فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال نوزدهم شماره 11 (پیاپی 142، بهمن 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/12
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محسن رضائیان* صفحات 1133-1134

    فینلی (Finlay)، در مقاله اخیر خود با تمرکز بر روی تهیه مقالات کیفی، نگارش مقاله را یک امر پویا می داند که از چهار مرحله به هم پیوسته و مرتبط یعنی، تفکر (Thinking)، برنامه ریزی (Planning)، نگارش (Writing) و تولید نسخه (Manuscript Creation) نهایی تشکیل می شود [1]. ما قبلا در سخنان سردبیری مجله دانشگاه به برخی از این مراحل اشاره کرده ایم [4-2]. با این وجود و نظر به اهمیت مطالب ارایه شده توسط فینلی، سعی می کنیم که در سخن سردبیری حاضر، چهار مرحله فوق را طوری ارایه نماییم که بتواند هم در مورد مقالات کیفی و هم در مورد مقالات کمی مورد استفاده قرار گیرد. در مرحله اول و پس از آن که نویسندگان ایده ای برای نوشتن در اختیار داشته باشند، باید درباره چگونگی نگارش مقاله خود تفکر نمایند. در این مرحله نویسندگان باید بیندیشند که دقیقا چه پیامی را قرار است که از طریق مقاله به نویسندگان خود منتقل نمایند. در مرحله دوم که ارتباط متقابلی با مرحله اول دارد، نویسندگان وارد مرحله برنامه ریزی می شوند. در این مرحله، آن ها باید مشخص نمایند که ساختار مقاله باید از چه قسمت هایی تشکیل شده و در هر قسمت قرار است که چه نکاتی ارایه گردد. آن ها هم چنین مشخص می نمایند که در هر قسمت، مطالب ارایه شده را درقالب چند کلمه ارایه خواهند نمود [1]. برای نمونه، آن ها ممکن است که برای مقدمه 500 کلمه، مواد و روش ها 1000 کلمه، نتایج 1000 کلمه، بحث 2000 کلمه، نتیجه گیری 250 کلمه و خلاصه 250 کلمه را در نظر بگیرند. در مرحله سوم، نویسندگان شروع به نگارش مقاله بر اساس آن چه که در مرحله قبل برنامه ریزی نموده اند، می نمایند. در این مرحله آن ها این امکان را دارند که نگارش مقاله را با هر قسمتی شروع نمایند که در نگارش آن از راحتی و تبحر بیش تری برخوردار هستند. مثلا ممکن است با نگارش قسمت مواد و روش ها شروع کرده، بعد نتایج را بنویسند و در مرحله بعد، بحث و مقدمه را همزمان به رشته تحریر در آورند [5]. وقتی که اولین نسخه مقاله را به این ترتیب آماده کردند، نویسندگان ممکن است با بازخوانی چندباره این نسخه، متن نوشته شده را بارها و بارها ویرایش نموده و با حذف توضیحات اضافی، نسخه مرتب و ما قبل نهایی مقاله خود را آماده نمایند [6]. در مرحله آخر این فرآیند که تولید نسخه نهایی نام دارد، نویسندگان باید بر اساس دستورالعمل نویسندگان مجله مورد نظر خود، نسخه نهایی مقاله خودشان را آماده نمایند. آن ها باید دقت کافی در رعایت دستورالعمل نویسندگان مجله مورد نظر خود داشته باشند. برای نمونه، چطور خلاصه مقاله خود را آماده کنند و یا از چه شیوه منبع نویسی استفاد نمایند [1]. دلیل این امر هم آن است که اگر دستورالعمل نویسندگان رعایت نشود، مجله ممکن است که در همان بررسی اولیه مقاله را رد نماید. این فرآیند چهار مرحله ای اگر به خوبی به مرحله اجرا درآید، می تواند به نویسندگان مقاله کمک نماید، تا نسخه نهایی قابل قبولی را آماده ارایه به مجله مورد نظر خودشان نمایند.

