فهرست مطالب

فصلنامه دولت پژوهی
پیاپی 24 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • میترا راه نجات* صفحات 1-40
    دیپلماسی اقتصادی با استفاده از روابط و نفوذ برای بهبود تجارت و سرمایه گذاری بین الملل، محدوده وسیعی از نمایندگآن بین المللی، نهادهای داخلی و نیز فعالیت های دوجآنبه دیپلماتیک را پوشش می دهد. منطقه گرایی اقتصادی نتیجه تعاملات دیپلماتیک اقتصادی پویا است که در قالب یک سازمآن منطقه ای می توآند جلوه گر شود. سازمآن همکاری های اقتصادی (اکو) تنها سازمآن منطقه ای مهمی است که ایرآن عضو موسس آن می باشد و تجلی گاه سه ویژگی خاص سیاست خارجی دولت یازدهم: توسعه گرایی، منطقه گرایی و بین الملل گرایی است. حال این پرسش مطرح می شود که عوامل موثر بر ناکارامدی دیپلماسی اقتصادی ایرآن در سازمآن اکو در پیشبرد سیاست منطقه گرایی اقتصادی دولت یازدهم کدامند؟ فرضیه اصلی این است که به نظر می رسد علی رغم وجود پتآنسیل های بسیار در سازمآن اکو؛ مشکلات درون ساختاری، موازی کاری و تداخل وظایف وزارت امور خارجه با سایر نهادها، زمینه ساز عدم کارایی و ناتوآنی این وزارتخآنه جهت پیشبرد سیاست منطقه گرایی اقتصادی دولت یازدهم بوده است. این مقاله به روش اسنادی- آرشیوی گردآوری و با استفاده از نرم افزار Eviews به تخمین داده ها پرداخته شده است. تحلیل نتایج به دست آمده با مصاحبه از نخبگآن دیپلماسی ایرآن مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته است. دیپلماسی اقتصادی با استفاده از روابط و نفوذ برای بهبود تجارت و سرمایه گذاری بین الملل، محدوده وسیعی از نمایندگآن بین المللی، نهادهای داخلی و نیز فعالیت های دوجآنبه دیپلماتیک را پوشش می دهد. منطقه گرایی اقتصادی نتیجه تعاملات دیپلماتیک اقتصادی پویا است که در قالب یک سازمآن منطقه ای می توآند جلوه گر شود. سازمآن همکاری های اقتصادی (اکو) تنها سازمآن منطقه ای مهمی است که ایرآن عضو موسس آن می باشد و تجلی گاه سه ویژگی خاص سیاست خارجی دولت یازدهم: توسعه گرایی، منطقه گرایی و بین الملل گرایی است. حال این پرسش مطرح می شود که عوامل موثر بر ناکارامدی دیپلماسی اقتصادی ایرآن در سازمآن اکو در پیشبرد سیاست منطقه گرایی اقتصادی دولت یازدهم کدامند؟ فرضیه اصلی این است که به نظر می رسد علی رغم وجود پتآنسیل های بسیار در سازمآن اکو؛ مشکلات درون ساختاری، موازی کاری و تداخل وظایف وزارت امور خارجه با سایر نهادها، زمینه ساز عدم کارایی و ناتوآنی این وزارتخآنه جهت پیشبرد سیاست منطقه گرایی اقتصادی دولت یازدهم بوده است. این مقاله به روش اسنادی- آرشیوی گردآوری و با استفاده از نرم افزار Eviews به تخمین داده ها پرداخته شده است. تحلیل نتایج به دست آمده با مصاحبه از نخبگآن دیپلماسی ایرآن مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: دیپلماسی اقتصادی، اکو، منطقه گرایی اقتصادی
  • محمد رادمرد* صفحات 41-72
