فهرست مطالب

Holistic Nursing and Midwifery - Volume:11 Issue: 1, 2001

Journal of Holistic Nursing and Midwifery
Volume:11 Issue: 1, 2001

  • تاریخ انتشار: 1380/03/21
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فاطمه جعفرآقایی، ربابه شکرابی، صدیقه پاک سرشت، زهرا عطرکار روشن صفحات 6-17

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که با هدف تعیین میزان خودکار آیی دانشجویان سال آخر پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد آموزش ارتقاء سلامت به مددجویان انجام گرفته است. نمونه مورد پژوهش در این بررسی را تعداد 100 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل داده است که کل جامعه پژوهش را نیز در بر می گرفت. جهت دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه اعتماد به خود در آموزش ارتقاء سلامت به مددجویان مشتمل بر سه بخش: مشخصات فردی، سیوالات مربوط به نظر دانشجویان در مورد آموزش ارتقاء سلامت و تجارب یادگیری و نیز سیوالات مربوط به خودکارآیی در آموزش ارتقاء سلامت در سه زمینه خطرات استعمال سیگار، تغذیه و فعالیت استفاده شده است. پس از تعیین خودکار آیی در سه زمینه آموزش خطرات استعمال سیگار، تغذیه و فعالیت، ارتباط بین متغیر خودکار آیی با مشخصات فردی نمونه ها شامل جنس، سن، وضعیت تاهل و اشتغال با استفاده از آزمونهای T تست و آنالیز واریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که نیمی از دانشجویان (50%) از خودکار آیی قوی در آموزش خطرات استعمال سیگار برخوردار بوده اند. همچنین اکثریت نمونه ها (53%) در زمینه آموزش تغذیه، خودکارایی ضعیف داشته و اکثریت آنان (63%) در زمینه آموزش انجام فعالیت خودکار آیی قوی داشته اند. همچنین نتایج نشان داد که ارتباط معنی دار آماری بین خودکارآیی در آموزش ارتقاء سلامت و مشخصات فردی ذکر شده وجود ندارد.

    کلیدواژگان: خودکارآیی، ارتقاء سلامت، مددجو، آموزش ارتقاء سلامت، تجارب و یادگیری
  • سیده مرضیه راهبی صفحات 18-21

    سندرم پیش از قاعدگی به مجموعه ای از تغییرات ناراحت کننده جسمانی روانی یا رفتاری در فاز لونتال قاعدگی اطلاق می شود که با فعالیتهای اجتماعی یا شغلی فرد تداخل ایجاد می کند.

    کلیدواژگان: سندروم پیش از قاعدگی، اتیولوژی، قاعدگی زنان، زنان
  • فرهاد رمضانی بدر صفحات 22-26

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی بوده که به منظور تعیین نحوه ارایه مراقبت های پرستاری از بیماران تحت تهویه دهنده های مکانیکی در بخشهای مراقبت ویژه بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شهر رشت در سال 1377 انجام شده است. هدف از این پژوهش تعیین چگونگی مراقبت از بیماران متصل به دستگاه های تهویه دهنده در رابطه با تنظیم و استفاده از دستگاه تهویه دهنده، بررسی وضعیت بیمار و مراقبت از راه هوایی مصنوعی شامل مراقبت از کاف و ساکشن ترشحات می باشد. تعداد واحدهای مورد پژوهش 48 نفر بوده، که در واقع شامل کلیه پرستاران شاغل در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانهای آموزشی شهر رشت می باشد. جهت گردآوری داده ها، پژوهشگر بطور مداوم در شیفت های صبح، عصر و شب به محیط های پژوهش مراجعه نموده و با استفاده از برگه های مشاهده و سیوالات مربوط به برخی از مشخصات فردی واحدهای مورد پژوهش شامل سن، جنس، وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی، سابقه کار پرستاری، سابقه کار در بخشهای مراقبت ویژه (ICU)، سابقه گذراندن دوره تخصصی مراقبت ویژه (ICU)، مدت دوره آموزش تخصصی و سال گذراندن دوره آموزش تخصصی اقدام به گردآوری داده ها نموده است. بمنظور تجزیه و تحلیل یافته ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که نحوه ارایه مراقبت اکثریت واحدهای مورد پژوهش (94 / 6 %) در رابطه با تنظیم و استفاده از تهویه دهنده مکانیکی در سطح متوسط قرار دارد. همچنین اقدامات پرستاری اکثر واحدهای مورد پژوهش (83 / 3 %) در مورد بررسی وضعیت بیمار ضعیف می باشد. در رابطه با مراقبت از کاف راه هوایی مصنوعی، نحوه ارایه مراقبت اکثریت واحدهای مورد پژوهش (87 / 5 %) ضعیف بوده و در (85 / 4 %) موارد اقدامات پرستاری در مورد ساکشن ترشحات از طریق راه هوایی مصنوعی در سطح متوسط قرار دارد. در مجموع یافته های پژوهش بیانگر آن است که (3/ ٪58) از واحدهای پژوهش در رابطه با نحوه ارایه مراقبت های پرستاری از بیماران تحت تهویه دهنده های مکانیکی در سطح متوسط قرار دارند و بقیه موارد (41/7 ٪) در سطح ضعیف می باشند. ضمنا یافته های پژوهش بیانگر آن است که متغیرهای جنس، سن، وضعیت تاهل، سابقه کار پرستاری و سابقه کار در بخشهای مراقبت های ویژه بر روی نحوه ارایه مراقبت پرستاران تاثیری ندارد. در صورتی که بین سابقه گذراندن دوره تخصصی مراقبت ویژه (ICU) و نحوه ارایه مراقبت پرستاران ارتباط معنی داری وجود دارد(0/ 01 >P).

