فهرست مطالب

سراج منیر - پیاپی 33 (زمستان 1397)

فصلنامه سراج منیر
پیاپی 33 (زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1400/01/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدحسین بیات*، نجمه قربانی افخم، عباس اشرفی صفحات 7-36

    قرآن در بسیاری از سوره ها به نقل وقایعی از امت های گذشته می پردازد. وجوه گوناگونی از این داستان ها قابل بررسی است که یکی از مهم ترین آن ها اعجاز و امور خارق العاده ای است که در بستر نقل حوادث گوناگون مطمح نظر قرار گرفته است. برخی با تکیه بر تفسیری که علم از وقایع جهان پیرامون بشر ارایه می کند، به تاویل این داستان ها پرداخته اند. آن ها معتقدند بازخوانی امور خارق العاده در قصص قرآن با نظرداشت دست یافتن علوم تجربی به تبیین علی و معلولی بسیاری از رخدادها، همراه با پیشرفت علوم انسانی و پیدایش دیدگاه های مختلف، می تواند در بسیاری از موارد وجود اعجاز در این داستان ها را با تردید مواجه سازد. آیت الله جوادی آملی از جمله مفسرانی است که با تکیه بر ادله گوناگون، دیدگاه های منکران را نقد نموده است. تحلیل آرای ایشان در این حوزه، با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی و نیز ابزار نمودار، مبانی و گام های استدلالی مواجهه با رویکردهای مخالف اعجاز در داستان های قرآن را نمایان می سازد که در نوشتار حاضر مورد توجه قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: آیت الله جوادی آملی، قصص قرآن، معجزات و امورخارق العاده، عقل، علم
  • بی بی سادات رضی بهابادی، فتحیه فتاحی زاده، لیلا مرتاض* صفحات 37-63

    نظریه بینامتنیت رویکردی است که روابط بین متون و چگونگی ارتباط بین آن ها را بررسی می کند. در این رویکرد دلالت های گوناگون متون در فضای متون دیگر آشکار می شود. کاربست این نظریه در مطالعات دینی در تبیین پیوند عمیق قرآن و عترت است. در این پژوهش دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه با موضوع آغاز ماه رمضان در دو سطح لایه های ظاهری و باطنی متن بررسی و تبیین می شود. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال کشف افق معنایی جدید از این دعا است. روابط بینامتنی با سه گونه ساختاری و مضمونی و واژگانی پیگیری شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش، گویای آن است که حضرت در طول این دعا از ساختارهای مختلف قرآنی در موضوعاتی همچون نزول قرآن در ماه رمضان و شب قدر، درخواست ملحق شدن به بندگان صالح، حمد خداوند بر نعمت هدایت و غیره بهره برده اند به گونه ای که قرآن در درخواست هایشان تجلی یافته است.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، امام سجاد(ع)، دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه، روابط بینامتنی
  • محمد شریفی* صفحات 65-103

    ارتباط خداوند با انسان، صرفا از طریق وحی تشریعی بر پیامبران نیست؛ بلکه بر غیر پیامبران هم وحی می شود که از آن به وحی تسدیدی یا وحی تاییدی یا الهام، تعبیر شده است. این پژوهش که به روش توصیفی - تحلیلی، انجام شده در صدد پاسخ به این پرسش  است که اولا انواع وحی الهی چیست و ثانیا تفاوت وحی تسدیدی با سایر اقسام وحی چیست؟ نتایج  پژوهش، گویای این است که در «وحی تسدیدی»، خداوند، هر بنده مومنی را که قصد و نیت انجام کارهای خیر دارد، در انجام کار خیر از طریق الهام تایید می کند. این وحی که شامل حال پیامبران، امامان معصوم و اولیای الهی است، از نظر ماهیت، تفاوتی با الهام ندارد و به عبارت دیگر، وحی تسدیدی، همان الهام به انجام عمل است؛ اما بین وحی تسدیدی با وحی تشریعی و تحدیث، تفاوت های دقیقی وجود دارد.

    کلیدواژگان: وحی تسدیدی، وحی تاییدی، وحی تشریعی، الهام، تحدیث
  • نوروز امینی*، محبوبه رضانیا صفحات 105-132

    نخستین مفسر قرآن، طبق صریح قرآن، پیامبر است. پس از پیامبر با حضور بزرگان صحابه، به عنوان نخستین مراجع تفسیری آن روزگار، در شهرهای بزرگ آن عصر، همچون مکه، مدینه، کوفه و بصره، جغرافیای تفسیر و مباحث آن توسعه یافت و عالمان رشدیافته در این مراکز، گام هایی استوار در توسعه تفسیر برداشتند. با این حال توسعه جغرافیای تفسیر همیشه به سود این دانش نبوده و در مواردی، بنا به دلایل متعدد، آسیب هایی بر پیکره تفسیر وارد ساخته است. این مقاله مکتب تفسیری بصره را از این منظر مورد مطالعه قرار می دهد و می کوشد تا از رهگذر ارایه تصویری دقیق از حوزه تفسیری بصره، مهم ترین آسیب ها و انحراف های تفسیر بصره را بررسی کند. یافته ها حاکی از آن است که تفسیر بصره از جریان های تفسیرگریزی، جریان اعتزال، جریان اهل حدیث و جریان اهل رای به شدت متاثر بوده و به همین خاطر آسیب هایی چند از این رهگذر متوجه تفسیر بصره شده است.