    کلیدواژگان: نگارش، برنامه ریزی
  • محمدامین قطعی، مازیار هاشمی، مهدی کرمیان* صفحات 1135-1148
    زمینه و هدف

    فاسیولوزیس (Fasciolosis) بیماری مشترک بین انسان و دام که ناشی از ابتلاء به کرم های کبدی فاسیولا هپاتیکا و فاسیولا ژیگانتیکا است. چرخه زندگی این ترماتودها تحت تاثیر عوامل آب و هوایی و جغرافیایی است. هدف از این مطالعه تعیین ویژگی های جغرافیایی فاسیولوزیس حیوانی در استان کهگیلویه و بویراحمد طی سال های 1397-1395 با استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه مقطعی، میزان شیوع جنس فاسیولا در دام های کشتار شده شهرستان های مختلف از اطلاعات اداره دامپزشکی استان استخراج شد. لایه های آب و هوایی بر اساس مدل های درون یابی ساخته شد. اطلاعات میانگین بارندگی، تبخیر و رطوبت سالانه، میانگین سالانه سرعت باد، میانگین دمای متوسط سالانه، میانگین حداقل و حداکثر دمای سالیانه، میانگین ارتفاع، شیب و مساحت پوشش های گیاهی از لایه های زمین مرجع استخراج و ارتباط هر یک از متغیرها با شیوع بیماری در دو گروه شهرستان های با شیوع بالا و پایین با آزمون t دو نمونه مستقل سنجیده شد.

    یافته ها

    بیش ترین شیوع فاسیولوزیس حیوانی در دام های کشتار شده استان کهگیلویه و بویراحمد 3/5 درصد و متعلق به شهرستان گچساران بود. بین فاکتور میانگین رطوبت سالانه و شیوع فاسیولیازیس رابطه مستقیم مشاهده شد (023/0=P). بین سایر فاکتورهای مورد مطالعه و میزان عفونت ارتباط معنی داری یافت نشد (05/0<P).

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد ارتباط رطوبت با شیوع فاسیولیازیس بیش تر به واسطه تاثیر رطوبت بر چرخه زندگی حلزون و گیاهان میزبان واسط فاسیولا باشد. با کمک این نتایج می توان کیفیت برنامه های کنترل بیماری را بهبود بخشید و به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های اقتصاد دامداری و نیز بهداشتی درمانی نایل شد.

    کلیدواژگان: سیستم های اطلاعات جغرافیایی، فاسیولوزیس، شیوع، عوامل آب و هوایی، کهگیلویه و بویراحمد، ایران
  • آمنه پوررحیم قورقچی*، رقیه افرونده صفحات 1149-1162
    زمینه و هدف

    کاردیوتراپین-1 عضو خانواده اینترلوکین-6 است، موجب هایپرتروفی قلبی می شود و همراه پلاکت در آترواسکروز قلبی نقش دارد. تمرین مقاومتی دایره ای بخشی از تمرینات بدنسازی ورزشکاران می باشد. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر تمرین مقاومتی دایره ای بر کاردیوتراپین-1 و پلاکت در مردان فعال بدنساز بود.

    مواد و روش ها

    شرکت کنندگان این مطالعه تجربی، 30 مرد فعال بدنساز (سن: 49/1 ± 95/24 سال) اردبیل در سال 1398 بودند و به صورت تصادفی در گروه تمرین (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه تمرین، علاوه بر تمرینات بدنسازی عادی خود،  یک جلسه تمرین مقاومتی دایره ای حاد را در 10 ایستگاه (پرس پا، پرس سینه، جلو بازو با هالتر، زیر بغل سیم کش، جلو پا، پارالل، پشت بازو سیم کش، زیربغل قایقی، سرشانه هالتر و پشت پا) با 60-40 درصد، یک تکرار بیشینه، 15 ثانیه در هر ایستگاه با استراحت 45 ثانیه ای بین ایستگاه ها انجام دادند. گروه کنترل تمرینات بدنسازی عادی خود را انجام دادند. برای مقایسه تغییرات بین گروهی و درون گروهی کاردیوتراپین-1 و پلاکت، قبل و پس از تمرین، آزمون های t مستقل و همبسته استفاده شد.

    یافته ها

    کاردیوتراپین-1 پس از تمرین مقاومتی دایره ای حاد در مقایسه با قبل تمرین (001/0>P) و در مقایسه با کنترل (001/0>P) افزایش معنی داری داشت. پلاکت پس از تمرین مقاومتی دایره ای حاد در مقایسه با قبل تمرین (001/0>P) و در مقایسه با کنترل (001/0>P) افزایش معنی داری داشت.

