فهرست مطالب

مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی - سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 51، پاییز 1399)

فصلنامه مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی
سال سیزدهم شماره 3 (پیاپی 51، پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • روح الله سالار* صفحات 1-24

    پژوهش حاضر به منظور ارزشیابی اثربخشی دوره های استاندارد سازی تعالی رفتارکارکنان کلانتری های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ می باشد .روش پژوهش توصیفی - پیمایشی و ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته با توجه به الگوی کرک پاتریک می باشد. جامعه آماری و نمونه تحقیق را کلیه فراگیران آموزشی دوره های استاندارد سازی تعالی رفتار در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ 75 نفرو همچنین روسای کلانتری های ویژه منتخب در تهران بزرگ(11 نفر) می باشد . اعتبار این تحقیق از مذاکره و استماع نظر صاحب نظران و مطلعین امر آموزش، اقدام شده است .پایایی و اعتبار پرسش نامه های این تحقیق با محاسبه آلفاکرونباخ، مورد سنجش قرار گرفته است. مقدار ضریب آلفای کرونباخ کل 96درصد به دست آمد ه است. در این تحقیق از روش های آمار توصیفی وز روش های آمار استنباطی شامل آزمون t تک نمونه ای بهره برداری شده است.یافته‎های حاصله از تحقیق نشانگر این مطلب است که دوره های استاندارد سازی تعالی رفتار با توجه به وضعیت عمومی بودن شرکت کنندگان(ازلحاظ سطح درجات، مشاغل، رسته، میزان حصیلات) ، اثربخش بوده ولی میزان اثربخشی آن بسیار اندک می باشد.با استفاده از روش های مختلف ارزشیابی اثربخشی می توان به باز اندیشی، بازآفرینی و اصلاحات اساسی در برنامه های آموزشی دوره استاندارد دسازی و تعالی رفتار کارکنان کلانتری ها را بهبود بخشید.

    کلیدواژگان: ارزشیابی، اثربخشی، دوره آموزشی، استاندارد سازی
  • روح الله کریمی خویگانی* صفحات 25-43

    این نوشتار در صدد است با روش استنادی و تحلیلی در کتب لغت و آموزه های تربیتی نهج البلاغه،. مصادیق «نیروی انتظامی» در آموزه های تربیتی نهج البلاغه را احصاء نماید. اگر چه لفظ نیروی انتظامی به معنای امروزی به طور مستقیم در نهج البلاغه نیامده است، اما واژه ها و عباراتی در نهج البلاغه ذکر شده که به مدد ترجمه ها، شرح ها و تفاسیر نهج البلاغه می توان آنها را معادل نیروی انتظامی یا پلیس امروزی و ماموریت های آن قلمداد کرد. بررسی های این مطالعه نشان داد که مصادیق نیروی انتظامی را می توان در عبارات «جنود الله»، «عمال الإنصاف و الرفق»، «حارس»، «اهل الحفاظ» و «شرطه» یافت. نتیجه آنکه با توجه به اینکه موضوع امنیت و کارگزاران امنیتی از همان ابتدای خلقت بشر یک ضرورت محسوب می شده است، همیشه به عنوان یک موضوع مهم در آموزه های تربیتی ایمه اطهار(ع)، خصوصا امیرالمومنین علی (ع) مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است. بنابراین نهج البلاغه می تواند برای ارکان حکومت اسلامی مخصوصا پلیس آموزه های راهبردی و کاربردی داشته باشد.

    کلیدواژگان: نیروی انتظامی، آموزه های تربیتی، نهج البلاغه
  • مریم غیاث آبادی فراهانی*، پیمان غفاری آشتیانی، هومن شبابی صفحات 44-60

    چکیده پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر شیوه های مدیریت منابع انسانی و مشارکت شغلی با نقش متغیر سرمایه روانشناختی است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش علی می باشد. روش گردآوری اطلاعات میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است. اطلاعات میدانی با استفاده از پرسشنامه 30 سوالی از کارکنان پایور مرکز آموزش مالک اشتر در سال 1398 جمع آوری گردیده است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان پایور مرکز آموزش مالک اشتر اراک تشکیل می دهد و اندازه نمونه آماری که به روش در دسترس انتخاب شده برای کارکنان 255 نفر است. داده ها با استفاده از نرم افزار لیزرل و آزمون معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج در پایان حاکی از تاثیر مثبت عملکرد مدیریت منابع انسانی بر متغیرهای (سرمایه روانشناختی و مشارکت شغلی) و همپنین تاثیر مثبت سرمایه روانشناختی بر مشارکت شغلی می باشد. 

