فهرست مطالب

نشریه جغرافیایی سرزمین
پیاپی 8 (زمستان 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/11/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسین محمدی*، پیمان محمودی صفحات 1-17

    از میان عوامل محیطی، عامل اقلیم و پدیده های جوی جزء تاثیرگزارترین عوامل روی ایمنی حمل و نقل به حسابمی آیند که خطرناک ترین آن ها یخبندان می باشد. بدین منظور برای مطالعه توزیع زمانی و مکانی پدیده یخبندان درمسیر سنندج  همدان از ماتریس وضعیت های اقلیمی استفاده شد. برای استفاده از این ماتریس، از قسمت خدماتماشینی سازمان هواشناسی کشور داده های روزانه سه پارامتر دما، بارش و رطوبت نسبی سه ایستگاه سینوپتیکسنندج، قروه و همدان برای یک دوره ده ساله دریافت شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که نتایج زیر به دستآمد. بر اساس ماتریس وضعیت های اقلیمی، شرایط اقلیمی N5 (میانگین دمای روزانه بین 2-6 درجه سانتی گراد به همراه رطوبت نسبی بیش از 80% یا بارش کم تر از 2 میلی متر) و N6 (میانگین دمای روزانه بین 2-6 درجه سانتی گراد به همراه بارش بیش از 2 میلی متر) جزء شرایط خطرناک برای ایمنی تردد وسایط نقلیه در مسیر سنندج- همدان می باشند، که بیشترین تمرکز آن ها در ماه های ژانویه (9 روز)، فوریه (5 روز) و دسامبر (4 روز) می باشد. یخبندان در منطقه اواخر سپتامبر شروع می شود و اوایل ماه مارس به پایان می رسد. اما یخبندانی که برای ایمنیحمل و نقل ایجاد خطر می کند خیلی دیرتر یعنی در ماه دسامبر روی می دهد.

    کلیدواژگان: یخبندان، ایمنی حمل و نقل، ماتریس وضعیت های اقلیمی، مسیر سنندج به همدان
  • بهمن رمضانی* صفحات 18-27

    توپوکلیما بستر زندگی برای انسا ن ها، گیاهان، حیوانات، میکرو ارگانیسم ها و همه موجودات زنده است . ارتفاعشهر، شرایط اقلیمی، شرایط محیطی و اقتصادی - اجتماعی روی بیماری های شایع شهری نظیر بیماری قلبی نقشدارند و این بیماری نیز بسیار پرهزینه است. دره سفیدرود با طول حدود 80 کیلومتر در جنوب دریای خزر با جهت شمالی - جنوبی و از ارتفاع 0 تا 350 متر بالای سطح دریاهای آزاد قرار گرفته است شرایط اقلیمی این دره از خیلی مرطوب (شهر رشت با شرایط جلگه ای و ارتفاع 37 - متر) تا نیمه خشک مدیترانه ای (منجیل با شرایط کوهستانی و با ارتفاع 333 متر) گسترده شده است. هدف این مقاله شناخت ارتباط بین عناصر توپوکلیمای شهری و بیماری قلبی (شکل عمومی) برای 7 سال آماری (1995-2001) بوده است. روش تحقیق به صورت میدانی و مشاهده مستقیم پرونده ها در بیمارستان از بیماران قلبی (به تشخیصپزشک)، تجزیه و تحلیل داده ها و ارتباط عناصر اقلیمی با این بیماری به همراه، شرایط مورفولوژیکی شهر درچارچوب یک پروژه تحقیقاتی است.نتیجه مطالعه نشان داد که تغییرات ماهانه و فصلی عناصر اقلیم شهری به همراه عامل ارتفاع با بیماری قلبیرابطه دارد و در شرایط دشتی (شهر رشت) عنصر حداکثر رطوبت نسبی با مرگ و میر بیماری قلبی رابطه مستقیمدارد و در شرایط کوهستانی (شهر منجیل) عنصر باران با میزان بیماران قلبی و مرگ و میر آن رابطه مستقیم دارد ودر پایان جداول شرایط عناصر اقلیمی مطلوب با حداقل بیماری و مرگ و میر این دو شهر ارایه شده است.