    نتیجه گیری

    با توجه به اثر تمرین مقاومتی دایره ای بر افزایش کاردیوتراپین-1 و پلاکت ، به مربیان و ورزشکاران پیشنهاد می شود که جهت حفظ سلامتی و کاهش ترومبوز، تمرینات مقاومتی دایره ای در ابتدا با احتیاط شروع شود.

    کلیدواژگان: تمرین مقاومتی دایره ای، کاردیوتراپین-1، پلاکت، مردان بدنساز
  • لاله ستوده، علی دینی*، محسن رضائیان، عباس اسماعیلی، آمنه عسگریان صفحات 1163-1178
    زمینه و هدف

    آفلاتوکسین ها ترکیبات بسیار جهش زا، سمی و سرطان زا هستند. آفلاتوکسینB1  از طریق خوراک دام آلوده وارد بدن حیوانات شده و پس از متابولیزه شدن در کبد به صورت آفلاتوکسین M1 وارد شیر می شود. این مطالعه با هدف تعیین میزان آفلاتوکسین M1 جهت بررسی وضعیت کیفی شیر پاستوریزه انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، تعداد 39 نمونه شیر پاستوریزه از سطح عرضه شهرستان رفسنجان و کرمان در زمستان سال 1397 و تابستان سال 1398 جمع آوری شدند. میزان آفلاتوکسین با روش کروماتوگرافی مایع اندازه گیری شد. تفاوت بین فصل و محل تولید و عرضه متفاوت در این مطالعه براساس آزمون های ناپارامتری Mann-Whitney و Kruskal-Wallis ارزیابی شد.

    یافته ها

    آفلاتوکسین M1 در کلیه نمونه های شیر پاستوریزه در محدوده ng/L 37/125-41/5 تشخیص داده شد. میزان آلودگی به آفلاتوکسین M1 در 6/2  درصد (1 نمونه) و 9/17 درصد (7 نمونه) از نمونه ها به ترتیب بالاتر از استاندارد ملی ایران (ng/L100) و اروپا (ng/L50) بود. میانگین آلودگی در نمونه های شیر تولید شده در مناطق مختلف به طور معنی داری متفاوت بودند (05/0 <p). ارزیابی ریسک خطر سرطان زایی آفلاتوکسین در شیر پاستوریزه نشان داد که خطری در خصوص مصرف شیر، سلامت بزرگ سالان را تهدید نمی کند (1HI<) که این موضوع در خصوص کودکان صادق نبود (10>HI>1).

    نتیجه گیری

    مقادیر بالای آفلاتوکسین در نمونه های شیر می تواند یک خطر بالقوه برای سلامت عمومی باشد. لذا پایش و کاهش سطح آفلاتوکسین در خوراک دام و شیر خام تحویل شده توسط کارخانجات لبنی را می توان به عنوان اولین قدم برای کنترل انتقال آفلاتوکسینM1  در نظر گرفت.

    کلیدواژگان: آفلاتوکسین M1، شیر، کروماتوگرافی مایع با کارآیی بالا، ارزیابی ریسک سرطان زایی
  • اکبر عطادخت*، شیرین احمدی صفحات 1179-1194
    زمینه و هدف

    دانشجویان دانشگاه به علت این که سریع ترین پذیرش گران فن آوری های تلفن همراه هستند، در معرض خطر وابستگی به تلفن همراه می باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری وابستگی به تلفن همراه بر اساس انعطاف پذیری شناختی با نقش میانجی ناگویی هیجانی در دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی انجام گرفت.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی به روش مدل یابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری آن متشکل از کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیم سال دوم سال تحصیلی 1399 بودند. تعداد 205 نفر از این افراد به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت آنلاین به پرسش نامه های وابستگی به تلفن همراه، انعطاف پذیری شناختی و ناگویی هیجانی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی Pearson و مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که وابستگی به تلفن همراه با انعطاف پذیری شناختی (36/0-=r، 001/0< p) ارتباط منفی و با ناگویی هیجانی (48/0=r، 001/0< p) ارتباط مثبت دارد. هم چنین ناگویی هیجانی با انعطاف پذیری شناختی (59/0-=r، 001/0< p) ارتباط منفی داشت. شاخص های برازش مدل نیز مسیر انعطاف پذیری شناختی به وابستگی به تلفن همراه را با میانجی گری ناگویی هیجانی تایید کرد.

