فهرست مطالب

ادب فارسی - سال دهم شماره 2 (پیاپی 26، پاییز و زمستان 1399)

نشریه ادب فارسی
سال دهم شماره 2 (پیاپی 26، پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/01/30
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمدباقر وثوقی*، چن بین بین صفحات 1-19

    مراودات ایران و چین منحصر به روابط سیاسی- اقتصادی نیست. با حمله چنگیزخان به چین در اوایل قرن چهاردهم میلادی و روی کارآمدن سلسله «یوان» (大元Yuan-1271 تا 1368م)، شرایط جدیدی برای اقوام غیربومی چین به ‌وجود آمد تا به نظام اداری- دیوانی این کشور وارد شوند. در واقع حاکمان مغولی با به‌کارگیری نیروهای غیربومی، امکان تداوم حیات سیاسی خود را در چین فراهم کردند. یکی از گروه‌ های بزرگ قومی که طی این دوره به چین مهاجرت کردند یا کوچ داده شدند، فارسی‌زبانان ساکن ماوراءالنهر، خراسان و دیگر نقاط ایران بودند. این مهاجران در امور مختلف اداری و تجاری مشغول شدند و زبان فارسی نیز به‌تدریج به امور اداری و روابط خارجه چین راه یافت؛ به عبارت دیگر، زبان فارسی در چین از دو طریق نظام اداری سلسله یوان و گروه‌ های فارسی‌ زبان گسترش یافت و به زبان میانجی اقوام مسلمان و زبان دینی یکی از گروه‌های قومی جدید به نام «هوی‌هوی» (回回hui hui) تبدیل شد که از تبار همان مهاجران فارسی‌زبان بودند. این کاربرد در نظام اداری چین در دوره سلسله مینگ (明朝 Ming-1386 تا 1616م/787 تا 1025ق) ادامه یافت و برای ترجمه متون فارسی به چینی واحد اداری جدیدی در دیوان پادشاه به وجود آمد و اسناد بسیاری به زبان فارسی نوشته شد. فرمان سه‌زبانه چینی- فارسی- اویغوری که در این مقاله معرفی شده است، یکی از این اسناد فارسی دیوانی است که خطاب به یکی از بزرگان مسلمان شهر «یانجو» (Yangzhou 扬州) به نام «امیرحاجی» است. این مقاله ضمن معرفی پیشینه کاربرد زبان فارسی در امور اداری چین، فرمان سه‌ زبانه موجود در موزه اقلیت‌های قومی پکن را مورد بررسی، بازخوانی و ارزیابی تاریخی قرار می‌دهد.

    کلیدواژگان: چین، ایران، زبان فارسی، سلسله مینگ، هویی هویی، فرمان سه زبانه
  • روح الله هادی*، علیرضا حاجیان نژاد، زینب نصیری صفحات 21-37

    شعر نظامی از نظر بلاغت ارزش چشمگیری دارد. توجه شاعر به اصول بلاغی و چگونگی ارتباط او با مخاطب از مباحث برجسته شعر نظامی‌است که از طریق بررسی این مباحث، می توان به توانایی شاعر در هنر شاعری و تاثیرگذاری بر مخاطب خود پی برد. در منظومه خسرو و شیرین، شاعر بیش از هر اثر دیگری از عنصر گفت و گو بهره برده است. حضور مخاطب و توجه شاعر به وی کاملا مشهود است و بین گوینده و شنونده ارتباطی دوسویه برقرار است؛ از این‌رو، وجوه مختلف جمله بسامد زیادی در اشعار او دارد و با تحلیل این وجوه از منظر علم معانی می توان به کارکرد ادبی و هنری آن ها در متن پی برد. یکی از ویژگی‌های نحوی جمله، «وجه» است که کارکرد بسیارمهمی در تحلیل بلاغی متون ادبی دارد. وجه جملات، کارکرد تعاملی زبان را نشان می دهد و از میزان ارتباط نویسنده با مخاطب حکایت می کند. بر این اساس، وجه جملات از موثرترین عوامل ایجاد پویایی و چندصدایی در متن است. در این پژوهش به بررسی وضعیت وجه جمله در شعر نظامی با تاکید بر منظومه خسرو و شیرین می‌پردازیم و کارکرد وجوه امری، پرسشی و ندایی و همچنین وجه شرطی را که بنا بر فرضیه ما کارکرد مهمی در شعر نظامی دارند، بررسی می کنیم. در بخش جملات امری، به جملات دعایی نیز که کاربرد بسیاری در شعر نظامی دارند، می پردازیم.

