فهرست مطالب
ماهنامه معرفت
سال بیست و نهم شماره 11 (پیاپی 278، بهمن 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/12/11
- تعداد عناوین: 9
-
-
صفحات 5-9
این مقال شرحی است بر کلام امام محمدباقر علیه السلام در باب صفات شیعیان واقعی. حضرت میفرمایند: با تفویض صحیح (همه امور به خدا) به آسایش دل دست یاب و آسودگی تن را در آسایش دل جستوجو کن، و با کاهش خطا، آسودگی دل را به دست آور. روانشناسان و اگزیستانسیالیستها معتقدند که انسان حیوان مضطرب است. اگر انسان اضطراب نداشته باشد، انسان نیست. راهحل روانشناسان برای درمان اضطراب این است که اصلا نباید به سختیها و گرفتاریهای زندگی اندیشید و باید به دنبال خوشی و سرگرمی بود. ولی انبیای الهی معتقدند که برای رهایی از اضطرابهای دنیایی، باید ماهیت این عالم و دنیا را که گذرگاه و موقتی است، شناخت. کسی که سختیهای این دنیا را تحمل کند و وظایفش را انجام میدهد، به آرامش و آسایش ابدی خواهد رسید. باید امور را به خدا واگذار کرد. لازمه واگذاری امور به خدا این است که انسان احساس آرامش کند و تنها نگرانی او انجام وظیفه به بهترین شکل باشد. واگذاری کارها به خدا و اعتماد به او درباره سرانجام امور، راهی است برای آرامش روح و ریشهکن کردن اضطراب، ناراحتی و ترسهای بیدلیل.
کلیدواژگان: فلسفه شرور، آرامش، تفویض، تمرکز حواس، اضطراب -
صفحات 11-22
ازجمله شناختهای انسان که در کمال او موثر است، معرفت شهودی است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقش ایجابی و سلبی معرفتهای شهودی انسان در تکامل اختیاری او از دیدگاه قرآن در چارچوب تفسیر موضوعی آیات میپردازد. یافتههای پژوهش حاکی است که برخی از آیات دلالت دارند بر اینکه معرفت شهودی انسان به خود و خداوند، عین کمال است و در رسیدن آدمی به کمال بالاتر نیز نقش ایجابی دارد. مطابق دلالت دستهای دیگر از آیات، خداوند خود به برخی از بندگان خاصش معرفتهایی شهودی اعطا میکند که موجب افزایش کمال آنها میگردد. از دلالت ضمنی پارهای از آیات هم استفاده میشود که بعضی از معرفتهای حضوری میتوانند تاثیر سلبی در کمال آدمی داشته و عامل سقوط و زمینهساز دوری او از سعادت باشند. درک القایات شیطانی و احساس درونی استقلال و بینیازی از خدا از این قبیلاند.
کلیدواژگان: شناخت های انسان، معرفت شهودی، تکامل اختیاری، شناخت شهودی، خودشناسی و خداشناسی، القائات شیطانی -
صفحات 23-32
همه انسانها دارای فطرت الهی هستند، ولی این فطرت گاه بر اثر موانع مختلفی محجوب میماند؛ ازاینرو، نیاز به شکوفایی و فعلیتبخشی دارد. در نقطه مقابل موانع فطرت، عواملی باعث شکوفایی فطرت میگردند که در این میان، عامل ذکر و یاد الهی از مهمترین آنها بهشمار میرود. هدف پژوهش حاضر این است که با مطالعه و گردآوری اطلاعات کتابخانهای و روش توصیفی تحلیلی با رویکرد تفسیر موضوعی، نقش ذکر در شکوفایی فطرت الهی در انسان را مورد بررسی قرار دهد. بررسیها نشان میدهد از دیدگاه قرآن کریم ذکر و یاد الهی در شکوفا شدن فطرت الهی انسان تاثیر ویژهای دارد و به هر اندازه که یاد خدا و توجه به معبود در وجود انسان بیشتر و عمیقتر باشد، معرفت شهودی به او بیشتر خواهد شد و فطرت الهی انسان بیدارتر و شکوفاتر میشود. این موضوع نمودها و آثار روشنی از قبیل نورانیت دل، بصیرتیابی انسان و قرب به خدای متعال، در زندگی اهل ذکر دارد. ذکر برای اینکه در شکوفایی فطرت الهی انسان تاثیر بگذارد، باید شرایطی داشته باشد که مهمترین آنها خالصانه بودن، تداوم داشتن، کثیر و پنهانی بودن است.
