فهرست مطالب

مجله الجمعیه العلمیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها، فصلیه علمیه محکمه
سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 57، شتاء 2020)

  • تاریخ انتشار: 1400/01/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • امین نظری تریزی*، سجاد اسماعیلی صفحات 1-21

    تعد إستراتیجیه العصف الذهنی إحدی إستراتیجیات التدریس المتقدمه التی تعزز العلاقه التفاعلیه الإیجابیه بین الدارس والمعلم، وتزید من ثقه الدارس بنفسه وتساعده علی تنمیه التفکیر الناقد والإبداعی وتحسین مستواه التحصیلی. فهل توثر إستراتیجیه العصف الذهنی بوصفها إحدی إستراتیجیات التعلم النشط تاثیرا إیجابیا علی تحسین تعلم ماده الادب العربی المعاصر لدی طلاب اللغه العربیه فی الجامعات الإیرانیه التی یتعلمها معظم دارسیها وفق الإستراتیجیات التقلیدیه المالوفه التی لا تویده طرایق التدریس الحدیثه؟! انطلاقا من هذه المساله تهدف الدراسه الحالیه إلی معرفه فاعلیه استخدام إستراتیجیه العصف الذهنی فی تحسین تعلم ماده الشعر العربی المعاصر لدی متعلمی العربیه بمرحله البکالوریوس بناء علی المنهج شبه التجریبی. تکون مجتمع الدراسه من طلاب البکالوریوس الدارسین فی قسم اللغه العربیه وآدابها بجامعه المصطفی العالمیه فی مدینه اصفهان من العام الدراسی 1398-1399ه.ش. واقتصرت عینه الدراسه علی 26 طالبا تم تقسیمهم علی مجموعتین متساویتین (تجریبیه وضابطه) بطریقه اخذ العینه الملایمه. تعلمت المجموعه التجریبیه ماده الشعر العربی المعاصر علی ضوء إستراتیجیه العصف الذهنی اثناء فصل دراسی کامل، وفی الوقت نفسه تعلمت المجموعه الضابطه تلک الماده وفقا للطریقه المعتاده لتدریسها فی الجامعات الإیرانیه. خلصت نتایج الدراسه إلی ان ثمه فرقا ذا دلاله إحصاییه بین معدل درجات الطلاب لصالح المجموعه التجریبیه التی خضعت لإستراتیجیه العصف الذهنی، ویمکن القول بان لهذه الإستراتیجیه دورا فعالا فی تحسین تعلم ماده الشعر العربی المعاصر. تقترح هذه الدراسه استخدام إستراتیجیه العصف الذهنی فی عملیه تدریس ماده الادب العربی المعاصر فی الجامعات الإیرانیه.

    کلیدواژگان: إستراتیجیات التدریس المتقدمه، العصف الذهنی، الشعر العربی المعاصر
  • محبوبه پارسایی، احمدرضا حیدریان شهری*، بهار صدیقی، سید حسین سیدی صفحات 23-43

    من العناصر الموثره فی رصانه الصوره الفنیه وجمال قصاید نزار قبانی هی الموسیقی الرایعه والمتلایمه؛ إذ یقوی الوحده الموسیقیه باستخدام فنی للمحسنات اللفظیه والمعنویه. تظهر هذه الدارسه اهمیه الاثر الجمالی المنبعث من تصویر ظاهره الهزیمه فی ثنایا القصیده وحالات تفاعله مع الإیقاع. یهدف هذا البحث إلی اثر جمالیه الظواهر الموسیقیه المتناسقه اثناء القصیده ویبدی مدی فعالیه الموسیقی فی اشعار الهزیمه عند نزار قبانی وبناء علی ذلک، یعالج البحث، المعانی التی یقصدها الشاعر وتحلیل المستویات اللفظیه والمعنویه فی ضوء المنهج الوصفی- التحلیلی بدراسه اشعار النکسه عند الشاعر حتی تبرز بعض خفایا اشعار قبانی وحقایقها. تشیر النتایج الحاصله عن هذه الدراسه إلی مدی توفیق هذا الشاعر فی اختیار الالفاظ والحروف المتناغمه والمتناسبه لمقتضی الحال، وذلک باستخدام فنی للمحسنات اللفظیه والمحسنات المعنویهکالجناس والطباق، ومراعاه النظیر إلی جانب استخدام الاساطیر والرموز التی تعزز الوحده الموسیقیه وتعبر عن الصراع النفسی عند الشاعر فی شعوره بالهزیمه.