    کلیدواژگان: بلاغت، علم معانی، نظامی گنجوی، خسرو و شیرین، وجه جمله
  • تیمور مالمیر*، نجم الدین رستم یونس صفحات 39-57

    محمدرضا کاتب در نوشتن، سبکی متفاوت با دیگر رمان‌ نویسان ایران دارد، نوشته‌ های او در فضایی مبهم و پیچیده قرار گرفته است. به ‌نظر می‌ رسد این مسئله در رمان هیس مشهودتر از دیگر آثار او باشد. این خصوصیت یکی از ویژگی‌ های بارز مکتب پسامدرنیسم است. در این مقاله، برای نقد و تحلیل شگردها و جنبه‌های تازه نویسندگی محمدرضا کاتب، براساس نظریه پسامدرن‌ ها به بیان شگردها و ویژگی‌ هایی ‌پرداخته‌ ایم که موجب برجسته‌شدن محتوای وجودشناسانه و شگردهای فراداستانی در رمان هیس شده است. استفاده نویسنده از امکانات پسامدرنی داستان، مبتنی بر سهیم‌ ساختن خواننده در فهم و برساختن داستان، بازنگری در استنباط‌ ها و قضاوت‌ های پلیس درباره جرم‌ ها، نقض روایت‌های پذیرفته‌ شده به منظور تامل خواننده و بی‌ اعتبار ساختن راوی، و مرگ نویسنده است؛ یعنی نویسنده اهمیتی ندارد، بلکه به جای آن، خواننده مهم است که متن را با خوانش خود تفسیر و تحلیل می‌کند و در این داستان، این اهمیت خواننده، مقدم بر اهمیت «متن» است. رمان هیس مبتنی بر گفت‌وگوست؛ یا به‌صورت بیان کنش‌ ها یا جابه‌ جایی‌ های کنش‌ها که به‌ صورت مرگ یکی و روایت دیگری بیان می‌ شود، یا اینکه به‌صورت کدگذاری کنش‌ ها، اندیشه‌ ها و نقل‌ قول‌ های نقیض شکل می‌گیرد. تاکید راوی بر نقض روایت و راوی، برای آن است که بگوید سخن اصلی چیست؛ اما این سخن اصلی نیز دایم نقض می‌شود. اگر راوی را چندگانه می‌نماید و بی‌ اعتمادی به روایت را پیش می‌آورد یا از شیوه روایت داستان‌ های درونه‌ ای کهن استفاده می‌کند، برای آن است که بتواند شیوه روایت و برهم‌کنش سطوح مختلف روایی را ترسیم کند.

    کلیدواژگان: هیس، محمدرضا کاتب، پسامدرن، وجودشناسانه، شگردهای فراداستانی
  • نجمه دری*، مسعود دوست پرور صفحات 59-79

    «چشتیه» طریقتی تاثیرگذار در سرزمین هندوستان است. این طریقت با برجسته ساختن سویه عملی عرفان، جایگاه خود را به عنوان یک نظام عرفانی مقتدر تثبیت کرده است. مبانی هستی شناسانه این طریقت عرفانی را پیران پرآوازه ای همچون معین الدین چشتی نظریه پردازی کرده اند. امیرخسرو و امیرحسن دهلوی، دو شاعر مطرح هندوستان، متاثر از آموزه های این طریقت به آفرینش آثار خویش پرداخته اند. در این میان، یکی از مفاهیم بنیادین طریقت که به عنوان موهبتی ازلی و اساس هستی ارزیابی و معرفی می‎شود، عشق است. بر باور ایشان عشق در تمام ذرات عالم امکان، ساری و جاری است. نوشتار پیش رو با تحلیل منابع این طریقت عرفانی، درصدد پاسخ گویی به این مسئله است که اساسا مفهوم عشق در نظام هستی شناسانه چشتیه از چه جایگاهی برخوردار است؟ آیا عقل همیشه در تقابل با عشق است؟ دیدگاه چشتیه در زمینه عشق مجازی چیست؟ نتایج حاصل از دریافت و تشریح برخی از متون منتسب به این گفتمان عرفانی که تاکنون در ایران به چاپ نرسیده است، با رویکرد تحلیل محتوایی، ناظر بر این حقیقت است که اندوه، لازمه طی طریق عشق است و عقل هدایت، موهبتی الهی است. بر اساس تحلیل منابع یافت شده، در گفتمان چشتیه عشق مجازی، الزاما منتج به عشق حقیقی نمی شود؛ مگر آنکه درون سالک از آلایش‏ها پالایش یافته باشد.

    کلیدواژگان: چشتیه، عشق، اندوه، عقل، عشق مجازی
  • عاطفه جمالی*، فرح انگیز شکوهی صفحات 81-101

    منتقدان بوم گرا فرهنگ حاکم بر جامعه را یکی از عوامل اصلی بحران زیست محیطی می دانند و یکی از اهدافشان اصلاح فرهنگ و نگرش غالب است. نظام آموزشی و کتاب های درسی از عوامل اصلی فرهنگ سازی هستند. در این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و متن کاوی به بررسی تطبیقی کتاب های درسی فارسی و العربیه لغتی دبستان های ایران و امارات متحده عربی پرداخته ، دغدغه های زیست محیطی را در آن ها بررسی کرده و به ارزیابی راهکارهای ارایه شده برای ایجاد حس احترام در کودکان نسبت به طبیعت پرداخته ایم. یافته ها حاکی از آن است که موضوعاتی همچون اهمیت محیط زیست، بحران آب، آلودگی هوا، بازیافت زباله، حفاظت از گونه ها، درخت کاری و اقدامات عملی دولت ها در کتاب های العربیه لغتی بیشتر منعکس شده است. مولفان این کتاب ها در4/45 درصد دروس به گونه ای آشکار یا ضمنی به بازنمایی موضوعات زیست محیطی پرداخته اند و در فارسی تنها در 15درصد دروس این دغدغه ها منعکس شده است. به نظر می رسد جغرافیای امارات و حمایت دولت از منابع زیست محیطی سبب هم نوایی نظام آموزشی با برنامه ها و اهداف دولتی شده است؛ اما در ایران با وجود تنوع زیستی و بحران های زیست محیطی، مولفان کتب فارسی بیشتر از ظرفیت های زبانی برای ساخت تصاویر و ایماژهای ادبی با محوریت طبیعت بهره برده اند و مسایل محوری زیست محیطی به کتاب های علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی منتقل شده است.