کلیدواژگان: فطرت، فطرت الهی انسان، عوامل شکوفایی فطرت، ذکر، یاد خدا -
صفحات 33-42
عزت به معنی شکستناپذیری و اقتدار، یکی از نیازهای فطری انسان است که در همه دوران زندگی انسان نقش اساسی ایفا میکند. قرآن کریم راهکارهای حقیقی تامین آن را به صورت ضابطهمند بیان کرده و این راهکارها در قالب یک فرایند که از آغاز و انجامی برخوردار میباشد، قابل تصویر است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی درصدد بیان فرایند تامین نیاز به عزت از دیدگاه قرآن است. حاصل تحقیق این است که شناخت عزت حقیقی و باور به خاستگاه الهی آن و معرفت به حقیقت وجودی خویش، از راهکارهای شناختی عزتمندی است که در نقطه آغاز فرآیند قرار دارد. پس از این دو مرحله، نوبت به تحقق صفات لازم در انسان میرسد و در ضمن آن، صفت والا و ارزشمند تقوای الهی از مهمترین آنها برای کسب عزت قلمداد شده است؛ و در نهایت به یکی از مهمترین رفتارها یعنی جهاد در راه خدا که نشاندهنده اوج عزت انسان است، ختم میگردد.
کلیدواژگان: عزت، نیاز انسان به عزت، فرایند تامین نیاز، شناخت عزت حقیقی، خاستگاه الهی عزت، تقوای الهی، جهاد -
صفحات 43-53
یکی از مسایل مهم انسانشناسی، شناخت نیازهای انسان است. قرآن کریم برای هدایت انسان نازل شده و توجه ویژه به نیازهای او دارد، شناخت این نیازها از منظر قرآن از اهمیت ویژه برخوردار است. انسان چه نیازهایی دارد؟ آیا نیازهای انسان صرفا مربوط به بقا و کمال بعد مادی اوست یا نیازهای غیرمادی نیز دارد که به کمال بعد معنوی او مربوط میشود؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تفسیر موضوعی، با تاکید بر دیدگاههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به بررسی این مسئله پرداخته و به نکاتی به شرح زیر دست یافته است: نیازهای انسان از ابعاد وجودی او نشیت گرفتهاند؛ با توجه به آیات قرآن، انسان دارای دو دسته نیاز مادی و معنوی است؛ مهمترین نیازهای مادی انسان شامل خوردن و آشامیدن، مسکن، پوشش، همسر، خواب و امنیت است؛ و نیازهای معنوی انسان دربرگیرنده اموری چون شناخت، هدایت، عزت، ولایت، پرستش، محبوبیت و احترام، الگو، زینت و آرایش، دین، و اطمینان قلب است.
کلیدواژگان: نیازهای انسان، نیازهای مادی، نیازهای معنوی -
صفحات 55-66
بشر امروز در شناخت بسیاری از مسایل انسانشناختی، ازجمله نیازهای واقعی انسان به خطا رفته و آن را به اموری حیوانی تقلیل داده و همین خطا او را به ورطه بحران هویت و فساد کشانده است. از دیدگاه قرآن کریم، انسان نیازهایی فرامادی و متعالی دارد و کمال او در گرو تامین همین نیازهاست. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر تفسیر موضوعی به بررسی بنیادیترین نیازهای متعالی انسان از منظر قرآن میپردازد؛ طبق این پژوهش، بنیادیترین این نیازها عبارتند از: نیاز به دین و ابعاد آن، یعنی خداشناسی، راه و راهنماشناسی و معادشناسی؛ همچنین انسان برای رشد و تعالی روحی نیازمند پرستش خداوند و رعایت احکام و ارزشهای الهی است؛ عزتخواهی، کرامتطلبی و فضیلتخواهی و همچنین آرامش روحی، شادی معنوی و محبت حقیقی که در سایه حیات طیبه دینی میسر میگردد، بخشی دیگر از همین نیازهاست. چگونگی تامین صحیح این نیازهای متعدد و متنوع، در حقیقتی به نام دین الهی به انسان عرضه شده است.