    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی، مشارکت شغلی، سرمایه روانشناختی
  • حبیب احمدی*، مهتاب حبیب نژاد صفحات 61-85
    این تحقیق به منظور بررسی عوامل درون سازمانی موثر بر رشد مهارت های زندگی دانش آموزان سال سوم متوسطه منطقه 22 شهر تهران انجام شد. جامعه آماری کلیه مربیان دبیرستان های منطقه 22 شهر تهران در سال تحصیلی 98 - 97، 871 نفر از دانش آموزان سال سوم متوسطه بودند. برای تعیین حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 180 نفر مربی و 270 نفر دانش آموز انتخاب شدند. اطلاعات از طریق دو نوع پرسشنامه ویژه دانش آموزان و پرسشنامه ویژه مربیان که هرکدام دارای چهل سوال بود، جمع آوری شد. ضریب پایایی (CR) و آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی این دو ابزار بالای 7/0 به دست آمد. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، ویژگی های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. داده های گردآوری شده از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد؛ عوامل درون سازمانی نظیر محتوای کتاب های درسی، تلاش عوامل اجرایی و آموزشی مدرسه، امکانات کالبدی و مالی، برنامه های آموزش و پرورش در رشد مهارت های زندگی دانش آموزان موثر است.
    کلیدواژگان: مهارت، مهارت های زندگی، عوامل درون سازمانی
  • مریم لطیفی*، فتاح ناظم، مهدی شاه نظری صفحات 86-110
    این پژوهش، با هدف بررسی شناخت تاثیر آموزش شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب و بهبود عملکرد کارکنان بیمارستان ارتش انجام شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به صورت دوگروهی (آزمایش وکنترل)، همراه با پیش آزمون و پس آزمون بود و جامعه آماری شامل کارمندان بیمارستان ارتش اعم از پرسنل بخش های درمانی و غیردرمانی در سال 1399می باشد که از بین آنها 30 نفر به صورت دردسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 15 نفر) گمارده شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه ی پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر (1983) و عملکرد کارکنان هرسی و گلداسمیت (2003) بود و آموزش شناختی رفتاری براساس دستورالعمل ده جلسه ای آنتونی و همکاران (2007) اجرا شد، نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغییری نشان داد که آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب و مولفه های آن شامل اضطراب آشکار و پنهان تاثیر دارد. همچنین آموزش شناختی رفتاری بر عملکرد کارکنان و مولفه های آن شامل وضوح، توانایی، حمایت، انگیزه، ارزیابی، اعتبار و محیط، تاثیرگذار دارد.
    کلیدواژگان: آموزش شناختی رفتاری، اضطراب، عملکرد، بیمارستان ارتش
  • حمیدرضا محمدزاده مهنه صفحات 117-149

    پیچیدگی‌های پلیس مدرن، نیاز به نهادهای اجرای قانون دارد تا نحوه آموزش افسران برای انجام وظایف خود را گسترش دهد. پلیس موثر همیشه به ترکیبی منحصر به فرد از مهارت‌های جسمی، شناختی، عاطفی و بین فردی احتیاج داشته است. برای آموزش کافی نیست که فقط به قانون یا مهارت‌های فاسدشدنی بپردازیم، مانند دستگیری و کنترل تاکتیک‌های دفاعی رانندگی؛ و اسلحه گرم، نسخه خطی حاضر به اهمیت اساسی ارایه آموزش آکادمی با مهارت‌های روانشناختی ضروری برای افسران برای مقابله با چالش‌های معاصر کار پلیس می پردازد. آموزش پلیس مسیول آماده سازی استخدام‌های جدید برای این حرفه دشوار است. افسران در آکادمی پلیس نسبتا مختصری شرکت می‌کنند که پس از آن آموزش‌های میدانی دنبال می شود. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که مهارت‌های شناختی؛ عاطفی؛ اجتماعی و اخلاقی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است، می تواند باعث بهبود سلامت افسران و همچنین ارتقای روابط عمومی بین افسران پلیس و اعضای جامعه شود. روش‌های خاصی برای ترکیب این مهارت‌ها در آموزش آکادمی ارایه می شود.

    کلیدواژگان: آموزش پلیس . مهارت های روانشناختی . تندرستی . روابط جامعه