فهرست مطالب

نشریه پژوهش در مهندسی عمران و معماری ایران
پیاپی 2 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/08/18
  • تعداد عناوین: 5
|
  • آرش عمید*، اکبر حسنی پور صفحات 1-17

    با توجه به احتمال انهدام در ساختمانهایی که در آنها ضعف مقاومت دیده می شود ضروری است جهت مقاوم سازی لرزه ای، تمهیدات لازم برای افزایش سختی در طراحی اندیشیده شود. به دلیل هزینه باالی انجام مطالعات آزمایشگاهی در این مطالعه قصد بر آن است تا با استفاده از ابزارهای کامپیوتری و استفاده از تحلیل به روش اجزای محدود به بررسی و مقایسه رفتار ستون های تقویت شده با پوشش فولادی و FRP بپردازیم. از مهمترین نتایج مقاله می توان به موارد زیر اشاره داشت، با استفاده از سیستم های مقاوم سازی، مقاومت ستون ها افزایش پیدا کرده است. اما مقایسه بین دو روش در این تحقیق نشان می دهد که پوشش فولادی بهتر از سیستم FRP می باشد. اما این بدان معنا نیست که FRP دارای ضعف است. با توجه به این که جاکت فلزی ضخامتی بیشتر از FRP دارا بوده است، لذا این تفاوت می تواند قابل توجیه باشد. همچنین با توجه به هزینه ها و مقایسه اقتصادی می توان روش مورد نیاز را در صنعت برگزید.

    کلیدواژگان: عملکرد لرزه ای، ستون بتن آرمه، انواع FRP
  • بهناز کریمیان صفحات 18-27

    امروزه با توجه به پیشرفت های بشری و با گذشت تاریخ به شاخص تعامل در فضاهای شهری و تاثیری که این عامل می تواند در هویت بخشی به این فضاها و کاربران آن داشته باشد توجه ویژهای شده است.تالار شهر عنوان یکی از مردم مدارترین فضاهای جمعی را در بسیاری از کشورهای دنیا دارد. اما کشور ایران که دارای سابقه درخشانی در معماری فضاهای جمعی است،امروزه خالی از چنین فضاهایی میباشد.مقصود از تاالر شهر فضایی با کاربری های سیاسی،فرهنگی و اجتماعی است که می تواند خانه ای برای زندگی جمعی یک شهر باشد که ضمن برآورده کردن نیازهای عصر حاضر،در بازیابی هویت شهرها نقش بسزایی داشته باشد.در این پژوهش سعی گردیده از طریق روش های علمی مطالعات کتابخانه ای و اسنادی،با بررسی های توصیفی تحلیلی، مجموعه ای از عوامل موثر در پویایی یک فضای شهری چون تالار شهر شناسایی شود و راهکارهایی جهت طراحی بومی این فضاها ارایه گردد. بر این اساس ساخت فضاهایی جهت برگزاری جشن ها و بازی های آیینی، موزه، مسیرهای حرکتی، لحاظ کردن فضاهای خدماتی و فعالیت های فرهنگی و نیز سالن های همایش در طرح تالار شهر با استفاده از الگوها و مفاهیم استفاده شده در باغ ایرانی، می تواند عوامل موثری در ماندگاری تالار شهر باشد و مجموعه ی تالار شهر را در قالب قلب تپنده ی شهر و بخشی از هویت آن،میزان تعامالت اجتماعی و مشارکت مردم در مدیریت شهری را افزایش دهد

    کلیدواژگان: فضاهای جمعی، تالار شهر، اصول معماری ایرانی، الگوی باغ ایرانی
  • وحید طاهری صفحات 45-55