    کلیدواژگان: بررسی تطبیقی، نقد بوم گرا، کتاب های درسی، فارسی، العربیه لغتی
  • ساره زیرک*، مهرنوش کاشانی منصور صفحات 103-123
    ناامیدی از دلالت های پرتکرار در شعر مهدی اخوان ثالث است. این حالت عاطفی منفی، بر عنوان سروده های شاعر نیز تاثیر گذارده است. عنوان اثر،  نشانه ای پیرامتنی است که با متن، رابطه ای تنگاتنگ دارد. بر این اساس، عنوان «پیغام» بر یکی از سروده های اخوان، این پرسش را بر می انگیزد که این نشانه عاطفی مثبت، چگونه با شعری سراسر ناامیدانه، رابطه معنایی برقرار کرده است. هدف نگارندگان در تحقیق حاضر، تبیین نحوه تغییر نشانه معناشناختی در معنای اولیه و مثبت نشانه پیرامتنی عنوان، در سایه فضای ناامیدانه متن است. تحلیل گفتمانی شعر نشان می دهد پیغام در معناپذیری ای مجدد،  به معنای منفی تغییر یافته و دلالت ثانویه پذیرفته است. سوژه گفته پرداز، درها را بر هرگونه تغییر می بندد؛ درحالی که اگر یاری کنشگر پیغام گزار بیرونی را می پذیرفت، امید بود معضل هستی شناختی اش سامان پذیرد و گفتمان متن به مدد دخالت کنشگر بیرونی از قطب منفی به مثبت تغییر یابد؛ اما فشاره عواطف منفی و شدید حسرت و ناامیدی، سوژه را به دشمن هستی شناختی خویش بدل ساخته است. سیر زایشی معنا، تقابل معنایی را در قالب مرگ-زندگی نشان می دهد. هم راستا با این تقابل، نشانه مثبت پیرامتنی در عنوان شعر، از معنای اولیه و اجتماعی اش که بر انفصال، گفت وگو و دیگرپذیری دلالت دارد، دور شده و در سیطره اتصال گفتمانی، معنای نقیض خود، یعنی «نه پیغام» (رد «دیگری») را یافته است.
    کلیدواژگان: نشانه معناشناسی، عواطف، اخوان ثالث، شعر، پیغام، معناپذیری
  • زینب شیخ حسینی* صفحات 125-146

    طنز یکی از ابزارهایی است که موجب خنده و آرامش می شود و به نوجوان کمک می کند که با چالش های دوره رشد آشنا شده، با فشار کمتری از آن ها عبور کند. طنز نوجوان باید در فضایی نوجوانانه و از نگاه نوجوان بیان شود تا مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. با توجه به اینکه در ادبیات کودک و نوجوان، نویسنده و منتقد، بزرگ سال هستند، به رویکردی مخصوص برای تحلیل متون کودک و نوجوان نیازمندیم. در این زمینه، چمبرز دیدگاه خواننده نهفته را مطرح کرده است؛ به اعتقاد او نویسنده با استفاده از چهار شیوه سبک، زاویه دید، طرفداری و شکاف های گویا، می تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. صدقی یکی از نویسندگانی است که آثار طنزآمیزی برای نوجوانان به نگارش در آورده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی خواننده نهفته در مجموعه طنز آمیز آب نبات صدقی و با استفاده از شیوه تحلیل محتوای کیفی صورت گرفته است تا ضمن تبیین ویژگی های طنز در آثار نوجوان، خواننده نهفته را در این آثار طنز آمیز تحلیل کند و میزان موفقیت نویسنده را در آفرینش خواننده نهفته بسنجد. براساس نتایج پژوهش، سبک، برجسته ترین عنصری است که در آفرینش خواننده نهفته نقش داشته است. می توان گفت صدقی توانسته است مخاطب را به درون متن دعوت کند و او را همراه با شخصیت های داستان بخنداند.