    کلیدواژگان: بیماری قلبی، رشت، توپوکلیمای دره سفیدرود، منجیل
  • سعدالله ولایتی*، ابوالقاسم امیر احمدی صفحات 28-36

    آبخانه دشت سبزوار، در استان خراسان رضوی و در فاصله حدود 250 کیلومتری غرب شهر مشهد واقع است. این آبخانه در اثر اضافه برداشت های (برداشت بیش از تغذیه ی)، مستمر، از اوایل سال آبی 1360-1361 به این طرف از حالت تعادل خارج و با افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخزن، به حدود 64 میلیون متر مکعب در سال، مواجه شده است . ارزیابی هیدروگراف آبخانه نشان می دهد که تا سال آبی 1360-1361 آبخانه در وضعیت تعادل بوده و میزان تغذیه سالانه، معادل تخلیه آن بوده است، ولی از این سال به بعد تا سال آبی 1386-1389 آبخانه در حالت بحرانی بوده است، به طوری که هیدروگراف آن در این فاصله زمانی علیرغم سیر نزولی، حالت سینوسی خود را حفظنموده است . ولی از این سال به بعد، روند هیدروگراف شبیه به یک خط راست ادامه می یابد که نشان می دهد، آبخانهدر حالت فوق بحرانی بوده و در حال تهی شدن است . با توجه به این که آبخانه دشت سبزوار، منبع اصلی و مهمتامین کننده آب کشاورزی منطقه و شرب شهر 240000 نفری سبزوار می باشد، لذا لازم و ضروری است که درجهت جبران کسری مخزن و تعادل بخشی آن، اقداماتی انجام شود . در این رابطه سه راه کار پیشنهاده شده استکه عبارتند از : تغذیه مصنوعی با روش سنتی، تعذیه مصنوعی با روش مدرن و کاهش دبی چاه ها، به میزان15 %. با انجام سه روش مذکور می توان با تقویت سالانه به میزان 64 میلیون متر مکعب، کسری مخزن، آبخانه دشتسبزوار را جبران نمود و آن را به حالت تعادل درآورد.

    کلیدواژگان: کسری مخزن، هیدروگراف، تغذیه مصنوعی، آب زیرزمینی، آبخانه
  • احمد پوراحمد*، مصطفی قدمی، غلامرضا جهان محمدی صفحات 37-50

    محله به عنوان یک واحد اجتماعی - کالبدی از جمله عناصر تشکیل دهنده فضای شهر است که بنا به همگنی درونینسبی، محدوده آن قابل تعریف و تمییز است . شناخت محدوده واقعی محلات و سایر واحدهای فضایی شهر وترسیم مرز آن ها ، به عنوان پایه ای در برنامه ریزی کاربری زمین شهری به منظور توزیع وتخصیص کاربری ها، تعییناستانداردها و سرانه های شهری، محسوب می شود. یافته های این تحقیق نشان می دهد، با توجه به تاکید بسیاری ازطرح های شهری به جنبه های کمی و عوامل فرمی به ویژه لبه و خیابان ها در فرایند ترسیم محدوده واحدهایکالبدی- فضایی شهر به ویژه محله بندی، این فرایند هرگز به تعیین محدوده واقعی محلات نمی انجامد و گاهی خودبه ناکارآمدی طرح ها دامن می زند. از این رو به منظور شناخت محدوده واقعی محلات، لازم است در کنار روش هایکمی و تاکید بر فاکتورهای فرمی، به روش کیفی و فاکتورهای فرایندی به عنوان یک ضرورت توجه شود. در این مقالهضمن بررسی اهمیت محله و محله بندی در برنامه ریزی شهری، نقد رو ش های فعلی محله بندی و ارایه پیشنهاداتیبرای تدوین روشی ترکیبی در فرایند محله بندی شهری، دو شهر نوشهر و کلاردشت به منظور آزمون روشپیشنهادی، مورد مطالعه قرار گرفتند و در نهایت محلات هر یک از دو شهر مذکور براساس ترکیبی از روش هایمطرح شده، شناسایی و مرز هر یک ترسیم شد. روش کار، تحلیلی مبتنی بر مطالعات اسنادی و میدانی است.