    حکومت پهلوی دوم تاکنون موضوع آثار بسیاری بوده است. اما در این میان پژوهش های کمتری به بحث درباره ماهیت و شکل نظام سیاسی این دوره پرداخته اند. حال با توجه به آنکه به باور برخی محققان، در این دوره توسعه اقتصادی در دستور کار حکومت بوده؛ می توان با تاکید بر مقوله نوسازی به بررسی شکل نظام سیاسی در این دوره از تاریخ معاصر ایران پرداخت. ادوارد شیلز از جمله متفکرانی است که از منظر توسعه و با تاکید بر توسعه سیاسی به دسته بندی نظام های سیاسی پرداخته است. شیلز نظام های سیاسی را به پنج دسته تقسیم می کند: دموکراسی سیاسی، دموکراسی هدایت شده، الیگارشی نوگرا، الیگارشی تمامیت خواه و الیگارشی سنتی. بر این اساس، سوال پژوهش این است که کدام یک از انواع نظام های سیاسی را می توان با واقعیت های حکومت پهلوی دوم منطبق دانست؟ به نظر می رسد در چارچوب تقسیم بندی شیلز باید حکومت پهلوی دوم (1332-1357) را به مثابه یک الیگارشی نوگرا در نظر گرفت. بدین ترتیب پژوهش پیش رو تلاش می کند تا ضمن بیان ویژگی های برجسته و شاخص نظام های الیگارشی نوگرا از منظر شیلز، واقعیت های حاکم در دوره پهلوی دوم (1332- 1357) را با آن تطبیق دهد. کاربست این نظریه در این دوره تاریخی به خوبی می تواند نسبت و میزان همراهی و همگامی دیکتاتوری و نوسازی را در برهه هایی از تاریخ یک کشور و هزینه- فایده آن نشان دهد. این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی بهره می برد و گردآوری داده ها در آن کتابخانه ای است.
    کلیدواژگان: الیگارشی نوگرا، پهلوی دوم، نوسازی، نخبگان بسته، فساد، سرکوب مخالفان
  • سیده فهیمه ابراهیمی* صفحات 73-101

    تاریخ سیاسی و اجتماعی ماوراءالنهر (فرارود) در دوره اسلامی، بزنگاه هایی از تصادم دو زیست جهان بدوی و حضری دارد که یکی از متاخرین آنها، برهه قدرت گیری و حاکمیت صحراگردان ازبک و مهاجرت گسترده آنها به قلمرو جهان ایرانی و در نهایت شکل گیری ساختار سیاسی و اداری دوگانه (ایلیاتی حضری) بود. در نوشتار حاضر با بکارگیری رویکرد جامعه شناسانه وبری (نظریه اقتدار سنتی) که روند تحول اقتدار و سلطه در جوامع سنتی را به تصویر می کشد، ادوار حاکمیت سیاسی ازبکان تا قرن 13/19 را با این ابهام پی گرفتیم که «صحراگردان ازبک چه گونه هایی از اقتدار و حاکمیت سنتی را در روند تحول حیات سیاسی خود تجربه کرده اند؟»، مدعای ما این است که «اقتدار سنتی ازبکان، به تبع نظام اجتماعی ترکیبی (حضری و بدوی) و غلبه ساختار ایلی، در چالش پیوسته و پرتنش میان گونه های مختلف، هم زمان ساختار چند لایه ای (از اقتدار جرنوتوکراسی (پیرسالارانه)، پاتریارکال (پدرسالارانه) و پاتریمونیال (پدرشاهی)) را تجربه می کند و سرانجام با قدرت گیری آخرین سلسله از این نژاد (منغیت ها) به دلایلی لایه پاتریمونیال آن تثبیت می شود». ماحصل پژوهش، مدعای فوق را این گونه تکمیل می کند که اقتدار گسترش یافته پاتریمونیال منغیتی به دلیل خودکامگی امیران این سلسله در روند تثبیت اقتدار سیاسی خود به سلطانیسم (که گونه ای از سلطه پاتریمونیال است) نزدیک می شود.

