایر برخوردار بوده‌اند و عملکرد این‌جریان‌ها به‌ویژه پس از استقلال‌الجزایر(1962م)، فراز و نشیب‌های زیادی داشته-است. مهم‌ترین عامل‌ایجاد و توسعه فزاینده جریان‌وهابی‌سلفی درالجزایر را باید درحمایت‌های بی‌شمار مادی و لجستیکی عربستان‌سعودی به‌ویژه پس ازسال1973م.به‌دلیل افزایش درآمدهای‌نفتی دانست. ازسوی‌دیگر سیاست‌های‌سرکوب‌گرایانه دوره بومدین و اتخاذرویکردهای سختگیرانه وی، موجب رشدزیرزمینی آنها را فراهم آورد. پرسش‌های اصلی این‌مقاله عبارتنداز:دلایل پیدایش وهابیت در الجزایر چیست؟پیامدهای اقدامات وهابیت در الجزایر به‌ویژه در بین سال‌های1962 تا1990م. چیست؟ ازیافته‌های این‌پژوهش می‌توان‌گفت حضور وهابیت در الجزایر پیامدهای متعددی در برداشته است؛ ازجمله پیدایش القاعده مغرب اسلامی به‌وسیله دروکدل. همچنین بحران1990 تا2005 الجزایر ریشه در اقدامات و بسترسازی‌های جریان‌های سلفی درالجزایر دارد. عمده فعالیت‌های‌جریان‌های‌سلفی در دوره شاذلی است؛ زیرا در دوره تقریبا طولانی‌مدت بومدین، همه فعالیت‌های‌جریان-های‌سلفی سرکوب و کنترل می‌شد. این مقاله بارویکردی‌توصیفی-تحلیلی، به‌بررسی و نقد بسترها و پیامدهای حضور وهابیت در الجزایر بین از سال1962 تا1990م، می‌پردازد.

    کلیدواژگان: الجزایر، وهابیت، سلفیه، جریان های اسلام گرا، عبدالحمید بن بادیس، شاذلی بن جدید
  • سید جواد میرخلیلی *، مصطفی ملکوتیان، عیسی مولوی وردنجانی صفحات 307-325

    موج جدید بیداری اسلامی در عصر حاضر، حاوی نظم نوینی در خاورمیانه است که هژمونی امریکا را در منطقه، دچار فروپاشی کرده است. مسئله اصلی، آن است که پدیده بیداری اسلامی همچون تمامی جنبش‏ها و نهضت‏ها با آسیب‏ها، فرصت‏ها و چالش‏هایی مواجه است. عدم بهره وری از فرصتها، تهدیدات اضمحلال این تحول شگرف را به همراه دارد. بدین خاطر نوشتار حاضر با تبیین فراز و فرود پدیده بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی، به برون‏ رفت از چالش‏های پیش روی این حرکت عظیم، با تمرکز بر نقش هدایتگرانه علمای اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری، پرداخته است. یافته های تحقیق با روش توصیفی تحلیلی، گویای آن است که علمای اسلام با بستر سازی گفتمان فکری اسلامی در جامعه، زمینه رشد بینش سیاسی آحاد جامعه را تقویت نمودند و آنها را متوجه حقوق فطری خویش ساختند. این مهم، آغازگر مطالبه گری و قیام مردم علیه حاکمان جور در برخی کشورها گردید.

    کلیدواژگان: بیداری اسلامی، فرصت‏ها، چالش‏ها، علمای اسلام، مقام معظم رهبری
|
  • Hamid Hakim *, Saeed Gholami Pages 7-40

    Since the beginning of 2011, following the beginning of popular uprisings and developments in Tunisia, and ... , protests have gradually taken place in some Syrian cities. The protests in the second half of March 2011 eventually led to violent clashes between the Syrian army and opponents of Bashar al-Assad's regime, which led to the presence of various actors, including the Islamic Republic of Iran and the Israeli regime on Syrian soil. In examining the main purpose of the article, the foreign policy approach of the Islamic Republic of Iran and the Israeli regime towards the Syrian crisis, reference to the challenges and opportunities of the two countries and the Israeli regime in the Syrian crisis within the balance of power and the positive consequences. The crisis has been negative for the two regional powers. In this study,an attempt is made based on criteria and factors such as: the type of political system of the two powers,the geographical algebra, the type of definition and responses of the two countries to threats and opportunities,as well as the relations between the Islamic Republic of Iran and Let the Israeli regime give each other a decent answer to its goals and questions.

    Keywords: Islamic Republic of Iran, Israeli regime, Balance of Power, Syrian Crisis, Geopolitics
  • SEYYED MOHAMMAD MOHAMMADI *, Michael Jamalpour Pages 41-64

    Abstract To delineate the prospect of political Islam in Turkey and its impact on regional security developments, it is necessary to analyze its components, variables, and important elements, including political Islam, as political Islam has been one of the major influential currents and discourses in recent developments in Turkey. Therefore, this article aims to analyze the political Islam in Turkey and its impact on regional security developments. After expanding the concepts of the research topic, the issue of political Islam and its security impacts will be examined. According to the subject documentation presented in this paper, the research method is descriptive-analytical and the data gathering method is library research which is described using the political text analysis method. The findings of the study indicate that: Political Islam in Turkey is influencing regional security developments, Turkey's ability to resolve regional crises, the ability or inability of Turkey’s government to create a balance of power in the region and to resolve conflicts in its foreign policy.