    کلیدواژگان: الإیقاع الداخلی، المستوی الصوتی، المستوی المعنوی، الهزیمه، نزار قبانی
  • مجتبی قنبری، فاطمه قادری*، بهنام فارسی، علی اصغر روان شاد صفحات 45-68

    ابتدای دوره معاصر برای بیشتر کشورهای عربی، زمان حساسی بود. این کشورها هنوز از استبداد دولت عثمانی جدا نشده بودند که به استعمار کشورهای اروپایی دچار شدند یا به نحوی تحت الحمایه آنها قرار گرفتند. الجزایر از کشورهایی است که استعمار فرانسه با تکیه بر برتری نظامی در این سرزمین قدم گذاشت و در راستای محو هویت آن، تغییرات عمده ای در ساختار این جامعه ایجاد کرد. در مقابل، اقشار روشن فکر، اندیشمندان و ادیبان با سلاح قلم خود، به این تغییرات واکنش نشان دادند. «عبدالحمید بن هدوقه» رمان نویس الجزایری، عرصه های مورد نظر استعمار برای ایجاد تغییر را در آثار خود انعکاس داده است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی، در پی پاسخ گویی به این موضوع است که مهمترین مولفه های تغییر ساختار جامعه در رمان «غدا یوم جدید»، بر اساس نظریه فرانتس فانون کدام است و نویسنده چه راه کاریی برای مقابله با اقدامات استعمارگران ارایه داده است. پژوهش حاضر به این نتیجه رسیده که تغییرات ساختاری در ایجاد طبقه وابسته به استعمار، ایجاد توده تهی دست اجتماعی، تغییر در نهادهای اجتماعی به ویژه خانواده و فرهنگ ظاهر شده است. راهکار بن هدوقه نیز تشکیل حکومت جمهوری متشکل از احزاب، بهره مندشدن از ایده روشنفکران، اعطای حقوق فردی و اجتماعی به زنان و بازگشت به فرهنگ بومی و اصالت خویشتن است.

    کلیدواژگان: ساختار جامعه، استعمار فرانسه، عبدالحمید بن هدوقه، رمان «غدا یوم جدید»، فرانتس فانون
  • علی احمدزاده* صفحات 69-88

    کهن الگوی «خویشتن»  به عنوان طرح واره بنیادین ذهن بدوی گونه بشر و ذخیره هوش افزای موروثی، از ضمیر ناخودآگاه جمعی سرچشمه می گیرد. این تصویر ازلی با توجه به روح زمانه، محتوای خودآگاهی و نمادهای رایج در یک جامعه و...، در ادبیات به صورت اشکال نمادین ظاهر می شود. از نظر ساختاری، درونه های این کهن الگو دارای ساختارهای متضاد ذهنی و اوصاف روانی همچون کلیت، تعادل و معنویت است. این محتوا در اشکال نمادین در متون عرفانی نیز کارکرد روان شناختی ویژه ای دارد. در خمریه ابن فارض، «می»  فرانمود نمادین انگاره «خویشتن» به شمار می رود. جستار کنونی با روش توصیفی تحلیلی و تکیه بر آموزه های مکتب روان تحلیل گری، تلاش می کند تا از عنصر ادبی می در خمریه ابن فارض، فهم روان شناسانه ارایه کند. این نماد عینی، مورد فرافکنی ناخودآگاه ابن فارض قرار گرفته و دارای کارکرد پویای شخصیتی روانی و نشانگر خودکاوی های روان شناسانه شاعر در راستای «واقعیت پذیری خویشتن» و ادغام آن در خودآگاهی است. ابن فارض به وسیله این نماد که جهت نمای چالش ها و بالندگی های روانی اوست، تلاش می کند تا به تمامیت، یکپارچگی اضداد پیکره های روانی، اشباع رانه های معنوی و... دست یابد.