    کلیدواژگان: سازمان فضایی -کالبدی، واحد اجتماعی -کالبدی، محله بندی، فاکتورهای فرمی و فرایندی، روش های کمی و کیفی، کلاردشت و نوشهر
  • زهرا پیشگاهی فرد*، عمران راستی صفحات 51-68

    مشارکت مردم در انتخابات نشانه ای از علاقه ملت به حفظ و تداوم سرزمین، تحکیم حاکمیت موجود وباورآن ها به اثر رای و اندیشه خود بر تصمیمات ملی است.کشورهای دموکراتیک انتخابات را عالی ترین جلوه مشارکت مردمی دانسته و متناسب با میزان مشارکت مردمدر سرنوشت خود، میزان استحکام پایه های دموکراسی را در آن کشور اعلام می کنند.نظام جمهوری اسلامی ایران که مبانی آن آمیزه ای از قوانین حکومت های دموکراتیک و قوانین متقندراندیشه های دینی- اسلامی است، بر هر نوع مشارکت مردم در سرنوشت ملی از جمله انتخابات تاکید داشته و آنرا جلوه ای از اعتماد مردم نسبت به کارگزاران کشور عنوان می کند.انتخابات ریاست جمهوری در ایران به عنوان یکی از چهار دسته انتخابات دوره ای کشور، پر جلوه ترینچشم انداز از مشارکت سیاسی مردم است که بیشترین تعداد و درصد مشارکت کننده را نسبت به سایر انتخابا تداشته است . آنچه به این انتخابات در عرصه سرزمین ملی معنا می دهد، وجوه تمایزها وتشابهاتی است که از پشتعینک جغرافیای انتخابات قابل رویت است.مقاله حاضر مستخرج از تحقیقی است که حاصل پویش نه دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان خراسانجنوبی می باشد که با هدف بررسی و تشریح وجوه تمایز و تشابه میزان مشارکت و نحوه آن و چگونگی و چراییرفتار انتخاباتی مردم در حوزه های مختلف این استان صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: همگرایی، واگرایی، مناطق حاشیه ای، روند مشارکت، میزان مشارکت، جناح های سیاسی، اصولگرا، اصلاح طلب
  • احمد نوحه گر*، محمد مهدی حسین زاده، برومند صلاحی صفحات 69-82

    بررسی روش های کنتزل سیلاب و تخمین میزان خسارات ناشی از آن به منظور تدوین روش های عملی برایحفظ سرمایه های ملی از ضرورت های مطالعاتی است . هرساله بخشی از بناها و تاسیساتی که در پایین دستسدهای مخزنی کشور قراردارند به دلیل وقوع طغیان های فصلی و آزاد سازی جریان های بزرگ تر از ظرفیت سالمرودخانه از سدها، متحمل خسارات فراوانی می شوند. اگر بخواهیم مدیریت سیلاب را به عنوان مدیریت بحرانبپذیریم، باید همه ساله مدیریت سیلاب داشته باشیم، و حتی در بحران بپذیریم که باید همه ساله خردمندانهبرنامه ریزی کرده و برای سال های آتی نیز برنامه داشته باشیم . در منطقه خشکی مانند میناب مهم ترین مسیله،ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای آب است . با توجه به ویژگی های طبیعی منطقه مورد مطالعه، عرضه طبیعی آبمحدود است و از طرف دیگر مقدار تقاضا با افزایش جمعیت، افزایش زمین های زیرکشت، توسعه صنایع،شهرنشینی و غیره، مدام رو به فزونی است . بنابراین برنامه ریزی در جهت استفاده بهینه از منابع آبی منطقه اهمیتفراوانی دارد . از جمله برنامه ریزی های اساسی در زمینه مدیریت آب، مدیریت سیلاب است. در این نوع مدیریتروش های مختلفی جهت کنترل و جلوگیری از خسارات سیل وجود دارد که می توان رو ش های سازه ای و غیر سازه ایبرای آن بیان کرد . سیلابی بودن رودخانه میناب و ناپایداری کناره های آن، به علت سست بودن جنس رسوب ها،کمبود بار معلق به دلیل احداث سد میناب، تند بودن شیب رودخانه مخصوصا حد فاصل سد میناب تا پل میناب،باعث می شود تا سرریزهای استثنایی سد میناب سریعا تمرکز یافته و تبدیل به سیلاب هایی خطرناک گردد که دراغلب سال هایی که سیستم های باران زا منطقه را فرا می گیرد، به یکی از بزرگ ترین بلایای محیطی تبدیل می گردد .72 می باشد. بررسی آمار - 57 و 71 -58 ،55- بالاترین مقدار دبی حداکثر رودخانه میناب متعلق به سا ل های آبی 56سیلاب در ایستگاه های مختلف از جمله ایستگاه برنطین، وقوع سیلاب های حداکثر در فصل زمستان، و حدود 93درصد آن ها در دوره 5 ماهه آذر تا فروردین اتفاق می افتد. هیدرولیک که حاصل میانگین عمق، پهنا و سرعت جریاناست، ارتباط تنگاتنگی با ویژگی هایی ازقبیل وسعت ناحیه غرق شده و بار رسوب این رودخانه دارد که کارهایعمرانی و مدیریتی که روی آن انجام می گیرد بدون در نظر گرفتن آن امکان پذیر نیست.