    نتیجه گیری

    به طور کلی نتایج نشان داد که انعطاف پذیری شناختی به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با میانجی گری ناگویی هیجانی در وابستگی به تلفن همراه نقش دارند. بر اساس یافته های مطالعه حاضر، از لحاظ کاربردی برگزاری کارگاه های آموزشی توسط مشاوران و روان شناسان جهت تنظیم و مدیریت هیجانات و راه بردهای حل مسئله و آگاه سازی دانشجویان از مضرات وابستگی به تلفن همراه پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: وابستگی به تلفن همراه، انعطاف پذیری شناختی، ناگویی هیجانی، دانشجویان
  • بهرام مهرتاش، مرضیه بیگم سیاهپوش* صفحات 1195-1224
    زمینه و هدف

    بیماری کووید 19 که از سال 2019 در چین آغاز شده است، همچنان یک معضل پزشکی در دنیا است و فعلا روش قطعی پیشگیری و درمان ندارد. در کشورهایی که در کنترل بیماری نسبتا موفق بوده‏اند، مشارکت مردم در کنترل بیماری نقش به سزایی داشته است. هدف از انجام این مطالعه، مروری بر اپیدمیولوژی، پاتوفیزیولوژی و علایم بالینی عفونت کووید 19 به منظور راهنمایی برای سیاستگذاری و ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد جامعه مرتبط با کووید 19 می باشد.

    مواد و روش‏ها

    در این مطالعه مروری، با جستجوی کلیدواژه ‏های مناسب مرتبط با عفونت کووید 19 در پایگاه ‏های معتبر علمی نظیرPubMed, Google scholar, CDC, WHO, NEJM ,Cell Press  از دسامبر 2019 تا آگوست 2020 و گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها صورت گرفته است.

    یافته ‏ها:

     انتشار سریع ویروس کووید 19، ارتباط شدت بیماری و مرگ و میر آن با عوامل متعدد، انتقال تنفسی به ویژه در فاصله کوتاه، به ‏کارگیری ماسک، شستشوی دست‏ها و رعایت فاصله فیزیکی به عنوان مهم‏ترین راه پیشگیری، متنوع بودن علایم بالینی و در عین حال تب و سرفه به عنوان شایع‏ترین نشانه‏ های بالینی، درمان با داروهای غیر اختصاصی ضد ویروسی و درمان مبتنی بر کنترل علایم بالینی و تقویت ایمنی با داروهای شناخته شده و توجه به کودکان به عنوان ناقلین بی‏علامت، و پرعارضه شدن بارداری در صورت ابتلاء به کووید 19، مهم‏ترین یافته ‏های این مطالعه هستند.

    نتیجه ‏گیری: 

    نتایج این مطالعه حاوی نکات کاربردی است که آگاهی از آن ها، در راستای سیاست گذاری و هم چنین ارتقاء دانش لازم برای عفونت کووید 19 در جامعه کمک کننده است.

    کلیدواژگان: کووید 19، مطالعه مروری، اپیدمیولوژی، علائم بالینی، طب سنتی، ارتقاء دانش
  • محسن رضائیان* صفحات 1225-1230

    آموزش در گروه های کوچک، یکی از روش های موثر آموزشی است که می تواند کارآیی بسیار موثری را در امر یادگیری ایفاء نماید. با این حال، شرط موفقیت این نوع آموزش، آن است که تمامی اعضاء گروه، نقش های اساسی خود را به خوبی درک کرده و در عمل ایفاء نمایند. از این رو، در مقاله حاضر ابتدا به انواع نقش هایی که اعضاء یک گروه کوچک آموزشی می توانند اتخاذ نمایند، اشاره خواهیم کرد. سپس، در خصوص موقعیت هایی صحبت خواهیم کرد که در آن ها، برخی از اعضاء گروه با ارایه نقش های غیرطبیعی و مخرب، کارآیی جریان آموزشی را دچار مخاطره می نمایند و برای هر موقعیت نیز راه حل هایی را ارایه خواهیم کرد که منجر به رفع مشکل و بازگشت فرد به نقش طبیعی و سازنده خود خواهد شد.
    واژه های کلیدی: گروه کوچک، یاددهی- یادگیری، عضو سلطه گر، عضو غیرفعال، تعارض

    کلیدواژگان: گروه کوچک، یاددهی- یادگیری، عضو سلطه گر، عضو غیرفعال، تعارض
  • افسانه اسماعیلی رنجبر، غلامرضا بازماندگان، فائزه حکیم پور، مجتبی سنجی رفسنجانی، زهرا کامیاب* صفحات 1231-1238
    زمینه و هدف