    کلیدواژگان: خویشتن، تمامیت، نماد، می، ابن فارض
  • فاطمه ایراندوست، مریم جلائی*، عباس زارعی تجره صفحات 89-114

    یکی از مهم ترین دغدغه های بشر در تمام ادوار تاریخی، مقوله تعلیم و تربیت و پرورش نسل جوان برای ورود به اجتماع و جامعه پذیری آنان بوده است. در مطالعه مناسبات مختلف تعلیم و تربیت با جامعه، نمی توان از مساله جنسیت غافل ماند. تعلیم و تربیت در لایه های پیدا و پنهان خود در پی تربیت انسان هایی است که از مرحله ادنای انسانیت به مرتبه عالی آن دست یابند و از جمله با نگاهی روشن فکرانه، سعی در رعایت حقوق جنسیتی افراد جامعه داشته باشند. از میان اجزای نظام آموزش و پرورش، کتاب های درسی به طور مستقیم و غیرمستقیم در القای درست یا نادرست نقش ها و تصاویر جنسیتی زنان و مردان نقش دارند. علی رغم این که نحوه انعکاس جنسیت در کتاب های درسی اهمیت فوق العاده دارد، در تحقیقات پیشین مربوط به آموزش زبان عربی در ایران، این موضوع بررسی نشده است. در این پژوهش سعی شده تا این ابزار آموزشی از منظر جهت گیری جنسیتی مورد ارزیابی قرار گیرد. در این راستا، کلیه کتاب های عربی دوره اول متوسطه سال تحصیلی 99-1398 در 6 مولفه واژه های جنسیتی، کاربرد اسامی زنانه و مردانه، کاربرد ضمایر مونث و مذکر، تصاویر، فعالیت های ورزشی و مشاغل، مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها، دو رویکرد بررسی فراوانی واژه ها و تحلیل محتوا به کار گرفته شد. علاوه بر این روش، وزن دهی آنتروپی شانون برای تعیین ضریب اهمیت مولفه های مورد بررسی در کتاب های درسی عربی تحت مطالعه و روش تصمیم گیری چند معیاره تاپسیس برای اولویت بندی کتاب های درسی عربی تحت مطالعه از منظر نابرابری جنسیتی مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج بررسی ها نشان داد که در کتب بازنگری شده، در مولفه های «واژه های جنسیتی و تصاویر کتاب» تعادل بیش تری بین دو جنس ایجاد شده است، اما همچنان نابرابری جنسیتی در برخی زمینه ها به چشم می خورد. تقویت ارزش هایی چون کسب علم و دانش برای هر دو جنس، تقویت روحیه قهرمانی در عرصه های ورزشی برای زنان و ترسیم جایگاه والای مادر از نکات مثبت کتاب های این دوره است.

    کلیدواژگان: جنسیت، کتاب های درسی عربی، تحلیل محتوا، روش وزن دهی آنتروپی شانون، روش تصمیم گیری چندمعیاره تاپسیس
  • زهراء افقری*، سید محمدرضا ابن الرسول صفحات 115-140

    در مقاله پیش رو، نگارندگان در جست وجویی کتابخانه ای آنچه را در کتب لغت، ادب و تاریخ در خصوص بیت مشهور: ارید حباءه (/ حیاته) ویرید قتلی     عذیرک من خلیلک من مراد که امام علی (ع) در مواجهه با ابن ملجم مرادی بدان تمثل جسته است، استخراج و موضوع بندی کرده و سپس با روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقادانه خاستگاه، موضوع و ساختار سروده مرتبط با آن پرداخته اند. اهمیت این پژوهش به اهمیت موضوع شعر از نگاه اهل بیت و به ویژه امام علی (ع) باز می گردد. نگارندگان در این جستار در صدد پاسخ گویی به این پرسش برآمده اند که علت اختلاف نظر ادبا در خصوص سراینده، مخاطب، ضبط درست، معنی واژگان، و ساختار نحوی این بیت و به ویژه مصراع دوم آن چیست؟ برآمد این پژوهش رفع ابهامات یادشده است.