    Keywords: Turkey, Political Islam, security developments, Region
  • Mina Zandrahimi *, Hoda Hadipour, Hamideh Kamali Moghaddam Pages 65-83

    Today, investigating a nation's Resistance Literature means digging into that nation's history of bravery, courage and fight against oppression. Therefore, the reflection of this division of literature in the other societies is of great importance. To know if the translator has been successful in transferring the concepts, i.e. elements of resistance or s/he has just replaced the words with the target equivalents is only possible when the source and target texts are compared and contrasted. The present study included a comparison of Gheysar Aminpour's poems and their English translations by Saeid Daeidpour according the Translation Quality Assessment model of Julianne House. After analyzing the data, it was revealed that the translator has chosen to translate only those poems that gave way to a literal translation. In rendering multi-layered poems that included resistance elements and concepts in their depth, the translator has not been successful. This obviously represented the necessity of translator's acquaintance with literary genres, their requirements and specifications, both in the source and the target literature, since non-acquaintance could deeply affect the quality of translation.

    Keywords: poetry, Gheysar Aminpour, Resistance Literature, translation, Translation Quality Assessment. House
  • AmirHossin Moradpur * Pages 85-111

    Islamic Awakening is a term that has been used to express a movement based on political awareness and action and based on Islamism. The first stage is called the reform movement. This stage started with the beginning of colonialism in the Islamic world. And jihad is called begins with the formation of the Islamic Revolution in Iran. Imam Khomeini is the most prominent leader of this period. The third stage is the increase in political participation and jihad in the Islamic world. The Islamic Awakening evolved after the Revolution and Jihad, and where Islamists were able to participate in politics and participate in government, they took advantage of this social base. The fourth wave of Islamic awakening, which began in 2011 in North Africa and West Asia, is the effort of societies to realize their lost rights and create social, political, cultural changes centered on Islam. The present study is based on analytical-descriptive method.

    Keywords: stages, Islamic awakening, Islamic world, Egypt
  • Mohammad Mazhari, Farzad Jangjooi *, Morteza Ghasemabadi Pages 113-138

    Supposition:

    The study of the constitutions of the Islamic Republic of Iran and the Arab Republic of Egypt (2014) shows that the basic structures of these two countries in Middle East are very important and they are strategically similar.Question:What are the similarities and differences in the basic structures of the Iran’s constitution and Egypt’s constitution, and what is the reason for that.

    Method

    This study has been conducted in the form of library research, and by reviewing the constitution of the Islamic Republic of Iran and the Arab Republic of Egypt, books and articles related to constitution law and comparative constitutional law.

    Conclusion

    Both of the countries have relied their system’s legitimacy on Islam democracy. Moreover similarities between Legal and political system of both countries including, Republic system, country integrity, simplicity of national divisions, having semi-parliamentary executive power, democratic basis of system structure, and ruling Islamic Sprit on legislation and issues of this type, attract attention in this regard. Such issues create more similarities in power position and authorities of political bodies of the two countries which can be inferred from their responsibilities, job description, and appointment and selection system.

    Keywords: basic structure, Islamic Republic of Iran, Arabic Republic of Iran, Islamic, Semi-parlimentry
  • Reza Eltyami * Pages 139-164

    Survey of rivals, collides and conflicts of religions and cultures are considered fundamental issues of cultural studies (contrast), and it is suitable geopolitical issues to study. In the contemporary age, conflicts among Islam. Jew and west civilization stemmed from traditions and views of Christianity religion are of very important and many parts of cultural studies have dedicated to it. Europeans attempts to control and overcome Middle East and Iran date back to British attack, crusaders and romans. The west knew that the most way to take and permanent hegemony on a territory is to dwell there.. Findings of the research show that America and west to prevent of unity of Islamic countries and seize of theirs sources use several technics including Yinon plan. Progression of the Arab and Israel peace plan, prevention of exert or apply power of Iraq on the pricing and direct supply of oil, showing Iran. Iraq and Syria as a danger and in result, making excuse to long presence in this countries and imposition pressure to break of these countries to distance them from Iran and resistance countries, prevention of export of Islamic revolution are most important of goals of the west and Yinon plan.