    کلیدواژگان: تهویه دهنده مکانیکی، بخش مراقبت ویژه، نحوه ارائه مراقبت
  • فلورا رحیم آقایی صفحات 27-34

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که با هدف مقایسه مفهوم از خود حرفه ای دانشجویان سال آخر پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ابتدا و انتهای دوره کارآموزی عرصه در سال تحصیلی :77-13071 انجام گرفته است.

    کلیدواژگان: مفهوم از خود حرفه ای - کار آموزی در عرصه
  • سیده فاطمه سیدفاضل پور، محمدتقی مقدم نیا صفحات 35-40

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که به منظور تعیین نیازهای آموزشی مراقبت از خود بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی حشمت رشت در سال 1380 انجام شده است. تعداد نمونه 50 نفر، روش نمونه گیری در دسترس و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده است. اهداف ویژه شامل تعیین نیازهای آموزشی بیماران در زمینه شناخت ماهیت بیماری و عوامل ایجاد کننده آن، رژیم . دارویی، رژیم غذایی، فعالیت و استراحت و پیگیری و درمان می باشد.

    کلیدواژگان: نیازهای آموزشی، بیماریهای عروق کرونر
  • ژیلا شکنی، عاطفه قنبری خانقاه، افسر رضایی پور، زهرا عطرکارروشن صفحات 41-48

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که با هدف تعیین رضایت والدین کودکان بستری از نحوه برقراری ارتباط کارکنان با آنان در یکی از مراکز آموزشی - درمانی شهر رشت، سال 1378 انجام گرفته است. نمونه های مورد پژوهش در این مطالعه 322 نفر از والدین کودکان بستری در بیمارستان 17 شهریور رشت می باشند که به روش نمونه گیزی تصادفی از میان والدین واجد شرایط پژوهش انتخاب شدند. جهت دستیابی به اهداف پژوهش، پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش شامل: مشخصات فردی، سیوالات مربوط به چگونگی برقراری ارتباط پرستاران با والدین و سیوالات مربوط به چگونگی برقراری ارتباط پزشکان با آنان (در مجموع 34 سیوال) تنظیم گردید که توسط نمونه های مورد پژوهش پاسخ داده شد و میزان رضایت آنان از نحوه برقراری ارتباط . کارکنان با آنان با استفاده از مقیاس (بله، گاهی، خیر) مورد سنجش قرار گرفت. اعتبار علمی ابزار گردآوری داده ها از طریق اعتبار محتوا و اعتماد علمی آن با استفاده از رابطه آلفاکرونباخ) مورد تایید قرار گرفت و رضایت والدین براساس 90 درصد امتیاز کل پرسشنامه (40/ 8 %) به دو سطح رضایت بالا و رضایت پایین | طبقه بندی گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با بکارگیری ابزار رایانه ای SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت: یافته ها نشان داد که 51 / 2 درصد والدین از ارتباط پرستاران  57 /1 درصد از ارتباط پزشکان رضایت بالا داشتند ه و در مجموع 53 / 10 درصد والدین از ارتباط کارکنان رضایت بالا داشتند و 49 / 9 درصد. والدین از ارتباط کارکنان  رضایت پایین داشتند. این مطلب بیانگر آنست که کادر درمان در برقراری ارتباط با والدین چندان موفق نبوده اند و.. جهت تعیین ارتباط بین رضایت والدین کودکان بستری از نحوه ارتباط کارکنان با آنان و مشخصات فردی والدین از آزمون آماری کای دو استفاده گردید. نتایج آزمون نشان داد که بین رضایت کلی والدین از ارتباط کارکنان با متغیرهای سن، . تحصیلات و محل سکونت رابطه معنی دار آماری وجود دارد.