    کلیدواژگان: امام علی (ع)، تمثل به شعر عرب، عمرو بن معدی کرب، عذیرک، ادبیات کهن عرب
  • نوشین بهرامی پور*، راضیه سادات میرصفی صفحات 141-163

    نقد زن‏مدارانه (فمینیستی) یکی از شیوه‏های نقد آثار ادبی معاصر است. این نوع نقد سعی دارد تا نقش فرهنگ مردسالارانه را در تصویر ارایه‏شده از زن در آثار ادبی بیان و با بررسی آن جایگاه واقعی زن را به عنوان عامل مهم و تاثیرگذار بازنمایی کند. سحر خلیفه نویسنده معاصر فلسطینی در رمان "مذکرات امراه غیر واقعیه" گفتمان ادبی را برای بیان جایگاه و نقش زن در جامعه فلسطینی و دیدگاه‏های فمینیستی خود به‏کار برده و از نظریات قدرت‏محور میشل فوکو فیلسوف و نظریه‏پرداز فرانسوی تاثیر پذیرفته‏است؛ لذا این نوشتار بر اساس روش توصیفی-تحلیلی با تکیه بر نظریات قدرت‏محور فوکو به تحلیل گفتمان زنانه رمان مذکرات امراه غیر واقعیه سحر خلیفه پرداخته‏است. دستاورد پژوهش نشان می‏دهد نویسنده آزادی وطنش را در گرو آزادی زنان و بهبود جایگاه آنان می‏داند. زنان که مقهور جامعه مردسالار خویشند، برای تغییر وضعیت تلاش می‏کنند تا دیدگاه‏های جامعه و مردان نسبت به زن تغییر یابد. این تغییر دیدگاه می‏تواند راه‏حلی باشد برای بهبودی وضعیت زنان در جامعه فلسطین و در جوامع دیگر.

    کلیدواژگان: سحر خلیفه، رمان مذکرات امراه غیر واقعیه، نظریات فوکو، فمنیسم
  • اسماعیل نادری، ابراهیم نامداری*، حیدر مختاری، جواد کارخانه صفحات 165-182

    علم سنجی حوزه ای برای سنجش و پایش روند تولید و توسعه علم در سطوح خرد و کلان و مبنای تصمیم گیری برای تعیین سازوکار نشر برون داد علمی است. هدف این مطالعه علم سنجی، تعیین و تحلیل برخی شاخص های علم سنجی در مقالات منتشرشده در مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی از ابتدای نشر آن به سال 1383 تا پایان سال 1395 است. داده ها با مراجعه به وب سایت رسمی مجله و نیز با استخراج داده ها از نمایه استنادی علوم ایران در بهار 1396 از 339 مقاله منتشرشده، گردآوری و تحلیل شده است. پژوهش حاضر نوعی پژوهش کاربردی بوده و به روش علم سنجی انجام شده است. یافته ها نشان داد میزان مشارکت علمی نویسندگان مقالات این مجله، مطلوب و تعداد ارجاعات مورد استفاده در تدوین مقالات آن زیاد است. نکته درخور توجه، کم بودن استناد به این مجله و زیاد بودن خوداستنادی (استناد درون مجله ای) است. لازم است سازوکار افزایش استنادپذیری در دستور کار دست اندرکاران این مجله باشد.

    کلیدواژگان: تحلیل استنادی، زبان و ادبیات عربی، علم سنجی، مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی
|
  • Amin Nazari Terizi*, Sajjad Esmaili Pages 1-21

    Brainstorming is one of the advanced teaching strategies, which helps to develop the active relationship between the learners and the teachers, strengthens self-confidence in the learners, enhances high thinking skills such as critical and creative thinking, and improves their learning level. In this study, the quasi-experimental approach has been used to determine the effect of brainstorming learning (BSL) strategy as one of the active learning strategies on improving the learning of Arabic language and literature learners (ALLL) in the contemporary Arabic literature course. As part of this study, we selected 26 undergraduate ALLLs from Isfahan Branch AlMustafa International University, in the first semester of 1398-1399 AH as the participants. There were two equal-sized groups of 13 learners: a control group and an experimental one. The control group were taught the contemporary Arabic literature course using traditional approaches whereas the experimental group studied this course based on brainstorming strategy. The post-test results indicated that brainstorming strategies have a significant positive effect on improving learning of ALLLs in the contemporary Arabic literature course.

