فهرست مطالب
نشریه مطالعات تربیتی و اجتماعی قرآن و عترت
پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1399)
- تاریخ انتشار: 1400/01/15
- تعداد عناوین: 6
-
صفحه 7
سعادت از مهمترین آرزوها و دغدغههای انسانی است و موضوع بحث مکاتب گوناگون فکری بوده است. این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی به بررسی مسئله مولفههای سعادت از دیدگاه قرآن کریم پرداخته است و با توجه به واژگان و مفاهیم مرتبط با سعادت در این کتاب مقدس و نیز عنایت قرآن کریم به حیات دنیوی و اخروی، این مولفه ها را در سه دسته مولفه های سعادت در دنیا، مولفه های سعادت در آخرت و مولفههای مشترک میان سعادت دنیوی و اخروی در قرآن کریم بررسی نموده است. سلامت جسمانی و روحانی، بهرهمندی از نعمتهای گوناگون دنیوی و مادی، برخورداری از قدرت و حکومت و پیروزی بر دشمن، نجات از ظلم و حکومت ظالمان و برخورداری از جامعهای صالح، مهمترین مولفههای سعادت در دنیا از منظر قرآن کریم است. نجات از عذاب جهنم و ورود به بهشت، برخورداری از حیات جاودانه و نعمتهای بهشتی، سنگینی ترازوی اعمال، شادمانی و سرور ویژه در آخرت و قرب الی الله نیز از مولفههای سعادت در آخرت، در منظر قرآنی است. چنانکه برخورداری از ایمان و حیاتی مومنانه، بهرهمندی از فضل و رحمت الهی، بهرهمندی از رضامندی و رضوان الهی، دستیابی به هدایت الهی، برخورداری از یقین و اطمینان، شادی، نشاط و خرسندی، برحذر بودن از ناپاکیهای و دستیابی به حیات طیبه و برخورداری از علم و دانش، از مولفههای مشترک سعادت در دنیا و آخرت در دیدگاه قرآن کریم است.
کلیدواژگان: قرآن کریم، سعادت دنیوی، سعادت اخروی، مولفه های سعادت -
صفحه 31
دعوت به خداپرستی و اخلاص در بندگی، سرلوحه دعوت همه انبیاء الهی بوده است. دستور بندگی خالص در قرآن علاوه بر واژه اخلاص و مشتقات آن با کلمات و عبارتهای متنوع دیگری آمده است؛ مانند: «یریدون وجهه»، «اسلم وجهه لله»، «نصحوا لله»، «ابتغاء مرضات الله»، «ابتغاء وجه الله»، «و قربات عند الله»، «حنیف»، «تبتل إلیه». ضد اخلاص در اعتقاد و عبادت، شرک و بتپرستی و مقابل اخلاص در طاعت، ریا است که در روایات از آن به «شرک خفی» و «شرک اصغر» تعبیر شده است. گرچه گستره اخلاص در قرآن شامل تمام باورهای اعتقادی، اعمال عبادی و صفات پسندیده اخلاقی است، ولی آنچه در این تحقیق مورد بررسی قرارگرفته است، مباحثی است که با توجه به آیات قرآن و دیدگاه مفسران معاصر شیعه و بویژه تفسیر گرانسنگ المیزان درباره آثار اخلاص آمده است. این آیات، اخلاص در اعتقاد، اخلاص در برابر شرک و بتپرستی، اخلاص در اعمال عبادی و همچنین برخی فضایل اخلاق ایمانی مانند اخلاص در انفاق، اطعام، گواهی دادن، نجوا در اصلاح بین مردم، صدقه و هر کار پسندیده را شامل میشود. نوشتار حاضر، با رویکرد توصیفی _ تحلیلی و جمع آوری اطلاعات از منابع مکتوب کتابخانه ای با محوریت آیات و دیدگاه مشهور مفسران شیعه و با بهره گیری از منابع اخلاقی و تفسیری، سامان یافته است. نتایج پژوهش نشان می دهد دفع فتنه ها، حرکت و قیام اصلاح طلبانه، طمانینه در قیام برای خدا، عدم خشیت از غیر خدا، وحدت و پیوستگی، پیروزی و عدم شکست در قیام لله، رهایی جامعه از هوسرانی و هوس مداری و افزایش سطح اعتماد در بین مردم، از آثار اجتماعی اخلاص در تفاسیر معاصر شیعه است.
