فهرست مطالب

پایش - سال بیستم شماره 2 (پیاپی 96، فروردین و اردیبهشت 1400)

مجله پایش
سال بیستم شماره 2 (پیاپی 96، فروردین و اردیبهشت 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/02/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • علی محمد مصدق راد، مهرگان صادقی* صفحات 145-166
    مقدمه

    گردشگری پزشکی عبارت است از مسافرت به کشور دیگر با هدف تامین، حفظ و ارتقای سلامتی به همراه استراحت و تفریح. کشور ایران به لحاظ داشتن موقعیت خاص جغرافیایی، منابع طبیعی فراوان و خدمات پزشکی با کیفیت و ارزان از پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران پزشکی برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی علل انتخاب کشور ایران توسط بیماران خارجی برای دریافت خدمات پزشکی صورت گرفت.

    مواد و روش کار

    این پژوهش در سال 1399 به صورت کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 18 نفر از بیماران خارجی و همراهان آن ها و 23 نفر از پزشکان، پرستاران و کارشناسان بیماران بین الملل بیمارستان های شهر تهران، کارشناسان اداره گردشگری سلامت و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی (ارزشیابی چندگانه) شهر تهران انجام شد. از روش تحلیل موضوعی برای تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها

    در این پژوهش 22 دلیل برای انتخاب کشور ایران توسط بیماران خارجی برای دریافت خدمات پزشکی شناسایی شد که در هفت گروه نوع خدمت (نوع و شدت بیماری و جامعیت خدمت)، کیفیت خدمت (پزشکان و کارکنان متخصص و متعهد، تجهیزات پیشرفته، امکانات رفاهی، فرآیند سریع و راحت ارایه خدمت و نتیجه خوب)، هزینه خدمت (تعرفه خدمت پزشکی و پوشش بیمه سلامت)، تجربه قبلی بیمار، تبلیغات (تبلیغات بیمارستان و شرکت های گردشگری، معرفی دوستان، آشنایان و پزشکان و اینترنت)، عوامل زمینه ای (قرابت فرهنگی، جاذبه های گردشگری و جو سیاسی) و عوامل اجتماعی - اقتصادی بیمار قرار گرفتند. در نهایت، مدل مفهومی انتخاب ایران برای دریافت خدمات پزشکی توسط گردشگران پزشکی طراحی شد. گردشگران سلامت، کشور مقصد را بر اساس ارزش خدمات پزشکی انتخاب می کنند و چنانچه پس از دریافت خدمات، راضی باشند، دوباره مراجعه کرده یا آن را به دیگران توصیه می کنند.

    نتیجه گیری

    وجود خدمات پزشکی پیشرفته، با کیفیت و ارزان سه دلیل اصلی انتخاب کشور ایران توسط بیماران خارجی است. کشور ایران با چالش های زیادی برای استفاده بهینه از ظرفیت صنعت گردشگری سلامت مواجه است. سیاستمداران کشور و سیاستگذاران نظام سلامت باید با تدوین و اجرای یک برنامه راهبردی، صنعت گردشگری سلامت کشور را تقویت کنند.

    کلیدواژگان: گردشگری سلامت، ایران، انتخاب، بیماران خارجی
  • حمید محسن آبادی، علی فتحی آشتیانی* صفحات 167-178
    مقدمه

    تنظیم هیجان شناختی نقش مهمی در نحوه مدیریت رویدادهای استرس زا در زندگی افراد دارد. برخی از راهبردها سازگار، در حالی که برخی دیگر ناسازگار است و با اشکال مختلف آسیب شناسی روانی مرتبط است. هدف از این مطالعه بررسی ساختار عاملی و ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی (CERQ -18) بین کارکنان یک دانشگاه نظامی بود.