    کلیدواژگان: رضایت والدین، ارتباط پرستار، ارتباط پزشک
  • لیلا صیادی، مریم عالیخانی، زهرا یزداندوست، زهرا عطرکارروشن صفحات 49-59

    . از این پژوهش مطالعه توصیفی مقایسه ای است که به منظور مقایسه دیدگاه پرستاران و بیماران در مورد نیازهای اساسی بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه قلبی مراکز آموزشی درمانی استان گیلان در سال 78-1377 انجام گرفته است. اهداف پژوهش تعیین دیدگاه بیماران و پرستاران در مورد نیازهای اساسی بیماران بستری، مقایسه این دو دیدگاه و همچنین با اهمیت ترین و کم اهمیت ترین نیازها از این دو دیدگاه بود. نمونه های پژوهش 110 نفر بیمار بستری در بخش مراقبت ویژه قلبی و 55 پرستار شاغل در این بخش بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که برای بیمار و پرستار بطور جداگانه تنظیم گردید. هرد و پرسشنامه مشتمل بر دو بخش بود، بخش اول از هر دو پرسشنامه مربوط به اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم آن، پرسشنامه تهیه شده توسط لوری و همکاران براساس نظریه یورا و والش در زمینه نیازهای اساسی بود، که در 109 عبارت و در چهار حیطه اعمال حیاتی بدن، نملکرد بهداشتی، وضعیت روحی روانی و نیازهای اطلاعاتی تنظیم گردید. در گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بیمار و پرستار مراقبت کننده از او با شماره همانند کدگذاری شده و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کای دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بر طبق دیدگاه بیماران و پرستاران، بیماران در زمینه رفع نیاز به اکسیژن، رهایی از درد / خوب بودن، نیاز به تحرک و فعالیت، تغذیه، دفع، خواب / استراحت، ایمنی روانی، عشق و تعلق و عزت نفس دچار مشکلاتی شده بودند که مهمترین این مشکلات بر طبق دیدگاه بیماران، طپش قلب ناگهانی، درد ناراحتی ناشی از تغییر در شیوه زندگی و عادتها، از دیدگاه پرستاران مهمترین این مشکلات، احساس فشار در قفسه سینه، درد و نگرانی در مورد آینده بوده است. کم اهمیت ترین آنها از دیدگاه بیماران عرق شبانه، ترس از عدم توانایی در حل مشکلات و تغییر نقش خود در خانواده و در ارتباط با دیگران، از دیدگاه پرستاران ترس از خفگی، احساس عطش و نداشتن تفریح و سرگرمی بوده است. همچنین نتایج نشان داد که پرستاران از مشکلات و در نتیجه نیازهای مربوط به حیطه روحی روانی بیماران کمتر از سایر حیطه ها اطلاع داشتند. مقایسه انجام شده در زمینه 97 عبارت از عبارات پرسشنامه نشان داد که تقریبا در نیمی از این عبارات اختلاف آماری معنی داری بین دیدگاه بیماران و پرستاران در زمینه نیازهای اساسی بیماران وجود داشته است و در نتیجه فرضیه پژوهش «بین دیدگاه بیماران و پرستاران در مورد نیازهای اساسی بیماران اختلاف وجود دارد، مورد تایید قرار می گیرد. بعلاوه نتایج نشان داد که در اکثریت موارد پرستاران نیاز های بیماران را بیش از حد برآورده کرده بودند.