    کلیدواژگان: سیلاب، دشت سیلابی، مدیریت، دبی، میناب
  • آذر زرین*، عباس مفیدی صفحات 83-104

    به منظور درک ساز و کار حاکم بر فعالیت خورشیدی و نحوه ارتباط آن با اقلیم زمین، خصوصیات فیزیکی وفعالیت های خورشید، ساختار و ویژگی های لکه های خورشیدی، سیکل فعالیت لکه های خورشیدی و ارتباط بینوردش پذیری فعالیت خورشیدی به ویژه تاثیر سیکل لکه های خورشیدی بر اقلیم زمین مورد توجه قرار گرفت. جهتدرک و فهم ارتباط بین وردش فعالیت خورشیدی و اقلیم زمین، منطقه ایران-خاورمیانه، شمال آفریقا و مدیترانهبه عنوان یک منطقه جنب حاره ای نمونه انتخاب گردید. بررسی در دو مرحله انجام شد . در مرحله اول تعدادی ازایستگاه های ایران و مناطق جنب حاره ای هم جوار بررسی شد و داده های بارش و دمای تعداد 16 ایستگاه هواشناسی در منطقه خاورمیانه و ایران به ترتیب با طول دوره آماری مشترک 61 سا له (19930-1990) و 50 ساله (19951-2000) انتخاب گردید. در این مرحله داده های میانگین دمای فصل تابستان (ژوییه، اوت و سپتامبر) و مجموع بارش و میانگین دمای فصل زمستان(ژانویه، فوریه و مارس) استفاده گردید. در مرحله دوم به منظور بررسیرابطه بین مولفه های اصلی گردش جو در مناطق جنب حاره ای و سیکل فعالیت خورشیدی، منطقه ایران -خاورمیانه،شمال آفریقا و مدیترانه به چهار قطاع تقسیم گردید و با بررسی نقشه های تراز 500 و 50 هکتوپاسکال برای هریک از قطاع ها متوسط ارتفاع ژیوپتانسیل برای یک دوره 53 ساله (1948-2000) به ترتیب برای فصول زمستان و تابستان محاسبه شد . همچنین موقعیت و سرعت متوسط هسته جت جنب حاره در تراز 200 هکتوپاسکال در منطقهشمال آفریقا، خاورمیانه و مدیترانه برای دوره و فصول یاد شده استخراج و ارتباط آن با سیکل فعالیت خورشیدیبررسی شد . جهت تعیین ارتباط بین وردش پذیری فعالیت خورشیدی و متغیرهای اقلیمی و مولفه های منطقه ایگردش جو، تعداد لکه های خورشیدی، شار پرتو رادیویی خورشیدی و یک شاخص فعالیت ژیومغناطیسی موسوم به شاخص AA مورد استفاده قرار گرفت. یافته های تحقیق ارتباط معنادار قابل توجهی را بین تعداد لکه های خورشیدی و شار پرتو رادیویی خورشیدی بامجموع بارش زمستانه و میانگین دمای فصول حدی ایستگاه های منتخب ایران و مناطق هم جوار نشان نمی دهد. باوجود این همبستگی های ضعیف به دست آمده نشانگر آن است که در سال هایی که فعالیت خورشیدی به حداکثرخود می رسد، دمای میانگین فصل زمستان در منطقه خاورمیانه و ایران به طور نسبی کاهش می یابد . در مطالعهتغییرات متوسط ارتفاع ژیوپتانسیل ترازهای 500 و 50 هکتوپاسکال در ارتباط با شاخص های مربوط به سیکلفعالیت خورشیدی برای فصول حدی این نتیجه حاصل شد که به طورکلی تغییر فعالیت خورشید با ارتفاع ژیوپتانسیلدر مناطق ایران - خاورمیانه، شمال آفریقا و مدیترانه (قطاع های تعریف شده) همبستگی مثبت دارد . بالاترین میزان همبستگی در تراز 50 هکتوپاسکال(پوش سپهر تحتانی) مشاهده گردیده است . به طوری که در بررسی تغییرات ارتفاع متوسط تراز 50 هکتوپاسکال در تابستان تمامی شاخص های فعالیت خورشیدی با قطاع های چهارگانه همبستگی مثبت معناداری را نشان داده اند. در بررسی سرعت و موقعیت هسته جت جنب حاره و ارتباط آن با تعدادلکه ها و سایر شاخص های فعالیت خورشیدی برای دو فصل زمستان و تابستان همبستگی منفی ضعیفی مشاهدهگردید.