    کلیدواژگان: طنز نوجوان، مجموعه آب نبات، صدقی، چمبرز، خواننده نهفته
  • حسین قربان پور آرانی، حمزه محمدی ده چشمه* صفحات 147-168

    ادیبان گاه با بهره گیری از آیات، تسلط کامل و هنرمندانه خود را در سخن آرایی جلوه گر ساخته و گاه با تصویرسازی های شاعرانه و قرینه پردازی های ماهرانه، با استشهاد به آیات، سخن را با عبارات و الفاظ متوازن و متساوی بر بستر سجع و ترصیع و موازنه نشانده اند و یا با واج آرایی، ارسال المثل، حسن تعلیل، استعاره، تشخیص و تضمین شاهکار آفریده اند و البته، شاهکار نفثه المصدور، اثر ممتاز محمد زیدری نسوی، نمونه مثال زدنی از این دست است؛ به ویژه که مولف، ضمن بهره گیری از محسنات لفظی آیات و احادیث و نیز سبک ادبی قرآن و آهنگ واژگان، استفاده مفهومی عمیقی از آیات قرآن و احادیث را وجه نظر داشته است. اقتباس و بهره مندی از آیات و احادیث از مهم ترین مختصات نثر فنی به شمار می آید و نفثه المصدور زیدری، از برجسته ترین کتب تاریخی- ادبی است که کاربرد آیات و احادیث در آن با توجه با ملازمت نویسندگان با سلاطین غزنوی و مغول و آگاهی از وقایع سیاسی و بیان هدف های ذوقی- انگیزشی و پنهان کاری های سیاسی آن ها در قالب شگردهای ادبی، یکی از ویژگی های مهم نثر این کتاب به شمار می رود. پژوهش حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای و تحلیل محتوا، روش ها و شیوه های متداول به کارگیری آیات و احادیث نفثه المصدور و نیز روش های ابداعی زیدری را در اقتباس از آیات و احادیث دنبال می کند. باید گفت که در بخش کاربرد لفظی آیات، شیوه های «تضمین آیه به عنوان دنباله کلام»، «که موصوله» و «ترکیب اضافی»، به عنوان توضیحی اضافه در متن گنجانده شده اند که نشان دهنده قدرت نویسنده در ترکیب کلام قرآن با سخن خود است. از نظر معنوی نیز در بیشتر موارد اقتباس از آیات و احادیث به صورت تتمیم و تکمیل و بدون واسطه معنایی آورده شده است.

    کلیدواژگان: نثر فنی، نفثه المصدور، اقتباس، آیات و احادیث، روش های ابداعی
  • امیرحسین مدنی* صفحات 169-189

    در مثنوی، تمثیلی آمده است که در آن مولانا «جسم» را به جوی و «روح» را به آب رونده تشبیه کرده است و با اینکه آب، مدام در حال حرکت است؛ اما به نظر ساکن می رسد و مولانا به ناگزیر توجه خلق را به حرکت و سیر خاشاک بر روی آب جلب می کند و اینکه اگر رفتن آب حیات را به چشم سر نمی بینند، باری، به چشم دل در جوی و سیر نبات تامل کنند. در این تمثیل، اساسی ترین اندیشه های عرفانی مولانا نهفته است؛ از جمله: خلق جدید و اینکه سراسر هستی برخلاف ظاهر ثابت، پیوسته در حال تجدد و دگرگونی است و هر لحظه «مرگ و رجعتی» دارد. این آفرینش مدام از دید عارف، حضور دایمی خداوند و نیازمندی همیشگی جهان هستی به حضرت حق را اثبات می کند و اینکه فیض الهی، لحظه به لحظه در عالم ماده جاری می شود؛اما سرعت این ایجاد و اعدام و اتصال دایم میان عالم بی صورت و جهان صورت، هستی را به ظاهر ساکن جلوه می دهد. نگارنده در این مقاله کوشیده است به موضوع خلق جدید یا همان اراده های متجدد حق از دیدگاه مولانا اشاره و ارتباط این مفهوم اساسی را با مفاهیمی چون حرکت جوهری، تجلی، زمان، عالم غیب، نوجویی و نوطلبی عارف بیان کند و به این نتیجه برسد که نوشدن حال ها و رفتن کهنه ها (خلق جدید)، غم و دلتنگی را از ضمیر عارف می زداید و شادی و درلحظه زیستن را برای او به ارمغان می آورد.