کلیدواژگان: اخلاص، آثار اجتماعی، تفاسیر معاصر شیعه، المیزان فی تفسیر القرآن -
صفحه 63
تحلیل متن شناسانه نهج البلاغه، یکی از روش های شناخت لایه های نهفته معنایی در کلام امیرالمومنین(ع) به شمار میآید و میتواند پرده از چگونگی ارتباط میان زبان و بافت اجتماعی بردارد. در این جستار با روش توصیفی- تحلیلی، سازوکارهای تولید معنا در کنش گفتارهای ترغیبی امیر المومنین (ع) در خطبه قاصعه بررسی میشود. در این راستا با استفاده از نظریه سرل، کنش گفتارهای امیرالمومنین(ع) با توجه به بافت موقعیتی بازخوانی شده است. یافته ها، گویای جهت گیری های سهگانه ترغیبی در خطبه قاصعه است و به شاخص سازی یکی از ابعاد ارزشمند آموزه های نهج البلاغه میانجامد. در کنش گفتارهای خطبه قاصعه، ترغیب به فروتنی، عبرت آموزی و یاری رسانی امام دوران، شاخص شده است. در واکاوی گزاره های خطبه قاصعه با رویکرد نظریه کنش گفتاری، فرآیند فهم و تفسیر صحیح گزاره ها تسهیل میشود.
کلیدواژگان: نهج البلاغه، خطبه قاصعه، نظریه کنش گفتار، تکبر -
صفحه 93
برای دستیابی به خلاهای پژوهشی در تربیت اخلاقی قرآن بنیان، نخست باید به بررسی آثار تربیت اخلاقی اعم از مقاله، کتاب و پایان نامه پرداخت. مراد از تربیت اخلاقی در این جستار، فرایند هدفمندی است که مربی تلاش میکند با شیوه های مختلف، عوامل زمینهساز و رفع موانع را برای وصول به ملکات اخلاقی و کردار بایسته به متربی انجام دهد. بمنظور پاسخ پرسش اصلی پژوهش، پس از ارایه فهرستی از آثار تربیت اخلاقی و گردآوری 200 اثر ارزشمند، آثار قرآنبنیان، طبقه بندی و ارزیابی شده است. برآورد این آثار نشان می دهد که هرچند آثار تربیت اخلاقی قرآن بنیان بر محور و مدار قرآن است، اما تفاوت آشکاری بین این آثار در اهداف، مبانی، اصول و روش ها وجود دارد که بیانگر پیشفرضهایی از منابع و علوم دیگر است. بر اساس یافته های پژوهش، در مباحث قرآن بنیان در تربیت اخلاقی، خلا رویکرد ترتیب نزول روشن است و گرچه برخی آن را ذکر کرده اند، اما تفاوت مهمی در این روش در تربیت اخلاقی قایل نیستند. روش تحقیق پژوهش حاضر کتابخانهای و گزارش آن توصیفی - تحلیلی است.
کلیدواژگان: ارزیابی توصیفی، تربیت اخلاقی قرآن بنیان، اخلاق -
صفحه 119
پژوهش حاضر به بررسی میزان توجه به ایجاد باورها و گرایش های دینی در کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم از نظر معلمان و دانشآموزان دختر شهر تبریز پرداخته است. این تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی است. به این ترتیب با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، دو ناحیه از نواحی آموزش و پرورش و سپس 2 مدرسه از هر ناحیه و بعد 2 کلاس از هر مدرسه انتخاب شد. کل آزمودنیهای دانش آموزان 247 نفر بودند که با استفاده از یک پرسشنامه 25 سوالی و انجام مصاحبه بازپاسخ با تعداد محدودی از دانشآموزان اطلاعات جمعآوری شد. دبیران دین و زندگی شاغل در آموزش و پرورش پنج ناحیه شهر تبریز نیز به عنوان نمونه دبیران انتخاب شدند که تعداد آن ها 36 نفر بود و با استفاده از یک پرسشنامه 25 سوالی اطلاعات از آن ها هم جمعآوری شد. دادهها توسط روش آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندگانه و آزمون خی دو و با استفاده از نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پس از بررسی پرسشنامه ها، سه مولفه ی تعهد، مسئولیت و الگوگیری از مفهوم گرایش دینی استنتاج شد. نتایج نشان داد که از نظر دانش آموزان، کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم در ایجاد باورها و گرایش های دینی اثر مطلوب داشته است. همچنین معلمان، تاثیر این کتاب را بر باورها و گرایش های دینی دانش آموزان مطلوب ارزیابی کردند . بررسی ها نشان داد در میزان تاثیر این کتاب بر ایجاد مولفه ی تعهد بین معلمان و دانش آموزان تفاوت نظر وجود دارد، ولی تفاوت بارزی بین نظرات معلمان و دانش آموزان در خصوص میزان تاثیر این کتاب بر ایجاد گرایش دینی و مولفه های دیگر آن (مسئولیت و الگوگیری) در نوجوانان وجود ندارد .