    کلیدواژگان: فعالیت های خورشیدی، وردش های اقلیمی، سیکل لکه های خورشیدی، اقلیم زمین، اقلیم ایران
  • زهره فنی* صفحات 105-119

    شهرها علاوه بر آلوده سازبودن و مصرف گرایی زیاد، خود در معرض انواع مخاطرات و آسیب های اکولوژیک قرار دارند و از این رو، به عنوان مکان های نابرابر و نامتعادل مشخص شد هاند و این فرایند آن ها را از شهرهای پایدار و اکولوژیک دورتر کرده است . دراین بررسی، با شناسایی بوم شهرهای پایدار، راهکارهای اصلاح ساختاریشهرهای بیمار نیز مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است . بانک جهانی، ارتقای کیفیت توسعه شهری پایدار واکولوژیک در تحقق شرایط زیر م یداند که عبارتند از: قابل زیست بودن، برخورداری از مدیریت محلی کارآمد، رقابتپذیری، برخورداری از نظام اعتبار بانکی.این مقاله همچنین برخی از موضوعات بنیادی در رابطه با پایداری شهری و بوم شهرهای جهانی را موردتحلیل و بررسی قرار داده است که عبارتند از : مفهوم شهر اکولوژیک؛ اتومبیل دشمن شماره یک انسان؛ محدودنمودن رشد فیزیکی شهر؛ الزامات سلامتی انسانی؛ حمل و نقل، اندازه و شکل شهر؛ تامین آب و موادغذایی وبالاخره دفع زباله های شهر.

    کلیدواژگان: شهر اکولوژیک، پایداری، گلخانه های جهانی، رشد فیزیکی، حمل و نقل، آب، موادغذایی، دفعزباله
|
  • H .Mohammadi *, P. Mahmoudi Pages 1-17

    Climatic factor and atmospheric phenomenas are the most effective factors ontransportation safety, and frost is most dangerous between them. It was used climaticconditions Matrix for temporal and spatial study frost phenomenas on Sanandaj-Hamadan Road. In this regard, it was collected and analyzed 3 temperature,precipitation and relative humidity daily data parameter of Sanandaj, Hamadan andGhorveh Synoptic Stations.Based on climatic conditions, N5 Atmospheric Situation and N6 are dangerouscondition for vehicle and transportation safety with concentrating Janiuary (9 days),Febrvary (5 days) and December (4 days) on Sanandaj- Hamadan Road. The start ofregional frost is late of September and March is ended, but hazardous frost for roadsafety is December.

    Keywords: Frost, Transportation Safety, Climatic Conditions Matrix, Sanandaj-Hamandan Route
  • B. Ramezani * Pages 18-27

    Topoclimate is a bed of life for humans, Plants, Animals, Microorganisms and all.Urban elevation, climatic conditions, urban morphological conditions are influence oncitizen disease such as Cardiac Patient on humans that it has very expensive.Safidrud Valley with long about 80 kilometer is located in southwest of Caspian seawith North-South direction , 0-350 meter elevation above sea level and has very humidtemperate climate (Rasht city with plain condition–36.7 meter el.) till semiaridmediterranea- dry (Manjil city with hilly land condition –333meter el.)The aim of this paper is recognition relation between urban topoclimate and heartdisease (general form) for 5 years statistical(1995-2001).The reseach method is field work and direct observation files in hospital fromCardiac Patients, analysis climatological data, topo morphological conditions inframework of a research project.The result of paper shows that elevation factor and urban climate has importantfactor in mortality Cardiac Patient, in plain condition (Rasht city) element ofmaximum relative humitidy has direct relation with mortality cardiac disease. But, Inhillyland condition (Manjil city) precipitation has direct relationship with this ill.