    کلیدواژگان: ازبکان، اقتدار سنتی وبر، بخارا، پاتریمونیالیزم، ماوراءالنهر
  • حجت کاظمی، هادی کشاورز* صفحات 103-139
    تلاش برای کنترل و هدایت جمعیت در هر جامعه توسط قدرت و حکومت از طریق نهادها و تکنیک های جدید حکمرانی، یکی از بحث های مدرنی است که ابتدا به وسیله فوکو مطرح شد و توسعه یافت. قدرت با هدف قراردادن افراد و جمعیت برای رفع نیازهای خود، تکنیک ها و نهادهایی را طراحی می کند که ضمن مریی کردن افراد، کنترل و هدایت آنها در جامعه را افزایش دهد. در این چارچوب این مقاله در نظر دارد با روشی توصیفی- تحلیلی رابطه میان جمعیت و حکومت را بر اساس نهادها و تکنیک های جدید حکمرانی، و بویژه نهاد مدرسه، در ایران از اواخر سده نوزدهم، با اقدامات عباس میرزا، امیرکبیر، ناصرالدین شاه، مشروطه و رضاشاه بررسی کند و نشان دهد که مواجهه با غرب و شکل گیری بحران آگاهی در زمینه حکومت و حکمرانی نزد نخبگان، چه تحولاتی را در ایران رقم زد؟ و چگونه و چرا جمعیت، هدف قوانین و تکنیک های جدید حکمرانی قرار گرفت؟ در جواب به این پرسش ها، این پژوهش در پی اثبات تغییر الگوی حکمرانی در ایران از یک سو و تلاش دولت برای کنترل و هدایت جمعیت در نهادهای جدید از سوی دیگر است تا بتواند ضمن افزایش بهره وری و بالابردن فرمانبری، پایه های حکومت خود را مستحکم کند.
    کلیدواژگان: کنترل و هدایت جمعیت، نهاد، حکمرانی، تکنیک های جدید، بهره وری
  • جواد امام جمعه زاده*، زهره مرندی صفحات 141-181
    بر اساس تفاسیر جامعه شناختی و فلسفی، دو نگاه نسبت به دموکراسی وجود دارد. در بینش جامعه شناسانه، نهادهای دموکراتیک در عرصه عمل بر اندیشه و فرهنگ دموکراسی مقدم است. این در حالی است که رویکرد فلسفی ،فرهنگ و مبانی نظری دموکراسی را در اولویت قرار می دهد. از این رو، عده ای از اولویت دموکراسی بر فلسفه و عده ای دیگر از تقدم فلسفه بر دموکراسی سخن می گویند. اکنون پرسش اصلی این است که دولت های هفتم و هشتم پس از جمهوری اسلامی ایران، بر اساس کدام یک از مجاری دموکراتیک فوق مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند؟ نویسندگان این مقاله کوشیده اند تا نشان دهند دولت های مذکور با استفاده از امکانات مفهومی رویکرد اولویت فلسفه بر دموکراسی، ارزیابی می گردند. بر این اساس ،فرضیه اصلی اشاره می کند که حل مشکلات پیش روی دولت های هفتم و هشتم، در بستر دموکراسی نیازمند رویکرد فلسفی است. در این راستا، این مقاله می کوشد با ارایه مولفه های نظری چون نگرش انسانی به توسعه، آموزش دانش سیاسی، فرهنگ سیاسی، توسعه سیاسی و خرد سیاسی بستر مناسبی برای فهم روند دموکراسی و اثبات فرضیه اصلی فراهم نماید. چارچوب نظری این مقاله اولویت فلسفه بر دموکراسی است که درونمایه فلسفی خود را بویژه با تاکید بر آگاهی و شناخت قبل از کنش دموکراتیک در اندیشه های سیدجواد طباطبایی، رضا داوری اردکانی و مصطفی ملکیان به خوبی یدک می کشد. تقدم نظر بر عمل نشان می دهد که هر سه اندیشمند فرصت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه را بازتاب کنش های از قبل آموزش داده شده به افراد تلقی می کنند و از این نظر اندیشه هایشان می تواند الگوی خوبی برای تحلیل عمل دولت های هفتم و هشتم باشند. توجه به امکانات مفهومی الگوی نظریه گرایی در مقاله نشان می دهد که درک و تحلیل وضعیت دموکراسی در دولت های هفتم و هشتم، از حیث نظری بسیار با اهمیت است. از این رو، روش این پژوهش توصیفی و تحلیلی و با استناد به روش کتابخانه ای ارزیابی می گردد.