کلیدواژگان: گرایش دینی، کتاب دین و زندگی، دانش آموزان، معلمان -
صفحه 137
مجالس مذهبی یکی از شعایر دین مبین اسلام و مورد تاکید قرآن کریم و روایات اسلامی است که به عنوان اساس دین و معیار ایمان معرفی شده است؛ چراکه حب اهل بیت((ع)) راه نجات بشر و رسیدن به سعادت حقیقی است. در این پژوهش با به کارگیری روش توصیفی تحلیلی، بایستههای مجالس مذهبی و نقش این مجالس در گرایش مردم به اسلام با بررسی آیات قرآن کریم و روایات معصومین((ع)) تبیین شده است. بمنظور دستیابی به پاسخ پرسش اصلی تحقیق، نخست به بیان بایستههای محتوایی این مجالس از جمله بهره مندی از حکمت، مستند بودن، موعظه، غلو و سپس بایستههای شکلی و ظاهری مانند رعایت اوقات نماز، استفاده از اشعار و نوحه های مناسب، پرهیز از بدعت و غنا پرداخته شده است تا الگویی مطلوب از این مجالس به مخاطبان ارایه شود. این بایستهها به دو دسته ایجابی و سلبی تقسیم بندی میشوند؛ بایستههای ایجابی از ناحیهی سخنرانان و مداحان در مجالس مذهبی باید رعایت شود و دسته دوم، نبایدهایی است که از جانب مداحان، سخنرانان و برگزار کنندگان باید مورد توجه قرار گیرد. شناخت و توجه به این بایستهها سبب میشود که این مجالس به هدف اصلی خود که شناخت اهل بیت((ع))است، دست یابند و دین در جامعه زنده و پویا باشد و از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.
کلیدواژگان: مجالس مذهبی، بایسته های محتوایی، بایسته های شکلی ظاهری، قرآن کریم، روایات
-
Page 7
Happiness is among the most important human wishes and concerns, and have been a controversial topic among different schools of thought. This descriptive-analytical study investigated the components of happiness from the view of the Holy Quran, and categorized those components as the following groups, according to the related words and concepts in the Holy Quran as well as its attention to worldly and otherworldly life: worldly happiness, otherworldly happiness, and common components between worldly and otherworldly happiness. From the view of the Holy Quran, the most important components of worldly happiness are as follows: physical and spiritual health; having worldly and material blessings; having power, dominance, and victory over enemy; salvation from oppression and the dominance of oppressors; and having a righteous society. The components of otherworldly happiness include salvation from the torment of Hell and entering Paradise; having eternal life and Paradise blessings; the weight of the scale of deeds; happiness; special joy in the Hereafter; and the nearness to God. The common components between worldly and otherworldly happiness are as follows: having faith and faithful life; enjoying divine mercy; having divine satisfaction; achieving divine guidance; having certainty, joy, and contentment; avoiding impurity; achieving pure life; and enjoying knowledge.
Keywords: the Holy Quran, worldly happiness, otherworldly happiness, componentsof happiness -
Page 31
Inviting to worship God and sincerity had been the headline of the call of all divine prophets. In Quran, the order of pure slavery has been expressed not only by the word of sincerity and its derivatives, but also by other different words, such as “yoriduna wajha”, “aslem wajha lellah”, “nasahu lellah”, “ebteqa’a marzatellah”, “ebteqa’a wajhallah”, “wa qorobaten endallah”, “hanif”, and “tabattal elaih”. In belief and worship, the opposite of sincerity is polytheism and idolatry, and in obedience, the opposite of sincerity is hypocrisy, which has been interpreted in the narratives as “hidden polytheism” and “minor polytheism”. Although the realm of sincerity in Quran includes all beliefs, ritual practices, and moral desirable traits, what has been investigated in this research is some issues on the effects of sincerity, based on the Quranic verses and contemporary Shiite interpreters’ view, particularly the precious interpretation of Al-Mizan. These verses contain sincerity in belief, sincerity against polytheism and idolatry, sincerity in ritual practices, and some moral virtues, such as sincerity in Infaq, feeding, testifying, whispering to reform people, charity, and any good practice. This descriptive-analytical research applied a library method and took advantage of moral and interpretive sources by focusing on the verses and Shiite interpreters’ famous view. The results showed that the repulsion of seditions, reformist movement, tranquility in the uprising for God, the non-fear of non-God, unity, victory in the uprising for God, the release of society from lust, and the increase of trust among people, are social effects of sincerity in the contemporary Shiite interpretations.