کلیدواژگان: نیاز متعالی، نیاز به دین، نیاز به اعتقادات دینی، عزت خواهی، کرامت طلبی، لذت معنوی -
صفحات 67-73
تفسیر المیزان یکی از تفاسیری است که در موارد متعدد و گستردهای به معناشناسی مفردات قرآن پرداخته است. علامه طباطبایی با در نظر گرفتن قراین و شواهد درونمتنی آیات، بهویژه با بهرهگیری از قاعده سیاق، بهطور دقیق به کشف معانی واژگان قرآنی مبادرت ورزیده است. نوشتار پیشرو که با روش کتابخانهای و رویکردی توصیفی تحلیلی انجام شده، به دنبال کشف و ارایه کارکردهای سیاق در تعیین معانی واژگان قرآنی در تفسیر المیزان است. حاصل مطالعات انجامشده این است که مهمترین کارکردهای سیاق در کشف و تعیین معنای واژگان قرآنی را میتوان در مواردی از جمله: تبیین و تشریح معنای واژگان، تعیین دایره مفهومی مفردات، ترجیح معنای یک واژه از بین احتمالات مختلف، تعیین مصادیق واژگان، بیان معنای متفاوت و تحول معنایی یک واژه در کاربردهای مختلف برشمرد.
کلیدواژگان: تفسیر المیزان، معانی واژگان قرآنی، قرائن درون متنی، قرینه سیاق -
صفحات 75-86
ازآنجاکه یکی از راهکارهای مهم تجلی خداوند در اعمال و رفتار انسانها در جامعه، تصحیح تصورات نادرست از خداوند است؛ این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته است، به ارایه تصورات ذهنی صحیح از خداوند از دیدگاه آیات و روایات معصومان میپردازد. انتخاب عنوان تصورات صحیح از خداوند در این پژوهش (که به روش کتابخانهای انجام شده) بر مبنای استخراج تصورات نادرست از خداوند است که از یک پژوهش کیفی جداگانه با عنوان «بررسی کیفی انگارههای ذهنی نادرست از خداوند» به روش تحلیل محتوا بر روی دانشجویان دختر شاغل به تحصیل در غیر رشتههای الهیات در دانشگاه میبد به دست آمده است. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان میدهد که ارایه و آموزش تصورات ذهنی صحیح از خداوند سبب محبت و اشتیاق افراد نسبت به خداوند و در نهایت، اطاعتپذیری و تجلی خداوند در افعال و کردار انسانها خواهد شد. برخی تصورات صحیح از خداوند عبارتند از: تشبیه در عین تنزیه، توجه به مراتب بالا و وسعت معنا و مصداق در موضوعات دینی، و... .
کلیدواژگان: خداوند، قرآن، روایات، تصورات صحیح -
صفحات 87-98
جریان ظاهرگرایی از کهنترین جریانهای فکری در جهان اسلام، بهویژه اهلسنت است که تاکنون ابعاد و زوایای آن کمتر مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. بررسی خاستگاه و سیر تطور ظاهرگرایی در فهم قرآن در میان اهلسنت، موضوع این پژوهش است. در این مقاله با بهرهگیری از روش توصیفی - تحلیلی و با استناد به منابع تاریخی، خاستگاه پدیده ظاهرگرایی و سیر تاریخی آن در بین اهلسنت بررسی شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که ظاهرگرایی در اهلسنت، بهمثابه یک جریان تاثیرگذار در فهم قرآن و برداشت از کتاب الهی، به دوران پس از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و عصر صحابه بازمیگردد که در طی قرون مختلف، در قالب مکاتب گوناگونی مانند اهل اثر، اهل حدیث حنابله، سلفیه و وهابیت، تا عصر حاضر استمرار داشته است. طرفداران این جریان در رویکرد خود، بحث در اطراف برخی از حقایق دینی و عبور از ظواهر کتاب و سنت را بدعت میدانند. آنها با نادیدهگرفتن عقل، نگاهی افراطی به نقل دارند و معتقدند اعتبار و میزان عقل به کتاب و سنت است و با وجود قرآن به استدلالهای اهل کلام و روش متکلمان نیازی نیست. این رویکرد مبتنی بر اصالت ظاهر کتاب و سنت و کفایت نقل، بر تمام اصول و اندیشههای جریان ظاهرگرا حاکم است.