    Keywords: Advanced teaching strategies, Brainstorming, ContemporaryArabic poetry
  • Ahmadreza Heidaryan Shahri, Mahboubeh Parsai, Bahar Seddighi, Seyyed Hossein Seyyedi Pages 23-43

    One of the effective factors in strengthening the artistic and aesthetic image of Nizar Qabbani's odes is its beautiful and appropriate musical structure. This famous poet strengthens the musical unity by artistically applying verbal and spiritual arrays. The significance of this study is to examine the aesthetics of the failure image in the poet’s poetry and to indicate its connection with music. The aim of this study is to demonstrate the effect of the beauty of harmonious musical phenomena in the ode. The study also tries to examine the role of music in the failure poetry of Nizar Qabbani. To this end, the descriptive-analytical method is used to analyze the inner music of the failure poetry. The research findings indicate that the poet singles out words and letters appropriate to the his current situation and utilizes verbal and spiritual arrays such as pun, symmetries and contradiction along with the use of symbol and myth to strengthen his musical unity and through which reveals his inner and intellectual challenges in the failure poetry

    Keywords: Inner music, Phonetic level, Semantic level, Failure poetry, Nizar Qabbani
  • Mojtaba Qanbarimazidi, Fatemeh Ghaderi *, Behnam Farsi, Aliasghar Ravanshad Pages 45-68

    The onset of the contemporary era was a critical period of significance for most Arab countries. No sooner had these countries been released from the despotism of the Ottoman Empire than they either fell in the trap of European colonization or went under the mandate of Europeans. Algeria was one of the countries occupied by France. On account of its military supremacy, the French colonialism made drastic changes in the social structure of Algeria on the purpose of altering the genuine identity of that nation. the Algerian intellectuals, scholars and men of letters tried to react to such changes.In his works, Algerian novelist Abdel Hamid bin Hadouqa reflects the social areas that the French colonialism sought to change. This descriptive-analytical study, relying on Frantz Fanon’s theory, seeks to detect the major social changes reflected in Bin Hadouqa’s novel ‘Tomorrow is a New Day’ as well as the solutions offered by the author to confront such colonial measures. The present study has concluded that a number of structural changes, including the creation of a colonization-dependent social class, emergence of a poor social class, and alteration of social foundations especially family and culture, were made in the society. Bin Hadouqa's strategy is to form a republican government consisting of parties, to benefit from theintellectuals’ opinions, to grant individual and social rights to women, and to return to the indigenous culture and genuine identity

    Keywords: Social structure, French colonialism, Abdel Hamid binHadouqa, Tomorrow is a New Day, Franz Fanon
  • ali ahmadzadeh* Pages 69-88

    The archetype of “self” originates from the collective unconscious conscience as the fundamental schema of the human’s primary-like mind and accumulation of inherited intelligence increasing. Considering the zeitgeist, consciousness content, and common symbols in one society, etc., this primordial image appears in the form of symbolic figures in the literature. The contents of this archetype structurally consist of conflicting mental structures and psychological descriptions such as generality, balancing, and spirituality. Besides, this content with symbolic figures has a specific psychological function in mystical texts. The symbol of “wine” in Ibn Farez’s Xamriyye considers as the symbolic appearance of the “self” image. The current descriptive-analytical research, based on the training of the analytical psychology school, attempts to present the psychological perception of the literary element “wine” in Ibn Farez’s Xamriyye. Projecting by Ibn Farez, this objective symbol with a dynamic personality psychology function indicates the poet’s psychological introspection in the direction of “self-actualization” as well as the integration with consciousness. Using this symbol as the compass of his challenges and psychological growths, Ibn Farez tries to achieve the totality and integrity of paradoxes of psychological images, the saturation of spiritual drives, etc.

    Keywords: self, wholeness, symbol, wine, Ibn Farez
  • Fatemeh Irandost, Maryam Jalaei, Abbas Zaree Tajareh Pages 89-114

    One of the most important concerns of mankind in all historical periods has been the issue of educating the young generation to enter their community and socialize. In the study of the different relations of education with society, one cannot ignore the issue of gender. In other words, to educate people who have reached the highest level of humanity and to strive for equality between men and women in an enlightened perspective, it is desirable that education in its hidden layers be followed. Among the components of the education system, textbooks are directly and indirectly involved in the elimination of gender discrimination between men and women. This study aimed to evaluate this educational tool from the perspective of gender orientation. In this regard, all Arabic books of the first semester of the academic year 1398-99 were studied in six components: gender words, female and male names, female and male pronouns, pictures, sports activities, and occupations. In order to collect and analyze the data, two approaches to word frequency and content analysis were used. In addition, the Shannon entropy weighting method was used to determine the coefficient of importance of the components studied in the Arabic textbooks under study and the TOPSIS Multi-criteria decision making method was used to prioritize the Arabic textbooks under study from the perspective of gender inequality. The results showed that in the reviewed books, some components of gender equality such as gender words and pictures were more balanced, but gender inequality remained in some areas. Strengthening values such as the acquisition of science and knowledge for both sexes, reinforcing the spirit of heroism in sports for women, and highlighting the high status of motherhood are some of the highlights of this year's books.