    حوادث ترافیکی سلامت و حیات اجتماعی انسان ها را به خطر انداخته است. هدف مطالعه حاضر تعیین فراوانی علل مرتبط با حوادث ترافیکی منجر به فوت در بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) شهر رفسنجان بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، پرونده ‎‏‏ های متوفیان حوادث ترافیکی به صورت سرشماری (100 پرونده) بررسی شد. اطلاعات مربوط به شاخص های دموگرافیک و مشخصات حادثه جمع آوری و از آزمون های آماری مجذور کای و آنالیز واریانس جهت تجزیه و تحلیل استفاده شد.

    یافته ها: 

    بیش ترین میزان تصادفات در مردان (88 درصد)، مسیرهای برون شهری (69 درصد) و در هنگام شب (55 درصد) رخ داده بود. مکانیزم حادثه منجر به فوت در50 درصد موارد واژگونی خودرو و نیز فراوانی علت فوت در50 درصد موارد آسیب سر بود.

    نتیجه گیری:

     نتایج نشان داد تصادفات منجر به مرگ بیش تر در مردان، هنگام شب و در مسیرهای برون شهری بوده است. شاید بتوان با مداخلات پیش گیرانه جهت کاهش این حوادث اقدام نمود.

    کلیدواژگان: حوادث ترافیکی، مرگ و میر، رفسنجان
  • فاطمه مسعودی* صفحات 1239-1242

    وزارت بهداشت با مطرح کردن شیوه نامه‏های بهداشتی در رسانه‏های عمومی نقش مهمی در ارتقاء دانش مردم در پیشگیری از بیماری پاندمی کرونا دارد. وزارت بهداشت در توصیه به مردم به استفاده از ماسک و شستشوی دست ها تاکید دارد و در این زمینه تبلیغات گسترده ای در تلویزیون و دیگر رسانه های عمومی و حتی سطح شهرها انجام داده است. با این حال شیوه نامه بهداشتی مشخص و مدونی در خصوص رعایت بهداشت دهان و دندان در زمان شیوع این بیماری به مردم ارایه نکرده است. لذا پیشنهاد می‏گردد، شیوه نامه‏های بهداشتی پیشگیری از کرونا مورد بازنگری قرار گیرد.

    کلیدواژگان: کرونا، مسواک، پروتکل های بهداشتی، خمیر دندان
|
  • M. Rezaeian* Pages 1133-1134
  • M. A. Ghatee, M. Hashemi, M. Karamian* Pages 1135-1148
    Background and Objectives

    Fascioliasis is a common disease of human and animals caused by Fasciola hepatica and F. gigantica. The life cycle of these trematodes is influenced by climatic and geographical factors. The aim of this study was to determine the geographical features of animal fascioliasis in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad province during 2016-2018 using GIS method.

    Materials and Methods

    In this cross-sectional study, the prevalence of fasciola in slaughtered animals in different cities was extracted from the information of the provincechr('39')s veterinary department. Climatic layers were constructed based on interpolation models. Data on mean annual rainfall, evaporation and humidity, mean annual wind velocity, mean annual temperature, mean annual minimum and maximum temperatures, average height, average slope and area of each vegetation were extracted from the reference ground layers. The relationship between each variable and the prevalence of the disease in the two groups of cities, with high and low prevalence, was evaluated using independent two-sample t-test.

    Results

    The highest prevalence of fasciolosis in slaughtered animals in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad province was 5.3% and belonged to Gachsaran city. There was a direct relationship between the mean annual humidity and the prevalence of fasciolosis (p=0.023). No significant relationship was found between other studied factors and the rate of infection (p>0.05).

    Conclusion

    It seems that the relationship between humidity and the prevalence of fasciolosis is mainly due to the effect of humidity on the life cycle of snails and the host plants. Using these results, the quality of disease control programs can be improved and significant savings in the costs of animal husbandry and health care can be achieved.

    Keywords: GIS, Fasciolosis, Prevalence, Climatic factors, Kohgiluyeh, Boyer-Ahmad, Iran
  • A. Pourrahim Ghouroghchi*, R. Afroundeh Pages 1149-1162
    Background and Objectives

    Cardiotrophin-1 is a member of interleukin 6 family, causes cardiac hypertrophy and with platelets is involved in heart atherosclerosis. Circuit resistance training is part of athleteschr('39') body building training. So, the aim of the study was to investigate the effect of circuit resistance training on cardiotrophin-1 and platelet in active bodybuilding men.