    در سالهای اخیر تحولات زیادی در عرصه اقتصادی و سیاسی در جهان به وقوع پیوسته است. با توجه به تغییرات و درگیریهایی که در برخی کشورهای منطقه صورت گرفته است نیز بازار عرضه و تقاضای نفت و سیمان هم تحت تاثیر قرار گرفته است. لذا باید تدبیری اندیشید تا پروژه های عمرانی و به ویژه پروژه های راه سازی را به نحو مطلوب از نظر طراحی و اجرا، با صرفه اقتصادی مدیریت نمود. در این مقاله سعی شده است تا پارامترهای موثر در طرح و تحلیل روسازی های بتنی و آسفالتی تشریح شده و نکاتی راجع به انواع روش های طراحی آنها نظیر آشتو و انجمن سیمان پرتلند ارایه شود. با توجه به میزان تولید و انباشت هر دو ماده اولیه روسازیها یعنی سیمان و قیر و همچنین بحث کمبود منابع آبی در کشور ضروری است تا قبل از شروع طراحی و تحلیل روسازی، شناخت کاملی از تجربه جهانی در استفاده از هریک از روش های طراحی از نظر سطح محافظه کاری و دقت آنها در دست باشد. اگرچه اصولا روسازی صلب یا بتنی نسبت به انعطاف پذیریا آسفالتی، توانایی توزیع بار در سطح وسیع تری داشته و میتواند از عمر بالاتری هم برخوردار باشد، اما، بهرحال توصیه میشود با انجام مهندسی ارزش، انتخاب نوع روسازی با توجه به مشکلات، موانع ، کمبودها و انتظارات ذینفعان به نحو درست به ویژه در شرایط کنونی، صورت بپذیرد

    کلیدواژگان: روسازی صلب، روسازی انعطاف پذیر_ انجمن سیمان پرتلند، موسسه آشتو
  • مصطفی نادری سورکی*، حسن کیامنش صفحات 56-64

    یکی از مهمترین خطراتی که پایداری یک سد بتنی را تهدید میکند و حتی ممکن است منجر به شکست سد و به خطر افتادن جان انسانهای بسیاری گردد، ایجاد ترک در بدنه سدهای بتنی و رشد و توسعه آن در جهات مختلف است. این ترکها باعث نفوذ آب به درون بدنه سد شده و با ایجاد فشار اضافی در داخل بدنه، منجر به گسترش ترک گردیده و در نهایت لغزش قطعات جداشده سد را به دنبال خواهد داشت. بنابراین یکی از نکات بسیار مهم در طراحی و تحلیل سدهای بتنی، پیشبینی محل وقوع ترک و یافتن راه حلهایی جهت جلوگیری از تخریب سد در اثر این پدیده میباشد.در این پژوهش، هدف، شناسایی نقاطی در بدنه سد بتنی قوسی میباشد که دارای بیشترین تنش کششی بوده و به طبع آن مستعد ایجاد ترک میباشند. در همین راستا سد بتنی قوسی کارون3 در این پژوهش به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است. در این تحقیق، ابتدا بدنه سد در نرم افزار اجزای محدود Ansys مدل سازی شده و پس از آن آنالیز تاریخچه زمانی سازه تحت شتاب نگاشت زلزله طبس انجام شد. در نهایت با بررسی دقیق پاسخ تنشهای بدنه سد، مکان های بحرانی از نظر وجود بیشترین تنشهای کششی شناسایی شد.

    کلیدواژگان: سد بتنی قوسی، سد کارون3، حلیل تاریخچه زمانی، ترک
  • مظفر حیدری مصطفی آبادی، لیلا شهریاری* صفحات 65-80

    ابتدا با طراحی 3 قاب بتنی 3 ،6 و 9 طبقه، صرفا برای بار ثقلی به ایجاد مدلها که نیاز به بهسازی دارد پرداخته میشود. سپس با روش طراحی پلاستیک مبتنی بر عملکرد، دیوار برشی فولادی جهت بهسازی لرزهای طرح میگردد. در ادامه با تحلیل غیرخطی تاریخچه زمانی تحت 7 زمینلرزه نزدیک به گسل مقیاس شده برای سطوح عملکرد ایمنی جانی و آستانه فروریزش در نرم- افزار اجزای محدود اپنسیز به بررسی رفتار لرزهای پرداخته میشود. دیوار برشی فولادی میتواند با کمترین زمان، هزینه و تعداد دهانه های مهاربندی، عالوه بر یکنواخت نمودن توزیع بیشینه جابجایی نسبی طبقات در راستای ارتفاع قابها، قادر به کاهش بیش از %6 آن میباشد. در نهایت، کاهش نسبت دوران مفصل پلاستیک تشکیل شده از حالت مبنا به بهسازی شده در حدود %77 درصد برای تیر و ستون بحرانی قابها در سطوح عملکرد مختلف میباشد.

    کلیدواژگان: قاب بتنی، دیوار برشی فولادی، نزدیک به گسل، بهسازی لرزه ای، براساس عملکرد