    Keywords: Cardiac Patient, Manjil, Rasht, Safeedrud, Topoclimate
  • S .Velayati *, A A.Ahmadi Pages 28-36

    Sabzevar basin aquifer is located 250 kilometers west of Mashhad in RazaviKhorasan province.Due to continuous over draw (Withdrawal more than discharge)since water year 1981 –82, this aquifer undergone imbalance, and facedfall in water level and consequently running short of reserved water for about 64MCM/ year. Analysis of hydrograph indicates that, the aquifer was in criticalconditions from 1981-82 to 1989-90 water years in a way, that its hydrographcontiunes its path linearly, which is an indication of ultra-critical condition andevacuation of the aquifer is the main water source supplying agricultural andmunicipal water for Sabzvar, a city with 240000 population. Therefore, it is necessaryto take some consideration to counterbalance its aquifer. In this regardthree remedies are recommended which are;Artifical recharge in traditional method,Artifical recharge in modern method,And, finally %15 reduction of wells discharges.With the advantages of these methods, Sabzvar aquifer can be counterbalanced by supporting64 MCM water annually.

    Keywords: Reservoir, deficit, Hydrograph, Artificial Rechrge, Ground water, Aquifer
  • A .Poorahmad *, M .Ghadami, Gh. Jahan Pages 37-50

    Quarter as a Socio – Physical Unit is one of the components of Urban Space thatcan be defined and distinguished on internal homogeneity basis. Distinguishing anddrawing the real boundries of Quarters and other Urban Spatial Units is used as a basisin Urban Landuse Planning.This base is used to determine the distribution andallocation of Land uses and to determine the standards and Urban Capita. Fundingsthis Research show that regarding the emphsis of Urban Plans to quantity sides andform factors, especially edges and streets in the process of drawing the boundries ofUrban Spatial – Physical Units like Quartering, this process never results in determinigthe real boundries of Quarters and sometime makes the plans more ineffective.Thus inorder to know the real boudries of Quarters it is necessary to pay attention toQualatative Method and Process Factors as a necessity besides Quantative Methodswith an emphsis on Form Factors.This Article is concerned with the important ofQuartering in Urban Planning , critcism the present Quartering Methods and someSuggestion for preparation a Compound Method in The Urban Quartering Process.The mothod used is Analytical based on doucumentry and Field Studies.

    Keywords: Urban Spatial – Physical Organization, Socio-Physical Unit, Quarter, Quartering, Form, Process Factors, Qualitative andQuantitative Methods
  • Z .Pishgqahifard *, O. Rasti Pages 51-68

    Participation in election is a sign of nation's interest to preservation and continuation ofthe territory, promotion of the governance and their belief to the effect of their voteand thought on national decisions.Democratic countries consider election as the highest manifestation of people'participation and declare the degree of solidity of democracy in that country inproportion to the degree of peoples' participation in their own destiny.The Islamic Republic of Iran which is based on Democratic governmental lawsand Islamic –Religious thoughts emphasizes on any participation in national destinyincluding election and considers it as peoples' trust to the authorities.As one of four groups of regular elections, the presidential election in Iran, is themost manifest perspective of political participation of nation which has the mostnumber of participants compared to other elections.That which gives senses to this election in national territory sphere, is thedifferences and the similarities which can be seen behind the geography of election.This article is derived from a research on the study of nine periods of presidentialelection in South Khorasan province, which aims at studying and describing ofdifferences and similarities of the degree of participation and the way of peoples'electoral behavior in different districts in the province.