    Materials and Methods

    The participants of this experimental study were 30 active male bodybuilders (age: 24.95 ±1.49 years) in Ardabil in 2019 who were randomly divided into two groups of exercise (n=15) and control (n=15). Subjects in the experimental group completed a circuit resistance training session including 10 stations (leg press, chest press, barbell curl, frontal pull down, front leg, parallel, back pull down, cable pulley row, barbell shoulder press and back leg) with 40-60 one repetition maximum, 15 seconds at each station, and a 45-second interval rest between stations, in addition to their normal body building exercises. The control group performed their normal bodybuilding exercises. Independent and dependent t-tests were used to compare the intergroup and intragroup changes of cardiotrophin-1 and platelet, before and after training.

    Results

    Cardiotrophin-1 increased significantly after resistance training compared to before exercise (p<0.001) and also compared to the control group (p<0.001). Platelet increased significantly after resistance training compared to before exercise (p<0.001) and also compared to the control group (p<0.001).

    Conclusion

    According to an increase in cardiotrophin-1 and platelet after circuit resistance training, it is recommended that coaches and athletes cautiously start performing circuit resistance training for maintaining athleteschr('39') health and reducing thrombosis.

    Keywords: Circuit resistance training, Cardiotrophin-1, Platelet, Body Builder men
  • L. Sotoodeh, A. Dini*, M. Rezaeian, A. Esmaeili, A. Asgaryan Pages 1163-1178
    Background and Objectives

    Aflatoxins are known as causative factors of hepatic and extra-hepatic carcinogenesis within humans. Aflatoxin B1 enters the animal body through contaminated feed and is partially secreted in milk after being metabolized in the liver to aflatoxin M1 (AFM1). The aim of this study was to determine the amount of aflatoxin M1 to evaluate the quality status of pasteurized milk.

    Materials and Methods

    This descriptive study was performed to determine the occurrence of AFM1 in 39 pasteurized milk samples collected during winter and summer 2019 in Kerman and Rafsanjan cities. Aflatoxin analysis was carried out by high-performance liquid chromatography. The non-parametric Mann–Whitney U and Kruskal–Wallis H tests were used to analyze data.

    Results

    Aflatoxin M1 was detected in 100% of the pasteurized milk ranging from 5.41 to 125.37 ng/l. Toxin levels in 2.6% (1 sample) and 17.9% (7 samples) of the pasteurized milk samples exceeded the Iranian national standard (100 ng/L) and EU (50 ng/L) limit, respectively. The mean concentration of aflatoxin in pasteurized milk samples produced in various regions was significantly different (p <0.05). The carcinogenic risk assessment of AFM1 in milk was estimated, indicating that adult consumers in Kerman and Rafsanjan city are not at considerable cancer risk (HI<1). However, it was not the case for children (1<HI<10).

    Conclusion

    Large amount of AFM1 in milk samples might be a potential hazard for the public health. Thus, analyzing and reducing the levels of AFB1 in animal feedstuffs and AFM1 in raw milk delivered by dairy factories can be regarded as the initial step to control the transfer of AFM1 to humans.

    Keywords: Aflatoxin M1, Milk, High Pressure Liquid Chromatography, Carcinogenic Risk assessment
  • A. Atadokht*, Sh. Ahmadi Pages 1179-1194
    Background and Objectives

    College students are at risk of mobile phone dependence as they are the quickest adopters of mobile phone technologies. This study aimed to investigate the pattern of structural relationships of mobile phone dependence based on cognitive flexibility with the mediating role of alexithymia in students.

    Materials and Methods

    The present study was descriptive, based on structural equations modeling. The statistical population included all students of Mohaghegh Ardebili University in the second semester of the academic year 2020. A total of 205 of these individuals were selected by available sampling method and answered online questionnaires on mobile phone dependence, cognitive flexibility and alexithymia. Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and structural equations modeling (SEM).

    Results

    The results showed that mobile phone dependence was negatively related to cognitive flexibility (r=-0.36, p<0.001) and positively related to alexithymia (r=0.48, p<0.001). Alexithymia was also negatively associated with cognitive flexibility (r=-0.59, p<0.001). Model fit indices also confirmed the path of cognitive flexibility of mobile phone dependence with the mediating role of alexithymia.