    کلیدواژگان: مکاتب تفسیری، تفسیر بصره، جریان شناسی، آسیب ها، انحرافات
  • سروش شهریاری نسب*، فرزاد دهقانی، عیسی علیزاده منامن صفحات 133-163

    مطالعه نظم قرآن که گاهی ذیل بحث اعجاز مطرح می‎شود، با رویکردها، مدل ها و روش های گوناگون بررسی می شود، نوشتار پیش‏رو رویکرد جدیدی به بررسی مسئله انتظام متنی قرآن با رویکرد زبانشناسی دارد و بعد از الگو قرار دادن مطالعات زبان شناسی متن، ابعاد تازه ای از این انتظام مشخص می‎کند. روش مورد اتخاذ به ساختار بنیاد-خرد؛ که منجر به رونمایی از ساختارهای پیچیده ای چون؛ خوشه ای، شبکه ای واژه محور، ساختار متقارن، چینش تصدیری، چند پایگی متوازی، مطابقه شده است و ساختار آوا-بنیاد خرد؛ که در آن فواصل، تکرار حروف مقطعه در ابتدای سود و واج آرایی با نغمه حروف است تقسیم می‎شود. با تحلیل بافت های مجزا و با محور قرار دادن معنا در کنار ساختار ذیل هر بخش، نوعی وحدت رویه در بافت قرآن کشف و این امر منتج به ارتباط بسیار پیچیده ، ولی حقیقی در این شکل از واحد های قرآنی شده و نمایی جدید از بعد اعجاز قرآن را با رویکرد زبانشناسی نمایان می سازد.

    کلیدواژگان: نظم القرآن، متن پژوهی قرآن، زبانشناسی قرآن، ساختار شناسی قرآن، زبان قرآن
  • محمد شعبانپور* صفحات 165-194

    علم کلام، علمی است که درباره اصول و عقاید اسلامی بحث می کند و با استفاده از روش های مختلف استدلال به دفع شبهات مخالفان می پردازد. حدیث نیز به معنای سخنی است که حاکی ازقول وفعل وتقریر معصوم باشد.این پژوهش باروش تحلیل محتوا به کارکرد حدیث درکلام می پردازد و این نتیجه به دست آمد که در دوره نخست کلام اسلامی بنای متکلمان بر آن بود که اعتقادات اسلامی را با ذکر آیات و روایات بیان کنند و حتی دردوره کلام عقلی نیز حدیث به کلی کنار گذاشته نشده بود ولی امروزه یکی از مشکلات اساسی که در کلام وجود دارد فاصله گرفتن آن ازکلام نقلی است در حالی که حدیث در تبیین مسایل کلامی به ویژه در برخی از مسایل جدید آن، همچنان جایگاه برجسته ای دارد.  حدیث درتبیین مسایل کلامی بویژه دربرخی ازمسایل جدیدآن، همچنان جایگاه برجسته ای دارد و حایز اهمیت است .

    کلیدواژگان: علم کلام، حدیث، کلام نقلی، کلام عقلی، مسائل جدید کلامی
|
  • Mohammadhosein Bayat *, Najmeh Qorbani Afkham, Abbas Ashrafi Pages 7-36

    In many surahs, the Qur'an deals with the events of the past generations. Various aspects of these stories can be explored, one of the most important of which is the miraculous and extraordinary affairs that have been considered in the context of various events. Some rely on these stories based on the interpretation that science provides about the events of the world around human beings. They believe that the recounting of extraordinary affairs in the Qur'an's stories, in spite of the fact that the empirical science has been discovered and the explanation of many events, along with the advancement of human science and the emergence of different theories, can in many cases cause doubt in these stories. In contrast, another group of commentators has emphasized the existence of a miracle element in the stories of the Qur'an and accepted it. Ayatollah Javadi Amoli is one of the commentators who, based on various arguments, criticized the views of the disbelievers. Analyzing his opinions in this area, using the descriptive-analytical method as well as the chart tool, reveals the bases and arguments in confronting the opposing miracle approaches in the stories of the Qur'an, which is considered in the present paper.