    کلیدواژگان: مولانا، خلق جدید، تجلی، مرگ و رجعت، زمان
  • مختار ابراهیمی*، شفا دهیمی نژاد صفحات 191-212
    شاهنامه داستان فرهنگ و تمدنی باعظمت است که در همه دوران ها حضوری پویا دارد. این اثر روایی نشانه ژرفای نهان و آشکار تداوم حیات سیاسی ایران است و هریک از روایت های آن می تواند در بازتاب این تداوم بررسی و تحلیل شود. از روایت هایی که در شبکه روایی اساطیر ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، داستان «سیاوش» است. رخدادهای در این داستان، سبب ساز شکل گیری روایت های بعدی و جنگ های حماسی و اساطیری شاهنامه می شود. با تحلیل این داستان، می توان تصویر روشن تری از مفهوم نظام «قدرت»، در سویه های مادی و معنوی اش، در فرهنگ اساطیری و دینی ایران باستان و کرانه های اندیشه خسروانی نشان داد. با چنین هدفی و با توجه به اهمیت داستان سیاوش در روند داستان های شاهنامه، در این مقاله کوشیده ایم روابط قدرت را در این داستان و نظام معناشناختی آن از دیدگاه فوکو بررسی کنیم. بر همین اساس، این مقاله نخست، چارچوب قدرت-حقیقت را در داستان سیاوش براساس شاه-موبد بررسی می کند، سپس در سه محور شناسایی فضای تخاصم، منازعات معنایی، و تعیین زمان و مکان، به بررسی گفتمان قدرت در داستان سیاوش می پردازد.
    کلیدواژگان: سیاوش، قدرت - حقیقت، فضای تخاصم، منازعات معنایی، زمان - مکان، فوکو
  • میلاد جعفرپور*، احسان احمد صفحات 213-234
    اقلیم شبه قاره از رهرو  پیوندها و تعاملات تاریخی کهن و متمادی با ایران، توانسته است میراث ادبی درخشان و برجسته ای از خود به یادگار بگذارد. یکی از انواع ادبی ای که در اثر جریان ترجمه، تالیف یا تصنیف به زبان فارسی، بخش مهمی از پیکره متنی این میراث را پرورانده، نوع غنایی است. پژوهش حاضر با هدف متن شناسی یکی از روایت های منثور داستانی ناشناخته شبه قاره، موسوم به ماه منیر و خوب چهره، به روش استقرایی انجام شده است؛ بدین منظور، در دو بخش، ابتدا، چکیده کل روایت ارایه شده و سپس مشخصات داستانی آن در نه بخش وجه تسمیه، راوی، زمان و محل تالیف، منشا پیدایش، ساختار، زبان و نوع ادبی بررسی شده است و آن گاه در بخش دوم، گزارشی از عناصر داستانی ماه منیر و خوب چهره در هشت بخش روایت، پی رنگ، زاویه دید، شخصیت، زمان و مکان، درون مایه، اصول اخلاقی، تقدیرگرایی، آداب و رسوم، توصیف و بن مایه ها به دست داده شده است. برآیندهای این پژوهش، حکایت از آن دارد که روایت ماه منیر و خوب چهره نمونه نسبتا موفقی از داستان های عاشقانه شبه قاره محسوب می شود که با زبانی ساده و بی پیرایه، و در ضمن پی رنگی عاشقانه، به تقلید از شیوه کهن نقل چند حکایت مستقل و پی درپی، سعی در ترویج برخی اصول اخلاقی، یا گزارش مکر زنان دارد.
    کلیدواژگان: ماه منیر و خوب چهره، نسخه شناسی، متن شناسی، عناصر داستان
  • نگین شهابی*، امیر مازیار صفحات 235-255
    فرم شعر فارسی طی تاریخ، پیوسته دستخوش دگرگونی های بسیار شده است؛ به ویژه در قرن حاضر و پس از مطرح شدن شعر نو، این تحولات، چشم گیرتر و بحث انگیز تر شده است. یکی از واپسین نظریه ها در زمینه شکل شعر معاصر فارسی را رضا براهنی با چاپ مجموعه شعر خطاب به پروانه ها عرضه کرد. او در این مجموعه و در بحث نظری مقاله انتهای کتاب، با عنوان «چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم»، بر آن بود که با یافتن ایرادها و بن بست های شعر نیمایی و سپید، و با ارایه نظریه ای نو، از بحرانی که مدعی است گریبان گیر شعر نوی فارسی شده است، عبور کند. نظریه و اشعار او در این مجموعه، متاثر از شعر پسامدرن و نظریه های ادبی غربی، نظیر فرمالیسم و شالوده شکنی است؛ همچنین برخی از دیدگاه های مطرح شده نظیر زبانیت، شعر چندصدایی، استفاده از صوت و قطع روایت، برای نخستین بار با این مجموعه به شعر نوی فارسی راه می یابند. در پژوهش حاضر، با مرور شکل شعری براهنی در دوره های مختلف کاری او و اشاره به تاثیرپذیری وی از پست مدرنیسم، و همچنین با آوردن نمونه هایی از اشعار و تحلیل آن ها، کوشیده شده است واپسین نظریه فرم شعری براهنی بررسی و جمع بندی جدیدی از مشخصه های شکلی اشعار خطاب به پروانه ها ارایه شود.
    کلیدواژگان: شعر، شعر نوی فارسی، فرم، رضا براهنی، خطاب به پروانه ها
|
  • Mohamadbagher Vosoghi *, Chen Binbin Pages 1-19

    Iran-China relations are not limited to political and economic affairs. The invasion of China by Genghis Khan in early 14th century and the rise of Yuan Dynasty changed the situation for China's non-indigenous ethnics. The ruling Mongols used these immigrants as their administrative agents in China. In fact, the Mongol rulers of China exploited these non-indigenous forces to prolong their political presence in this country. A large ethnic group that migrated (or was forced to migrate) to China during this era was the Persian speakers of Transoxiana, Khorasan, and other parts of Iran. These immigrants were appointed to different administrative and commercial positions by Mongol rulers of China and as a result, Persian language gradually introduced to the Chinese administrative and commercial literature. In other words, the spread of Persian language in China is due to the administrative system of the Yuan Dynasty on the one hand, and immigration of Persian speakers to China on the other. During this epoch, Persian became the common tongue between Muslim ethnicities and the religious language of a new ethnic group formed in China called Hui Hui. This new ethnic group was rooted in the community of the Persian speaker immigrants from Transoxiana and other parts of Iran who were settled in China and were absorbed in the Chinese society. The use of Persian in Chinese administrative system continued in the Ming Dynasty era. A new department was even established in the court of the King for translation of Persian texts to Chinese. Consequently,