    مواد و روش کار

    این مطالعه از نوع پژوهش های توصیفی روانسنجی و جامعه آماری آن یکی از واحدهای نظامی مستقر در تهران بود. از این جامعه بر اساس ملاک های ورود و خروج ، 310 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار های مورد استفاده شامل فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی (CERQ -18)، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-42) و مقیاس رضایت شغلی عمومی (GJSS) بود. برای بررسی پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ و بازآزمایی  استفاده گردید. داده های گردآوری شده با استفاده از نسخه 25 نرم افزار SPSS، نسخه 22 نرم افزار AMOS تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج تحلیل عامل تاییدی، مدل دو عاملی این پرسشنامه را تایید کرد. همبستگی نمره راهبرد های مقابله ای سازگار با افسردگی، اضطراب، استرس و رضایت شغلی معنی دار بود  همچنین همبستگی نمره راهبرد های مقابله ای ناسازگار با افسردگی، اضطراب، استرس و رضایت شغلی معنی دار بود. ضریب پایایی از نوع آلفای کرونباخ و بازآزمایی به فاصله 4 هفته در عامل راهبردهای مقابله ای سازگار به ترتیب 0/95، 0/77 و عامل راهبردهای مقابله ای ناسازگار به ترتیب 0/88، 0/86 بود نشان از پایایی پرسشنامه بود.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج تحقیق حاضر، فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی (CERQ-18) ابزاری مناسب با خصوصیات روانسنجی قابل قبول برای سنجش راهبرد های مقابله شناختی در کارکنان نظامی است.

    کلیدواژگان: تنظیم هیجان شناختی، ویژگی های روانسنجی، پایایی و روایی، تحلیل عاملی
  • سید ابوالحسن نقیبی، فرشته رستمی مسکوپاتی، محمود موسی زاده، سیده سمیه کاظمی* صفحات 179-190
    مقدمه

    هدف از این مطالعه بررسی فعالیت جسمانی و عوامل تقویت کننده، قادرساز و بازدارنده انجام فعالیت جسمانی در سالمندان بود.

    مواد و روش کار

    این مطالعه به صورت مقطعی در 393  نفر از سالمندان استان مازندران با روش نمونه گیری چند مرحله ای در سال 1396 انجام شد. بدین منظور پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی، فعالیت های سالم برای سالمندان (CHAMPS)، عوامل تقویت کننده و قادرساز در انجام فعالیت جسمانی و عوامل بازدارنده انجام فعالیت جسمانی توسط پرسشگران تکمیل شد. جهت تحلیل نتایج از آمار توصیفی و آزمون پارامتری آزمون تی و رگرسیون استفاده شد.

    یافته ها

    در این مطالعه، 393 سالمند با دامنه سنی 94-60 سال شرکت کردند. نتایج نشان داد 96/25 درصد از سالمندان بدون تحرک بوده و 34/86 درصد فعالیت جسمانی با شدت کم، 38/42 درصد با شدت متوسط و 0/76 درصد با شدت زیاد دارند. از عوامل تقویت کننده و قادرساز انجام فعالیت جسمانی سالمندان عبارت بودند از؛ همراه مناسب، احساس آرامش، تشویق دوستان، تشویق خانواده، ملاقات با دوستان، تجویز پزشک و حفظ تناسب اندام. از عوامل بازدارنده انجام فعالیت جسمانی می توان به بیماری و دلایل پزشکی، طولانی بودن مسافت، نبودن مکان ورزشی، ترس از افتادن و صدمه دیدن، اشاره کرد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون حاکی از ارتباط میان فعالیت جسمانی با متغیرهای سن، شرایط زندگی، شغل سالمند مرد، بیماریهای قلبی- عروقی و استیوپروز بود.

    نتیجه گیری

    سطح فعالیت جسمانی در مطالعه حاضر کم بود و اکثر شرکت کنندگان فعالیت جسمانی با شدت کم داشتند. بر اساس یافته ها، شناسایی عوامل تقویت کننده، قادرساز و بازدارنده نقش مهمی برای ترویج فعالیت فیزیکی سالمندان دارد. .