    Keywords: Convergence, Divergence, Periphery areas, Participation progress, Degree of participation, Political wings, Fundamentalist, Reformist
  • A .Nohegar *, M.M .Hosseinzadeh, B. Salahi Pages 69-82

    The examination of control methods and estimating of damage caused by flood inorder to collect partical methods to preserve national is of importance.yearly, someparts of construction and buildings located in lower part of storage Dams of thecountry are damaged by seasonal overflowing and letting of currents which and morethan the capacity of the river.If we want to consider flood management as crisismanagement, we have to manage floods yearly.Even when we are in crisis conditionswe have to plan wisely and yearly and schedual for coming days too. In and arid arealike Minab the most important thing making balance between the supply and demandof water.Considering natunal characteristics of mentioned area, usual supply of wateris limited,on theother hand demand value of water is growing due to increasingpopulation the increasment of cultivated lands, industry development,urbanlife and act.Therefor,planning to use of water resurces of the area is of high importance.one of thebasic considering water management is flood management.In this kind of managementthere are different methods so that we can control and prevent flood damages that canbe defined by structure and nonstructure.Since the Minab river is dilluvial and its bankis unstable through weakend sediments deficiency of suspend load caused bystablishing of the Minab Dam,steepy slope of the river,specially parts located betweenthe Minab Dam and the Minab Bridge,are all factors causing overflowing quicklyconcentrated turned into dangerous floods which fluvial systems overwhelm area areknown as greatest natunal phenomenon.The maximum value of debi of the Minab riverdates back to years 1976-77,78-79and 1991-92.The examination of statistical data offlood in different station such as Brentin,most floods were seen in winter season andsome 93 percent from them were between the months of Azar and Farvardin.Hydrulic which is produced by depth, width and current,has got relation withfeatures such as the extent of immersed area and sediment load which flourishing andqualification management actions performed on it is impossible without considering it.

    Keywords: flood, Flood plain, Management, Debi, Minab
  • Azar Zarin *, A Mofidi Pages 83-104

    In order to understand the mechanism governing the solar activities and it’s relation tothe Earth’s climate, physical characteristics of the Sun and it’s activities, characteristicsand structure of sunspots and the relation between solar variability- specially sunspotscycle- and the Earth’s climate were investigated. In this case, Iran-Middle East,Northern Africa and Mediterranean regions selected as a sample of subtropical region. Itwas done in two stages. First, some of the synoptic stations of Iran and adjacentsubtropical regions were investigated and rainfall and temperature data of 16 stationswith 61 years (1930-1990) and 50 years (1951-2000) were chosen respectively.Summertime average temperature (July, August and September) and wintertime averagetemperature (January, February and March) were used. In the second stage, the Iran-Middle East, northern Africa and Mediterranean region were divided into four sectorsand average geopotential height of 500hpa and 50hpa levels for a 53 years period (1948-2000) were calculated for the winter and summer. Also, the average position and speedof subtropical jet stream in 200hpa level were derived for the above regions, periods andseasons and then their relation with the solar activity were investigated. For determiningthe relation between solar variability and climatic variables and regional atmosphericcirculation components, sunspot numbers, solar radio flux and a solar geomagneticactivity index (AA) were used.The results did not show a considerable significant correlation between sunspotnumbers and solar radio flux with winter rainfall and extreme seasons averagetemperature of those selected stations. However, the low correlation indicates that in theyears with maximum solar activity, the average winter temperature in the Middle Eastand Iran relatively decreases. The result of investigating the relation between 500hpaand 50hpa average geopotential height with solar activity indices for the extremeseasons have had positive correlation. The maximum correlation was seen in 50hpalevel (lower stratosphere) as there was a significant positive correlation between thislevel and solar activity indices. Also, there has been a low negative correlation betweenthe position and speed of subtropical jet stream and sunspot numbers and the other solaractivity indices.

    Keywords: Solar Activities, Climatic Variability, Sunspots Cycle, earth’s climate, Iran’s climate
  • Z. Fani * Pages 105-119

    Cities are contaminator with over consumption. Because of this situation, they aresubjected to many ecologic dangers and pressures. Therefore they distinct as unevenand unequal places; This process far away them from sustainable eco-city. This papersearch and study sustainable eco-cities; the ways of structural reforms in the diseasedcities for instance; Limits of physical growth, Demanding Health, Transport and size –shape of cities, Food, Water and Waste.The World Bank was pronouncing that sustainable urban development and ecocityhave conditions as follow:-The livable;-The efficient local management;-Be able to competition;-The prosperity from bank credits;.

    Keywords: Eco-City, Sustainability, World Greenhouses, Physical growth, Transportation, Water, food, waste