    Keywords: China, Iran, Persian language, Ming dynasty, Hui Hui, trilingual decree
  • Roohollah Hadi *, Alireza Hajiannezhad, Zeinab Nasiri Pages 21-37

    Nezami’s poetry has a great rhetorical value. The poet’s attention to rhetorical principles and the way of relationship between poet and audience are the most important discourses in Nezami’s poetry that through the illustration of these discourses we can understand poet’s ability in his poetical art and his influence on the audience. In Khosro and Shirin versified story the poet has used conversation more than his other works. The audience presence and the poet’s attention to the audience are completely evident and there is a mutual relationship between the speaker and the listener. Therefore, his poems have many different sentence moods and by analyzing these moods we can perceive their literary and artistic function. One of the sentence syntactic characteristics is “mood” that has a very important function in rhetorical analyzing literary contexts. The sentence mood indicates the interactive function of language and shows the rate of relationship between author and his audience. Accordingly, the sentence moods are the most effective principles of mobility and polyphony of the context. In declarative sentences the relationship between the author and the audience is one-sided and the sentences have less mobility. However, in interrogative and imperative sentences the audience interacts with the author and this interaction increases the context mobility. In this research the position of sentence mood in Nezami’s poetry is discussed with emphasis on Khosro and Shirin versified story.

    Keywords: rethoric, Semantic, Nezami Ganjavi, Khosro & Shirin, Sentence mood
  • Teymoor Malmir *, Najmoddin Rostam Younes Pages 39-57

    Mohammad Reza Kateb has a different style in his writing beside other contemporary Iranian novelists. He writes in an ambiguous and complex atmosphere. This seems to be more evident in the novel of "His" than in any of his other works. This characteristic is one of the prominent features of the postmodernism school. In this article, based on postmodern theory, we critique and analysis new ways of Kateb` writing which highlight the ontological content and the meta-narrative technique in that novel. The author's use of postmodern storytelling possibilities is based on the reader's contribution to the comprehension and rebuilding of the story, revising the police's inferences and judgments of crimes, violating accepted narratives for reader contemplation, discrediting the narrator, and author's death: that author doesn`t importance. Instead, the reader is important; that is, the reader interprets and analyzes the text with his or her reading, and in this story, the importance of the "reader" precedes the importance of the "text". the novel of "His" is based on dialogue, either in the form of expressions of actions or displacements of actions expressed as the death of one and the narration of another, or in the form of coding contradictory actions, thoughts, and quotations. The narrator's emphasis on the violation of the narrative and the narrator is to say what the original is; but this is also a permanent violation .If he multiplies the narrator and promotes distrust of the narrative or uses the method of narrating ancient inner stories, it is in order to be able to draw the narration.

    Keywords: His, MohammadReza Kateb, postmodern, ontological content, meta-narrative technique
  • Najme Dorri *, Masood Doostparvar Pages 59-79

    Analysis of components of love from the Point of view of the Chishti Order in the works amiran-e Dehlavī Love has always been one of the most fundamental principles of Sufism. Since the spiritual preceptors of the Chishti Sufism know it as arising from the mystical thought of Khorasan, this path regards love as an eternal deposit and gift and the very foundation of the universe that flows in all particles of the Possibility World, and to succeed to the loved is considered as the last degree of seeker behavior. Moein El-din Chishti, Bafareid Ganj Shar, and Mo-hammad Gisooderaz are among some spiritual preceptors of this path, who have left some written works and sensational odes, and they can be found in the works of Chishti poets such as Amir Khosroo and Amir Hasan Dehlavi. In this article, we review the prose and poetry works of the Chishti order in order to find that what is the love position in the foundation of Chishti thinking, and what is the effect of sorrow or grief on the seeker behavior? Is wisdom always at odds with love? And what is the perspective of Chishti order about the virtual love? Keywords: Chishti order; Sufism; Love; Sorrow; Wisdom; Virtual love

    Keywords: Chishti order, Sufism, Love, Sorrow, wisdom, virtual love
  • Atefeh Jamali *, Farahangiz Shokoohi Pages 81-101

    Literary critics in ecocriticism field consider the prevailing culture as one of the main cause of the environmental crisis ,therefore they try to correct the cultural attitudes. Since the educational system and textbooks are the main factors in culture developing, in this paper by a qualitative content analysis method , Persian Khandari and Al-Arabia Loghati textbooks of Iran’s and UAE’s primary schools have been comparatively studied.We examined environmental concerns in this texts and finally evaluated the strategies offered to internalize respect for nature in children. Achivementes show that issues such as the importance of the environment, water crisis, air pollution, waste recycling, species protection, planting, and practical government policies are more reflected in Al-Arabiya Loghati books. The authors of these books, explicitly or implicitly represent environmental issues in 45.4% of the courses, in Farsi books, these concerns are reflected in only 15% of the courses. It seems that the UAE's geographical location and government supports for environmental resources protecting have brought the education system in a line with the government's goals; While in Iran, despite biodiversity and various environmental crises, the authors of Farsi books have used more of their linguistic capacities to create literary images focused on nature. In fact the pivotal environmental issues have been addressed in the experimental science and social education textbooks.