    کلیدواژگان: فعالیت جسمانی، عوامل تقویت کننده، عوامل قادرساز، عوامل بازدارنده، سالمندان
  • نرگس نصیری نیا، ربابه معماریان*، علی اکبر راسخی صفحات 191-199
    مقدمه

    عزت نفس قطعی ترین عامل در روند رشد روانی افراد و یکی از معیارهای سلامت روان می باشد. در دوره نوجوانی نقش والدین و مهارت آنان در برقراری ارتباط مثبت و سازنده با فرزند نوجوانشان بسیار حساس و حیاتی است .هدف این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی مهارت های ارتباطی والدین بر میزان عزت نفس دانش آموزان دختر نوجوان است.

    مواد و روش کار

    پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1397 در یکی از دبیرستان های دولتی شهرستان دماوند انجام شد. نمونه ها 77 نوجوان دختر و والدینشان بودند که به صورت غیر تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت بود. ابتدا درگروه کنترل و آزمون عزت نفس دانش آموزان دختر سنجیده شد. در گروه آزمون با توجه به نیازهای آموزشی والدین 16 جلسه آموزشی طراحی و در قالب آموزش گروهی در گروه های 10 نفره اجرا گردید. بعد از یک ترم تحصیلی دوباره عزت نفس در دو گروه سنجیده شد. داده ها با آزمون های ویلکاکسون، من ویتنی وآنالیز کوواریانس توسط نرم افزار spss22 تجزیه وتحلیل شدند.

    یافته ها

    آزمون من ویتنی قبل از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمره عزت نفس تفاوت معنی دار نشان نداد. بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل با توجه به آنالیز کوواریانس تفاوت معنی دار نشان داد.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های مطالعه حاضر که نشان دهنده تاثیر برنامه آموزشی مهارت های ارتباطی والدین در افزایش عزت نفس دانش آموزان دختر نوجوان بوده است، پیشنهاد می گردد جهت ارتقای سلامت دختران نوجوان توجه ویژه ای به آموزش والدین بر اساس نیاز و خصوصیات دوران نوجوانی شود.

    کلیدواژگان: دختر نوجوان، دبیرستان، عزت نفس، مهارت های ارتباطی، والدین
  • حمیدرضا جمیلیان، صفورا غفوری آثار، احمد بیات* صفحات 201-211
    مقدمه

    بیماران مبتلا به سرطان پستان همواره دچار نشانه هایی از نگرانی، اضطراب و افسردگی هستند. هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی مدیریت استرس شناختی- رفتاری بر نشانگان بالینی بیماران مبتلا به سرطان پستان بود.

    مواد و روش کار

    در روش این پژوهش نیمه تجربی 20 نفر از بیماران به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مداخله ی شناختی- رفتاری در 8 جلسه برای گروه آزمایش ارایه شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش نامه یSCL-90-R  بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نسخه ی 25 نرم افزار SPSS و به روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر انجام شد.

    یافته ها

    نتایح این پژوهش نشان داد که مداخله ی شناختی- رفتاری در کاهش برخی از ابعاد و نشانه های بالینی ذکر شده در SCL-90-R برای گروه کنترل موثر است. بنابراین براساس نتایج می توان گفت مدیریت استرس به روش شناختی- رفتاری توانسته است که نشانه های بالینی بیماران دچار سرطان پستان را کاهش دهد.

    نتیجه گیری

    کاربرد مدیریت استرس شناختی- رفتاری در مراکز درمان سرطان می تواند به عنوان یک درمان تکمیلی در کنار درمان های پزشکی در نظر گرفته شود. این مداخله علاوه بر کاهش نشانه های بالینی بیماران بر بهبود هم ارتباط بین پزشک و بیمار را موثر است.

    کلیدواژگان: مدیریت استرس شناختی- رفتاری، نشانگان بالینی، سرطان پستان
  • فاطمه زهرا احمدی*، سوسن تقی زاده، سمیه اسماعیلی صفحات 213-221
    مقدمه

    در بسیاری از کشورهای جهان، پایین بودن سطح سواد سلامت، تبدیل به مشکلی جدی شده است. در ایران حدود نیمی از افراد سواد سلامت محدود دارند. این افراد در درک اطلاعات سلامت و اتخاذ تصمیمات سالم  در شرایط حساس مانند بحران کووید-19 با مشکل روبرو هستند. بنابراین، باید مواد آموزشی سلامت برای چنین مخاطبانی قابل درک و روشن باشد. هدف این پژوهش ارزشیابی کیفیت رسانه های آموزشی مرتبط با کووید-19 پایگاه اینترنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود.