کلیدواژگان: ظاهرگرایی، جریان ظاهرگرایی، اهل سنت، تفسیر قرآن
-
Pages 5-9
This paper is a commentary on the advices of Imam Mohammad Bagher (PBUH) regarding the characteristics of the real Shiites. Imam says: Achieve peace of heart by entrusting (all matters to God) and seek the comfort of the body in the peace of the heart, just as reducing errors can bring peace of mind to you. Psychologists and Existentialists believe that humans are anxious animals. If man is not anxious, he is not human. To treat anxiety, psychologists believe that one should not think about the difficulties and troubles of life and he should be looking for happiness and entertainment. But the divine prophets (PBUT) believe that in order to get rid of worldly anxieties, one must know the nature of the world, which is a passage and temporary place. One who endures the hardships of this world and performs his duties will attain eternal peace and comfort. One should not trust in God. The prerequisite for leaving matters to God is that man should feel calm and his only concern should be his duty. Trusting in God is a way to achieve peace of mind, which eradicates anxiety, unreasonable unhappiness and fears.
Keywords: the philosophy of evil, peace, delegation, concentration, anxiety -
Pages 11-22
One of the human cognitions that has a great impact on his perfection is intuitive knowledge. Using a descriptive-analytical method, this paper studies the positive and negative role of human intuitive knowledge in human evolution from the perspective of the Quran in the context of thematic interpretation. The findings indicate that some verses indicate that man's intuitive knowledge of himself and God is the same as perfection and has a positive role in his perfection. According to another group of verses, God Himself imparts intuitive knowledge to some special servants, which increases their perfection. Other verses also show that some present knowledge can have a negative effect on human perfection. Evil temptations and feeling needless are among these knowledges.
Keywords: human cognitions, intuitive knowledge, evolution, intuitive cognition, self-knowledge, theology, evil temptations -
Pages 23-32
All human beings have a divine nature, but this nature is sometimes obscured by various obstacles, hence, it needs flourishing and actualization. In contrast to these obstacles, some factors cause the flourishing of nature, including the remembrance of God. Using a descriptive-analytical and desk-research method, this paper studies the role of remembrance in the flourishing of divine nature in man. Studies show that from the perspective of the Holy Quran, divine remembrance has a special effect on the flourishing of human divine nature. This means that the more one remembers God, the more intuitive knowledge will be, and hence the divine nature of man becomes more flourish. This issue has many effects on the life of the people of remembrance. Purity, continuity, multiplicity and secrecy are the conditions for the flourishing of nature by God remembrance.
Keywords: nature, divine nature of man, factors of nature flourishing, remembrance, remembrance of God -
Pages 33-42
Dignity, meaning invincibility and authority, is one of the innate needs of human beings that plays an essential role in all periods of human life. The ways to achieve dignity in the Holy Quran can be illustrated in the form of a process. Using a descriptive-analytical method, this paper studies the process of securing dignity from the perspective of the Quran. Research shows that knowing true dignity, believing in its divine origin, and knowing one's own existential truth are among the cognitive strategies of dignity. Realizing the necessary attributes in human beings is the second step of realizing dignity in human beings. Among those sublime attributes, divine piety is one of the most important tools for gaining dignity. And finally, jihad in the way of God shows the peak of human dignity.