    Keywords: Comparative Study, Ecocriticism, textbooks, Farsi, Al-Arabia Loghati
  • Sareh Zirak *, Mehrnoush Kashani Mansour Pages 103-123
    Abundance of despair and hopelessness is an indicative feature of the poems of Mehdi Akhavan Sales. His emotionally negative state of mind has severely impacted his poems. The heading of the poem (under our analysis) has close paratextual relationship with the context of the poem. On the basis of this conjecture, “Message”, (peygham in Farsi)- the heading of the poem (under our analysis)- raises the question: how come that the positive and emotional sense of “Message” has any meaningful relation with overwhelming hopelessness in poem? The purpose of the co-authors is to explain how the heading of the poem has gone through a semio-semantical transformation due to desperate atmosphere of poem’s context. The narrational analysis of the poem shows that the “Message” by accepting an inferior meaning has been transformed into a negative connotation. Here, the narrator closes all doors to any change, whereas if he would have accepted the help of an external actor there might have been a hope for settlement of his ontological problem and thus, the narration of the text would have alleviated from extreme pessimism to optimism. But the negative and paramount pressure of sorrow and hopelessness has transformed poem`s theme into its ontological enemy. The process of generation of the meaning of the poem leads to a conflict of life-death semantic form. Meanwhile, due to this conflict, the heading of the poem- implying detachment, discourse and accepting others- loses its positive paratextual meaning despite its original and social connotation and due to domination of discourse attachment it has shifted to its contradictory meaning i.e. “no message”, (rejecting others).
    Keywords: Semiotics, Emotions, Akhavan Sales, Poem, Message, Instability of meaning
  • Zeynab Sheykhhoseini* Pages 125-146

    Humor is one of tools that causes laughter and comfort and help adolescent to overcome the challenges of growing period with less pressure. YA humor should be expressed in an adolescence atmosphere and perspective until the audience relate to it. in adult children's literature writers and critics are adults then we need a special approach that analysis the children's and adolescents' texts. Chambers presents the implied reader approach. According to him the author can with style, point of view, siding and gaps communicate with his audience. Sedghi is one of the writers who has written the satirical works for teenagers. The aim of this study is to investigate the implied reader in the Sedghi’s Abnabat satirical collection and using qualitative content analysis method that in addition to explain the characteristics of humor in adolescent works, the implied reader analyzed in these satirical works and evaluated the success of author in creating the implied reader . According to the result's study style is the most prominent element that has played a role in the creation of the implied reader. general it can be said that Sedghi has could invited the audience into the text that he/she laugh with characters in story.

    Keywords: YA humor, Abnabat series, Sedghi, Chambers, implied reader
  • Hossein Ghorbanpoorarani, Hamzeh Mohammadi * Pages 147-168

    Writers sometimes use verses to show their complete and artistic mastery in rhetoric and sometimes with poetic illustrations and skillful illustrations,by referring to verses,they have placed the speech with balanced and equal expressions and words on the basis of rhyme,leonine verse and paromoiosis,or they have created a masterpiece with alliteration,allegory,poetical aetiology,metaphor,personification and paromoiosis,and of course,masterpiece.Nafsat al-Masdoor,the excellent work of Mohammad Zeidari Nasavi, is an exemplary example of this;Especially that the author,while using the verbal virtues of verses and hadiths as well as the literary style of the Qur'an and the rhythm of words,has considered the deep conceptual use of verses of the Qur'an and hadiths. Adaptation and use of verses and hadiths is one of the most important features of technical prose and Nafsat al-Masdoor Zeidari is one of the most prominent historical-literary books in which the use of verses and hadiths is due to the authors' connection with the Ghaznavid sultans. And the Mongols and knowledge of political events and the expression of their taste-motivational goals and their political secrecy in the form of literary tricks, is one of the important features of the prose of this book. The present study uses the library method and content analysis to follow the common methods and methods of using the verses and hadiths of Nafsat al-Masdoor as well as the innovative methods of Zeidari in adapting verses and hadiths. It should be noted that in the verbal application of the verses, the methods of " paromoiosising the verse as a sequence of words", "relative that" and "noun in generative case" are included as additional explanations in the text, which indicate the author's power in combining words. The Qur'an is with its words. Spiritually, in most cases, the adaptation of verses and hadiths has been completed and completed without semantic mediation

    Keywords: Technical prose, Nafsat al-Masdoor, adaptation, verses, hadiths, innovative methods
  • AmirHossien Madani * Pages 169-189