    مواد و روش کار

    پژوهش، به روش تحلیل محتوا انجام شد. واژه کرونا در قسمت جستجوی وب گاه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد شد و رسانه های آموزشی مرتبط با کووید-19 انتخاب شدند. در کل، 60 رسانه مرتبط با کووید-19 که جنبه آموزش عمومی داشتند، نمره دهی شد. دو پژوهشگر به صورت جداگانه با استفاده از شاخص شفافیت ارتباطات  (Clear Communication Index- CCI) هر یک از این رسانه های آموزشی را نمره دهی و ارزشیابی کردند. برای محاسبه میزان توافق پژوهشگران از ضریب آلفای Krippendorff  استفاده شد.  

    یافته ها

    نمره میانگین شاخص CCI این رسانه ها (9/72) 38/87 بود و هیچ کدام نمره بالاتر از 90 نگرفتند. یافته ها نشان می دهد براساس معیارهایی که برای طراحی رسانه های آموزشی برای افراد با سواد سلامت محدود در نظر گرفته شده است، در رسانه های آموزشی مورد بررسی در این پژوهش، مطلوبیت مورد انتظار تامین نشده است. در زیربخش های رعایت نکات مربوط به پیام اصلی و فراخوانی به اقدام برای عمل و زبان از سطح مورد انتظار کمتر بود. رعایت نکات مربوط به طراحی اطلاعات و توصیه های رفتاری به صورت معناداری از سطح مورد انتظار بالاتر بود.

    نتیجه گیری

    لازمه اثربخشی رسانه های آموزشی در بحران هایی مانند کووید-19، توجه به سطح سواد سلامت مخاطبان است. بنابراین، ضروری است که کیفیت رسانه های آموزشی با استفاده از معیارهای ارزشیابی نظیر قابلیت درک، فراخوانی مناسب برای اقدام، طراحی مناسب و غیره ارتقا یابد.

    کلیدواژگان: ارزشیابی، کووید 19، رسانه های آموزشی
  • امیدعلی عادلی، ساناز رحیمی کاه کشی* صفحات 223-236
    مقدمه

    وجود بحران اپیدمی کووید - 19 در جهان، ضرورت انجام مطالعات همه جانبه در این زمینه را به وجود می آورد. واکسیناسیون به عنوان یک عنصر اساسی در پیشگیری و کنترل بیماری هاست. روش ارزش گذاری مشروط یکی از روش های تخمین تمایل به پرداخت و تحلیل هزینه  فایده است. هدف از مطالعه حاضر، برآورد میانگین تمایل به پرداخت افراد برای واکسن کووید - 19 با مدت زمان محافظت یکساله و طولانی مدت و تعیین عوامل موثر بر آن، است.

    مواد و روش کار

    پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی - تحلیلی بود. داده های مورد نیاز از تکمیل 370 پرسشنامه دوگانه دوبعدی به صورت برخط، در اواخر آبان 1399از مردم ایران جمع آوری شده است. برای برآورد تمایل به پرداخت افراد از روش ارزش گذاری مشروط و مدل لوجیت استفاده شده است.

    یافته ها

    نتایج نشان داد، 7/65 درصد افراد مایل به پرداخت مبلغی برای واکسن هستند. متغیرهای درآمد خانوار، سن، سابقه بیماری زمینه-ای، سابقه ابتلا به کووید - 19، نگرش، مبلغ پیشنهادی و فرد سالمند در خانواده تاثیر مثبت و معنی دار بر واکسینه شدن طولانی مدت و متغیرهای سن، درآمد خانوار، سابقه بیماری زمینه ای، نگرش و مبلغ پیشنهادی اثر مثبت و معنی دار برای سالیانه واکسینه شدن دارند. همچنین، متوسط تمایل به پرداخت هر نفر375000 تومان برای واکسینه شدن طولانی مدت و 113000 تومان به صورت سالیانه بدست آمد.