    Keywords: Ayatollah Javadi Amoli, Qur'an's Stories, miracles, extraordinary affairs, Intellect, Science
  • Bi Bi Saadat Razi Bahabadi, Fathye Fattahizadeh, Leila Mortaz * Pages 37-63

    Intertextuality theory is an approach that examines the relationships between texts and how they relate to each other. In this approach, the various meanings of the texts are revealed in the space of other texts. The application of this theory in religious studies is to explain the deep connection between the Qur'an and Etrat. In this research, the forty-fourth prayer of Al-Sahifa al-Sajjadiyya with the subject of the beginning of Ramadan is examined and explained on two levels of the outer and inner layers of the text. This research seeks to discover a new semantic horizon of this prayer by a descriptive-analytical method. Intertextual relations have been pursued with three types: structural, thematic, and lexical. The results of the research show that during this prayer, he used various Qur'anic structures in matters such as the revelation of the Qur'an in Ramadan and Laylat al-Qadr, the request to join the righteous servants, praise be to God for the blessing of guidance, and so on. In such a way that the Qur'an is manifested in their requests.

    Keywords: Holy Qur’an, Imam Sajjad (PBUH), the Forty-Fourth Prayer of Al-Sahifa al-Sajjadiyya, Intertextual Relations
  • Mohammad Sharifi * Pages 65-103

    The relationship of God with the human is not merely through prophetic revelation to the prophets; but also to non-prophets, which is interpreted as a directive revelation or an affirmative or inspiration. This descriptive-analytic study seeks to answer the question of what are the types of divine revelation and secondly what is the difference between the Tasdiri (Directive) revelation and the other divine revelation? The results of the study show that in the "Directive revelation", God confirms every believer who intends to do good by inspiration. This revelation, which includes the prophets, the infallible Imams, and the patrons of Allah, has no different in nature from inspiration; in other words, the Directive revelation is the same as inspiration to do action; But there are exact differences between Tasdidi (Directive) and Prophetic Revelations with narrating.

    Keywords: Tasdidi (Directive) Revelation, Confirmative Revelation, Propheticl Revelation, inspiration, Narrating
  • Norouz Amini *, Mahbubeh Rezaniya Pages 105-132

    The first interpreter of the Qur'an, according to the Qur'an explicitly, is the Prophet. After the Prophet, with the presence of the elders of the Companions, as the first interpretive references of that time, developed in the major cities of that era, such as Mecca, Medina, Kufa, and Basra, the geography of its interpretation and its subjects, and the learned scholars in each of these centers stepped up. They were firmly committed to the development of commentary. However, the development of the geography of interpretation has not always benefited from this knowledge, and in some cases, for several reasons, has caused some damage to the interpretation. This essay examines Basra's interpretive school in this regard and seeks out the most significant damage and deviations of Basra's interpretation by presenting a detailed picture of Basra's interpretative field. The findings indicate that Basra's interpretation of the interpretive, the Muʿtazila, the flow of Ahl al-Hadith, and Ahl al-Ra'y has been heavily influenced by the currents of the Qur'an, and therefore several of these injuries have affected the interpretation of Basra.

    Keywords: Interpreting schools, Basra's commentary, Currentology, Damages, Deviations
  • Soroush Shahriari Nasab *, Farzad Dehqani, Isa Alizadeh Manamen Pages 133-163

    The study of the order of the Qur'an, which is sometimes discussed in the context of miracles, is examined with various approaches, models, and methods. The present article has a new approach to the study of the textual order of the Qur'an with a linguistic approach, and after modeling the linguistic studies of the text, reveals new dimensions of this order. The method adopted to the foundation-micro structure; Leading to the unveiling of complex structures such as; Clustered, word-centered, symmetrical structure, visual arrangement, parallel multipoint, and phonetic-micro structure; In which intervals, the repetition of the syllables at the beginning of the syllable and the phoneme with the melody of the letters are divided. By analyzing the separate contexts and focusing on the meaning next to the structure below each section, a kind of procedural unity has been discovered in the context of the Qur'an, and this has resulted in a very complex but real connection in this form of Qur'anic units. It shows a new aspect of the miracle of the Qur'an with a linguistic approach.

    Keywords: Qur'anic Order, Qur'anic Text Study, Qur'anic Linguistics, Qur'anic Structural Studies, Qur'anic Language
  • Mohammad Shabanpour * Pages 165-194

    Kalam is a science that discusses Islamic principles and beliefs and uses various methods of reasoning to dispel the suspicions of opponents. Hadith also means a word that indicates the words, deeds, and narrations of the infallible. This study deals with the analysis of the function of hadith in Kalam and it was concluded that in the first period of Islamic Kalam, Mutakallim wanted to express Islamic beliefs by mentioning verses and hadiths, and even in the period of rational Kalam, hadith was completely abandoned. It was not, but today one of the main problems in Kalam is its distance from the narrated kalam, while the hadith still has a prominent place in explaining Kalam issues, especially in some of its new issues.

    Keywords: Kalam, Hadith, Narrated Kalam, Rational Kalam, New Kalam Issues