    Mowlānā has likened the body to a stream and the spirit to the flowing water in an allegory in his Masnavi. Although water is constantly running, many believe it to be stagnant and therefore Rumi draws the perforce attention of populace to the movement of brushwood on the water and that, if they do not see the passing of life through their eyes, let them reflect on plant life and river through heart. This allegory contains Rumi’s fundamental mystical thoughts, including the new creation and the fact that the whole universe, despite its stagnant and still picture, is being constantly refreshed and undergoes a transformation, hence there is a “death and recurrence” in every moment. In the perspective of this mystic, this constant creation proves the permanent presence of God, the universe’s constant need of Him and that God’s grace is flowing through the material world each and every moment. But the fast speed of this creation and destruction and the constant connection between the physical and spiritual worlds makes the world look stagnant. The author of this paper has attempted to address the new creation or God’s renewed wills from Rumi’s viewpoint. The author has also sought to connect this fundamental concept to concepts such as substance theory, manifestation, time, the Unseen, and the Mystic’s eagerness for exploring novelty and innovativeness. It concludes that renewal of the present in full flow and the departure of the old removes Mystic’s grief and heartsickness and brings him happiness and a sense of living in the moment.

    Keywords: Mowlānā, New Creation, manifestation, Death, Recurrence, time
  • Mokhtar Ebrahimi *, Shefa Dehimi Nezhad Pages 191-212
    Shahnameh is the story and history of a nation, a nation with all its great culture and civilization that is dynamic in all ages. This narrative shows the profound and obvious depth of the continuity of Iran's political life and each of the Shahnameh's narratives can be analyzed and reflected in this continuity One of the stories that has a special place in the narrative network of Iranian myths is the Siavash's Story. Given the nature of the narrative and the events that take place throughout the story, this story shapes the later narratives and epic / mythical wars of the Shahnameh, which can provide a clearer picture of the concept of "power" in its material and spiritual aspects in mythological culture. , The religion of ancient Iran and the boundaries of Khosrovani thought. With this aim in mind, and considering the importance of Siavash's story in the process of Shahnameh stories, in this article we have attempted to investigate the power relations in Siavash's story and its semantic system from Foucault's point of view. the result of this research shows that in the story of siavash, the relations/ relations of force are more than the other. Accordingly, this paper first examines the power / truth framework in Siavash's tale based on the Shah / Mobed, then examines the discourse of power in Siavash's three disciplines in identifying hostile space, semantic conflicts, and defining time and place
    Keywords: Siavash, Power, Truth, Conflict Space, Semantic Conflicts, Time, Place, Foucault
  • Milad Jafarpoor *, Ihsan Ahmad Pages 213-234
    The present study has been done with the aim of textualizing one of the unknown lyric narratives of the Indian subcontinent, called Māhʻmunīr va Khūbʻchihrah, by inductive method. And in two sections, first, the summary of the whole narration is presented and then its characteristics are examined in eight sections: naming, narrator, time and place of authorship, origin, structure, language and literary type., and then in the second part, a report on the literary elements of Māhʻmunīr va Khūbʻchihrah in eleven sections: plot, angle of view, character, time and place, theme, moral principles, Destiny, customs, descriptions and principles are given. The results of this study indicate that Māhʻmunīr va Khūbʻchihrah narration is a relatively successful example of Indian subcontinent love stories that try to promote moral principles with simple and unpretentious language and at the same time romantic plot. plot, angle of view, character, time and place, theme, moral principles, Destiny, customs, descriptions and principles are given. The results of this study indicate that Māhʻmunīr va Khūbʻchihrah narration is a relatively successful example of Indian subcontinent love stories that try to promote moral principles with simple and unpretentious language and at the same time romantic plot. at the same time romantic plot.
    Keywords: Māhʻmunīr va Khūbʻchihrah, Typology, Textual criticisom, characterastics, literary elements
  • Negin Shahabi *, Amir Maziar Pages 235-255
    In Persian poetry, the issue of form has gone through so many alterations. In the last decades and after the emergence of Modern Persian poetry, these formal changes have been more significant and controversial. One of the latest noteworthy theories in Persian contemporary poetry has been proposed by Reza Baraheni in Accosting the Butterflies. In the latter and particularly in the theoretical section titled “Why I Am No Longer a Nimaie Poet?” the author claims that Modern Persian poetry has been beset with a crisis and attempts to find a solution for the mentioned conflict by discussing the flaws and impasses in Persian free verse and blank verse poems. In this book, poems and theories are inspired by postmodernism and other western literary theories such as formalism and deconstruction, and the ideas of the kind “languagality”, “polyphonic poetry”, adoption of sound and breath, and “narrative interruption” are introduced to Persian poetry for the first time. By reviewing Barahani’s poetic form in various periods of his career and studying the impacts of postmodernism on his ideas, the present paper aims to analyze Baraheni’s latest theories on poetic form, and represent a novel classification for properties of form in Accosting the Butterflies.
    Keywords: Poem, Modern Persian Poetry, Form, Reza Baraheni, Accosting the Butterflies