    کلیدواژگان: نظریه گرایی، دموکراسی، فلسفه دموکراسی، توسعه سیاسی، دولت های هفتم و هشتم
  • حنیف عموزاده مهدیرجی*، محسن رنجبر صفحات 183-220
    چند سالی است که اخبار مبتنی بر فساد از دستگاه های دولتی ایران شنیده می شود. نوعی از ارتباطات درون گروهی در ساخت قدرت که در آن ها اعضای هر جناح سیاسی برخلاف منفعت عمومی و به سود خود و دیگر اعضای گروه شان عمل می کنند. از طرف دیگر میان مردم با کارگزاران خرد حکومتی در سطوح پایین تر سیستم اجرایی کشور همکاری مبتنی بر رشوه و باج دهی در سال های اخیر شکل گرفته است به طوری که شاخص ادراک فساد اداری در کشور در سالیان گذشته در مقایسه یا سایر دول منطقه رو به کاهش نهاده است. ادعای مطرح شده این است که این نوع از همکاری نظامند مبتنی بر فساد، در یک بستر تاریخی و در تعاملات میان کارگزارن و شهروندان ایران شکل گرفته است. لذا این مقاله می کوشد تا از منظر جامعه شناسی تاریخی به فهمی جدید و البته تاریخی از مناسبات مالی میان حکومت و مردم دست یافته شود. در این راستا، بررسی اسناد و تحلیل های ثانویه معتبر تاریخی، مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین برای مشاهده بهتر مدارک تاریخی، مدلی مفهومی برای تبیین بهتر روابط میان اجزای رویدادی های مورد مشاهده طراحی شده است. در طراحی این مدل، از آرای نظریه پردازانی چون الیاس، گمبتا و تیلی در جهت دستیابی به استنتاجی مبتنی بر بهترین تبیین استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهند که در نقاط تعاملاتی کارگزارن حکومتی با شهروندان، مجموعه از مناسباتی مالی همراه با سختگیری، فساد و بدبینی حاکم بوده که از هیچ رموز آیینی شده ای نیز پیروی نمی کرده است.
    کلیدواژگان: تاریخ نظام مالیات گیری ایران، جامعه شناسی تاریخی، عصر صفوی، دوران قاجار
  • سید امیر نیاکوئی*، سعید پیرمحمدی صفحات 221-263
    جنبش های اعتراضی که از اواخر 2010 بخش وسیعی از خاورمیانه را در بر گرفت، نویدبخش تحولی بنیادین در الگوهای دولت بودگی این جوامع پس از دوره های متناوبی از ضعف و ناکامی بود. در سطح دولتی، تحولات مزبور با نشانه هایی از تحول در ساختار کشورهای واقع در این منطقه همراه شده است. در این پژوهش تلاش شده تا گذار عراق و سوریه از دولت به شبه دولت در مقطع پس از بیداری عربی واکاوی شود. شبه دولت های شناسایی شده که در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته اند دارای ویژگی هایی چون شناسایی بین المللی به عنوان یک موجودیت سیاسی، بحران مشروعیت و بحران اعمال قدرت انحصاری در قلمروی مفروض، ضعف مفرط در مواجهه با جریان های جدایی طلب بدون کمک خارجی و نقض حاکمیت از سوی قدرت های خارجی هستند. زمینه این وضعیت در عراق با جنگ اول خلیج فارس و به ویژه سقوط صدام در سال 2003 آغاز و پس از بیداری عربی تشدید و در سوریه پس از جنبش های اعتراضی 2011 آغاز شد. پرسشی که در این ارتباط مطرح می شود این است که گذار از وضعیت دولتی به شبه دولتی و فرسایش دولت در عراق و سوریه پس از بهار عربی را بر اساس چه مولفه هایی می توان تبیین کرد؟ این پژوهش با بهره گیری از رهیافت عماد رفعت در مورد شبه دولت درصدد آزمون این فرضیه است که «ضعف ملت- دولت و بحران های مشارکت، مشروعیت و هویت در کنار نقش آفرینی بازیگران خارجی زمینه ساز ورود دولت به فاز شبه دولت در عراق و سوریه شده است». روش پژوهش، توصیفی- تبیینی و گردآوری داده ها نیز با روش کتابخانه ای انجام گرفته است.
    کلیدواژگان: عراق، سوریه، شبه دولت، فرسایش دولت، بیداری اسلامی
|
  • Mitra Rah Nejat * Pages 1-40
    Economic diplomacy, using relations and influence to improve international trade and investment, covers a wide range of international representatives, domestic institutions, as well as bilateral diplomatic activities. Economic regionalism is the result of dynamic economic diplomatic interactions that can take shape in the form of a regional organization. The Economic Cooperation Organization (ECO) is the only major regional organization to which Iran is a founding member, and sometimes manifests three specific features of the 11th government's foreign policy: developmentalism, regionalism, and internationalism. Now the question arises that what are the factors affecting the inefficiency of Iran's economic diplomacy in the ECO organization in advancing the economic regionalism policy of the 11th government? The main hypothesis is that in spite of the great potential in ECO, intra-structural problems, parallel work and overlapping of the Ministry of Foreign Affairs with other institutions have been the cause of inefficiency and inability of this ministry to advance the policy of economic regionalism of the 11th government. The data of this article have been obtained by documentary-archival method and estimated using Eviews software. The analysis of the results obtained by interviewing Iranian diplomatic elites has been analyzed and explained.