    نتیجه گیری

    به طور معمول در مطالعات ارزش گذاری مشروط افراد مبلغ پیشنهادی کمتر را برای سیاست مورد مطالعه پیشنهاد می کنند. اما در این مطالعه افراد حاضرند برای انجام واکسیناسیون مبلغ بیشتر را پرداخت کنند که نشان می دهد این برنامه از دیدگاه مردم حایز اهمیت است. لذا این موضوع می تواند ابزار مدیریتی موثری برای مسیولان امر جهت اجرای بهتر سیاست ها باشد.

    کلیدواژگان: کووید - 19، واکسن، ارزش گذاری مشروط، تمایل به پرداخت، مدل لوجیت
  • علی محمد مصدق راد، حامد دهنوی، پروانه اصفهانی* صفحات 237-242
    مقدمه

    نظام های سنتی مراقبت از بیماری های واگیر مبتنی بر داده های بالینی و آزمایشگاهی، معمولا گزارش های طغیان بیماری های واگیر را با فاصله 1 تا 2 هفته پس از بروز آنها منتشر می کنند. ابزار روند جستجوی گوگل با تاخیر یک روزه، اطلاعات جستجوی افراد را نشان داده است. از این داده ها می توان برای شناسایی و مدیریت اپیدمی بیماری های واگیر استفاده نمود. این مطالعه با هدف پیش بینی اپیدمی کووید-19 با استفاده از روند جستجوی گوگل انجام شد. 

    مواد و روش کار

    این مطالعه به صورت توصیفی و مقطعی در بهمن 1399 انجام شد. از داده های پایگاه اینترنتی روند جستجوی گوگل برای تعیین میزان توجه به کووید-19 استفاده شد. آمار میزان مرگ ناشی از کرونا از وزارت بهداشت به دست آمد. اطلاعات در بازه زمانی 1 بهمن 1398 تا 30 دی 1399 گردآوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای اکسل و SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    همزمان با اعلام رسمی موارد ابتلا به کرونا در ایران در تاریخ 30 بهمن، حساسیت جامعه به کرونا بسیار زیاد شده و میزان جستجو در گوگل به حداکثر رسیده است. تا پایان دی 1399 سه موج طغیان کوبد-19 در ایران مشاهده شده است. این سه موج به طور مشابه در روندهای گوگل نیز مشاهده شد. در هر سه موج کووید-19، به اوج رسیدن جستجو در گوگل، 10 تا 20 روز زودتر از به اوج رسیدن تعداد فوتی ها روی داده است.

    نتیجه گیری

    با استفاده از داده های روند های جستجوی گوگل، می توان وضعیت طغیان بیماری کووید 19، حساسیت جامعه به بیماری و نیازمندی های بهداشتی و درمانی را در زمان کوتاهی تعیین نمود. از داده های جستجوی گوگل می توان به عنوان مکمل نظام مراقبت بیماری های واگیر استفاده کرد.

    کلیدواژگان: بیماری کووید 19، اپیدمی، پیش بینی، روند جستجوی گوگل
  • فرزین باقری شیخانگفشه* صفحات 243-245

    در دسامبر سال 2020 کمیته مشورتی واکسیناسیون کرونا ویروس 2019 اولویت بندی اختصاصی برای واکسن های شرکت فایزر- بیونت (Pfizer-BioNTech) و مدرنا (Moderna) که سطح ایمنی 95% و قابل قبولی را در مقابله با ویروس کووید-19 ایجاد می کنند، طراحی کرد 1 . با این اوصاف در مسابقه جهانی برای ساختن، خریدن و زدن واکسن های ایمن و کارآمد هنوز چالش های زیادی وجود دارد که باید برطرف گردد. یکی از این موارد کمبود اولیه دوزها و ملاحظات اخلاقی مرتبط با اینکه چه گروه های دارای اولویت برای واکسیناسیون قرار دارند، است 2 . اخیرا آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده آمریکا (National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine) چارچوبی اخلاقی برای توزیع عادلانه واکسن ویروس کووید-19 تدوین کرده است.

