فهرست مطالب

رای - سال پنجم شماره 1 (پیاپی 14، بهار 1395)

نشریه رای : مطالعات آرای قضایی
سال پنجم شماره 1 (پیاپی 14، بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/02/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهدی فتاحی * صفحات 17-34

    شهرداری، سازمانی است محلی که بر طبق اصل عدم تمرکز اداری، به منظور اداره امور محلی از قبیل عمران و آبادانی، بهداشت شهر و رفاه اهالی و ساکنین آن شهر تاسیس می شود. از آنجا که حسن اداره این امور برای ساکنین همان محل، حایز اهمیت است و در تامین آن، نفع مشترکی دارند قانون از آن حمایت کرده، برای آن شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری و حقوق متمایز از دولت قایل شده است.

    کلیدواژگان: شهرداری، دعوا علیه شهرداری، شهرداری مناطق
  • اکبر میرزانژاد جویباری * صفحات 35-73

    در این مقاله ابتدا به بیان یشینه بحث و تبیین وضعیت راجع به نقل و انتقال املاک ثبت شده ییش از اعلام نظریه شورای نگهبان می پردازیم، سپس درصدد روشن ساختن این امر خواهیم بود که نظریه شورای نگهبان دقیقا بر چه محور و مبنایی استوار است و نسبت به وضعیت موجود چه موضعی را در پیش گرفته است.

    کلیدواژگان: ماده 22، ماده 46، ماده 47، ماده 48، قانون ثبت اسناد و املاک
  • مجید میرزایی امغانی * صفحات 75-91

    بر اساس دعوای مطروحه خواهان از محل معاملات خود با شرکتی مبالغی بستانکار گردیده است و در عوای خود شرکت و شخص حقیقی را طرف قرار داده است.

    کلیدواژگان: تحمیل مسئولیت بر اصیل واقعی، شرمت تجاری، اصیل واقعی، تحمیل مسئولیت
  • محمدعبدالصالح شاهنوش فروشانی * صفحات 93-102

    خواسته خواهان ها در این پرونده دو چیز بوده است: تایید فسخ قرارداد و خلع ید خواندگان از ملک موضوع قرارداد.

    کلیدواژگان: حق حبس، اقاله، حق حبس در اقاله، فسخ قرارداد، خلع ید
  • علی رضایی * صفحات 103-112

    در خصوص زمان خروج طفل از حضانت، دو معیار بلوغ و رشد مطرح شده است که در رویه قضایی، بیشتر معیار بلوغ مورد توجه قرار گرفته است. نظر به پایین بودن سن بلوغ به ویژه برای دختران، اتکا به این معیار همسو با مصالح اطفال نبوده و رسیدن طفل به سن رشد باید مبنای خروج وی از حضانت در نظر گرفته شود.

    کلیدواژگان: نگهداری و تربیت، بلوغ، رشد، حضانت
  • نجمه غفاری الهی کاشانی * صفحات 113-116

    در این پرونده در خصوص اتهام شخصی دایر بر صدور چک بلامحل، کیفرخواست صادر شده است و پروده به دادگاه ارسال می ‍شود، لکن دادگاه بدوی با توجه به عدم احراز بزه صدور چک بلامحل، قرار منع تعقیب صادر می نماید. وکیل متهم به اتسناد اینکه صدور قرار منع تعقیب از سوی دادگاه در خصوص این پرونده منطبق با قانون نبوده و می بایست رای بر برایت صادر می شده، تقاضای تجدید نظر و اصلاح رای می کند.

    کلیدواژگان: حکم برائت، حکم برائت در صورت عدم احراز بزه، چک بلامحل
  • مهدی شریفی * صفحات 117-123

    وحدت رویه قضایی در مورد اثر خط زدن عبارت حواله کرد از روی چک وحدت رویه قضاییه در مورد اصل عدم قابلیت استناد به ایرادات اسناد تجاری و استثنایات آن تهافت آرای قضایی در مورد مطالبه چک بابت تضمین وحدت رویه قضایی در مورد ماهیت ظهرنویسی اسناد تجاری وحدت رویه قضایی در مورد امکان وصول خسارت تاخیر تادیه وجه بیش از شاخص تورم توسط بانک ها وحدت رویه قضایی در مورد عدم تعلق خسارت تاخیر تادیه به چک در صورت تاخیر در مطالبه به مدت طولانی وحدت رویه در مورد حمایت از علامت تجاری در ایران وحدت رویه در مورد شرایط ابطال ثبت علامت تجاری به دلیل شباهت وحدت رویه قضایی در مورد بطلان معاملات تاجر پس از تاریخ توقف وحدت رویه قضایی در مورد خوانده دعوای ورشکستگی شرکت منحل شده

  • محمدعبدالصالح شاهنوش فروشانی * صفحات 125-144

    این مقاله گزارش نشست چهل و هشتم نقد رای دادگاه تجدید نظر استان تهران است.

    کلیدواژگان: ابطال سن رسمی مالکیت به استناد سند عادی بیع مقدم، ابطال سند رمس مالکیت، بیع غیر رسمی