    Keywords: Economic Diplomacy, ECO, Economic Regionalism
  • Mohammad Radmard * Pages 41-72
    The second Pahlavi state has been the subject for many works so far. But in the meantime, less research has discussed the nature and form of the political system of this period. Now that, according to some scholars, economic development has been on the government's agenda during this period; by emphasizing the issue of modernization, the form of the political system in this period of contemporary Iranian history can be examined. Edward Schiles is one of the thinkers who has categorized political systems from the perspective of development and with an emphasis on political development. Schills divides political systems into five categories: political democracy, guided democracy, modernist oligarchy, totalitarian oligarchy, and traditional oligarchy. Accordingly, the research question is which type of political system can be considered in line with the realities of the second Pahlavi state? It seems that in the context of the division of Schiles, the second Pahlavi state (1372-1357) should be considered as a modernist oligarchy. Thus, this research, while expressing the salient features of modern oligarchic systems from Schiles' point of view, tries to adapt the prevailing realities of the second Pahlavi period (1357-1332) to it. The application of this theory in this historical period can well show the ratio and degree of cooperation and accompaniment of dictatorship and modernization in some periods of a country's history and its cost-benefit. This research uses descriptive-analytical method and data is collected in a library.
    Keywords: Modernist Oligarchy, Second Pahlavi, Modernization, Closed elites, Corruption, Suppression of Opponents
  • Seyedeh Fahimeh Ebrahimi * Pages 73-101

    In Transoxiana political and social history in the Islamic period, there are moments of collision between the primitive and present biospheres, one of the most recent of which is the rise of the Uzbek nomadic rule and their extensive migration to the Iranian world and finally the formation of political structure and dual office (tribal-urban). In the present paper, using Weber's sociological approach (traditional authority theory), which depicts the evolution of power and domination in traditional societies, we traced the periods of Uzbek political rule, up to the 13th / 19th century with the ambiguity of "What are the Uzbek nomads like?" "Have they experienced traditional authority and sovereignty in the evolution of their political life?" We claim that “the traditional Uzbek authority, due to the hybrid social system (urban and primitive) and the predominance of the tribal structure, is in constant challenge and tension between different species, simultaneously experiences a multi-layered structure (from gerontocratic, patriarchal and patrimonial authority), and finally, with the rise of the last dynasty of this race (Menghites), for some reason, its patrimonial layer is established." The result of the research completes the above claim in such a way that the extended patrimonial authority of Menghiti approaches sultanism (which is a kind of patrimonial domination) due to the dictatorship of the emirs of this dynasty in the process of establishing their political authority.

    Keywords: Uzbek, Weber Traditional Authority, Bukhara, Patrimonialism, Transoxiana
  • Hojjat Kazemi, Hadi Keshavarz * Pages 103-139
    The attempt to control and direct the population in any society by power and government through new institutions and techniques of governance is one of the modern debates that was first proposed and developed by Foucault. By targeting individuals and the population to meet its needs, power designs techniques and institutions that, while making individuals visible, increase their control and guidance in society. In this context, in a descriptive-analytical manner, this article intends to examine the relationship between population and government through the actions of Abbas Mirza, Amir Kabir, Nasser al-Din Shah, the Constitution and Reza Shah, based on new governance institutions and techniques in Iran, especially the school institution, since the late nineteenth century, and show what developments took place in Iran facing the West and the formation of a crisis of awareness in the field of government and governance with the elite, And how and why did the population become the target of new rules and techniques of governance? For responding to these questions, this study seeks to prove the changing pattern of governance in Iran on the one hand and the state's efforts to control and guide the population in new institutions on the other hand in order to strengthen the foundations of its government while increasing productivity and obedience.