    Conclusion

    In general, the results showed that cognitive flexibility is directly and indirectly mediated by alexithymia in cell phone dependence. Based on findings of the present study, it is practically recommended to hold workshops by counselors and psychologists to regulate and manage emotions and problem-solving strategies and to inform students of the dangers of mobile phone dependence.

    Keywords: Mobile phone dependence, Cognitive flexibility, Alexithymia, Students
  • B. Mehrtash, M. B. Siahoosh* Pages 1195-1224
    Background and Objectives

    COVID-19 infection, which began since 2019 from China, is introduced as a medicinal problem in the world. There is no certain treatment and preventive way actually. In countries that have been successful in controlling the disease, peoplechr('39')s participation has played an important role in controlling the disease. This study was a review on epidemiology, pathophysiology and clinical manifestations of COVID-19 infection in order to guide policy making and promotion of knowledge, attitude and practice of the society associated with COVID-19

    Materials and Methods

    This is a review study in which appropriate key words were researched within authentic scientific spaces such as PubMed, Google scholar, CDC, WHO, NEJM and Cell Press from December 2019 till August 2020 and then, subjects were collected and analyzed.

    Results

    Rapid spread of COVID-19 virus, the relationship between disease severity and mortality with various factors, respiratory transmission, especially in short distance, masks, hand washing and physical distance observance as the most important way to prevent, diversify clinical symptoms and at the same time fever and cough as the most common clinical symptoms, treatment with non-specific antiviral drugs and treatment based on controlling clinical symptoms and strengthening immunity with known drugs, paying attention to children as asymptomatic carriers, and pretentious pregnancy in the event of COVID-19 are the most important findings of this study.

    Conclusion

    The findings of this study are practical points that awareness of those points is effective in both policy making and promoting the necessary knowledge for COVID-19 infection in the community.

    Keywords: COVID-19, Review study, Epidemiology, Clinical Manifestations, Traditional Medicine, Knowledge Promotion
  • M. Rezaeian* Pages 1225-1230

    Teaching in small groups is one of the most efficient methods of education that can paly a very efficient role in learning. The pre-requisite for a successful session is that all members of the group realize and perform their legitimate roles accordingly. Therefore, within the present article we are going firstly to discuss the different roles of the participants in a small teaching group. Then we are going to present diverse situations in which group members might act in a destructive and unnatural way and put the teaching efficiency in danger. Finally, we are going to provide the possible solutions for each destructive situation that leads to problem solving and brings people back to their constructive and natural roles.
     

    Keywords: Small group, Teaching-learning, Dominant member, Non-participant member, Conflict
  • A. Esmaeeli Ranjbar, Gh.R Bazmandegan, F. Hakimpoor, M. Sanji Rafsanjani, Z. Kamiab* Pages 1231-1238
    Background and Objectives

    Considering the importance of traffic accidents that have endangered human health and social life, the aim of this study was to determine the frequency of causes related to traffic accidents leading to death in Ali-Ibn Abi-Taleb Hospital in Rafsanjan in 2017.

    Materials and Methods

    In this descriptive study, the files of traffic accident deaths were examined by census (100 files). The data related to demographic and accident charectristics were collected and analyzed using chi-square test and one-way ANOVA.

    Results

    The highest rate of accidents occurred among men (88%), on suburban routes (69%) and at night (55%). The fatal accident mechanism in 50% was vehicle rollover and the frequency of death reasons being damaged to the head was 50%.

    Conclusion

    According to the results of this study, accidents have led to more deaths in males, at night and on suburban routes. It may be possible to take precautionary measures to reduce these accidents.

    Keywords: Traffic Accidents, Mortality, Rafsanjan
  • F. Masoudi* Pages 1239-1242

    Making people familiar with health protocols via mass media, Ministry of Health and Medical Education plays an important role in promoting peoples’ knowledge regarding prevention of Coronavirus pandemic. Advising people, the Ministry of Health and Medical Education puts emphasis on wearing face masks and washing hands through wide range advertisements in television and other mass media and even all around the cities. However, no certain formulated health protocol regarding observation of oral hygiene has been provided to people at the time of Coronavirus pandemic. So, health protocols to prevent Coronavirus disease are recommended to be revised.
     

    Keywords: Coronavirus, Toothbrush, Health Protocols, Toothpaste