    Keywords: Gender, Arabic Textbooks, Content Analysis, Shannon EntropyWeighting Method, TOPSIS Multi Criteria Decision Making
  • Zahra Afghari*, Seyyed MohammadReza Ibnorrasool Pages 115-140

    In the present article, through a library research in dictionaries, literary works and history books, the authors have extracted and categorized what Imam Ali (p.b.u.h) instantiated with the following verse in His confrontation with Ibn Moljam Moradi, then the origin, topic and the structure of its related poem were examined critically, in a descriptive-analytical method ل د قت ری ی و ی ت)/ ح ب د ح ا ری راد م ن م خلیل ن ک م ذیر ع oridu hebāahu (hajātahu) wa joridu qatli adhiraka men xalileka men Moradi (Ya!) I wish his enjoyment (life), however, he is going to kill me Offer a document or bring a supporter so that they acquit you because of your tolerance towards your Moradi (The tribe he belongs to) friend. (Although he has decided to kill you) The significance of this research refers to the importance of the topic of poetry from the viewpoint of the Ahl al-Bayt, and in particular the viewpoint of Imam Ali (p.b.u.h). In this paper, the authors seek to answer this question that “what is the reason for the disagreement of scholars regarding the poet, the audience, the correct recording, the meaning of the vocabulary, and the syntactic structure of this verse, especially its second hemistich?” The result of this research is to resolve the aforementioned ambiguities.

    Keywords: Imam Ali (p.b.u.h), instantiation to the Arabic poetry, Amribn Ma'adikareb, Adhiraka, Ancient Arabic literature
  • Noushin Bahrami Pour*, Raziyade Mirsafi Pages 141-163

    Feminist criticism is one of the methods of criticism of contemporary literary works. This kind of criticism seeks to portray the role of patriarchal culture in y women's portrayal in literary works and to study the real status of women as an important and influential factor. Sahar Khalifeh, a contemporary Palestinian writer, has used literary discourse in the novel "Muthakkirat Imra'ah Ghair Wki'iyyah (Memoirs of an Idealistic Woman)" to express the status and role of women in the Palestinian community and herself feminist views. She has been influenced by the power-oriented discussions of French philosopher and theorist Michel Foucault. Therefore, this paper, based on a descriptive-analytical method, relying on Foucault's power-oriented discussions, analyzes the female-language discourse of Sahar Khalifeh's novel " Muthakkirat Imra'ah Ghair Wki'iyyah". The achievement of the research shows that the author considers her homeland freedom in case of freedom of women and the improvement of their status. Women who are subdued by their patriarchal society are struggling to change the situation so that the views of society and men change towards women. This change could be a solution to the welfare of women in the Palestinian society and in other societies.

    Keywords: Sahar Khalife, novel, Foucault's discussions, feminism
  • Esmaeil Naderi, Ebrahim Namdari*, Haeidar Mokhtari, Javad Karkhanei Pages 165-182

    Science is a field of measuring and monitoring the process of production of science and development at micro and macro levels is the deciding factor for determining the mechanism of scientific output. The purpose of this scientific study to determine some scientific knowledge and its analysis indicators in the scientific output (articles) of the magazine of the Association of Iranian Language and Arabic Literature from the beginning of its publication (1383) until the end of 1395. The data are collected and analyzed by referring to the official website of the journal and also by extracting the data from the citation index of Iranian sciences in the spring of 1396 amounted to 339 papers. The results showed that the scientific contribution of the authors of the articles in this magazine and the number of references used in the compilation of articles is high. The point worthy of attention is the lack of citation to this magazine and the high self-citation (in-citation citations). It is necessary to increase the citation mechanism and be considered by directors and stakeholders of this magazine and other similar journals.

    Keywords: Citation Analysis - Arabic Language, Literature - ScienceSciences - Arabic Iranian Language, Literature Association