    Keywords: Population Control, Guidance, institution, Governance, New Techniques, productivity
  • Javad Emam Jomeh Zadeh *, Zohreh Marandi Pages 141-181
    Based on sociological and philosophical interpretations, there are two perspectives on democracy. Sociologically, democratic institutions take precedence over democratic thought and culture in practice. At the same time, the philosophical approach prioritizes the culture and theoretical foundations of democracy. Hence, some speak of the primacy of democracy over philosophy, and others of the primacy of philosophy over democracy. The main question now is according to which of the above democratic channels are the seventh and eighth administrations analyzed after the Islamic Republic of Iran? The authors of this article have tried to show that these administrations are evaluated using the conceptual possibilities of the philosophy priority approach to democracy. Accordingly, the main hypothesis states that solving the problems facing the seventh and eighth administrations in the context of democracy requires a philosophical approach. In this regard, this article tries to provide a suitable platform for understanding the process of democracy and proving the main hypothesis by presenting theoretical components such as human attitude to development, education of political knowledge, political culture, political development and political wisdom.  The theoretical framework of this article is the priority of philosophy over democracy, which carries its philosophical theme well, especially by emphasizing awareness and knowledge before democratic action in the thoughts of Seyed Javad Tabatabai, Reza Davari Ardakani and Mostafa Malekian. The precedence of view over action shows that all three thinkers consider political, economic and social opportunities in society as a reflection of previously-trained actions of individuals, and in this regard, their thoughts can be a model. They are good for analyzing the actions of the seventh and eighth administrations. Paying attention to the conceptual possibilities of the theoretical model in the article shows that understanding and analyzing the state of democracy in the seventh and eighth administrations is theoretically very important. Therefore, the method of this research is descriptive and analytical and is evaluated with reference to the library method.
    Keywords: Theoreticalism, Democracy, Philosophy of Democracy, Political Development, Seventh, Eighth States
  • Hanif Amoozadeh Mahdiraji *, Mohsen Ranjbar Pages 183-220
    For several years, corruption news has been heard from Iranian government agencies, a type of intra-group relationships in power structure in which members of each political faction act against the public interest and for their benefit and other members of their group. On the other hand, cooperation on bribery and ransom with the public and agents at the lower levels of the country's executive system has developed in recent years, so that the perception of corruption in the country in recent years has decreased in comparison with the other countries in the region. Systematic corrupt practices in the power structure and in the interactions of agents with citizens and a kind of cultural relations referring to as the "culture of pessimism" have always existed in a stable manner in the Iranian society as if there were no way out. Therefore, this article tries to obtain a new and, of course, historical understanding of the financial relations between the government and the people from a historical sociology point of view. In this regard, valid historical documents and secondary analyses have been used. Moreover, for a good observation of the historical evidence, a conceptual model has been designed to better explain the relationships of the components of the observed events. In designing this model, the views of theorists such as Elias, Gambetta and Tilly have been used for a conclusion based on the best explanation. The research findings show that in the points of interaction of government agents with citizens, a set of financial relations with strictness, corruption and pessimism prevailed, which did not follow any ritualized codes.
    Keywords: History of Iranian Taxation System, Historical sociology, Safavid era, Qajar era
  • Seyed Amir Niakooee *, Saeed Pirmohammadi Pages 221-263
    The Arab Awakening which encompassed the broad region of the Middle East and North Africa led to a huge change in the internal politics and especially the pattern of statehood in the region. In the state level, the mentioned developments were accompanied with the symptoms of evolution in the structure of states in the region. In the present paper, the authors are going to explore the transition of Iraq and Syria from statehood to quasi statehood since the eruption of uprisings and civil wars in the region. the recognised Quasi states examined here have been recognised as a political entity. however they lack legitimacy and monopoly in exercizing power in the given territory. It is noteworthy that the context of this evolution in Iraq started since the overthrow of Sadam in 2003 and exacerbated since the Arab spring. The main question of the manuscript is as follows: how can the transition of Iraq and Syria from statehood to quasi statehood since the eruption of the uprising in the region be explained? Accordingly, the following hypothesis has been examined: The weakness of nation state and legitimacy, identity and participation crises coupled with the destructive roles of foreign actors have led to the mentioned transition in Iraq and Syria. The methodology of the manuscript is descriptive explanatory approach and the method of gathering data is based on library studies.
    Keywords: Iraq, Syria, ARAB EWAKENING