    کلیدواژگان: دیدگاه پرستاران و بیماران، نیازهای اساسی بیماران
  • محمدرضا قربانی، مژگان بقایی، مریم عالیخانی، زهرا عطرکارروشن صفحات 60-68

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که به منظور بررسی نحوه ارایه مراقبت های پرستاری به بیماران در معرض انفارکتوس میوکارد تحت درمان با استر پتوکیناز (1) در یکی از مراکز آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان سال 1377 انجام شده است. در این پژوهش 130 بیمار در معرض انفارکتوس میوکارد تحت درمان با استرپتوکیناز بصورت تصادفی انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها مشاهده و ابزار گردآوری اطلاعات برگه مشاهده ای مشتمل بر دو بخش بوده است. بخش اول اطلاعاتی در مورد وضعیت وسایل و تجهیزات مورد نیاز جهت تزریق استرپتوکیناز بوده و بخش دوم برگه مشاهده از سه قسمت نحوه ارایه مراقبتهای پرستاری قبل، حین و بعد از تزریق تشکیل شده بود. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از آمار توصیفی استفاده و در ارتباط با هر یک از اهداف پژوهش، نحوه ارایه مراقبت های پرستاری به سه دسته ضعیف، متوسط و خوب طبقه بندی شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که وضعیت وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای تزریق استرپتوکیناز به بیماران در معرض انفارکتوس میوکارد در 73 /1 درصد موارد دارای کیفیت خوبی بوده است. همچنین نتایج نشانگر آن بود که در اکثریت موارد (67 / 7 %) مراقبتهای پرستاری ارایه شده به بیماران در معرض انفارکتوس میوکارد در مرحله قبل از تزریق استرپتوکیناز در حد متوسط بود اما در اکثر موارد مراقبت های پرستاری حین تزریق (82/3 درصد) و بعد از تزریق استرپتوکیناز (83 / 8 %) در حد ضعیف بوده است. در مجموع یافته های این تحقیق نشان داد که نحوه ارایه مراقبتهای پرستاری به بیماران در معرض انفارکتوس میوکارد و تحت درمان با استرپتوکیناز بستری در یکی از مراکز آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در (70/8 %) موارد در حد ضعیف بوده است.

    کلیدواژگان: انفارکتوس میوکارد، استرپتوکیناز، مراقبتهای پرستاری بیماران تحت درمان با استرپتوکیناز
  • راضیه لطفی صفحات 69-71

    اکثر ساختارهای سلولی بدن از جمله غشاءها، پروتئین های ساختمانی، آنزیم ها و اسیدهای نوکلییک نسبت به رادیکالهای آزاد) آسیب پذیر بوده و ممکن است دچار جهش یا مرگ سلولی گردند. رادیکال آزاد، اتم یا مولکولی است که به دلیل دارا بودن یک یا چند الکترون جفت نشده، تمایل به گرفتن الکترون از مواد دیگر دارد. این ویژگی موجب فعال شدن و انجام واکنش رادیکالهای آزاد با سایر مواد می شود رادیکالهای آزاد سوپراکسید پراکسید هیدروژن و هیدروکسیل از جمله این ترکیبات هستند. از این رو پراکسیداسیون یا اتو اکسیداسیون لیپیدها با تولید مداوم رادیکالهای آزاد، علاوه بر تخریب و از بین بردن مواد غذایی به نسوج بدن نیز آسیب می رساند و می تواند عامل بروز سرطان، بیماریهای التهابی، آترواسکلروز، پیری و غیره باشد. شواهد روزافزونی در مورد ارتباط رادیکالهای آزاد و سایر مولکولهای واکنشی با فرایندهای بیماری وجود دارد. مطالعات انجام شده رابطه آماری قابل توجهی بین میزان بروز بیماریها و مقدار پایین مواد آنتی اکسیدان () در خون یا رژیم غذایی نشان داده اند. این حالت در مورد ارتباط سرطان با سلنیوم، ویتامین A بتا کاروتن و ویتامینهای C و E صدق می کند. همچنین ارتباط معکوس بین میزان بروز بیماریهای قلب و عروق و مقدار ویتامین های C و E در بدن وجود دارد.(9) . . .

    کلیدواژگان: آنتی اکسیدانها، حاملگی، زنان
|