    Keywords: Balkanization, Iran, Islamic awakening, Fundamentalism, Threats
  • Hosein Moqhadas *, Hasanali Noroozi Azaraki, Javad Karkhane Pages 187-209

    The literature of resistance and stability is one of the branches of the slogan of the Islamic Revolution of Iran. Studies show that the components of stability in the poems of the Islamic Revolution of Iran are derived from the eternal teachings of the Qur'an and Sunnah, which strengthen the spirit of courage, resistance to the rule of imperial tyranny, obedience to the Supreme Leader of the Revolution Imam Khomeini ( Ra), has spent his life and unity in achieving the sublime goals of the Iranian people and has revived the original Islamic civilization. The secret of the victory of the Islamic Revolution was the use of religious teachings, in which the teachings of perseverance and resistance played a key role. In order to identify the most important themes of resistance and stability in the poems of the Islamic Revolution and to adapt it to the original Islamic teachings, this study has tried to examine themes such as courage and bravery, struggle and resistance against illegitimate powers, obedience to the Supreme Leader's orders. Sacrifice and martyrdom, patriotism and patriotism, unity and unity, etc. with a descriptive-analytical method.

    Keywords: Original Islamic Teachings, Resistance Literature, Sustainability, Poems of the Islamic Revolution of Iran
  • AmirMohammad Esmaeili *, Mahdi Javdani Moqaddam Pages 189-218

    West Asia has experienced new developments since the beginning of 2010s. Spreading the Islamic Awakening in 2010 was a turning point in emergence of a new regional order in West Asia. This new order has significant differences compared to previous one, and new actors have been emerging around the region. Understanding the components of both previous and new order, as well as the place of Islamic Awakening in the regional developments is of great importance. This research examines the position and role of the Islamic Awakening in shaping the new regional order in West Asia. In this research, qualitative method has been used to analyze the information. This research concludes that the previous regional order is disappearing, while the new order with regionalism characteristics is appearing. Furthermore, the Axis of Resistance, as a transnational force in the region, has been one of the main players in the process of emerging the new order. Simultaneously, Western interventionist powers have not been successful in perusing their desired order.

    Keywords: Islamic awakening, The New Regional Order, West Asia, Axis of Resistance, Iran
  • Mehdi Hedayati Shahidani *, Hasan Manafzadeh Pages 249-281

    Taking place of transitions in Arabic countries of the Middle Easta have followed new stage in America's foreign policy toward these counties. This transformation mainly been enjoyed clear contradictions. Articl's aim is to review paradox of America's foreign policy about transitions in Bahrain and Syria. Question paper is that the main reasons for the United States of America contrasting approach towards the transitions in Bahrain and Syria? Hypothesis suggests that despite the similarities between manner of protests and behavior of Political elites of the both countries, the foreign policy of America have its own specific characteristics and complexity toward both,This article concludes that America's foreign policy is based on the contrasting values to the events in Bahrain and Syria. While in Bahrain, the United States America has established its policy due to long-term security relationship with that country on the basis of the principle of sovereignty, maintaining the status quo and defend the primacy of the rule of Al Khalifa, But in Syria, America followed a policy of intervention, human rights, the fight against terrorism in order to hand over the government to the rebels.

    Keywords: United States, Syria, Responsibility to Protect, Bahrain, terrorism
  • Majid Menhaji* Pages 283-306

    The subject of the Wahhabi Salafi current is one of the most complex intellectual topics in the field of research, which,due to its connection with the government of Al-Saud, has become increasingly widespread in the world, including North Africa. Wahhabism in Algeria has a more distinct history than neighboring countries such as Tunisia and the Maghreb, and entered Algeria more than a century ago.The Wahhabi Salafi movement in Algeria has always faced various ups and downs over the decades. The study of political Islam in general and its internal attitudes in particular is constantly a controversial topic.Among these views, the issue of the Wahhabi Salafi movement is one of the most complex intellectual issues in the field of research,which, thanks to its connection with the Al-Saud government, has become increasingly widespread in the world, including North Africa. Wahhabism in Algeria was promoted before other neighboring countries for various reasons,including the actions of Abdelhamid Ben Badis. The main activities of Salafi currents in the Shazli period are the new Ben; Because during the almost long period of Boumediene, all the activities of the Salafi currents were suppressed and controlled.This descriptive-analytical article analyzes the content and critiques the contexts and consequences of the presence of Wahhabism in Algeria after independence from1962 to 1990; The main question is: what are the conditions and reasons for the emergence of Wahhabism and the perspective of Wahhabism in Algeria?

    Keywords: Algeria, Wahhabism, Abdelhamid Ben Badis, Salafism, Chadli Bendjedid
  • Seyyed Javad Mirkhalili*, Mostafa Malekotian, Isa Molavi Vardanjani Pages 307-325

    The new wave of Islamic awakening in the present age contains a new order in the Middle East that has overthrown American hegemony in the region. The main issue is that the phenomenon of Islamic awakening, like all movements and movements, faces harms, opportunities and challenges. Lack of opportunity opportunities threatens the extinction of this dramatic change. Therefore, the present article, by explaining the ups and downs of the phenomenon of Islamic awakening in Islamic countries, has overcome the challenges facing this great movement, focusing on the guiding role of Islamic scholars from the perspective of the Supreme Leader. The findings of the research by descriptive-analytical method show that Islamic scholars, by laying the groundwork for Islamic intellectual discourse in society, strengthened the growth of political insight of individuals in society and made them aware of their natural rights. This marked the beginning of the people's demand and revolt against the rulers.

    Keywords: Islamic awakening, opportunities, Challenges, Islamic scholars, supreme leader