Keywords: sincerity, social effects, contemporary Shiite interpretations, Al-Mizan fi Tafsir al-Quran -
Page 63
A textual analysis of Nahj al-Balagha is one of the ways of understanding the hidden semantic layers of Amir al-Momenin’s speech, and it can discover the how of relationship between language and social context. In this descriptive-analytical study, the mechanisms of meaning generation in Amir al-Momenin’s persuasive speech acts in the Qasi’a sermon are explored; thus, based on Searle’s theory, Amir al-Momenin’s persuasive speech acts are reread regarding situational context. According to the findings, there are three persuasive orientations in the Qasi’a sermon, and they result into the indexing of one of the valuable dimensions of the teachings of Nahj al-Balagha. In the speech acts of the Qasi’a sermon, encouragement to humility, learning from warnings, and helping the Imam of era is highlighted. In studying the statements of the Qasi’a sermon, in accordance with the theory of speech acts, the process of correctly understanding and interpreting the statements is facilitated.
Keywords: Nahj al-Balagha, Qasi’a sermon, theory of speech acts, arrogance -
Page 93
In order to achieve the research gaps in Quran-based moral education, first, the works of moral education, including articles, books, and theses, should be reviewed. In this study, moral education means a purposeful process by which a trainer tries in different ways to provide the underlying factors and remove the obstacles for a trainee to reach the moral habits and good actions. For answering the main research question, first, a list of the 200 valuable works of moral education was provided, and then the Quranbased works were classified and evaluated. The estimation of these works shows that although the works of Quran-based moral education are centered on Quran, there is an obvious difference among them in goals, foundations, principles, and methods, which demonstrates there are presuppositions from other sources and sciences. According to the findings, there is a gap related to the approach of order of descent in the Quranbased issues of moral education. Although some of them mention it, they do not make a significant difference in this method in moral education. This descriptive-analytical study applied a library research method.
Keywords: descriptive evaluation of the works, Quran-based moral education, ethics -
Page 119
The present study aimed to investigate the rate of the attention to the creation of religious beliefs and tendencies in the book «Religion and Life» of twelfth grade from the view of teachers and girl students of Tabriz. This study is a descriptive and survey research; thus, by the cluster sampling, first, two domains were selected from the domains of Education, then, two schools from each domain, and finally, two classes from each school. The total number of students was 247, and the data were gathered by a 25-item questionnaire and conducting open-ended interviews with limited students. 36 teachers working in five domains of Education of Tabriz were selected as the sample, and their data were collected by a 25-item questionnaire. The data were analyzed by the descriptive statistics, multivariate analysis of variance, Chi-Square test, and SPSS software. After reviewing the questionnaires, three components of commitment, responsibility, and modeling were inferred from the concept of religious tendency. According to the results, both the students and teachers believed that the book «Religion and Life» of twelfth grade had a positive effect on the creation of religious beliefs and tendencies. In addition, the students and teachers had different ideas about the rate of effect of this book on the creation of commitment, but they almost had same ideas about the rate of effect of this book on the creation of religious tendency and other components of it (responsibility and modeling).
Keywords: religious tendency, the book «Religion, Life», students, teachers -
Page 137
Religious meetings, introduced as a basis of religion and a criterion of faith, are one of the Islamic rites and are emphasized by the Holy Quran and Islamic narratives; because, the love of Ahl al-Bayt is the way of the salvation of human beings and of achieving true happiness. In this descriptive-analytical research, the requirements of religious meetings and their role in tendency of people to Islam are explained by reviewing the verses of the Holy Quran and innocents› narratives. For answering the main research question, first, the content requirements of these meetings, such as taking advantage of wisdom, documenting, preaching, and exaggerating, are expressed, and then the appearance requirements, including observing the times of prayer, using appropriate poems and laments, avoiding heresy and music, are expressed, so that it presents a desirable model from these meetings to audience. These requirements are divided into affirmative and negative requirements. The affirmative ones should be observed by the lecturers and admirers in the religious meetings, and the other ones should be avoided by them. Knowing and paying attention to these requirements make these meetings gain knowledge about Ahl al-Bayt, as their main goal, and make the religion be alive and dynamic and pass down from one generation to the next.
Keywords: religious meetings, content requirements, appearance requirements, theHoly Quran, narratives