    کلیدواژگان: واکسیناسیون، کرونا ویروس 2019، اختلالات روانشناختی، کووید-19
|
  • Ali Mohammad Mosadeghrad, Mehregan Sadeghi* Pages 145-166
    Objective(s)

    Medical tourism is the process of traveling to another country for the purpose of promoting, restoring, and maintaining health along with recreation and pleasure. Iran has a high potential to attract medical tourists due to its special geographical location, abundant natural resources and quality and cheap medical services. The aim of this study was to identify reasons for choosing Iran by medical tourists to receive medical services.

    Methods

    This qualitative study was conducted in 2020 using semi-structured interviews with 18 medical tourists and 23 physicians, nurses and medical tourism experts (Pluralistic evaluations) in Tehran city, Iran. Thematic analysis method was used to analyse data.

    Results

    In this study, overall 22 reasons for choosing Iran to receive medical services were identified, which were divided into seven groups: type of service (type and severity of illness and availability and comprehensiveness of service), quality of service (specialized and committed physicians and staff, advanced equipment, amenities, fast and easy service delivery process and effective result), service cost (medical service tariff and health insurance coverage), patient previous experience, advertising (hospital and tourism company advertising, word of mouth, and the internet), contextual factors (cultural affinity, tourist attractions, and political climate) and patient socio-economic factors. Finally, a conceptual model of medical tourists’ reasons for choosing Iran to receive medical services was designed. Health tourists who evaluate the value of a countrychr('39')s medical services well, choose that country, and if they are satisfied with the services, they come again or recommend it to others.

    Conclusion

    Advanced, high quality and cheap medical services are the three main reasons for choosing Iran by medical tourists. However, Iran faces some challenges in utilizing its health tourism capacities. Politicians and health system policymakers should strengthen the countrychr('39')s health tourism industry by analysing its strengths, weaknesses, opportunities and threats and formulating and implementing a strategic plan.

    Keywords: Health tourism, Iran, Selection, Foreign patients
  • Hamid Mohsenabadi, Ali Fathi Ashtiani* Pages 167-178
    Objective

    Cognitive emotion regulation represents an essential role in managing stressful events in peoplechr('39')s lives. Some strategies are adaptive, while others are maladaptive and associated with various forms of psychopathology. This study aimed to investigate the factor structure and psychometric properties of the Persian version of the short form of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-18) among Staff of a Military University.

    Methods

    This was a psychometric research. The statistical population of this study was one of the military units in Tehran. Based on the inclusion and exclusion criteria, 310 people were selected by convenience sampling method. The instruments used included the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-18), the Depression, Anxiety and Stress Scale (DASS-42) and the General Job Satisfaction Scale (GJSS). Structural validity was examined by performing confirmatory factor analysis. Cronbachchr('39')s alpha coefficients and test-retest were used to evaluate the reliability. The data were analyzed using SPSS-25 and AMOS-22.

    Results

    Confirmatory factor analysis results indicated a two-factor model of this questionnaire (RMSEA=0.03; SRMR=0.02; CFI=0.98; GFI=0.94).  The correlation scores of adaptive coping strategies with depression (-0.48), anxiety (-0.44), stress (-0.46) and job satisfaction (0.36) were significant (p <0.01) Also, the correlation of the scores of maladaptive coping strategies with depression (0.55), anxiety (0.42), stress (0.40) and job satisfaction (-0.30) was significant (p <0.01). The reliability coefficients of Cronbachchr('39')s alpha and test-retest at 4-weeks intervals for adaptive coping strategies were 0.95, 0.88 and for maladaptive coping strategies was 0.88 and 0.77, respectively, indicating satisfactory results.

    Conclusion

    According to the findings of the present study, the short form of the Iranian version of Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-18) is a suitable tool with good psychometric properties to measure cognitive coping strategies.

    Keywords: Cognitive emotion regulation, psychometric properties, reliability, validity, factor analysis
  • Seyed Abolhassan Naghibi, Fereshteh Rostami, Mahmood Moosazadeh, Seyedeh Somayeh Kazemi* Pages 179-190

    Objective (s): 

    Aging is one of the most important anthropological phenomena of the 21st century. Thus due to various benefits of physical activity for health and fitness, it considers being one of the most important factors in healthy aging. This study aimed to investigate physical activity and its determinants in older adults.