Keywords: dignity, human need for dignity, the process of providing needs, recognizing true dignity, the divine origin of dignity, divine piety, jihad -
Pages 43-53
One of the important issues of anthropology is recognizing human needs. The Holy Quran was revealed to guide man and pays special attention to his needs. Therefore, recognizing these needs from the perspective of the Quran is of particular importance. Using a descriptive-analytical method, and using a thematic interpretation approach, and emphasizing the views of Allameh Tabataba'i in the interpretation al-Mizan Commentary, this paper studies this issue. The findings show that human needs are derived from his existential dimensions. According to the Quran, man has two categories of material and spiritual needs; which eating, drinking, housing, clothing, marriage, sleep and security are among his most important material needs. In contrast to these needs, matters such as cognition, guidance, honor, guardianship, worship, popularity, respect, pattern, adornment, religion, and the assurance of the heart are among the spiritual needs of man.
Keywords: human needs, material needs, spiritual needs -
Pages 55-66
Mankind today has erred in recognizing many anthropological issues, including the real needs of man and he has reduced it to animal matters, and this mistake has plunged him into the abyss of identity crisis and corruption. From the point of view of the Holy Quran, man has transcendental needs and his perfection depends on providing these needs. Using a descriptive-analytical method and focusing on thematic interpretation, this paper studies the most basic human needs from the perspective of the Quran. According to this research, the most basic human needs are: the need for religion and its dimensions, (i.e., theology, recognition of divine messengers and Imams and resurrection), worshipping, dignity, virtue, as well as peace of mind, spiritual happiness and true love, which are made possible in the shadow of a good religious life. These needs are met in religion.
Keywords: transcendent need, need for religion, need for religious beliefs, self-respect, dignity, spiritual pleasure -
Pages 67-73
Al-Mizan Commentary is one of the commentaries that has dealt with the semantics of the contents of the Quran in numerous and extensive cases. Considering the evidences and verses, especially the context, Allameh Tabataba'i has tried to discover the meanings of Quranic words accurately. Using a descriptive-analytical and desk-research method this paper studies this issue. The findings show that the most important functions of context in discovering and determining the meaning of Quranic words can be found in cases such as, explaining the meaning of words, determining the conceptual range of words, preferring the meaning of a word among different possibilities, determining instances of words, expressing different meanings and semantic evolution of a word in different applications.
Keywords: al-Mizan Commentary, meanings of Quranic words, textual evidence, context -
Pages 75-86
Using a descriptive-analytical method, this paper presents the correct mental perceptions of God from the perspective of the Quran and hadiths to provide the ground for the manifestation of God in the actions and behavior of human beings in society. This article is a response to the article "Qualitative Investigation of the Causes of False Mental Imagination about God", which examines the views of female students in non-theological fields at Meybod University. The results show that teaching correct mental images about God will cause human love for God and provide the basis for his obedience towards God. Some correct perceptions of God are, purifying God from human attributes, when using metaphorical attributes and paying attention to the sublime and wide realm of meanings and examples in religious issues and etc.
Keywords: God, Quran, narrations, correct ideas -
Pages 87-98
The Sunni literalist school is one of the oldest currents of thought in the Islamic world, especially the Sunnis school of thought, which its dimensions and angles have been less studied and analyzed. Using a descriptive-analytical method this paper studies the origin and evolution of the Sunni literalist school in the interpretation of the Quran. The results show that the intellectual roots of this school in Sunni school as an influential current in understanding the Quran, date back to the post-Prophet and the Companions era, which, over the centuries, has continued to the present day in the form of various schools such as the Hanbalis, Salafis and Wahhabis. Talking about the apparent meanings of the Quran and Sunnah from the point of view of this school is heresy. Ignoring reason, this group takes an extreme view of Sunnah and believes that the Book and traditions are the criteria for measuring the validity of reason and there is no need for theological arguments and the method of theologians. This approach governs all the principles and ideas of the Sunni literalist school.
Keywords: Sunni literalist school, Sunni, Quran Interpretation