    Methods

    This cross-sectional study was performed on 393 older adults in Mazandaran, Iran, using a multi-stage sampling method. Inclusion criteria included elderly men and women over 60 years of age and their tendency to participate in the study. The data were collected using a demographic questionnaire, the physical activity questionnaire for older adults (CHAMPS), incentive factors, and barriers to physical activity. Descriptive statistics, t-test, and regression were used to analyze the data.

    Results

    The age of participants ranged from 60-94 years. The results showed that 25.96% of the older adults were sedentary and 34.86% had low-intensity, 38.42% had a moderate intensity and 0.76% had high-intensity physical activity. The main factors for physical activity were: The right companion, feeling relaxed, friends’ encouragement, meeting friends, the doctor prescribing, and maintaining fitness. Barriers included illness and medical factors, long distances, lack of sports venues, fear of falling and injury, lack of access to equipment and facilities. The results also indicated a relationship between physical activity and variables such as age, living conditions, elderly male occupation, cardiovascular disease, and osteoporosis.

    Conclusion

    Overall, physical activity in older adults seems to be multifactorial in nature, and a wide range of socio-demographic factors are involved in determining the level of individual activity. The level of physical activity in the present study was low and most participants had low-intensity physical activity. Based on the findings, identifying effective factors and barriers has an important role in promoting physical activity in older adults.

    Keywords: Physical activity, Enabling Factors, Reinforcing Factors, Inhibitory factors, Older adults
  • Narges Nasirinia, Robabeh Memarian*, Aliakbar Rasekhi Pages 191-199

    Objective (s):

     The association between self-esteem and the process of mental development of individuals and mental health is well established. In adolescence, the role of parents and their skills in communicating is very sensitive and vital. The purpose of this study was to assess the effect of parentschr('39') communication skills training on the self-esteem of adolescent female students.

    Methods

    This was a quasi-experimental study that conducted in one of the state high schools in Damavand, Iran in 2019. The sample consisted of 77 adolescent girls and their parents who were assigned to two groups: intervention and control. Parents in the intervention group received 16 training sessions in a group pf 10 participants. The control group received nothing. In both groups students completed a self-esteem questionnaire (Cooper-Smith questionnaire) at two points in time: before intervention and three months after the intervention. The data were analyzed by Wilcoxon, Mann-Whitney and analysis of covariance using SPSS22 software.

    Results

    Both groups were similar in most characteristics and at baseline self-esteem score did not differ significantly between two groups (p=0.49). However, after the intervention, there was a significant difference between the experimental and control groups according to analysis of covariance (p=0.001).

    Conclusion :

    The findings suggest parentschr('39') communication skills training could be effective in improving adolescents’ self-esteem.

    Keywords: Adolescent girl, Communication skills, High school, Parents, Self-esteem
  • Hamidreza Jamilian, Safoura Ghafouriasar, Ahmad Bayat* Pages 201-211
    Objective

    Patients with breast cancer have symptoms of anxiety, depression and anxiety. This study was aimed to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral stress management on the clinical symptoms among patients with breast cancer.

    Methods

    The was a quasi-experimental study with pre-test, post-test and follow up assessments. Twenty patients were randomly allocated into two groups: experimental group (10 patients) and control group (10 patients). Cognitive-behavioral stress management was administrated in 8 sessions for experimental group. The research instrument was SCL-90-R questionnaire. Data was analyzed by SPSS-25 software using repeated measure ANOVA.

    Results

    The results showed that cognitive-behavioral intervention led to reduction in clinical symptoms in some dimensions as measured by the SCL-90-R among patients in experimental group (P < 0.05).

    Conclusion

    The findings indicated that the cognitive-behavioral stress management could reduce clinical symptoms of patients with breast cancer. Indeed, using cognitive-behavioral stress management in cancer treatment centers can be regarded as a complementary therapy alongside medical treatments.

    Keywords: Cognitive-Behavior Stress Management, Clinical Symptoms, Breast Cancer
  • Fatemehzahra Ahmadi*, Susan Taghizadeh, Somayeh Esmaeeli Pages 213-221

    Objective (s):

     Limited health literacy is a common problem in many countries worldwide. In Iran, about half of Iranian has limited health literacy. They have problems in understanding health information and making healthy decisions in critical situations such as Covid-19 pandemic. Thus it is necessary to make health information understandable to intended audiences. This quantitative study aimed to evaluate the quality of Covid-19 related information appeared on the website of Iran Ministry of Health and Medical Education.

    Methods

    We searched the term covid-19 on the website of Iran Ministry of Health and Medical Education. Once inter-coder reliability was established between two researchers, we evaluated the quality of each COvid-19 related information using the Clear Communication Index (CCI).

    Results

    The mean CCI score for the evaluated information was 38.87 (SD = 9.72) none achieved a score higher than 90. The findings showed that the quality of included information were not desirable according to the criteria for designing instructional material for people with limited health literacy.  In the subsections, the main message, the call to action for action and language were lower than expected. Adherence to information design, tips and behavioral recommendations was significantly higher than expected.

    Conclusion

    To move toward a health literate public that is capable of combating epidemics such as Covid-19 pandemic there is a need to enhance the quality of information by using evaluation tools such as CCI.

    Keywords: Covid- 19, Evaluation, Instructional Media
  • OmidAli Adeli, Sanaz Rahimi Kah Kashi* Pages 223-236
    Objective

    Conditional valuation method is one of the methods of estimating the willingness to pay and is a cost-benefit analysis. The aim of the present study was to estimate the average willingness of individuals to pay for the Covid-19 vaccine with a one-year and long-term protection period and to assess its contributing factors.

    Methods

    The present study was a descriptive research. The required data were collected from 370 two-dimensional online questionnaires at the end of November 2020 from Iranians. Conditional valuation method and logit model were used to estimate peoples’ willingness to pay.

    Results

    The results showed that 65.67 percent of people are willing to pay for the vaccine. The household income, age, history of having chronic disease, history of Covid-19, attitude, recommended amount and having an elderly person in the family had a positive and significant effect on long-term vaccination and age, household income, history of having chronic disease, attitude and the amount offered had a positive and significant effect on annual vaccination. Also, the average willingness to pay was 3,750,000 Rials per person for long-term vaccination, and 1,130,000 Rials per year.

    Conclusion

    In conditional valuation studies, individuals typically offer a lower bid for the policy under study. However, this study indicated that people are willing to pay more for vaccinations. The findings might have some implications for policy and planning.

    Keywords: Covid – 19, Vaccine, Conditional valuation, willingness to pay, logit model
  • Ali Mohammad Mosadeghrad, Hamed Dehnavi, Parvaneh Isfahani* Pages 237-242

    Objective (s): 

    Traditional health surveillance systems usually publish reports of infectious disease outbreaks 1 to 2 weeks after onset. The Google Trends shows people search information with a one-day delay. These data can be used to identify and manage epidemics of infectious diseases. The aim of this study was to predict the Covid-19 epidemic using the Google Trends.

    Methods

    This descriptive cross-sectional study was conducted in February 2021. Google Trends data was used to determine how much attention was paid to COVID-19. Data on COVID-19 deaths were obtained from the Iran Ministry of Health. Data were collected and reviewed in the period from February 22, 2020 to January 20, 2021. Data were analyzed using Excel and SPSS soft wares.

    Results

    Simultaneously with the announcement of incidence of COVID-19 in Iran on February 20, the society’s sensitivity to COVID-19 has increased and the search rate for COVID-19 in Google has reached its maximum. Three waves of COVID-19 outbreak have been observed in Iran by the end of December 2020. These three waves were similarly observed in Google trends. In all three COVID-19 waves, the peak of Google search occurred 10 to 20 days before the peak of the number of deaths.

    Conclusion

    The Google Trends can detect the COVID-19 outbreak quicker. Google search data can be used as a complement to the infectious disease surveillance system.

    Keywords: COVID-19 disease, Epidemics, Prediction, Google search trends
  • Farzin Bagheri Sheykhangafshe* Pages 243-245